Hafnia - Vegen fra Q3 '22 og fremover.

KommersK
HAFNIA 21.11.2022 kl 17:04 276238

Synes det er på sin plass å opprette en ny tråd for denne aksjen.

Q3 kom i morges, og brakte med seg bare gode nyheter og fremtidsutsikter. Utbyttene øker fra noen øre(ca 20) i mai, via 0,1862 USD i september, og til 0,2801 USD nå i november. Utbyttet er varslet å stige ytterlige neste år(fra og med Q4), og det meldes også om at en enda større del av overskuddet potensielt skal utbetales til eierne. Det er 50% pr i dag. Skal bli 50-80%.
Flere spår også stigende rater fremover. ABG tror de går til himmels. Selvsagt uhyre positivt for Hafnia. Det blir neppe noen mangel på godt betalte oppdrag med det første.
Diverse kursmål florerer fra meglere, og de fleste oppdaterte ligger fra midt på 70-tallet til midt på 90-tallet. Dette ser med andre ord veldig lyst ut. Kursen har steget over 220% så langt i år.
Aksjen har ikke pleid å få så mye oppmerksomhet, men i det siste, og spesielt i dag, har det kommet flere oppslag i finanspressen. Alle ubetinget positive.

Vi og Hafnia har utvilsomt en spennende tid foran oss. Jeg er fryktelig glad for at jeg fant denne primo juni. Har økt kraftig siden, og det har vært et rent kurseventyr. La oss alle håpe det fortsetter. Ingenting tyder på det motsatte.
Redigert 27.10.2023 kl 23:52 Du må logge inn for å svare
Rui
25.05.2023 kl 09:15 13301

I dag handles Hafnia eksklusiv utbytte. Dette tidspunktet er et utmerket kjøpstidspunkt. Billigere pris en dette for Hafnia tror jeg ikke vi vil se på svært lang tid.
Med økende % utbytte i kommende kvartaler, og sommersesong med økt behov, og lengre transportavstander fra Asia og USA, og når Europa må fylle på sine lagre av raffinerte oljeprodukter, vil kursen i tiden fremover bevege i positiv retning og nærme seg finanshusene sine prognoser for kurs som er skyhøyt over dagens kurs.
ibyx
25.05.2023 kl 11:15 13334

Ja da er det slutt på "godstøyen" for denne gang.
Clean beveger seg fortsatt oppover.
https://twitter.com/ed_fin/status/1661628504457330689
ibyx
25.05.2023 kl 12:25 13199

US Gasoline lager er godt under snittet siste 5 år og også under det svake fjoråret på vei inn i driving season.
https://twitter.com/ed_fin/status/1661677396020322306
ibyx
26.05.2023 kl 11:07 12758

Grønne piler for clean
https://twitter.com/ed_fin/status/1662009955333861378
Redigert 26.05.2023 kl 11:07 Du må logge inn for å svare
Rui
30.05.2023 kl 10:12 12475

Under står meldingen fra Hafnia om utbytteutbetalingen for Q1-2023.
Kan noen si meg på hvilken dato dollarkursen settes, og når omregningen fra USD til NOK utføres?
Med den store svekkelsen i NOK mot USD har dette en betydning på størrelsen av utbyttet som utbetales 07 juni.

HAFNIA LIMITED: Information relating to dividend for the first quarter 2023
19 May 2023
Reference is made to the announcement made by Hafnia Limited (the "Company") on 19 May 2023
announcing the Company's first quarter results and cash dividend.
Key information relating to the cash dividend paid by the Company for the first quarter 2023:
• Dividend amount: 0.3044 per share
• Declared currency: USD
• Last day including right to dividends: 24 May 2023
• Ex-date: 25 May 2023
• Record date: 26 May 2023
• Payment date: 06 June 2023
Hellboy
30.05.2023 kl 10:30 12842

Det er det vel ingen som vet, Rui.

