Panoro - utbytter, produksjonsvekst 2023-24-25... en ny æra

d12m
PEN 18.11.2022 kl 12:02 355167

Starter en ny tråd siden selskapet nå står på trappene til en ny æra.

Q3-rapporten legges frem om under 2 uker og da kan vi forvente at detaljer om utbyttestrategien kommer på bordet. I tidligere tråder har diskusjonen om mulig utbyttestørrelse tidvis gått varmt og alt fra noen tiøringer til over kronen har blitt lansert som potensielle kvartalssummer. Det blir spennende.

Tar med et utklipp fra dagens melding fra Panoro
In October, post period end, Panoro completed its scheduled lifting of 647,111 barrels in Gabon resulting in proceeds to the Company of approximately USD 59 million. This lifting brings the aggregate volume of crude oil lifted and sold by Panoro year-to-date to 1,686,908 barrels at an average realised price of USD 100.3 per barrel


BWE kom med sin Q3-rapport igår (https://newsweb.oslobors.no/obsvc/attachment.obsvc?messageId=575968&attachmentId=249915&obsvc.item=1) og i denne kan man lese at kompressor nå befinner seg onshore Gabon og skal installeres i Q1 2023 (side 7). I tillegg finner man fine grafer over forventet produksjonsøkning på Dussafu kommende år (side 8).

I tillegg har vi EG og Tunisia.

Alt i alt borger det for at vi kan ha kjekke år foran oss i Panoro. Hva tenker dere andre?
Redigert 18.11.2022 kl 12:07 Du må logge inn for å svare
40something
12.05.2023 kl 20:05 5405

Det er jo det som jeg sier at aksjemarkedet funker bare når alle er investert. Slik nå så har vi lavt volum og handlene er preget av makro. Hvis vi er heldige så kan vi sitte igjennom den turbulente tiden uten større nedsalg.
Men som du sier så er det mange av oss som har hoppet av og satt pengene i andre aktiva.
Men hvis vi ser på panoro så har vi i høst flere triggere, men kanskje det er flere som tar pause fra panoro og avventer større likviditet. Jeg tenker at i forrige sommer så var det veldig lite interesse for panoro, mens alt kom fra slutten av september. Muligens man ikke skal sitte long men kun fra september til april eller enda kortere. Andre alternativer er å stanse på andre selskaper i mellomtiden
Paypal
12.05.2023 kl 21:20 5307

Nåja, jeg har ihvertfall ikke hoppet av. Mht. bankrenter må du nok binde deg for å få en akseptabel rente. Årsaken til at jeg sitter rolig er at jeg kjøpte mye i løpet av en annen nedtur i slutten av 2021. De som kjøper i dag kan muligens se tilbake på dette som en gyllen anledning.
Redigert 12.05.2023 kl 21:20 Du må logge inn for å svare
40something
12.05.2023 kl 21:29 5287

Jeg er litt ambivalent til at pen er så tett tilknyttet brent. Det er litt trygt men samtidig begrenser det selskapet. Uansett hvor mange fat olje som produseres så vil aksjekursen defineres av prisen på brent. Litt kjedelig, men jeg avventer utbytte så...
Redigert 13.05.2023 kl 06:19 Du må logge inn for å svare
ks1977
12.05.2023 kl 22:19 5299

Vil tro at selskapet får en liten ("liten"?) reprising når/hvis produksjonen eksploderer i 2024 - i hvert fall dersom oljeprisen forblir på dette nivået.

Det er ikke alltid at markedet klarer å se lenger enn sin egen nesetipp - f.eks så spratt Gazprom opp 20% (eller noe slikt) over natta da de erklærte økt utbytte tilbake i 2019 (mener jeg det var). Det spesielle med det var at dette ikke var noen nyhet - overhodet. Dette var noe som var annonsert i laaang tid, som følge av at et lovkrav fra russiske myndigheter, men like fullt så tok det markedet på senga. Tilsvarende tror jeg ikke markedet har tatt inn over seg akkurat hvor mye PEN skal vokse ila 2023 og (spesielt) 2024.

