Norse - noen tanker om fremtiden

Realisten2
NORSE 06.12.2022 kl 21:27 61624

Har brukt en del tid den siste tiden til å se nærmere på mulighetene til Norse og tenkte å dele noen tanker rundt det jeg ser. Jeg har vært skeptisk etter informasjonen om den rettede emisjon, da jeg ikke var særlig tilfreds med ledelsen/styret sin måte å gjennomføre dette på, samt at jeg satt med følelse av at all informasjon ikke ble delt. Videre var prisfastsettelsen lite tillitsvekkende. Jeg er nå mye mer positiv til det jeg ser og mener dette er et riktig trekk.

Det volum selskapet har i dag er ikke livskraftig på sikt. Volumet må opp. Ruten London – New York er en av de mest attraktive rutene globalt, men må kombineres med flere ruter/øket kapasitet for å få driftskostnadene ned. Den kommende Paris – New York er også blant topp 10 longhault legs, og vil sammen med øket satsning ut fra UK være strategisk viktige for å nå volum.

Internasjonalt er flyselskapene i en helt annen situasjon enn i Norge og Scandinavia. Flere store aktører har nå volum over 2019 nivå og prisene er i bedring. Selskaper som Lufthansa har ikke kapasitet nok og er nå tvunget til reaktivere A380 som har stått på bakken siden 2019/2020. Dette er lite attraktive maskiner som har en altfor høy driftskostnad, men for at Lufthansa skal klare å beholde markedsandel og levere på sine forpliktelser, så må A380 inn i flåten. Den første A380 (Navn: Dusseldorf) kommer i drift igjen om noen uker. Flere A380 maskiner klargjøres. (Totalt har Lufthansa 8 A380, 4 er planlagt reaktivert).

En A380 har et fuelforbruk på 11-12 000 liter i timen, mens Norse sin 787 flåte har et forbruk på ca 4800 – 4900 liter i timen. En 787 har noe mindre kapasitet, men Norse sine 787 har en meget høy kapasitets-layout. Omregnet i forbruk per sete så bruker en Dreamliner 14,3 liter fuel per sete pr time og en A380 (Lufthansa sin konfigurasjon) forbruker ca 23,6 liter fuel per sete per time.

787 Dreamliner er den mest økonomisk maskin på langdistanser, men det som er mest interessant med dette, er å se på bakgrunnen for reaktiveringen av A380. Grunnen er forsinkelser på leveranser av nye maskiner pga komponentmangel. Flere A350 langdistanse maskiner er forsinket med opp til 12 måneder. Når jeg ser nærmere på dette så ser jeg at flere selskap sliter med kapasitet på langdistanse – på grunn av forsinkelser. Flere maskiner som står for levering i 2023 blir ikke levert for et stykke inn i 2024. Dette gir gode muligheter, og driftskostnadene på eldre maskiner gjør at billettprisene (inntektene) går opp.

Videre er det slik at snitt billettpriser er på full vei oppover internasjonal uavhengig av den kommende knapphet på maskiner (som først fremover gjør seg gjeldende i 2023). Selskap som Delta, AA og andre leverer nå gode resultater. Billettprisene i USA er høye, men det virker ikke inn på volum.
Jeg har også sett litt på Norse sine billettpriser for Desember (høysesong på vinter) samt et par sommermåneder. I desember er snittprisen på en økonomibillett fra London til New York ca kr 4150 (før bagasje, setevalg osv) mot kr 2800 for noen uker tilbake. En premium billett koster i snitt kr 7500 før valgene. Disse prisene er justert opp ca 50% de sist uker (selvsagt også fordi vi nå er i desember), men den samme trend ser jeg til neste år (selv om økningen ikke er like stor).

Andre selskap har vært ute med informasjon om booking-graden for neste år. Den er meget god og kapasiteten påvirker prisene lengre frem i tid.

Basert på dette bilde så mener jeg dette kan bli meget bra fremover, men det fordrer at enn virkelig satser på å ta markedsandeler nå.
For to-tre uker tilbake vurderte jeg å selge meg ut, men har nå valgt å kjøpe meg opp. Har de siste dagene kjøpt en del til kr2,50 og tenker at dette vil være en spennende aksje å sitte med frem til April/Mai. Selskapet er i dag priset til 170Mnok, noe som gir et betydelig potensial.

