Bawat

Storebetong
15.12.2022 kl 16:39 5143

Bawat

Jeg synes det er på tide med en tråd for meningsutvekslinger her på finansavisen.no for dette selskapet.

Selskapet ble kapitalisert til ca 200 mill ved børsintroduksjon i mars 2022 på aksjekurs 6,20 (eller var det 6,50? uansett ikke viktig) og nå er aksjekursen drøyt 2 kr.
Emisjon på ca 1 kr neste år kan ikke utelukkes selv om daglig leder uttalte at dette blir den eneste gangen selskapet skal hente inn penger fra aksjemarkedet.

Det en en stor fordel om dere som er interessert i Bawat både har lest prospektet ved børsnotering og Q2 + Q3-raportene for 2022, i det minste hovedtallene.

Det er fremdeles skyhøy risiko i aksjen, men oppsiden er ganske stor slik jeg ser det, spesielt om positive kontantstrømmer vil vise seg allerede i 2023. Som vi vet er det en tidshorisont rundt å få orden på ballastvann innen høsten 2024. Det er danske folk som primært driver dette selskapet og de har brukt en del penger og ca 10 år å utvikle sitt produkt. Det som er mest spennende er hvor mye de får solgt og når.

Link til to konkurrenter:
https://www.forus.no/nyheter/-optimarin-renser-ballastvannet-p%C3%A5-skip-over-hele-verden-gr%C3%B8nt-og-lokalt-og-verdensledende

https://desmioceanguard.com/news/countdown-to-2024-for-ballast-water-treatment/



Imøteser gjerne kommentarer fra folk som vet mer enn meg om både selskapet og konkurrenter.

EDIT: beløp nevnt er i SEK, som for øvrig er tilnærmet lik NOK.

Jeg får dessverre ikke lagt inn ticker "Bawat" her på tråden. Mulig fordi den er notert i Sverige (eller klønete av meg og det er det første gang jeg lager en tråd) .

https://www.bawat.com/

Redigert 21.01.2023 kl 01:52 Du må logge inn for å svare
Storebetong
22.12.2022 kl 00:32 5007

Det er ingenting som haster her for min del, men jeg tenker å legge inn noen ekstra ord selv. Kurs var 6,50 i mars 2022.

Jeg fant ingen bedre variant enn å kalle dette en "grønn aksje", på grunnlag av hva selskapet sier om sine systemer. Grønne aksjer er ikke spesielt hot om dagen og det er ikke Bawat heller. Om de ikke får vist vesentlig stigende omsetning som de har indikert i rapporten for Q3 2022 går aksjen som nevnt antagelig kleint samt at de må krype til korset og forsøke å hente inn penger på nytt medio 2023.

Jeg ønsker definitivt at denne tråden blir helt saklig og ingen forsøk på hausing eller usaklig nedsettende kommentarer om aksjen vil bli likt av meg.
Jeg er for øvrig meget sterkere posisjonert i Strongpoint (STRO)og deltar til tider litt ivrig i dette forumet.

I og med at jeg har fortalt hvem jeg er på STRO sitt forum kan jeg spare enkelte for detektivvirksomhet og si hvem jeg er:
Frank Svindahl, 52 år.
Har 25.000 aksjer og 15.000 opsjoner (ser verdiløse ut nå) i Bawat
storebetong@hotmail.com og tlf 91 87 37 57

Hilsen Frank, og håper vi blir flere enn meg her på tråden etter at det kommer nye kvartalsrapporter fra selskapet.
Selskapet kom med Q3 2022 lenge før opprinnelig annonsert, så vi får bare avvente Q4 2022 og Q1 2023 før evt. opsjoner må realiseres som verdiløse.

EDIT: Etter det jeg kan oppfatte så er det primært folk som leser på STRO som har lest mine innlegg her. Hyggelig det, og her skal jeg klare meg i langt tid uten kommentarer fra andre:) To be a captain on a sinking ship is not easy...- but I take the job in this case.
Redigert 22.12.2022 kl 01:12 Du må logge inn for å svare
Storebetong
22.12.2022 kl 01:23 4980

Siden det er noen som er innom her og leser kan jeg nevne følgende om det skulle ha interesse:
¤ Jeg har investert 1 mill i Strong
¤ Jeg har investert 100K i Bawat som jeg hele tiden har ansett som et lodd.
¤ Jeg er regnskapsfører og gammel børsmegler, men har ingen overbevisning så langt på at jeg er særlig flink på aksjeinvesteringer
.
Redigert 22.12.2022 kl 01:24 Du må logge inn for å svare
Storebetong
22.12.2022 kl 01:40 4966

Aksjen er normalt meget illikkvid, men noen har kjøpt en del volum (normalt 50K av gangen) vei nedover fra Danske Bank fra ca kr 4 til litt over 2. Litt slapp overtegning på 6,50 har også sendt ut en del mindre aksjonærer. Jeg følger med på slike ting. Om den aggressive selgeren er ferdig vet jeg naturligvis ikke, men det har sett rolig ut de siste par ukene.

