VOW - Nærmer seg kanten av stupet, brudd under kr 16?

Frodon
VOW 06.01.2023 kl 00:14 24262

Dette ser virkelig ikke bra ut….MACD utløst salg, RSI prøvde å etablere seg over 50, uten å lykkes. RSI har fallende topper og stigende bunner, så et brudd på en av dem, vil signalisere videre trend. Aksjen har utløst salg på alle de glid indikatorene, som nå fungerer som motstand ved reaksjoner oppover. Kursen ligger 3,34% under 20 dagers, 6,28% under 50 dagers, 10,85% under 100 dagers og 17,99% under 200 dagers glidende gjennomsnitt.

Hvis aksjen bryter igjennom motstanden på kr 16, vil et sterkt salgssignal bli utløst til kr 12 området. Hvis støtten holder, kan det være en fin inngang i aksjen

Er det resesjon som skal prises inn i aksjen?
Record
06.01.2023 kl 09:04 11067

Implosjon i aksjekursen etter Q3 oppdateringen , resesjonen er vel i stor grad avlyst ?
YNWA250505
06.01.2023 kl 09:35 11005

Hmmmmm, nei dette ser ikke bra ut. Er det noen andre som kan understøtte det Frodo sier? Hammers du er jo god på sånt. Hva tenker du om dette?
Slettet bruker
06.01.2023 kl 10:06 10947

Velkommen etter. Dette har jeg sagt til kjedsommelighet
Men når de tekniske signalene viser det samme , d a er det plutselig alvor ..hehe
For en verden vi lever i. Haudini ville hatt gode arbeidsvilkår
Fluefiskeren
06.01.2023 kl 10:22 10901

Hvor mange tråder skal du egentlig åpne, Frodon?

Må du skrive for å vite hva du tenker? Tror du virkelig på disse strekene? Dette er ikke vitenskap. Like lite som astrologi er det. Rart at voksne menn skal tro på TA. Eller er strategien din rett og slett at du håper at folk selger på dette tøvet slik at du kan komme deg billig inn?

Og starte en sånn tråd på en aksje du ikke har er lite sympatisk synes jeg.
Taycon
06.01.2023 kl 18:17 10624

Det mest sannsynlige er vel at du er short her tenker jeg👻 Ble stille i Saga tråden når hode, skulder kne og tå strategien din ikke funket😂 https://www.finansavisen.no/forum/thread/154720/view/0/1
Redigert 06.01.2023 kl 18:22 Du må logge inn for å svare
Bullinvestor
06.01.2023 kl 18:29 10598

Kjøper litt i VGM der er nok fallhøyden mye mindre.. Flere som tenker i samme baner? Var inne i Vow , reisen fra 20 til 55 og ut på 22, man lærer jo ikke😄 hvor man kunne tatt gevinsten mye høyere. I 2016 var Vow priset til 60 øre rimelig bra avkastning for dem som solgte rundt 50 tallet. Vgm kan få samme mulighet på litt sikt. 2 tusen skarve kroner for 1000 aksjer, blir ikke fattig av slikt:))
tenketanken
06.01.2023 kl 19:32 10504


Det første man må forlange er at på hver Q, så finner man kjapt en fullstendig økonomisk rapport,
Det greier jeg ikke å finne i Q1, noe bedre i Q2, og ingen fullstendig rapportering på Q3
Hvordan vet dere den fullstendige økonomiske utviklingen til bedrifter, frem til nå?
Hammers
06.01.2023 kl 22:32 10380

Jeg hadde ikke tenkt å delta på denne tråden, men jeg kan alltids komme med denne ene;

- VOW har alltid levert halvårs og helårs rapporter. De kommer i Q2/Q4.
- Q1/Q3 består av "trading update" der alle får en helt grei vurdering av utviklingen.
- VOW'erne sitter ikke med LUPE for å studere de minste detaljer. Det er hovedtrekkene som gjelder!
- På den måten kan man holde administrasjonen på et så lavt antall som mulig. Glimrende tiltak - og godt nok for 99 av 100.

Dere som alltid har noe å hakke på;
- Benekter dere og at VOW skal begynne leveranser av de første gjenvinningsanleggene for utgåtte bildekk til neste år?
- Som den første i verden antydes det 3 anlegg.......før man på sikt går videre mot 300! Et tall som er sendt ut fra selskapet.
- Anlegg som skal ha 20.000 tonn kapasitet og som med det vil kreve pyrolyseutstyr for 4-500 mill til hvert av dem.
- Anlegget på 10.000 tonn til VGM er benyttet som benchmark for å finne summen.