Pareto hadde jo en fin graf på dette, her gjengitt av Original Brailla på twitter (https://twitter.com/OriginalBraila/status/1646621295407185920/photo/1)
Usikker på akkurat når denne analysen var fra (og dermed hvilken aksjekurs), men med oljepris på 80$ så kom de frem til at produksjonsveksten ville bety at selskapet gikk fra en PE på 13,1 i 2022, via 3,8 i 2023, til 2,2 i 2024. Så er spørsmålet hvor mye av dette som er "priset inn"... Personlig er jeg også oppmuntret av at selskapet påpeker at den nye utbyttepolitikken kun gjelder for i år, og at 2024 blir annerledes - tror ikke at markedet er helt forberedt på dette heller, så dersom oljeprisen forblir høy så kan dette bli riktig morsomt ila et år eller to.
40something
15.05.2023 kl 15:25 4903

I fjor så vi PEN på 26 tallet når olja vr rundt og over 100. Kanskje vi skal være fornøyd at vi ikke er lavere med olja på 74 i dag.
Såvidt vi kavet oss over 1 milj i omsetning i dag så langt. Er det sån at vi ikke får noen kjøpere da trackrecord over presentasjoner i Pen er så dårlig.
Det kan bli en langdrøy sommer kursmessig.
Trond.heim
15.05.2023 kl 19:49 4886

Dersom oljeprisen legger seg i intervallet 80-90 USD i 2. Halvdel og stipulert økt produksjon skjer så mener jeg kurs 40 er mulig ved årets slutt.
Da er potensialet de neste 7 mnd ca. 50%. Opp regnet fra dagens kurs.
Fluefiskeren
15.05.2023 kl 22:40 4764

Nå hørtes du ut nesten som meg. Bruke faktiske tall istedenfor å synse.
40something
15.05.2023 kl 22:54 4735

Jo, og kursen var også på 35, veldig store sprik, men ingen eller få visste hva olje eller selskap skulle prises til.
Den lille liftingen kommer vel i q2 uten å ville skape noen større reaksjoner. Håpet er vel at brent starter å stige så vi kompenseres for den ujevne liftingen.
Er det ikke rart at guidingen om når liftinger kommer og volum ikke økes med de nye brønnene?
40something
16.05.2023 kl 10:06 4521

Pen har nå byttet plass med Bwe om å ha lavt volum og treig utvikling. Brent opp, men i det siste så er Pen nølende med å følge etter. Vi trenger volum, ellers er det algoene som styrer. Man ser det siste minuttene før åpning så ligger det nesten ingen ordre, men skjult så har algo tapetsert seg på alle nivåer som kjapt kan trekkes hvis nødvendig. Vanlige investorer har ikke sjanse i PEN for tiden og har flyttet satsingene til andre aksjer.
Vil kortsiktig si at maskinene har ødelagt tilliten til å investere i PEN.
Vi vil ofte hevde at markedet vet best hvordan å prise aksjer, men da må det være konkurrense. Slik er det ikke det. Maskinens oppgave er å tjene på bevegelsene opp og ned.
Fluefiskeren
16.05.2023 kl 11:00 4462

Uttalelse fra Kosmos Energy sin CEO:

« There could be a “big pick up” with Akeng Deep, though. “That’s a significant prospect to tie back to infrastructure, that’s when you see a step up in production. That could be drilled and tied back in 18 months,” Inglis said. More drilling may come in Equatorial Guinea, he continued, but that would likely only come in 2025 and beyond.»

Vi skal være med på den brønnen neste år, og ved et eventuelt funn kan det altså gå veldig fort til produksjon. Det er fordelen med ILX- brønner, og som jeg har sagt tidligere tror jeg det er en bra strategi fra Hamiliton sin side.

https://www.energyvoice.com/oilandgas/africa/ep-africa/501211/big-fields-bigger-kosmos-focuses-jubilee/

Fluefiskeren
16.05.2023 kl 13:08 4360

Nok en heller dårlig dag for oss i PEN i dag. Det er vel bare PNOR som er dårligere av sammenlignbare selskaper. Det enda vi står foran potensiell godheter fra både Tortue og Hibiscus.

Noen som vil prøve seg på en forklaring når det gjelder selskapsspesifikke faktorer? Makro med oljepris, resesjon osv. er jo likt for alle.

