SOFF - eventyrlig 2022, hvor går kursen i 2023. Nyttårsrally!?

EmilJ
SOFF 02.01.2023 kl 13:37 81517

SOFF hadde en eventyrlig kursvekst i 2022.

Noen som tørr å spå kursen til juni og til desember 2023?
Redigert 02.01.2023 kl 16:07 Du må logge inn for å svare
GullogGråstei
07.03.2023 kl 23:36 5968

Det er absolutt sannsynlig at Solstad vil trenge både salg av båter i opplag og en emisjon - i tillegg til dette salget - for å komme ned på en fornuftig balanse der de kan refinansiere gjelden som forfaller neste år til levelige betingelser.

Det er lite trolig at man styrer mot å "stenge butikken". Det sentrale spørsmålet blir heller hvordan man klarer å snekre sammen den beste refinansieringspakken.

I et veldig sterkt marked og med et moderat emisjonsbehov, og stor interesse blant långivere, blir det kanskje en emisjonskurs med moderate rabatter. Med noe mer usikkerhet i markedet, mer nervøse långivere og dermed større emisjonsbehov, kan man i verste fall ryke på en stor emisjon med større rabatter, mer utvanning og mer skade på kursen. Jeg tviler på at vi relativt sett havner på Archer eller Nordic Mining nivå for emisjonskurser, men det er kanskje et worst case scenario.
Redigert 07.03.2023 kl 23:37 Du må logge inn for å svare
GullogGråstei
07.03.2023 kl 23:48 5964

De er ikke SÅ langt unna å betjene gjelden med den gjenværende flåten. PSV'ene bidro bare med 20% av omsetningen og under gjennomsnittlig bidrag til EBITDA.

Men det hjelper ikke akkurat med dollarkurs på 10,60 når man har dollargjeld, Når rentebanen dessuten stiger og långivere forventer et betydelig rentepåslag på toppen av dette ved tungt belånte virksomheter, vil fort en emisjon og egenkapitalinnsprøyting være mer attraktivt.

Uten en emisjon vil sikkert også långiverne som refinansierer sette bremsene på med tanke på når selskapet kan få utbetalt utbytter gitt at de gode tidene fortsetter.
Redigert 07.03.2023 kl 23:49 Du må logge inn for å svare
polakk
08.03.2023 kl 07:19 5806

Ja, skipene var solgt med rabatt, men å sammenligne resterende flåte med det som blei solgt nå blir totalt feil.
Dette var PSVer dei har en helt annen byggepris en resterende flåte.
Dette var et blokksalg, var sannsynligvis ingen andre en TDW så var interessert og hadde muligheter for å kjøpe disse skipene, derfor en rabatt.
Ideelt skulle Solstad beholdt disse skipene, men dei har for stor gjeld og måtte ta grep.
PSV stod i 2022 for under 16 prosent EBITDA, men dei kvittet seg nå med over 27 prosent av gjelden ved dette salget.
Vi ser en større prosentvid oppgang i ratene innenfor AHTS og Subsea segmentet, det vil si at PSV flåten ville sannsynligvis bidratt med en mindre prosentivs andel i EBITDA i 2023 og 2024 (dette antar jeg på generelt grunnlag, men avhenger også av hvor mange skip går av kontrakter som blei inngått for noen år siden på lave marginer).
Så slik jeg ser det så er nå Solstad bedre rustet til å betjene gjelden sin. Om det er nok vet jeg ikke, men såg at Artic mente at det kritiske nå var å sikkre seg nok penger til betale tilbake sine non-bank creditors, dei mener det er snakk om 3 millarder kroner.
Redigert 08.03.2023 kl 07:21 Du må logge inn for å svare
GullogGråstei
08.03.2023 kl 07:45 5828

Ja, på kort sikt var dette gunstig for Solstad. Det bekrefter også meglerhusene, som mener at dette vil slå positivt ut på estimatene for 2023, selv om det tar bort noe av den mulige oppsiden på sikt. Det var kjøpers marked, gitt at det ikke egentlig finnes andre aktører enn TDW som både er store nok og tilstrekkelig kapitalisert til å kunne kjøpe hele flåten og i og med at det ville tatt for lang tid - og slett ikke sikret høyere inntekt - å selge båtene i mindre antall til flere aktører. Risikoen hadde heller vært stor for å sitte igjen med de minst attraktive fartøyene.
Redigert 08.03.2023 kl 07:46 Du må logge inn for å svare
unikum
08.03.2023 kl 09:51 5653

