Panoro - utbytter, produksjonsvekst 2023-24-25... en ny æra

d12m
PEN 18.11.2022 kl 12:02 353929

Starter en ny tråd siden selskapet nå står på trappene til en ny æra.

Q3-rapporten legges frem om under 2 uker og da kan vi forvente at detaljer om utbyttestrategien kommer på bordet. I tidligere tråder har diskusjonen om mulig utbyttestørrelse tidvis gått varmt og alt fra noen tiøringer til over kronen har blitt lansert som potensielle kvartalssummer. Det blir spennende.

Tar med et utklipp fra dagens melding fra Panoro
In October, post period end, Panoro completed its scheduled lifting of 647,111 barrels in Gabon resulting in proceeds to the Company of approximately USD 59 million. This lifting brings the aggregate volume of crude oil lifted and sold by Panoro year-to-date to 1,686,908 barrels at an average realised price of USD 100.3 per barrel


BWE kom med sin Q3-rapport igår (https://newsweb.oslobors.no/obsvc/attachment.obsvc?messageId=575968&attachmentId=249915&obsvc.item=1) og i denne kan man lese at kompressor nå befinner seg onshore Gabon og skal installeres i Q1 2023 (side 7). I tillegg finner man fine grafer over forventet produksjonsøkning på Dussafu kommende år (side 8).

I tillegg har vi EG og Tunisia.

Alt i alt borger det for at vi kan ha kjekke år foran oss i Panoro. Hva tenker dere andre?
Redigert 18.11.2022 kl 12:07 Du må logge inn for å svare
d12m
24.05.2023 kl 09:59 3751

Som jeg har skrevet før har jeg hatt lave forventninger til utbyttene i første halvår (og vi kan kanskje også ta med Q3..?) Det har også selskapet sagt -> utbytter er vektet mot andre halvår 2023.

0,26 kr for Q1 bør være helt i tråd med hva selskapet har hintet om.
Redigert 24.05.2023 kl 10:00 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
24.05.2023 kl 11:05 3684

Pen oppgang for olja nå.
Fluefiskeren
24.05.2023 kl 11:20 3639

Savner den tiden hvor alle kunne se presentasjonene live på hjemmesiden. Ikke alt i denne verden går fremover. Nå klarer man jo ikke lenger å avvikle eksamener uten at alt blir rot.

Nei, nå tar jeg meg en tur nedover og titter på hangarskipet.
Fluefiskeren
24.05.2023 kl 12:53 3531

Hvis noen er interessert i hva som ble sagt på presentasjonen er det transcipt her, men det er ikke gratis.

https://www.marketscreener.com/quote/stock/PANORO-ENERGY-ASA-6278756/news/Transcript-Panoro-Energy-ASA-Q1-2023-Earnings-Call-May-24-2023-43933111/
d12m
24.05.2023 kl 14:21 3404

How do we see dividends? We set out what we think it was a pretty clear dividend policy that was basically saying as long as operations were going to plan, as long as oil was around $80 per barrel that we were targeting $25 million dividend this year and that dividend would be second half weighted. And nothing at all has changed there. Oil has been a little bit lower, both seen in the $80 target. But the company is still very much committed to and the Board have recently confirmed that [indiscernible] confirmed that they want to continue to be a regular dividend payer as long as oil price is sensible.
..
But we've always got it, it's going to be weighted towards the second half when we knew that we had the heavier lifting program, but also when some of these Dussafu wells were being derisked. So we've got the first one online, second one, hopefully online soon. So I think you can see that derisking is happening also in this period, coinciding them with the bigger lifting.

So all eyes for us are really on the oil price. The oil price is fine where it is now which it was a little bit higher, but it's fine. And that's why you've also seen us maintain the dividend despite oil being and the realizations from our liftings being less than $80 year-to-date. But we're still committed to pay that dividend. So hopefully, that answers your question.
Redigert 24.05.2023 kl 14:23 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
24.05.2023 kl 14:36 3394

Da fikk vi for første gang COS på Akeng Deep. John nevnte 20-25 %. Jeg hadde håpet på høyere, men han er veldig entusiastisk som vanlig. Videre regnet han med at de neste fem brønnene ville bruke omtrent 2 måneder hver seg. Touchet også innpå at det kunne bli en til. Altså 7 totalt, men det vil isåfall gå på bekostning av en letebrønn.

