Kjøpe og selge nå og fremover hvordan blir det?

galaxii
28.11.2022 kl 19:23 1898

Det står sikkert her i fra før i forumet, .. men bor da helt sør i Oslo i en andels blokk leilighet 3 roms meg 60 m2 uteareal. I dette borettslaget har vi lønnet styreformann og ekstra utgifter til slikt som fører til litt forhøyet husleie, så uansett lurer jeg på hvordan dere her inne i forumet som sikkert har litt mer oversikt, om hvordan boligmarkedet blir fremover? Har 2 ganger før kjøpt og solgt i down periode, så det har jeg erfaring med og vil ikke det skal skje igjen der det ikke er folk på visning. Hvordan er utsikt fremover? Takk for svar :-)
Millennial
28.11.2022 kl 19:54 1861

Det at det ikke er folk på visning er helt normalt dersom leiligheten din ligger i Søndre Nordstrand. Dessverre så er dette ikke en attraktiv bydel for de fleste med unntak av kanskje delbydel Holmlia Nord. Problemet er dårlig/usentral beliggenhet og generelt et belastet område. I slike bydeler er det ennå mer vanskelig å selge når markedet går dårlig. Til sammenligning har Stovner en bedre beliggenhet med sin nærhet til Lillestrøm.

Generelt kommer man greit ut ved å kjøpe seg opp i et svak marked.
galaxii
02.12.2022 kl 11:08 1572

Hva mener du med Holmlia nord, hvor er det hen?

Det er overhodet ikke usentralt. Toget går til Hauketo og Holmlia og Rosenholm hver halvtime og det er ekspressbusser hver halvtime og området er betraktelig mer idyllisk en Stovnerområdet, så der er jeg sterkt uenig. Området er mye mindre en Stovner/Furuset og jeg er uenig i at det er så belastet som du skal ha det til.
Traktor94
02.12.2022 kl 11:49 1527

Om bare to uker blir det tog hvert kvarter!
Onkel_S
02.12.2022 kl 13:54 1462

Hvis formålet er å kanskje kjøpe seg opp i et fallende marked kan det være et godt tidspunkt å være ekstra oppmerksom på, særlig med plan B "gjøre ingen ting" dvs bli boende.
Jeg ville prøve å selge først og bare selge dersom det kommer et bud som er godt nok til å gå videre med et kjøp at ønsket bolig, og ellers ikke gjøre noe.
Millennial
03.12.2022 kl 13:23 1290

Bydel Søndre Nordstrand består, som alle andre bydeler i Oslo, av flere delbydeler. Bydel Søndre Nordstrand består av følgende delbydeler:
- Holmlia Nord,
- Holmlia Syd,
- Bjørnerud,
- Prinsdal,
- Mortensrud og
- Bjørndal.

Kilde: https://bydelsfakta.oslo.kommune.no/bydel/sondrenordstrand
Ved å klikke på lenkeadressen kan du se kartet over delbydelene i bydel Søndre Nordstrand helt til høyre.


Jo, det er usentralt. Det du bommer på er følgende:
1. Det er tilnærmet ingen som bor på selve togstasjonen, så du må regne med den tiden det tar for å komme seg til togstasjonen. Ofte vil man måtte ta buss for å komme dit hen. Så man må komme seg først til bussholdeplassen i god tid også må man ta hensyn til at bussen kan være forsinket et par minutter til den er på togstasjonen.
2. Det er videre tilnærmet ingen som jobber på Oslo S. Det betyr at man må hensynta minst 1 overgang på Oslo S eller annen togstasjon.
3. Tog går bare hver halvtime - det er altfor sjeldent.
4. Søndre Nordstrand har det laveste antall arbeidsplasser av bydelene i Oslo. I tillegg til å ligge mest usentralt geografisk sett ift, antall arbeidsplasser.