Må jo være ett røver kjøp å få handlet Soff aksjer på 40 ? Median kursmål over 56 !! Som E 24 skrev i går, Kanskje en god kjøps mulighet...
Gull i pungen
08.03.2023 kl 09:57 5619

Oslo (Infront TDN Direkt): Pareto Securities nedjusterer kursmålet på Solstad Offshore til 60 kroner pr aksje, fra tidligere 80 kroner, og gjentar onsdag morgen en kjøpsanbefaling.

Meglerhuset nedjusterer sin NAV til om lag 54 kroner pr aksje etter salget av PSV-flåten til Tidewater.

"Mens salget reduserer den totale størrelsen på den kommende refinansiering, er heller ikke provenyet særlig mer enn pro-rata gjelden på PSVene", skriver meglerhuset.

Redigert 08.03.2023 kl 09:58 Du må logge inn for å svare
Føre var
08.03.2023 kl 09:58 5622

"Så Pareto justerer kursmål til 60,- gjentar kjøp."

En tryggere havn i dag enn for to dager siden, mener vel de fleste. Vi får se på slutten av dagen om det var en overreaksjon i går.


Ett godt sjakktrekk var det noen som sa.




Redigert 08.03.2023 kl 10:04 Du må logge inn for å svare
jacob22
08.03.2023 kl 12:08 5466

du kan eller kjøpe standard supply som har psv i uk. De gir også utbytter.
Ratene kommer til å stige når tidewater kjøper psv til soff.
+ VOSS ER OGSÅ TIL SALGS.
Tippe soff trenger penger = archer.

5thplanet
08.03.2023 kl 12:27 5421

Folk får bare selge, men at de har kjøpt tidligere med dårligere sikt og selger nå er bare morsomt
Føre var
08.03.2023 kl 13:26 5232

Kanskje noen synest det er billig nok nå?
Puffen
08.03.2023 kl 13:40 5207

Salgsprisen for båtene er lavere enn bokførte verdier om vi har forstått det riktig. Så fantasiene om enorme skjulte verdier er borte. Nå er det kun inntjening som vil gjelde. Og da må de snart begynne å levere positiv cash flow fra drifta. Ellers må de fortsette å selge båter med tap.
Føre var
08.03.2023 kl 13:44 5177

Lettere å tjene penger når man slipper å ha båter så mange i opplag, brorparten av pengene kommer i fra båtene de sitter igjen med.

"Justert brutto driftsresultat (EBITDA) ville ha vært 1,69 milliarder kroner mot 2 milliarder medregnet flåten."

Og dette fikk de 6 milliarder for, synest det var bra jeg.

Men børs er børs, omtrent som stafett vel
Redigert 08.03.2023 kl 14:17 Du må logge inn for å svare
Travis-Bickle
08.03.2023 kl 13:49 5157

Da dekket jeg short på 36 og rører ikke dette papiret igjen.
unikum
08.03.2023 kl 14:09 5127

Må vel være en grense snart. Har svidd av 25 % av selskapets verdi på 2 dager med å kvitte seg med gammelt søppel som det var dårlig inntjening på. Fikk til og med 6 milliarder for dette.
unikum
08.03.2023 kl 14:55 5051

Må vel være denne møkka banken dnb som har solgt seg ned/ ut disse dager. Er vel ingen andre som frykter gjeld mer enn de ??
danmark1
08.03.2023 kl 15:10 5066

Bedre købsmulighed i denne får vi næppe, med tanke på det marked, der venter AHS`erne.
unikum
08.03.2023 kl 15:41 5133

Hysteriske aksje eiere det er i soff har jeg sjelden sett. Frykter folk grise emisjon? Da tror jeg det er lurt å se hvilken bransje soff er i. 8 år med opptur gir ikke rom for emisjon i mitt hode. Med Pareto sitt klare kursmål må 60 kr er vel snart rom for å tenke seg om ett par ganger!
Slettet bruker
08.03.2023 kl 15:47 5096

