ZENITH 2023

Denne tråden er stengt for nye innlegg.
31.08.2023 kl 16:08
Automatisk lukket grunnet trådens størrelse. (Beklager.)
TheLondonOiler
ZENA 25.12.2022 kl 23:29 394183

Just wanted to wish everyone a happy Christmas and especially a successful and prosperous new year for all Zenith holders, I believe we have a very good year ahead of us with lots of profit. Enjoy
Redigert 26.12.2022 kl 12:10 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
17.02.2023 kl 22:24 5464

Dette er min egen teori ...

AC droppet Congo konferansen i -22 ....
AC skjønte kansje at det gikk den veien høna sparker ....
BMU
17.02.2023 kl 23:26 5417

I think he so the signs but it was nothing officially,so AC could not announce any thing before it got official.
Tigerberget
17.02.2023 kl 23:27 5453

Var med fra 0,07 til 0,13 for noen år siden.

Hvordan er det å gå inn igjen nå?
Har ikle fulgt med på en stund.
Viking_I
17.02.2023 kl 23:29 5498

Carefully read wordings of IPU, Congo govt trick Zenith at last moment "on 15th Feb"
Redigert 17.02.2023 kl 23:43 Du må logge inn for å svare
Ermo
18.02.2023 kl 00:01 5447

To år med tap erstattes med to nye. Flott
Gullit
18.02.2023 kl 06:30 5286

Tenker zen kan komme styrket ut av dette. De 60 millionene skal de iallefall få. Om de får 150 mill får tiden vise. Det er uansett ett veiskille fra nå av. Vi kan bruke tid og krefter andre plasser. AC må forholde seg til mye rart, tror ikke det hjelper å gå etter han. Vi vet hvor tungt lastet han er og hvor mye han ønsker Zenith oppover i produksjon og kurs.
futureistoday
18.02.2023 kl 07:01 5394

I 2022 så solgte de 62000 fat olje som ikke er halve mcap til zenith anno 2022, tilsvarer vel heller ca 30% røfflig regnet, de børsmeldte at de skulle selge 114000 fat i mars/april dette ble ikke noe av, så solgte de 62000 fat i mai og mente de skulle selge resterende 52000 fat i juni noe som ikke skjedde. Jeg undres også over hvorfor de ikke hadde mer og selge også da produksjonen burde ha generert mye ekstra frem til juni fra tiden det først var børsmeldt salg. Igjen så faller dette inn i rekken med børsmeldinger som ikke er og stole på. Det er vel ikke en eneste børsmelding som faktisk har vist seg og holde mål det siste året, ikke en eneste ting har de gjennomført av det de har børsmeldt. Hverken i Italia med San Andrea, boring av rob 3, oljesalg, speaker på konferanse… listen bare fortsetter. Penger fra Kongo kan de se langt etter. Du burde virkelig moderere dine naive superoptimistiske innlegg. Går vi igjennom dine innlegg så fremstår zenith som det råeste firmaet på Oslo børs og klarer aldri gjøre noe feil. Ikke ett eneste kritisk spørsmål til noen ting. For din og andres del bør du ta ett skritt tilbake og se hva som har blitt sagt og hva som har blitt gjort av zenith så ser du fort at de to ikke samsvarer.

Ha en ellers fin helg.
Redigert 18.02.2023 kl 07:04 Du må logge inn for å svare
thief
18.02.2023 kl 09:31 5258

Sitter du lastet i nok et søppelselskap.Utrolig bra å klare og investere penger i TO selskap,som ikke gjør annet enn å misslede aksjonærene.Må være toppen av naivitet🙂Zen har jo fra dag 1 bare vært rør.Ingen seriøse selskap som drives på den måten.Var "daglige" emisjoner en periode,helt komisk.Og mange avtaler,som nesten er klare, mangler bare den siste "detaljen",som ALDRI kommer.På tide å våkne opp.
BlackPearl
18.02.2023 kl 10:32 5181

Mye bedre nå en før, men fortsatt risikosport.
Kongo ute dessverre men vi har Benin som håpskandidat 😊
De har noe inntekter fra olje, strøm, gass (Tunisia,Italia)
52000 Barel fra SLK ventes siden juni 22 for å bli lagt ut for salg
De kan også få 150m fra Kongo, men den kan ta litt mer tid før dem er på konto
0,075-0,08 kan være grei inngang selv om pilene peker ned mot 0,06

Allroad18
18.02.2023 kl 11:08 5125

Forelskelse er farlig, og det har vi fått føle på kroppen altfor lenge, det hjelper ikke å tenke på at AC sitter på et svært stort papirtap selv, men det gjør han kanskje mer desperat etter å levere resultater?
Slettet bruker
18.02.2023 kl 11:24 5156

Tviler sterkt på om Zenith får noe erstatning/kompensasjon fra Congo
Zenith bør konsentrere seg om virksomheten i Italia og Tunisia.

