$PGS$ "26. jan"

Denne tråden er stengt for nye innlegg.
09.01.2023 kl 14:24
Automatisk lukket grunnet trådens størrelse. (Beklager.)
Slettet bruker
PGS 14.12.2022 kl 16:49 404681

Jasper7

Mulig jeg er vel optimistisk nå , men blir det meldt om ferdig refinansering, tror jeg den går 50%


...


Blutus

100%


...


Hvalross

🫡


...


rischioso

Skal man ha under 8 så har man dårlig tid - knappe 4 timer igjen av denne børsdagen ... ;)


...


Hvalross
I går kl 20:43

Følger PGS borr i US fredag - og stiger over tosifret allerede i morgen!?


...


oppturen

Når PGS soper inn 3-5 nok pr aksje i overskudd pr år må jo alle forstå at kurser under 20 er vannvittig billig.
Redigert 09.01.2023 kl 14:04 Du må logge inn for å svare
Londonmannen
16.12.2022 kl 14:22 7160

Joda, ikke uenig med dine kloke ord. Men jeg er nok ikke så glad i formuesskatten at jeg ikke ser positivt på at den ikke blir større enn nødvendig for 2022. Ellers betaler jeg min skatt uten problemer, men jeg kan ikke si at jeg nødvendigvis er enig i hvordan våre folkevalgte forvalter det jeg og dere andre betaler inn i statskassen.

Forøvrig tror jeg ikke det vil være mulig å holde PGS tilbake til over nyttår. Brasilkontraken kommer i neste uke og med den trolig en ekstra godbit. I den grad late-sales også har gått bedre enn forventet vil det trekke kursen ytterligere nordover. Så jeg er forberedt på at vi kan få et pent løft frem mot nyttår. Og formuesskatten skal jeg nok stå i, også i år. Så får vi heller glede oss over at vi bor i et land med et godt helsevesen, gratis skoler for alle og veier av varierende standard å kjøre på. ;-))
Komodo
16.12.2022 kl 14:33 7119

Kan se ut som om det ikke kommer noen melding om kontrakt denne uka allikevel. Ja ja, nye muligheter neste uke.
FaeniHelvete
16.12.2022 kl 14:35 7134

For vår del så er det jo ganske så kurant at det kommer i neste uke kontra fredags ettermiddag, men det er jo uheldig for markedet generelt at den slags informasjon er såpass tilgjengelig uten at noe børsmeldes.
Slettet bruker
16.12.2022 kl 14:41 7094

Om det er det at "alle" vet at kontrakten kommer man eller tirs, eller bare kraften i programmet; tenker jeg vi får se litt fart på ponnyen 🦄 fly til sky!
Slettet bruker
16.12.2022 kl 14:43 7101

Sikkert like greit, tar gjerne imot børsmelding mandag eller tirsdag morgen istedenfor!

Hvem tør stå utenfor i helgen..?
DnB begynner å få det travelt nå med å laste ferdig, tror på en sterk avslutning her idag
Slettet bruker
16.12.2022 kl 14:43 7154

👍🏻👏😃 Ja alt er ikke bare greitt med denne skattleggingen. Vanskelig å gjøre både fattig og rik til lags er det. Men jeg heier på vår velferdsstat og på våre gode kollektive tjenester innen helse, arbeid og sosial.
Godt innlegg var det, det er lov å klage når du ellers nyanserer bildet litt 😄🛳🛳🦅🦅
Stiajo
16.12.2022 kl 14:56 7033

Hadde vært fint og fått den kl15 men tviler
Slettet bruker
16.12.2022 kl 14:56 7035

Til uka skjønner dere hva jeg mener. De STORE fontene ligger klar
Slettet bruker
16.12.2022 kl 14:57 7065

Tror du har rett med at det er sammen med RS, den kontrakten i Australia skal være ganske stor.
Slettet bruker
16.12.2022 kl 15:02 7012

.. programmet som var ment å få oss til å selge, etter min oppfattning skrudd for å få oss til å holde og kjøpe.
Der det før kunne gå i grønt men likevel endte rødt.
Kan det nå gå i rødt men likevel ende grønt ...

Vi læres effektivt opp til å kjøpe med suksess på stadig høyere kurser.

