Havvind

vicktor
07.12.2022 kl 12:01 526

Ja, nå skal det bygges havvind. Med 22 % selskapskatt og 40 % grunnrente skatt ?
Nå vil man ganske sikkert lokke inn selskaper i disse prosjektene, med lavere skatter
og tilskudd, men usikkerheten som nå er skapt vil nok noen være føre var.
Jeg kommer ikke til å investere ei krone i disse selskapene.
Store investeringer og vindmøller som ikke holder i mer en 20 til 25 år.
Vi burde ha satset disse investeringene i utbygging av mer vann kraft.
Fluefiskeren
07.12.2022 kl 12:11 507

Så du ønsker å gå løs på de siste uberørte vassdragene våre? Eller er det de vernede vassdragene vi skal kaste oss over? Noen mener jo det også.
Kallanavn
07.12.2022 kl 12:52 469

JA til mer vannkraft. Vannkraft er fornybart, klimavennlig, og regulerbar produksjon.
Vannkraft har riktignok en negativ påvirkning på miljøet gjennom lokale inngrep, men fordelene veier opp for ulempene etter min mening. Personlig mener jeg vi må videreutvikle eksisterende anlegg, utvikle nye kraftanlegg i ikke-utviklede vassdrag, samt revurdere statusen til de vernede vassdragene - selv om det har en miljømessig påvirkning lokalt så er klimahensynet viktigst når det kommer til kraftproduksjon for dagens og morgendagens samfunn. Kjør på!
vicktor
07.12.2022 kl 12:52 468

Fluefiskeren
Jeg leser at det er 390 vernede vassdrag. Man burde vurdere å utbygge flere av disse, kanskje 90 stk.
Jeg leser også disse naturvernerne som ramser opp en masse argumenter for ikke å bygge ut.
Jeg tar det meste av det de skriver med ei stor klype med salt.
Vi ser nå konsekvensene av den miljø politikken som har blitt ført de siste årene, med nedlegging av
atom kraftverk og kullkraft verk, uten å ha erstattet dette bortfallet med annet energi.
Ren idioti og dumskap.
ibyx
07.12.2022 kl 12:59 453

Hva om Statkraft og Equinor flesket til med bølgekraft forsking/utbygging? Virker som teknologien er kommet et stykke lenger enn de tidligere mislykkede forsøk.
Kfr artikkelen i Fiskeribladet
-sannheten-
14.12.2022 kl 12:21 333

https://www.dn.no/energi/stale-kyllingstad/ikm/norsea/oljegrunder-stale-kyllingstad-ber-om-titall-milliarder-i-subsidier/2-1-1372136
Her sleiphet og hykleri.
Vi skal ikke ha subsidiering i utgangspunktet. Om det KANSKJE i starten skal være BITTELITT subsidier for å få ting i gang
må det i såfall sees veldig nøye på hvorvidt det er aktuelt.
Havvind skal ikke være en lavmarginsbransje.
Og hvordan skal grunnrente i det hele tatt kunne legges uten lønnsomhet ?

Dette her er ikke bare bare.
Og nye ting kan bli sagt om de 2 foreslåtte områdene.

Å hive ut mange titalls milliarder her på subsidier er helt uaktuelt.
Om det skal være litt subsidier i starten, må det settes en grense for dette.
Opplegget burde være slik at subsidier unngås. Også i starten.