Hafnia - Vegen fra Q3 '22 og fremover.

KommersK
HAFNIA 21.11.2022 kl 17:04 275355

Synes det er på sin plass å opprette en ny tråd for denne aksjen.

Q3 kom i morges, og brakte med seg bare gode nyheter og fremtidsutsikter. Utbyttene øker fra noen øre(ca 20) i mai, via 0,1862 USD i september, og til 0,2801 USD nå i november. Utbyttet er varslet å stige ytterlige neste år(fra og med Q4), og det meldes også om at en enda større del av overskuddet potensielt skal utbetales til eierne. Det er 50% pr i dag. Skal bli 50-80%.
Flere spår også stigende rater fremover. ABG tror de går til himmels. Selvsagt uhyre positivt for Hafnia. Det blir neppe noen mangel på godt betalte oppdrag med det første.
Diverse kursmål florerer fra meglere, og de fleste oppdaterte ligger fra midt på 70-tallet til midt på 90-tallet. Dette ser med andre ord veldig lyst ut. Kursen har steget over 220% så langt i år.
Aksjen har ikke pleid å få så mye oppmerksomhet, men i det siste, og spesielt i dag, har det kommet flere oppslag i finanspressen. Alle ubetinget positive.

Vi og Hafnia har utvilsomt en spennende tid foran oss. Jeg er fryktelig glad for at jeg fant denne primo juni. Har økt kraftig siden, og det har vært et rent kurseventyr. La oss alle håpe det fortsetter. Ingenting tyder på det motsatte.
Redigert 27.10.2023 kl 23:52 Du må logge inn for å svare
moneymachine
01.12.2022 kl 06:52 9803

Product tankers are outperforming quite drastically, with MRs pushing USD 70,000/day on average.
Pareto i dag
Spurs8
01.12.2022 kl 07:00 9798

Gode nyheter for oss som har Hafnia-aksjer.
NOELLE
01.12.2022 kl 09:04 9882

Vanvittige gode rater, og vi går inn i de 3 - 4 beste månedene på börsen historisk sett. Dette med markder som er i bedring, så vil sanksjonene presse tank prisene ytterligere. This is the place to be ahead!
moneymachine
01.12.2022 kl 09:47 9898

Veldig enig! Kommer jo heller ingen nybygg, så verdien av eksisterende flåte vil bare øke. Eventuelle salg går til eventyrlige summer.
Listen
01.12.2022 kl 11:12 9798

Kjøpte ytterligere 20.000, ny beholdning 70.000. Ekstreme utbytter neste 3 år, og flåten er vel ikke null verdt på det tidspunktet heller :-)
Slettet bruker
01.12.2022 kl 13:43 9586

Når går Lock up perioden ut for Oaktree? Kan vel strengt tatt skje ett massesalg av aksjer da?
Cutter
01.12.2022 kl 14:21 9511

90 dager fom 7.9? Ei uke til?
moneymachine
01.12.2022 kl 14:33 9604

Om det kommer et blokksalg i et brennhett marked…en gylden mulighet for noen større som vil bli med videre uten å kjøpe kursen veldig opp.
NOELLE
02.12.2022 kl 06:15 9405

Product tanker spot rates now moving up sharply last weeks

Dette blir litt av et eventyr i månedene fremover.
Spurs8
02.12.2022 kl 06:20 9478

Det får vi alle håpe. Kursmålene er høye. Lover godt.
Redigert 02.12.2022 kl 06:20 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
02.12.2022 kl 08:10 9506

Ett eventuelt blokksalg fra OAK kan presse kursen langt ned før jul, det er en realitet, men selvsagt noe som henger i luften og som ingen vet.
NOELLE
02.12.2022 kl 08:11 9618

Virker ikke skremme :

Joakim Hannisdahl
@JHannisdahl
·
Nov 30
Closed my short position in $BWLPG today. Some positive movements in the FFAs, amongst other positive datapoints. Neutral VLGCs for now

Have made a few other adjustments to my portfolio as well, reducing $DHT and increasing $HAFNI. Updated portfolio below
Tøff
02.12.2022 kl 14:03 9507

