PRS ABG tar opp dekning

moneymachine
PRS 23.11.2022 kl 11:07 23845

Prosafe

BUY, PRSO.OL: SP, NOK 142.40; TP, NOK 250.00



The golden days are about to return

Restructured and streamlined with upside optionality
Niche market to tighten significantly from ’24e
Earnings recovery drives leverage and valuation down
Well-positioned for upturn
Prosafe is the global leading accommodation rig provider with a fleet of seven rigs. It restructured its balance sheet in late ’21, reducing its NIBD from USD 1.2bn to ~USD 350m. Also, during the sector downturn it has trimmed its opex by 25-60% and reduced its fleet from 12 to 7 (with an additional two options at the yard). Its high-spec fleet and contract structure appears well balanced, with two units on long-term charters in Brazil giving visibility, available capacity in what appears to be the tightest market (Norway), and growth options through the cold stacked Safe Scandinavia and a possibility to take the newbuilds Nova & Vega should market terms support it.

Spike in demand in Norway and Brazil to push rates up
Market utilization has recovered from the sector downturn/Covid lows through some market recovery, but PRS is late-cyclical and still exposed to selective market timing effects, such as the one we expect in Norway in ‘23e, as the base line activity has yet to reach high levels. We expect a downtick in EBITDA from the USD 65m in ’22 in ‘23e, which will be a soft year for earnings and cash flow, but we see a very strong spike from ‘24e. This comes from a combination of Norwegian field development/upgrade/maintenance activity, Brazilian growth and general international offshore activity, including another important market for PRS, the UK. We therefore expect EBITDA to break ~USD 100m in ’24.

Low valuation as earnings normalise: BUY, TP of NOK 250
The earnings recovery in ’24e/’25e implies very low multiples and that leverage on the debt maturing at YE ’25 will be low (~1.3x). Therefore, we expect a refinancing to be manageable and see significant equity upside. We arrive at a SOTP (DCF/age-adj. replacement cost) of ~NOK 400/600 per share. We think the market will price PRS at some discount to this in the short term, as investors look for datapoints supporting our ’24+ scenario. We initiate coverage on PRS with a BUY rating and TP of NOK 250, implying 5.3x ’24e EBITDA and an EV of ~USD 80m/rig.
Redigert 23.11.2022 kl 11:29 Du må logge inn for å svare
rosgun
04.12.2023 kl 14:10 808

Den har historie for å gå mye opp, og med så mange finanskjendiser må den gå rett til himmels. Prosafe har guidet veldig bra med økende press i Nordsjøen og i Brasil.

Marginer vil vokse proporsjonalt med oljepris og økte marginer pga liten kapasitet.🎅🏻🗝
Edgar A
02.12.2023 kl 01:05 1050

Denne juvelen av en aksje blir ustoppelig fremover,flakser i taket allerede på mandag.
Edgar A
30.11.2023 kl 20:42 1211

På tide med en reprising i denne juvelen.

Edgar A
26.11.2023 kl 00:18 1539

Kontantbeholdningen lik børsverdien,her kan det fort bli en eksplosjon.
Kontrakter burde være nært forestående t.o.m på løpende bånd.
joffe01
24.11.2023 kl 11:31 1663

Slettet bruker skrev Innlegget er slettet
Burde ikke dette være godt nytt selskapet?

RIO DE JANEIRO, Nov 23 (Reuters) - Brazil's Petrobras will invest around $102 billion within the 2024-2028 period, the firm's new strategic plan showed on Thursday, representing a major boost in expected investments by the state-run oil company.

The plan, the first released by the oil giant since CEO Jean Paul Prates took the helm of the company, includes investments in a range of different segments, with most of it going into oil exploration and production.

The figure represents a 31% leap from the $78 billion Petrobras had announced in its previous plan for the 2023-2027 period.
Svava
04.11.2023 kl 12:10 2286

Ja, det er ingen god følelse å vite man kan ha påvirket andre til å kjøpe aksjen. Jeg ble gjort til skamme med mitt siste innlegg her før emisjonen der jeg trodde en eventuell emisjon ville skje til moderat rabatt. De største aksjonærene ble til slutt lei av å kaste penger etter Prosafe. Det er jo en total fadese av ledelsen i Prosafe at de nå risikerer ingen nye kontrakter i løpet av 2024.
joffe01
01.11.2023 kl 09:16 2448

Når blir det evt gjennomført rep.emisjon dersom kursen holder seg over 60?
Pølsebua
27.10.2023 kl 00:25 2738

Det får en si, Jonny. Respekt. Første gang jeg leser en unnskyldning på forumet. Jeg er inne med for mye her, men velger å kjøpe mer på 60-tallet, da caset er det samme. De kommer til å få riggene i arbeid til slutt, og da tjener de gode penger som vil gi utbytter til oss. Men det kan bli 2025 før det blir fart i sakene. Dessverre.
JonnyHinken
26.10.2023 kl 23:13 2785

