Hafnia - Vegen fra Q3 '22 og fremover.


Synes det er på sin plass å opprette en ny tråd for denne aksjen.

Q3 kom i morges, og brakte med seg bare gode nyheter og fremtidsutsikter. Utbyttene øker fra noen øre(ca 20) i mai, via 0,1862 USD i september, og til 0,2801 USD nå i desember. Utbyttet er varslet å stige ytterlige neste år(fra og med Q4), og det meldes også om at en enda større del av overskuddet potensielt skal utbetales til eierne. Det er 50% pr i dag. Skal bli 50-80%.
Flere spår også stigende rater fremover. ABG tror de går til himmels. Selvsagt uhyre positivt for Hafnia. Det blir neppe noen mangel på godt betalte oppdrag med det første.
Diverse kursmål florerer fra meglere, og de fleste oppdaterte ligger fra midt på 70-tallet til midt på 90-tallet. Dette ser med andre ord veldig lyst ut. Kursen har steget over 220% så langt i år.
Aksjen har ikke pleid å få så mye oppmerksomhet, men i det siste, og spesielt i dag, har det kommet flere oppslag i finanspressen. Alle ubetinget positive.

Vi og Hafnia har utvilsomt en spennende tid foran oss. Jeg er fryktelig glad for at jeg fant denne primo juni. Har økt kraftig siden, og det har vært et rent kurseventyr. La oss alle håpe det fortsetter. Ingenting tyder på det motsatte.
Redigert 29.11.2022 kl 11:43 Du må logge inn for å svare
Mr Jinx
07.01.2023 kl 13:54 8443

Helt riktig. Lå en skala der som regulerer størrelsen på utbytte målt opp mot gjeldsnivået. 40 cent virker innen rekkevidde.

Fra dagens utgave av FA.

Basert på analytikernes beregninger venter nå markedet at vi betaler ut 60 prosent av resultatet. Jo lavere vår «loan to value» er desto høyere blir utbyttet, men det blir maks 80 prosent av resultatet, sier Mikael Skov.
Mr Jinx
07.01.2023 kl 16:50 8408

Legger man til grunn forventet resultat, 60% til utbytte, da skal drøye 200 mil usd deles ut.
Da er vi på 40 cent!
Tricky
07.01.2023 kl 19:00 8274

60 % utbytte.
Det blir det penge av, især hvis forventningene til Q4 også krystaliser seg i 2023. Tror ikke det er usannsynlig gitt de unnerliggende omstendigheter, med sanksjoner mot Russland. Eneste trussel er en eventuel dyb å lang økonomisk nedtur i 23.
Hardly
09.01.2023 kl 09:24 8146

Hafnia steg med 190 prosent på børsen i fjor og analytikerne tror på kursfest også i år. – Desember 2022 var den beste måneden så langt i min 40-årige karriere i tank, sier konsernsjef Mikael Skov i Hafnia. Pareto tror selskapets NAV vil være over 80 kroner om ett år.
kodenavn
09.01.2023 kl 09:55 8107

Pareto skriver at Hafnia kan få en EPS på 10.- i Q1 alene. Hvis et slikt nivå skulle holde seg, snakker vi om en årlig inntjening på 40.- pr aksje, til en aksjekurs på 52.-.
På verdens største og mest lønnsomme produkttankrederi.
Man trenger ikke være rakettforsker for å forstå hvilken vei kursen skal.

Do the math.
KommersK
10.01.2023 kl 15:37 7645

Plutselig smalt den opp 2% på sekunder. 130k aksjer skiftet hender. Flere enn oss som har trua.
Redigert 10.01.2023 kl 15:42 Du må logge inn for å svare
ferking
10.01.2023 kl 18:00 7429

Forrige torsdag varslet det spanske multinasjonale energiselskapet Repsols toppsjef Josu Jon Imaz at den pågående dieselkrisen i Europa forverrer seg, og deler av Europa begynner å gå tom for diesel. «Vi går tom for mellomdestillater i noen europeiske land», forklarte Imaz til OilPrice.com og advarte mot risikoen for økende dieselpriser.