Zenith vil hatt en bedre CV om ROB-3 nå hadde hvert i produksjon.



Redigert 18.02.2023 kl 11:42 Du må logge inn for å svare
Gullit
18.02.2023 kl 11:25 5150

Her kom jeg inn på ett gunstig tidspunkt. Har veldig tro på att AC kan få dette lille selskapet til å bli en middels oljeprodusent. Får vi Benin eller yemen ja da er det en total gamechanger. Ellers synes jeg det vi allerede har ikke blir verdsatt godt nok.
Gullit
18.02.2023 kl 11:35 5146

Mcap forandrer ji seg fra dag til dag. Tar utgangspunkt i dagens verdi, alt annet blir feil i mine øyner. Ser du på oljesalg samt strøm og gass så er vi nok over 50%.helt greit att vi kan se på regnestykket forskjellig, jeg lever greit med det kompis. Synes uansett det er lovende takter av Zenith. Så er det da spennende med Benin og Jemen, hva tenker du om disse mulighetene? Og hvordan vil markedet reagere om det kommer nytt oljesalg i Tunisia nå? Her skulle jeg selvsagt ønsket mer info!
BlackPearl
18.02.2023 kl 11:45 5195

Det er uten tvil at de må gjøre det, ellers er vi på bunn igjen...Kongo bør betale i hvert fall en tredjedel før dem går videre i kamp for resten
Aldara
18.02.2023 kl 12:10 5175

Tror dere et afrikansk land med viten og vilje, bare ute videre betaler ut et beløp i denne størrelsesorden, til et firma som Zenith? Et firma totalt uten pondus??
Nei, etter denne miseren av en utvikling så finnes der ingen tro på at de kommer til å drive gjennom noe som helst!
Jeg er negativ, selvsagt, etter å ha ventet på denne ene store fisken som nettopp har falt i ....fisk! Nei, støtter meg til flere her som mener dette firmaet kun er et amøbeselskap ute fremtid!! Åpner muligheter her og der.. Uten selvsagt den siste lille viktige biten, selve signaturen på avtale. Nei takke meg faen,, det kommer sikkert flere utrolige lovord som IKKE kommer til å lede til noe som helst!!
Det er Zenith i et nøtteskall, dessverre, slik jeg ser det!! L A N G T I D S T A P S I N V E T E R I N G !!
Aldara
18.02.2023 kl 12:12 5206

Gamechangerideen har vi hørt om tidligere! Mange mange ganger! Er det Benin/Yemen som skal bli de nye ledestjerner nå da? Ikke vær så innmari naiv å tro på denne italieneren lenger! Det kommer mest sannsynlig å føre til TAP!
Gullit
18.02.2023 kl 12:45 5195

Det må han få lov til. Så må vi ha lov til å ha troen videre. Vi vet det er vanskelige kår i afrikanske land.Vi har en sjef som har såpass mye aksjer til langt høyere kurs enn dagens, vi ønsker nok alle det beste for Zenith. La oss håpe det løsner med ett av Benin eller Jemen. Da tar jeg en pause på forum til avgjørelse på disse feltene, så oppsummere vi da det er avgjort. Blitt litt lei av disse forum greien. Selvsagt skal noen sende dritt siden de enten har tapt penger eller ønsker andre vondt. Så snakker man om de positive tingene når man er inne i aksjen. Lykke til alle som er inne i Zenith. Jeg tror 2023 blir året det løsner skikkelig
Aldara
18.02.2023 kl 13:27 5285

Gullit. Jeg slenger ikke dritt. Vær litt edruelig og se hva de har oppnådd vs løfter og eventyr. Jeg er realist og har fått nok når flaggskipet i alle år synker til bunns.
Jeg har solgt alt med tap selvsagt. Innrømmer det men tilliten da mann, hva med tilliten til firmaet? DET er jo der fingeren burde peke eller ei, ikke om jeg har tapt/slenger påstått dritt osv...
Tilliten (ihvertfall fra min side) er NULL! etter denne siste utviklingen eller for å stille et annet spørsmål: Hvor stor TILLIT har dere til at Benin/Yemen går Zeniths vei??
Og en siste ting :
Jeg trodde 2020 skulle være året hvor alt løsnet,
jeg trodde 2021 skulle være året hvor alt løsnet,
jeg trodde 2022 skulle være året hvor alt løsnet,
Redigert 18.02.2023 kl 13:29 Du må logge inn for å svare
Furuen
18.02.2023 kl 13:38 5278