- Benekter dere og at VOW er plukket ut til å være utstyrsleverandør til Horizon EU i regi Repsol?
- Et prosjekt der husholdningsavfall skal omgjøres til den energien Europa nå skriker etter. Samme regnestykke der - pr anlegg.
- Dvs; Repsols planer er på sikt anlegg med kapasitet på 100.000 tonn pr år etter en innledende pilot på 10.000.

- VOW er kanskje europas beste selskap innen pyrolyse. Selskapet som nå også har penset seg inn på gassleveranser (syngass) til grid.
- Syngass er ett av 3 produkter ut av pyrolysen.
- Etter hvert kommer nok nyhetene rundt pilotanlegget til verdens største stålprodusent (ArchellorMittal).
- Prosjektet som nå har pågått i nesten 2 år og der nettopp GASS vil være et hovedprodukt i pyrolysen.

- Jeg kunne ha ramset opp det ene etter det andre, men gidder ikke. Det er så utrolig mye ulikt som er på gang.
- I stedet kan dere sitte her å diskutere "PAVENS SKJEGG" og klage på de mest uvesentlige detaljene dere klarer å finne på.

Som en ekstratjeneste limer jeg inn hva uttrykket "pavens skjegg" egentlig betyr.....
.....for slikt "høykulturelt" språk kan jeg ikke tenke meg at dere skjønner stort av:
__________________________
"Pavens skjegg" er et uttrykk som betyr 'det vil si ingenting, noe som ikke eksisterer, uvesentlig flisespikkeri'.
En talemåte forklart ved at de fleste paver har vært skjeggløse. Å strides om pavens skjegg betyr altså å krangle om ingenting".
__________________________

Hilsen Hammers
Redigert 07.01.2023 kl 00:12 Du må logge inn for å svare
Frodon
06.01.2023 kl 22:55 10353

Saga? Dette er en tråd om VOW. Men siden du drar det opp, Saga ble jo ca 25% realisert gevinst på ca 3 uker. Kjøp og salg finner du på tråden din. Fint om vi holder riktig selskap på riktig tråd

«Frodon
09.11.2022 kl 14:01
Da har jeg tatt gevinst, verdiene er priset inn i aksjen slik jeg skrev i åpningsinnlegget«

Nei, er ikke short i VoW nå. Går eventuelt ikke short før aksjen er etablert under kr 16
Redigert 06.01.2023 kl 22:56 Du må logge inn for å svare
upsidedown
07.01.2023 kl 00:23 10376

Aftersales vil ha skutt fart igjen når Q4-tallene kommer. Gleder meg til to uker i Indonesia med RCCL om 40 dager….

https://www.worldcruiseindustryreview.com/contractors/environmental-issues/scanship/
Hammers
07.01.2023 kl 00:41 10360

Helt enig med deg mtp Aftersales.
Ulike rederier har i en lengre periode meldt om ATH på bookingsiden - så det er vel en trend? Flere reisende - mer Aftersales!

Flott artikkel du linker til. For enkelthets skyld har jeg kjørt den gjennom oversetter;
https://www-worldcruiseindustryreview-com.translate.goog/contractors/environmental-issues/scanship/?_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=no&_x_tr_hl=no&_x_tr_pto=sc

PS; God tur til Indonesia. Du får se etter noen VOW-symboler der nede.
Ref deres 2 års gamle prosjekt der plast skal omforvandles til energi (elektrisitet) i området.
DET kan bli stort. Spesielt mtp hva andre plastselskaper oppnår av verdi på Oslo Børs.
Redigert 07.01.2023 kl 01:09 Du må logge inn for å svare
Bullinvestor
07.01.2023 kl 00:44 10351

Begge er spennende selskaper. Hadde langsiktig tankegang når jeg var inne i Vow, men kastet kortene når jeg så at kursen kom til å nå kostprisen..Helt personlig valg. Fikk også tildelt aksjer i VGM mener kursen da var ca 4,5 kr, var vel oppe rundt 9, nå er den rundt 2 så da kjøper man.. tror fallhøyden er mindre her.
Frodon
07.01.2023 kl 12:48 10055

Får håpe du lykkes 😉 Vet du noe om hva slags strømforbruk fabrikk vil få? Nå er kanskje faren over uansett, siden det er mulig å tegne fastprisavtaler?
Bullinvestor
07.01.2023 kl 14:10 9959

Takker; ) litt usikker på strømforbruk, vil tro ledelsen har en viss kontroll her ang avtaler. Er nu mest spent på om kursen holder seg over 2 kr🥴 forhåpentligvis god støtte i det området.
Slettet bruker
07.01.2023 kl 17:38 9763

