SOLGTE ALT I MOWI

Liso
MOWI 18.11.2022 kl 13:54 9399

Tiden for fiskeaksjer er over. Slaget er tapt. Godt at børsen nå har mange andre spennende aksjer på billigsalg. Ikke en fisk på meg.
Piggvar 2
18.11.2022 kl 14:02 6877

Fisk som er så godt

Det som er med denne regjeringen gidder jeg ikke si så mye om en god natta!
De har ikke en anelse hva de driver med.
Har nok noe med uvitenhet og dumskap .
Redigert 18.11.2022 kl 15:16 Du må logge inn for å svare
ibyx
18.11.2022 kl 14:08 6871

Genial timing?
Jeg kjøpte nettopp en slump Mowi

Lakseprisen tar av – opp 15 prosent til neste uke
https://ilaks.no/lakseprisen-tar-av-opp-15-prosent-til-neste-uke/
Dr_Eval
18.11.2022 kl 14:25 6828

Mowi har heldigvis flere bein å stå på enn Norge, så der har jeg kjøpt meg opp kraftig nå nylig da kursen var 135kr. Jeg var svært heldig med at jeg solgte meg helt ut mellom 220-250kr i løpet av våren+sommeren 2022 etter å ha kjøpt for 150kr i 2020, og satser på å gjenta.
upsidedown
18.11.2022 kl 14:34 6831

Gjorde det samme i går og laster i AUSS i dag.
ibyx
18.11.2022 kl 14:37 6813

MOWI har 59% av produksjonene i Norge.
Av de store ikkelandbaserte er det vel bare Bakkefrost som er bedre. De har 0% i Norge. Men markedet bryr seg visst ikke lenger.
Men jeg tenker det snur ved Q4. Tyngdeloven trumfer gjerne psykologien til slutt?

Ad AUSS. Den er fin, men synes den har hentet seg inn mye allerede i forhold til omstendighetene selvsagt!

Når som helst mener jeg at Bakka også skal få kanskje svært rask tur til minst 520, kanskje 550.
Sammenlignet med AUSS er det knapt forskjell på reaksjon på en vedumskatt som kun gjelder den ene av de to!

Dette blir antagelig litt letter å forstå når man vet at det sitter en relativt stor short i Bakka. Jeg tror ikke den overlever vinter og vår.
Redigert 18.11.2022 kl 14:49 Du må logge inn for å svare
Marketwatch
18.11.2022 kl 14:51 6781

Mowi og de andre større fiskeoppdrettene kommer til å vesentlig øke sine investeringer utenlands på bekostning av investeringer i Norge. Det kapitalistiske system er bygget slik, at investeringene søker seg dit avkastningen er størst. Med en grunnrenteskatt på 40% så vil det ut fra dette være uaktuelt for de ledende oppdrettselskapene å øke investeringene i Norge. Jeg skal således spise hatten min, om ikke det om noen år viser seg at innføringen av grunnrenteskatten (og økningen i formuesskatten) er begynnelsen på slutten for norges ledende rolle innen fiskeoppdrett. Når oljevirksomheten også fremover vil trappes ned, samtidig som vi må gå ut fra at oljefondet vil gå med til å betale erstatninger for skader påført av co2 utslipp, så blir det nok tilstrekkelig med steder å sende programmet "der ingen skulle tru at nokon kunne bu" fra.
ibyx
18.11.2022 kl 15:02 6774

Kapitalismens irrganger. Særlig henblikk på store aktører i aksjemarkedet.
bakkefrost kan stå som et eksempel på at kapitalistisk makt og opportunisme er kraftigere enn "realiteten" når de kommer til lokalisering i dagens laksemarked. Dersom MOWI var 100% utenlandsk ville de også sannsynligvis bare vært marginalt høyere priset nå.

