Boligprisoppgang i Oslo i jan-feb 2023?

Millennial
09.12.2022 kl 21:23 38298

Ser vi boligprisoppgang i Oslo allerede i januar-februar 2023?

Hvor stor var egentlig gavesekken til julenissen Trygve Slagsvold Vedum?

Lettelser i utlånsforskriften som trer i kraft 1. januar 2023:

- Rentestresstest.

Ved beregningen av kundens betjeningsevne skal bankene legge til grunn en rente som er 3 % høyere enn det aktuelle rentenivået. Bankene skal likevel legge til grunn en rente på minst 7 %.
Vi kjører på med et eksempel hvor vi forutsetter en boliglånsrente på 4 %.
I dag vil man i et slikt tilfelle testes på en rente på hele 9 % (= 4 % + 5 %).
Fra og med 1. januar 2023 vil man i et slikt scenario testes på kun 7 % (= 4 % + 3 %). Det er som å ha boliglånsrente på 2 % etter den utgående utlånsforskriften – bare for å illustrere hvor mye det har å si.
Basert på en artikkel fra Dagens Næringsliv vil et par med en samlet inntekt på 1,6 mill. vil kunne få 1,2 mill. kr mer i lån (kilde: 1.).

- Egenkapitalkrav.

Ved kjøp av en sekundærbolig i Oslo så kreves det egenkapital på 40 %. Fra og med 1. januar 2023 reduseres dette kravet til 15 %.
Det blir derfor enklere å skaffe seg en sekundærbolig i Oslo. Spesielt nå når leieprisene stiger i rekordfart. I mitt hode er denne lettelsen mest aktuell for førstegangskjøpere, som er allerede i boligmarkedet, og har god betjeningsevne, men blir begrenset av det høye egenkapitalkravet.
Konklusjon:
Det mest vesentlige her ift. boligmarkedet, i positiv forstand, er lettelsen knyttet til rentestresstesten. Legg merke til at endringene trer i kraft 1. januar 2023, det betyr at mange kan utsette boligkjøpet til etter nyåret for å få mer boliglån. Det kan derfor påvirke desember 2022 negativt, men samt slå ut positivt i januar 2023.


Ikke nok med det så er det mange andre parameterne som taler positivt for boligmarkedet i Oslo:

Boligtilbud:
- Det bygges alt for lite i Oslo til å dekke boligetterpørselen. Det er altfor lite som ferdigstilles nå, men det som er ennå mer bekymringsverdig er at igangsettingstallene er så ekstremt lave.

Befolkningsvekst:
- Rekordmange flyktninger fra Ukraina
- Boligmassen til kommunene er brukt opp og kommunene må derfor ut på det private boligmarkedet

Leieprisene:
- øker i rekordhøyt tempo i storbyene

Arbeidsmarked:
- Rekordlav arbeidsledighet

Inflasjon:
- SIFOs referansebudsjett ble justert i slutten av september. Dvs. at økningen er allerede hensyntatt i regnestykket til bankene. Siden september har det ikke vært 0,1 % økning i konsumprisindeksen – noe som er ingenting. Så denne effekten er allerede tatt ut.

Rente:
- Det at Norges Bank øker rente med 0,25 % i desember er isolert sett negativt for boligmarkedet. Men det kom positive nyheter i dag, inflasjonen for siste måneden gikk ned med 0,2 %. Dette tilsier at økningen ikke vil være høyere enn 0,25 %. Jeg kan heller ikke se for meg et veldig høyt rentenivå i Norge som følge av at boligeiere i Norge flest (ca. 90 % om jeg husker korrekt) har flytende rente og høy belåning. Enhver renteøkning i Norge er faktisk mer innskrenkende enn i mange andre land. Regjeringen har også vært flink til å innføre en rekke skatter og avgifter, samt begrense offentlig bruk av penger, som hjelper med å bekjempe inflasjonen.

Økonomi:
- Vi er nok det heldigste landet i Europa i dag, pga. inntektene fra olje- og gassektoren. I tillegg har vi oljefondet. Vi har nok blant de beste verktøykassene til å komme oss over de økonomiske problemene. I tillegg må man ikke glemme faktum at pengetrykking i Norge og Europa har vært vesentlig mindre sammenlignet med USA.


Hva gjør boligeksperter i dagens boligmarked?
Jeg vil trekke frem Nejra Macic som har benyttet anledningen til å kjøpe seg opp i boligmarkedet. Hun har kjøpt seg en bolig til 1 mill. under prisantydning og har nylig solgt sin gamle leiligheten til prisantydning. Tror dere at krakknissene i den andre boligkrakk-tråden er noe smartere enn henne?