Huff og huff. Jeg gremmes. Håper ingen har puttet store penger her etter mine innlegg (riktignok få) det siste året. Denne aksjen har vært en total skivebom fra min side fra ende til annen. Det er isåfall bare å beklage, og det gjør jeg. Skal aldri uttale meg om aksjer i offentlighet igjen. Snakk om flause.
Redigert 27.10.2023 kl 06:51 Du må logge inn for å svare
Fevang
25.10.2023 kl 22:27 3089

Emisjon kr 60,00.
Gullhaugen
25.10.2023 kl 18:15 3239

En dinosaur som lever på emisjoner. Et skikkelig drittselskap.
desirata
25.10.2023 kl 17:54 3271

Og med enda en ny stor emisjon et halvår etter den forrige.

Sparebank 1 markets hadde da kursmålet 300kr. En kan bare overse disse analysene. Totalt vrøvl. Kursen er nå snart 80kr, samme hvor Midelfart, Halvorsen m.fl gjorde et kupp. Nå må de kaste nye penger etter gamle. Jeg vet ikke om ledelsen er dårlig eller markedet. Floatel konkurrenten klarer seg mye bedre.
Stormasol
25.10.2023 kl 17:08 3374

Prosafe SE: Third quarter 2023 results
25.10.2023 16:30 • GlobeNewswire •
EBITDA for the third quarter was USD 8.4 million (USD 24.2 million). The decrease in EBITDA was mainly driven by lower utilisation during the quarter compared to 2022. Prosafe sees increased vessel demand going forward which is expected to lead to higher utilisation, improved day rates and earnings growth.
Svava
03.10.2023 kl 20:24 3792

Slettet bruker skrev Innlegget er slettet
Det er jo store investorer i aksjen som MH Capital og Alden, så antar det blir en emisjon med moderat rabatt dersom det skulle bli nødvendig. Men markedet liker ikke usikkerheten når kontraktene for 2024 ikke er her ennå. Markedet strammes absolutt til, men det tar lenger tid enn forventet. Ser man litt lenger frem tror jeg det vil se ganske annerledes ut for Prosafe.
Svava
03.10.2023 kl 18:33 3864

Skjønner. Ser eneste riggen Floatel har ledig er Floatel Reliance. Den har vært i opplag i mange år, så tror det heller betyr at de er utsolgt for kapasitet enn at de ikke gadd å by.

Per nå er nok "Kallenavne" nærmest med at strategien har feilet. Det virker amatørmessig når de har priset seg ut fra kontrakter med oppstart H1 2024, og slik det ser ut nå får de tidligst nye kontrakter i H2 2024. Kontraktene i Nordsjøen var heller ikke lange. Lurer på om dette kan være grunnen til at CEO ble byttet ut? Det er vel fremdeles håp om at noe kan dukke opp, men kan ikke si jeg har mye tro på kontrakter i H1 2024.
desirata
03.10.2023 kl 12:12 3968

Det jeg mente var at Floatel gadd ikke gi anbud i Brazil.

Det du beskriver virker som en bra taktikk og kan betale seg på sikt, men en må da ikke gå tom for cash når nye oppdrag drar ut. Disse stadige utvannende emisjoner er noe aksje markedet avskyr. Kursen faller dagleg, men lite volum. Derfor en dag når bra nytt, kan den fort gå 50% på kort tid.
Svava
03.10.2023 kl 11:50 3987

Prosafe deltok i de siste anbudene i Brasil. Laveste anbud var derimot fra rigger allerede lokalisert i Brasil. Alle de riggene kommer til å gå over på kontrakter på signifikant høyere rater enn nåværende kontrakter. For nye anbud som Prosafe tror det vil komme i Brasil, så forventes det at det må mobiliseres rigger utenfra Brasil. Det krever nødvendigvis høyere rater for å dekke den ekstra mobiliseringskostnaden.

Prosafe har uttalt at de tapte anbudene i Nordsjøen på pris. De ser at markedet strammer seg til og vil ikke selge seg inn billig. Det gjenstår å se om strategien vil lønne seg. Det er nå lite ledig kapasitet fra 2024, men kontraktene har ikke materialisert seg. Ser i alle fall ut som markedet har lite tro på strategien med den begredelige utviklingen til aksjen.
Redigert 03.10.2023 kl 11:56 Du må logge inn for å svare
desirata
03.10.2023 kl 11:20 4016

Har ingen innsikt, men en har Magnus Halvorsen, Middelfart og noen andre dyktige store aksjonærer. Vil tro at de følger nøye med på utviklingen i Prosafe.