Jeg velger å tro at det i hovedsak skyldes en midlertidig "unntakstilstand".
Løpet av vinter og vår vil mye falle på plass.
Også den famøse skatten, som jo blir en litt annen sak sett fra Chile, Færøyene eller British Columbia.
Redigert 18.11.2022 kl 15:05 Du må logge inn for å svare
ibyx
18.11.2022 kl 15:08 6841

Furteselgerne fortsetter "fredagsfesten"
På mandag begynner realitetene å synke inn...
Så kommer SSB statistikken osv.
Og MOWI fortsetter å falle?
vicktor
18.11.2022 kl 15:11 6853

Marketwatch
Det er nok helt riktig det du skriver. Usikkerheten de nå har skapt ved å innføre en slik ekstrem høy skatt,
vil gjøre at de flytter produksjon til utlandet. De har ikke noe annet valg.
For ca. 50 år siden gjorde Arbeiderpartiet akkurat det samme som de gjør nå.
Rederne måtte registrere båtene sine i utlandet og ca. 40 000 sjøfolk mistet jobbene sine.


-sannheten-
18.11.2022 kl 15:18 6837

La oss lempe grunnrenteskatten over på europeerne.
De må forstå at det koster litt å drive bærekraftig forvaltning av norsk hav og fjorder.
Dette må de betale for.
Vi må betale dyrt for leie av f.eks. solsenger i syd Europa under solen der. Og solen der
trenger minimal om noen forvaltning.
-sannheten-
18.11.2022 kl 15:19 6828

Det er kanskje dette som ligger bak lakseskatten ? At andre land skal overta, og Norges geskjeft her opphøre ?
I typisk EU og NWO opplegg stil ?
Redigert 18.11.2022 kl 15:22 Du må logge inn for å svare
upsidedown
18.11.2022 kl 15:24 6809

Hvorfor tror dere ikke andre land vil følge Norge i denne saken. Det er også mye motstand mot oppdrett i havet andre steder og økt skattelegging kan være med på å mildne skeptikerne.

For egen del håper jeg dette pusher næringa ut av fjordene og til havs, så de som tjente til livets opphold i fjordene kan få sitt liv tilbake.
Redigert 19.11.2022 kl 18:12 Du må logge inn for å svare
vicktor
18.11.2022 kl 15:53 6732

upsidedown
"så de som tjente til livets opphold i fjordene kan få sitt liv tilbake."
Er det sport-fiskere eller trålere du tenker på ?
Bør ikke også disse betale en skatt ?
upsidedown
18.11.2022 kl 16:13 6690

Kanskje du skal gå historisk tilbake og ta en sjekk hvor stor aktivitet det var i fjordene før oppdrettsanleggene kom og la mange av dem øde for villfisk.

Trålere har historisk ikke deltatt i fjordfiske, men tusenvis av andre opp langs kysten har hentet sitt levebrød fra norske fjorder og skapt stor aktivitet uten å båndlegge store arealer av offentlig eiendom du ikke har adgang til å nærme deg uten spesialtillatelse.
Marketwatch
18.11.2022 kl 18:36 6505

Her hvor jeg bor (sier ikke hvor), er det fortsatt mange som har sitt levebrød ved fiske i fjordene, selv om det enkelte steder står oppdrettsmerder. Merdene trenger jo ikke å stå på de beste fiskeplassene. Fiskerne får seg en vanlig inntekt av det de driver med, men svært lite verdier tilføres ellers, unntatt noen arbeidsplasser på enkelte fiskemottak. Du ønsker tydeligvis ikke fiskeoppdrett, det er en ærlig sak, men da bør du istedet komme opp med noe annet som kan gi vekst og utvikling i distriktene. Mye står på spill, ikke glem alle som er involvert i dette, både som underleverandører, konsulenter, meglere, transport, fiskehygiene etc. Flytter oppdrett til havs, som kanskje Salmar jobber seriøst med, kan jeg ikke se noen grunn til at de skal ha tilknytning til næringsfientlige Norge.
guttungen
18.11.2022 kl 18:45 6481

Om jeg forstå deg rett - du påstår at oppdrettsnæringa er skyld i at det er dårlig fangst i fjordene våre i nyere tid? Om det så er tilfelle regner jeg med at du kan vise til en korrelasjon mellom tilstedeværelse av oppdrett og f.eks. mindre reker/fisk. Sist jeg sjekket var ikke akkurat forholda så gode sørafor heller? Kan det kanskje være snakk om dårlig regulering av fiskeri mm.? Bare spør jeg, syns alle er så bastante og at oppdrettsnæringa har et svært ufortjent dårlig rykte!
upsidedown
18.11.2022 kl 19:33 6569

Ja, jeg påstår ikke det. Det er lokale fiskere rundt om i landet som sier at fiskeplass etter fiskeplass er ødelagt etter at merdene kom inn i fjordene. Hvis du søker på internett vil du garantert finne tusenvis av innlegg om emnet.

