Norse - noen tanker om fremtiden

Realisten2
NORSE 06.12.2022 kl 21:27 61586

Har brukt en del tid den siste tiden til å se nærmere på mulighetene til Norse og tenkte å dele noen tanker rundt det jeg ser. Jeg har vært skeptisk etter informasjonen om den rettede emisjon, da jeg ikke var særlig tilfreds med ledelsen/styret sin måte å gjennomføre dette på, samt at jeg satt med følelse av at all informasjon ikke ble delt. Videre var prisfastsettelsen lite tillitsvekkende. Jeg er nå mye mer positiv til det jeg ser og mener dette er et riktig trekk.

Det volum selskapet har i dag er ikke livskraftig på sikt. Volumet må opp. Ruten London – New York er en av de mest attraktive rutene globalt, men må kombineres med flere ruter/øket kapasitet for å få driftskostnadene ned. Den kommende Paris – New York er også blant topp 10 longhault legs, og vil sammen med øket satsning ut fra UK være strategisk viktige for å nå volum.

Internasjonalt er flyselskapene i en helt annen situasjon enn i Norge og Scandinavia. Flere store aktører har nå volum over 2019 nivå og prisene er i bedring. Selskaper som Lufthansa har ikke kapasitet nok og er nå tvunget til reaktivere A380 som har stått på bakken siden 2019/2020. Dette er lite attraktive maskiner som har en altfor høy driftskostnad, men for at Lufthansa skal klare å beholde markedsandel og levere på sine forpliktelser, så må A380 inn i flåten. Den første A380 (Navn: Dusseldorf) kommer i drift igjen om noen uker. Flere A380 maskiner klargjøres. (Totalt har Lufthansa 8 A380, 4 er planlagt reaktivert).

En A380 har et fuelforbruk på 11-12 000 liter i timen, mens Norse sin 787 flåte har et forbruk på ca 4800 – 4900 liter i timen. En 787 har noe mindre kapasitet, men Norse sine 787 har en meget høy kapasitets-layout. Omregnet i forbruk per sete så bruker en Dreamliner 14,3 liter fuel per sete pr time og en A380 (Lufthansa sin konfigurasjon) forbruker ca 23,6 liter fuel per sete per time.

787 Dreamliner er den mest økonomisk maskin på langdistanser, men det som er mest interessant med dette, er å se på bakgrunnen for reaktiveringen av A380. Grunnen er forsinkelser på leveranser av nye maskiner pga komponentmangel. Flere A350 langdistanse maskiner er forsinket med opp til 12 måneder. Når jeg ser nærmere på dette så ser jeg at flere selskap sliter med kapasitet på langdistanse – på grunn av forsinkelser. Flere maskiner som står for levering i 2023 blir ikke levert for et stykke inn i 2024. Dette gir gode muligheter, og driftskostnadene på eldre maskiner gjør at billettprisene (inntektene) går opp.

Videre er det slik at snitt billettpriser er på full vei oppover internasjonal uavhengig av den kommende knapphet på maskiner (som først fremover gjør seg gjeldende i 2023). Selskap som Delta, AA og andre leverer nå gode resultater. Billettprisene i USA er høye, men det virker ikke inn på volum.
Jeg har også sett litt på Norse sine billettpriser for Desember (høysesong på vinter) samt et par sommermåneder. I desember er snittprisen på en økonomibillett fra London til New York ca kr 4150 (før bagasje, setevalg osv) mot kr 2800 for noen uker tilbake. En premium billett koster i snitt kr 7500 før valgene. Disse prisene er justert opp ca 50% de sist uker (selvsagt også fordi vi nå er i desember), men den samme trend ser jeg til neste år (selv om økningen ikke er like stor).

Andre selskap har vært ute med informasjon om booking-graden for neste år. Den er meget god og kapasiteten påvirker prisene lengre frem i tid.

Basert på dette bilde så mener jeg dette kan bli meget bra fremover, men det fordrer at enn virkelig satser på å ta markedsandeler nå.
For to-tre uker tilbake vurderte jeg å selge meg ut, men har nå valgt å kjøpe meg opp. Har de siste dagene kjøpt en del til kr2,50 og tenker at dette vil være en spennende aksje å sitte med frem til April/Mai. Selskapet er i dag priset til 170Mnok, noe som gir et betydelig potensial.