1.
https://www.dn.no/eiendom/boligmarkedet/boligpriser/utlansforskriften/mener-nye-boliglansregler-gir-best-effekt-for-dem-med-god-lonn/2-1-1371187
Redigert 10.12.2022 kl 10:49 Du må logge inn for å svare
Millennial
10.01.2023 kl 08:54 4780

Enda en god nyheter for boligmarkedet. Inflasjonen er lavere enn ventet 😁

«Prisveksten i Norge dempet seg til 5,9 prosent i desember«

https://e24.no/norsk-oekonomi/i/q1vLV0/prisveksten-i-norge-dempet-seg-til-59-prosent-i-desember?referer=https%3A%2F%2Fwww.vg.no
Millennial
10.01.2023 kl 09:49 4763

Mangel på utleieboliger i Oslo -> positivt for boligprisene.

«Utleiemeglere VårtOslo har snakket med, sier det færre leiligheter til leie enn tidligere. Tilflytting av arbeidsinnvandrere og flyktninger til byen gjør at det blir enda flere som konkurrerer om de samme utleieobjektene. Da blir det mer krevende å få leie, i hvert fall for noen, og prisene presses opp.»

https://vartoslo.no/ambita-carl-o-geving-dagbladet/sliter-med-a-skaffe-seg-leilighet-i-et-trangere-og-dyrere-leiemarked-pa-mange-helt-elendige-leiligheter-skal-utleier-gjerne-ha-blodpris-sier-stig/426235
paneldata
10.01.2023 kl 12:59 4661

Det fanges opp akkurat på samme måte som at en bolig er pusset opp, bare med motsatt fortegn.
DJX
10.01.2023 kl 13:15 4650

Inflasjonsmålet til Norges Bank er KPI-JAE.
Overordnet mål for rentesettingen er å nå inflasjonsmålet.

12 mnd KPI-JAE viser en økning og er også over hva NB la til grunn i PPR 4/22.

Så bortsett fra at strøm og drivstoff har blitt rimeligere er det ikke noen særlig god nyhet.
Millennial
10.01.2023 kl 14:57 4568

Hva sier sjeføkonomene?

«Lavere inflasjon gjør at det ikke blir renteheving neste uke, tror sjeføkonomene.»
https://www.finansavisen.no/makro/2023/01/10/7975527/lukker-doren-for-januar-heving?zephr_sso_ott=UGmDi0
DJX
10.01.2023 kl 16:10 4520

Det blir ikke heving neste uke. Og det er ikke på grunn av rapportert KPI, men rett og slett fordi det ikke ligger i løypen.

Økning i KPI-JAE øker sannsynligheten for renteheving utover kvartingen som er varslet i mars.
Millennial
10.01.2023 kl 16:17 4507

Det du sikter til her er vel kjerneinflasjon som sentralbankene legger til grunn ved rentefastsetting.

« Kjerneinflasjonen har økt med 5,8 prosent fra desember 2021 til desember 2022, marginalt høyere enn Norges Banks siste anslag.

Men «under panseret» på dagens tall fra SSB ser Marius Hov i Handelsbanken tegn til at det lysner også for kjerneinflasjonen.

Han sier at den viktigste årsaken til at kjerneinflasjonen kom inn høyere enn ventet var prisoppgang på importerte varer.

Og fallende råvarepriser gjør at pristrenden for importerte varer ventes å avta i tiden fremover.

– Så det er positive tegn i tallene, sier han.»

https://www.nrk.no/norge/konsumprisene-steg-1.16250422

Igjen så ser det ut som det er positive tegn i tallene (:
DJX
10.01.2023 kl 16:23 4490

Så var det USA-rentene og valutakurs da....

Vi får se. Unnabakke blir det uansett, spørs bare hvor bratt og hvor dypt.
PederLynsje
10.01.2023 kl 17:01 4457

Desember rapporten til Eiendom Norge viste at spriket mellom prisantydning og salgspris var det største så lenge de har ført statistikk på det.

Prisantydning sier egentlig veldig lite, og det er mange som legger ut eiendom konsekvent under antatt salgspris for å få flest mulige interessenter.
PederLynsje
10.01.2023 kl 17:05 4525

Importen drar jo opp inflasjonen fordi USA ligger på 4.5% mens Norge ligger på 2.75%.
Norge kommer til å måtte redusere rentedifferansen mot dollaren, spesielt nå som oljeprisen også er på vei ned.