Forrige gang OAK solgte i sept. var kursen 42. Det var 5-6 kr. ned fra toppen den gang. Deretter var det opp. De vil vel ha litt mer for aksjene denne gangen? Men kanskje lurt å ha litt krutt igjen mot jul, med tanke på akkumulere mer.
KommersK
02.12.2022 kl 20:01 9311

Ser foreløpig veldig lyst ut for mandag! Våre venner i USA (asc, trmd, stng og insw) er alle godt opp i dag. All oppgangen kom etter at OSE stengte.
Ser at man bekymrer seg for mangel på produkttankere i forbindelse med pristaket på russisk olje. Kan fort være grunnen.
KommersK
03.12.2022 kl 12:09 9046

En kjapp oversikt over hva som skjedde med de amerikanske aksjene i går:
ASC + 5,75%
TRMD + 2,34%
STNG + 5,89%
INSW + 2,04%

Det blir ca + 4% i snitt.
Redigert 03.12.2022 kl 12:33 Du må logge inn for å svare
Spurs8
03.12.2022 kl 12:59 9209

Satser på H-opptur til mandag.
KommersK
05.12.2022 kl 09:41 8782

Da kom oppgangen vi forutså. Opp over 4% til nå. Men dagen er enda ung...
Så blir det spennende å se hva Russland-restriksjonene vil føre til når det gjelder ratene.
KommersK
05.12.2022 kl 19:49 8710

Dette kom fra TDN etter børsens stengetid i dag:

''Oslo (Infront TDN Direkt): Det er oppgang på Oslo Børs mandag, hvor tank- og tørrbulkshipping utvikler seg spesielt sterkt.

Oljeprisen steg mandag og tankaksjer ble handlet høyere, som begge er indikasjoner på at aktørene ser helgens utvikling som positivt, påpeker senioranalytiker Ole-Rikard Hammer i Arctic Securities overfor TDN Direkt.

-Det at flere kinesiske byer gir lettelser i covid-restriksjoner er trolig det som betyr mest, da markedet har vært svært bekymret for at et eskalerende covid-utbrudd vil gi store nedstengninger og dermed lavere oljeetterspørsel for verdens nest største oljekonsument. En positiv, eventuelt mindre negativ utvikling vil være bra også for tankmarkedet på grunn av økt behov for import av olje til Kina, som er verdens suverent største oljeimportør, sier Hammer.

Opec+ besluttet søndag å ikke gjøre endringer fra gjeldende produksjonsmål, som ble innført i november.''
Redigert 05.12.2022 kl 19:49 Du må logge inn for å svare
NOELLE
06.12.2022 kl 08:17 8515

Freight rates for MRs have been volatile throughout the year, but earnings are currently very firm. Baltic Exchange rates on the MR Atlantic Basket (TC2 & TC14) peaked at 66,897 USD/Day last week, up 767% from 7,717 USD/Day this time last year. This has given a rise to speculation that the clean market will now follow the same pattern as the sky high crude market. Due to the upcoming sanctions on Russian crude, this pattern may further strengthen MR values as 2023 approaches. https://www.hellenicshippingnews.com/mr-values-hit-14-year-high/
KommersK
06.12.2022 kl 09:36 8487

DNB Markets tar opp dekning av Hafnia med en kjøpsanbefaling og kursmål på 70 kroner. ''Aksjen er attraktivt priset i tanksektoren med en oppside på 33 prosent.''
KommersK
06.12.2022 kl 10:09 8595

Shippinganalytiker Frederik Ness øker kursmålet fra 90 til 95 i dag.
kodenavn
06.12.2022 kl 11:39 8492

Snitt kursmål hos meglerhusene ligger vel nå på ca. 82.-
Me de ratene vi ser nå høres det absolutt ikke høyt ut.
KommersK
06.12.2022 kl 15:36 8285

Nei. 82,- blir veldig fint, hvis vi kommer dit. Jeg synes kursen bør gå dit i løpet av neste år.