Tar med hva han sa om de nye assets i EG. Forøvrig interessant med plassering av Akeng Deep og at vi ser det er tegnet inn også 6 andre prospekts/leads på blokk S og 5 på EG-01.

«What we are chasing here with Cosmos operating as well, is something called backing deep. And I think deep is a large four way structure that we can see on the seismic. It looks to be about 180 million barrel prospect now to put that in the context of that we've got 12 and a half percent of this asset so, it's you know, extremely material if we find reserves here through a successful exploration drill campaign, or Panoro would be really significant discovery .

And the beauty of this one is infrastructure led expiration. Discovery here can be tied right back into the Seba field, where we have an existing FPSO existing production facilities. So, while Panoro is not really an exploration story this year, next year, you're going to see us drilling, what many people are calling one of the most exciting exploration, drilling prospects in the world that has been talked about by many people now, suddenly, people are waking up to the possibilities here, if this comes in, it's about a 20, or 25% chance of success. So it is exploration. But if it comes in, it's a bit of a game changer in the area, because it Derisks a whole bunch of those other yellow prospects that you can see in both of our exploration blocks. So you'll see us increasingly talk about this asset. This prospect, again, won't be drilled probably until the second quarter of next year. So about a year from now, let's call it but this is, this is a potentially a very, very interesting development for Panoro and its shareholders.»
JUICEitUP
24.05.2023 kl 14:49 3370

Re FF

En 7 brønn på Dussafu går ikke nødvendigvis på bekostning av en letebrønn. De hadde 6 rig slots + 2 options tilgjengelig. Det betyr at de kan bore både en 7. brønn og en expl. brønn hvis de vil/mener det er ok risk/reward. Han var imidlertid tydelig på at de ikke hadde bestemt seg for noen ting vedr. opsjonene og at de hadde litt tid på å bestemme seg. De ville vurdere dette mer nøye i Q3/Q4 og Johns take akkurat nå er 1 expl. brønn, men det kan endre seg.
Trond.heim
24.05.2023 kl 17:09 3225

Markedet har ikke tatt inn over seg hvor bra dette utvikler seg. Dersom Pen oppnår 13 000 fat pr. Dag ved årets slutt så øker pengestrømmen veldig.


Legg merke til at Hamilton nå snakker om 25 mill usd i utbytte i år ( under forutsetning oljepris omkring 80), tidligere har han sagt 20 mill usd.
Av disse 25 mill har “ vi nå brukt opp” 6 mill usd ( 3 mill usd denne gang og forrige). Da gjenstår 19 mill usd i 2. Halvdel. Det vil si ca. kr. 1,68 pr. Aksje i sum q3+q4.

For moro skyld anbefaler jeg dere å multiplisere antall aksjer dere har med kr. 1,68. Da er det lov å se lyst mot fortsettelsen.

Fluefiskeren
24.05.2023 kl 17:15 3219

De har tidligere snakket om en eller to letebrønner. Blir det en 7. produksjonsbrønn forstår jeg det slik at det blir maks en letebrønn.
40something
24.05.2023 kl 17:22 3349

Topp!
Synd bare at man kun må ha eid aksjene i ca 1-10 dager for å kvalifisere til utbytte, jeg syns jo at man burde belønne investorer som sitter Long i steden for day tradere. Det er klart at når utbyttene blir større så vil også aksjene bli dyrere å erverve i korte tidshorisonter. Men som fremtiden nå ser ut til å bli så kommer alt fler selskap til å betale utbytte. Da vil flere investorer flipper mellom forskjellige aksjer 10 dager før og ev så mange dager etter som trengs før aksjekursen etter ex div har kommet seg. Og der etter selge seg ut igjen. Konsekvens er å kun i korte perioder være inne i aksjemarkedet eller?
Mye konkurrensen nå mellom penger på banken med rente på 4+ % med 22 % skatt mot aksjeutbytte med 37, 8%
Redigert 24.05.2023 kl 17:25 Du må logge inn for å svare
Trond.heim
24.05.2023 kl 17:58 3321