PSV flåten til Solstad er da langt ifra søppel. De har jo brukt mange år nå på å kvitte seg med mesteparten av søppelet.
Prosentvis andel av flåten vil jeg si at de sitter igjen med mer søppel etter denne handelen.
Jeg vil si det blir dystre tider i vente for rederiet desverre.
polakk
08.03.2023 kl 16:07 5090

Forklar, hva er det du mener er søppel ?
Ja,dei 7 skip som dei sier dei skal kvitte seg med, regner med det er dei gamlest og dei som ligger i opplag.
Ellers har dei igjenn 16 stk ATHS og 25 stk Subsea fartøy.
desirata
08.03.2023 kl 16:14 5101

Dersom ikke Soff skal selge mere båter, må det nødvendigvis en emisjon til. Det må isåfall være stor. Eksempel 77 mil nye aksjer, til kurs 20-25kr. Er vel et bra anslag dersom en ser på størrelse av aksje utvidelsen. Aker Capital har sikkert en plan klar allerede, men de tar vel en pump & dump først, dette er drevne folk i gamet.
unikum
08.03.2023 kl 16:14 5182

Kom dere inn igjen, imorgen er vi over 40 igjen. Fort dere før det stenger. Usa kommer til å gå i grønt i dag
Namnam
08.03.2023 kl 17:26 5005

Nei takk. Ser for meg en emisjonpris med gode rabatter. Tenker det blir ca 20,-. Men tar ikke sjansen……
unikum
08.03.2023 kl 18:38 4920

Emisjon tror jeg ikke på. Om det blir det så blir ikke det før om ett tre kvart år når lånet skal refinansiereres. Inntil den tiden vil hele flåten ha arbeid langt opp til øra. Her er det en aktør som har dumpet en haug av aksjer og fått med seg en del av dere med harehjerter.
jacob22
08.03.2023 kl 18:45 4896

hei.
Fredriksen har kjøpt gjeld i soff.
Eg har solgt soff. kjøpr dolphin + standard supply = Begge skal gi kvartallsutbytte
Slettet bruker
08.03.2023 kl 18:54 4903

AHTS: Elang Laut 1, Far Sound, Far Scimitar, Far Sabre, Normand Titan, Nor Spring, Normand Turmalina, Normand Turquesa, Normand Topazio. Alt dette er søppelbåter, greit nok noen av dem går i brasil og kravene der ikke er så store, men er alikevel søppelbåter som på et tidspunkt må fases ut.
Subsea: Normand Cutter, Normand Energy, Normand Clipper, Normand Flower, Normand Pioneer, Normand Australis, Normand Valiant, Normand Mermaid. Mesteparten generelt begynt å bli gamle, noen dårlige fabrikat. Hadde lyst å inkludere flere, men prøvde å skulle begrense meg litt.
Offshore OBS
08.03.2023 kl 19:19 4880

Støtter dette synet, men tror man trenger 3 milliard minst. Helst 5 milliard. Kursen blir nok pumpa opp før emisjonen.
skadi
08.03.2023 kl 20:25 4735

Dette her blir så og si helt sikkert en av de neste emisjons bombene på OB. Og folk er like lite åpen for faremomenter her enn i de andre skrekk eksempler som har vært. Håpløs.....
polakk
08.03.2023 kl 20:55 4718

Forstod det slik at dei hadde planer om å behalde 16 stk av AHTSen regner med at 4-5 stk av dei du nevner skal selges.
Når det gjelder Subsea ser du ut til at også dei eldre skipene ser ut til å få gode rater nå. Det er allerede lite ledig og jeg tror derfor ikke at disse vil bli utfaset med det første. Der først når markedet har vært bra en stund og rederne igjen har nok penger mellom hendene til å bygge nytt (for 1 millard og oppover for slike skip) at vi kan forvente at disse skipene må ut av markedet. Er nokså sikker på at vi her snakker om minst 5 år frem i tid.
Jeg er ikke noen ekspert på skip, men ser du nevner Normand Energy som blei bygd på Ulstein i 2007, hva er det som er gale med den ?
Redigert 08.03.2023 kl 22:02 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
08.03.2023 kl 23:02 4528