KRAFTIG KURSMANIPULASJON OPPOVER, lever vi godt med 😄

Og fra 8,5 til 8,8 et sted begynner morroa ... da er vi tilbake til forrige jan-jun og kan trolig kose oss med 8 GANGEREN på 6 mnd!!!
Slettet bruker
16.12.2022 kl 15:05 6977

Ny artikkel ute på finansavisen nå med negativ vinkling mot pgs, tydeligvis noen som ikke er ferdigkjøpt ennå..

Helt utrolig hvor mye dritt pgs får kastet etter seg i finansavisen, heldigvis er vi på vei inn i et territorie hvor det preller av som vann på gåsa
Redigert 16.12.2022 kl 15:14 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
16.12.2022 kl 15:10 6944

Artikkelen med TGS sjefen som snakker om Bull marked for seismikk er vist fjernet. Synd, fikk ikke lest den i går..
Slettet bruker
16.12.2022 kl 15:10 6942

At negative nyheter ikke tar er en del av programmet.

Så kommer de STORE fontene, hyllestene. Bjellesauene
Slettet bruker
16.12.2022 kl 15:14 6910

Det bygges opp til en helt SINNSVAK HYPE!

(er tryggere på 30++ hopp nå som jeg ser kraften i programmet, og hvem som trolig står bak)

Si velkommen til KRAFTIG KURSMANIPULASJON OPPOVER!
Slettet bruker
16.12.2022 kl 15:19 6859

Man eller tirs?

Best å bare være inne ...
Slettet bruker
16.12.2022 kl 15:20 6850

All skitten preller av nå fremover. PGS vil legge på seg fremover. Godt marked, økt aktivitet innen olje og gass, mineraler på vår havbunn, lagring avfall Carbon, overvåking av felt, screening av bunn foran havvind mølle plassering og salg fra biblioteket m.m
Vi forstår jo at DNB og handel i aksjen ikke overnstemmer med reell verdi av PGS. Det er bare å vente tålmodig, øke på lavt nivå. Det er vel en nyttårsrakett vi holder oss fast i på tur opp og Nord 🚢🚢🦅🦅😄
oppturen
16.12.2022 kl 15:25 6786

Faen til amatør journalistikk !!!!
«Den gode nyheten er at nettogjelden er redusert fra 936 til 773 millioner dollar , den dårlige er at de måtte ga emisjon på 150 millioner dollar for å komme dit»

Dette er direkte feil !!!
Nettogjelden på 773 millioner dollar var ved utgangen av Q3 altså FØR emisjon på 150 millioner dollar !!

Er det bevist eller er det så inkompetent ?
Slettet bruker
16.12.2022 kl 15:36 6702

Ned, og så opp igjen til høyere nivåer. Her skal vi lære å holde og kjøpe stadig høyere. Slik herdes rakettstålet før avreise
Normalone
16.12.2022 kl 15:38 6683

Registrerte akkurat det sammen oppturen - dette er i beste falt slurv og slett arbeid - pinlig!!! Gjelden vil etter sist emisjon være på ca 6 mrd
Slettet bruker
16.12.2022 kl 15:41 6673

Vet ikke om jeg skal le eller gråte, patetisk fra finansavisen, mulig de fikk seg en liten slant fra DnB også.

De klarte iallefall å kjøre aksjen ned 18 øre så det er jo bare å gratulere..
Slettet bruker
16.12.2022 kl 15:48 6627

Send mail til redaksjonen@finansavisen.no og spør hvor mye de fikk betalt for å komme med det oppgulpet idag
china
16.12.2022 kl 15:59 6497

Ligger noen ut artikkelen?
Londonmannen
16.12.2022 kl 16:00 6470

Nei, når dette skjer gang på gang så må det dessverre være noe med kompetansen til ikke bare journalistene, men også ansvarlig redaktør. Tror ikke server nye finansbakgrunn til journalistene i FA. Har du gjennomført et grunnkurs i journalistikk i Volda, så sklir du nok rett inn i miljøet. Lenge siden jeg sluttet å legge vekt på det som konmer ut fra talerøret til Spetalen og DnB. Det er nok bedre å tenke sjæl!
Slettet bruker
16.12.2022 kl 16:14 6438

For mange år siden prøvde jeg en periode NAV. De var lure, for etter et par måneder måtte jeg gå på sinnsykt lange og kjedelige kurs. Et av disse var det såkalte "Datakortet" med litt nytt og nyttig om EDB trekt utover noen uker. Første dagen lærte vi å skru på maskinen. (Funfact om nivået: på do hang store plakater: HOS OSS BRUKER VI PAPIR IKKE FLASKER ELLER KANNER, og en 3-trinns illustrasjon om hvordan å sitte). Det ble med den ene dagen, for det var altså så kjedelig at jeg fant ut jeg like gjerne kunne klippe håret og ta meg arbeid.