EU står ikke bare oppe i en strøm- og gasskrise. EU er en nettoimportør av diesel, flydrivstoff og fyringsolje, og sliter med å opprettholde tilstrekkelige varelagre, ettersom høye naturgasspriser har fått mange brukere til å bytte til diesel. Dette øker igjen etterspørselen etter diesel, samtidig som man forsøker å unngå import av russisk diesel – som har vært kilden av halvparten av Europas dieselimport.

Det er ikke bare Europas tungindustri som er helt avhengig av diesel. Også det meste av varetransport og hele verdikjeden for matvarer er bygget på diesel – fra traktorer på åkrene til lastebiler som leverer til butikkene. Selv såkalte «økologiske tomater» er i bunn og grunn produsert av diesel. Det vil i så tilfelle øke prisene på matvarer og transport enda mer.

Dieselmangel sprer seg også over hele USA, og minst ett energiselskap har utløst en nødprotokoll som ber kundene om et 72-timers forhåndsvarsel for dieselleveranser. Amerikanske diesellagre har vært på en jevn nedgang i flere måneder, og nådde det laveste nivået siden 2008 fra oktober. USA har mangel på raffineringskapasitet, og har for tiden bare 25 dager med diesel i reserve.

På grunn av det politiske prosjektet «grønt skifte» har det oppstått en langvarig underinvestering i ny kapasitet, kombinert med nedleggelse og vedlikehold av raffinerier. Det samme gjelder også for kullutvinning og kullkraftverk i Europa.

Dette er svært dårlige nyheter for innbyggerne i Longeyearbyen på Svalbard, som skal miste kullkraftverket og fjernvarmen dette gir, og heller gå over til dieselgeneratorer i påvente av at den grønne «energiomstillingen» skal fungere.
Hellboy
10.01.2023 kl 18:35 7357

Jeg har skrevet det før, men den eneste ledige raffinerikapasiteten er i Kina. Det betyr jo, mildt sagt, litt lengre tonnemil og høyere fraktrater. Bare å sitte og akkumulere ;)
KommersK
10.01.2023 kl 18:43 7349

Dette skulle jo borge for oppgang i ratene og dermed for Hafnia-kursen. 5. februar er det jo bom stopp for russiske produkter også, så får vi se om det allerede er innbakt i kursen. Dette har jo vært kjent lenge.
Redigert 10.01.2023 kl 18:43 Du må logge inn for å svare
KommersK
10.01.2023 kl 21:45 7350

Enorm dag for de sammenlignbare selskapene på USA-børsen. Alle opp fra 3 til 7,8% (Insw) foreløpig i dag. Et kvarter igjen av handelen. FRO opp hele 25% i USA. Ser lyst ut i morgen for Hafnia, synes jeg.
Redigert 10.01.2023 kl 21:48 Du må logge inn for å svare
Dado83
11.01.2023 kl 09:47 7325

https://www.hellenicshippingnews.com/will-sanctions-on-russian-diesel-pay-off-for-product-tankers/

Bugbee said that the sanctions disruptions to Russian crude flows, measured in ton-miles (volume multiplied by distance), are less significant than those on the product side, where the EU must replace short-haul Russian diesel flows with cargoes from China and other distant sources, and Russia must simultaneously find new buyers for its diesel.

