VOW - STORE nyheter like rundt hjørnet? Mld mandag kveld 21.nov.

Hammers
VOW 21.11.2022 kl 20:18 18210

Henrik Badin la for ca en halv time siden ut denne meldingen på sosialt medium:

Vow ASA with a kinder surprise for climate change mitigation.
REPowerEU calls for a massive deployment of Vow technologies to increase the production of renewable methane into the european gas grid over the next years.

Join us this week in Birmingham at European Biosolids & Bioresources Conference & Exhibition where our team is presenting Vow ASA pyrolysis technologies for large sewage sludge anarobic digestors.

This is really a game changer with three very attractive value propositions: more renewable gas produced, biochar reused as organic fertilizers with PFAS eliminated, and carbon sequestered in soil.
__________________________
Egen kommentar:
- Det var med en filmsnutt som viste en animasjon av et komplett anlegg.
- VOW varsler med dette at man tar steget til å bli storprodusent av fornybart METHANE som skal inn i GAS grid de neste årene.
- Dessuten varsles det at det supergiftige "evighetsstoffet" PFAS nå skal bekjempes (noe jeg har skrevet om siden i sommer).

SPENNENDE saker!

Redigert 20.12.2022 kl 22:54 Du må logge inn for å svare
YNWA250505
16.12.2022 kl 11:16 5395

Og da spør jeg igjen: hva vil VOW tjene på en slik ordre? Det hjelper liksom ikke å melde ordre på 500mill og så sitte igjen med 5mill? Det må da være noe som ikke stemmer når selskapet melder slike store ordre og en ordrereserve på et par milliarder og kursen bare detter. Hva er det som ikke stemmer i selskapet? Kursen må jo være aldeles feil eller? Er det ingen her inne som an svare ærlig på hva problemet til selskapet er? har de for mye gjeld, tjener de for lite pr ordre/oppdrag? Har de ikke nok penger slik at markedet frykter en emisjon eller hva.
Slettet bruker
16.12.2022 kl 11:37 5353

Hva skjedde igår som får børsen og vow til å falle?

ECB hold pressekonferanse. De forteller at de ikke er i nærheten av å gjøre "pivot".

Fed har kommet lengre enn ECB i syklusen.

Greit å ha litt markedsforståelse før man satser på noe.


Redigert 16.12.2022 kl 11:40 Du må logge inn for å svare
YNWA250505
16.12.2022 kl 11:42 5336

renter renter renter og renter vil jeg tro. Men å kjøpe VGM her nede tror jeg vil være en sikker investering på sikt. Ser ganske så moderate kursmål på VOW fra feks DNB, var det kr 20? Da frister det jo litt mer å kjøpe VOW som vel har kr 4 i kursmål? Når det er sagt så betyr jo disse tullet kursmålene ingenting.
Slettet bruker
16.12.2022 kl 11:52 5309

Fundamentale spiller ingen rolle i det kortsiktige bildet. Helt andre krefrer her og nå.

Prisen på det nivået er grei hvis landbasert kommer snart nå. Men igjen det er sterke krefter som vil følge markedstrenden.

Bør være forsiktig med alle aksjer som ikke har noe inntjening! Som vow green M.
YNWA250505
16.12.2022 kl 13:12 5245

Jeg tenker VGM har bra med penger og er helt klart et vekstselskap og bø prises etter det. Sannsynligheten for at de vil lykkes og at markedet vil bli gigantisk føler jeg meg ganske trygg på. Og jeg er inne i aksjen og står vel for det meste av omsetningen i dag så får vi håpe den tar seg opp for den har vært laber.
Karbon
16.12.2022 kl 13:34 5220

«The reactor will be built and delivered by the end of 2022 by C.H.”

Dette tolker jeg som at reaktoren vil bli bygd og levert til Vow av C H Evensen, ikke til den potensielle kunden av Vow eller Vgm. Og kjøperen av reaktoren er nok allerede klar.

Kjøperen er etter all sannsynlighet Vgm, ettersom den ble viet såpass oppmerksomhet av nettopp Vgm under q3-presentasjonen deres. Sannsynligvis er den tiltenkt enten til utvidelsen av Follum eller til Wacker Chemie.

