Så var eventyret slutt

Goldsmith
AZT 05.01.2023 kl 09:52 6533

Fasinerende hvordan investorer lar seg blende av kortvarig suksess. Da er himmelen blå for alltid. Slik er det sjeldent.

I dag meldte AZT at de misser grovt på omsetningen for 2023. Samtidig øker kostnadene. Det betyr at resultatet for 4Q mest sannsynlig vil bli null eller negativt.
Dette har konsekvenser for forventningene for 2023 og 2024 også. Salgsveksten må justeres betydelig ned og resultatforventningen like så. Vi vet at kostnadene stiger betydelig, så resultatet må nødvendigvis slite fremover.

Ser vi på prisingen på NOK 53 så er multiplene fremdeles skyhøye. Her prises det inn en evig blå himmel. Pris/salg på~20 og P/E på ca. 90 for 2022. For 2023 kan man løselig anslå P/S på 15-17 og P/E på 70-80. For et selskap som så til de grader skuffer er det helt ute av linje.

Svikten i salg vil også få konsekvenser for M&A. Det er lite trolig at de nå vil klare å gjennomføre et oppkjøp. Det er utrolig hvordan absolutte verdier fester seg og det å akseptere at egen verdi har falt 25-35% mot oppkjøpskandidaten er ofte umulig å få til i en pågående prosess. Menneskelig men lite konstruktivt.
Det ligger derfor i kortene at AZT vil skuffe også mht M&A.

Slik ender gjerne eventyrhistorier; med et fall. Vi får håpe de klarer å reise seg igjen.
I mellomtiden er det bare å ligge unna. Selv om eventyret er slutt, så er det fremdeles eventyrprising.
Vent til den er borte også!
Redigert 05.01.2023 kl 10:13 Du må logge inn for å svare
oppturen
05.01.2023 kl 10:16 6444

🥹
Du har nok rett, kan gå langt ned nå.
Goldsmith
05.01.2023 kl 11:40 6272

Rask vurdering; 20-25/aksje synes som et greit nivå. Halvering fra i dag.
Resultatestimatene skal vesentlig ned fra tullete nivåer!
Fünke
05.01.2023 kl 12:58 6095

Jeg føler det selvfølgelig er dramatisk, men ikke så dramatisk. Jeg tviler sterkt på at Jethro er så avkoblet at alle disse ansettelsene deres i det siste og åpning av applikasjonslaben i Oslo kommer som et resultat av dårlig dømmekraft. De er mer oppdaterte på bransjen og kundene enn vi er, heldigvis. I forhold til deres prognoser kommer biomanufactoring-segmentet litt sent og molecular tools faller mer enn forventet fra pandemien. Men markedet er der og det vokser. Pilene peker riktig vei i det store bildet og kundemassen vokser. Det samme gjør produktporteføljen Det er i biomanufactoring potensialet ligger og her er AZT på ballen. I prinsippet er alle inntektene fra 2022 på biomanufactoring fra ett produkt. Jeg har ikke mistet motet, men dette var et skudd for baugen. Alle er vel enige om det.
riskypick
05.01.2023 kl 13:08 6052

Dette er ikke dramatisk. Det er et q resultat og en guiding miss. De burde ikke guidet. Det er greit med såpass fall idag,men det er ikke lenge før dette snur opp igjen. De fleste vet at det går i rykk og napp med omsetning for Azt. Jeg syns kurs har vært i overkant høy når den lå over 70,men nå er den helt fin for å kjøpe.

De som syns Azt har hatt crazy multipler får litt blod på tann idag. De som er tungt lastet og hadde forventninger,de er skuffet idag. Men folkens,det går ikke an å stoppe Azt toget. De er snart back on track. Mit bet der altså-ikke noe mer.

De store nye investorene fra bla Sverige kjenner verdien av Azt alt for godt til å selge på dette.
Goldsmith
05.01.2023 kl 14:02 5930

Her er jeg veldig uenig med deg. Jeg har et annet syn på hvor dramatisk dette er.