Dette kan bli meget spennende, men flere maskiner må i luften raskt! Da er det riktig å hente inn mer penger og satse.
Redigert 06.12.2022 kl 23:12 Du må logge inn for å svare
Lucky -uke
23.12.2023 kl 19:32 4579

Realisten2 skrev Innlegget er slettet
Det tror jeg kan fort bli en skuffelse, med tanke på 61% kabinfaktor i November.
Vil nok heller gå ned enn opp frem til April/Mai.
Etter hva jeg oppfatter er LGW en skuff i forhold til forventningene, men BKK går bra.
Legger også merke til at konkuransen tilspisserr seg fremover mot sommeren hvor mange store øker kapasiteten.
Men håper vi blir possitivt overrasket, vært moro med litt medvind der
Realisten2
07.01.2024 kl 09:46 4187

Vi går inn i en spennende periode for Norse og vil gjerne dele noen betraktninger for 2024.
Norse har etablert seg som en solid aktør på en rekke attraktive ruter. Jeg har vært noe skeptisk til valg av Barbados og Jamaica, men har sett at flere av avgangene er fulle/tilnærmet fulle. Det samme gjelder de store lokasjonene i US.

Betraktninger:
Vintermånedene er lavsesong for reiser i US/Europa, men jeg tror likevell vi ser over 80 000 reisende i Desember, samt at jeg tror vi ser over 75% dekning. Dette kombinert med noe høyere rater gjør at jeg tror vi ser inntekter på Mnok 420 til Mnok470, pluss noe cargo. I tillegg så kommer minimum 10 turer charter.
Slår dette til så vil trolig Desember være en vintermåned med god positiv drift.
Forventningene fra IATA er videre vekst i antall reisende i 2024, samt at ratene vil være høyere en tidligere år. Basert på dette så tror jeg Norse leverer solide tall fra Q2.
Til uken tenker jeg vi får mer info om reisetall samt nye ruter. Spennende....
Hobbykailn
07.01.2024 kl 12:58 4095

Får håpe på gode tall. Etter fremleggelse av de venter rep.emisjon. Fornuftig å delta der, kjøpskurs 11..så venter nyheter om det strategiske arbeidet som er gjort. Her vil det trolig komme solide kursdrivere med nyheter om samarbeid, oppkjøp osv.
Bullen
07.01.2024 kl 13:40 4062

Morsom aksje å trade. Utrolig tøff bransje. Store tap for investorer som har vært med fra begynnelsen. Tro ikke at Norse har noen fremtid alene og at håpet må være at selskapet blir kjøpt opp. Det er vel derfor Scorpio er med
Hobbykailn
07.01.2024 kl 16:12 4014

Scorpio har gjort store kjøp opp mot kurs 25. Tviler på at de selger under 30..
Realisten2
07.01.2024 kl 17:44 3963

Scorpio tok en stor del av emisjonen på kr 11, så tenker at snittet deres ligger på kr 18-20. Nå har de plassert 2 i styret, og skal ha pay-back. Enig i at vi nok ser godt over kr 25 før der blir et nedsalg fra de.... Tror de holder litt tilbake og venter til vårparten før de gjør noe større salg. Mye kommer ann på tallene de neste månedene...
Winter is Here
09.01.2024 kl 07:32 3802

Norse Atlantic fraktet nesten 80.000 passasjerer
I desember hadde flyselskapet en fyllingsgrad på 71 prosent, en økning på 10 prosentpoeng fra året før.

Norse fraktet 79.240 passasjerer i julemåneden, noe som var en økning på 44 prosent. Samtidig hadde selskapet 33 prosent flere avganger i måneden.
Octagon
09.01.2024 kl 16:33 3672

En av mine fem satsnings aksjer i 2024 denne og går pent (og forventet etter tallene i dag) :-)

Ingen emisjons risiko i det korte bildet (viktig !, styr unna selskap med forventet snarlig kapital behov), selskapet forhandler med mulige oppkjøpere, bra drift på tross av liten størrelse, forventet høy sesong for fly aksjer senere i vår, derav handlet nå ved årsskiftet før kursene tar av.

Har også en post i Norwegian som også kan få et løft de neste måneder, men større tro på Norse (kursmessig) og derav en langt større post her.