“I think people put too much expectation on the VLCC market [improving] with regard to sanctions,“ he said. “All along, it’s the product tanker market that will benefit more.
Redigert 11.01.2023 kl 16:00 Du må logge inn for å svare
KommersK
11.01.2023 kl 18:35 7147

Dette høres jo bra ut. Var forøvrig en storfisk som ville inn i SA i dag. Det kan jo også ha vært flere. Ca 145.000 aksjer skiftet hender, og det lå enda 28.000 til på kjøpersiden.
Tøff
12.01.2023 kl 08:36 6865

11.01.2023 13:46:08
Scorpio Tankers: Dekket 24% av MR-dager i 1.kv på TCE usd 46.000/dag
Oslo (Infront TDN Direkt): Scorpio Tankers har dekket 24 prosent av driftsdagene for MR-flåten i første kvartal 2023 til en gjennomsnittlig tidscertepartiekvivalent rate (TCE) på 46.000 dollar pr dag, ifølge en oppdatering fra selskapet onsdag.
Videre har rederiet dekket 29 prosent av driftsdagene for LR2-flåten i første kvartal til TCE på 72.250 dollar pr dag. Handymax-skipene er i første kvartal 19 prosent dekket, til en TCE på 63.000 dollar dagen.
I fjerde kvartal 2022 oppnådde selskapet en snittrate på 43.000 pr dag for MR-flåten, 58.000 dollar pr dag for LR2 og 50.000 dollar for handymax.

TDN Direkt finans@tdn.no
Infront TDN Direkt, +47 21 95 60 70
KommersK
13.01.2023 kl 12:47 6578

Hyggelig dag i dag, enn så lenge.
Kan se litt på utviklingen i USA i går på noen av de sammenlignbare: ASC(+5,38%), TRMD(+3,73), INSW(+6,12) og STNG(+1,20). Bra tall. Men jeg har inntrykk av at USA-kursene svinger mye mer enn de gjør på OSE etter nyheter og børs-klima.
Håper og tror vi kan stusse opp mot 60 igjen i forbindelse med Q4 og utbytte i februar. Alltid spenning i skipsaksjer...
Redigert 13.01.2023 kl 12:47 Du må logge inn for å svare
KommersK
17.01.2023 kl 10:13 6307

Vill oppgang i dag! I skrivende øyeblikk på 4,83%(54,30). Synes dette ligner på et stort oppkjøp, for omsetningen har passert 50 mill på en drøy time. Svært uvanlig.
oyek
17.01.2023 kl 10:19 6330

Skulle akkurat til å skrive det samme – tredje høyest omsetning på hele børsen per nå. Vi får se hvor ferden går videre i dag og etter det, men uansett gøy og lovende.
KommersK
17.01.2023 kl 10:44 6391

Ser nå at Eika Kapitalforvaltning anbefaler denne i dag, ved investeringsdirektøren Gaute Eide. Da skjønner man det...
oyek
17.01.2023 kl 12:06 6302

Men er det realistisk at det i seg selv har så stor effekt? Jeg vet fint lite om Eika, men ser fra Finansavisens artikkel at hovepoenget deres er at de har troen på en lang rekke av fjorårets tapere. Og så nevnes Hafnia blant noen unntak: «Blant fjorårets vinnere er det fortsatt en del muligheter i shipping segmentet. Vi tror også at oljeetterspørselen i Kina kommer tilbake, så vi har troen på oljeservice og tankaksjer, som Hafnia og Frontline, sier han.» Men uansett hyggelig med så stor oppgang på stort volum.
oyek
17.01.2023 kl 14:34 6252

Pareto og Arctic gjør det samme, ser jeg: https://www.finansavisen.no/finans/2023/01/17/7977603/pareto-og-arctic-gar-all-in-i-hafnia

Da begynner det å bli forståelig. Hvis det kommende Russland-importforbudet begynner å drive opp kursen nå, samtidig som Q4 med sine solide forventninger ikke er mer enn en måned unna, kan dette bli en fin reise den kommende tiden. Nå er selv mine dårlig-timet-inngang-aksjer i pluss!
KommersK
23.01.2023 kl 11:39 5821

Da er man trygt inne igjen, etter å ha solgt seg ut med god fortjeneste før helga. Puh! Det er deilig å se at dippen endelig kommer når man sitter helt ute av HAFNIA. Man har jo litt FOMO i denne, må bare innrømme det.
Jeg er jo en trader, og da må man ta sjanser av og til. Og da de tre ultrapositive analysene kom på samme dag i forrige uke, så måtte den opp. Jeg fulgte ''sell-on-news''-regelen igjen, og det funket denne gangen også. Men en uvakker dag sitter jeg vel ute når toget går... Den sjansen er jeg dog villig til å ta.