Poenget for dere som er inne i eller vurderer å gå inn i aksjen er det vanlige:
Hva er selskapet verdt nå i forhold til mine forventninger for fremtiden (som selvsagt er meget vanskelig å spå i dette tilfellet)
Redigert 22.12.2022 kl 01:55 Du må logge inn for å svare
Storebetong
31.12.2022 kl 16:06 4802

1,96 med liten synlig kjøperstyrke nedover ble den brutale sluttkursen for 2022.

Vi får i første omgang se hva 2023 bringer. Selv ser jeg fram til Q4 2022-rapporten og Q1 2023-rapporten spesielt, samt børsmeldte nyheter.

Godt nytt år til dere som er interessert i å lese om Bawat:)
Storebetong
14.01.2023 kl 20:42 4558

Nå er aksjekursen ca 2,30 og jeg kjøpte selv 5.000 aksjer i dag på 2,30 slik at jeg har 30.000 aksjer og 20.000 (mulig verdiløse - vi får se i juni 2023) opsjoner. Markedsverdien på selskapet er nå ca 70 mill. Spørsmålet er om danskenes innsats over ca 10 år vil gjenspeile seg i salg og overskudd/positive kontantstrømmer på sikt.

Hvis selskapet ikke kommer med noen børsmeldte positive nyheter før planen om årsrapport for 2022 den 21.02.2023 tror jeg aksjen faller videre ned. Jeg har dog lite "temp" på hva som faktisk skjer i selskapet. Spennende er dette uansett for de som har satt seg litt i inn i caset og for min egen del, så vil jeg ikke gråte om alt går i null - jeg vet risikoen i dette her, men ser naturligvis oppsiden.)
Storebetong
15.01.2023 kl 22:52 4453

Om det blir ny emisjon på ca 1 kr til sommeren 2023 som jeg ikke anser som usannsynlig så skal jeg delta. Men merk at plutselig kan selskapet få til noe som gjør at aksjekursen på kr 6,50 i emisjonen i mars 2022 vil fremstå som billig, selv om den er 2,30 nå. Som jeg har påpekt før er det skyhøy risiko her i denne aksjen, men jeg anser det selskapet har utviklet som noe solid. For dere som er i tvil så putt gjerne inn noen "lekepenger" som tåler å gå tapt...
Storebetong
16.01.2023 kl 23:21 4401

For de som ikke har fått tilsvarende mail som jeg fikk kl 18.31 i dag eller lest børsmeldingen i kveld - så går salget tregere enn planlagt for selskapet:

Bawat’s Guidance On 2022 Order Intake
In Q3 2022 Bawat reported that Order Intake for Q4 would support the full year guidance, however due to delayed decision making from customers the Order Intake for the full year 2022 will be lower than guidance.

With delay in decision making from two large individual clients in Q4 2022, the full year guidance of 35-50 mill SEK will not be reached, but instead full year order intake will be 18,1 mill SEK. The full Q4 figures will be released according to the financial calendar February 21st, 2023.

The guidance reflects the difficulty in projecting decision making on larger orders for mobile containerized solutions. These orders have a large impact on the full year volume and thus have a large on/off effect on reaching guidance. The two orders in discussion are still being negotiated with the clients.

Bawat is still very positive towards the future order intake, and the commercial activity level in the company does not reflect the missed guidance. The quote volume has steadily been increasing all through 2022 including Q4. In that increasing volume is also a larger share of mobile systems, which has proven to have a longer lead time for conversion to order. However, as multiple new sales agents across the globe also are getting traction with customers in the market, we expect that conversion rate from quotes to orders will increase in speed and volume in 2023. This will support the continued journey towards break even for the company.

With the full financial reporting of Q4 2022 on February 21st, 2023, Bawat will also report a detailed guidance for the 2023 year, but at current point in time Bawat is guiding for 2023 and beyond as follows:

Order Intake 2023. 40-60 Mill SEK
Estimated EBITDA break-even is forecasted to be reached in H2 2024 based on projected revenue, cost, and margin structure. This is in the line with the projection at the time of the IPO.
The company capital is still primarily used to push for sales and marketing activity, and the company business is still generating positive cash flow in all orders executed, thus seriously reducing the cash-intensity to EBITDA break-even.