Lav interesse og omsetning? I såfall hvorfor?
Tunisiakjøpet?
Annet?
40something
16.05.2023 kl 16:52 4217

Min eneste tanke om selskapsspesifikt er at man disser de mindre selskapene, og når volumet blir for lavt så vil disse selskapene i beste fall stå på stedet hvil. Slik jeg har observert så vil det i 90 % av tilfellene når ordrebilde ikke moderere blir salg nedover, men med små volum så vil nedsiden ikke være så stor med brent på dagens nivå.
Jeg tror ikke at dårlige kjøp i PEN betyr så mye nå som resesjon sfæren. Nå ser jo det nesten umulig ut at man ikke løfter gjeldtaket. Politikk er kun logisk i forhold til å stemme for sitt eget narrativ, men å ikke åpne krana nå får konsekvenser som er enda vanskeligere å stoppe enn inflasjon.
Muligens om man avventer for lenge at selskaper som er avhengig av den amerikanske stat kan starte nedgang i aksjemarkedet.
Beste eksempel på hvordan aksjemarkedet fungerer er jo å se på pnor. Få tør å kjøpe seg inn siden det er så vanskelig å selge. Og selskapet tjener mer og mer penger men,,, ikke aksjeeierne.
Det er forskjellen mot å investere gjennomdirekte eierskap slik eiendom. Den kan du enten leie ut å få avkastning eller bo der selv.
Min pen-aksjer har ikke annet formål enn at andre kjøper opp kursen.
Jeg så tidligere mulighet å kjøpe flere aksjer billig når wentworth-salget blir realitet. Men der ser det ut å gå afrikatreigt med godkjennelse. Og når volum er så lavt i Pen så må jeg se på andre lettere omsettelige investeringer. Men bilde kan ha snudd om 5-6 måneder.
Fluefiskeren
16.05.2023 kl 18:04 4328

Litt om om Gabon og fremtiden for oljeproduksjon.

« As Gabon gears up for its 2023 election, the ruling Parti Démocratique Gabonais (PDG) is expected to retain power and the government’s 2023-2027 economic plans look set to proceed.

These plans center on strengthening and diversifying the national economy by breathing new life into Gabon’s oil and gas industry, increasing domestic processing of raw materials, rendering industrial services more competitive, and promoting the sustainable development of natural resources. »

https://energycapitalpower.com/gabons-energy-sector-growth-prospects/

bmw5
19.05.2023 kl 10:21 3761

0m noen dager får vi fremleggelsen av Q1 rapporten som kommer til å være en god rapport, men så mange ganger før vil antagelig traderne kjøre aksjekursen ned for så å stige igjen etter noen dager. Dersom det blir utbytte på 50 øre eller mer vil det bli bra og aksjen stige. Oljeprisen har vert litt ned, men usd har vert høy i forhold til krona, så kanskje blir Q1 bedre enn forventet med utbytte og mer til. Spennende blir det okke som.
Fluefiskeren
19.05.2023 kl 10:54 3783

Ja. Snittprisen for olja har ligget over 80 dollar pr. fat i Q1, så utbytte blir det. Hvor høyt skal ikke jeg tippe.

Håper på melding om produksjonsøkning fra Tortue kommer innen Q1. Synes dette tar lengre tid enn jeg trodde.

Forøvrig en bra dag kursmessig så langt i dag.
512tr
19.05.2023 kl 11:07 3848

Svært liten omsetning, NOK er jo snart ikke verd noe...rart at ikke utlendinger kjøper når det er så billig. Norge har vel den beste økonomien i Europa, samtidig den svakeste valutaen, men det er vel desverre bevisst og villet politikk.
Foreigner
19.05.2023 kl 11:14 3845

Foreigners don't buy as Norway is incapable of managing it's currency. Even Turkey does better. Investing in Norway is like lottery; you have no idea what the exchange rate will be when you want to get out.
512tr
19.05.2023 kl 11:44 3807

You are one of the few😊
One of the reasons is that Norway has increased the amount of NOK by around 30%, in order to have enough money to invest for the Government's pension fund (the oil fund). The oil companies have all their income in $, so they exchange $ to NOK to pay taxes, then the oil fund exchanges NOK to $ to invest abroad. This stupidity has increased the amount of NOK by 30% in recent decade. This could have been avoided by allowing oil taxes to be paid in USD.
Foreigner
19.05.2023 kl 11:51 3794