Og nå tror du at 2023 er året da alt går i dass!
Aldara
18.02.2023 kl 13:42 5272

Nei.
Ikke nødvendigvis!
Men nok et år med venting og eventyr og lyse tanker,,, uten at noe mer materialiseres!
Calebs
18.02.2023 kl 14:47 5185

Mange som investerer her av tro, håp og kjærlighet. Oppskrift på hvordan en taper penger.

Mange som har sendt ut advarsler og og fått disse klovnene imot seg samt en haug rapporteringer av admin, som har resultert i att en har fått brukerene sine slettet.

Hele dette caset og zenith forumet er søppel.
BlackPearl
18.02.2023 kl 14:48 5228

En dag må dem bli enig vel om summen, ellers ryker det vennskap imellom AC og Dennis.
Leste høyere opp at du har solgt deg ut, håper på at det tap er ikke stort.
Det er vanskelig å ikke eie Zena aksje for min del, selv om jeg er delvis enig med deg.
Har tross alt tjent penger på den aksjen.

Redigert 18.02.2023 kl 15:06 Du må logge inn for å svare
Aldara
18.02.2023 kl 15:42 5148

Hei BP.
Jeg tapte penger på siste kjøp. Ikke så mye og jeg har også tjent på den. Det har vært en morsom aksje til tider men nå etter at TLP er ute har jeg overhodet! ingen tillit til AC og Zenith. Er det så rart? Ventet i 3 år. Nei kunne ha brukt den tiden på MYE annet! Over og ut! Lykke til dere andre som fortsatt liker tivoli og eventyr!
Edit: Tror du Dennis bryr seg om vennskap med AC? Det driter vel han i så lenge det ikke resulterer i $$$.
Redigert 18.02.2023 kl 15:44 Du må logge inn for å svare
elnomi
18.02.2023 kl 18:41 4943

Synd at det skulle gå så galt i Zena for Zena var en god idee. Nå blir det krevende.
MarketGunsling
18.02.2023 kl 19:40 4850

With regards to getting compensation from the Congo, I think that there are some on here (as on the London forums) who are slightly confused as to what is going on with the granting of the license, the potential for the company to recover the $5.3 million from the SNPC and the court case for the $9 million from the SMP. All three of these are completely unrelated matters.


1) The right of the Congolese government to grant the Tilapia license to whoever they want.

The granting of the license (PSC) is wholly within the purview of the Congolese government. It is their country and they can grant the license to whomever they want for whatever reasons they wish. There is no way of appealing this decision or taking them to court over this matter and the fact that Zenith passed the IPU put the Congo under no legal obligation to grant the license to Zenith. All the IPU did was qualify Zenith as an entity that was qualified to operate the asset should the license be granted.

The Congolese authourities appear to have behaved in an underhand and unprofessional manner in how they have gone about granting the license, but there is nothing Zenith can do about this. The Republic of Congo is well known for being a corrupt place. The current President Denis Sassou Nguesso has been in power for 36 years and won the last election with a staggering 88% of the vote and amidst allegations that there were more votes for the President than there were voters in many polling areas. On top of this, the President’s son Denis Christel has been accused by Global Witness of embezzling millions of dollars from the SNPC (the Congolese state oil company) to fund his millionaire lifestyle. Put simply, corruption is endemic throughout the country.

On final point that should also be noted is the fact that AC made it clear in the February 2022 investor conference call that the only way to speed up bureaucracy in countries such as Congo was to pay bribes but that Zenith did not do this. Zenith then waited years for the approval of the T2 license that never came. However, Olive Energy appear to have turned up late in the process and gotten the license granted to them with incredible speed. I’ll leave you to draw your own conclusions as to why this could be the case.




2) The court case over the $5.3 million


The court case over the $5.3 million owed to AAOG by the SNPC is a matter entirely unrelated to the fact that the license was not granted to Zenith.

The origin of this debt goes back to the original attempt to drill the Tilapia drill that was carried out by AAOG via its 100% owned subsidiary Petro Kouilou SA back in 2017-18. SNPC were meant to pay 44% of the costs of the drilling and ancillary costs. However, they were unable (or chose not) to pay anything and instead let AAOG cover all of the costs. In total they ran up a debit of $8.5 million to AAOG (a figure agreed by SNPC as its share after a comprehensive audit).