Tror ikke en skal bekymre seg over strømforbruk. Når prosessen er i gang kan anlegget produsere masse strøm hvis det er det en vil. De kan sikkert selge strøm også, men det er Biokull som er hovedproduktet
Frodon
07.01.2023 kl 19:05 9676

Trenger de å gjøre noen investering for å kunne produsere strøm? Jeg er ikke like bekymret for strømmen nå, som tidligere 😉 Vet du om de har kontroll på utgiftene ved å bygge fabrikken?
Slettet bruker
07.01.2023 kl 19:50 9620

Jeg går ut fra at de har kalkulert inn utgiftene ved å produsere strøm av biproduktene olje og gass. Og de har vel hele tiden sagt at de har kontroll på utgiftene
Så vidt jeg har forstått fikk de en mer gunstig løsning ved den nye lokasjonen
Redigert 07.01.2023 kl 19:51 Du må logge inn for å svare
investinor
07.01.2023 kl 21:58 9518

ser du ivrig etter å snakke ned VOW og fremheve VGM. hvordan skal VGM kjøpe inn prosessutstyr fra VOW for dobling av kapasiteten? spleis?
Slettet bruker
08.01.2023 kl 09:58 9280

Hvor mye mer er det snakk om da mener du ?
royroy
08.01.2023 kl 11:14 9179

Dette har du vel tenkt på, du som mener VGM bør prises høyere enn VOW. Det er VOW som sitter på teknologien
Slettet bruker
08.01.2023 kl 12:05 9142

Jeg har tenkt litt på det ja. Og der er mange alternativ for å finansiere en evt. høyere anleggskostnad for å klare høyere produksjon. Mye av kostnadene bli sikkert variable kostnader
YNWA250505
08.01.2023 kl 13:02 9086

Med andre ord, dette vet du ingenting om
Slettet bruker
08.01.2023 kl 14:47 9007

Når har jeg gitt uttrykk for det da? Jeg sitter ikke i styret til VOW ASA og VGM
Men jeg peker på alternativer i motsetning til deg som kun hausser VOW uten et eneste argument
upsidedown
08.01.2023 kl 20:08 8778

Kanskje du skal se på P/E før du drar vidtrekkende konklusjoner. Lykkes VGM, som jeg håper de gjør på sikt, vil VOW uansett dra inn 30 prosent gjennom sitt eierskap. Synes du ødelegger VOW-tråder med tøys og tull…
YNWA250505
08.01.2023 kl 20:21 8750

Da har du fulgt med svært lite. Jeg hausser ikke VOW. Jeg sitter i VGM
tenketanken
08.01.2023 kl 20:43 8715

Greit Hammers, aksepterer at vow´erne ikke sitter med lupe. Poenget var, at man
kan ikke leite, etter noe som ikke finnst. Ønskelig med meningsfeller som står
sammen, og ser fordelen av samsvarende rapportering fra alle selskap. Her når på
ingen måte Vow opp til den standeren som er vanlig, det er en stor problemstilling.

Jeg tillot meg og snittberegnet talla fra Q2 mot omsetningen Q1-til Q3, i en antydet flat prognose
for -22. Gir Revenue 792 Mill oms. og overskudd på 46 Mill. Det gir P/E 44 på kurs 17,33 kr
der kursen ved Fair Value P/E 18 nå er 7 Kr. Dersom antydet resultatet skulle forsvare dagens kurs
ved fair value P/E 18, må netto resultat økes med Kr 76.291.239 Mill. til Kr 110.566.239,-
Dette er først og fremst en lek med tall, på noe manglende grunnlag. Kan være oppnåelig,
da tallene ser ut til å være godt harmoniserte, men krever en vesentlig resultatforbedring

Fremskrive netto resultat 110.566.239 er 13,97 % av Revenue Kr 791.268.800 med EPS 0,96
P/E 18 på dagens kurs Kr 17,33. Prognosen er ikke utarbeidet, for noe kjøps eller salgsbefaling
(Ps, fjorårsresultatet er ingen sammenlign, da der var en engangs gevinst 341 mill ved fisjon.
tar vi den vekk blir året med underskudd)
upsidedown
08.01.2023 kl 21:00 8670

Aftersale har vært nær null siden covid kom, men har tatt seg kraftig opp i andre halvdel av 2022. Dette vil komme til uttrykk ved Q4.

VOW vil normalt ha inntekter som forsvarer ca 20 når cruise går på «skinner» igjen. Kursmål utover det er avhengig av at de lykkes på landsiden. Det er inngått flere kontrakter som tyder på at de er på rett vei.
Hammers
08.01.2023 kl 21:24 8614

Hvis du har noe å klage på foreslår jeg at du tar det opp med VOW - ikke med meg.

