KAMPEN OM FRØY HAR STARTET !

Liso
FROY 16.12.2022 kl 10:19 48038

Da har kampen om Frøy startet. Hvor høyt vil den gå ? Kan kjøper ende opp med å måtte betale over 70 for aksjen ?
DNB har allerede opprettet en hemmelig meglerkonto. SKANDINAVISKA ENSKILDA BANKEN AB,HSBC BANK PLC, BNP PARIBAS m.fl. er også ute å fisker. I tillegg har både Fondsfinans og Gåsø tatt plass på topp-listen.
Liso
10.05.2023 kl 10:36 5528

For de som har fulgt mine anbefalinger å kjøpte Frøy har avkastningen vært god, men her er fremdeles mye å gå på og caset er langt fra fullført. Salget kommer og salgspremien blir god. Det har vært mer å glede seg over den senere tid. Mine anbefalinger på både Orkla og Elmera har slått til. Nå setter jeg alle kluter til i HEX der jeg ser et kjempepotensiale med både dobling og tripling for den som har litt tolmodighet. Lykke til på vinnerlaget.
Liso
10.05.2023 kl 11:03 5562

Hva blir salgsprisen på Frøy ? Tar vi standard regnestykket for slike transaksjoner de seneste år blir resultatet gjennomsnitt på børskurs siste mnd + 20 til 25%.
Ser vi på skipsverdier,inngåtte langsiktige kontrakter og de lyse markedsutsiktene kommer vi ennu høyere. Uansett hvordan man regner burde potensialt på Frøy aksjen ligge på det øvre 80 tallet til nedre del av 90. Ikke dårlig utgangspunkt for de neste 6 mnd. Lykke til .
Liso
11.05.2023 kl 08:47 5475

Dette står i Salmar sin 1Q rapport; " den strategiske prosessen rundt eierskapet i Frøy ASA pågår"
Liso
11.05.2023 kl 21:30 5344

Ekstremt høyt volum for Frøy å være i slutthandelen i dag på sterkt stigende kurs. Kursrekord for Frøy. Er det oppkjøpstibud like rundt hjørne ? - Eller er det bare en av flere beilere som posisjonerer seg ? Snart får vi svaret. I mellomtiden gleder vi oss over kursoppgangen mens vi venter på at 80 tallet skal passeres. Dette er virkelig kampen ingen bør gå glipp av.
Liso
22.05.2023 kl 11:37 5004

Bygget seg opp med ekstrem styrke den senere tid. Venter at den eksploderer gjennom 70kr grensa med det første - Da er veien åpen til 80. Tydligvis mange selskaper som posisjonerer seg for oppkjøp av hele selskapet nå. Gåsøy vil få det travelt med å forvare sin posisjon
Liso
22.05.2023 kl 20:18 4923

I følge opplysninger forventer markedet at prisen på Frøy kan bli gjennomsnittlig børskurs siste 3 uker pluss 20-25%.
Det store spørsmålet blir nå hva Gåsø vil gjøre. Enten må han slenge kortene eller skaffe langt mer penger enn han nå har.
Witzøe rundspiller Gåsø og viser at det kun er en konge på Frøya.
Vi andre kan glede oss over to strake Gåsø tap - neppe mange som var med i Frøy emisjonen som er lei seg for det.
Reven gikk i revefellen og nå selges skinnet.
milk
22.05.2023 kl 20:32 4943

Dette er bare "viss vass" Dream on.......
Liso
23.05.2023 kl 22:48 4783

Dagens snittkurs 66,98 - litt høyere enn i går - du slumser godt med fakta milk eller er du bare sur-milk for at du solgte for tidlig ?
Redigert 23.05.2023 kl 23:41 Du må logge inn for å svare
milk
24.05.2023 kl 05:36 4720

Ingen grunn til å selge når vi uansett blir kjøpt ut!!!
milk
24.05.2023 kl 18:34 4589