Et artig regnestykke på utbytte eller bankrente de neste 6 mnd:

10 000 000 i banken , 4% renter gir 400 000 minus 22% skatt = 312 00/ år. Dvs. 156 000 netto på 6 mnd sparing

10 000 000 i PEN aksjer dagens kurs ca. 28 gir 357 000 aksjer

Dersom utbyttet de neste 6 mnd blir slik jeg beskrev tidligere: kr. 1,68 x 357 000 = 599 760. Minus skatt 37,8% Dvs netto utbytte kr. 373 050

I aksjemarkedet er det mange flere usikkerhetsfaktorer, særlig oljeprisutviklingen.

Jeg tenker slik: Utbyttesatsing gir mer enn dobbelt så mye nettocash som netto bankrente.

I tillegg regner jeg med at aksjekursen har steget betydelig dersom utbyttet blir slik jeg beskriver.

Dersom kursen ved årsskiftet blir 35, vil aksjeverdien være 12 495 000

Dersom kursen blir 40 vil aksjeverdien på 357 000 aksjer være 14 280 000.

Best case aksjonær om 6 mnd: Verdi av aksjeportefølje 14 280 000 + netto utbytte 373 050

Best case bankinnskudd til 4% rente om 6 mnd: 10 000 000 i banken + netto rente på innskuddet :156 000


Morsomt å være optimistisk PEN aksjonær
Redigert 24.05.2023 kl 18:00 Du må logge inn for å svare
40something
24.05.2023 kl 19:32 3250

Ja og så har vi realiseringen av veldig mange aksjer som medfører kursnedgang. Men jeg ser regnskapet da aksjekursen beveger seg oppover. Men slik den har vært i de første nesten 6 månedene så vil regnestykket bli annerledes. Jeg ser jo at når markedet blir illikvid så vil ikke kurs gå som beregnet. I praksis kan vi ende med at kursoppgang kun er noen uker i året. Og så skal da realisering tajmes i forhold til det. Hvis det er mange som skal lempe ut aksjer på 32-35 nok så vil ikke markedet kunne absorbere. Det vil bli en god del rabatterte salg.
40something
25.05.2023 kl 09:55 2950

Aker BP melder om større funn en forventet.
Hva skjer da med aksjen, jo det selges. Elendig utvikling over tid setter fokus på oljerelaterte aksjer som lite fristende. NOK bidrar sannsynlig stort i investorflukt fra OSE.
Men den som venter vil sikkert NOK svinge tilbake igjen , spørs bare hvor lenge vi må vente.
PEN vet bare veien ned når alt færre kjøper den. Kursen nå er vel ned 2-3 ganger mer enn aksjeutbytte. det er en drøy uke der man kan kjøpes seg inn for utbytte, men tviler at det er mulig å tjene på det med så lav likvid handel.
Håpet de neste månedene er at olja stiger. Der følger PEN med bedre uansett volum.
Redigert 25.05.2023 kl 09:56 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
25.05.2023 kl 10:41 2901

Tror utbyttet er for lite til å skaffe interesse. Forstår helker ikke så mye av kursutviklingen når vi tenker på hva vi vil få i løpet av de neste 12 månedene. Det er nok makro. Resesjon i Tyskland nå. Europas største økonomi. Basert på alt vi ser med økende rente, økende inflasjon, manglende come-back i Kina, krig i Ukraina osv. synes jeg egentlig olja holder seg ganske godt. Kunne vært mye verre.

Vi mennesker må slutte å drepe hverandre. Det er sjelden blant andre høytstående dyr bortsett fra sjimpansen som vi deler 98 % av genene våre med.

Vi kjemper en vedvarende kamp med BWE om høyest kurs. I øyeblikket er det helt uavgjort. De falt litt mer enn oss ved q1.
Redigert 25.05.2023 kl 10:42 Du må logge inn for å svare
512tr
25.05.2023 kl 11:55 2822

Det er den globale situasjonen som styrer aksjemarkedene nå, det fundamentale, produksjonsøkning og utbytte er desverre underordnet.