Men selv uten å ha fullført "Datakortet", er det lett å avlese intensjonen til programmererene. Være seg "Spette-Edgars" bakmenn eller hvem det nå er som eier roboten, - er det lett å se vi oppdras til å kjøpe, holde, og komfortabelt kjøpe på stadig høyere nivåer. Altså en diamentral omproggrammering av den forrige koden hvor vi hardhendt skulle forsøkes tvinges til å gi opp.

Oljeprisfall, sur børs, negativ presse - ingen ting vil bite på PGS fremover. Og ja vi er enige. DET ER BARE Å KJØPE MED ALT MAN HAR OG RI BØLGEN SOM ET ABSOLUTT MINIMUM TIL 26 JANUAR!
Slettet bruker
16.12.2022 kl 16:19 6418

Dagens negative presse, som ganske riktig som forutsett møtt med et skuldertrekk, er altså å anse som et meget sterkt bullsignal.

Og neste uke kommer drahjelpen med de STORE fontene, bjellesauene og den myke fønvinden fra den vennligsinnede roboten.

Får vi oljerally? Kanskje er vi så heldige.

KONTRAKTEN KOMMER! Så det er bare å ta helg med brede smil og lave skuldre 😁
Redigert 16.12.2022 kl 16:24 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
16.12.2022 kl 16:49 6134

Fønvind,Hvalross 😇 Beste vindretninga som er det….. Nordover bær det da he,he Go Helg til deg og alle andre PGS ere 😃🛳🛳🦅🦅
Komodo
16.12.2022 kl 16:51 6182

Oppturen i seismikkmarkedet er kjærkomment for PGS. Det blir en tett balansegang fremover mellom bedre inntjening og låneforfall.

PGS-aksjen har steget i verdi gjennom et helt kalenderår. Det har ikke skjedd ofte de seneste årene. Med mindre det krakker fullstendig inn mot nyåret, ligger 2022 an til å bli et slikt år. Kursoppgangen har hittil i år vært på rett over 50 prosent.

Økt aktivitet innen oljesektoren gir seg utslag i en omsetningsøkning på 40 prosent hittil i 2022. Både ratene for seismikkskip på kontrakt og salget fra biblioteket av seismikkdata har bidratt.

Dette kommer etter en lang rekke med blodrøde tall fra selskapet.

Det var derfor gledelig at det ble levert et marginalt overskudd i forrige kvartal, men det er langt fra noen imponerende inntjening selskapet leverer ennå. Til det trengs et fortsatt styrket marked, noe PGS-sjefen Rune Olav Pedersen har tro på.

«Det positive momentumet i seismikkmarkedet styrket seg ytterligere i tredje kvartal. Vi oppnådde sterk flåteutnyttelse og over 100 millioner dollar i inntekter fra kontraktseismikk, med en økende ebit-margin», uttalte han i forbindelse med den forrige kvartalsrapporten.

Vel så viktig for PGS-investorer er imidlertid tilstanden i balansen som har hengt over selskapet i mange år. Det er fortsatt et gjeldsberg å komme seg gjennom etter flere år med dårlige investeringer.

Den gode nyheten er at nettogjelden er redusert fra 936 til 773 millioner dollar i år. Den dårlige nyheten er at det måtte en emisjon på rundt 1,5 milliarder kroner – eller 150 millioner dollar – for å komme dit.

Låneforfall i kikkerten

Den neste milepælen for selskapet blir låneforfallet på 218 millioner dollar som kommer i 2023, og deretter 531 millioner dollar i 2024.

Pedersen er hvert fall optimistisk til at utsiktene vil fortsette å bedre seg frem mot det.

«Vi forventer en fortsatt sterk kontantstrøm inn i 2023. I kombinasjon med gjeninnhentingen i seismikkmarkedet vil dette gjøre oss godt posisjonert til å refinansiere i første halvdel av 2023».