Dette kan bli meget spennende, men flere maskiner må i luften raskt! Da er det riktig å hente inn mer penger og satse.
Redigert 06.12.2022 kl 23:12 Du må logge inn for å svare
Bertelli
03.03.2023 kl 09:54 7618

Det ser ut som det ble børspause i Norse etter en ny 15 prs opp. Jaggu går det fort oppover for aksjen.
Realisten2
03.03.2023 kl 12:34 7615

Er god driv nå. Rart at flere ikke får øynene opp her. En rekke innlegg blander inn Flyr og SAS. Norse sin forretningsmodel har ingenting men Norsk luftfart å gjøre. Studerer enn caset så ser enn hva dette faktisk er, og hvilket market enn går inn på - samt hvilke gunstige betingelser Norse har for flåten. Denne aksjen kommer til å gå når Amerikanerne blir mer kjent med selskapet...
Handles nå som smått på OTC....men har et stort potensial.
Redigert 03.03.2023 kl 12:36 Du må logge inn for å svare
Dagnaldo
03.03.2023 kl 14:41 7533

Helt enig. Har fulgt med på Norse siden starten av og har troen på konsept. Det at de nå satser på London i stedet for Oslo er og meget lurt (selv om jeg personlig skulle flydd fra Gardermoen når jeg skal til Orlando). De har vært sterkt underpriset i det siste og har like mye cash som selskapet var priset til. Veldig gunstige leasing avtaler, og fantastiske fly med tanke på comfort, miljø og økonomi.
At Lufthansa tjente penger i fjor viser og at de er i et marked det er penger å tjene. De er langt mer sammenlignbare enn Flyr og Norwegian som ikke har konkurrert om de samme rutene i det hele tatt (snarere tvert i mot så har de samarbeidet og utfylt hverandre).

Hadde og en tur/retur med Norse OSL-ORL i fjor sommer og hadde en veldig fin opplevelse med de.
Six5
04.03.2023 kl 21:05 7310

Venter til den faller til bunnen etter emisjon, kommer nok snart om ikke lenge for dem trenger penger til..
Single Malt
08.03.2023 kl 13:01 6907

nå har jeg sittet her siden 2,00,- fortsatt mener jeg det er i høysesongen man kan selge, fortsatt alt for tidlig.
Realisten2
08.03.2023 kl 18:17 6791

Mener du skal sitte. Studert denne i detalj og ser ingen grunn til å gå ut før kr 12-13 eller det den står i i September. Jeg har tradet litt under veis, men der er ingen grunn til å gå ut fra Norse selv om der er noen turer ned innimellom. Først nå i slutten på mars at ruter åpner, og når vi får trafikktall for April/Mai så vil vi kunne si hvor langt opp denne skal.
Realisten2
13.03.2023 kl 16:44 6296

Meget bra dag for Norse igjen i dag. Det meste faller, men Norse jobber seg opp å ender på vinnerlisten nok en gang. Benyttet anledningen til å kjøpe litt mer på rundt kr 4,50. .... Det var en god deal på en ellers dårlig dag.
Forhåpentligvis blir Norse tatt opp på hovedlisten i April/Mai - slik at også flere finansielle aktører samt utlendinger får bedre mulighet til å gå inn. Da blir dette en god sommer.
Goldsmith
13.03.2023 kl 16:47 6300

NORSE er et artig selskap. Superkjendiser kjøper aksjer og kursen går bananas fra 2 til 5.
Samtidig hadde selskapet USD 11 millioner i EK ved årsskiftet og de taper rundt USD 60-70 millioner i 1Q. Mao selskapet har negativ egenkapital og driver for kreditorenes regning. Selskapet har i sin forretningsplan fra november at første halvår skal gi 74% i kabinfaktor. Nå har to måneder passert med 50% i kabinfaktor. Da må de tre siste månedene i første halvår ha en helt urealistisk kabinfaktor for å få regnestykket til å gå opp (i år er påsken i april slik at mars også er en lavsesong måned).
Her er det ingen vei utenom en ny emisjon på i allefall USD 150 millioner.
Hvordan et slikt faktum er forenlig med en aksjekurs på 5 forstår ikke jeg, men de som lurer får spørre Magnus H.
Realisten2
13.03.2023 kl 17:44 6327