Kronen hadde vell sitt svakeste januar start siden 1999 - 2000 årskiftet.
Millennial
11.01.2023 kl 00:30 4392

Skulle bare skryte litt.

Får ny leietaker til hybelen (ett rom med kjøkkenkrok + eget bad) min på ca. 13 kvm som er villig til å betale kr 10.000/mnd. Dette er snakk om en hybeldel i leiligheten min som ligger utenfor ring 2, men innenfor ring 3. Det er helt sykt. Leieprisene i Oslo nå er helt ekstreme.

Hvem gidder å selge bolig i Oslo når man kan leie ut til slike priser?

Og hvorfor gidder de som har råd å leie og betale den sinnsyke kostnaden?
Redigert 11.01.2023 kl 00:36 Du må logge inn for å svare
mrpotato
11.01.2023 kl 01:20 4371

De gidder blant annet fordi "snart blir det krakk" eller fordi de ikke får lån til å kjøpe, elleeeer fordi det bare er en midlertidig løsning osv. Mange grunner. Men pengene kommer inn hver mnd, det er vel det som teller :)
Millennial
11.01.2023 kl 01:32 4373

Feil svar.

Flyktninger og arbeidsinnvandrere, som pr i dag ikke har råd til å kjøpe, sluker opp utleieboliger. Det fører videre til høye leiepriser for alle.

En morsom historie fra studietiden.
Når jeg gikk på NHH så hadde jeg en mannlig professor (skal ikke avsløre navnet hans) i 50-åra. Han hadde sittet på gjerdet siden 1990. Enda i 2017 så fortsatte han som leietaker. Tipper han leier den dag i dag. Det er alltid noen som tror på Julenissen.
Millennial
12.01.2023 kl 07:31 4089

Visningssuksessen til Onkel_S denne uka bare bekrefter det jeg påstår i det opprinnelige innlegget. Oslo-lokomotivet er i gang. Boligprisene skal opp opp opp.
Redigert 12.01.2023 kl 07:31 Du må logge inn for å svare
paneldata
12.01.2023 kl 07:58 4094

Ville vel vært mye dyrere å kjøpe den hybelen enn å leie av deg,Milleninial?

Rentene ville vel blitt rundt 10000 etter skattefradrag? Så litt til fellesutgifter og vedlikehold på toppen?

Så kan vel lønne seg leie av deg for de som ikke legger inn stor forventet boliigprisvekst i anslagene?

landis
12.01.2023 kl 08:50 4038

Hva var det onkel skrev om 50% visningssuksess i din trodd tidligere. Sånn i forhold til om markedet stiger eller faller. ?

Gitt at boliglånsforskriften er myket noe opp så er det jo muligheter for litt økning i kreditten, men samtidig så må det jo faktisk betales og budsjettet nå gå opp. Litt tricky det der..
La oss nå endelig ikke glemme at fra sommeren av så må ALL gjeld tas med når det skal søkes om lån. Noe som vil bli innstrammende for alle med bil eller studielån i dag.
Klippfisken
12.01.2023 kl 09:47 4057

All gjeld tas allerede med i lånesøknaden. Ubenyttede kredittkort tas med, usikret gjeld tas med, billån tas med, studielån tas med, dersom du opplyser til banken at du har privatgjeld, så tas dette også med. Sikret lån tas med.

Jeg, var overbevist om at boligmarkedet skulle tuppe nedover grunnet stresstesten alene. Nå som denne er "myknet opp" så er jeg ikke like sikker vedr " det kommende fallet".

Men, la oss anta at boliglånsforskriften aldri hadde eksistert. Da ville man jo tro, at å øke boliglånsrenten med 300% ville ha en effekt på utvikling i prisene? Blir spennende å se.

Er noen som spår at 2023 skal bli et positivt år. Jeg lurer på, hvor står økning må de se i boliglånsrenten for å føle at dette vil gå utover boligmarkedet? 400% økning? 500% økning?

Empiri, viser at en rentenedgang på 1% fører til 13.8% høyere boligpriser (Housing Lab).
Empiri, viser at en renteøkning på 0,25% ISOLERT sett fører til 3,5% lavere boligpriser.
Redigert 12.01.2023 kl 10:08 Du må logge inn for å svare
Mr Karma
12.01.2023 kl 10:14 4063

Jeg ser ingen vurderinger rundt mulighetene for at husprisene kan stige fordi rentene rett og slett ikke er høye nok. D.v.s. INNSKUDDSRENTER.