Kvartalsmissen er ikke den første. AZT hadde et langt dårligere 3Q enn hva som var forventet også!
I tillegg har det vært andre faktorer som tilkjennegir at denne utviklingen var forventet. Vi kritiske husker Wederhofens glitrende innsidekjøp i 2020 og 2021 og vi husker også hans - i ettertid - like glitrende innside salg og avgang fra styret. Dersom du undersøker så er jeg villig til å spise betaglucanen min på at Wederhofen har solgt alle aksjene sine etter at han gikk av.

Så dette er dramatisk - både fordi det er en del av en trend og fordi det kan synes som om noen viste at det var sannsynlighetsovervekt for skuffelser. Da kan en også sette spørsmålstegn ved selskapets kommunikasjon.

Videre - dersom vi ser på omsetningsutviklingen, ser vi at TTM omsetning nå peker nedover fra forrige kvartal. Det er helt åpenbart at den langsiktige omsetningsprognosen til selskapet må justeres ned. Gjør man en "dum" fremskriving så ender man på ca NOK 160 - 170 millioner for 2023. Det er langt under nødvendig marsjfart. Samtidig har kostnadsbasen økt vesentlig. Vi kan dermed ende i en situasjon hvor selskapets resultat blir lavere i 2023 enn i 2022. Da er vi i en situasjon hvor selskapet vokser omsetningen med ~20% og har negativ resultatvekst.
Jeg tror ikke det er en kombinasjon som vil verdsettes så høyt som NOK 53/aksje impliserer, men det kan en være uenig om. Slike guesstimater er det selvfølgelig også stor usikkerhet ved.

Mht de nye investorene vil jeg bare opplyse om at dette er privatinvestorer med bakgrunn fra Lehman Brothers. Det er kanskje ikke en bakgrunn som vekker den største beundring. Dette selskapet trenger helt andre investorer. Institusjonelle investorer med industrikompetanse.
riskypick
05.01.2023 kl 15:09 5771

Du bruker jo mye plass der på uviktige ting(hvem som handler aksjen). Det kan se ut som molecular enheten forventes svak en stund til,så klart dette kan gå videre ned kursmessig,og selskapsmessig gi svak vekst.
Jeg har realisert mye tidligere og er happy med å kjøpe tilbake litt her.

Jeg oppfatter forøvrig azt som noe unikt,med spesielt gode produkter,repeterende og for noen av produktene ganske trygg økende inntektsstrøm. I tillegg bred kundemasse,skalerbarhet og suverene marginer. Denne komboen har klart å stå imot kursfall frem til idag,hvilket er imponerende. Det er svært få børsnoterte selskap som kan tilby investorer det samme som Azt.
Redigert 05.01.2023 kl 15:10 Du må logge inn for å svare
rockpus
05.01.2023 kl 18:50 5553

Dette selskapet har jo vært et ekstremt eventyr for aksjonærene. Så sent som sommeren 2019 var jo kursen rundt 3,8 kr! Med slik ekstrem kursstigning, blir selvsagt fallhøyden også enorm om forventningene ikke møtes.
bj111
05.01.2023 kl 19:30 5460

Sant det rockpus og så er spørsmålet om det er et kortvarig slag eller noe mer.
Ser jo hva selskapet skriver i meldingen der de forventer fortsatt vekst de kommende årene, så kan man si tillitten fikk seg en trøkk i dag.
Det er jo verd å merke seg hva største aksjonær skriver, veksten innen biomanufactoring er god og han forventer enda et kvartal der covid-19 relatert til Molecular tools vil falle. Biomanufacturing er det de fleste ser på som vekstområdet og det vokser også i Q4 dog ikke så mye som kanskje mange hadde håp om. Allikevel har det vert en formidabel vekst på dette feltet siste år. Det blir allikevel litt feil å skrive hele den veksten på konto ettersom Biomanufactoring vel falt noe da Covid-19 traff verden. Verden begynte først i Q1 2022 å bli mer normal.