Selskap som leaser fly har noen regnskapskrav om å kostnadsføre forpliktelsen selv om forpliktelsen ikke er juridisk binnende - dette berører de som har PowerByHour deals - og kun betaler for flåten ved bruk. Jeg kjenner ikke alle regnskapstekniske detaljer, men det som føres som kostand, og i dette tilfelle som tap, er ikke et reelt tap som spiser likvide midler. Norse hadde vell Nok700m på bok ved inngangen til 23, om jeg ikke husker feil. Selskapet har ikke negativ egenkapital og driver ikke for kreditors regning. Når det er sagt så har vinteren kombinert med oppstartskostnader vært et sluk - og var forventet å være et sluk.
Om 14 dager starter Paris ruten, og i Mai begynner blandt annet London - Florida og senere kommer Roma - New York.
Dersom det er slik for Norse som det er for de store etablerte selskapene, så er bookingen lagt over det vi har sett på flere år. At Påsken ikke kommer før i April er helt uvesentlig for Norse sine kunder. USA har en dag påskeferie - og kundene er ikke normenn som skal ut på påsketur.....
Matros
13.03.2023 kl 20:09 6383

Synes norse er spennende.

Man får en inngang hvor selskapet verdsettes litt over kontantbeholdningen. I tillegg har man allerede svidd av en drøy milliard på å etablere selskapet. Klaffer det nå til sommeren, slik selskapet guider, har selskapet fylt opp kassa med mer enn nok cash til å videreutvikle selskapet og fase inn de siste 5 flyene. Når disse er operative kan aksjen ha passert 30 kroner. Det vil si at aksjen har passert 15, dersom selskapet kommer seg gjennom sommeren på en ok måte.

Samtidig meldes det om et overraskende trøkk i flymarkedet og prisene er på full fart opp. Flyindustrien gikk til til helvete under korona, og nå må det leveres. De siste årene har det nesten ikke vært bestilt fly globalt, og når Asia igjen skal ut å reise, kan det bli knapphet på langdistanse fly for første gang på svært lenge. Da kan billettprisene stige mye mer enn hva man har sett på svært mange år. Økte flypriser er nå blandt forholdene som trekker norsk inflasjon opp og var opp hele 67% i følge ssb.

Markedsdynamikken har mange paralleller til det man har sett i shipping, og investorene er de samme. De skjønner dynamikken, og vet at dette kan virkelig ta av mye mer enn vi er i stand til å fatte akkurat nå.

Topp management med solide eierposisjoner trekker videre opp.

Ja dette er risikabelt…absolutt, men risk reward er helt outstanding.

Hvis du forventer loadfaktor på et selskap på over 74 pst. for et selskap som trapper opp…..i 1. kvartal…..helveteskvartalet…..så bør man holde seg unna flyinvesteringer på generell basis. Det et sommeren som teller, og akkurat nå koker det……fø kineserne kommer…….fasten you seatbelt pleace
Goldsmith
13.03.2023 kl 21:27 6419

Jo, selskapet har negativ egenkapital per i dag. De hadde USD 11 millioner i EK ved årsskiftet og de har tapt langt mer enn det på to Ogden halv måned. Det er ikke sikkert at revisor er like naiv som revisoren i FLYR.
Et flyselskap har alltid god likviditet fra februar - mars og utover pga forhåndsbetalte billetter for sommeren. Likviditet er ikke utfordringen for NORSE. Det er soliditeten som ikke er til stede, og gitt at revisor gjør jobben sin, så må NORSE adressere dette.
En leasing kontrakt er bindende og selv om selskapet har PBH så ligger det en minimumsforpliktelse i avtalen.
Goldsmith
13.03.2023 kl 21:36 6550

Ja, ja.

Det er selskapet selv som regner med 74% kabinfaktor i første halvår - ikke jeg. Det får de aldri! Med 50% kabinfaktor i januar og februar, så kan du selv regne deg frem til nødvendig kabinfaktor de neste månedene. Det er helt urealistisk å tro at det går.