FOR MORE INFORMATION, PLEASE CONTACT:

Investors & Media:

Marcus P. Hummer, CEO, E-mail: mph@BAWAT.com

John B. Henriksen, CFO, E-mail jbh@BAWAT.com



Certified Adviser

Svensk Kapitalmarknadsgranskning AB

Telephone: +46 11 32 30 732

ca@skmg.se



Storebetong
18.01.2023 kl 22:43 4308

Guidingen over ser ikke ut som noen overraskelse på aksjemarkedet i det hele tatt. Det er selvsagt minimalt volum omsatt de siste dagene, men hvis man ser på den lille kjøper- og selgerstyrken som er synlig i aksjen, så er det helt sannsynlig at aksjemarkedet har forutsett denne guidingen.

Jeg er heller ikke overrasket på noen måte over guidingen/børsmeldingen. Jeg er litt skuffet over forventet ordreinngang i 2023, men at selskapet er så ærlig de kan er viktig. Det lukter ny emisjon til sommeren, så får vi se om det blir nede på ca kr 1, som jeg har indikert her før, eller om aksjemarkedet allerede har priset en sannsynlig emisjon inn.

EDIT 1: En ting er at selskapet selskapet selvsagt skal guide ærlig. En annen ting er at de er gått tilbake til å bli mer forsiktig (jeg tenker da på at daglig leder som kanskje var litt for optimistisk da han sa at det blir kun denne ene gangen selskapet trenger å hente inn penger fra aksjemarkedet i forbindelse med et intervju rundt børsnoteringen - en overraskende uttalelse for meg, som jeg reagerte på den gangen, og trakk litt på smilebåndet av samt tenkte at han er nok litt ung og ivrig...).

I prospektet ved børsnotering i mars 2022 var selskapet meget nøye med å påpeke risikofaktorer, som selvsagt alle som tegnet seg på kr 6,50 burde tatt nøye med i vurderingen. Jeg gikk dog inn med lite i emisjonen og har kjøpt mer på synkende fordi jeg ser på dette med lange briller selv om jeg også ser det på som et lodd, til tross for at det selskapet har utviklet ser bra ut, og den bakgrunnsinformasjonen jeg har funnet på internett indikerer at det er solide folk bak selskapet. Lite salg og stadig nye emisjoner (før man evt. gir opp) er aldri bra medisin i aksjemarkedet, selv om jeg selvsagt ikke kan si at det vil skje her.
Redigert 18.01.2023 kl 23:53 Du må logge inn for å svare
Storebetong
21.01.2023 kl 00:42 4197

Jeg kjører foreløpig en form for "one man show" her og det er helt greit for min del. De som vil lese hva jeg skriver velger det selv. For eventuelt nye lesere anbefaler jeg sterkt å lese alt jeg har skrevet fra start av tråden 15.12.2022.

Selskapet kom nylig med en i utgangspunktet negativ prognose (guiding) på inntektene og aksjen har i praksis styrket seg marginalt (på meget lavt volum omsatt) siden prognosene kom. Jeg snakker mest om styrken jeg ser på kjøper- og selgersiden når jeg vurderer om aksjen har styrket seg eller ikke.

Det har hele tiden siden start av handel i aksjen vært meget stor spread på kjøper og selger og etter min oppfatning er det nå noen som har programmert maskiner som forsøker å utnytte denne spreaden. Som tidligere nevnt har det primært vært en aggressiv selger som jeg ikke har sett på en god stund.

For øvrig gjentar jeg ikke meg selv i dag. God helg til dere som er interessert å lese om Bawat:)

EDIT: Jeg har i dag lagt til 3 linker i ingressen til startinnlegget fra 15.12.2022 som dere sikkert har funnet selv om dere er interessert i selskapet/bransjen.

Redigert 21.01.2023 kl 01:55 Du må logge inn for å svare
Storebetong
22.01.2023 kl 01:37 4096

Tendensen i kursen er svakt på vei oppover. Jeg velger å tippe på 2,60 rett før resultatfremleggelse for Q4 2022 den 21.02.2023, så får vi ta det derfra.
Redigert 22.01.2023 kl 01:38 Du må logge inn for å svare
Storebetong
27.01.2023 kl 02:21 3859

Som også tidligere observert, så observerte jeg i dag en "krangel om å ligge på laveste selger.".Dette ser ut til å være maskiner som antagelig er programmert til å selge en viss andel av volumet. For slike aktører er dette naturligvis vanskelig i en aksje med stor spread/lavt volum og normalt blir man målt mot snittkursen for omsetning i løpet av dagen.
Storebetong
02.02.2023 kl 21:18 3683