The AAOG annual report from 2018 announced that the SNOC had confirmed in writing that they acknowledged the debt and confirmed the harm the non-payment had done to AAOG. They then paid off some of this debt to bring it down to the $5.3 million level that is currently owed.

When Zenith acquired the Congolese assets of AAOG they acquired Petro Kouilou SA and therefore the money is now owed from SNPC to Zenith. Up until this point there has clearly been no point in pursuing this debt as I think that everybody has assumed that when the T2 license was granted to Zenith then there would have been a signature bonus of $5.3 million and the debt would have been written off as part of this process. However, now they have given the license to Olive Energy the debt still remains due.

The key point about the debt is, as I mentioned earlier:

a) It has been acknowledged in writing by the SNPC
b) Some of the debt has already been paid off (from $8.5 million down to $5.3 million)

This means that the SNPC cannot argue that the debt does not exist or that they do not need to pay it. They have already admitted that it does and that they do. So this is the simplest court case in the world, it is just a matter of enforcing the debt by seizing SNPC assets or oil. If this cannot be done in corrupt Congolese courts then it can be easily done in international courts and since the SNPC sell oil on the international markets the money can easily be seized. It is simply a matter of how long it takes to do this – When not If.


3) The $9 million court case against the SMP

The court case against the SMP is a matter that is wholly and completely unrelated to the Congolese government. It is between AAOG Congo (now 100% owned by Zenith) and the French well drilling company “Société de Maintenance Pétrolière” (SMP) who drilled the TLP-103 and TLP-103C wells on behalf of AAOG Congo at Tilapia in 2018. It is being heard in the French courts.

The claim was originally made by AAOG on July 15th 2019 and relates to various performance failures of the SMP102 rig during the drill which caused this drill to be unsuccessful. I not been able to find out any details of this claim from the AAOG side (I have not really looked very hard) but according to the RNS put out by Zenith on 11the November 2020 it was originally filed for $3.1 million. In the same RNS Zenith mentioned that as the new owners of AAOG Congo they intended to continue with the claim and that there was a likelihood that it could be significantly increased considering the subsequent commercial damage caused to AAOG Congo by the failures of the SMP.

We also know from yesterday’s RNS that Zenith have now increased the claim against SMP from $3.1 million to $9 million. I expect the fact that Zenith did not get granted the Tilapia 2 license will have strengthened the chance of winning the case in the French courts as, I suspect, that if the original TLP-30C drill had been successful then AAOG would have had the license renewed. Ironically, of course, if this had been the case then AAOG the listed company would never have got into huge financial difficulties and Zenith would never have acquired it in the first place!

So to be clear, the $9 million case is against a French drilling company and not the Congolese government or anything to do with the Congo. It is simply a business disagreement with very serious financial consequences for the SMP should they lose – though this will, of course, be covered by their insurance company.

Viking_I
18.02.2023 kl 19:50 4845

Zenith did not got a single Barrel after July 2020. They will receive at least $7 million from SNPC.
Current market price did not included any contribution from Congo, Benin or Yemen.
Italy and Tunisia defend.kr 0.2 (without SLK) so this downfall is short term (many sold due to drastic reaction after loosing Tilapia as unexpected news or company not given correct information to shareholders or even cradit rating company who issue report on 16th Jan )
Company still producing in Tunisia and Italy so forgot about more downfall as Benin and Yemen is next course driven in coming days including oil sale from Tunisia.
MarketGunsling
18.02.2023 kl 19:55 4843

My opinion on the money owed and the court cases, for what it is worth is that the one against the SNPC is guaranteed to be won by Zenith. There is no argument that the debt is owed and no legal question marks over liabilities. This is just a relatively simple matter of enforcing the payment of a debt that is owed.

The court case against the SNP is clearly more complicated as it involves proving negligence on the behalf of the SMP and the subsequent losses caused to AAOG Congo by this negligence. I think that the losses will be very easy to prove but the success of the case will hang on whether it can be proved that the SMP were responsible for the failure through their actions (or inactions) or whether this was just a matter of being the risk of drilling for oil.