Oppdatering fra Pareto i dag:

On track for >2x growth by early ‘24
With the second well (of six) at Hibiscus & Ruche to come onstream shortly, Panoro is eyeing >2x growth from Q1 levels to 13,000 bbl/day in early 2024. In addition, infill drilling in Eq. Guinea adds volumes from mid ‘24e. As the growth story materializes, we estimate FCF of USD 170m in 2023-24e at USD 75/bbl Brent, which supports dividends of USD 50m from 2024e and onwards (17% yield). With the stock trading at 0.6x our NAV (Brent USD 70/bbl long-term), we believe a repricing is warranted as Hibiscus & Ruche continuously is being derisked, with FCF/dividends to follow suit. BUY/TP NOK 47



Strong organic growth ahead, but ‘23e prod. est. -3% on delayed gaslift

Panoro reported Q1’23 EBITDA of USD 36m, shy of our USD 42m estimate as opex was likely impacted by high work activity and FPSO shut down related to the hook-up of the H&R production unit. Following first oil in April, the first H&R well is performing in line with expectations with the second well coming onstream in June. Gas lift issues at Tortue is expected to be resolved imminently according to the operator. This is somewhat behind our initial expectations, and we revise our 2023e production estimate by -3% to 10,200 bbl/day, still within the guided range of 9,500-11,500 bbl/day net (unchanged from Q4). This will increase to >13,000 bbl/day once all six H&R wells are onstream, which we expect in early 2024 (in line with operator guidance). Looking further, a three-well infill drilling program in Eq. Guinea will commence in Q4’23e, adding more volumes from Q2’24e.

USD 170m FCF 2023-24e (USD 75/bbl) supports 2.5x dividend incr.

As Panoro’s growth materializes, we expect the company to generate FCF of USD 170m in 2023-24e at USD 75/bbl Brent including the TPS acquisition, which is equal to ~60% of the company’s current market cap. This supports Panoro’s current commitment of USD 20m (7% yield) in dividends this year, which we estimate can grow to USD 50m (17% yield) or more from 2024e and onwards (50% FCF payout ratio assuming USD 75/bbl Brent).

TP of NOK 47 reiterated – H&R derisking merits repricing

We estimate Panoro’s NAV at NOK 47/share, assuming USD 85/85/70 per bbl Brent in 2023/24/LT and 15% WACC. PEN trades at 0.6x our NAV, and we expect the discount to narrow as Hibiscus & Ruche is derisked and Panoro’s growth materializes (P/E’24 2.2x on our estimates assuming Brent USD 75/bbl), and further supported by a strong FCF/dividend outlook. We reiterate our BUY recommendation and Target Price of NOK 47

Contact analyst(s)
Analyst(s):

Tom Erik Kristiansen, +47 24 13 21 86, tek@paretosec.com
Martin Ulrichsen, +47 24 13 21 08, martin.ulrichsen@paretosec.com
Jørgen Weidemann, +47 22 87 88 45, jorgen.weidemann@paretosec.com
Fluefiskeren
25.05.2023 kl 12:28 2793

Synes jeg har hørt om kursmål over 40 nå i mange år nå for PEN. Vi ha vært oppe på 35-tallet. Lengre kom vi ikke. Vi burde klare det igjen kun på organisk vekst, men det er ikke noe drive rundt oljeaksjer. Som 40something nevnte meldte Aker BP et signifikant funn nærme infrastruktur på 40-90 mmbbl og det blir mottatt med nærmest et skuldertrekk. Riktignok er AkerBP store så det betyr selvsagt mye mindre for dem enn om det hadde vært oss. Men likevel………
40something
25.05.2023 kl 13:27 2785

Miljømessig er vel fiskodling på kanten hva gjelder ESG, men børsen spratt opp når endelig skatten ble fastlagt.
Flere mener at det er rart at man slipper nyheten om grunnrenteskatten på fisk mitt i børspåpningen, men man gjorde jo den samme "feilen" når det først ble varslet.
politikerne bryr seg ikke så mye i markedet.
Redigert 25.05.2023 kl 14:16 Du må logge inn for å svare
40something
25.05.2023 kl 14:10 2740

Større salg ca 13:15 flyttet nivåe ned. Er det muligens at man ikke ser utbyttet som det bedre alternativet men heller en nedgang til 25 for å plukke 2 kr rimeligere?
Har jo skjedd ganske ofte nå og q3 og 4 er forholdsvis langt borte.
Jeg begynner å bli lei av alle disse kjøringene av kursen ned og litt opp.
Begrepet å være long i aksjer begynner å tape i det moderne markedet.