Det kommer etter hvert opp i VPS, men har foreløpig ikke kommet. Så jo lenger tid det tar, jo bedre iom at dollaren fortsetter å styrke seg mot NOK ;)
ibyx
30.05.2023 kl 11:00 13237

Hafnia ligger fortsatt i en noe tilbakelent ex-utbyttetilstand?
Spørs om ikke ikke det underliggende bygger seg opp i skyggen av dette fokuset nå?
De grønne pilene fortsetter..
https://twitter.com/ed_fin/status/1663447602606505987/photo/1
ibyx
31.05.2023 kl 09:23 12933

Ja, det er klart. Med så mye postive analyser og ditto kursmål så kan det bare gå en vei!
Fin dag å kjøpe Hafnia på idag! :-)
KommersK
04.06.2023 kl 22:43 12319

Lukter vel litt nedtur i morgen etter prod-kutt i oljen. Sist dette skjedde (2. april) gikk kursen ned 3,30, eller ca 5,5%, dagen etter. Mindre å frakte. Frontline dippet nesten 10% samme dag. Nesten 10% på OET også. Neppe tilfeldig. Vi får nå se.
Redigert 04.06.2023 kl 22:48 Du må logge inn for å svare
ibyx
05.06.2023 kl 07:51 11973

Men olja steg da over 6% også fra et noe høyere nivå. Akkurat nå er olja opp mindre enn dollaren eller ca 1% fra sluttkurs fredag. Så hittil har OEC kuttet ikke hatt større effekt enn "daglige tilfeldige svingninger". Men opportunismen i shipping vil sikkert prøve å utnytte dette!
Så spørs det om etterspørselen minker som følge av dette og om olje "will find it´s way" anyway...
Redigert 05.06.2023 kl 07:52 Du må logge inn for å svare
Spekulant1
05.06.2023 kl 09:54 11663

Fikk fylt på litt mer hafnia nå. Kan ikke skjønne annet enn at den blir råsterk utover høsten og til vinteren. Her er det lange briller som gjelder…
ibyx
05.06.2023 kl 10:07 11631

Lange briller er jo ikke det som kjennetegner mye av handelen i shipping. Enkelte investorer har gjerne slike da. Og antagelig langt flere nå enn under "vanligere" forhold.
Rui
05.06.2023 kl 10:17 11601

Fint å få muligheten til å bruke utbyttet som utbetales i morgen til å fylle på med billige Hafnia aksjer.
ibyx
05.06.2023 kl 10:28 11584

Men imorgen er rabatten trukket tilbake... Rart det der med timing! :-)
Redigert 05.06.2023 kl 10:28 Du må logge inn for å svare
Spekulant1
05.06.2023 kl 10:34 11566

Inngang på 52- tallet varmer nok godt til vinteren…
Redigert 05.06.2023 kl 10:42 Du må logge inn for å svare
kodenavn
05.06.2023 kl 10:58 11529

long-term outlook remains healthy. Although this news should weigh on near-term earnings potential, we find the backdrop of a 4.6% orderbook-to-fleet ratio for tankers (2.9% for crude) and steadily improving oil demand comforting to bridge valuations into a stronger winter season and beyond. Hence, we continue to see support and upside potential to valuations across the tanker companies we cover.
KommersK
05.06.2023 kl 11:11 11497

Fallet kom, som ventet. Også i OET og FRO, som er litt sammenlignbare.
Men dippen sist var jo starten på en to uker lang opptur (fra 56,30 til 63,50). La oss håpe på noe lignende denne gangen også. Før eller siden skal vel kursen nærme seg de høye kursmålene?
ibyx
05.06.2023 kl 11:12 11612

"Short time bearish", men med svimlende kursmål/anbefalinger!
En uslåelig grom kombinasjon? :-)

Mean consensus BUY
Number of Analysts 5
Last Close Price 54,20 NOK
Average target price 87,80 NOK
Spread / Average Target 62,0%
High Price Target 95,00 NOK
Spread / Highest target 75,3%
Low Price Target 77,00 NOK
Spread / Lowest Target 42,1%
Redigert 05.06.2023 kl 11:13 Du må logge inn for å svare
ibyx
05.06.2023 kl 12:22 11536

