Nedgang i drivstoffprisene. Mulig permanent ?

-sannheten-
BENSIN 01.12.2022 kl 23:48 1855

I dag registrerte jeg 16,97 for bensin og 18,55 for diesel. Og ca dette nivået har vart litt i tid nå.

På SSBs sider fremgår dette :
Ved utgangen av 2021 utgjorde personbilene 83 prosent av alle registrerte biler. Antallet elbiler vokste med 36 prosent fra 340 000 til 461 000 og utgjorde 16 prosent av personbilparken. Hybridbiler har en økning på 19 prosent sammenlignet med forrige år og stod for 11 prosent av personbilbestanden. Bensindrevne biler utgjorde 31 prosent av personbilbestanden, en nedgang på 6 prosent. Antallet personbiler med dieselmotor ble redusert med 3 prosent til 1,2 millioner. Dieseldrevne biler stod for 42 prosent av hele personbilparken.
___________________________________-
Nå meldes det på NRK i dag 1. des. 2022, at nybilregistreringene er ca 80 % ELbil for tiden.

Kom nå på ideen eller forestillingen om at kanskje dette er en reaksjon på ELbil salget ?
Begynner drivstoffkjedene å merke konkurranse fra EL- og hybridbiler i Norge ? Og således
at drivstoffkjedene setter ned drivstoffprisene i et forsøk på å forsøke å holde på bensin-
og dieselkundene ? I såfall interessant.
Kanskje vi kan få redusert drivstoffkjedenes tradisjonelle oligopolistiske superprofitt vesentlig ?
Og kanskje dette hjelper for å unngå nye renteøkninger ?
Redigert 02.12.2022 kl 00:30 Du må logge inn for å svare
-sannheten-
01.12.2022 kl 23:58 1837

Poenget mitt er altså at ELbilparken og hybridbilparken i sum, kanskje begynner å utgjøre en så stor del av landets
personbilpark, at dette virkelig begynner å merkes for drivstoffkjedene ?
At for å kunne tøye drivstoffalderen i Norge, så må drivstoffkjedene sette ned prisene for å bremse
overgangen til EL og hybrid ?
Interessant om vi har kommet til dette punktet nå. Dette er i såfall noe nytt. Et nytt fenomen kan man si.
Og her er Norge mye før ute enn andre land.
Redigert 02.12.2022 kl 00:10 Du må logge inn for å svare
Mulla3
02.12.2022 kl 00:04 1821

19,59 for tredje dag på rad.
-sannheten-
02.12.2022 kl 00:08 1814

I dag var det 16,97 for bensin og 18,55 for diesel. Og ørlittegrann høyere enn dette nivået har vart over 1 uke nå.
Det virker som det er noe nytt som holder på å skje her. Jeg undret meg over dette.
Reportasjen på NRK-Kveldsnytt i kveld, vekket meg på en mulig årsak.
-sannheten-
02.12.2022 kl 00:27 1787

NRK-innslaget gikk på at folk klaget på moms på kjøpesum over 500.000 på ELbiler fra nyttår.
Så det har oppstått et rush etter å få kjøpt ELbil til over 500.000 før nyttår.
Det kan tenkes drivstoffkjedenes prisnedsettelser er for å fighte dette rushet ?
Mao. at lave drivstoffpriser muligens vil vare til nyttår.
Så får vi se videre derfra.
Det kan være et nytt fenomen permanent på gang her.
-sannheten-
03.12.2022 kl 15:45 1618

I går i 15-tiden, etter ca 1 uke med lave priser, ble plutselig prisene satt opp til rundt 21,80 for bensin og 23,60 for diesel.

Og så har vi sånt som dette : https://www.nrk.no/rogaland/bonder-fortviler-over-endring-i-stromstotte-1.16204281
Det er ikke bra. Norske næringsdrivende bør ikke rammes på denne måten.

I disse tingene ligger deler av forklaringen til hva slags rente vi får fremover. Får vi drivstoff- og strømpriser til nordmenn
ned, så kan renteutviklingen bli mer moderat.
-sannheten-
06.12.2022 kl 11:08 1390

Da er det billigst
42 minutter siden - 10:19

Prisøkninger på bensin og diesel skjer alle ukedager, men har det siste året skjedd oftest tirsdager og fredager, ifølge Konkurransetilsynet.

Konkurransetilsynets kartlegging tar for seg prismønsteret for drivstoff fra oktober i fjor til september i år. Der kommer det fram at prisen på bensin og diesel er aller lavest tirsdag og fredag morgen.

- Vi har det siste året sett rekordhøye drivstoffpriser. Det er kan imidlertid være mye penger å spare dersom man følger prisbildet lokalt, sier nestleder ved avdeling for bygg, industri og energi i Konkurransetilsynet, Marita Skjæveland.

Som regel går det tre dager mellom prisøkninger, noen ganger to eller fire. Ifølge Skjæveland er prisene aller lavest rett før drivstoffaktørene setter opp prisen.

Norske drivstoffpriser styres blant annet av oljeprisen og internasjonale forhold. Prisløftene skjer over hele landet same dag, men ikke på alle stasjoner på samme tidspunkt.
_________________________________________________________________________
Dette er bare teater. Det utenlandske drivstoffoligopolet i Norge melker Norge.