Yes I am and I curse the day when I thought it would be a good idea🤦 in nine years I have made in NOK 191% return. In EUR the real return has been 26%🤦🤦🤦 not exactly spectacular
512tr
19.05.2023 kl 12:18 3820

We Norwegians are strange animals, we have very high inflation, mainly due to high electricity and fuel prices.
We are self-sufficient in electric power, the Norwegian state owns 96% of the electric power plants, we produce 10 times the daily oil consumption. The Norwegian state becomes filthy rich, while ordinary Norwegians suffer and companies go bankrupt. We think we are so rich, while at the same time we have the biggest mortgages and consumer debt in the whole world....it is state capitalism, but very few Norwegians will agree with that😊
Foreigner
19.05.2023 kl 12:28 3815

Norwegians are great but.. someone has truly messed up... And I do not believe it is very smart to drive the value creators out of the country for no other reason that I can think of but jealousy. The money gained from those taxes imposed could have easily been taken from the surplus due to high oil income. But no, let's force the people who create value out of the country. And the sad truth is most Norwegians think it is the correct thing to do tax the rich excessively
Foreigner
19.05.2023 kl 12:32 3814

Besides that good day for PEN:)

I just would like to hear Hamilton's definition for " imminent":)))
Fluefiskeren
19.05.2023 kl 15:22 3632

Ja, god dag for Panoro. Brent opp 1,78 % og PEN opp 3,15 %.

Det som er litt rart er at oljeselskap nr. 2 og 3 i Norge er i rødt.

Begynner folk å posisjonere seg for en gradvis nedtrapping av olje? To ting fra de to siste dager fra to ledende media:

« What now for oil sector after one of its biggest bankers pulls back?

BNP Paribas’ decision to not fund future oil and gas projects has raised pressing questions for some of the world’s biggest energy companies and their suppliers.»

https://www.upstreamonline.com/finance/what-now-for-oil-sector-after-one-of-its-biggest-bankers-pulls-back-/2-1-1450579


« G7 urged to phase out fossil fuels by Netherlands, Chile, others»

https://www.reuters.com/business/energy/g7-urged-phase-out-fossil-fuels-by-netherlands-chile-others-2023-05-19/


For å svare selv: Jeg tror det fortsatt vil være lønnsomt å sitte i oljeaksjer i et femårs perspektiv. .





512tr
19.05.2023 kl 16:00 3597

Hvis ikke det skal være lønnsomt lengre en en 5 årsperiode, bør verdien av påviste reserver dramatisk reduseres.

Personlig tror jeg heller "alle" frykter et globalt finans crash kommer, utløst av USA (som de aller fleste tidligere finanskriser)

USA har igjen nådd gjelstaket, og fortsetter å trykke fiat dollar...det er bare et tidsspørsmål når denne galskapen stopper opp.
Resten av verden utenom USA og Europa, har forlengst startet å fase ut USD som reserve valuta og snart som petrodollar.

China, India, Russland, Saudi Arabia og flere afrikanske og sør amerikanske land handler mer og mer i lokal valuta.
Et krakk i USD vil bli katrostofalt for de amerikanska og europeiske børsene.

Redigert 19.05.2023 kl 16:01 Du må logge inn for å svare
40something
19.05.2023 kl 16:12 3573

Jeg skjønner ikke helt hva Kistefos skulle bytte til Archer for.
Ellers går rigg som Borr veldig, men de er ikke avhengig av brent som oljeselskapene er.
Ja jeg bekymrer meg også for Usd. Hvis gjeldstaket heves som logisk, så vil vi fortsatt ha den enorme statsgjelden i USA hengende.
Fluefiskeren
19.05.2023 kl 17:26 3458

Det var da en overraskende bra dag. Opp 3,83 % og endte på HOD etter en heftig sluttaksjon. Den fortjente vi etter å ha hatt mange dårlige dager.