Bemerket til at Floatel får alle kontraktene i Nordsjøen. De gadd ikke engang å delta på siste Brazil anbudene, pga lavt priset og mange tilbydere.
joffe01
03.10.2023 kl 10:25 4054

Sørgelige tider. Selskapet skal ha det at de ikke melder noe når det ikke er noe å melde, men du verden så lenge det skal gå mellom hver gang det kommer inn en ny kontrakt her da... Er det noe håp om å unngå emisjon her nå? Hvor lavt skal kursen i forkant av en evt emisjon?
Noen som har innsikt eller tanker?
Gull i pungen
18.08.2023 kl 10:04 5189

Oslo (Infront TDN Direkt): ABG Sundal Collier nedjusterer sitt kursmål på Prosafe til 150 kroner pr aksje, fra 200 kroner, og gjentar en kjøpsanbefaling.

Pareto Securities nedjusterer sitt kursmål til 190 kroner pr aksje, fra 250 kroner pr aksje, og gjentar en kjøpsanbefaling.

Det fremgår av oppdateringer fra meglerhusene etter selskapets kvartalsrapport torsdag.

"Vi tar ned våre estimater for Prosafe og forutsetter nå at Boreas setter kursen mot Brasil ettersom visibiliteten i Nordsjøen fortsatt er lav. Med en begrenset kontantbuffer er likviditeten fortsatt et frustrerende tema og selskapet ser et potensielt gap også i 2024, men bemerker at dette kan bli finansiert av forhåndsbetalinger fra kunder", skriver Pareto.
Svava
17.08.2023 kl 20:01 5337

Ja, jeg forventet heller ikke den nedgangen. Det var jo kjent at resultatet ville bli svakt, mens guidingen syntes jeg var oppløftende. Mulig markedet ikke tror på at det kommer kontrakter i 2024 eller at det blir for langt frem i tid. Kanskje også noen som kun leser overskrifter?https://www.finansavisen.no/energi/2023/08/17/8029207/fra-gront-til-rodt-driftsresultatet-stupte-for-prosafe Det var en dyster fremstilling i finansavisen i alle fall.

En mer positiv vinkling her:
https://www.offshore-energy.biz/prosafe-sees-new-opportunities-for-its-vessels-as-tender-activity-for-2024-and-beyond-heats-up/
Gullhaugen
17.08.2023 kl 19:18 5375

Denne dinosauren ville jeg ikke satt et øre på. Pengene renner ut. Emisjonen på 300 mill tørker inn.. De kommer aldri til å tjene penger. Ny emisjon om 2- 3 kvartal. Kjøp noe annet.
JonnyHinken
17.08.2023 kl 16:39 5457

Takker for informasjonen du kommer med med jevne mellomrom! Personlig er jeg overrasket at markedet sendte Prosafe nedover som de gjorde, det var vel ingen store overraskelser i det som ble meldt? Anyways, bra at selskapet melder om at det er lys i enden av tunnelen. Personlig tenker jeg at det er like greit om kontraktene uteblir en periode nå, så kan vi heller inngå noen når markedet for alvor har strammet seg til (forhåpentligvis i løpet av det neste året) og ratene har fulgt etter.
Svava
17.08.2023 kl 08:34 5580

Det som er interessant er forklaringen på det svake resultatet og ikke minst fremtidsutsiktene: (...) mainly caused by a lower utilisation rate with three vessels in operation in Brazil for the whole or parts of the quarter, and costs related to new contract preparations on Safe Concordia and Safe Notos. Prosafe observes a significant increase in tender activity and awards for 2024 and beyond with improved earnings, utilisation and increased day rates.

Prosafe har lagt seg ganske høyt på de siste kjente anbudene fra Petrobras. Siste var 600-dager i Brasil på 205k. Med den strategien, så bør de føle seg trygg på at det vil lønne seg å holde igjen nå mens markedet strammes til og heller oppnå en høyere rate. Men med den økende aktiviteten i Brasil og Gulf of Mexico, så blir det høye mobiliseringskostnader om de må flytte fartøy fra Nordsjøen.
Gull i pungen
17.08.2023 kl 07:38 5645

Oslo (Infront TDN Direkt): Prosafe fikk en ebitda på -10 millioner dollar i andre kvartal 2023, mot 23 millioner dollar samme kvartal året før. Driftsresultatet var -17 millioner dollar (16).

Det fremgår av selskapets kvartalsrapport torsdag.
Gull i pungen
16.08.2023 kl 17:09 5745

Oslo (Infront TDN Direkt): Carnegie nedjusterer sitt kursmål på Prosafe til 190 fra 260 kroner og gjentar kjøpsanbefaling på aksjen.