Bare ca en måned igjen til vi får nyheter og utbytte nå, og 13 dager til totalstopp fra hele jævla Russland. Så får vi se om det gjør noe med ratene og kursen. Det spås flere gode år i tank fremover, leser jeg. Hvis dette slår til, så får vi jo igjen hele investeringen bare i utbytter i løpet av få år. Kan fort bli rundt 30% bare i '23. Det er i hvert fall lov å håpe!
kodenavn
23.01.2023 kl 12:21 5738

7-doblet transportbehov

Haavaldsen mener å føle at produkttankmarkedet er i ferd med å bevege seg ut av «stille før stormen». Han peker på at importen til EU er rekordhøy, og at Europa tok 75 prosent av totalvolumet forrige uke.

«Teoretisk vil alt dette være borte om tre uker, og må erstattes fra andre kilder. I praksis finnes det ingen andre nærliggende leverandører av diesel til Europa slik at Mexico-gulfen er det nærmeste», påpeker Haavaldsen.

Han påpeker at skiftet vil medføre en 7-dobling av transportbehovet for russisk produkttank. I motsetning til det som har skjedd med råolje, mener Haavaldsen at det vil bli en brutal effekt av dette fra 5. februar.
KommersK
24.01.2023 kl 13:52 5243

Lyse utsikter! Det blir veldig spennende å se hva som skjer i februar.

Jeg kunne ventet enda en dag(minst) med å kjøpe tilbake, men benyttet i hvert fall anledningen i dag til å kjøpe ytterlige (billige?) aksjer. Snittet godt ned. Så nå kan bare februar og oppturen komme.
Hellboy
24.01.2023 kl 14:09 5427

Fra den andre siden. Dvs fra en investor som ikke kan trade, så har jeg snittet meg helt opp til 26. Men er klar for å snitte meg ytterligere opp. Bare venter utålmodig på en god slump utbytter så jeg kan akkumulere litt her og også andre steder ;)
Torine
24.01.2023 kl 16:05 5207

Ref- Finansavisen 24,1.
Hafnia en av SEBs aksjefavortter i 2023.
"Velger Hafnia på nytt.
Om Hafnia, som er nummer tre på listen, skriver de at selskapet er godt posisjonert for et sterkt produkttankmarked, og at vi nærmer oss 5. februar når EU-handelsboikott starter, som ifølge SEB vil ha betydelig positive effekter på markedet fordi skipene må seile lengre. Flåteveksten vil bli på lave 2 prosent i år og trolig negativ i 2024 og 2025".
«Aksjen handles til 2,9 ganger våre 2023- og 2024-estimater med en 50 prosent utbytteavkastning på våre 2023/2024-estimater».
Redigert 24.01.2023 kl 16:12 Du må logge inn for å svare
Hellboy
24.01.2023 kl 16:42 5167

Block sale på gang, ja.

Kjipt man ikke har 100k Euro liggende og slenge så man får kjøpt til 50NOK

Menmen, noen dager til det kommer litt pengeforsterkninger så man får snittet videre opp, selv om det blir for mindre enn 100k euro i denne omgang

Da fikk vi forklaringen på det kraftige fallet de siste dagene.
Hellboy
24.01.2023 kl 17:07 5076

Er jo samme selger som sist. Kan legge en liten demper på kursoppgangen fremover selv om det er lockup på 90 dager på resterende aksjer. Nå har de solgt roughly 2x5% av aksjene, og har fortsatt igjen roughly 5%.

