ArcticZymes Technologies falls short of guidance

JosefK
AZT 05.01.2023 kl 08:05 7500



Tromsø, January 05 2023 - ArcticZymes Technologies ASA (OSE: AZT) announces
significant headwinds for the fourth quarter with sales of 28.3 MNOK and 137.2
MNOK for the fiscal year 2022.

ArcticZymes Technologies fell short in the fourth quarter generating 28.3 MNOK
in product sales. The shortfall impacted the Company´s annual sales guidance
target of 155 MNOK and resulted in an underperformance of 137.2 MNOK for the
full year 2022. The combination of reduced demand post-pandemic and the impact
of the macroeconomic environment have reduced turnover within the Molecular
Tools business. Quarterly sales for the Molecular Tools business were 9.2 MNOK.

Sales in the Biomanufacturing business were unaffected and continued to grow in
accordance with expectations. Quarterly sales for the Biomanufacturing business
were 19.1 MNOK.

ArcticZymes Technologies ASA, CEO, Jethro Holter said:

"After a few years of continued growth, profitable performance and milestone
achievements, 2022 fell short of its guidance to the market. Entering 2023, the
macro-economic effect will continue to impact the Molecular Tools business but
less likely the Biomanufacturing business. Despite the current headwinds, the
Company remains optimistic towards the future and expects continued growth in
the coming years."
JosefK
05.01.2023 kl 08:13 6343


~13% bom på guiding. Det var ikke noe særlig.

Jeg får trøste meg med at biomanufacturing er på vei mot der jeg mener den bør være.



Fünke
05.01.2023 kl 08:18 6359

Det er positivt med ATH på biomanufactoring, men ellers litt kjedelig og uventet lavt. Jethro har altså litt vanskeligheter med å predikere salget.
Bearwizard
05.01.2023 kl 08:28 6299

Dette var overraskende dårlig. AZT ansetter flere nye medarbeidere og lanserer flere nye produkter, men salget går altså nedover....Selskapet har heller ikke innfridd guidingen på M&A fronten. Dette kan bli en blodig dag for aksjekursen er jeg redd. Vi snakker vel også om en negativ bunnlinje i Q4?
JosefK
05.01.2023 kl 09:01 6177


Hvis man da tar expenses fra siste kvartal vil det gi ebitda omtrent som sist, ~2 mill. Det er heller ikke noe å skrive hjem om.

Med expenses fra ett år tilbake ville det imidlertid sett bedre ut med ebitda på rundt ~10 mill.

Veksten går ut over ebitda. Det dr bare en ting som gjelder da og det er å få opp omsetningen.




riskypick
05.01.2023 kl 09:04 6158

Det er synd Jethro lot seg presse til å komme med guiding på salg. Som jeg har nevnt før,selv ikke Jethro Holter har noen anelse om hva salget blir i 2023 feks.

Han/selskapet bommet dessverre grovt denne gangen. Det var jo en massiv aksjonær utskifting her for nå to-tre år siden. Noen har forlangt guiding. Synd.

Jethro er trygg på hvor veien går over langen,men han aner ikke hva salget vil være de neste fire q.
bj111
05.01.2023 kl 09:41 5975

Det var litt kjedelig at siste kvartal kom så svakt ut. Etter det jeg kan se så ender de da ut med en salgsvekst på ca 40% for året som er noe svakere enn det de guidet. Det er en formidabel vekst men usikkerheten er nå et faktum og det handler nok i stor grad om disse økte kostnadene som selskapet har fått med sin ekspansjon. Når vi har mottatt meldinger om den ene ansettelsen etter den andre, så passer det dårlig at det kommer et svakt kvartal for 3 gang på rad.

Hva prisen på selskapet skal være er veldig vanskelig å si noe om nå syntes jeg for nå ble det kortere bildet mer uklart. Selskapet har penger på bok. De holder på med M&A hvilket er enda et usikkerhets moment og jeg håper neste melding er at de dropper dette så de kan konsentrere seg om den virksomheten de har og beholde den gode likviditeten i selskapet. Å tømme kassen for å kjøpe noe som det ikke er umiddelbare inntekter fra setter selskapet i en finansiell svak posisjon i det korte bildet.