Synkende trend og nidstrist kjøperside igjen. Likviditeten er jo så svak her nå at om noen ønsker å selge litt volum kan det bli et "kursras" (som jeg selvsagt har omtalt som ikke usannsynlig). Selskapet har tydelig kommunisert at ting tar tid, og slik blir det antagelig med evt. positive aksjekursopplevelser også.
Storebetong
16.02.2023 kl 01:54 3595

Rapporten for Q4 som er annonsert 21.02.2023 kommer neppe med noen spennende/overraskende tall. Hva selskapet skriver i rapporten tror jeg dog er mye mer interessant. I hvilken grad aktører som handler i aksjen tolker/tror på det selskapet skriver i rapporten blir naturligvis retningsdrivende for aksjekursen.
Storebetong
24.02.2023 kl 00:12 3378

Foreløpig vil jeg si at rapporten for Q4 var meget puslete som forventet. Kun 6 mill i cash på bok indikerer som tidligere nevnt ny emisjon, kanskje sommer 2023.

De har redusert langsiktig gjeld med ca 20 mill fra 31.12.2021 til 31.12.2022 etter emisjonen ved børsintroduksjonen i mars 2022. Det er mulig selskapet har en plan om låneopptak kontra/i tillegg til emisjon, men de sier ikke noe om dette i rapporten for Q4 2022 - tipper de håper at de skal klare seg uten emisjon, men kryper til korset når de må.

De ser ikke for seg at EBITDA vil kunne bli positiv før andre halvår 2024, så noe finansiering må på plass. Det er åpenbart fortsatt skyhøy risiko i aksjen.

Utviklingen i selskapet går tregere enn forventet fra børsintroduksjon på kr 6,50 hvor selskapet ble priset til drøyt 200 mill. Nå er de priset til i underkant av kr 2 pr aksje etter min mening, og det er under 80 mill.

Selv ser jeg fortsatt på dette som en meget langsiktig og artig investering, men et lite lodd. Jeg vil ikke selge aksjer selv om magefølelsen forteller meg at vi skal lenger ned. Jeg vil heller plukke opp litt flere aksjer i en emisjon på lavere kurs (sannsynlig om det blir ny emisjon) og sitte rolig på plassen min:).

Vi må huske at selskapet har brukt ca 10 år på å utvikle sine produkter og de største investorene vil nok gladelig dytte inn litt mer cash i en ny emisjon på et klart lavere nivå enn de gjorde i mars 2022
Redigert 24.02.2023 kl 01:27 Du må logge inn for å svare
Storebetong
24.03.2023 kl 09:21 3215

https://www.nordnet.no/market/news/1007604774

Det er altså nå ikke like sannsynlig at selskapet vi foreta en ny emisjon på rundt 1 krone til sommeren. De ser ut til å ha annen finansieringsløsning på plass.

Nefco, the Nordic Green Bank kommer kanskje inn på eiersiden her. Vi får se an når det kommer mer detaljer rundt dette.

Since the Nefco financing requires the matching of equity with a minimum 1:1 ratio, the board of directors of Bawat is exploring the conditions to carry out a new share issue in the near term:

Altså blir det nok en emisjon snart hvor vi som aksjeeiere kan delta.

https://www.nordnet.no/market/news/1007604979

Bawat har fått ett principiellt godkännande från Nordic Environment Finance Corporation, Nefco, om en grön finansiering på cirka 25 miljoner kronor. Det framgår av ett pressmeddelande.
Finansieringen kommer enligt Bawat att troligen bli utbetald under två trancher, men en första under första halvåret 2023 och den andra under 2024.

Enligt Bawat är de specifika detaljerna kring finansieringen, såsom villkor och förhållanden, fortsatt föremål för förhandlingar. Ett slutligt avtal väntas bli tillkännagivet inom kort.

Finansieringen från Nefco kan täcka högst 50 procent av bolagets totala finansieringsbehov och måste matchas med eget kapital i ett förhållande på minst 1:1. Den beräknade återbetalningstiden för finansieringen är på sju år.

Då Nefco-finansieringen måste täckas med 1:1 undersöker Bawats styrelse också förutsättningarna för en nyemission på kort sikt. För att täcka likviditetsbehoven under tiden som man håller på att slutföra Nefco-finansieringen och den potentiella nyemissionen, kommer bolaget också att uppta ett brygglån. Detta beräknas vara arrangerat och på plats i slutet av mars 2023.

Reno Santic

Nyhetsbyrån Finwire

https://twitter.com/finwire

newsroom@finwire.se
Redigert 24.03.2023 kl 10:08 Du må logge inn for å svare
Storebetong
13.05.2023 kl 08:43 3078

Netco-finansieringen kombinert med en emisjon på 18,8 mill er på plass, men jeg er litt skuffet over at de ikke ønsker å hente inn mer kapital når de først skal ha en emisjon som de litt kjekt (daglig leder) så for seg at ikke kom til å bli nødvendig for et drøyt år siden.