Med de planene som foreligger for Vgm, så er det ikke usannsynlig at Vgm vil bestille mange tilsvarende reaktorer i årene framover.

Slettet bruker
16.12.2022 kl 14:14 5170

Det er mye psykologi i markedet
Og når en tenker på at mange har aksjer i VOW ASA til 2-3 .- og at aksjene i VGM vel ble beregnet til 3.-+ så kan en lett forstå at de som evt.trenger penger til jul selger VOW ASA og ikke VGM
Eller en kan si det med andre ord: Det er etter min mening større sjanse for at VGM går x5 enn at VOW dobler seg :)


CapitaL
17.12.2022 kl 13:50 4976

Hvem som skal ha reaktoren får vi vel tidsnok vite. Badin var sikker på å ha funnet en kjøper på leveringstidspunktet.
Dette er mer interessant mtp dagens strømpriser :

- The Evensen reactor is a combined reactor, in the sense that the energy required to fuel and run the process comes either from the feedstock itself or from electricity.

Etias reaktorer er vel strømdrevne?
Slettet bruker
17.12.2022 kl 14:49 4926

Den blir vel drevet med tørr-furu/gran hvis det er VGM eller lignende selskap som skal ha den
Det har vært så mye snakk om denne reaktoren at en skulle tro det var en atomreaktor .
Redigert 17.12.2022 kl 19:07 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
17.12.2022 kl 20:05 4773

Etia og Repsol

https://www.linkedin.com/feed/update/urn:li:activity:7009252562251993090?utm_source=share&utm_medium=member_android


- Repsol, spansk energiselskap som driver med utvinning og produksjon av olje og gass. Repsol ble etablert i 1987, har hovedkontor i Madrid og er børsnotert. Repsol er et av verdens største privateide olje- og gasselskap, med virksomhet i mer enn 30 land, deriblant i Norge, gjennom Repsol Exploration Norge AS.
Redigert 17.12.2022 kl 20:15 Du må logge inn for å svare
Hammers
17.12.2022 kl 21:40 4685

VOW/Repsol er gammelt nytt.

- VOW v/ETIA deltar i Repsols Bilbaoprosjekt der husholdningsavfall omgjøres til energi.
- I tillegg er VOW tatt ut som eneste leverandør av pyrolyseutstyr til EU Horizon.
- Dette et europeisk prosjekt med tilsvarende formål og u/ledelse av Repsol.
Slettet bruker
17.12.2022 kl 22:30 4624

Noe nytt hos Arcelor Mittal?
Record
20.12.2022 kl 08:03 4170

Vow ASA: VOW AND ETEL TEAM UP FOR RECYCLING OF END-OF-LIFE TYRES

Vow ASA has teamed up with European Tyre Enterprise Ltd. (ETEL), to deploy Vow’s advanced technology in a complete solution to convert end-of-life tyres to valuable raw material and renewable energy. ETEL has identified a potential demand for more than 300 tyre recycling plants in Europe, North America and Japan.

Murfitts Industries (Murfitts), which is a subsidiary of ETEL and the largest collector and processor of end-of-life tyres in the UK and ETIA, a subsidiary of Vow, have been working together for several years. The parties have developed a full industrial process, in which end-of-life tyres are valorised into a premium recovered carbon black.

ETEL is an international tyre and automotive service, maintenance, and repair group. It is a subsidiary of Itochu, one of Japan’s largest trading companies.

“Together with Murfitts, ETEL and Itochu, we are forming a unique British-French-Japanese-Norwegian partnership. We see a huge opportunity for Vow technology and our combined competence and capacity in a rapidly emerging market. We have agreed to come together to offer a truly sustainable method for handling end-of-life tyres and at the same time decarbonise the tyre industry,” said Henrik Badin, CEO of Vow ASA.

