DnB - kjøpsanbefaling Wallenius Wilhelmsen og Hoegh Autoliners.

Torine
HAUTO 30.11.2022 kl 10:37 1490

DnB nyheter 29.11.
Kjøpsanbefaling på to bilfraktselskaper
Tre faktorer trekker fraktmarkedet opp.
av Ole-Andreas Krohn

I bilfraktmarkedet ser vi nå at kontraktene som inngås for kontrakter over fem år gjøres med rater på rundt USD 65k pr. dag. Til sammenligning rapporterte Wallenius Wilhelmsen og Höegh Autoliners resultater på basis av oppnådde rater på henholdsvis USD 50k og 43k pr. dag da de nylig la fram sine siste kvartalstall.

Tre av faktorene som trekker dette fraktmarkedet opp er lave kjøretøylagre og et etterslep på fornyelser av bilparken i de viktigste markedene i USA og Europa, samt en høy vekst i kinesisk bileksport. Eksporten fra Kina krever ikke bare mer skipskapasitet i form av volum, men øker i de fleste tilfellene også seilingsdistansene sammenlignet med den allerede eksisterende eksporten fra Japan og Sør-Korea.

Wallenius Wilhelmsen stengte i går på NOK 87.40 pr. aksje og vi har her en kjøpsanbefaling med et kursmål på NOK 131 pr. aksje. Höegh Autoliners stengte samtidig på NOK 55 pr. aksje og her har vi en kjøpsanbefaling med et kursmål på NOK 79 pr. aksje.

Tålmodighet1
30.11.2022 kl 10:47 1471

Som du sier, ser DNB er ute å anbefaler Hauto og Wawi, ikke så rart kanskje når man ser på guidingen deres for de siste mnd (og kvartelene). Pilene peker oppover i et stramt marked. Blir spennede å se hva Q4 resultatet sier når det kommer, og mest sannsynelig kommer det vel noen guiding i forkant. Spent på average net freight for Nov.
Torine
03.11.2023 kl 00:46 920

Ref Finansavisen 2.11. ABG v/Petter Haugen øker kursmål Wallenius Wilhelmsen fra kr 167 til kr 199. Anbefaler kjøp.
Torine
08.11.2023 kl 13:12 609

NewsWeb 08.11. Andreas Enger, CEO comments “Fourth quarter has started very well for Höegh Autoliners with good volumes and record high rates reported for October. The general freight market remains tight and is characterized by high demand for deep sea PCTC transportation services. Utilization is high and we continue to fill our vessels with a good combination of contract cargo and spot cargo resulting in another increase in net and gross rates. Port delays and congestions have eased somewhat giving better productivity and higher volumes transported than in August and September.”