En link til et utvalg som vurderte konfliktnivået i Alta om du er interessert..

https://www.idunn.no/doi/10.18261/9788215050966-2012-05

Redigert 18.11.2022 kl 20:11 Du må logge inn for å svare
Elverhøi16
18.11.2022 kl 19:39 6549

Mowi får nok de ordrene de mistet i Norge på Island eller en annen plass de har anlegg. Det eneste som skjer er at arbeidsplassene er flytta ut av landet av regjeringen.
upsidedown
18.11.2022 kl 19:53 6518

Det er en ting Norge har som få kan kopiere. Det er en jevn strøm av vann som året gjennom ligger midt i blinken for sunn vekst av laks. Det skal ikke være for mange dager under 6 grader og heller ikke for mange over 15. Ved lave sjøtemperaturer må man redusere foringen ellers kan de drepe laksen. Ved høye oppstår lus og sykdom som et stort problem på toppen.

Den eneste seriøse konkurrenten jeg ser er oppdrett på land der man kan kjøle ned vannet og selge overskuddsvarmen i form av energi og på den måten veie opp kostnadene. Chile er allerede overfylt av anlegg, som sist jeg sjekket, sleit med mye sykdom.

Jeg har forøvrig vært innom oppdrett som aksjonær over lang tid. Mine to første kjøp var i Fjord og Panfish. Sistnevnte ble starten til MOWI. Førstnevnte gav kjapp gevinst da selskapet ble oppkjøpt rett etter at jeg gikk inn. Panfish ble et langt lerret å bleke og jeg solgte meg ut da Marine Harvest nådde 150.

Redigert 18.11.2022 kl 19:54 Du må logge inn for å svare
Elverhøi16
18.11.2022 kl 20:26 6451

Glem ikke NZ. De kommer for fullt nå
guttungen
18.11.2022 kl 22:19 6341

Er ikke uenig at det er konflikter mellom fiske og oppdrett, men her velger du å "bevise" din påstand ved å vise til andres påstander. Fordi en kystfisker sier at det er lite fisk nå, så er det er oppdretternes skyld, så betyr vel ikke det at det er sant? Det er konkurranse om areal og ulike interesser, helt klart! Utvalget skriver jo selv:

"Norske politikere på 1970- og 1980-tallet ønsket i første rekke å benytte den nye næringen til å erstatte arbeidsplasser som hadde gått tapt i fiske og foredling, og de hadde ut fra dette behov for å kunne styre tildelingen av tillatelser, både til næringssvake kommuner og til prioriterte grupper."

Hvorfor gikk arbeidsplassene tapt allerede før oppdrettsnæringa kom, og hvorfor går det like dårlig for en kystfisker på sørlandet? Alle disse debattene som gjelder oppdrett er så langt fra svart/hvitt som alle skal ha det til..
upsidedown
18.11.2022 kl 22:57 6272

Sørlandet har vel slitt med andre problemer enn resten av landet. Stor forurensing og betydelig overfiske i søndre del av Nordsjøen er en del av bildet.

Det er langt færre arbeidsplasser i fiskerinæringen i dag enn det var da laksenæringa kom, så de har på ingen måte fylt vakuumet om man kan si det på den måten hvis man skal måle suksessen i antall årsverk.
Elverhøi16
19.11.2022 kl 09:55 6081

Tromsø er vel nå byen der det landes mest fisk. Så godt som alt sendes på frysehotell flr det skipes til Kina for bearbeiding. Nordmenn vil ikke,arbeide innen denne industrien til lav lønn. Utdannings samfunnet har tatt de forlengst
upsidedown
19.11.2022 kl 10:12 6051

Det er riktig at brorparten av de som nå permitteres historisk har lite tilknytning til Norge. Det beviser egentlig bare at oppdrettsnæringa ikke fungerer i særlig grad etter hensikten.