Jeg kan ikke se at det koker for NORSE - med 50% kabinfaktor og noen hundredollar i gjennomsnitts billettpris. At markedet totalt har redusert kapasiteten og at Intercont vil få økt etterspørsel i sommer, betyr ikke at NORSE får fylt opp flyene godt nok til en høy nok pris. De av oss med litt luftfartserfaring kan fortelle deg at John og Diana i London ikke søker først på NORSE når de skal ut og reise. Det koster masse penger å få de til å bli oppmerksomme på NORSE som alternativ på Intercont. De pengene bruker ikke NORSE.

Å være optimist er lov. Å være naiv er dyrt i lengden!
Matros
13.03.2023 kl 22:14 6529

Selskaper rapporterte forrige uke at alt gikk i henhold til plan og at de ville levere overskudd i andre halvår i år. Det har nok skjedd at selskaper er litt for optimistiske, men business planen er nedfelt i et kontantstrømanslag hvor de foreløpig var i rute og vel så det. Sier ikke at man alltid skal tro på ledelsen, men regelrett å mislede investorer er forbudt.

Når det gjelder egenkapitalen så tar nok revisoren hensyn til at verdijustert egenkapital er noen hundre millioner høyere enn bokført egenkapital. Anbefaler at du ser på slide 16 på presentasjonen.

Når alt dette er sagt, så er vi nok enige om at caset er risikabelt, men om selskapet i løpet av 2-3 måneder ikke endrer guidingen markert negativt, så er vi i mål. Når man vurderer risikoen for dette, så er det greit å heve blikket å se på hva som skjer i industrien, fremfor å henge seg opp i bokførte tall som er milevis fra verdijustert egenkapital, som trolig ligger mellom 5-7 mrd kroner.

Fokus nå er cash burn, og foreløpig ser det bra at, men uten marginer for store avvik.


Goldsmith
14.03.2023 kl 09:46 6446

Det er helt feil at NORSE har verdijustert egenkapital "noen hundre millioner høyere enn bokført egenkapital". Dette resonnementet bygger på at selskapet releaser sine fly, men det skal ikke selskapet gjøre. I egen drift er flyparken liten og ulønnsom - mest sannsynlig. Den er i alle fall det i dag. Det betyr at reell egenkapital er negativ. Detkan hende NORSE sin revisor er like hjernedød som FLYR sin, men deet kan være dumt å investere på det grunnlaget.

Det stemmer heller ikke at NORSE har leasekontrakter som er så mye bedre enn markedet at de kan release flyene. Dette argumentet ble brukt av Flyr også - men du kan kanskje spørre de som tok flyene i konkursen om deres leasekontrakter var bedre eller dårligere enn FLYR sine. Det synes som om man glemmer at NORSE er et lite, usikkert oppstartsselskap - som selvfølgelig ikke får de beste betingelsene.

Det som teller fremover er kabinfaktor og yield. Begge deler må opp på et helt annet nivå. Spesielt yielden må heves vesentlig. For de som husker oppstarten av Norwegian, Colour Air og FLYR, så lærte en at det å få god yield tidlig er utfordrende. Når selskapet i tillegg skal fly ut av London, så blir kampen om å nå forbrukeren knalltøff. Så tøff at det er vanskelig å se for seg at det er mulig å nå frem med en egenkapital som allerede er negativ.

Goldsmith
15.03.2023 kl 12:15 6331

Jo mer jeg ser på denne aksjen, jo mer guffen fremstår den.

YE var EK USD 11 millioner.
De taper rundt USD 60-70 millioner i første kvartal. Dette er forholdsvis lett å regne ut. i 4Q fraktet de 135,000 passasjerer. i 1Q frakter de ca 110,000 passasjerer. Antar vi samme billettinntekter i 4Q og 1Q, blir resultatet omtrent det samme.

Det betyr at de starter 2Q med en negativ EK på rundt USD 50 - 60 millioner. Det kan ikke revisor eller styret overse. De har handlingsplikt og blir i så fall personlig ansvarlige.

For å være sikre på å komme igjennom vinteren 2023/2024, trenger NORSE ca USD 150 - 200 millioner. Ikke fordi de trenger likvider, men fordi selskapet trenger egenkapital.

Det er helt vilt hvilket kapitalbehov som ligger foran selskapet. I dagens kapitalmarked blir det spennende å følge hvor langt ned prisen må settes denne gangen også - for å klare å fylle kassen.

Herlige tider!!