Ellers så har utbyttet kommet inn på konto i ettermiddag. Det ble dessverre 2,77 i stedet for 2,87(som det står på Nordnet) pga svakere dollarkurs.
The Godfather
07.12.2022 kl 13:30 7949

Fra Clarksons i dag

Very good earnings for MRs, which are up 20% week on week ($74,700/d)

Redigert 07.12.2022 kl 13:33 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
07.12.2022 kl 22:58 7414

Hei! Noen som har noen refleksjoner rundt nedgangen den siste tiden etter Q3? Har selv kjøpt meg opp de siste ukene, etter å ha vært på vippen hele veien under den kraftige oppgangen siden i sommer, og er følgelig foreløpig del av den eksklusive «har tapt penger på Hafnia i 2022»-klubben. Heh. Har et langsiktig perspektiv, og de ytterligere forbedrede utbyttene var uansett en viktig del av hvorfor jeg gikk inn, så lever godt med kursnedgangen – men liker å ha en viss følelse av hvilke rasjonelle og irrasjonelle faktorer som spiller inn i aksjene jeg sitter med, utover de helt opplagte fundamentale forholdene. Og den «feelingen» er det vanskelig å få helt grepet om før man har sittet innenfor en viss stund.

En viss «buy on rumour, sell on news»-effekt etter Q3-rapporten, som jo mange hadde høye forventninger til? Det ene innsidesalget som har spredd usikkerhet (den dagen ville vel kursen fortsatt et stykke videre oppover hvis den ikke hadde stanget mot 60 halve dagen)? Noen ikke-opplage makroelementer som gjerne påvirker kursen mer enn man skulle tro? Bare en helt normal korrigering etter nok en periode med oppgang? Her er vi jo inne i synseland, men hadde vært interessant å høre tankene til noen som har eid og fulgt Hafnia en stund lenger enn meg selv.
Gulltider
07.12.2022 kl 23:36 7351

Hei oyek

Hafnia nyter godt av energikrisen som nå rammer en hel verden, og har veldig gode og faktisk stigende fraktrater.

Hafnia er på et all time high nivå, så det skal bare litt uro til før mange gevinstsikrer litt.

Hovedårsaken til siste tids nedgang er enkelt forklart oljeprisen.

Den overstyrer alt på «oljebørsen» her hjemme.

Tålmodighet er litt av nøkkelen i dagens marked, så her vil du få en fin gevinst om du kan sitte 6 måneder.

Med de forventede og stigende utbyttene, så vil denne sektoren bli en magnet utovover det nye året også.

Lager man et teknisk bilde, så mener jeg en kurs over 70,- vil inntreffe innen februar 2023.

Meglerhusene oppdaterer jevnlig sine kursmål, som nå har et snitt rundt 80,-

Lykke til 💰💰👍

Redigert 07.12.2022 kl 23:39 Du må logge inn for å svare
KommersK
08.12.2022 kl 09:26 7173

Hei igjen, Oyek! Jeg har min største post på OSE her, og har følgelig ståltro på denne fremover. Begynte å kjøpe på 33-tallet i juni, så denne har vært en drøm for min del, med to gode utbytter i tillegg. Vi må huske på at 2,77 har blitt utbetalt siden den nådde den foreløpige(?) toppen, så nedgangen er egentlig ikke så brutal som det ser ut for.
Jeg trader litt også. Tenker å gjøre det aktivt neste år, med rundt en tredel av posisjonen.
Tenker å sitte en god stund i denne, og høste fete utbytter. Meglerne påstår at utsiktene er lyse til (minst) 2025, så da velger jeg å stole på dem. Det produseres visstnok veldig få skip i Hafnia sitt segment, så da ser det jo lyst ut for ratene. Dessuten ventes det lengre seilingsdistanser fremover pga Russland-krigen.
Mindfull
08.12.2022 kl 11:47 7051

Hafnia blir nok tatt litt med i dragsuget til olje og tank denne uken. Fundamentale forhold er derimot veldig sterke. Tilbudssiden har vi visibilitet frem til første halvdel 2025. Det kommer minimalt med ny tonnasje inn før den tid. Og det er pt heller ikke noen vesentlig bestilling med levering i 2025. Da må det snart bestilles fra rederne hvis de skal få levert før sommeren 25. På etterspørselssiden har vi en relativt uelastisk kurve som tåler godt en mild resesjon. Det viser empirien. Vi har sett en trend hvor vestlige raffinerier legges ned og nye kommer ti i midt-østen, østen og i afrikanske land. Det gir vesentlig økt tonnasjemil. Videre har vi sett delvis bortfall av russisk CPP som vil reduseres helt fra 5 feb 23 og bidra med ytterligere seilingsdistanse. Ca 7% ihht Hanfia. Vi har m.a.o sjelden god visibilitet på tilbudssiden fremover og derfor kan også denne supersyklusen bli lengre enn først antatt og vare inn i 2026

Spotratene for MR og LR1, som er viktigst for Hafnia, er pt ATH og langt over q3 oppnådde rater. Det burde isolert sett gitt momentum oppover. Innsidesalg og en potensiell storeier med utløpt lock-up demper vel noe på apettitten til kjøpere?