Det fremgår av en oppdatering onsdag ettermiddag.

Meglerhuset skriver at det er begrenset visibilitet i Nordsjøen, men aktiviteten i Brasil er robust.

Meglerhuset reduserer sitt ebitda-estimat for 2023 fra 18 millioner dollar til -7 millioner dollar, og med 6-10 prosent for 2024-2025.

"Hvis Prosafe ikke kan sikre arbeid for Safe Boreas og Safe Caledonia fra tidlig 2024, estimerer vi nå at likviditeten kan komme under press i første halvår 2024, gitt at minimumskravet til likviditet i lånebetingelsen stiger fra 23 millioner dollar til 28 millioner dollar fra januar 2024", skriver meglerhuset.

Kursmålet nedjusteres som følge av estimatkutt, høyere antatt kapitalkostnad og utvanning etter aksjeemisjonen.
Svava
14.08.2023 kl 19:26 5921

https://www.upstreamonline.com/exclusive/day-rates-surge-50-as-petrobras-welcomes-bids-in-new-flotel-tender/2-1-1500788
Verdt å ta med seg dette i alle fall: "With day rates in the new tender coming close to $120,000, Petrobras could now end up paying 50% more to contract flotels than in mid-2022, another source highlighted."
Redigert 14.08.2023 kl 20:28 Du må logge inn for å svare
Svava
10.08.2023 kl 11:54 6120

Så vidt jeg ser er det offentliggjort resultater i 2 av anbudene, men det kommer flere. Prosafe hadde 3 rigger på listen hvor Safe Nova og Safe Vega på høyeste rate $155k ikke er levert fra verft ennå. Et par av kandidatene med lavere rate har blitt diskvalifisert av Petrobras i tidligere anbud i alle fall. I tillegg ser det ut til at de to riggene til POSH er på eksisterende kontrakter hos Petrobras med opsjoner på ytterligere 1,5 år. Det må i så fall bety at Petrobras ikke benytter seg av de opsjonene fra en kontrakt inngått i slutten av 2020 om de riggene skal være tilgjengelige. Jeg tror i alle fall at det tynnes ut i konkurransen for de neste anbudene.
desirata
10.08.2023 kl 02:06 6220

Prosafe nådde ikke opp i Petrobras anbud denne måneden. De bød 2 rigger på $155k, men det var rigger rundt $110k. Prosafe lå i øverste sjiktet, de høyeste var $175k.

Det er problemet i Brazil, alltid mange tilbydere og derved alltid noe lave bud. Eneste er at vi kan håpe på tilstramming neste år. Slik at det er gjerne halvparten så mange som byr. Ser også ut for at Floatel får mere enn Prosafe i Nordsjøen. De har nyere flåte, gjør vell sitt.
Svava
09.08.2023 kl 18:48 6307

JonnyHinken skriver at det blir noen hyggelige år, ikke et hyggelig 2023. Et svakt 2023 var guidet av selskapet og det er som forventet at det er ledige floteller på markedet nå. Ved Q1 ble derimot det svakeste kvartalet for året passert utnyttelsesmessig. Nå i august kommer en ny rigg på kontrakt.

Det som er interessant er guidingen etter 2023 og der ser det positivt ut med en tilstramming av markedet. Prosafe meldte om 3 pågående anbud på 4-årskontrakter i Brasil fra 2024 og forventer at det kommer enda flere anbud i Brasil. I tillegg øyner de muligheter i Nordsjøen fra 2024. Ved resultatfremleggelsen neste uke får vi trolig vite mer om status på anbudene i Brasil.
JonnyHinken
09.08.2023 kl 17:35 6373

Du har rett i det, skuffende at det ikke har kommet noen kontrakter hittil i år, selskapet melder jo selv at 2024 kommer til å bli bedre og forventer at ratene tikker oppover. Utover dette ligger det vel an til en tildeling eller to nå i løpet av andre halvår utifra de siste signalene fra selskapet, så jeg ser fram til å høre hvilke rater de(n) blir sluttet på. Men for all del, det har gått tråere her enn jeg så for meg, ser ut til å bli en skikkelig tålmodighetsprøve.
desirata
09.08.2023 kl 17:10 6408

og HVA begrunner du det med ?

Ingen kontrakter dette året og mange ledige floteller på markedet.
JonnyHinken
09.08.2023 kl 16:52 6430

Rimelig sikker på at det kommer til å bli noen veldig hyggelige år med Prosafe framover!
Stormasol
09.08.2023 kl 09:36 2995

Floatell melder ny firemånders kontrakt i dag
Stormasol
01.08.2023 kl 15:15 3417

Floatell soper inn kontrakter, Hvor er Prosafe, er kontraktene for dårlig for de, hva skjer.