6 dager tok det å hente inn kursen da oljeprisen steg 6% ved forrige OPEC kutt. Innhentingen kom delvis på fortsatt stigende oljepris da.
Og hvordan ble det egentlig med etterspørsel/fraktbehov?
Fasiten ble gjerne at 3. april ble et gunstig kjøpstidspunktet.
Vi er vel nå også inne i tiden hvor ratene sesongmessig snur oppover herfra.
Predator
05.06.2023 kl 16:30 11290


«Innvirkningen av kuttene på tankmarkedet vil sannsynligvis være forbigående og kortvarig», skriver meglerhuset.
KommersK
05.06.2023 kl 19:27 11087

Hvis vi ser litt på peers over dammen til nå i dag, så er ASC ned 2,86%, TORM opp (!) 1%, INSW ned 3,2% og STNG ned 3%. Ingen gjør det så dårlig som Hafnia, Frontline (-6,4%) og OET (-4,3%) her på berget. Den danske børsen var stengt i dag, så ingen ny kurs på TORM derfra.
Spekulant1
05.06.2023 kl 22:24 10839

Hafnia stengte på 52,4 med kveldens dollar kurs i usa (4,75). Omsatt snaut 50000 aksjer.
KommersK
06.06.2023 kl 09:10 10521

Med denne kursen kan det fort bli en kamp om aksjene når utbyttet kommer på konto i løpet av dagen.
ibyx
06.06.2023 kl 09:30 10511

Kampen er gjerne nå? Når utbyttet er på konto er de beste byttene i boks! :-)
ibyx
06.06.2023 kl 09:41 10482

Faller faktisk mer enn FRO nå! Det heftig til trauste Hafnia å være! "Noen" har en plan...?
ibyx
06.06.2023 kl 09:50 10467

Hafnia som "cheerleader" nå! spesielt! :-)
"Analytikerfavoritten"! Er det "game over igjen"?
50% opp til low target!!!
Mean consensus BUY
Number of Analysts 5
Last Close Price 51,60 NOK
Average target price 87,80 NOK
Spread / Average Target 70,2%
High Price Target 95,00 NOK
Spread / Highest target 84,1%
Low Price Target 77,00 NOK
Spread / Lowest Target 49,2%
Predator
07.06.2023 kl 17:47 10025

OPPTUREN kommer nå!!!
HAFNI: Aksjen vår er "way undervalued" -Skov
Oslo (Infront TDN Direkt): Konsernsjef Mikael Skov i Hafnia ser et sterkt marked for transport av raffinert olje i mange år fremover, og mener at selskapets aksjekurs ikke gjenspeiler selskapets inntjening.

Hafnia-aksjen falt mandag og tirsdag på linje med tankaksjer etter at Saudi-Arabia i helgen besluttet et ytterligere produksjonskutt på en million fat pr dag i juli.

Om aksjekurskorreksjonen etter meldingen fra Saudi-Arabia for produkttankaksjer sier Skov at produkttankmarkedet ikke er stort nok til ikke å bli påvirket av en generell korreksjon.

-Når jeg ser på inntjeningen i produkttankmarkedet i dag og jeg ser på aksjekursen, mener jeg at aksjen vår er betydelig undervurdert (way undervalued). Det vi har sett i markedet er veldig forskjellig fra hvor aksjen er, sier Skov til TDN Direkt under Nor-Shipping-konferansen onsdag.

Om dynamikken i produkttankmarkedet understreker Skov at på tilbudssiden i produkttank er ordreboken på det laveste nivået på 30 år.

-Det er ingen nye skip som kommer inn, og samtidig nærmer vi oss nå tiden mellom 2026 og 2030 hvor det er mange skip som ble bygget mellom 2004 til 2007. De skipene må skrotes, så vi går i utgangspunktet inn i en fase der det vil være mer skip som vil skrotes enn nye skip kommer inn slik at flåten vil bli mindre fremover, sier Skov.