Every year 30 million tonnes of end-of-life tyres are generated globally. As of today, around 30 percent of the tyre composition is virgin carbon black, an important component in tyre manufacturing. Virgin carbon black is produced by cracking fossil oil, a process which generate a large quantity of CO2. Today, all major tyre manufacturers are looking to replace part of the virgin carbon black with recovered carbon black in tyre production.

Pyrolytic oil and syngas, the two other products that are generated in the tyre recovery process are valorised into low carbon fuel or synthetic naphta to generate new low carbon molecules.

“The tyre industry is facing a significant environmental challenge on a global scale, and a great opportunity driven by circular economy incentives. We aim at deploying our solution firstly in Europe, North America, and Japan. Combined these regions represent a market of 8.6 million tons of end-of-life tyre or more than 300 industrial tyre recycling plants,” said Mark Murfitt of Murfitts.

The partnership between Vow and ETEL is defined and agreed in a memorandum of understanding (MoU). The MoU is a continuation of more than two years of successful cooperation and joint operation of a first plant installed at Murfitts’ Lakenheath facility in the UK facility.

According to the MoU the parties will develop a modularised and scalable industrial solution and value chain to turn end-of-life tyres into recovered carbon black and clean energy. Vow will deliver its Biogreen reactor technology to the projects and to the companies that build, own, and operate the plants. ETEL has already identified the first three locations. Applications for building permits for these three sites are well underway.



For more information, please contact

Henrik Badin, CEO, Vow ASA
Tel: + 47 90 78 98 25
Email: henrik.badin@vowasa.com

Erik Magelssen, CFO, Vow ASA
Tel: +47 928 88 728
Email: erik.magelssen@vowasa.com
Karbon
20.12.2022 kl 08:06 4155

Endelig!!!

Denne har jeg ventet på, etter at ETEL kjøpte opp Murfitts Industries.

"ETEL has identified a potential demand for more than 300 tyre recycling plants in Europe, North America and Japan."
Hammers
20.12.2022 kl 08:46 4057

Flott melding - og endelig skjedde det noe konkret vedr "Murfitts". Den største mottakker av returdekk i GB.
Selskapet som allerede sommeren 2020 meldte om oppsett av pilot basert på VOW-utstyr for denne type resirkulering.
Vi snakker her om et betydelig antall millioner dekk pr år.

- Potensiale på 300 fabrikker over hele verden.
- Søknadsprosessen for 3 fabrikker med VOW-utrustning er "well underway".

For noen uker siden skrev jeg om en animasjon som viste et fabrikkområde stappet med ulike VOW-komponenter.
Hovedbygget med pyrolyseutstyret var merket "VOW biosolids".

Var det DETTE prosjektet fabrikkområdet var designet for?
"Vow will deliver its Biogreen reactor technology to the projects and to the companies that build, own, and operate the plants".
Det kommer vel mer kjøtt på beinet etter hvert?

VOW versjon 2.0 er igangsatt!
upsidedown
20.12.2022 kl 08:54 4015

Det var ikke småtterier. 300 fabrikker🤩
CapitaL
20.12.2022 kl 09:40 3891

Søknad om byggetillatelse er allerede sendt for 3 lokajoner.. Så da kan vi regne med 3 ordrer det kommende året, og mange flere de kommende årene.

Bare innen resirkulering av dekk..

Slettet bruker
20.12.2022 kl 09:44 3871

Flott nyhet, men fortsatt på MoU stadiet. Ingen kontrakter helt ennå.
Framtia
20.12.2022 kl 09:48 3853

Vet ikke helt, men markedet har ikke bestandig rett eller blir slike nyheter bare tatt generelt dårlig imot..🤔Uansett kursutvikling, er det utvilsomt mye positivt på gang😉
The Observer
20.12.2022 kl 10:32 3769

Jeg tviler ikke på potensialet i aksjen på sikt. Meldingen er utelukkende positiv mht fremtidsmulighetene for Vow. Men markedet har liten villighet til å kjøpe aksjer hvor ordrer kan komme langt frem i tid nå som det er uroligheter både i finansverden og den mer fysiske verden. Mange regner nok også med at det vil kreves pengeinnhenting for eventuell utbygging av slike destruksjonsenheter, og emier er upopulært i dagens klima.