De har helt klart vist at de kan tjene penger men 2022 blir stående som året de og viser at de kan bruke penger. Håper de på sikt vil kunne forsvare alle ansettelsene og nye lokaler med økte inntekter og ikke kommer dithen at det blir mer lønnsomt å kutte kostnader. Så langt er det jo negativ avkastning på de nye investeringene for ser ikke at salgsveksten for 2022 har kommet på grunn av disse investeringene ettersom det kun er Q1 som står som et enslig tårn i Q resultatene.

Når vi vet at dette er et veldig langsiktig arbeide og det samme gjelder deres kunder så er det ingen krise i selskapet. Det jeg frykter og har fryktet en stund er at det har gått litt stormannsgalskap i selskapets ledelse i Tromsø. Håper de tenker lønnsomhet ti ganger før de ansetter flere og at det blir stilt noen kritiske spørsmål til lønnsomhet ved veksten i personell (kostnader) på presentasjonen i Februar.
Eankee
05.01.2023 kl 09:41 5973

"Omsetningskollaps for ArcticZymes"...... vel for 2022 var det guidet 155 mill, vi ser ut til å få 137 mill... det er ikke bra nok, men noen kollaps er det ikke. Hegnar smører på med store bokstaver og makedet reagere med å sende oss ned nesten 30%.... kjøpsmulighet kaller jeg det!
Fünke
05.01.2023 kl 09:51 5933

Ja, det var en skikkelig tur ned i kjelleren. Får stå av nok en storm. Biomanufactoring ligger bak forventningene mine. Har kanskje blitt litt for religiøs med tiden, men har fortsatt oppfatning av at AZT er et godt selskap og vil overraske på oppsiden også. De er på en trend innen helse som kommer!

Godt å få det negative nå, slik at det ikke totalt overskygger Q4 presentasjonen.
Redigert 05.01.2023 kl 09:53 Du må logge inn for å svare
SomSa
05.01.2023 kl 09:52 6083


I går var selskapet priset med en p/e på ca. 80 og omsetningen i 2021 var 128 mil i følge data fra Nordnet. Når omsetningen blir bare 137, 2 mil i 2022 er dagens aksjekurs meget overpriset. Vekstforventninger og p/e verdien er overdret og meget høyt. Snart bør aksjen falle under 20.
Goldsmith
05.01.2023 kl 14:58 5722

Salgsvekst på 40% er vel en smule overdrivelse. Realiteten er 7 millioner i salgsvekst som tilsvarer ca. 5%. Det er mindre enn inflasjonen!
For 4Q til 4Q er salgsNEDGANGEN 30%!
Redigert 05.01.2023 kl 15:07 Du må logge inn for å svare
Andreas
05.01.2023 kl 15:03 5702

Man får mene hva man vil og dette var klart en skuffelse. Jeg ser dette som en kjøpsanledning, til tross for den kortsiktige skuffelsen over 4Q resultatet.
Redigert 05.01.2023 kl 15:04 Du må logge inn for å svare
rischioso
05.01.2023 kl 15:13 5667

Kjøpsanledning nå?

Ville ikke ha forhastet meg og det av flere grunner:

(1) 3 dagers regelen - mao, høy risk for fall over 3 dager
(2) Teknisk - kursen har nå stupt ut av den fallende trendkanalen og det på godt volum noe som svekker det tekniske ytterligere og ikke minst støtter oppunder pkt 1 ...
bj111
05.01.2023 kl 15:36 5594

Største aksjonær har ikke endret sitt syn på caset skal en tro hva han kommenterer på Twitter. Veksten i Biomanufactoring 60% i 2022 er grunnen til at han har aksjen. Denne veksten tror han fortsetter lenge, ikke ulikt hva andre langtids aksjonærer har kommentert tidligere.
Grunnpilar
05.01.2023 kl 18:49 5314