Frysehotellene kom som følge av at ombordfrysing på trålere ble tillatt av Høyres fiskeriminister Thor Listau i sin tid og har på alle måter fungert som en effektiv «drapsmaskin» i mange kystsamfunn.
https://no.wikipedia.org/wiki/Thor_Listau
Redigert 19.11.2022 kl 10:15 Du må logge inn for å svare
mofs
19.11.2022 kl 13:08 5911

Minner om at Liso utfordret leseren på hvorvidt en bør kaste kortene innenfor sjømat eller ikke. Jeg ville beholdt mine posisjoner i MOWI her (om jeg hadde hatt noen), men du må være villig til å sitte gjennom Vedumkatastrofen inntil et nytt regime er på plass. Når det er sagt, MOWI kan helt klart bli mye billigere enn i dag om prisene i markedet utvikler seg litt negativt. Ikke bli overrasket om dere ser 75,- før røyken etter Vedumbomben svinner hen.
milk
19.11.2022 kl 15:51 5770

75?? Den var litt i overkant pessimistisk "mofs.... Sektoren er sterk rent generelt. Fisk vil omsettes som aldri før å selskapene vil betale utbytte..... Men vi må se litt lengre en "daytraderne" Jeg føler meg trygg på at sektoren vil komme sterkt tilbake. Men når, se det blir et annet spørsmål... Vi har nå passert 8 milliarder mennesker på vår lille klode og alle skal ha mat. "say no more" ;-)
Elverhøi16
19.11.2022 kl 16:24 5716

Filetindustrien ble alt fra sent 60 tall vesentlig drevet av utenlandske arbeidstakere. Etter at folk fra småsteder langs kysten tok utdanning overtok først finner, tamiler, så batteri og nå mange rumenere og polakker.
upsidedown
19.11.2022 kl 17:54 5632

Ja, og poenget med lakseoppdrett og aksept for fri forurensing av fjordene var at det skulle endre på den negative spiralen. Så har i liten grad skjedd.

De har også klart å arve permitteringsreglene som var tilpasset hvitfisknæringens spesielle forutsetninger og lar oss andre ta regningen fra første dag ved permisjon. Ganske unikt for ei næring som stort sett kan planlegge ned til minste detalj på lange kontrakter og der eierne «tvinges» til å bli skatteflyktninger fordi de er så rike!

Det største problemet vi som potensielle aksjonærer har for tiden er frontfigurene i næringa og lobbyistene deres. Hadde de satt seg ned og diskutert det som mange oppfatter som urimelige gode vilkår hadde dette blitt en liten hump på veien som nå hadde vært bak oss.
Slettet bruker
19.11.2022 kl 19:53 5541

Årsaken til at Bakkafrost har falt en del, til tross for null tilstedeværelse i Norge er at Færøyene vurderer en lignende grunnrenteskatt
mofs
19.11.2022 kl 21:17 5437

75 høres rart ut. La meg presisere. Slik skatten ser ut i dag og dagens laksepriser, så bør MOWI være verdt et sted mellom 180 - 190,- kr. gitt at selskapet klarer å holde kontroll på kostnadene og opprettholder en EBIT-margin på ca. 15 %. Skulle lakseprisene riktignok av en eller annen årsak gå ned mot 50,- kr kg. og EBIT-marginen synker ned på et sted mellom 0 - 5 %, så ser jeg ikke bort fra at aksjeprisen kan halvere seg fra i dag basert på dagens skatteforslag. Jeg er enig i at en halvering virker utrolig pessimistisk, men det er ikke umulig, og har skjedd mange ganger i MOWIs historie. Legg merke til at jeg prater om en periode fra i dag til den dagen denne regjeringen går av, som i verste fall kan være et 3 års perspektiv, og hvem vet hva som kan skje i en så lang periode. Legg også merke til at EBIT marginen i utgangspunktet ikke er så enormt imponerende. Dette med at oppdrett er så superprofitabelt, er i hovedsak en fiks ide som hovedstadseliten har funnet på uten å se på tallene. I korte trekk er næringen ganske lik annen industri i profitabilitet (YARA for eksempel), med den forskjell at den siden finanskrisen kanskje har vært litt mindre volatil (om Vedum holdes utenfor selvsagt).
Redigert 19.11.2022 kl 21:24 Du må logge inn for å svare
ibyx
20.11.2022 kl 20:59 5074