Nå var ikke refinansiering en mulighet for selskapet i høst, men hvis driften viser fortsatt bedring og kredittmarked åpner opp, kan det være mulig til neste år.

DNB Markets er ikke like optimistiske til utsiktene innen seismikk.

Senhøsten er tiden hvor de store oljeselskapene kommer med sine investeringsplaner, og etter å ha gjennomgått disse finner ikke meglerhuset den store grunnen til optimisme.

– Oljeselskapene øker de totale investeringsplanene, men vi ser de bruker en større andel av pengene på utbygginger og utvikling av eksisterende felt. Leteaktiviteten er flat eller litt ned, sier analytiker Steffen Evjen i DNB Markets.

Han har salgsanbefaling på aksjen, og nedjusterte kursmålet på PGS-aksjen ytterligere denne uken fra fire til tre kroner.

Topp i 2022

Evjen biter seg også merke i at de to amerikanske gigantene, Exxon og Chevron, for første gang ikke nevnte utforskning i sine investeringsplaner.

Det vil alltid være seismikkarbeid å gjøre på eksisterende felter i produksjon, men det er i hovedsak leting etter nye funn som monner for seismikkselskapene.

Med hjelp av en sterk kontantstrøm om dagen tror Evjen det blir «touch and go» om PGS har nok til å dekke forfallet til neste år, og varsler at en ny emisjon kan bli nødvendig for å sikre nok driftskapital.

«Med svakere late sales (datasalg fra bibliotek journ. anm) og stigende kostnader som følge av økt aktivitet og økte vedlikeholdskostnader forventer vi at fri kontantstrøm blir mer enn halvert i 2023 og 2024 sammenlignet med 2022», skriver han i sin oppdatering.

Tre på lager

En potensiell kilde til vekst for PGS er de tre 3D-skipene som selskapet i dag har i opplag. Dette er eldre og mindre skip, og vil ikke ha samme inntjeningspotensial som dagens seks aktive 3D-skip.

Det skal ikke mye økt etterspørsel til før de kan komme ut i markedet, men det blir en balansesak om de skal det med det første.

– Vi har sagt at vi vurderer å reaktivere et skip foran sommersesongen neste år. Når det er sagt, prioriterer vi god utnyttelse på skipene som allerede er i drift, samt å oppnå god pris på de jobbene vi byr på, fremfor å øke kapasitet, sier IR-direktør Bård Stenberg.

Det er en behagelig posisjon å være i, og det vil kunne være tilfelle i lang tid fremover ettersom det ikke er noen nye skip under bygging. Så tilbudssiden er begrenset.

Det trengs ikke nødvendigvis en høy leteaktivitet for å få fart på ratene og PGS-aksjen. Akkurat som i riggbransjen er tilfellet for seismikkbransjen at det er blitt tatt ut kapasitet de seneste årene, og det bygges ikke nytt. Flat etterspørsel trenger ikke å være så ille så lenge tilbudet faller.

Rateslutningene er ikke like transparente i seismikkmarkedet som eksempelvis i riggmarkedet, men ifølge PGS har ratene for kontraktsseismikk økt med rundt 35 prosent siden starten av året.

Ifølge Goldman Sachs råvaresjef Jeff Currie venter oljeselskapene historisk sett til de har hatt tre år med god inntjening før de girer opp investeringene. I så fall kan det drøye et år til før oljeserviceselskaper som PGS får full effekt.

Samtidig virker PGS å være avhengig av både olje- og gassektoren i tillegg til stemningen i kredittmarkedet, i motsetning til hva som er tilfellet for de fleste oljeselskaper og en del andre gjeldsfrie oljeserviceselskaper om dagen.

Komodo
16.12.2022 kl 16:53 6168

Videre fra artikkelen:

"PGS ASA

Norsk seismikkselskap med rundt 860 ansatte.

Hovedkontoret er på Lysaker, og selskapet har vært notert på Oslo Børs siden 1992.

Fikk sitt gjennombrudd med inntoget av 3D-seismikk i oljebransjen.

I 2003 ble selskapet restrukturert under konkursbeskyttelse, og sommeren 2016 gjennomførtes en emisjon hvor antallet aksjer økte med rundt 40 prosent.