Nå har robotene redusert kursmål til 20 kroner aksjen for AZT og snart kommer oppdaterte kursmål ifra meglerhus også, Men hva blir de anbefalingene på ?
Uansett, så er det naturlig at AZT prises med en lavre P/S ratio nå,som veksten ikke ser ut til å bli like stor som vi håpet på. Skal ikke se bortifra at de kommer med nye oppdaterte kursmål på 45-55 tallet en plass.
Redigert 05.01.2023 kl 18:49 Du må logge inn for å svare
Dr_Eval
06.01.2023 kl 00:57 5057

Forrige kursmål var 130kr hvis guiding på 155mill ble nådd. 137mill er ikke så langt ifra, så da bør vel kursmålet reduseres til ca 110kr. Kortsiktig guiding (1 år) er den minst viktige. Guiding på middels/lengre sikt (3-5 år) står fortsatt.
Grunnpilar
06.01.2023 kl 01:03 5047

Forrige kursmål var på 130,- men siste kursmål med kjøpsanbefaling er på 95 kroner iflg. DN Investor. Men ble redusert ifra 130,- en tid tilbake. Blir spennende å se hva neste anbefaling blir, men enig i at 3+ år så har ikke denne knekken så mye å si, men kan vare ut 2023 om ikke kommende Q viser bedring.
rischioso
06.01.2023 kl 06:57 4950

ArcticZymes Technologies falt kraftig med 27.1 prosent og sluttet på 53.00 kroner. Forrige gang aksjen falt like kraftig var 23. november 2009, da den var ned 83.8 prosent. Aksjen brøt ned gjennom støtten ved 62.30 kroner i en rektangelformasjon. Dette utløste et salgssignal på økende volum og en videre nedgang til 49.07 kroner i løpet av ett år og sju måneder indikeres.
JosefK
06.01.2023 kl 07:48 4884


Den dagen husker jeg. Det var da jeg mangedoblet beholdningen i det som da het Marine Biochemicals, som senere fikk navnet ArcticZymes. Jeg mener jeg fikk et par tusen til 1,88. Og de har jeg den dag i dag. Good times 👌🏻



rischioso
06.01.2023 kl 07:53 4858

Nei, det gjør du nok ikke når du ikke en gang husker navnet - men det gjør jeg for det var min første inntreden i det som den gang het Biotec Pharmacon ...;)
(Biotec Pharmacon kjøpte opp Biochemicals på midten av 90-tallet og ikke motsatt).

BTW, blir spennende og se hvor lang tid det tar før vi ser 40 tallet - mitt bet er at vi ikke må vente veldig lenge - det er kun knappe 6% unna ...
Redigert 06.01.2023 kl 08:05 Du må logge inn for å svare
SomSa
06.01.2023 kl 09:44 4681


Med dagens aksjekurs akkurat nå prises selskapet med en P/E på rundt 58 i følge data fra Nordnet. Ennå er det mye luft og kjærlighet i aksjen.
SomSa
06.01.2023 kl 10:19 4591


Elkem prises med en P/E litt over 2, NHY ca. 4,8, NAS ca. 5,8, NEKKAR ca. 5,6, SELVAAG BOLIG ca.5,4 Norbit med stor vekst ca. 22,6 ..................ArcticZymes har ikke den voldsomme veksten til å forsvare en P/E på 58. Ofte tar det litt tid før man forstår realiteten.

Samtidig kan man forsvare aksjekursen i ArcticZymes med andre boble aksjer med urealistiske P/E verdier og listen over disse er ganske langt...........