Redigert 15.03.2023 kl 12:18 Du må logge inn for å svare
Realisten2
15.03.2023 kl 16:23 6311

Flott at denne blir belyst fra flere sider. Jeg har nok ikke sett like dybt inn i kortsiktige EK utfordringer som jeg har sett på langsiktig potensial. Du kan gjerne hjelpe meg å forstå en sak her..... De fleste flyselskap går med underskudd i Q1, og tar igjen dette i høysesong. Hørte nylig Q4 rapporteringen til Delta og JetBlue. Begge forcaster gode resultat i 2023, men tap i Q1. Mener du at periodiseringen er problemet her...ergo inntektene inntektsføres når reisen er levert, men kostnaden med oppstart (ansettelser, trening, systemimplementeringer ol) gjør at EK blir spist opp pga underskudd i kvartalet. Ergo negativ ek som gjør de tvunget til å agerre - selv om neste kvartal har så godt salg at det vil balansere ut?
Goldsmith
16.03.2023 kl 08:36 6220

Nei, det har ingen ting med periodisering å gjøre. Det har med sesongsvigninger å gjøre. Antall reisende er flere i 2Q og 3Q enn 4Q og 1Q. Dermed blir det lavere aktivitet og lavere kabinfaktor i lavsesongkvartalene. Det gir underskudd.

Dette er grunnlaget for NORSE sine utfordringer nå - oppstarten kommer i svake kvartaler. Det som også hører med er at reisende forhåndsbetaler billetter for reisende. Nå bestiller og betaler man for sommerreisene - som er mange - slk at likviditeten er god fra nå og utover.

Det betyr at selv om NORSE nå har dypt negativ egenkapital - så har selskapet likviditet og den vil styrke seg, til tross for underskudd i både 1Q og 2Q.
Det igjen gir styret mulighet til å "late som om egenkapital ikke er noe problem" fordi de har positiv kontantstrøm fra nå og utover sommeren - til tross for underskudd.
Moped
28.03.2023 kl 11:12 5608

Hvordan ligger det an med rep.emisjonen? Er det bebudet EGF i nær fremtid?
Single Malt
12.04.2023 kl 09:47 4802

da er den annonsert, og da spørs det hvor langt ned den kommer
Restplassno
12.04.2023 kl 15:55 4684

Noen som vet om det er litt forsinkelse på investeringskonto zero på nordnet? Må tegne meg gjennom nordnet men foreløpig er det ingen selskapshendelser. Andre som har fått tildelt retter med inv.konto zero?
Realisten2
12.04.2023 kl 18:30 4581

Du kan ikke tegne deg før i morgen. I dag var det bare å hamstre litt på billigsalg :-). Når støvet har lagt seg, nye aksjer er tildelt og trafikktallene for April kommer, så blir dette en opptur. Tenker også at oppgradering fra Euronext Growth til Expand (Mai ?) gjør investorgruppen større, noe som vil gi et ytterligere løft.
Single Malt
12.04.2023 kl 20:25 4637

2,5.- kroners aksjene blir omsettelige rundt 4 mai mener jeg det var. frem til det vill kursen lagge, med antall nye aksjer så dobles verdien omtrent av selskapet om kursen holder seg her den er nå, det tviler jeg på er noe som kan forsvares pt.
Realisten2
12.04.2023 kl 20:39 4624

Litt usikker på om jeg følger deg her. I dag er der 206Mill aksjer og selskapet er priset til MNok 750. Med 60Mill nye aksjer vil der være 266Mill aksjer – og med dagens kurs (3,64) blir da selskapsverdien Mnok 968, ergo noe under det selskapet var verdsatt til for noen uker sider. Dette etter at der er tilført ytterligere Mnok 150 i fersk kapital.
Mulig vi skal litt lengre ned pga markedet og andre selskap som faller tungt (American falt 9% i dag – men de sier internasjonalt volum holder seg godt), men ila kort til så er Rep emisjonen historie og jeg tror vi ser kr 4+ igjen.
Matros
12.04.2023 kl 21:04 4624

I løpet av de neste 2-3 måneder får vi vite om de klarer guidence med overskudd i 2 halvår. Da er nok også tiden hvor denne aksjen handles til under kr.10 over, og aksjen skal de-riskes. Utrolig dig å få kjøpe såpass billige aksjer i dag. Aksjen er risikabel….ja…MEN oppsiden er formidabel…..30 kroner er absolutt mulig.
Lucky -uke
19.04.2023 kl 08:19 4039