Frøy siger ned! Når kommer kampen om Frøy? Når får vi 80 nok for aksjene våre? Det er mest bare usaklig "gnål" med deg Liso" Det har det vert siste halle året!! Du roper "ulv ulv" både her å der... Ingen gidder å ta sånne profiler seriøst, men for all del jeg ser frem til en kurs på 80 :-D
Liso
25.05.2023 kl 09:44 4406

Frøy-salg trolig rett rundt hjørnet
IntraFish-kilder mener det nærmer seg en konklusjon i salget av Salmars aksjepost i Frøy.
Publisert 25. mai 2023 kl. 09.26
Lesetid: 2 minutter

KLAR FOR SALG: Frøy Challanger, fra Frøy Akvaressurs, på vei inn til Ålesund. FOTO: NTB
Sjømat
Martha Melkild


Prosessen med å selge Salmars aksjepost i brønnbåtselskapet Frøy kan nærme seg en konklusjon, skriver IntraFish torsdag.

Kilder sier at det allerede er blitt gjennomført en runde med indikative bud, og DNB Markets har satt budfrist for siste runde i mai/juni.

Noen få potensielle kjøpere går typisk videre til en andre runde. IntraFish skriver at interessentene antas å være internasjonale fond, og det er spesielt interesse for brønnbåt-delen av rederiet.

Salmar-sjef Frode Arntsen holder kortene tett til brystet:

– Som tidligere sagt har vi opplevd sterk interesse for Frøy, og det er stadig pågående prosesser. Vi vil opplyse markedet når det eventuelt skjer noe nytt, skriver Arntsen til Intrafish.

Frøy-aksjen stiger 4 prosent på Oslo Børs torsdag. Så langt i år er aksjen opp rundt 40 prosent, noe som trolig skyldes forventningen om et salg.

– Sterke vekstmuligheter

Da SalMar fikk gjennomført oppkjøpet av NTS og Norway Royal Salmon (NRS) på tampen av fjoråret fikk det også med en eierandel på 72 prosent i brønnbåtrederiet Frøy. Allerede før Salmar kjøpte NTS, var det spekulasjoner om at Salmar ville selge ut Frøy-aksjene, ifølge Intrafish.

SalMar holdt lenge kortene tett til brystet om hva som skulle skje med Frøy, som ved første øyekast ikke har en like naturlig plass i SalMar-konsernet som de andre eiendelene fra NTS.

SpareBank 1 Markets-analytiker Knut-Ivar Bakken var blant dem som lenge har trodd på et salg av Frøy.

Mye av hans argumenter har dreid seg om at et Frøy-salg er den mest naturlige måten å få ned gjeldsnivået i SalMar som har mangedoblet seg etter oppkjøpet.

– Vi ser at Frøy har flere sterke vekstmuligheter, som potensielt kan utnyttes bedre i et annet eierskap enn i SalMar, sa Arntsen under kvartalspresentasjonen i februar
Liso
25.05.2023 kl 09:47 4439

SPENNINGEN STIGER. HVOR HØYT KAN DEN GÅ !
Frøy-salg allerede neste uke?

25. mai 2023 5:00 OPPDATERT 25. mai 2023 5:00
Av Anders Furuset Oslo
mofs
25.05.2023 kl 10:03 4458

Dette betyr sannsynligvis at hele selskapet (Frøy) avhendes, og kjøper vil antakelig være en PE-gruppering med dype lommer. Det betyr igjen at prisen vil være maks av hva man kan oppnå i dagens marked, noe som tilgodeser både aksjonærene i Frøy og Salmar. Dette er gode nyheter her og nå, men er det også et signal om at oppdrett sakte men sikkert selges ut av landet?
Redigert 25.05.2023 kl 10:04 Du må logge inn for å svare
Liso
25.05.2023 kl 10:11 4522

Påtagelig at også DNB nå har tatt plass blant FRØY aksjonærene for å få med seg de siste kronene. - De sitter jo på begge sider av bordet.
Liso
25.05.2023 kl 10:17 4528

re mofs
Alt selges ut av dette landet. Nå begynner også ryktet å gå om at HEX kan komme i spill
Liso
28.05.2023 kl 21:11 4005