bj111
06.01.2023 kl 10:43 4544

Litt av noen selskaper du sammenligner med SomSa.
Ser ut til at aksjonærer i vårt naboland er uenig med deg men blir litt usikker på om du har dykket inn i tallene med tanke på hvilke selskaper du kommer trekkende med. Industribedrifter, sjøfart, flyselskap, et dyrt eiendomsselskap og et selskap som er i vekst men i et marked med stor konkurranse. Skal en sammenligne så kan man i det minste ta med Genovis som vel er det nærmeste en kommer AZT men der passer kanskje ikke tallene inn i det bildet du ønsker å skape med ditt innlegg? AZT kan selvsagt falle mer eller stige men det går jo an å begrunne sitt syn på det med noe mer enn en spådom og da må du inn i tallene i AZT. En av produktlinjene har vokst mye i 2022 og en annen mer covid relatert har falt. Siste er kanskje ikke så rart? Bekymringen er de økte kostnadene som må forsvares og det får en se om skjer utover året. Så har AZT noen kunder som handler mye av og til. Grunnen til at denne meldingen kom som har gitt deg denne muligheten er trolig at den kunden de regnet med ikke handlet i Q4 slik de trodde eller håpet på. Årsak vet vi ikke og vi vet heller ikke om denne kunden har handlet nå eller kommer til å handle. Poenget er at det er snakk om et lite tidsvindu her som trolig men ikke sikkert har utløst det som trolig er en gave til deg og andre.

SomSa
06.01.2023 kl 12:01 4435


Omsetningen økte fra 128 mil i 2021 (data fra nordnet) til 137, 2 mil i 2022. Dette tilsvarer ca. 7% vekst. Hvis man regner med inflasjonen i 2022 har de hatt tilnærmet 0 vekst og kanskje negativ vekst.

AZT og mange aksjer er pandemi aksjer. Folk satt hjemmet og pumpet opp aksjer oppover, nå har folk lite penger...........

Man kan gjerne handle aksjen med en P/E på 58 men når korthuset begynner å falle blir det brutalt. Dette vil skje når noen av store aksjonærene kaster sine kort og dumper sine aksjer. Vi har opplevd dette i flere aksjer...............Liten vekst, liten omsetning og selskapet prisen over 2,7 mrd.
Dr_Eval
06.01.2023 kl 14:21 4306

Kan du regne ut hva veksten blir når omsetningen er 350mill om noen år?
bj111
06.01.2023 kl 16:13 4187

Gå inn i tallene hvis du gidder. Skjønner hva du mener men du finner ikke mulighetene uten å gå i dybden og det er ikke veldig mye du trenger å lete for å finne den veksten jeg snakker om. Det er og der muligheten ligger mest åpenbart. Sjelden det ligger gullkorn på førstesiden i en bok og det vet du veldig godt etter så mange år i markedet.
Goldsmith
06.01.2023 kl 23:27 4006

Hjelp meg. Var det ikke han som mente 3Q resultatet ikke endret noen ting og kjøpte flere hundre tusen aksjer på høye 60 tallet?
Det kan tyde på at noen får litt tåkebriller når de først har satt en retning?
Det kan hende - med trykk på KAN - at han fremdeles har på tåkebrillene?
bj111
07.01.2023 kl 02:47 3910

Du får lese hva han skriver, så uttale deg.
Goldsmith
09.01.2023 kl 14:09 3230

Retoriske spørsmål er et vanskelig konsept å få tak på!

Twitterkongen LaBull, skrev etter 3Q inntjeningskuffelsen at «caset» var uforandret. Jeg skrev at rapporten endret utsiktene for resultatutviklingen vesentlig, og forventet ingen eller negativ inntjeningsvekst for ‘22.

Etter 4Q varslet skriver Twitterkongen igjen at «caset» er uforandret. Jeg hevder at forventningene til omsetningen er vesentlig redusert og at resultatforventningene er ytterligere redusert. Både på kort og lang sikt. Spesifikt mener jeg gode estimater for omsetning og result for 2023 er 160 millioner og resultat etter skatt på ca 20 millioner. Det gir en P/E ‘23 på ca 150. De langsiktige konsekvensene kommer jeg tilbake til.