Norse vil ikke greie å få en god nok kabinfaktor til å tjene penger med prisene dem får for billettene i dag, dem er veldig sårbare med at dem bare flyr til USA hvor prisene har gått i taket og dem fleste kvier seg med å reise dit.
Dem øker nå mot sommeren og cash burn starter for fullt og når man regner på fuel, leasing, handling, crew +++ er det en umulig oppgave med så få fly og ingen egen feeding.
Jeg ønsker og håper dem greier seg men tror det kan skape mange grå hår på økonomisjefen fremover.
Redigert 19.04.2023 kl 08:20 Du må logge inn for å svare
Goldsmith
19.04.2023 kl 09:57 3985

Trafikktallene for mars burde vekke selv de naive fra sin drøm!

I første kvartal hadde NORSE en kabinfaktor på 54.1%. For at selskapet skal nå sin prognose fra kapitalinnhentingen på 74% kabinfaktor i 1H 2023, må kabinfaktoren for 2. kvartal være 87% i snitt. Det er fullstendig urealistisk. Et mer realistisk, men allikevel høy kabinfaktor er 78 - 80%. Regner vi med 80% betyr det at selskapet får en kabinfaktor på 69-70% for 1H 2023. Det vil i så fall være en prestasjon, men skuffende når listen er lagt for høyt!

Holder vi på denne antagelsen så vil selskapet ha en negativ egenkapital per mars på USD 50 - 60 millioner og mellom 60 - 70 millioner per juni - gitt fulltegning av reparasjonsemisjonen. I et slikt regnestykke er det lagt til grunn at gjennomsnittsprisen per billett øker med 80% samtidig som antall passasjerer øker med 90% fra 1 til 2. kvartal 2023. Frisk prognose med andre ord!

Det er fullstendig urealistisk at NORSE skal gå ut av første halvår med positiv egenkapital og det er veldig lite sannsynlig at det rettes opp i andre halvår.
Styret driver uten nødvendig egenkapital og dette kan ende ordentlig stykt.

Fest sikkerhetsbeltene - her kan det bli nødlanding
Realisten2
19.04.2023 kl 19:46 3858

En liten kommentar til noe av dette. Du sier "Norse vil ikke greie å få en god nok kabinfaktor til å tjene penger med prisene dem får for billettene i dag,"
Dette er vell ikke riktig. Opprinnelig prognoser og salg var basert på lavere snittrater enn det som er i markedet i dag. De fleste biletter som selges, selges til +30% over opprinnelige salgsprognoser som lå til grunn for de fleste selskap. Utfordringen i q4 2022 og q1 2023 er de mange rutene til fra Oslo. De er nå redusert og % er på vei opp.

Så til "Dem er veldig sårbare med at dem bare flyr til USA hvor prisene har gått i taket og dem fleste kvier seg med å reise dit."
I denne påstand så ligger der en antagelse om at de fleste sak besøke USA på ferie/jobb osv. Dette er ikke riktig. De fleste som kjøper biletter med Norse er bosatt i USA og besøker Europa for ferie/jobb osv. De fleste reisende, reiser til Europa for å få mer for pengene. De som reiser til USA, reiser gjerne på korte langweekender til NW eller til Florida for Cruise / bruke sin feriebolig.
Jeg tror din forutsetning er feil. Når det er sagt så er der på forumet stor enighet i at der er risiko her...
Lucky -uke
20.04.2023 kl 07:20 3788

Skjønner, blir nok veldig bra dette, vi kan snakkes i september/oktober å ta en oppsummering da..
Matros
22.04.2023 kl 11:36 3580

Har lest årsberetningen til norse, og har noen kommentaerer.

- ettersom selskapet trolig har negativ bokført egenkapital, har styre en diskusjon om markedsverdien på egenkapitalen er negativ. De viser til de betydelige verdiene på leasingverdiene og slottene, og konkluderer med at det er solide verdier i selskapet.

- i løpet av vinteren har loadfaktoren vært mellom 50-60 pst. Det er åpenbart for lavt, men dette må ses på bakgrunn av at rutene er relativt nye og perioden for salg har vært kort. I tillegg annonserer nå på langt flere nettsteder, og ikke bare på hjemmesiden som tidligere. Fra mai av bør vi se en oppgang i load faktor, og over sommeren bør denne være langt over 80 pst.