Det ikke milk skjønner er at ingen kan innløses våre aksjer under gjennomsnittlig børskurs. Salget av Frøy må skje med et premium. 15% til 25% vil jeg tippe. Selv vil jeg tro nærmere 25%. Blir budet for lavt vil det bli et helvetes rabalder med rettsaker, ekstraordinære generalforsamlinger og mye mer som en kjøper ikke ønsker. Kjøperen vil ha en rask og effektiv ovetagelse. Ta selskapet av børs og bygge verdier. En krig vil bare skade Frøy og detts fremtid. Ingen vil inngå et selskap med sterk indre strid.
Derfor fremstår Frøy aksjen som "penger på gaten". Intraf. antyder at DNB har fått inn mange bud og at en avgjørelse alt kan komme neste uke. Derfor har jeg også økt mine posisjoner. Kan bli gode penger før sommeren dette.
milk
28.05.2023 kl 21:30 3993

Nå er du på banen igjen med mer eller mindre "svada" Når en eventuell kjøper passerer 90% av aksjene i markedet, har vi ikke noe valg... Kursen kan bli mellom 70 og 75! .
Liso
28.05.2023 kl 21:42 4002

Du prater svada milk og du vet det. Ingen kjøper vil passere 90% uten et skikkelig tilbud. Tror du virkelig Gåsø selger på 70 tallet med den snittkursen han har ? Ei helller vil noen selge til Gåsø på slike nivåer. Du husker sikkert hva Gåsø mente aksjen var verdt for ca 2 år siden og siden den gang er det kommet både nye båter, selskap og kontrakter inn i Frøy. Nå får vi jo straks oså et lite utbytte. Synd du ikke har en skikkelig posisjon her. Du kunne trenge det med all motgang du har møtt. Bitthet løser intet heller ei at du oppererer med flere nick. - beklager har ikke mer tid til deg nå. Vi får snakkes når kampen er avgjort.
Redigert 28.05.2023 kl 22:04 Du må logge inn for å svare
milk
29.05.2023 kl 06:00 3909

Helt utrolig :-D Hvis Gåsø kontrollerer 18% av aksjene å Salmar selger sine 72% til Gåsø og co, da er vi på 90%....
Redigert 29.05.2023 kl 08:32 Du må logge inn for å svare
Liso
29.05.2023 kl 09:54 3849

Og du tror plutselig at Witzøe og Gåsø er blitt bestevenner?
Under et av dine andre nick (mofs) skriver du " Dette betyr sannsynligvis at hele selskapet (Frøy) avhendes, og kjøper vil antakelig være en PE-gruppering med dype lommer. Det betyr igjen at prisen vil være maks av hva man kan oppnå i dagens marked, noe som tilgodeser både aksjonærene i Frøy og Salmar"
Redigert 29.05.2023 kl 09:59 Du må logge inn for å svare
milk
29.05.2023 kl 12:45 3772

Slutt å fantasere! Det du refererer til, har jeg aldri skrevet..... Når Admin kommer med det nye forumet, blir det ikke mulighet for flere nicknavn. Hvordan skal du da forklare at både "mofs og "Milk er på forumet?? Du er å blir et nettroll som blir avslørt stadig vekk. Bare så synd at du ikke skjønner det selv! Ha en fortreffelig sommer!
Redigert 29.05.2023 kl 15:39 Du må logge inn for å svare
Liso
01.06.2023 kl 14:22 3234

SE volumet den stiger på - behøver jeg si mer ?
mofs
01.06.2023 kl 20:59 3278

Vi kommer snart til å se en deal. Jeg tipper rundt 75,-. Vil gi en liten boost i pungen til Milk, Liso og Salmars aksjonærer.
Liso
02.06.2023 kl 23:32 3056