Og vi får vel en børsmelding om oppkjøp en gang i løpet av de neste måneder vil jeg anta og det blir sjelden feil hva gevinst angår. Ikke mange aksjer på børsen som jeg tror vil fly høyere enn denne....:-)

Hobbykailn
09.01.2024 kl 20:20 3569

Rep.emisjon medio Januar. Så litt kapital vil de få inn.. der er jeg med… Ikke veldig imponert over desembertall som jo gir et begrenset tap i desember. Nå har jeg trua på selskapet uansett salg eller videre drift som eget selskap.
Bullen
11.01.2024 kl 15:19 3336

Ja, 9 mill nye aksjer legger nok en liten demper på aksjen i det korte bildet. Blir nok en del salg mellom 11 og 12
antler
11.01.2024 kl 17:34 3269

Rep emisjonen tillater altså ikke overtegning.

Var nok mange som hadde regnet med det.

Videre setter de rep-emisjonen raskt, slik at det er ferdig til dealen settes (salget av NORSE).
Hobbykailn
11.01.2024 kl 21:09 3190

Oppfatter det som ok og positivt at det evnt, ikke er mulig med overtegning. Det indikerer jo at de største eiere ønsker å ha størst mulig andel av aksjene og at de ikke gjør dette av andre grunner enn de lovpålagte. (de største er jo ikke med nå siden de kjøpte i rettede emien.) Jeg kjøper det jeg får tildelt.. ser ikke bort fra at kursen ila våren er +25…
Realisten2
12.01.2024 kl 09:56 3066

Støtter dette. Bra at overtegning ikke tillates, og godt å få lagt denne bak oss. Når dette er unnagjort så tenker jeg vi får en mer stabil oppgang mot q2.
Bullen
12.01.2024 kl 10:08 3056

Hadde aksjer 3 nov, men solgte de også samme dagen. Reglen for å delta i rep. emisjonen er vel å sitte på aksjene helt til børsen stenger 3. nov?
Hobbykailn
12.01.2024 kl 22:41 2972

Trur dato var 11 november, sjekk på VPS. Investor. Har nå lagt inn kjøp på mine tildelte retter.. dette blir utrolig spennende. Hva skjer i februar….
Hobbykailn
13.01.2024 kl 14:36 2851

Skorstad har nå økt beholdningen… Ref: NORSE TIGERSTADEN AS 50.000 550.000 0,5
Realisten2
13.01.2024 kl 15:27 2814

I går falt amerikanske flyaksjer betydelig (9-10%). Dette etter at Delta's CEO Ed Bastian delte en oppdatering fra 23 og en outlook for 24. Hovedutfordringen er økte kostnader, eldre flyflåte, Boeing sine problemer og at nye langdistansefly (A350) ikke leveres før i 2026.
Billettprisene må opp, volum forventes å holde seg høyt, men investorene tvilver tydeligvis på at Delta klarer å levere et resultat på $7 per aksje.

Dette er meget bra for Norse. Prisene fra andre selskap må opp da de har eldre og mindre driftseffektive flåte av langdistansemaskiner. Norse sine 787 er topp klasse når det gjelder driftskostander - samtidig er konfirgurasjonen av maskinene en konfigurasjon som gir en laveste km-kostnad pr sete.
Dette kommer til å bli en meget spennende sesong....
SPXL
13.01.2024 kl 16:23 2772

Kursen skal vel ned mot 11 blank.
Realisten2
13.01.2024 kl 18:12 2717

Blir interessant å se, men jeg tror ikke det. Rep emisjonen er begrenset og kan heller ikke overtegnes. Selskapet er nå greit etablert og har tatt mye av oppstartskostnadene. Vinteren er tapssesong, men med trafikktallene fra Desember, tror jeg de gikk i pluss.
Jeg tror ikke vi kommer særlig under kr 12.. Gjør vi det, så selger jeg oljeservice og går på nytt all inn ..... :-)
Quick
14.01.2024 kl 23:17 2490

Har fått tildelt emisjon som er tilgjengelig i VPS. Får melding om at bestilling kan gjøres hos finansinstitusjon. Vet noen hvem denne er?
Green2030
14.01.2024 kl 23:55 2458

@ Quick

Subscription period: 12 January 2024 at 09:00 CET - 24 January 2024 at 16:30 CET.
Allocation of the offer shares: 25 January 2024.
Payment date: On or about 29 January 2024.
Delivery date: On or about 5 February 2024.
First day of trading on Euronext Expand Oslo: On or about 5 February 2024.

https://paretosec.com/updates/transactions/listing-prospectus-and-subsequent-repair-offering-in-norse-atlantic-asa-11-january-2024
Hobbykailn
15.01.2024 kl 07:35 2364

Om du er kunde hos Nordnet så er dette godt beskrevet på informasjonsside. Anbefaler at du leser den, ellers er det slik jeg husker det:

For private investorer er dette egentlig veldig enkelt. Du kan starte med å gå inn på VPS investor å logge inn..