Gårsdagens rater fra poten LR1 $58,3k, MR 37 $56,3k og MR 38 $43,7 non scrubber. Hafnia har kun noen få skip med scrubber
KommersK
08.12.2022 kl 16:52 6825

Takk for god info, Mindfull!

Opp litt over 3% i dag til 53,30. Over 56 hvis man legger inn det ferske utbyttet. Meget bra. Enda bedre går det (foreløpig) i samme segmentet over dammen, med oppganger på 4-7% for alle fire. Etter en drøy times handel. Stikkordet er vel nå positivitet. Fortsetter det sånn der borte, så forventer jeg en brukbar oppgang for Hafnia i morra også.
Redigert 08.12.2022 kl 16:55 Du må logge inn for å svare
Mindfull
08.12.2022 kl 18:35 6738

Selv med superprofitt i produkttank blir jo som alltid spørsmålet om Hafnia er billig på dagens kurs. Analytikere mener i hvert fall det. Og etter mitt skjønn den beste shippinganalytiker Petter Haugen har kursmål 93kr på 12 mnd sikt.

Man kan i dag inngå 5-årige T/C for LR2, LR1, MR og Handy på hhv $35k, $30k, $25k og $19k. Dersom Hafnia i teorien inngår kontrakter på hele flåten med unntak av kjemikalieflåten, viser mitt regneark EPS 1,4$ eller $7 over 5 år. Omtrentlig 70kr udiskontert eller 57kr diskontert med 8% EK-krav. En rimelig antagelse på flåtens substansverdi om 5 år er kanskje 60% av dagens NAV på kr68. Det gir i så tilfelle en residualverdi kr41 og nediskontert kr 29.
Jeg estimere da en fair value for Hafnia kr86 ( 57+29) gitt det tenkte regneeksperimentet. Men jeg vil tro det vil lønne seg å seile spot de neste 3 årene, og det i seg selv vil generere større CF enn 5 år med låste kontrakter. 93kr er derfor ikke urimelig gitt det vi har av info i dag.
Spurs8
09.12.2022 kl 06:55 6509

Hva var Q3-ratene for Hafnia i MR og LR1?
Redigert 09.12.2022 kl 08:22 Du må logge inn for å svare
Mindfull
09.12.2022 kl 11:00 6240

LR1 $44,3 og MR $35,7
Slettet bruker
09.12.2022 kl 14:39 6093

Takk for flere veldig gode innspill! Jeg har jo gjort tilstrekkelig research til at jeg følte meg trygg nok til å kjøpe en grei pott, men dette er akkurat den typen detaljkunnskap og balanserte refleksjoner som er kjempehjelpsomt for å fordype meg videre. Mange takk.
KommersK
10.12.2022 kl 12:19 5762

Hannisdahl har visstnok solgt seg helt ut av Hafnia, og kjøpt seg opp i tørrbulk i stedet.
KommersK
11.12.2022 kl 19:13 5191

Noen som vet omtrent hvor stor posten til Hannisdahl var, eller hvor mye han forvalter totalt?
Sognoksen1
12.12.2022 kl 13:00 4708

Hadde vert artig og hørt hvorfor han har solgt ,viss det er riktig .kan ikke skjønne at han selger denne aksjen her finner ikke noe som frister meg til og selge i hvertfall😅annet en marked smell på verdens børser😢
Hellboy
12.12.2022 kl 13:04 4730

Han fyren bryr jeg meg ikke om, tvert i mot. Har benyttet dagen til å snitte meg litt opp i Hafnia, er alt i grei pluss der. Og 2023 kommer til å bli vilt....