En uke er omme og Frøy kursen tikker stadig oppover på stigende volum. I løpet av uken kjøpte en av budgiverne en signal-post på 74 for å vise at de er klare til å gå langt høyere enn dagens kurs. DNB var ventet å legge frem et tilbud denne uken, men så lenge budene tydligvis bare øker må vi nok vente litt til. Greit det så lenge kursen tikker opp,opp. Neste uke får vi jo også et lite utbytte. Mange rykter svirrer nå i markedet, men av hensyn til milk sitt blodtrykk skal vi ikke gå nærmere inn på det nå. Milkmofs ha imidlertid rett i en ting. Frøy vil fylle våre lommer godt - God Helg.
Redigert 02.06.2023 kl 23:33 Du må logge inn for å svare
mofs
03.06.2023 kl 10:21 2986

Det er vel bare Liso som tror at Milk og Mofs er samme person her inne. Heldigvis har vi nå kunstig intteligens til å avsløre sånne ting. Etter å ha spurt Chatgtp om å tolke diverse paragrafer skrevet av meg og milk dukker dette svaret opp konsistent. "No, the text you provided was not written by the same person as the previous responses. It appears to be a discussion or commentary related to investments, salmon prices, and political factors, possibly in the context of the Norwegian stock market.." Så da er vel dette case closed?
mofs
03.06.2023 kl 10:38 2976

Bare så det er sagt. Jeg spurte Chatgtp om å tolke kommentarene til Liso bare for å se om kunstig inteligens er i stand til å se likheter i måte å uttrykke seg på. Dette dukket opp som svar ved flere anledninger: "Based on the provided text, it is likely that both messages were written by the same person. The content, topic of discussion (regarding investments in Frøy), and the language used are consistent between the two messages."
milk
03.06.2023 kl 14:36 3108

:-D Greit å få det avklart ! Jeg er nok mye "enklere" å direkte i min skrivemåte enn deg "mofs..... Benny hevdet også en stund at vi var en å samme person! Det er vel våre meninger om sektoren som enkelte finner for sammenfallende. Vi er jo generelt positiv selv om det blåser på toppene ;-)
Liso
03.06.2023 kl 20:12 3083

Mange har vist sterk interesse for å kjøpe Frøy , sier Salmar-sjef Frode Arntsen.
IntraFish-kilder mener det nærmer seg en konklusjon.

Redigert 03.06.2023 kl 20:14 Du må logge inn for å svare
mofs
03.06.2023 kl 20:35 3187

chatgtp sier at din stil å skrive på er uformell, som du sier Milk. På samme tid sier den at du virker kunnskapsrik om de emnene du tar opp. Du ser det egentlig veldig lett uten bruk av kunstig intelligens. Jeg bruker for eksempel aldri smilefjes. Du får også en litt høyere score på grammatiske feil Milk. Håper du ikke tar det ille opp. Chatgtp klarer ikke å skille mellom hva som godt eller dårlig innhold, med mindre det er åpenbare faktaffeil, og det er jo innholdet som er viktigst.
milk
03.06.2023 kl 21:28 3358

Jeg har ingen erfaring med "chatgtp.. Jeg har heller ingen planer om å finne ut mer om dette kasuset.. ;-) (smilefjes) Jeg ser ingen grunn til å ta noen av dine uttalelser ille opp... Foreløpig.. ( smilefjes) ...
mofs
03.06.2023 kl 22:01 3481

Det spørs hva du jobber med og hva slags interesser du har. AI er et kraftig verktøy, som kommer til å endre hverdagen for de fleste kunnskapsarbeidere. Rent investeringsmessig vil det være noen store vinnere. Mange på Wall Street mener tydeligvis at de har identifisert noen åpenbare vinnere, som for eksempel Nvidia. Det kommer også til å bli en gullalder for norske IT-konsulenter. Jeg har gjort det før, og jeg gjør det igjen. Ta en titt på Bouvet og Itera Milk.
milk
03.06.2023 kl 22:30 3514

Jeg er skeptisk av natur! Vel vel, vi får se.. Vestre gliser å sier at kroneverdien er et resultat av Europeisk uro. Han stoler på stolen å krakken følger med.. Til en blodpris- Ikke helt i orden den karen....
mofs
03.06.2023 kl 23:08 3535