-I et marked der oljeetterspørsel forventes å gå kontinuerlig opp, også i år, og en tilbudsside som faktisk reduseres, eller i beste fall netto null, ser vi et veldig sterkt marked for transport av raffinert olje i mange år fremover, sier han.

Skov fremholder videre at markedet for transport av raffinerte produkter er svært forskjellig enn frakt av råolje, og at det nye kuttet til Saudi-Arabia ikke vil ha en reell effekt for produkttank.

-Etterspørselen etter råolje er åpenbart viktig for produktmarkedet. For raffinerte produkter handler det ikke bare om etterspørsel, det handler også om seilingsdistansen. Vi har mye etterspørsel som kommer fra krysshandel med lengre tonnmil. Det vi har sett de siste mange årene er at hvert år reiser raffinert olje flere mil for å komme til målet. Så for oss har ikke det seneste kuttet noen reell effekt, sier han,

Skov sier at krigen i Ukraina har endret transportmønsteret for raffinerte oljeprodukter og tror at dette er en strukturell endring og at det nåværende handlemønsteret er kommet for å bli.

-Hvis ser tilbake på historien av våre markeder, og du ser på høye markeder og lave markeder er det er én ting som alltid er avgjørende; Dårlige markeder karakteriseres alltid av en stor tilbudsside. Selv hvis oljeetterspørselen faller 1-2 prosent, men siden tilbudet er så lavt og ingen sjanse for å få flere nye skip, kommer du til å ha noen veldig sterke år. Vi tror fortsatt vi kommer til å ha sesongvariasjoner, og det vil være høye kvartaler og lave kvartaler fortsatt, men flyten av inntjeningen vil også være mye høyere, sier han, og legger til at produkttankmarkedet i øyeblikket er i en sesongmessig svak periode av året, men at selskapet ser et styrket marked de kommende kvartalene.

Hafnia-sjefens inntrykk fra Nor Shipping-konferansen er at alle skipseiere tenker veldig nøye over hvordan de skal komme seg gjennom energiomstillingen.

-For noen sektorer er det mer utfordrende enn andre. For eksempel for containerskip handler det egentlig mer om å endre propulsjon, mens hvis du eier oljetankere, handler det ikke bare om propulsjon, det handler også om hva som skjer med lasten du frakter. På et tidspunkt i fremtiden, vil det ikke være så mye olje som vi har i dag. Så inntrykket mitt er at det er litt ulik debatt rundt hvilken vei man ønsker å gå, men avkarbonisering er åpenbart noe som står veldig høyt på agendaen, sier Skov.

Ifølge Skov er det å bestille nybygg i dagens marked ikke et godt forretningsforslag.

-Du vet ikke hvilket drivstoff som virkelig vil være i bruk fremover. Prisene er veldig, veldig høye. Du betaler mye for dual fuel-skip på toppen og vet ikke om du kommer til å tjene den investeringen tilbake, sier han.
Redigert 07.06.2023 kl 17:50 Du må logge inn for å svare
infront
07.06.2023 kl 20:03 10073

Undervurdert aksje, ja. November/desember blir bra. Bare å vente.
infront
08.06.2023 kl 19:04 9543

Konsernsjef Skov og styret må vise handling, og gjøre strategiske viktige grep slik at aksjekursen mer gjenspeiler selskapets inntjening. Det er også viktig for å få inn nye investorer som har "stayer" , og som kan bidra med ro og langsiktighet. Hva med å innføre share buyback program i år?
KommersK
09.06.2023 kl 08:27 9267

Arctic ute med ny analyse av Hafnia, og høyner kursmålet fra 91 til 97 kroner.
KommersK
14.06.2023 kl 15:58 8638

Alle peers godt opp fra start i USA i dag. De kraftig forhøyde ratene må jo påvirke kursen. Vil tro Hafnia passerer 55 med god margin i løpet av uka, men sikker kan man aldri være. Dog kan vi slå fast at tank flyter i medvind for tiden.
ibyx
20.06.2023 kl 15:43 7673