For meg synes det ikke veldig gjennomtenkt å hevde at «caset» er uforandret. Twitterkongen er mest opptatt av segmentet Bio. Men en god, videre omsetningsutvikling for Bio alene, bærer ikke dagens verdivurdering. TulleBull prater opp sin egen investering - enten han skal selge eller holde. Det er ingen grunn til å la seg lure av det.
bj111
09.01.2023 kl 16:26 3038

Joda han har aksjer og da uttaler han seg jo som han har det og begrunner det. Du har sikkert ikke aksjer enda og da uttaler du deg ut fra det motiv du har. Delte syn er fint nok og konklusjonen er enkel. Ikke avgjør noe basert på skriverier her inne. Sjekk selskapet selv og deretter kan man ta en beslutning. Melding 09.12 er glemt så får vise hva veksten i bio segmentet blir. 60% ble det i 2022 men noe av dette kan nok tilskrives at en sektor våknet opp igjen etter covid-19.
Arne_And
09.01.2023 kl 16:45 2981

Er det en fare for videre fall til 27 hvis ikke støtten på rundt 50 holder?
oppturen
09.01.2023 kl 16:52 2956

Ja, om den går ned er det fare for at den har gått ned, i motsatt fall om den stiger er det stor sannsynlighet for at den har steget. Alternativt kan den ligge horisontalt men da har den hverken gått opp eller ned og vil sannsynligvis fortsette med det.
Om salg eller inntjening øker har selvsakt ingen betydning.
bj111
09.01.2023 kl 17:59 2841

Haha den var god.
rischioso
09.01.2023 kl 18:50 2759

Ja, da har kursen vært nede og snust på 40 tallet (intradag) akkurat som forventet og det blir nok også sluttkurser på 40 tallet fremover ...
Redigert 09.01.2023 kl 18:51 Du må logge inn for å svare
Bearwizard
09.01.2023 kl 19:01 2731

Fascinerende å se på alle dommedagsprofetene som dukker opp hver gang det er kursnedgang i AZT…
bj111
10.01.2023 kl 00:35 2470

Selvsagt og her vet de at det kan være gode penger å hente, spesielt rischioso som har hatt sine turer innom aksjen. Han har sikkert cash også for noe av det han var investert i 2022 har han helt sikkert realisert av skattemessige årsaker. Han er en jeger etter en god deal så ikke overrasket over at han dukker opp. Når han blir meget positiv vet vi at han har kjøpt. Blir interessant å se om han venter så lenge at dette går fra han, har skjedd ved noen anledninger tidligere.
rischioso
10.01.2023 kl 16:41 2120

Håper ingen ble overrasket over kursutviklingen og sluttkursen godt nede på 40 tallet - jeg sa i alle fall i fra om ikke annet ....
bj111
10.01.2023 kl 17:01 2080

Ingen stor overraskelse. Setter en bunn en dag så får en ta det derfra. Hvor den bunnen er får vi jo se med tiden. 46, 32 eller 25 ikke godt å si, surt å se på men ikke noe å gjøre noe med. Verdiløst er AZT ikke og fremtiden ligger der. 12,4% off guiding men rett nok større kostnader med mål om å ekspandere.
Slettet bruker
10.01.2023 kl 17:37 2006

AZT blir nok sett på som en ren vekstaksje, og det blir jo litt feil.
Selskapet er gjeldfritt, går med overskudd og har godt med penger på bok.
I disse tider er det en selvfølge at selskaper (spes. Vekstaksjer) går i kjellern, dersom de ikke leverer på guidingen.
Selskaper uten inntjening, risikerer å måtte kjøre emisjoner, dersom guiding ikke oppfylles.. Da går kassa tom før de kan vise til overskudd.. å hente penger i dagens bilde, er rått parti i fordel for de som vil delta.. Nå er heldigvis ikke AZT der.. Selv synes jeg kursen er for høy (selv idag) til at jeg vil vurdere å kjøpe mer.. dersom den kommer nedpå 30-tallet, skal jeg vurdere fler... Skikkelig synd at denne nedgangen ikke skjedde i romjula.. sykt irriterende med titusenvis av kroner i "bortkastede" formueskattepenger.. Selv er jeg mer irritert over hvordan staten beregner formuer, fremfor akajekursen i AZT.. for min del ligger AZT der urørt i porteføljen og ha vært uendret mange,mange år nå.. Det er mange andre aksjer som er mer spennende akkurat nå..
Redigert 10.01.2023 kl 17:39 Du må logge inn for å svare