Siste års prisutvikling på ulike områder har nå overbevist den mest ihuga sparer at rentene man får er bare en vits. For mange har nemlig et mål med sparingen. Tror nå mye kapital kommer til å strømme ut av bank og fond for å heller sikre pengene i eiendom. I tillegg er den siste sparegenerasjonen snart døde og de pengene kommer til å havne som egenkapital hos de som ikke er redde for lån.

Poenget mitt er at renteoppgang er selvfølgelig en negativ faktor, men det er mange andre faktorer i sving.
landis
12.01.2023 kl 10:46 4012

Nei, det gjør det (ikke).
Dvs tilstår du overfor banken må det legges inn. Utover det er det kun registrert gjeld/pant som i dag tas med.
Gjeldsregisteret skal utvides til å gjelde all gjeld, også bil,båt studielån, ubenyttet kreditt osv. BSU blir også tar ut av beregningen for belåningsgrad. Alle lån over 60% av boligens verdi kan ikke gis avdragsfrihet.
I dag så kan man kjøpe bolig med max lån god så å gå til tesla og rive ut en ny bil til 1.5 mill oppå huslånet.
Dette blir ikke mulig lenger.

"For boliglån har utlånspraksisen vært regulert i forskrift siden 2015, mens det har vært stilt forskriftskrav til forbrukslån siden 2019. Fra 1. juli 2023 utvides reguleringen til å også gjelde lån til forbruker med annet pant enn bolig, som bil- og båtlån."

Sifo kommer straks med nye tall, og renten stiger videre. Boligmarkedet kommer til å gå på en smell når kreditten tørker ut.
Enda verre blir det når Ola dunk må begynne å betale tilbake gjelden. Eneste som kunne reddet dette litt er et fett lønnsoppgjør. Det har LO m.fl allerede avlyst.

Til sommeren er i alle fall utlånsforskriften ferdig innstrammet, skal en stramme mer inn på utlån må det gjøres via rentemarginen eller å senke max gjeldsgrad.
Klippfisken
12.01.2023 kl 10:56 3999

Du skrev at dette vil være innstrammende for de med studielån i dag eller bil. Studielånet fremkommer i skattemeldingen, dette plukkes opp av banken.
Billån plukkes også opp i skattemeldingen. Dersom billånet er helt ferskt, så dukker bilen opp i LØSØRE-registeret som banken har tilgang til.

Ja, det er mulig å kjøpe bolig i dag, for å så kjøpe en bil over 5X inntekt. Men jeg tror dette vil gå mer utover bilmarkedet, enn boligmarkedet når disse innstramningene kommer. Jeg regner med at leasing vil bli mer populært. Ikke vits å nevne BSU, det er av så lite betydning, blir så lite brukt.

Ubenyttet kreditt plukkes også opp av banken. Kredittkort, forbrukslån all usikret gjeld. Bare logg inn på gjeldsregisteret.no så ser du det banken ser når det gjelder kredittgjeld.
Redigert 12.01.2023 kl 11:04 Du må logge inn for å svare
Millennial
12.01.2023 kl 12:29 3976

Jeg har ikke sett eksempler på denne type hybler i mitt område så vanskelig å si. Forskjellen er at man enten velger å betale ned sin egen bolig eller noen andres. Skal du kjøpe primærbolig så er det ingen vits i å prøve å time markedet er min mening. Bor man i en bolig i minst 5 år så er det nesten alltid mer lønnsomt å eie istedenfor leie.
landis
12.01.2023 kl 15:05 3980

Dette er ikke riktig.
Det du skriver ble ikke innført før 1 Jan. med overgangsordningfrem til 1 juli. Frem til nylig har bankene kun vært pålagt å fraråde slike lån.
Nå er det innført plikt til å avslå lån. I tillegg er bankene nå ansvarlige for råtne lån. Det har di ikke vært tidligere.
Klippfisken
12.01.2023 kl 15:39 4048

Hva er det jeg skrev som er feil? Er veldig nyskjerrig fordi jeg har innvilget hundrevis av lånesaker.

Det som er nytt er avslagsplikt istedenfor frarådningsplikt. Dette vil kanskje påvirke noen saker hvor kunden har negativ likviditet i en mellomfinansieringsprosess. Eller så kan det være at kunden har negativ likviditet i en bruddsak - da må kunden få avslag istedenfor frarådning. Også har du lettelsene med mindre stresstest og EK krav til sekundær. Avslagsplikten vil ikke påvirke så mange lånesaker, kun et fåtall.