Utover kanskje delbydel Holmlia Nord, som grenser sjøen, er det vanskelig å se hva som er mer idyllisk i bydel Søndre Nordstrand ift. Stovner. Mulig du tenker på at det er færre blokker i Søndre Nordstrand, men det finnes delbydeler som Høybråten og Stovner (gamle Stovner) som er eneboligstrøk. Det er helt korrekt at enkelte av boligene i Søndre Nordstrand har fin utsikt, men det gjør ikke de fleste. Derfor så må den enkelte boligen i Søndre Nordstrand vurderes mot den enkelte boligen på Stovner.


Det er bare å se på statistikken til Oslo kommune så ser du at både Søndre Nordstrand og Stovner er én av de mest belastede bydelene i Oslo. Dette finner du ut ved å se på levekår-statistikken, her f.eks. for Søndre Nordstrand: https://bydelsfakta.oslo.kommune.no/bydel/sondrenordstrand/levekaar.

I tillegg ble det publisert en artikkel fra VG så sent som 1. desember om de kriminelle nettverkene i Oslo, gjett hvilke områder ble trukket frem her?

Siterer:

"VG vet at det nå er det opptil syv pågående konflikter i enhet øst.
I fem av konfliktene mener politiet at spenningsnivået er moderat eller høyt.
De involverte er hovedsakelig knyttet til bydelene Stovner, Alna og Søndre Nordstrand.
Dette er bydeler politiet mener har særlige utfordringer, og barnefattigdom og trangboddhet preger områdene.
Dette er også de områdene hvor færrest tar høyere utdanning og med størst tetthet av barn og familier med tre barn eller flere."

Kilde: https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/4oOEPg/dette-er-de-kriminelle-nettverkene-paa-oslo-oest

Altså Søndre Nordstrand, som alle andre bydeler i Oslo, er fin bydel for all del. Jeg kunne bodd i hvilket som helst område i Oslo om jeg var alene. Men med fremtidsplaner om barn så er enkelt områder helt utelukket for min del. Og dersom jeg var i etableringsfasen/førstegangskjøper så hadde jeg foretrukket sentral beliggenhet ift. arbeidsplasser fremfor utsikten.
Millennial
03.12.2022 kl 13:34 1275

Jeg glemte å legge til at det er ingen som sitter på fasiten om hvordan boligmarkedet blir fremover. Men jeg personlig ville ikke ventet alt for lenge om jeg ville kjøpt meg opp i boligmarkedet. Kjøp i oktober-desember 2022 kan fort vise seg å være det riktige tidspunktet, men det er ingen fasit her. F.eks. så har Nejra Macic (sjeføkonom i Prognosesenteret), som var i samme situasjon som deg, kjøpte seg bolig nå nylig. Hadde hun ment at det var et dårlig tidspunkt å kjøpe bolig nå hadde hun ikke gjort det.
galaxii
06.12.2022 kl 09:28 1011

Takk for langt svar. Jeg er uendig i det du skriver om transport fordi det gjelder overalt og ikke bare her, bor du på Lambertseter må du gå til t-bane fx i 10 minutter, slik er det her også. Togtur går derimot mye raskere enn tbane samtidig som man har havutsikt på toget og det går 4 avganger i timen med tog eller ekspressbuss.I tillegg flyter trafikken godt uten mye venting mellom buss og tog. Jeg vet også godt at søndre nordstrand og øslo øst er innvandrersteder med ekstra kriminalitet,. Dessverre hadde jeg ikke mulighet til å kjøpe andre steder vedrørende finansiering, selv om jeg i etterkant er etterpåklok med at jeg kunne gjør ting litt anneledes slik at jeg på tidligere tidspunkt hadde skaffet meg leilgihet med større ferdistignin. Hadde jeg vunnet i lotto hadde jeg asap kjøpt villa i Holmenkollen.
galaxii
06.12.2022 kl 09:36 1000

Jeg tror du misforstår. Er ikke redd for å kjøpe,men for å selge. Har ikke lyst til å bli sittende å lure på om jeg får solgt eller ikke fordi det har jeg vært borti 2 gamer før. men jeg har kjøpt på steder med lavere prisvekst pga trang finansiering i utgangspunktet.
Redigert 06.12.2022 kl 09:36 Du må logge inn for å svare