Oppgangen i olje tok fart opp da man bommet på prognosen i lagertrekk, men nå er den jo tilbake igjen så hva har man blinksa på da?
Jeg tror opec? bare må smelle til for å få stopp på disse hedgefondene som bestandig presser prisen ned. Bedre å stramme markedet mye for å slakke hvis det over tid viser hold i prisen.
Redigert 25.05.2023 kl 14:14 Du må logge inn for å svare
d12m
25.05.2023 kl 14:39 2723

"Synes jeg har hørt om kursmål over 40 nå i mange år nå for PEN."

Ikke uenig, og det er fordi Panoro er et evig waiting case. For oss som har vært Panoroaksjonærer en stund (jeg kjøpte første gang i 2013) så har vi stort sett alltid snakket om neste år.. neste år. Neste så en skulle tro at vi alle sammen var Tottenhamsupportere siden det hele tiden er next year =)

Men kanskje H2 23 og 2024 eeeeendelig faktisk blir siste runde med -neste år, men ikke nå-? Jeg håper det, men har håpet det før også..
d12m
25.05.2023 kl 14:41 2793

"Oppgangen i olje tok fart opp da man bommet på prognosen i lagertrekk, men nå er den jo tilbake igjen så hva har man blinksa på da?"

Kan trekke frem Anas Alhajji sine betraktninger igår på lagertrekket og oljeprisen:
In terms of price impact, the increase is limited and temporary. Not only because of general sentiment but also because of evidence from previous years. Looking at the largest 10 withdrawals since the beginning of 2010, in all but one of the cases prices increased the day the EIA reported its weekly data. Prices also declined in all cases but one in the days that followed the data release.

At 455.2 mb, commercial inventories are standing at comfortable levels. They need to decline by more than 40 mb to create a very bullish sentiment. In the absence of other triggers, the price rise today is temporary.
Redigert 25.05.2023 kl 15:09 Du må logge inn for å svare
40something
25.05.2023 kl 15:17 2753

Takk for den!
Jeg er allikevel for å redusere fra opec+ siden det fortsatt er usikkert om Kina kommer med økende konjunktur i det første.

Kursen i Pen er nå lik da olja var 1,5 Usd lavere. Redd at mismatch øker nå siden andre trigger ikke ser ut til å prege kursen.
Redigert 25.05.2023 kl 15:28 Du må logge inn for å svare
40something
25.05.2023 kl 15:52 2677

Vi har vel sett at i mange av presentasjoner så følger nedgang, om ikke samme dagen så innen dag 2 eller 3.
Man burde vel følge pengene for nedgangen har gått for langt.
Men det finnes ingen annen logikk i å gjøre dette annet enn at det er blitt en kutyme i de fleste aksjer. Og det bærer i mot. Den gangen jeg selv gjør det så tar sikkert utviklingen den motsatte veien.
40something
25.05.2023 kl 16:26 2623

OSE indeks er på samme sted nå som før 6 måneder siden. Hvis det er makro som styrer så burde flere sektorer vært ned. Jeg ser bare at pengene har flyttet seg.
Jeg har et pensjonkapitalbevis som er nesten kun ESG, og den här ikke gått ned til tross for at ESG ikke tjener penger, men jeg tenker at når alt fler mennesker går inn i fond så holder det stand mot hva ESG faktisk ikke tjener inn. Mens olje som er fy fy skiller seg alt flere med.
Det er det jeg tenker er den største grunnen til at den sektoren er ned og ikke makro. Paradokset er jo at selskapene tjener penger som gress men få vil kjøpe aksjene. Det er vel en diskvalifikasjon av prinsippet med aksjemarkedet. Vi satser penger på det vi mener er riktig og ikke på det som i dag er levedyktig. Men indirekte så er det vel olje-gass som skal finansiere hele den grønne sektoren.
Hvis alle plukker ut pengene av de sektorene som ikke går bra dags dato så får vi også et problem. De fleste vil nå kun spytte inn der oppgangen kommer om så kun i noen dager. Hva om alle hadde gjort dette i Aker BP og Equinor. Hva ville skjedd hvis mismatch mellom selskapenes penger i kassa ikke stod i paritet med aksjekursen?
40something
25.05.2023 kl 16:41 2623