Selskapet har i dag en flåte på elleve skip, hvorav fem er aktive.

Har en markedsverdi på rundt 4,9 milliarder kroner."

Stemmer det at kun fem av elleve skip er aktive?

Merker meg forøvrig at Evjen i DnB Markets Legger svakere late sales til grunn for at kontantstrømmen blir svakere i 2023 og 2024 enn i 2022. Kunne vært interessant å visst hvorfor han mener late sales vil svekkes.
Redigert 16.12.2022 kl 17:20 Du må logge inn for å svare
Komodo
16.12.2022 kl 16:56 6143

Enda videre:

"CHRISTOPHER MØLLERLØKKEN ANALYTIKER SPAREBANK 1 MARKETS

Da vi nedgraderte PGS til nøytral tidlig i oktober var det primært fordi vi anså gjeldsmarkedet som stengt for selskap som PGS på det tidspunktet. Siden den gang har selskapet løst sin refinansieringsproblematikk i 2023 ved å utstede nye aksjer for 1,5 milliarder kroner. Gitt at emisjonen ble gjort på 6,70 kroner per aksje, var den relativt nøytral for vårt kursmål på syv kroner. Siden starten av november har aksjen sklidd nedover. Vi ser den samme kursutviklingen hos hovedkonkurrenten TGS, og begge har falt på den negative trenden vi har sett i oljeprisen. Til tross for lettelser i Covid-restriksjoner i Kina og nye sanksjoner mot russisk oljeeksport har oljeprisen svekket seg på bekymring for hvordan en mulig resesjon vil påvirke etterspørselen etter olje. Svekkelsen i oljeprisen skjer på et uheldig tidspunkt for selskap som PGS. Det er i disse dager oljeselskapene setter sine budsjetter for neste år. Så langt tyder annonseringene fra olje- og gasselskapene at det vil være fortsatt vekst i lete- og produksjonsbudsjettene neste år. Samtidig er det ingen tvil om at PGS vil være avhengig av et åpent gjeldsmarked neste år i forbindelse med at de skal refinansiere vel fem milliarder i gjeld som forfaller i mars 2024.

Hold. Kursmål 7 kroner."

----------------

"ERIK ASPEN FOSSÅ, ANALYTIKER CARNEGIE

PGS tilbyr en attraktiv eksponering mot høyere olje- og gassinvesteringer. Verden er i en energikrise etter flere år med lave olje- og gassinvesteringer. Vi tror at investeringer må komme betydelig opp for å møte behovet for et stabilt og rimelig nok tilbud av energi. Med sine seks aktive seismikkskip er PGS sentral i å bistå oljeselskapene med å lete etter olje og bestemme hvor de skal bore brønner.

Den globale flåten med 3D-seismikkskip har blitt betydelig redusert etter at markedet kollapset i 2014. Det er hovedsakelig bare to spillere igjen: PGS og Shearwater. Dette gjør at markedet for 3D-seismikk allerede strammer seg til, selv om investerings- og aktivitetsnivåene fortsatt er moderate. Vi estimerer at dagratene til PGS er opp med nesten 30% hittil i år.

Vi forventer at dagratene vil fortsette å bedre seg inn i 2023-24. Dette vil føre til en kraftig bedring i inntjeningen til PGS fremover og styrke gjeldsbetjeningsevnen. Vi estimerer en nettogjeld til Ebitda på 1.5 i 2022 og 1.0 i 2023. Med store gjeldsforfall i 2023-24 er den finansielle risikoen fortsatt høy i PGS, men vi mener at selskapet vil ha en god nok inntjening og likviditet til å refinansiere dette fullt ut.

Kjøp. Kursmål 12 kroner."
True
16.12.2022 kl 16:56 6167

Hvor langt opp forventer folket at denne vil gå opp fremover med ny kontrakt?

Edit: Ser ut som jeg nettopp fikk svaret.
Redigert 16.12.2022 kl 16:59 Du må logge inn for å svare
Komodo
16.12.2022 kl 17:05 6116

"«Den gode nyheten er at nettogjelden er redusert fra 936 til 773 millioner dollar , den dårlige er at de måtte ga emisjon på 150 millioner dollar for å komme dit»

Dette er direkte feil !!!
Nettogjelden på 773 millioner dollar var ved utgangen av Q3 altså FØR emisjon på 150 millioner dollar !!"