Jeg tipper det er de større eierne i selskapet som ikke ønsker å bli utvannet på noe de mener er et for lavt nivå og at de ha fått gjennomslag for dette hos selskapet.

Usikkerhet rundt hvor lenge de har cash til å satse (som gjør flere emisjoner sannsynlig for aksjemarkedet) er ikke en bra greie.

Detaljene rundt trinn 2 i emisjonen skal det stemmes over på generalforsamling 7. juni og minst 90% av stemmene skal være enig om dette før det vedtas.

For min egen del er jeg usikker på om jeg får deltatt i emisjonen på kr 1,60. Dog kjøper jeg gjerne på børs isteden om kursen dipper ned rundt eller under dette nivået. Aksjemarkedet har ofte en egen angst rundt emisjonsnivåer.

Redigert 13.05.2023 kl 09:19 Du må logge inn for å svare
Storebetong
19.05.2023 kl 16:58 2962

Da fikk jeg aksjer på både 1,55 og 1,45 i dag og kjøpersiden er tilnærmet tom (i gamle dager var det best å kjøpe i slike tilfeller, men i dette caset er det selvsagt tungt å estimere bunnen). Vi får se hvordan det går med emisjonen på 1,60 som det ikke er noen vits å delta i for min del.
God helg:)

Edir: Om jeg som eneste til en viss grad vesentlige gjenstånde kjøper i dag med 5.000 aksjer på 1,30 får disse neste uke, får jeg nok vente til etter referat fra GF 7. Juni før jeg kjøper mer. Men går det for skarpt ned så klarer jeg nok ikke å vente...lodd på 6 50 var ok. Situasjon litt svakere nå, men billigere lodd. Husker at lodd ofte går i null.

Jeg eier nå 0,1% av selskapet etter dagens kjøp av 20.000 aksjer som gir meg 50.000.
Redigert 20.05.2023 kl 00:20 Du må logge inn for å svare
Storebetong
24.05.2023 kl 20:23 2850

Q1 som ble presentert i går var helt som forventet, og naturligvis ingen trigger noen vei.

Om aksjen bør prises som tilnærmet verdiløs fordi det skjer lite nå og fordi noen er desperate etter å komme seg ut før den "går i null" tid vil tiden vise. Er det noe hold i dette caset vil noen som både har penger og troa plukke opp (mere) aksjer om det blir billig nok. Jeg kjøper neste gang på rundt 1 krone, men det vil bli dårlig timing om vi må ned i 10 øre i løpet av det neste året (men da akkumulerer jeg med mindre caset ser fortapt ut av fundamentale grunner, noe jeg sliter med å se på et års sikt)... Jeg har sett for mange slike aksjer til å sette "logiske begrensinger" på forventningene opp og ned i aksjekursen.
Redigert 24.05.2023 kl 20:24 Du må logge inn for å svare
Storebetong
10.06.2023 kl 13:22 2743

Generalforsamlingen 07.06.2023 er over - som dere kan se av børsmeldt pressemelding 07.06.2023 og her er et utklipp av referatet:
.he meeting resolved, in accordance with the proposal of the board of directors, to adopt guidelines for salary and other remuneration.

Directed issue of shares

The meeting resolved, in accordance with the proposal of the board of directors, on a directed issue of shares to Klaus Nyborg (chairman) and Marcus Hummer (CEO) of no more than 1,048,750 shares at a subscription price of SEK 1.60 per share.

Slik jeg kan forstå dette er emisjonen ferdig og endel av oss små akjonærer fikk ikke anleding til å delta. helt greit med tåmodihet slik at det ble kjøpt akjer på børs under emisjonskurs på kr 1,60.

Veien videre får vi bare se på. Selskapet mener de har nok cash for et års tid, men ny emisjon kan skje. Alle skip skal etter reglene ha godkjent system for ballastvann inne september 2024 ((som selvsagt ikke alle vil klare å få orden på). Hvor stor del av dette enorme markedet Bawat vil lykkes i er selvsagt uklart, men for min del er det spennende med å kjøpe lodd her, egentlig på alle nivåer under emisjonskurs SEK 6,50 i mars i fjor.

Pr i dag ligger jeg bare og fisker rundt 1 krone for, for jeg har sett hvordan slike aksjer, som aldri har tjent penger, har oppført seg før..