Dagens fall gjør kanskje aksjen mer interessant for flere.
elnomi
05.01.2023 kl 21:56 5250

Merkelig hvor galt det kan gå?
Kursen må nok langt ned fremover.
bj111
05.01.2023 kl 22:30 5175

Tja det som kan ha skjedd er at en stor kunde som kjøper av og til ville gjort at denne meldingen ikke kom dersom kjøpet skjedde i Desember 22 ikke i Januar 23. Når det ikke skjedde er selskapet pliktig til å sende resultatvarsel ettersom det avviker mer enn 10% (12,4%) fra guiding.
Yzf R1
05.01.2023 kl 22:49 5125

Nytta annledninga å fekk vekta meg godt opp i dag ikke annet enn en ren kjøpsannledning.
Fünke
05.01.2023 kl 23:02 5090

Jeg trives selvfølgelig ikke med en slik melding, men i perspektiv så valgte 1 av 100 å selge seg ut/ned i dag. 570000 aksjer omsatt. Uansett. Prisingen spiller ikke så sykt stor rolle nå sett i et 10 års perspektiv. Det azt har gjort de siste 3 årene, om noen har fulgt med, har så vidt begynt å gi utslag på regnskapet. Det er en syk forsinkelse i disse prosessene og 2023 blir vel året hvor azt har hatt fullt fokus sett 3 år tilbake. Før det så var azt en skygge av BetaGlucans. Vi må også huske på at azt i liten grad kaprer marked fra andre konkurrenter på allerede igangsatte prosjekter eller ferdige produkter. Azt har kapret sine nye kunder og kunders produkter i utviklingsfasen hvor de skal gjennom en offentlig godkjennelsesprosess. Det tar tid å bygge opp volum i en slik prosess og de var vel i 2019_2020 før de hadde et volum å snakke om.(jeg husker ikke i farta). Uansett, det tar tid, men etter en periode før vi en kumulativ vekst hvor alle disse kundene, som nå måler >180, har behov for større volum. Vi snakker kun biomanufacturing og i prinsippet 2 produkter, m-san og san. San 2.0 tror jeg ikke skaper store tall foreløpig. Jeg vet ikkke hvor lang tid dette tar og det har tatt lengre tid enn forventet, men det kommer. Så azt på disse nivåer er billig om vi snakker om 5-10-års horisont er min mening. Så kan man jo gjøre andre ting de 5 første årene, men jeg skal alltid ha en god posisjon i azt. De dør ikke i løpet av de neste 20 årene.
Slettet bruker
05.01.2023 kl 23:10 5068

Synd denne meldingen ikke kom i romjula..
Hadde sluppet en haug med formueskatt for 2022..
bj111
06.01.2023 kl 00:12 4958

Ja, hvilket tyder på at de har ventet til siste slutt på en av de større kundene de regnet med ville handle i Desember. Det skjedde ikke og da ble det resultatvarsel som reglene sier.
Goldsmith
22.03.2023 kl 16:58 4123

Fasinerende kursreaksjon på Holters avgang.
Han er alså den desidert mest sentral personen i selskapet. Han er i realiteten DEN som har utviklet selskapet til hva det er i dag.
For en organisasjon hvor de ansatte er spredt for alle vinder - er han limet - fellesnevneren for de ansatte som knytter dem sammen.

Han er langt mer sentral enn noen andre i ledelse og av ansatte.
Det er mange uunnverlige på kirkegården, men at hans avgang innebærer en vesentlig økning i usikkerheten rundt fremtidig utviikling i selskapet er hevet over enhver tvil.

For meg er det helt ubegripelig at kursen ikke raser.
Hvor mange ganger må eierne ha det inn med teskje at selskapet styres på en lite hensiktsmessig måte?



Slettet bruker
22.03.2023 kl 18:12 4011

Goldsmith:

Du får benytte muligheten nå til å selge deg ut, siden du tydeligvis har mistet troen på selskapet.
oppturen
22.03.2023 kl 19:33 3893

Jeg har gjordt gode penger på AZT, vil bare tipse dere om PGS. Der er akkurat en dip i kursen på grunn av et obligasjonslån som blir gjeldene fra 31.03.
Der er mulighet for god inngang nå.