Ikke noe spesielt galt med Normand Energy (som jeg vet om), som jeg sa var der flere jeg vurderte å ta med, kunne egentlig droppet den og.
Prøver bare å tenke i ett litt lengre perspektiv (5 år).
Gamle skip er dyre å drifte, mye drivstoff forbruk, teknisk feil som må utbedres, og klassingene blir betydelig strengere og mer omfattende. En 20års klassing av et skip er så pass omfattende at norske rederi har ofte solgt unna skipene før dette. (Subsea skip har blitt utnyttet litt lenger i noen tilfeller frem imot 25 års klassing).
I et market som er så tight som dette, og som kommer til å bli bedre, vil nok de fleste subsea skipene både 20 år kanskje til og med 25 år klasses, og kjøres frem til de er 30 år gamle. Men på det tidspunkt er vil skipene være så utslitte, at de komme til å bli skrapet.
Solstad har mange gode skip, men visst de vil fortsette å være topp of the line burde det komme nybygg på tegnebrettet om ikke så alt for mange år. Men jeg ser det litt mørkt foreløbig med så pass mye gjeld enda og en betydelig andel skip som er begynt å drage på årene. Men det kan fort snu seg alt etter ratene utvikler seg og hvordan gjeldsforhandlingene går.
Redigert 08.03.2023 kl 23:04 Du må logge inn for å svare
danmark1
09.03.2023 kl 09:23 4227

De skibe, de har tilbage kommer til at tjene mange penge, formodentlig hele året rundt. Flåden er mindre, men det er omkostningerne også. Indtjeningen og bundlinien bliver bedre.
danmark1
09.03.2023 kl 09:27 4218

Renteomkostningerne må vi heller ikke glemme, de bliver selvfølgelig mindre.
unikum
09.03.2023 kl 10:47 4099

Til dere som ikke har sett denne så er det bare å kaste seg rundt i fra Investtech :
Automatisk teknisk analyse. Middels lang sikt, 3. mar 2023
Solstad Offshore har brutt den stigende trendkanalen på mellomlang sikt, noe som i første omgang indikerer svakere stigningstakt. Aksjen ga kjøpssignal fra en omvendt-hode-og-skuldre-formasjon ved bruddet opp gjennom motstanden ved 33.03 kroner. Videre oppgang til 69.95 kroner eller mer er signalisert. Aksjen har marginalt brutt opp gjennom motstanden ved cirka 46.50 kroner. Etablert brudd vil indikere videre oppgang. Aksjen anses samlet sett teknisk positiv på mellomlang sikt.
Anbefaling en til seks måneders sikt: Kjøp
Obxserver
09.03.2023 kl 11:44 4123

Har en advarsel til dere som sitter i SOFF, nå er det bare å selge alt dere har og gå all inn i PGS. Det er i PGS det gjelder fremover!
PoLfareren
09.03.2023 kl 12:08 4075

Hva er dette for noe tullball å komme med her? Har selv PGS, men begrunn advarselen din nærmere .
danmark1
09.03.2023 kl 15:18 3902

Det må på grund af for stor investering kun i PGS. Jeg har også begge og er godt tilfreds med at have købt SOFF de sidste 2 dage.
Slettet bruker
11.03.2023 kl 12:03 3384

Sikker som banken denne ifølge riskokko. Store raketten.. skulle vært i 60kr allerede. Store penger på vei inn.
Og her er vi… solgt unna halve flåten og emisjonsbomben ikke sluppet en gang.

Men men du kan ikke ha rett hver gang… men du klarer jammen ha feil hver gang.

Selvmotsigende også mtp hva du hevder i andre olje relaterte aksjer…

Begynt å surre fullstendig. Har ikke kontroll lenger på hva du lirer av deg. Desperasjonen har tatt helt av etter et salg på 7,49kr i Pgs.
Redigert 11.03.2023 kl 12:04 Du må logge inn for å svare
Gull i pungen
15.03.2023 kl 08:29 2819

NORMAND SAPPHIRE fikset til GBP 95.000
Gull i pungen
15.03.2023 kl 11:04 2709

Pareto

SOFF – Sells stacked AHTS

Solstad Offshore sells AHTS Far Sabre (2008 built, 14 400bhps, stacked since 2019) to an undisclosed client

This is one of the six smaller and older AHTS Solstad Offshore has held for sale

Vessels Value had the unit at USD 11m, we had it in our NAV at NOK 110m (USD ~10.5m) and understand the sales price to be slightly above this
Redigert 15.03.2023 kl 11:05 Du må logge inn for å svare