Den fine innhentingen etter ex utbytte er under press. Ulikt crude hvor særlig VLCC har hatt et løft, men også Suez, så har clean falt tilbake. Ganske sikkert midlertidig.
Men peer Torm (TRMD) tryner nesten 6% på NYSE nå. Kanskje like greit Hafnia ikke r notert der.
Rui
21.06.2023 kl 09:24 7081

Ser ut som om vi fortsetter videre oppover etter et par dager med nedgang. Fin utvikling etter X-dag for Hafnia. Er det noen som har gjort vurderinger på hva overskudd og utbytte kan bli for Q2?
Vi vil jo være på 70% utbetaling mot 60% ved Q1 utbetaling.
I tillegg så er det knyttet usikkerhet til hvordan overskuddet til skips salgene(4-stk) bli bokført.
Det ble ikke nevnt i Q1 rapporten så vidt jeg kunne lese. Rate utviklingen er jo det viktigst, men registrerte at i rapporten for Q1 var en mindre andel av skipene på faste avtaler.
ibyx
27.06.2023 kl 09:28 6475

Hafnia merker også presset mot sektoren. Det er åpenbart sammenhenger på tross av visse ulikheter. Alt handler ikke om "ratefall" her, det synes klart.
Et visst "koordinert sommerbet" kan vel ikke utelukkes?

Små tegn til clean bedring?
https://twitter.com/ed_fin/status/1673590118014222336
Redigert 27.06.2023 kl 10:11 Du må logge inn for å svare
KommersK
29.06.2023 kl 19:26 5976

Jeg vil si at det meste tyder på oppgang i morgen også. Torm er kraftig opp, dollar opp, S&P 500 opp, alle peers i USA godt opp. Synes Hafnia faktisk lagget litt i dag.
KommersK
30.06.2023 kl 16:31 5456

Ja, det ble som ventet en finfin avslutning på uka! Vi får håpe at juli blir en gjentagelse av februar. Alle måneder burde vært sånn...
Men en gang skal forhåpentligvis Hafnia nærme seg kursmålene, og da bør den i hvert fall over 70 i løpet av året.
Redigert 30.06.2023 kl 16:32 Du må logge inn for å svare
ibyx
30.06.2023 kl 22:18 5173

Synes bredden i den store flåten til Hafnia gjør det vanskelig å avlese ratebildet...
MR ser ut til å ha oppsving. Spesifikt USG-UKC er godt over snittet for året hittil.
LR1/2 er ikke så fine. Heller ikke MR UKC-USAC.
Og så har de andre typer skip...
Redigert 30.06.2023 kl 22:19 Du må logge inn for å svare
KommersK
30.06.2023 kl 22:20 5160

Oppgangen fortsatte i dag. Olje opp, S&P opp 1,23%. Blant peers var Ardmore opp 1,65%, TORM (USA) opp 3,42%, Insw opp 4,11%, FRO (USA) opp 4,22% og SCORPIO opp hele 7,12%.
Fine tall over hele linja. Fryktiindeksenen/VIX er også kraftig på nedtur. Lover godt.
Bullebajas
01.07.2023 kl 08:29 4892

Ser litt på TCE sammenligninger mellom Scorpio, Hafnia og Torm. Det er absolutt ingenting som tilsier at scrubbere har vært en god investering gitt TCE/dag resultater hvor bunkers kostnader er inkludert. Scorpio, med hele flåten full av scrubbere gjør det svakere enn Hafnia, Torm bedre med 2000 per dag (tar Q1-23 som eksempel). Ser da på Torm sine 2000 per dag bedre opp mot investeringskostnad på en scrubber til 4 millioner dollar, det betyr 2000 dager eller 5.5 år tilbakebetaling for en scrubber med 5 års levetid… dette før vedlikeholdskostnader og alt som hører med og før jeg hensyntar nåverdiberegninger…

Noen som har laget en tidsserie på dette tilbake til Q1 20? Så vi kan legge den scrubber diskusjonen død?
Redigert 01.07.2023 kl 09:10 Du må logge inn for å svare