Om dere lurer på om det er billig kan dere se til verdivurderinger av Shearwater som vurderer børsnotering om 1 års tid. PGS burde være verdt ca 1,5x Shearwater mcap. Verdivurdering Shearwater er mellom 15-20 mrd, PGS handles nå rundt mcap 8,5 mrd.
et velment tips 😉
SomSa
22.03.2023 kl 20:11 3822


Betaler PGS ikke blodrente på 12%-15%? Prises med en P/E på - 15,28 og EPS -0,59. Gjeldsgrad er 282,78%

Data er hentet fra Nordnet.

PGS unnlot lånedetaljer – må betale høy rente
https://www.finansavisen.no/energi/2023/03/20/7994980/pgs-unnlot-lanedetaljer

PGS betaler dyrt for å sikre finansiering, men vil ri et sterkt seismikkmarked, mener Kim André Uggedal. Aksjonærene blir likevel sittende igjen med smuler, tror SEB-analytikeren.
https://www.finansavisen.no/energi/2023/03/20/7995018/knuser-utbyttedrom

Jeg holder meg langt unna selskaper som unnlater å fortelle helle sannheten. Mange skjeletter kan være gjemt inni skapet.
Goldsmith
22.03.2023 kl 20:24 3788

Som jeg har skrevet tidligere, så er dette et selskap med en eiersituasjon, kvalitet på styret og valgkomitee som ikke gjør selskapet investerbart som passiv eier. De siste årene har vist det og det siste året har også resultat og kursutvikling utviklet seg i tråd med det.

Det er som skrevet utrolig at kursen ikke faller mer! Det blir spennende å se når Lehman guttene forstår at det ikke bare er banker som kan falle som en sten og knuse formuer. Da blir det trangt i heisen ned!
Redigert 22.03.2023 kl 20:27 Du må logge inn for å svare
Samsung11
22.03.2023 kl 21:24 3694

AZT har sikkert ikke en sjanse nå. Holter gir seg. Han har ikke delt noe med noen. Han tar med seg alt ut døren og igjen står et firma uten noenting; det var logikken sin det. Håper for Holter sin del at han blir frisk eller de utfordringene han står ovenfor, ordner seg for han.

Og når det gjelder PGS, ja, renta er vel høy og ikke blodrente. Lurer på om så mange andre får bedre rentebetingelser i dag. For en gjeng (Gsmith og Synsing(oMa).
Redigert 22.03.2023 kl 21:24 Du må logge inn for å svare
xjack
22.03.2023 kl 23:50 3541

La oss ikke overdramatisere. Selskapet er en samling av xtremt dyktige fagpersoner. kun en genial person drar ikke lasset alene. Produktene er etterspurt, segmenttilpasningen er front line. Produksjon og innovasjon vil ha kontinuitet. Forrige Qpresentasjon ga hint om at endringer var i emming. Observer kroppsholdning på de par siste presentasjonene som var i Holters regi. Noe skurret. Det kan ha sin bakgrunn i interne veivalg? Blir en spennende fortsettelse, særskilt Q1, som ikke er så altfor langt frem i tid.
Grunnpilar
23.03.2023 kl 12:20 3248

Holter har tatt mange riktge veivalg for AZT, de som ikke mener at han går er negativt, har sikkert kjøpt etter Biotech Pharmacon. Og ikke fått med seg endringene som ble gjort der, da AZT kom til verden. Langsiktig kan dette få store konsekvenser mhp utforming av selvskapet og veien videre,uansett tiden vil vise dette. Får håpe de finner en dyktig erstatter, som kan fortsette med de riktige valgene.
Goldsmith
07.10.2023 kl 11:34 2137

Jøss, vi er der (nesten). Så overraskende. Tyngdekraften har en tendens til å virke.
elnomi
07.10.2023 kl 11:46 2099

Her har du truffet spot on!
Jeg vurderer et kjøp rundt kr 15. Kursen må nok videre ned for å kunne forsvares?
oppturen
07.10.2023 kl 13:19 2020

Jeg er begynt å følge med litt igjen, solgte alt på 85+ for 3 år siden. Etter en fantastisk 10 års reise 😀
Nugatti
09.10.2023 kl 13:43 1691