Uteblitt konkret melding an byggingen og salg av av kjempereaktoren drar også ned omdømmet til aksjen.
CapitaL
20.12.2022 kl 11:13 3699

Nå er det i såfall giganten Etel som skal betale for anleggene.. og pengeinnhenting faller derfor på dem.

Men det var det du mente, ikke sant?

Med 3 byggesøknader allerede innsendt snakker vi heller ikke om ordrer som kan komme langt frem i tid slik jeg tolker det.
The Observer
20.12.2022 kl 11:37 3641

Så du mener samarbeidsavtalen betyr bare at Vow skal vente på ordre, uten å bidra for øvrig? Flott avtale.
Hammers
20.12.2022 kl 11:44 3624

Joda, man er stadig på MOU-nivået.

Likevel; selskapene har jobbet i flere år for å få til dette.
Dette inkluderer at VOW har jobbet med det pilotanlegget Murfitts bestilte sommeren 2020.

Et pilotanlegg som nå er fullt testet og som fungerer som det skal.
Eller som andre selskaper kaller prosessen; PoC.

Hvis man med et slikt bakteppe ikke tror dette blir realisert vil jeg si det er ren ønsketenkning fra slike som alltid har noe negativt å komme med.
Det meldingen EGENTILIG forteller oss er at det ila ikke alt for lang tid vil komme landlige ordre for mellom NOK 0,5 og 1,5 MRD.

Dette med bakgrunn i at den piloten på 10.000 tonn som VGM bestilte hadde en prislapp på NOK 215 MILL.
Deretter er det bare å gange opp etter hvert som man begynner å bestille utstyr til "de 297 neste".

Usikkerheten ligger ikke i om i dagens melding blir effektuert eller ei.
Usikkerhetene ligger i hvor store anlegg det dreier seg om og hva som skiller disse fra VGM's bestilling.
Redigert 20.12.2022 kl 12:08 Du må logge inn for å svare
CapitaL
20.12.2022 kl 12:03 3582

Nei, samarbeidsavtalen består hovedsaklig i å utvikle en skalerbar modulløsning.

Moduler som skal leveres av Vow..

Bra du også synes det er en flott avtale.

Karbon
20.12.2022 kl 12:12 3560

Morsomt at dagens melding kom nøyaktig ett år etter at ETEL annonserte oppkjøpet av Murfitts Industries:

https://www.european-rubber-journal.com/article/2090689/etel-buying-uk-tire-recycling-major-murfitts

Dette er som både CapitaL og Hammers har skrevet mer enn bare en MoU om mulig fremtidig samarbeid. Her har man kommet mye lenger, og etablert et partnerskap for bygging og oppskalering av fabrikker. Og det faktum at det allerede er levert byggesøknader for 3 fabrikker, viser jo nettopp at man er godt i gang. Så fort byggesøknadene er behandlet vil Vow motta ordre for levering av utstyr til fabrikkene, sannsynligvis i løpet av 2023.

Og så vil det bli interessant å se størrelsen på fabrikkene etterhvert. Av de 300 potensielle fabrikkene man ser for seg i årene framover, vil man trolig ha noen mindre fabrikker og noen svært store fabrikker. De største fabrikkene vil trolig ha behov for mange biogreen-linjer, og kanskje også en eller flere CHE-reaktorer.

Og til the Observer:
Vow er en utstyrsleverandør, så ja - dette er en fantastisk god avtale. Den potensielt største avtalen noensinne for Vow.
Slettet bruker
20.12.2022 kl 12:39 3499

Det sikreste er å investere i VGM som bare er noen mnd unna produksjon
Hvis det offentlige skal behandle evt klager og innsigelser mot fabrikker er tidshorisonten ofte lang
Slettet bruker
20.12.2022 kl 17:03 3241

Mg3344, kan du ikke opprette en egen VGM-tråd, istedenfor å til stadighet fortelle oss på Vow-trådene at vi heller bør investere i VGM? Det du driver med kalles spam, og det er ingen tjent med.