Jeg kan love deg, at hvis du sendte inn en lånesøknad før jan 2023; Og du hadde 500.000 i studielån, 250.000 i billån i skattemeldingen så ville dette bli ført inn i kredittsaken din. HELT normal praksis. I tillegg, hadde du hatt 200.000 i ubenyttede kredittrammer, som banken ser i gjeldsregisteret, så vil også dette bli FØRT som gjeld. Dette er kreditt 101.

Redigert 12.01.2023 kl 16:17 Du må logge inn for å svare
Millennial
12.01.2023 kl 23:25 3881

Dessverre så har ikke «landis» fulgt med i timen, påstandene hans knyttet til gjeld er derfor merkelige… All den tid han bruker her på forumet så kunne han ha gått og lest seg litt opp på boliglånsforskriften. Studielån, billån, kredittramme og andre lån var selvfølgelig med i bankens regnestykket før 1.1.

Kommentaren hans reflekterer godt innholdet i Olav2-tråden som handler om boligkrakk. Det er nok derfor de har sittet på gjerdet siden 1990 og venter på en krakk som ikke kommer.
landis
12.01.2023 kl 23:46 3880

Det er heldigvis opplest og vedtatt at utlånsforskriften kun gjennomgår lettelser over nyåret, og vil ikke på noen som helst tenkelig måte virke innstrammende overfor husholdningene.

Så da slipper vi å diskutere dette noe videre. !
paneldata
13.01.2023 kl 09:32 3747

Det som har vært mest lønnsomt siden 2017 er å leie av optimister som tror på boligprisvekst og derfor tar lav leie.

Jeg har hatt helt utrolig lav leie. Husleie jeg har betalt ville ikke kunnet dekket renter, fellesutgifter og vedlikehold på de enheter jeg har leiet. Har hatt under 20000 i leie, og begge steder jeg har leiet har hatt omsetningsverdier over 9 mill.
Redigert 13.01.2023 kl 09:33 Du må logge inn for å svare
ohorsberg
13.01.2023 kl 12:03 3684

Trist frampek for Oslo til sommeren :-( ?? Egenkapitalen renner ut i sanden.... Håper ikke de sist ankomne blir tvunget til å selge. Da velter lasset fullstendig...
Sitter man med negativ EK forsvinner man som etterspørsels-faktor...

https://e24.no/internasjonal-oekonomi/i/wAvV05/svenske-boligpriser-har-falt-rundt-15-prosent-siden-toppen
Redigert 13.01.2023 kl 12:04 Du må logge inn for å svare
Baltazaris
13.01.2023 kl 14:41 3557

Hvor smart det har vært kan diskuteres, boligprisen har steget over 22% i Oslo siste 5 år, den dumme husverten er nok fornøyd tross alt. Har du billig husleie og prisene er nedadgående er det selvfølgelig fornuftig å leie, og er man ung er det ofte det beste. For godt voksne folk er det å leie idioti i det lange løp.
Redigert 13.01.2023 kl 14:42 Du må logge inn for å svare
Baltazaris
13.01.2023 kl 21:35 3390

Må rette på meg selv, det er selvfølgelig kun idioti å leie om man har mulighet til å kjøpe, det er det jo ikke alle som har. Det var en uhøflig beskrivelse.
Millennial
14.01.2023 kl 22:09 3169

Det å leie til underpris er ikke nødvendigvis en god deal.

Det finnes personer i Oslo som er på langsiktige leiekontrakter som ikke kan sies opp av utleier, til under markedspris. Ofte i gamle bygård. Disse leilighetene er imidlertid ikke pusset opp på 20-30 år. Det finnes ingen heis i bygget. Osv.