Nytt blokksalg om ca 3 måneder?
DenVise
24.01.2023 kl 17:15 5018

Legger inn ordre på 48.50 ish.
Ser ikke store dramatikken i dette, men markedet kommer nok til å sende den under 50 i morgen.
Redigert 24.01.2023 kl 17:15 Du må logge inn for å svare
Hellboy
24.01.2023 kl 17:18 4981

Jeg ser definitivt ikke den store dramatikken heller. Tvert om, så ser jeg på det som en kjøpsmulighet/akkumuleringsmulighet ;)

Alltid hyggelig å få kjøpt på salg :D
KommersK
24.01.2023 kl 17:24 4941

Da blir det kjøp for 500k til i morra, regner jeg med. Får eventuelt snittet enda litt ned.
Hellboy
24.01.2023 kl 17:26 4979

Blir jo motsatt for meg med å snitte opp :p

Men, snitter mindre opp enn jeg hadde forventet
kodenavn
24.01.2023 kl 17:44 4898

Den har vært presset hardt ned de siste dager. Sikkert noen som har visst om det kommende nedsalget, og som har solgt med tanke på a få kjøpt inn igjen noen prosent billigere. Men med 4 % ned bare i dag, og nå forklaringen på fallet, tror jeg den snur opp i morgen, og slutter over 52.-.

Hvor ellers får man kjøpt en slik kvalitetsaksje med en slik inntjening til en slik pris ?
Oppgangen begynner i morgen.
KommersK
24.01.2023 kl 21:10 4399

Kan jo virke som om noen har fått snusen i planene, ja...
Får håpe du har rett i oppgangen. Bør jo glatt passere 50% utbytte de to neste årene.

Kjøp og salg av aksjer skjer jo hele tiden hver dag i alt av selskaper.

Dette er ikke en emisjon eller innsidesalg, men kun en handel der en aktør selger, og en annen kjøper.

Denne vil stå i 60 kr +++ innen 2 mnd 💰🥂

Hvorfor tror dere en eller flere aktører vil legge nesten 1,3 milliarder på bordet i Hafnia til 50,- pr aksje ?

En slik gigant handel bør løfte kursen kraftig fremover 💰💰
Redigert 24.01.2023 kl 23:59 Du må logge inn for å svare
citius
25.01.2023 kl 07:46 3773


noen meglerhus har vært overivrige i og si Kjøp her de siste dagene, på fallende kurser

lukter litt svidd her

de blir svakere utsikter her også i månedene som kommer, så det blir Avvent her i gården
KommersK
25.01.2023 kl 08:34 3728

Da er blokksalget gjennomført. 25,2 millioner aksjer til en kurs på 50 blank, som annonsert. Tok ikke lang tid å finne en kjøper. Et godt tegn for Hafnia.

https://www.dn.no/bors/hafnia-ltd/oslo-bors/hafnia-storeier-har-solgt-halvparten-av-beholdningen-for-over-en-mrd-kroner/2-1-1393082
Redigert 25.01.2023 kl 08:35 Du må logge inn for å svare
Hellboy
25.01.2023 kl 08:42 3780

Nei det er ikke en kjøper. Det er mange. Det var 3 meglerhus engasjert for å finne kjøpere, og tilbud om å delta gikk ut til mange. Fikk tilbud om å være med selv også....

Så det er et nedsalg

Jeg har ikke aksjer i Hafnia men har vurdert det. Må imidlertid si at jeg er litt skeptisk til at 5 Feb skal være en magisk dato. Tror dere virkelig at de store kjøperne av oljeprodukter er helt uforberedt på 5 Februar? Tenker at her blir det litt buy the rumour sell the fact.
Tvert i mot sier kundene våre at det nå er nedgang i ratene for produkttank i Nord-Europa. Kanskje fordi det etter hvert blir mindre å frakte? Generelt er forbruket svakt i hele Europa, det ser man også på biofuel verdiene. Premien for HVO overfor diesel er halvert, etterspørselen er spesielt svak i UK der økonomien er i nedgang. Alle de store raffinørene melder om lite fart i markedet og kun 1/3 av innkjøp for 2023 er lukket på denne tiden mot normalt 2/3. Det er rett og slett for stor usikkerhet om forbruksutviklingen.