Det er hull i hode at ikke Norge selv som oljeprodusent holder drivstoffsalget overfor egen nasjon.
Dagens opplegg er bare pris- og kostnadsdrivende. Og helt unødvendig.

Staten kunne f.eks. hatt et automatstasjonsselskap. Og dette kunne fungert som prisfyrtårn for alle
de andre tilbyderne som da måtte finne det interessant å være tilbydere.

Vi har helstatlige selskap som Vy, Vinmonopolet, Statskraft, Statnett, Ruter.(fylkeskommunalt), Norsk Tipping osv.
Da må det gå an å ha Statsdrivstoff også. Dette selskap kunne også hatt ladeapparater til ELbiler og hydrogen
til hydrogen kjøretøy.

Det kunne kanskje hete Drivstoff Norge el. lign. Som sto for alle typene drivstoff/drivmiddel til kjøretøy.
Det kunne ha en egen fin logo. På den måten kunne vi være sikret priser på drivstoffet vårt, som ikke er
høyere enn nødvendig. Til glede og gavn for folk og næringsliv i Norge.
I dag hiver vi titalls milliarder ut av vinduet til utlandet og skatteparadis der, på et rent molbopreget opplegg.
Og selvsagt har dette betydning for pris- og kastnadsnivået på alle varer og tjenester i Norge. Herunder også
på rentenivået og kronekursen.

Det kunne være avgifter på bensinen og dieselen. Men alt ville gå i statskassen, ingenting ville forsvinne til utlandet.
Null fordampning til utlandet. Hver smitt og smule ville komme Norge til gode.

I dag er de utenlandske oligopolkjedene i gang med å sette opp ladeapparater også. De vil melke oss der også.
Nå må vi se å få stanset dette unødvendig fordyrende molboopplegget. Lading av kjøretøy skal være billig i Norge
i fremtiden. Det skal være et av våre konkurransefortrinn. Og vi har strømmen selv. Strøm vi eier i fellesskap.
Redigert 06.12.2022 kl 11:34 Du må logge inn for å svare
-sannheten-
06.12.2022 kl 14:03 1315

UNOX selger lading til 6,50 pr. kWt.
Så dyrt skal det ikke være å lade ELbil i Norge.
Vi skal få det til å bli forholdsvis rimelig å lade EL kjøretøy i Norge.
Norge trenger rimelig interntransport.


Slettet bruker
06.12.2022 kl 14:52 1289

I det korte bildet er kanskje resoneringen din korrekt, men i det lange bildet, nei. Drivstoff prisene kommer til å øke, spesielt på bensin, da behovet fremover vil gå kraftig nedover grunnet stor overgang til el-bil.
Raffineringsvolum/import vil bli lavere grunnet mindre behov, pris per liter vil dermed øke siden man mister volum/kostnadseffekt.
Diesel vil nok holde seg godt gunnet industrielt bruk.
-sannheten-
08.12.2022 kl 00:13 1199

I dag var det 17,29 for bensin og 18,57 for diesel.
Oljeprisen har kommet ned under 80 $. Og kronen straffes urimelig mye pga. dette.

Jeg har mistanke om at de utenlandske oligopolkjedene senker pumpeprisen for å
få opp salget. Og tøye bensin og diesel alderen i Norge. Samt redusere ELbil salget som truer bensin- og dieselsalget i Norge.

Og nå økes ladeprisene. https://www.nettavisen.no/okonomi/kraftig-prisokning-anbefaler-ikke-a-kjope-elbil/s/5-95-796138
Dette for å gjøre bensin og diesel mer attraktivt. Slik at dette kan hjelpe ytterligere til med å styrke bensin- og dieselsalget.

Helt vanvittig med visstnok 20 kr. pr. kWh for lading. Norsk selvkost er ca 8 øre + nettleie (som selvkostmessig neppe er
særlig høyt pr. kWh).

Det det handler om nå er at folket må kjempe for lavere bensin-, diesel- og ladestrømpriser. Kjempe !!!
Redigert 08.12.2022 kl 00:20 Du må logge inn for å svare
-sannheten-
13.12.2022 kl 18:17 958

https://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/i/GMPr84/prisbyks-paa-lading-i-oslo-fraraader-aa-kjoepe-elbil
I dag var det bensin å få til 17,29 pr. liter, og diesel til 18,35.
Når det da snakkes om 31,70 kr. pr. mil med ELbil og lading til denne i Oslo, høres dette spinnvilt ut.

Om dieselbilen bruker ca 0,5 liter pr. mil, blir dette 9,175 kr. milen. Litt forskjell fra 31,70.
Det er som om dieselen skulle koste 63,40 kroner literen det.

-sannheten-
15.12.2022 kl 19:43 774

https://www.nettavisen.no/okonomi/drivstoffprisen-ned-flere-kroner-det-er-nesten-gratis/s/5-95-810313
I dag registrerte jeg 15,89 for bensin og 16,25 for diesel. (Var visstnok et 3 timers tilbud). Men bensin har lokalt ligget på 17,29 en tid nå.

Diesel blir ifølge NAF 27 øre avgiftsredusert fra 1. januar. Bensin uforandret. Mulig med den forskjell at
bio innblanding øker fra 15,5 til 17,0 % ?

Drivstoffselskapene har konkurranse fra EL og Bio. Skal de tøye drivstoffalderen må de fri litt til bilistene.
Redigert 15.12.2022 kl 19:46 Du må logge inn for å svare