Storebetong
23.06.2023 kl 00:25 2640

Sannsynligheten for nyheter som vil få fart i aksjekursen med det første er slik jeg ser det lav. Selskapet har spådd (antagelig nøkternt) relativt lav ordreinngang for 2023, og om ikke de får en uventet storfisk på kroken blir det nok fortsatt et overheng av aksjonærer som vil ut. Jeg tipper jeg får akkumulert med flere aksjer på rundt 1 krone i løpet av sommeren:)

Caset er jo det samme (dog litt svekket siden emisjonen på 6,50 fordi det går litt tregere enn forventet den gang med salg), så får vi bare se om selskapet får det til eller om dette blir null:).

Selskapet vil neppe gi seg før høst 2024 uansett, men vil muligens måtte hente inn mer kapital på ubehagelige nivåer for dagens aksjonærer for å holde liv i selskapet.

Ellers vil det etter høst 2024 helt sikkert være mange skip/rederier som ikke har orden i sakene, og vil måtte finne leverandører til orden på ballastvann for å unngå høye bøter og evt. konkurs.
Redigert 23.06.2023 kl 00:27 Du må logge inn for å svare
Storebetong
12.07.2023 kl 16:17 2470

Jeg tok til en viss grad feil i min betraktning over i og med at det ble litt fart oppover i aksjen basert på en ordre på SEK 10,5 mill 28.06.2023. Ordren var helt klart i tråd med selskapets nå forsiktige guiding.

Aktørene som handler i aksjen virker lite rasjonelle etter min oppfatning. Det er små volumer som omsettes og spread er fortsatt stor på brukbare volumer, så dette betyr lite.

God sommer til alle som liker å lese om Bawat:)
Storebetong
07.09.2023 kl 00:42 2182

I dag fikk jeg litt på 1,35. Q2 2023 var som forventet svakt. Tenker å plukke litt rundt en krone i høst. Det kommer antagelig noe positivit/nøytralt fra selskapet i løpet av året i form av en ordre eller flere, men neppe triggende til kurs over kr 2.
Redigert 07.09.2023 kl 09:54 Du må logge inn for å svare
Storebetong
13.10.2023 kl 11:38 1942

Det har vært helt stille fra selskapet med hensyn til børsmeldte nyheter side Q2 ble lagt fram 22.08.2023, Q3 er annonsert 21.11.2023.

Alt tyder på at salg går tregt. Det bør komme en børsmeldt ordre eller to i løpet av året på minst 10 mill for at selskapet skal holde det de har indikert av ordreinngang.

Dog bør vi alle vite at risikoen i denne aksjen er skyhøy. Potensiell oppside er stor men sannsynlighet for verdi null er absolutt til stede.

God helg til alle som liker å lese om Bawat:)
Redigert 13.10.2023 kl 11:39 Du må logge inn for å svare
Storebetong
24.10.2023 kl 15:15 1849

Bawat har valgt å inngå et samarbeide med Arctic Securities ved at de vil følge selskapet og foreta analyser/lage estimater. Slike betalte analyser har jeg god erfaring med å lese via Strongpoint sitt tilsvarende samarbeide med ABG, og i dette tilfellet har de vært meget jordnære og fornuftige. Betalte analyser har selvsagt ingen konkret anbefaling på aksjene.

Se link:
https://publish.ne.cision.com/Release/ViewReleaseHtml/9F2823CBA7548B32

Det skal ligge en pdf-fil her fra Arctic datert 05.10.2023.

Fair value range 0,6-4,90 pr aksje vitner om den store usikkerheten i aksjen. Forventet sterk inntektsvekst fra 2024. Forventet break-even på EBITDA i 2025.


Storebetong
25.11.2023 kl 15:23 1589

Q3-rapporten kom 21.11.2023 og ligger her på hjemmesiden til Bawat sammen med analyse fra Arctic fra 05.10.2023 samt tidligere rapporter:
https://investor.bawat.com/company-reports/

Salget er foreløpig meget lavt, men det er positivt at bruttomarginen ligger på 33% de 9 første månedene som er over selskapets langsiktige mål på 30%.

Salg av mobile systemer med bedre marginer grunnet lav konkurranse i dette segmentet gir hele 38% margin i Q3. De har kun 1-3 konkurrenter i dette segmentet og største konkurrent er Damen som de inngikk et joint-venture med som ble signert 09.11.2023. Samordning av salgsapparat og benyttelse av Damen sin produksjonskapasitet er nøkkelordene for samarbeidet.

Selskapet snevrer inn forventet ordreinngang til SEK 40-50 mill for 2023 fra 40-60 mill. Ordreinngang pr 30.09.2023 var 23,8 mill så Q4 tror de godt om.
De har fått på plass salgsorganisasjon i løpet av høsten og er i forhandlinger i både Europa og USA.