Du er kanskje klar over at VOW kun gikk for 1/3 maskin under pandemien?
- Pga nedstenging innen cruise var Aftersales fraværende.
- Samtidig var den landlige delen under oppbygging og leverte kun smuler.
- Den landlige delen som v/siste Q var selskapets største og en del som trolig vokser med rakettfart framover!

2 ekstraordinære hendelser inntraff til samme tid og medførte svakere tall i en periode.
Den siste tiden har de fleste (alle?) de store Cruiserederiene meldt om ATH bookingtall. Det borger godt for et godt q4.

Til samme tid varsler den landlige delen som prinsippet var ikke-eksisterende for et drøyt år siden om rekordstore prosjektert på gang.
Kanskje pendelen er i ferd med å snu? De fundamentale meldingene som kommer tyder på det!
Se heller framover - ikke på gamle tall fra tiden da det meste var satt på vent!

PS; Når det gjelder PE kan du heller ta en titt på selskaper som NEL.
Sistnevnte som i august i fjor hadde hele 1,6 MRD aksjer å fordele sin ikkeeksisterende inntekt på.

NEL har børsverdi; 25 mrd.......uten noen gang å ha tjent 5 flate øre på driften ila 9-10 års forsøk.
VOW betalte utbytte i 2019 og har i dag verdi 2 mrd. Børsverdi ca lik den ordrereserven som ligger i bakgrunnen.

Ganske latterlig mtp alt det som nå pågår i selskapet og globalt i deres segment.
Vi snakker tross alt om en verdensener innen pyrolyse som omgjør ulike typer avfall til den energien Europa i dag skriker etter!
Redigert 08.01.2023 kl 21:29 Du må logge inn for å svare
Hammers
08.01.2023 kl 22:06 8483

Vi snakker om land som er overfylt med svært bemidlede mennesker og som ikke bryr seg stort om resesjon.
Kanskje du tror dette er skip a la danskebåten eller Kielferga?

Små baljer med kapasitet på noen 100 reisende som venter på neste trygdebetaling før de bestiller.
Lev i troen - cruise i karibien er en livsstil for de bemidlede - om bord i enorme skip med kapasitet på 3-5000 passasjerer.
Det er de som har levert bestillinger som gir de ATH bookingtallene rederiene melder om.

Redigert 08.01.2023 kl 22:15 Du må logge inn for å svare
upsidedown
08.01.2023 kl 22:11 8482

Mesteparten av klientellet jeg har møtt på cruise sliter ikke med likviditeten, men mulig det blir annerledes denne gangen.

Hvis du antyder at en varsla resesjon vil anta dimensjoner som koronaepedemien for cruisenæringen kan jeg med sikkerhet garantere at du tar feil.
tenketanken
08.01.2023 kl 22:13 8472

Jeg er på ingen måte uenige med deg ,men sant skal sies jeg kan ikke driften på samme måten som du.
Mitt prosjekt var å sette meg inn i driften gjennom økonomien, men ble stoppet av manglende rapportering.
Da la jeg vekk hele prosjektet, inntil jeg kunne klage «min nød» her på en åpen tråd.
Det er jo mitt problem, så jeg har ingen grunn til å vær noen gledesdreper!

Jeg har rundt 50 selskaper i min database også Nel, så økonomien der kunne jeg ha sagt mye om. Blant annet at de ligger an til å kunne dra driften i balanse, om utviklingen fortsetter på samme måte fra -22 inn i -23 «det begynner faktisk å ligne et liv....»
Selskaper på høy P/E de kommer ALLTID ned, enten på kurskorreksjon, eller på bedre resultater, eller i en fin kombinasjons.
Jeg har aldri sett noe annet, noen gang.

Min erfaring er derfor, at å sitte i en overvurdert fremskreven aksjekurs, da bør salgsknappen alltid være innenfor
rekkevidde, spesielt om inntjeningen til bedriften svikter. Det er mitt obs obs!!
Frodon
08.01.2023 kl 22:36 8411

Har du ikke sjekket over cruise industrien opp mot tidligere resesjoner....?

Det å "bare" tro ting generelt og i aksje markedet, har sjelden vært lønnsomt, men noe som har passet bedre i kirken....det har kanskje Gartnerlosjen med Kristopher Schau og Egil Hegerberg (fra «Bare Egil Band") bevist med sangen:

"Hammer av saft"

https://www.youtube.com/watch?v=d8Nf4h1SuEE