- den operasjonelle oppdateringen for mars of styrets kommentarer til fremtidsutsiktene er absolutt positive, men samtidig er admistrerende ydmyk og peker på at det har vært gjort noen feil.

- en loadfaktor på 60 pst i mars er for lavt, men den reflektere et oppstartsselskap og er derfor lite interessant. Selskapet er klare på at de har nok kontanter. Alle signaler for sommeren er positive, og det viktigste er at de nå bygger opp nok cash til å klare en vinter, hvor loadfaktoren må opp minst 10 pst. Det burde absolutt være mulig når rutene har fått satt seg.

Klarer de dette vil aksjekursen lett kunne gå i 20- 30 kroner, men som alle vet er fly risikabel, men risk reward i denne aksjen er outstanding. Bakteppet er at verden skal ut å reise etter covid, tross renter og inflasjon, og det eri ferd med å bli knapphet på fly for første gang på 20 år. Flyindustrien kan være på vei inn i sin første supersyklus, og norse er selskapet med klart størst oppside. Så mens andre sutrer over høye flypriser, bokført egenkapital og historiske antakelser om loadfaktor, kan vi andre flytte permanent til spania, og kun komme hjem for å stå på ski i januar til mars……….hvis alt går etter planen vell å merke
Restplassno
22.04.2023 kl 21:32 3459

Sleng gjerne ut regnestykket ditt på fuel, leasing, handling, crew +++, og demonstrer den umulige oppgaven. Så kan vi jo møtes igjen i oktober og ta en oppsummering.
coccoman
23.04.2023 kl 09:02 3384

Kan jo ikke drive butikk med halvfulle fly særlig lenge, og å drive utvanning og hente penger jevnlig får effekt på aksjekursen etter hvert skal dere se.

Geir Karlsen har løst lavsesongene ved elegante grep som powerbyhour (PbH) leasingavtaler og økt feieavvikling i vintersesong. Resultatene vises i kabinfaktoren for februar var på 83,8 prosent og "Norwegian had 1.5 million passengers and a load factor of 81 percent in March."

Dere har vært dyktige og satset på riktig hest så langt i år med 85% stigning, grattis!!!! Norwegian har skarve 35% stigning i år, men jeg tror fort at nas blir beste hest i luftfart framover i år, og da kan det være en ide å bytte? Vi får se, lykke til luftens baroner! Hau, hau
Restplassno
23.04.2023 kl 09:21 3406

Geir Karlsen bør faktisk genierklæres. Fulgte ham og NAS gjennom mange vanskelige perioder når han var CFO i selskapet, deriblant max, dreamliner, den fryktelig kritiske refinansieringen høsten 2019 var det vel, og covid. Det var vel i stor grad han som drev selskapet også når kjos gikk av og jacob schram tok over. Uten ham hadde de nok ikke klart seg slik de på overraskende vis har. Det er få jeg har så mye respekt for! Nas kommer til å gjøre det godt med han på roret. Og det var nok riktig å kutte langdistanse da det ble for mange baller i luften. De gikk imidlertid en lovende sommer i møte før covid slo inn for fullt, og alt gikk i dass. Ting skjer ut av det blå i luftfarten og de sorte svanene lurer overalt.

Luftfarten er alltid spennende å følge. At fyllingsgraden i Norse fortsatt er lav har allerede blitt gitt mulige forklaringer på, og jeg håper at rutene blir mer brukt når de får etablert seg skikkelig i markedet, forhåpentligvis ser man dette gjennom sommer og høst/vinter som kommer. Leverer de under pari på alle forventninger i Q2 og Q3, ser det dårligere ut. Jeg håper både Geir Karlsen og Team Norse lykkes. Men man må nok investere med et visst måtehold om at plutselig kommer et nytt virus i form av covid 2.0 eller i form av luftfartsdrepende, idealistisk regulering, som at man stanser all luftfart mellom kontinentene - så skal en ny høyhastighets 25 timers jernbane bygges av banenor under atlanteren, hvor NSB får ansvaret for å sette opp buss for tog-linjen som går i sidesporet.