Tidlig i 2024 vil vi både se om de lykkes med sin guiding for hele 2023 samt at de ville guide på ordreinngang for resten av 2024.

Kontantbeholdning pr 30.09.2023 var 7,6 mill. 6 mill var fortsatt ikke utbetalt av Netco-finansiering på 25 mill.
Dog er nok selskapet nødt til å finne noe finansiering i løpet av det neste året før de forhåpentligvis går ca break-even på EBITDA om et års tid.
Det kan bli lån, men fare for en ny emisjon til sommeren anser jeg som tilstede.
Dog produserer ikke Bawat sine systemer, binder noe i lager etc. og får forhåndsbetalt slik at de faktisk har positiv arbeidskapital i forbindelse med salg.

Det store spørsmålet er selvsagt om aksjekursen på drøyt kr 1 som priser selskapet til snaut 60 mill har tatt godt nok høyde for dette.
Nedside i aksjekursen på ca 50% det neste året og oppside på 100% eller mulig mer om de skulle få en storfisk til å bite på er nok et fornuftig utfallsrom.

Av ca 60-70.000 skip som er omfattet av reglene om rensing ballastvann som må på plass innen september er det ca 20.000 skip (Bawat har løsninger for ca 8.000 av disse skipene) som ikke har en løsning. Det er dog mange store konkurrenter og Bawat er en miniaktør.

Denne tråden feirer 1 år 15.12.2023! Kun jeg har skrevet her, og det hadde vært hyggelig om noen andre har lyst til å bidra med noen ord før den tid😃.

Link til intervju med CEO i forbindelse med Q3:
https://www.youtube.com/watch?v=mcfhzEw-67w

Redigert 25.11.2023 kl 15:26 Du må logge inn for å svare
Storebetong
01.12.2023 kl 11:07 1401

I det korte bildet ser det ut til at aksjen har bunnet ut. Ingen positiv melding fra selskapet om større ordre siden juni 2023 er dog skuffende. Vi får bare være flinke til å vente. God helg til alle som liker å lese om Bawat:)
Redigert 01.12.2023 kl 11:19 Du må logge inn for å svare
Storebetong
31.12.2023 kl 09:08 1161

Sluttkursen for 2023 ble tilnærmet lik for 2022 i underkant av 2 kroner etter å ha vært nesten nede i kr 1 i løpet av året.

Vi får se hva 2024 bringer, men ting tar tid så lange briller samt fokus på stor risiko er nok lurt.
Ordren selskapet fikk rett før jul gjorde at de er komfortabel med egen guiding på ordreinngang for 2023.

Godt nytt år til dere som er interessert i å lese om Bawat:)
Redigert 31.12.2023 kl 09:36 Du må logge inn for å svare
Storebetong
20.01.2024 kl 00:43 868

Noen ting å merke seg denne uka - alt er børsmeldt så vi trenger ikke detaljene her:
1) CEO gjorde et ok innside kjøp på snaut kr 2 i snitt.
2) Rettet emisjon og del 2 finansiering på plass etter plan fra 2023.
3) Som en av de mest illikvide aksjene er det blitt noe nytt med kun handel kl 09.00,11.00, 13.00,1500 og ca 17.25. Vi får se hvordan dette kan vurderes på sikt.

Uansett virker aksjen litt sliten etter å ha prøvd seg på 2 kr et par ganger nylig. Faller nå på svakt volum.

Selskapet leverer antagelig som forventet for 2023, som ikke er så verst, så får vi se videre.
Ting tar tid her. Tidslimit sept 2024 for å få orden på rensing av ballastvann for alle skip har foreløpig ikke gitt en stor økning i salgsinntektene for selskapet.
Større konkurrenter har antagelig fått økningen, Bawat er jo en miniaktør foreløpig.
Redigert 02.02.2024 kl 16:18 Du må logge inn for å svare
Storebetong
08.02.2024 kl 15:14 625

Når det gjelder handelen med kun auksjoner kl 09,11,13,15 og ca kl 17.25 er dette opplegget helt greit etter min mening.

Dog er det ikke ok at kun 1 nivå på kjøper- og selgersiden synes i ordreboka, i motsetning til 5 nivåer som er normalt.

Jeg tok nylig kontakt med CEO på e-post, fikk rask tilbakemelding og hadde en hyggelig prat med ham i dag.
Han lovte å ta opp dette med nivåer som synes i ordreboka med svenskebørsen/Nasdaq.