Hva skal dra denne opp igjen. Ledelsen bør kjøpe nå. Hadde vært et bra signal.
Dr_Eval
09.10.2023 kl 14:33 1607

Oljeprisen opp igjen, så da er AZT opp. Skulle nesten trodd AZT var blitt et oljeselskap, men det handler vel heller om alle de belånte AZT-porteføljene som ble tvangssolgt da oljeprisen gikk ned, og at disse nå kan kjøpe tilbake.
Jan Raa
09.10.2023 kl 15:35 1528

Det er det ikke passende å snakke høyt om bivirkningene av covid-19-vaksinene. Men likevel: Kunne noen bivirkninger vært unngått dersom vaksineprodusentene hadde benyttet SAN fra AZT i stedenfor benzonase fra Merck under renseprosessen av vaksinene? Svaret er etter alt å dømme JA. Jeg vokter meg for å gå i detaljer som kan få vaksineprodusentene til å forfølge meg, men det lar seg neppe stikke under stol at restmengden av DNA har vært høy i vaksinene som er blitt injisert i folk, langt over det nivået som er øvre grense fastsatt av myndighetene. Hvor skriver dette DNA-et seg fra og hvor farlig er det? Både mRNA-vaksiner og konvensjonelle virus-vaksiner blir masseprodusert i cellekulturer, henholdsvis av bakterier og såkalte eukaryote celler. I begge tilfellene må man fjerne restene av DNA og protein fra disse kulturene for å kunne lage en vaksine som ikke gir akutte toksiske reaksjoner. Injisert «fremmed»-DNA utløser nemlig toksiske motreaksjoner i immunsystemet, og må derfor fjernes. m-RNA-vaksinen får kroppen selv til å lage covid-virusets piggprotein, som i seg selv er toksisk. Det er en sak for seg. Den akutte toksiske virkningen av rester av DNA og protein fra produksjonskulturene, kommer i tillegg. Vaksineprodusentene har øyensynlig ikke tatt seg bryet med å bruke en DNA-ase som ville ha forhindret denne bivirkningen, nemlig SAN fra AZT. Tar de sjansen på en gjentagelse?
Grunnpilar
11.10.2023 kl 13:11 1215

Nå har AZT vært i en relativ bratt negativ trend siden slutten av Juli, og den er ned over 60% i år. Ser vi at den lander på 20 før Jul ? Tror dere AZT går under 20 kroner aksjen ila året ? Kan Q3 endre denne trenden ?
Redigert 11.10.2023 kl 13:12 Du må logge inn for å svare
rufus01
11.10.2023 kl 14:20 1150

Selvfølgelig kan Q3 endre den negative trenden. Men ett dårlig resultat vil også kanskje forsterke den, alt avhenger av resultat. Vi trenger vekst for å snu den negative trenden, den kommer kanskje ved Q3 som blir målt mot ett svakt kvartal i 2022. Men guidingen sier at de forventer vekst fra neste år iallefall, uansett mener jeg at dette er en god kjøpsanledning for de med litt horisont. Og det mener også Topp 50 som har økt betydelig. Alle indisier tyder på at AZT vil bli en pengemaskin av de sjeldne.
Grunnpilar
11.10.2023 kl 21:40 976

Ser at positive nyheter ikke betyr noe for kursen lengre, kun på veldig kort sikt. Så enig i at her må de komme med tall som tilsier vekst, om investorene skal begynne å kjøpe igjen. Ser at eksisterende eiere godtar lavere og lavere kurs for å komme seg ut av selskapet. Også har jo verdensøkonomien vært med å trekke ned også, mulig den slutter å trekke ned ila 2024. Angrer ikke at jeg solgte det meste for ca 40 kroner, og flyttet pengene over i et annet selskap. Det skiller snart over 100% imellom AZT og dette andre selskapet nå.Skulle AZT vise til litt vekst igjen, så må de vise til mer vekst enn der jeg er nå, for at det er aktuellt å kjøpe seg inn igjen her. Noe jeg ikke ser for meg skjer,før 2025/2026 en gang. Time will show. De vil nok begynne å tjene bra, men ikke med det første.