Kun tre børsdager igjen til Q1.
40something
19.05.2023 kl 17:51 3420

Er det blitt til en vane å kjøpe opp kursen før resultatfremleggelse og så selge ut igjen?
cinet
19.05.2023 kl 18:09 3380

1q rapporten er ferdig trykket, både for pen og bwe. Begge stiger relativt bra, et godt tegn på hva vi har i vente ( gassprisen synker, derfor dårlig utvikling for equinor m.fl.)
Fluefiskeren
19.05.2023 kl 19:02 3290

Tror heller det var en korreksjon etter flere dårlige dager.
awsdrf
20.05.2023 kl 10:15 2947

Snart lifting på Dussafu. Vil tro det er BWE sin Q2 lifting?

SEA GARNET - ETA: 2023-05-26 05:59 LT (UTC +1)

https://www.marinetraffic.com/en/ais/details/ships/shipid:4708066/mmsi:538007654/imo:9772943/vessel:SEA_GARNET

Redigert 20.05.2023 kl 10:19 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
20.05.2023 kl 12:55 2780

Legger inn denne her også:

Som vi husker ble det rapportert en flow på 6000 bopd fra første brønn på Hibiscus. Nå ser det ut til at den produserer enda mer. Helt oppe i 7500 bopd. Det er veldig, veldig bra.

Denne er fra 10. mai:

« The oil production enhancement unit which was bought in from Dubai in 2022 was said by the company to have within two months increased output by 7,000bpd. The announcement was made by the president -CEO of the company, Lin G Espey, during a recent audience with the Minister of Petroleum, Vincent de Paul Massassa.

“In two months, it added 7,500 barrels to BW Energy’s daily production, increasing it to 16,000 barrels / day.This production should increase further in the coming months. In December 2023 we will reach 40,000 barrels/day,” the president -CEO of the company, Lin G Espey, said.

https://oilfieldafricareview.com/bw-energy-mabomo-mobile-production-unit-to-double-its-oil-production-by-4q-of-2023-gabon/

At den har økt BWE sin produksjon med 7500 bopd er neppe riktig. Det må være totalproduksjonen det er snakk om her.
awsdrf
20.05.2023 kl 12:56 2788

Ser ut til det at det er fremgang i forhandlinger med myndigheter i Gabon angående letelisenser G12-13 and H12-13.

Fra VAALCO Energy, Inc. (EGY) Q1 2023 Earnings Call Transcript:

"Bill Dezellem

That's helpful. Thank you. And then one final question, if I may. If I recall correctly, you all were looking at a potential adjacent field to Etame with – in conjunction with a new partner to develop. What is the update on that?

George Maxwell

I guess on that one, Bill, we actually did have some good discussions with the Gabonese government in Q1. The data, it is in conjunction with our partners, which are BWE and Panoro. We were hopeful of – because this has been going on now for some 12, 15 months. But we are hopeful that a conclusion is arriving relatively soon, certainly hopeful in the next few months.

It is key to say that there has been more progression in this last six weeks period to do with block G&A, and we are very encouraged with the adjacent block to Etame than there has been in the previous six or seven months. So, hopefully, we'll see some more movement the next time we report it.

Bill Dezellem

So George, the issue is with the Gabonese government as opposed to amongst the partners?

George Maxwell

I've met with the partners directly – one of them directly who – there's no issues between the partners and the issues directly with the DTH and the Gabonese government.

Bill Dezellem

Great. Thank you both."
PeterTorman
20.05.2023 kl 13:21 2734

Kjøper meg litt mer inn her!
Spitzer
20.05.2023 kl 13:38 2695

Fluefiskeren
Blander du ikke nå?
Dette er vel snakk om kompressoren (oil production enhancement unit which was bought in from Dubai in 2022)?
Spitzer
20.05.2023 kl 13:43 2687

Nvm- jeg antok feil. Leste artikkelen nå
Fluefiskeren
20.05.2023 kl 13:46 2676

Tror ikke jeg gjør det. Det er jo Mabomo det snakkes om. Det er jo produksjonsenheten på Hibiscus/Ruche.

Hadde kompressoren vært i drift siden 10. mai eller før måtte da det blitt meldt i form av en børsmelding?
Spitzer
20.05.2023 kl 13:49 2670

De har ikke rukket å få satt brønn nr 2 fra Hibiscus i produksjon, så 16000 boed må være med bare en brønn + de 4 fra Tortue.