Selskapet har hele tiden etter min oppfatning informert markedet på en bra måte, og etter dagens opplevelse anser jeg de som meget investorvennlige:)

Storebetong
23.02.2024 kl 21:01 444

Selskapet kom med rapport for Q4 2023 i dag og det var lite overraskelser i det store og det hele. At selskapet velger å guide er noe jeg liker og at de nå traff greit på guidingen (dog nedjustert marginalt underveis) på ordreinngang for 2023, dog i det nedre intervallet er ok. Jeg har kritisert selskapet for å guide for optimistisk fra børsintroduksjon, men de synes nå etter min oppfatning (enten de har lest hva jeg har skrevet her eller ikke) å ha blitt litt mer konservative i guidingen. Det ble ordreinngang på 41,8 mill i 2023 mot guidet 40-50 mill.

Selve regnskapstallene for 2023 er bare småpenger i inntekter, så etter min oppfatning betyr dette lite. At bruttomarginen er vesentlig forbedret er selvsagt bra, men vi får ta det med en klype salt inntil det blir vesentlig større inntekter. Bruttomarginene varierer jo mye på hva slags produkter de får solgt (det er høy margin på mobile systemer hvor de har liten konkurranse).

De guider nå om vi sammenligner med guidingen for 2023 på ordreinngang på 70-90 mill i 2024.Dette ser fint ut for min del.

Selskapet velger nå å legge om guidingen fra 2024, i og med at de snart får litt inntekter det er verdt å snakke om, og guider på inntekter og EBITDA fra 2024.
De ser for seg salg på 42-54 mill og en EBITDA på minus 7-12 mill i 2024. De ser også for seg ca 0 i EBITDA i Q4-2024 som jeg antar er ca lik endring i cashflow.

Det er logisk å se for seg at cashflow blir positiv i 2025 med denne utviklingen selskapet ser for seg. De hadde kun 2,3 mil i cash 31.12.2023, men i og med at de har positiv arbeidskapital på prosjektene ser det ikke så galt ut for 2024. Noe ny finansering i 2024 er det kanskje behov for, men det ser lysere ut enn for et år siden. Det kom også inn ca 6,5 mil i planlagt emisjon tidig 2024.

Om aksjen er verdsatt riktig på ca 1,70 er opp til aksjemarkedet å vurdere. Selv har jeg minst 5-års perspektiv fra i dag og velger å akkumulere forsiktig.
Det kan selvsagt fortsatt gå i null, men jeg velger nå å omformulere "et lodd" til en investering med høy risiko (som selvsagt alle investeringer i selskaper som ikke tjener penger er). Jeg har i dag 72.000 aksjer og flere vil det bli de neste årene.

Selskapet har i dag drøyt 55 mill aksjer og med en aksjekurs på 1,70 er verdien av selskap ca 94 mill.

Link til nøkkeltall i rapporten hvor det også er link til hele rapporten:
https://investor.bawat.com/news/detail?releaseIdentifier=8E40DA2252BAC700

PS! Les gjerne fra toppen av denne tråden og fram til i dag om du er interessert i å lese om Bawat - jeg tror jeg har oppsummert selskapets historikk på børs ok.

Edit: Det skal selvsagt nevnes at ca 11,2 mill SEK forventes inn i cash fra andre del av Nefco finansieringen i H1 2024. Behovet for ytterligere finansiering er dermed kanskje ikke tilstede.

Redigert 25.02.2024 kl 22:05 Du må logge inn for å svare
Storebetong
17.04.2024 kl 19:38 141

Det har ikke vært noen børsmeldte nyheter siden Q4 2023 kom 21.02.2024 og Q1 2024 kommer først om etter plan 30.05.2024. Så om det ikke tikker inn noe spennende som skal børsmeldes blir det nok stille både her og i aksjen.

Aksjen virker fortsatt litt sliten under kr 2 på syltynt volum, men det ble da omsatt drøyt 50.000 aksjer på kr 1,75 i dag.
At noen la 60.000 til salgs på 1,70 senere i dag tyder på at noen vil ut med litt volum. Forblir det stille framover er det nok fint mulig å plukke inn litt på lavere kurser.

Det svake volumet i aksjen er helt sikkert med på å begrense interessen for å gå inn i aksjen.
Hvis selskapet lykkes etter guiding kan vi helt klart tro på bedre omsetning allerede om et års tid, slik at risikoen ved å gå inn i aksjen reduseres noe.
Å ta større posisjoner i et relativt kortsiktig perspektiv ser dog ikke lurt ut.

Jeg tipper primært at det er få norske aksjonærer i aksjen som gjør interessen for denne tråden meget liten. Dog har det vært lest innlegg 5.000 ganger her pr i dag, og det ser jeg på som en liten positiv milepæl::)

Som jeg skrev innledningsvis her tar jeg gjerne på meg rollen å skrive alene her inntil videre.

Hilsen Frank

Redigert 17.04.2024 kl 22:44 Du må logge inn for å svare