Ha en fin søndag!
Matros
23.04.2023 kl 14:11 3388

Utvikling i loadfaktor er kanskje det viktigste nøkkeltallet framover. Synes det i den sammenheng kan være interessant å se på sas i 2018 og 2019, før pandemien.

I første kvartal lå loadfaktoren mellom 65-70 pst. I april og mai lå den litt over 70% før den passerte 80% i juni. Nå er ikke sas likt norse, men vi kan starte å ha en formening om hvor selskapet bør ligge, for å være noenlunde i rute og dermed redusere risikoen fot prisene dumpes. I mitt hode vil en loadfaktor for april på 65% være ok, men kommer man nærmere 70% vil det være ekstremt positivt. En økning i loadfaktoren på 7-8 pst er langt mer enn hva sesongvariasjonene tilsier, og viser at sannsynligheten for at selskapet lykkes er større. Til hvilke priser de fyller flyene til er selvsagt usikkert. Når selskapets loadfaktor er på plass vil også prisene gradvis kunne økes, men det er trolig et stykke å gå her også. Mye flinke folk på dette forumet, tar gjerne imot synspunkter vedrørende loadfaktor fremover.
Restplassno
23.04.2023 kl 17:37 3454

Ja, det er vel load factor, RPK og kanskje enda mer RASK som er veldig viktige faktorer. RASK må være en god del høyere enn CASK for å kunne snakke om overskudd. CASK tar vel bare med variable kostnader i beregningen. Load factor kan jo være 50% om billettprisene bare er høye nok. Om load factor er 100% og de tar 1000kr per flyvning vil det vises i skuffende RASK. Om prisene i sommer er 70% høyere enn 2019priser kan jo naturligvis load factor være lavere om man forutsetter at CASK er den samme. Norse har jo etter sigende meget gode avtaler og oljeprisen er vel omtrent der den var før covid, muligens litt høyere. Husker ikke veldig mye av dette men putla en del på med det før nas gikk i vasken i mars 2020. Veldig spennende å følge de tallene.
Matros
23.04.2023 kl 21:24 3361

Gode observasjoner, men dessverre er det bare ASK og RPK og derigjennom loadfaktor som rapporteres per måned. Men spennende blir det
Taubåt
23.04.2023 kl 22:16 3395

En x-faktor er kanskje cargo? Cargo betyr mest fra Oslo sier BTL i intervju med FA.
Cargo er jo inntekt i tillegg til passasjerer på alle avganger, vi vet bare ikke hvor mye det bidrar med.
Alltid positiv
23.04.2023 kl 22:55 3398

Ja, var inne på samme tanke. Ikke så mange som tar med dette i regnestykket. Det fraktes bl.a. veldig mye laks til USA :-)
Håper dette blir belyst på fremleggelsen.
Restplassno
23.04.2023 kl 23:03 3473

Cargo bidrar en del og ancillary revenue (fra mersalg til passasjerer) er nok enda viktigere. Men antall billetter og prisen på disse er nok likevel avgjørende. Cargo er sannsynligvis høyere på en mer rendyrket langdistanseoperasjon, men limer inn fra nas Q3 19' for å gi et inntrykk av størrelsesforholdene mellom disse:

Passenger revenue was NOK 11,837 million (11,062). Ancillary revenue was
NOK 2,067 million (1,919) in the third quarter.
(177). Other revenue of NOK 500 million (406) includes
cargo revenue of NOK 172 million (177),

Kan være frakt er bedre betalt etter covid, og det er nok slik at det kan utgjøre en større del av inntektene på langdistanse. Ethiopian airlines skrudde vel ut setene på dreamlinerne og brukte de til frakt når covid slo inn i 2020. Så at frakt er lønnsomt er det ikke tvil om.
Goldsmith
24.04.2023 kl 15:00 3316

https://www.dn.no/luftfart/norse-atlantic-airways/bjorn-tore-larsen/norse-atlantics-egenkapital-gikk-tapt-pa-under-ett-ar-fikk-mer-penger-torsdag/2-1-1436544

Mange som er bekymret for egenkapitalen. Det burde styremedlemmene være også - her er det personlig ansvar!
Fevang
25.04.2023 kl 01:07 3319

Noen som vet når de siste emi-aksjene kommer i handel??

Edit
28.april skrives det på en annen side.
Redigert 25.04.2023 kl 01:20 Du må logge inn for å svare