Jeg så også intervjuet med Vestre i TV2-nyhetene i dag. Det slår meg hvor mange presumptivt intelligente mennesker som kun tror at valutakursen har med eksogene forhold utenfor vår kontroll. Benny tror det. Harald Magnus Andreassen tror det. Regjeringen tror det. De sier bare Kina gjenåpner, bare det blir fred i Ukraina, bare USA ikke går i resesjon, så vil alt bli bra igjen. Disse kan umulig leset chartet for kronen mot viktige valutakryss. Det går bare en vei mer eller mindre sammenhengende med små vekselsbevegelser. Du kan charte fra 2018, 2014, 2010 eller 2005. Det spiller ingen rolle. "The trend is your friend". Et slikt chart, som pågår over flere tiår, kan ikke bare avskrives som en serie tilfeldigheter. Det er åpenbart at her er det noe strukturelt som foregår, og disse strukturene er ikke så vanskelig å nøste i. Det har i korthet med skewness å gjøre, dvs. en manglende balanse i økonomien.

"Alt henger sammen med hverandre", for å si det med Harlem Brundtland. Et lite leksempel: Staten har penger på bok, men norske private husholdninger har en gjeld i verdenstoppen. Resultat:: Norges Bank kan ikke heve renten utover et visst nivå uten at folk må gå fra gård og grunn, så dermed får vi en rente som ikke samsvarer med den inflasjonen vi har, og det våre handelspartnere opererer med. Vi får negativ rentedifferanse. Likeledes skaper oljeinntektene bunnsolide statsfinanser men provenyet av oljeinntektene skyfles inn i offentlig sektor, og jobbene som skapes der, trenger ut mer jobbskaping i mer produktive deler av økonomien. Resultatet blir sterkere kostnadsvekst i Norge enn de vi konkurrerer med. Denne ubalansen må utlignes med kronekursen, når ulike regjeringer ikke er villig til å gjøre indre devalueringer eller effektivisere offentlig sektor.

Jeg kunne ha fortsatt, men dette er etter mitt syn de to viktigste strukturelle trekkene. Så blir alt dette med kronesalg og sjokkheving av skattene en slags icing on the cake. Legg merke til at de strukturelle trekkene er det ingen verken blant økonomer, opinionsdannere eller politikere som vil gjøre noe med. "The trend is your friend" eller i dette tilfelle din fiende. Det kommer ikke til å hjelpe at det eksempelvis blir fred i Ukraina. Gør oppmerksom på at europeiske gasslagre er fulle, og at vi nå allerede har negativ strømpriser i enkelte små perioder. Følgene av Ukraina-krigen bidrar allerede til redusert oversktifinflasjon.
Redigert 03.06.2023 kl 23:26 Du må logge inn for å svare
milk
04.06.2023 kl 10:29 3429

Vestre tjener millioner på møbelsjappa pga den svake krona. Han er i høyeste grad inhabil til å utale seg offentlig om den Norske krona! Det meste han kommer med, blir bare svada......
Bennyfyfasan
04.06.2023 kl 16:32 3352

Benny TROR ikke det - Benny tror det er en miks mellom globale og nasjonale faktorer som gjør at norsk valuta er på høyde med Angola. Jeg tror vi kunne ha reddet krona om vi ville, men det gjør vi ikke som en råvareleverandør.

Det er en miks av ting som gjør at vi er der vi er. Problemet med det er at de forskjellige "partene" kan peike i en annen retning enn seg selv - og de vil til en viss grad få støtte. Det er halvsannheter, men forteller ikke hele bildet.