Takk til Record, Capital, Hammers og Karbon for gode innlegg om Vow! Veldig spent på når første bestilling av Vow-utstyr meldes, og størrelsen på kommende kontrakter. Kan jo bli rene pengemaskinen dette!


Redigert 20.12.2022 kl 17:03 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
20.12.2022 kl 18:31 3125

På disse VOW ASA trådene skrives stadig om VOW ASA og VOW GM om en annen
At jeg promoterer VGM betyr samtidig at det kommer VOW til gode. Og VOW har som kjent en veldig stor aksjepost i VGM
Du mener at det er spam å snakke pent om begge selskapene samtidig? Hvorfor har du slik aversjon mot VGM?
Jeg tror ikke du forstår ditt eget beste
Slettet bruker
20.12.2022 kl 18:40 3092

Jeg har overhodet ingen aversjon mot VGM. Tvert imot så sitter jeg med en god porsjon VGM-aksjer til meg å være. Men det virker heller som om du har en aversjon mot Vow, når man leser innleggene dine. Selv om jeg er en Møkkamann, så forstår jeg meget godt at VGM er Vows største og viktigste kunde, og en suksessfaktor for Vow. Forslaget om at du kan starte en egen VGM-tråd var faktisk godt ment. Så slipper vi å blande inn VGM i dagens nyhet, som altså ikke har noe med VGM å gjøre.
Hammers
20.12.2022 kl 20:52 2912

Man kan vel lett si at en GOD nyhet sjeldent kommer alene.
- Dagens MoU kom fullstendig overraskende på meg, men veldig hyggelig og bra at det endelig skjedde noe med "Murfitts & co"!

- At gode nyheter ikke kommer alene; I kveld gjør prisen for EUs utslippskvoter et stort byks. Opp drøyt 7% ila ettermiddagen.
- Nåpris: EUR 90/pr tonn CO2. Utslippsprisen har nå økt med ca 35% siden slutten av september og ligger kun EUR 8 under ATH!
- Dette blir dyrt for utslipperne. Ikke rart de får "bråttom".

For de uinnvidde;
Når VOW's anlegg kjører på høy temperatur og avkarboniser avfall av ulikt slag trekkes karbon ut av syklusen.

Man sitter tilbake med "rene stoffer" i FAST FORM, som PYROLYSEOLJER og som SYNGASS.
I tillegg kan KARBONKVOTER tilsv det karbonet som blir fanget og fjernet under prosessen selges i det åpne markedet.
Alt kan selges til ulike interessenter. F.eks Syngass til grid - kvoter til store utslippere.

Dette er utvilomt framtiden!
Redigert 20.12.2022 kl 21:06 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
20.12.2022 kl 22:07 2786

Spennende, men bare så Spennende at alt tyder på nedgang imorgen, Under 20% sjans for oppgang dessverre. Hold hode kaldt :).
Slettet bruker
20.12.2022 kl 22:26 2723

Se under her spådde jeg også nedgang på spx500. Vi er vel i en fin bear marked etter det er vi ikke?

https://www.finansavisen.no/forum/post/5041916
Karbon
21.12.2022 kl 07:26 2462

Herlig:

5 kontrakter for CH Evensen i desember på tilsammen 57 millioner:

https://newsweb.oslobors.no/message/578799
Hammers
21.12.2022 kl 17:23 2171

Bra levering det - av et selskap som for 8-9 mnd siden ble kjøpt for 50 MILL (46,8 mill hvis CHE velger aksjer som del 2 av betalingen).
Siden oppkjøpet har CHE allerede mottatt ordre for 104 mill fra omverdenen.

I tillegg kommer selvsagt den "interne" pyrolysereaktoren på 22 meter som nå blir ferdigstillet til VOW.

Kjempereaktoren som alene tilsvarer 5-6 ETIA-reaktorer (totalt 10.000 tonn) går neppe på billigsalg.
Trolig et sted mellom 150-200 mill, hvis vi fortsatt har Follum (m/tilsvarende kapasitet) som Benchmark.
Redigert 21.12.2022 kl 18:57 Du må logge inn for å svare