En jeg kjenner går snart av med pensjon og sliter med å få boliglån for å få kjøpt noe eget. For banken ser ikke på inntekten hans, men pensjonen som er lav. Han klarer knapt å gå opp trappa. Jeg kan garantere at han angrer i dag på at han ikke kjøpte noe i sin tid. For når han nå finner seg en ny leilighet å leve i så vil han enten betale blodpris eller vil måtte flytte ut av Oslo vest. Altså fra hele sitt nettverk. Dette er synd, men sånn er det når man ikke tar de riktige valgene her i livet.
Millennial
14.01.2023 kl 22:12 3161

«Boliginvestorer kan få i både pose og sekk fremover, mener eksperter. Både leieinntekter og verdistigningen er spådd å skyte i været.»

https://e24.no/privatoekonomi/i/l34glG/eksperter-om-aa-investere-i-utleiebolig-naa-kan-tjene-mye
paneldata
14.01.2023 kl 22:41 3114

Millennial. Jeg vet om flere unge par født på slutten av 80 tallet som kjøpte i Oslo mot slutten av 2016. Et par hadde store studielån og nøyde seg med 2 roms selvom de hadde baby på vei. De ønsket seg nå noe større siden barn nr 2 kom i pandemien. Etter leilighetskjøpet i 2016 har det blitt refinansiert for å få til nødvendig opppussing av kjøkken og bad for å gjøre den lille leiligheten salgbar. Etter et optimistisk verdianslag gikk paret ut og lånte opp og kjøpte seg en nøktern treroms i august og la kort tid ut sin helt ok toromms til salgs. Den gamle leiligheten er fortsatt ikke solgt, selv etter flere sviende priskutt. Det er brukt mange titalls tusen på mellomfinansiering, fyring og fellesutgifter på den tomme leiligheten. På toppen av det hele har den nye leiligheten fallt omlag 700 tusen i verdi siden august.

Dette paret, nå i midten av trettiårene er i praksis insolvente, bor fortsatt trangt med barn som må dele soverom, og har små utsikter til lønnsvekst.

Har de tatt feil valg her i livet?
Redigert 14.01.2023 kl 22:43 Du må logge inn for å svare
Millennial
15.01.2023 kl 00:13 3019

Dette høres ut som en fantasihistorie.

Hvor i Oslo ligger den 2-roms leiligheten som man ikke får solgt? Etter å ha brukt 300K? på oppussing i tillegg?
Det har jeg null tro på.
Selv om det hadde stemt så er det bare å leie den ut og selge den med tapsfradrag.

Det at en bolig man kjøper kan falle i pris er åpenbart, men det har i de aller fleste tilfeller ikke noe å si siden man skal bo der i mange år. Dvs. de er nok i pluss på leilighet nr. 2 om 5 år uansett. Du kan ikke forskuttere urealisert tap.

Tenk om de hadde leid siden 2016 istedet, i så fall ville de kastet bort ca.1,5 mill. bare i leiekostnad. Forutsetter leie på kr 20K/mnd. i 6 år. Dette er tap.
Paragrafen
15.01.2023 kl 00:25 3012

Å selge i 2016 for så å leie må vel være noe av dummeste man kunne ha gjort....
paneldata
15.01.2023 kl 12:35 2776

Man trenger ikke betale 20k i leie for en toromms, og trengte det heller ikke i 2016.

Se egen tråd der jeg skal vise eksempler. Her er 1
https://www.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=287381277

Toroms på 40kvm med prisantydning 3,4. omsatt mars 2017 for 3,0.
Selvom det selges til prisantydning er det ikke sikkert planen var å bo så sykt trangt i hele 5,5 år. Og dersom det selges uten nominell prisøkning er dette et skrekkelig eksempel. I slike leiligheter kan man finne høyt utdannede par med 2 barn.
Redigert 15.01.2023 kl 13:32 Du må logge inn for å svare
Millennial
15.01.2023 kl 13:25 2732

Du spesifiserte ikke området, for alt vi vet så kan det være snakk om toroms på Sørenga eller Aker Brygge.

Så eksempelet ditt over viser at man ved å eie har tjent 400.000 på 5 år? Forutsatt at den selges til prisantydning?
paneldata
15.01.2023 kl 13:39 2709

Nei de har tapt, siden påkost og transaksjonskostnader lang overstiger den nominelle prisøkningen på 400 000. Dette tapet får de ikke fradrag for siden de har bodd der.

Dersom de hadde leiet istedenfor å eiet ville de ha bodd langt bedre i perioden 2017-2022 og vært like bra eller bedre stillt økonomisk enn de er nå. (Selv ved salg til prisantydning)
Millennial
15.01.2023 kl 13:45 2867

Hvor mye hadde de brukt på leie da?
Onkel_S
15.01.2023 kl 14:06 2842

Skal ikke kaste meg på denne, men må likevel påpeke at det er stor forskjell på om man kjøpte / solgte i starten av 2016 eller rett på tampen av 2016.
Prisveksten I 2016 var 23,3%, så kanskje greit å spesifisere og alle tar samme utgangspunkt?