EDIT: Når krisene legger seg vil også panikken blant politikerne roe seg. Da endrer fokuset blant investorne, og vi vil få en mer normalisert krone. Jeg er ennå usikker på Kina....de kan lage bråk når situasjonen rundt Ukraina endrer seg. I tillegg - det blir sikkert litt værre før det blir bedre ;-)
Redigert 04.06.2023 kl 16:34 Du må logge inn for å svare
mofs
04.06.2023 kl 21:40 3242

Du har mye rett i det du skriver om Vestre Milk, men la meg gi en litt dypere bakgrunn. Etter at Støre ansatte han Mickinsey-fyren, har regjeringens retorikk endret seg. Nå skal regjeringen ikke lenger "ta de rike", man skal snakke næringslivet opp. En skal fremstå som ukuelige optimister på bedrifters vegne. Det spiller ingen rolle at ikke skattepolitikken har endret seg stort. Vestre er en ganske effektiv kommunikator, noe han antakelig har lært seg på jusstudiet. Han er også villig til å cherry-picke data på vegne av klientene sine, som i dette tilfelle er han selv. Og på denne måten er han en litt skummer type. Det blir liksom litt Kreml aktig over det. Ingenting av det Vestre pratet om på TV 2 nylig hadde noe som helst å gjøre med valutakursbevegelser, men han fyller informasjonssfæren, og dermed har han oppnådd sitt mål. Det er ganske god politikk på en måte, for ingen kan beskylde han for ikke å gjøre jobben sin. Han er "on-message" for å si det mildt. I lengden vil antakelig ikke retorikk være nok i seg selv. Retorikken må backes opp av initiativ for å være effektiv. Konkrete initiativ som reflekterer retorikken ser vi som kjent lite til foreløpig.
mofs
04.06.2023 kl 22:40 3252

Selvfølgelig har du rett at både endogene og eksogene forhold spiller en rolle for valutakursbevegelser Benny. Eksogene forhold spiller en særlig stor rolle rundt kortsiktige bevegelser. Det kan dreie seg om markedsuro, bevegelser i oljeprisen eller andre politiske eller økonomiske endringer hos våre handelspartnere. Mitt poeng er likevel at når et chart går i kun en retning over flere tiår, så må det ha skjedd noe fundamentalt som ikke lenger kan kalles kun eksogent. Charteret taler for seg selv. Oijeprisen går opp og ned, men over tid går kursen en vei. Kronekursen svekkes av internasjonal markedsuro, den er grei, det vet alle, men vi ser likevel at bunnene blir lavere under enhver frykthendelse, og at toppene blir lavere for hver gang uroen legger seg. Å fokusere på det eksogene blir derfor et blindspor etter mitt syn. Når det er sagt, så fremstår det som ganske klart at dagens regjering forsterker de strukturelle forholdene som over tid har brakt kronekursen nedover. Regjeringens politikk aksentuerer den strukturelle ubalansen i Norsk økonomi. Derfor har kursbevegelsen vært særlig dramatisk det siste året. Kronekursen er ikke noe mysterium som alle økonomer sier. Som alle andre aktivatyper handler valuta om tillit, og denne tilliten er som noen sier ganske tynnslitt.

Det du sier til slutt Benny om Ukraina og Kina får jeg ikke helt tak i. Her må du nok forklare nærmere hva du egentlig mener.
Bennyfyfasan
05.06.2023 kl 01:04 3159

Jeg gidder ingen polemikk her - men jeg sier det samme som i en nabotråd - jeg skal minne dere på når det skjer. Om det er 1 år eller mer vet jeg ikke, men det blir å skje.

Jeg skriver forresten at jeg tror - du skriver som om du vet. Når man vet har man også handlet deretter - så regner med jeg snakker med en milliardær ;-)

Norge har olja som mange skyr som investeringsobjekt, samt skatter i hjel det som skulle ta opp arven - laks.

Uansett - vi blir ikke enige - det vet vi fra tidligere. La oss la denne ligge - så får vi se etterhvert hva fasiten blir.
Bennyfyfasan
05.06.2023 kl 08:30 2847

Der er 72,1% solgt til 76,5kr. Blir spennende å se hva som skjer med de siste 27,9%.

Gratulerer til dere som har tjent penger - jeg elsker når småaksjonærer tjener penger på bølgen av de rikes spill selv om jeg ikke eide noe der selv.