Jeg syns jo nå at opec+ må komme på banen. Siden alt av olje er ned uten at inntjening eller prestasjon spiller inn.
Alt prises etter forventning av oljen. Og så bred nedgang uten annet enn oljepris som trigger må bety at produksjon overgår etterspørsel. At rigg fortsatt går er för meg merkelig. Det er jo oljeselskapene som skal finansiere rigg og hvis forventning om oljepris er lav så burde utvinning ta en pause. Problemet er jo at selskapene ikke taper penger i det første med oljeprisnedgang, men tilliten til markedet får seg en trøkk. Det heller mot at investorer kjøper tech ESG og pendler mellom sykliske sektorer, men ikke olje.
Hvis jeg følger Trondheim sitt regnestykke om utbytte på 1,6 nok så er det mindre enn dagens nedgang i papirtap. Og det uten de store nyhetene. Så hva er det som får oljen til å ikke kunne prise seg mer stabilt?
Idag er det lavere etterspørsel men er den vanskelig å forutsi? All data vi har i dag burde kunne bøte på den fluktueringen. Jeg tror disse bevegelsene er villet av store hedgefond bare for at det er mulig. Og de tjener penger som gress på å shorte å baisse.
Ja det ble mye meg nå men siden selskapsrelaterte ikke får noen effekter i mcap så dreier seg børs mer og mer av spekulasjoner og kortsiktig het.
Fluefiskeren
25.05.2023 kl 17:20 2588

Dette overrasket meg. Større investeringer innen solenergi enn olje og gass. Hvis man tar med all fornybar energi er investeringen ca 70 % høyere enn for fossilt.

«Solar investment to beat oil for first time as clean energy spending ‘outpacing’ fossil fuels: IEA

International Energy Agency says spending on clean technologies outlines ‘global green shift’»

https://www.upstreamonline.com/energy-transition/solar-investment-to-beat-oil-for-first-time-as-clean-energy-spending-outpacing-fossil-fuels-iea/2-1-1456180

40something
25.05.2023 kl 17:31 2572

Ikke meg, investeringer er en ting, men lønnsomhet er noe annet. Forsåvidt er viljen til å investere større fra politiker siden de betaler med skattepenger, men næringslivet tror jeg ønsker mer forutsigbarhet hva gjelder lønnsomhet. Perioder vil det være overproduksjon av energi der man må betale for å få solgt, mens i andre tilfeller så er det ikk hverken sol eller vind å oppbringe. Overetablering kan bli resultatet.
Trond.heim
25.05.2023 kl 18:54 2466

For å følge litt opp gårsdagens utbyttebetraktninger.

Paretooppdatering i dag: Ved oljepris 75 USD ( som i dag) og forventet produksjonsøkning til 13 000 fat pr. Dag vil selskapet kunne gi et utbytte i 2024 på 50 mill. USD, ved dagens dollarkurs (11,06) vil det si 553 000 000 kroner.

Fordelt på dagens aksjonærer ca. 116,6millioner vil utbyttet kunne bli kr. 4,74 pr. Aksje

For de med 100 000 aksjer blir dermed utbyttet 474 000 kroner.

Begynner å bli penger av utbytte etterhvert.


Dette er basert på Pareto oppdateringen
40something
25.05.2023 kl 20:14 2355

Liker ekvasjonen, men ikke at enhver som ønsker kan kjøpe seg in risikofritt i en 2 ukers periode for å kunne heve utbytte.
SinnaNecer'n
25.05.2023 kl 20:42 2313

Ikke dårlig bet dette.....tre sikre (oljepris, produksjon og dollarkurs) må gå inn, da sitter vi med en solid gevinst.