From what little I have read about the situation it does seem to appear that the SMP made some serious errors otherwise AAOG and subsequently Zenith would have been told by their lawyers that it was not worth bringing the legal case in the first place. Zenith also seem confident in their position but, as we all know, when a case goes to court anything can happen. My gut feeling is that this will be settled for a number smaller than $9 million before the case is actually heard. However, if Zenith could get half of that then along with the $5.3 million from the SMPC it would still represent a $10 million return on a £200,000 investment which is a very healthy profit. Time will tell.
birol
18.02.2023 kl 20:49 4743

Thats amazing! They could potentially cover a lot of their expensive debt with that money and use oil they have for buybacks or potential projects like yemen.regardless. great job
BlackPearl
18.02.2023 kl 21:09 4696

Denne va mer sarkastisk ment😀 Det er ikke rart at folk mister tillit i han, har mistanke selv at han er holdt dette info dag eller to før meldingen kom ut.
Lykke til med andre aksjer👍 Det er flere kandidater som ligger på bunn som kan gi samme resultat som vi har ventet har i Zena
Jotun71
18.02.2023 kl 23:27 4529

hei, ikke lei meg for Tilapia, men blir spennende med InvestorCall. Når den kommer da. Fyller på med flere aksjer. Fått snittet ned litt. God helg til alle.
Slettet bruker
19.02.2023 kl 20:47 4013

Største salgssignalet på børsen for tiden er at du kjøper aksjer!
Allroad18
20.02.2023 kl 09:41 3565

Nedturen fortsetter på lavt volum, mange mindre plasseringer som bare tar tapet og som sikkert har et snitt på over 0,10. Spenningen er stor, hva skjer videre? Volumet hadde nok vært mye større om noen med flere aksjer enn 1-2 mill vil ut. Volumet på torsdag og fredag var adskillig større ved børslutt, så blir spennende å se på slutten av dagen.
TheLondonOiler
20.02.2023 kl 12:44 3337

We have $15m to bolster the market cap, and if Yemen and Benin come through right this stock will be the cheapest undervalued stock on the Norwegian market.
birol
20.02.2023 kl 13:10 3261

They could completely kill of their debt with that money and have 2m to spare. Also remember we have a lot of oil to spare to bolster future investments/buybacks
Climbing
20.02.2023 kl 13:26 3187

Har de solgt Tunisia oljen allerede til selskap i Asia Pacific (Hong Kong)? Brukt pengene på nye ting, som OMW dealen? Det er jo helt stille fra Tunisia, h or for? Sikkert noen som følger godt med og kan gi god forklaring?
Climbing
20.02.2023 kl 13:33 3184

Har de solgt Tunisia oljen i Asia Pacific (Hong Kong)? Brukt pengene til OMW Yemen dealen? Ingen nyheter fra Tunisia. Hvorfor ikke? Noen som følger med i timen og kan forklare?
Herman*
20.02.2023 kl 13:56 3146

Det overrasker meg at mange ikke skjønner hva hovedutfordringen til Zenith er: Alle aktulle myndigheter ønsker å gjøre avtaler med selskaper som kan forplikte seg til et betydelig boreprogram, samt ha finansielle og operasjonell gjennomføringsevne. Dette har ikke Zenith før de har landet en stor avtale, samt vist at de kan levere. Ta Congo: Zentith har over 5 mill USD til gode fra myndighetene. De vil ikke forplikte seg til et dyrt boreprogram før de i det minste har fått pengene sine. Myndighetene vil nok ikke hoste opp midlene, men heller trekke de fra royalties etc. Og slik går årene. I Yemen ble selskapet offentlig ydmyket av myndighetene, som med rette viser til selskapets manglende track record. Når det gjelder Benin, har jeg ikke noe å tilføre. Løsningen for Zenith er å satse alt på å lande ETT prosjekt av en viss størrelse og så vise at de kan levere. De kunne jo ha gjort det i Tunisia, men der virker det som om ting har stoppet opp. En må lære seg å gå før en kan løpe. Og før noen forsøker å "hogge hodet av meg", må jeg tilføre at kursen selvsagt kan 100-200% på kort tid hvis selskapet leverer en rekke større avtaler. Det sier jo seg selv.
Aqualight
20.02.2023 kl 14:00 3129

SPOT ON Herman*

Aqualight 🇩🇰🇳🇴
Gullhaugen
20.02.2023 kl 14:44 2982

Det var vel hell i uhell at vi slapp dette rottereiret av et prosjekt: https://www.olive-energy.com/ep/assets.php

La diss Olive gutta prøve seg, glad vi kan konsentrer oss om Benin - Benin har nå blitt et stabilt og fredelig demokratisk land

Yemen er vi ikke alene men sammen med Kinamannen som nok kjører dette i boks.