Klikk på selskapet under "Emisjoner og videresalg"

Fyll så inn postnummer og poststed på neste steg. Link til prospekt og tegningsblankett kommer opp. Det anbefales å lese prospektet så du forstår vilkårene for emisjonen

Klikk så på «fortsett» for tegning av aksjer elektronisk for privatperson.

Velg den VPS-kontoen du ønsker å få de nye aksjene levert til under "Velg ønsker VPS-konto".
Redigert 15.01.2024 kl 07:59 Du må logge inn for å svare
Octagon
23.01.2024 kl 09:49 1841

Som forventet.
Dialog rundt oppkjøp går sin gang og dagens melding gjengitt under er vel et viktig steg videre.
Som regel aldri feil å sitte i en aksje den dagen et bud foreligger.
Både Norwegian og Norse er i spill og ingen vil bli overrasket om det kommer oppkjøpsbud på disse selskapene.

"Norse Atlantic Airways Formally Appoints Seabury Securities as Investment Banker
23 JAN 2024 07:00 CET

ISSUER
NORSE ATLANTIC ASA
" After supporting Norse's management in assessing strategic options for the
company, Seabury will focus on supporting the company in the execution of some
of those options as Investment Banker.
The agreement marks an important step in the future strategy of Norse
Atlantic Airways."

As announced in November 2023, Seabury Securities (Seabury), was appointed as
strategic advisor to explore and guide the airline's future strategic direction.
After completion of the initial phase of this process, Norse Atlantic is pleased
to announce that the company will now engage Seabury as investment banker to
execute some of Norse's strategic initiatives including developing strategic
partnerships with an existing airline which may include a material ownership
stake.

"The first phase of the strategic review conducted by Seabury is now complete,
I am pleased that we are now progressing to the next phase with the aim to
conclude on opportunities that will ultimately benefit our customers,
shareholders and employees," said Bjorn Tore Larsen, CEO and Founder Norse
Atlantic Airways.

Philip Allport
Senior Vice President Communications
media@flynorse.com

Norse Atlantic Airways is an airline that offers affordable fares on long-haul
flights, primarily between Europe and the United States. The company was founded
by CEO and major shareholder Bjørn Tore Larsen in March 2021. Norse has a fleet
of 15 modern, fuel-efficient and more environmentally friendly Boeing 787
Dreamliners that serve destinations including New York, Los Angeles, Orlando,
Jamaica, Barbados, Bangkok, Miami, Oslo, Athens, London, Berlin, Rome and Paris.
The company's first flight took off from Oslo to New York on June 14, 2022."



Hobbykailn
23.01.2024 kl 10:12 1807

STUSSER LITT PÅ DENNE INFOEN SOM KOMMER DAGEN FØR FRIST PÅ REP.EMISJONSDATOEN. Men jeg er med i den..
Octagon
23.01.2024 kl 10:31 1789

Det er vel bare parallelle prosesser som foregår i selskapet. De måtte jo komme med slik melding straks enighet med Seabury om veien videre forelå likevel. Blir jo bare spekulasjoner om de var klar over at prosess ville ha kommet så langt da de satte dato for reparasjons emisjonen.

Gratulerer til dere som nå får aksjer til 11 kroner, slik setting er nå hvor et bud kan komme på selskapet i relativt nær fremtid så ville jeg ikke solgt aksjene enda for å si det slik :-)
Bullen
23.01.2024 kl 13:44 1720

Ja, aksjen bør gå på dette. Fra News Web i dag....¨inkludert utvikling av strategisk
partnerskap med et eksisterende flyselskap som kan omfatte et vesentlig eierskap¨
I mai 21 var kursen ca. 80. Det kommer til å gå fort nå, ref trøbbel som Boeing har med flyene

Molnes hadde fokus på Norse og problemene som United har med Boeing på Børsmorgen
Redigert 23.01.2024 kl 14:49 Du må logge inn for å svare
Realisten2
23.01.2024 kl 16:49 1629

Her sitter jeg rolig fremover. Der er et stort behov for fly samtidig som Norse bygger seg opp å tar markedsandeler. Starter nye ruter utover våren, og øker kapasiteten på eks. London - New York. Flere fly i ledig kapasitet. Klart der er flere som vil inn her, spørsmålet er når og til hvilken pris .. Larsen og Scorpio må nok ha kr 21-22 for å gå i break-even.