Husker før i tiden da jeg drev med tipping. Vi kjørte et system med tre sikre kamper. Rent matematisk var sannsynligheten for å treffe på de sikre 1/27. Skjedde dette ville systemet garantere gevinst.......ble ikke rik av dette.
Tror det er større sjanse for at de sikre går inn i pen veddemålet......
40something
25.05.2023 kl 20:51 2287

Høres bra ut, men hvorfor trigges ikke aksjemarkedet av dette,? Hele utfordringen dreier seg om akkurat hva som får aksjemarkedet med på reisen. Det har ikke skjedd siden når pen var på 5 kr
Fluefiskeren
25.05.2023 kl 21:00 2289

Det hører jo med til historien at kursen på PEN i teorien faller like mye som utbyttet. Derfor blir dette et spørsmål om langsiktighet. De vil ha store relativt store kostnader i fremtiden i alle tre land. Og hvis de må låne mere penger så er jeg redd de skal de slite med å få gunstige betingelser. Noen långivere nekter til og med å gi lån til oljeindustrien.

Dere vet mitt synspunkt om dette, men så er jeg da også langsiktig.
40something
25.05.2023 kl 21:17 2298

Mener du at de skal in i emisjon, eller kun låne i det åpne markedet?
Jeg tror ikke de må låne mer, ellers så hadde de ikke åpnet for utbytte.
Vi har vel heller ikke noen historikk med utbytte og derved ikke noen historikk med fall i kurs. Der emot så har vi en historikk med at kursen går ned ved resultatfremleggelse.
Fluefiskeren
25.05.2023 kl 21:44 2239

Husk at ved de to siste kvartalene er det meldt utbytte, og kursen gikk ned uansett. Jeg tror ikke det er derfor, men det er i hvert fall ikke motsatt. En annen ting er hvis ikke utbyttene økes tilsvarer dagens kursnedgang på 1,24 kr. Det tilsvarer nesten utbytte av denne størrelsen i 5 kvartalet. Og egentlig skal det mye til å få utbytte basert på Q2 siden snittet for oljeprisen ligger godt under 80 dollar pr. fat, men jeg la merke til at Hamilton nå åpner for utbytte uansett. Ingen stor sak for meg, men jeg hadde foretrukket tilbakekjøp av aksjer siden jeg langsiktig.

hatitchi
26.05.2023 kl 00:45 2065

Risikofritt? Herregud mann, utbytte er å flytte penger fra den ene hånden til den andre. Om du endrer hvem som har rett på utbytte vil du bare endre på når du får prisfallet...

Med mindre du mener at du skal forfordele utbytte for ulike aksjer. Det krever tilslutning fra alle aksjonærer, og varig skjevdeling er ulovlig.
d12m
26.05.2023 kl 08:31 1910

"Dette overrasket meg. Større investeringer innen solenergi enn olje og gass. "

Overrasker ikke meg. Bankene har strupet markant inn på finansiering innen olje og gass. Det er etterhvert ganske mange banker som har "svartelistet" bransjen mens andre stiller betydelig strengere krav til selskapene. Innen fornybar, derimot, har det vært preget av tut og kjør en god stund
d12m
26.05.2023 kl 08:34 1897

Det trigges nok ikke pga Panoros mangeårige historikk med å bare forbli et waiting case
Når har jeg ikke lest hele saken til Pareto, men har de noe om forventet opexnivå? Det vil reduseres etterhvert som produksjonen øker og da øker naturligvis også netback pr fat.
d12m
26.05.2023 kl 08:43 1937

Nå har jeg via via fått oppdateringen til piratene (Pareto). Ser at de estimerer DPS på 4,5 for 2024 og 2025. Ganske så i tråd med ditt anslag om 4,74
Idar1
26.05.2023 kl 09:21 1910

Til sammen for begge årene?
40something
26.05.2023 kl 09:31 1988

Ser ut til at det blir slik jeg sa: vi skal ned på 25 som så mange ganger før