Det er riktig at det foreligger forslag til justering av eksisterende "revenue tax" på laks på Færøyene. Jeg har ikke sett kommentarer på dette annet enn at det er en moderat økning som ligger langt unna det norske grunnrenteforslaget i effekt.
Det ligner nok mer på en type progressiv beskatning på fx ordinær lønnsinntekt som vi har i Norge.
Den skal også ta høyde for økte utgifter og justere med fradrag i henhold til slike faktorer såvidt jeg skjønner.
Det er ikke så lett å se at dette skulle drive kursen tilbake fra 520 til 470 fra begynnelsen av november i et marked med stigende laksepriser?
AUSS har kun falt 8% mer siden dagen før vedumdagen ved børsslutt fredag. Og differansen har vært enda mindre.
415 var jo sjokkbunnen som følge av collateral damage fra Vedum.
Så "årsaken" ligger nok vel så mye i det "psykologiskopportunistiske" som i det som vil gjenspeiles i regnskaper.
Nå kan det jo alltid hende at noen får jackpot på "biologiske problemer" da, det er jo en velkjent "driver" i sektoren, ofte gjenspeilet i håpefulle shortposisjoner støttet på tidligere hendelser/historiskk. I de siste par år typisk i Grieg og Bakkefrost!
ibyx
21.11.2022 kl 09:16 4750

Fin dag å kjøpe relativt vedumfrie MOWI på!
Furtespekulantene på OSE sender kursen ned på sterkt stigende laksepriser!
Ikke penger på gata selvsagt, men definitivt ikke gode penger etter dårlige heller!
Bassefix
01.12.2022 kl 08:42 4204

Pareto ser fortsatt solid laksemarked, fremhever Mowi
22 minutter siden · Camilla Knudsen
Pareto ser solide laksepriser mot jul og beholder derfor Mowi i sin modellportefølje for desember.
– Den flate utviklingen til Mowi var preget av litt negative kommentarer rundt grunnrenteskatten, men vi beholder aksjen som vårt veddemål på et fortsatt sterkt laksemarked med solide priser frem mot jul. Vi ser også potensial for positive endringer til den foreslåtte grunnrentebeskatningen, sier Sjømatanalytikerne Carl-Emil Johannessen og Sander Lie.
De tar imidlertid ut Austevoll etter en god månedsutvikling drevet av positive kvartalstall.
finast
06.12.2022 kl 13:51 3789

Hva tror dere om laksepriser fra SSB i morgen? Opp eller ned?
ibyx
07.12.2022 kl 08:13 3596

Eksportprisen for laks
Uke 48 2022
81,70

+4,7%

Stigende actual forewardpriser for januar (92,1). Så fallende, men fortsatt stigende i kroner. (fx 91,7 for februar, mot tidligere 92,6)
Redigert 07.12.2022 kl 08:16 Du må logge inn for å svare
ibyx
08.12.2022 kl 10:37 3429

Lakseoppgradering gir gevinstsikring og muligheter for etternølere!
ibyx
08.12.2022 kl 12:34 3325

Fearnely fikk inn noen nye og noen gamle fikk lettet seg.
Fortsatt mye "furting" i sektoren.
At Vedum er på gli om normprisen og at lakseprisene stiger får så være!

På en måte kan man si at Fearnley oppgraderingen stjal effekten av prisoppgangen fra SSB igår.

Så effekten er litt "magasinert" og uforløst..

Fokuset på børsen om dagen er genrelt ekstremt innrettet på rask gevinst

Forøvrig ser Fearnley størst oppside i nettopp MOWI: 31%
https://ilaks.no/fearnley-gar-for-kjop-pa-alle-lakseaksjene/
Redigert 08.12.2022 kl 12:54 Du må logge inn for å svare