Jeg foreslår at du sender en mail til journalisten og påpeker dette. Kanskje han er real nok til å rette det opp? Hvis du drar curseren over journalisten så får du opp en mulighet til å sende epost direkte.

Hvis det stemmer som du sier så har de en gjeld på 773-150=623 mill USD. Dersom det også er som det står i artikkelen, altså at de skal betale 218 mill USD i 2023, og det går bra, er gjelden nede på 405 mill USD. Og hvis det går som de fleste av oss her inne håper og tror, så styrker markedet seg så mye for PGS at det bør gå bra. De er da nede på en meget håndterlig gjeld, og DnB blir gjort til skamme. Men det kan jo ta sin tid. I mellomtiden kan DnB ture på med sin retorikk.
Redigert 16.12.2022 kl 17:11 Du må logge inn for å svare
Bertelli
16.12.2022 kl 17:23 5962

Det blir veldig skjevt og tendiøst og ha en artikkel hvor det refereres til det meglerhuset som har det laveste kursmålet. Journalisten burde absolutt nevnt andre meglerhus som er veldig positive,
True
16.12.2022 kl 17:42 5844

Synes denne aksjen virker veldig interessant og virker som den vil ta av hvert øyeblikk. Men hadde kanskje vært best å kommet seg inn i denne på 1-2 kr for å få ordentlig utbytte. Vet ikke om det er særlig vits nå med mindre kursen vil stige betydelig på lengre sikt. Kanskje bedre for tradere.
Redigert 16.12.2022 kl 17:43 Du må logge inn for å svare
oppturen
16.12.2022 kl 17:43 5845

Bare å sende den som gidder, alt ligger åpent for dem som gidder å bruke 5 min.
Alt av tall i artikkelen er i beste fall upresist.

Tallene for Q4 vil vise retning og analysene som peker på kursmål 7-13 er mye mer etterrettelige og riktige i forhold til regnskap. Disse slakt analysene er meget slett håndverk.
Pr i dag ser deg ut som PGS må finne en refinansiering på ca $600 mill før Mars 2024 ( dette vil da være all samlet gjeld i selskapet )
Slik ledelsen ser på markedet i det korte bilde vil 2023 bli et godt år og refinansiering med nedbetaling over 5 år burde være fullt mulig å få til. Når dette er på plass tipper jeg vi får kursmål på det dobble av i dag.
Det har vært litt fokus på renteutgifter og jeg tror at renteutgiftene for PGS vil bli lavere i 2023 enn i 2022. ( renten er Libor +6,5 % , ganske høy, men om Libor øker med 3% poeng vil totalrenten øke med «bare» 25%. Når gjelden har blitt redusert med 1/3 vil det si at total rentetrykjet til PGS har blitt redusert)

Mindre brukt på renter gir mer til bruk på avdrag ( en hyggelig spiral 😀). Når det gjelder kontrakt seismikk og MC seismikk så var markedet dårlig langt ut i Q2 2022, vi vil nok se et meget sterkt Q4 og 2023 kan meget vel ytterligere øke med 80-100% over 2022 i inntjening ( tipper minst 15 flere seismikk måneder solgt i 2023 over 2022 )
Ifølge prospekt vil PGS iløpet av 2023 få levert flere nye streamer sett for fornying av flåten, kommer noe kostnader med det men utrolig godt timet invistering.
Min spådom er at vi iløpet av neste 5 år vil ha inntjening til å betale all gjeld + utbytte tilsvarende hele dagens mcap.
Blir CCS i nærheten av hva analytikerene tror så vil hele flåten til PGS være i full jobb til de er klar for skraphaugen så kan enhver finne hvilken PE som er fornuftig.

Når vi først er inne på spiker, tror en god vinn/vinn hadde vært om Explorer ble skrotet og PGS heller kjøpte ut et nyere fartøy lik Apollo fra Shearwater. Mulig stålet er bra på Explorer men balja er 27 år og har vært ute av drift en tid.
Hans0
16.12.2022 kl 17:45 5870

Jeg ser at det er gjort noen endringer på tender 7003890127 i dag.
Der hvor PGS har det laveste budet er status endret fra "awarded" til "Homologated"
I tillegg er datoen for disclosure of result endret fra 17.11 til dagens dato 16.12.2022 11:01:44