YEMEN - Signing of SPA for acquisition of OMV Yemen

Barneskirenn
ZENA 10.01.2023 kl 14:25 21869

TRÅD FOR YEMEN

------------------------------------------------------------------
Signing of SPA for acquisition of OMV Yemen

Zenith Energy Ltd. (LSE: ZEN; OSE: ZENA), the energy company with proven revenue generating production, exploration and development assets in Africa and Europe, is pleased to announce that a company in which it holds a 49% interest, Zenith Energy Netherlands B.V. (“Zenith Netherlands”) has entered into a share purchase agreement (“SPA”) with OMV Exploration and Production GmbH (“OMV” or the “Seller”) to acquire 100% of the outstanding share capital of OMV (Yemen Block S 2) Exploration GmbH, OMV Jardan Block 3 Upstream GmbH and OMV Block 70 Upstream GmbH (collectively “OMV Yemen”), which are all companies incorporated and existing under the laws of Austria.

---Production Assets:---

Block S-2
OMV Yemen is one of the largest oil producers in the country with a highly prospective portfolio including a balance of immediate production, as well as a
balance of short and long-term growth opportunities.
Block S-2 was discovered in 1992 by Oxy and declared commercial in 2005 by OMV following its acquisition of Preussag Energie International in 2003.
OMV (Yemen Block S 2) Exploration GmbH operates and holds a 44% working interest, with partners including SINOPEC (37.5% working interest), YOGC
(12.5% working interest) and YRL (6% working interest).
OMV Yemen holds a financial interest of 57.14% in production from Block S-2.
Gross production during 2021 averaged approximately 7,400 barrels of oil per day (“BOPD”) and the field remains in the ‘primary depletion’ stage with highly
material unexploited potential.
Historical production from S-2 was maintained at approximately 15,000 BOPD through sustained drilling activity until 2015.
No new wells have been drilled since 2015 when force majeure was declared due to regional instability and production was temporarily suspended.
Production activities were resumed in 2018 at an average gross rate of 17,500 barrels of oil per day and have declined, in view of no new drilling activities, to a
gross average of approximately 6,000 barrels of oil per day as of January 1, 2022.
Production costs of approximately US$28 per barrel.
Gross 1P Reserves (Proved) have been estimated as 13.15 million barrels of oil using the independent DeGolyer & McNaughton reserves evaluation dated
December 31, 2017, as reference and subtracting confirmed oil production during the period 2018-2021.
Gross 2P Reserves (Proved + Probable) have been estimated as 30.74 million barrels of oil using the independent DeGolyer & McNaughton reserves
evaluation dated December 31, 2017, as reference and subtracting confirmed oil production during the period 2018-2021.
Crude oil production is transported by truck 80km to Block 4, then 200km by pipeline for export at the Al Nushaima port. Construction of a new central
processing facility (“CPF”) has been largely completed with a storage capacity of approx. 100,000 barrels of crude oil.
Strong management team and highly competent personnel with over 300 staff.
A number of ready to execute near-term growth opportunities are available, by way of an already formulated workover and a phased infill drilling and sidetrack
programme for six new wells, to enable production to potentially return to 15,000 BOPD.

---Exploration Assets:---
OMV Yemen holds a balanced exploration portfolio comprising Block 3 (34% working interest) and Block 70 (19.24% working interest).
Prospects range from easily monetised low-risk exploration to high-risk, high-reward exploration.
Current exploration activities have identified significant potential near-term development opportunities.

Block 3:
OMV Jardan Block 3 Upstream GmbH holds a financial interest of 36.17% in Block 3.
Gross oil resources have been estimated at about 60 million barrels unrisked by OMV.
1035 km2 3D and 2,100 km 2D seismic is held in respect of Block 3.
No remaining work commitments for Block 3.

Block 70
OMV Block 70 Upstream GmbH holds a financial interest of 20.25% in Block 70.
Gross oil resources have been estimated at about 70 million barrels unrisked by OMV.
1,200 km 2D seismic (410 km reprocessed) is held in respect of Block 70.
No remaining work commitments for Block 70.

Natural Gas Production Potential:
Significant associated gas volumes have been recorded with oil production across OMV Yemen’s portfolio giving evidence of substantial natural gas production
potential from S-2, Block 3, and Block 70.
A gas discovery has been made in Block 3, representing a major opportunity for the monetisation of OMV’s Yemen natural gas production, all of which is
currently flared.
Several gas production offtake options are already under discussion including the possibility of a connection being made to a local power station or to Yemen
LNG.
Zenith may also explore the construction of a ‘Gas-to-Power’(“GTP”) plant, as successfully carried out in Italy, to commercialize gas production and provide
additional electricity supply to the local economy.
Gross total recoverable gas volumes have been estimated by OMV, across the OMV Yemen portfolio, to be approximately 571 BSCF.

----Andrea Cattaneo, Chief Executive of Zenith, commented:---
“The acquisition of OMV Yemen represents a very significant milestone for Zenith Energy.
The existing production from the asset and, more importantly, the near-term future oil and natural gas production indicated by the size of the reserves, position Zenith on an extremely exciting organic growth trajectory.
I take the chance to thank OMV and its management for its cooperation in this transaction. Our technical teams shall continue to work closely together as we enter the handover phase and welcome our new colleagues in Yemen to the Zenith family.
Finally, we look forward with enthusiasm to establishing ourselves in Yemen and contributing to the prosperity of the local economy. It is our belief that the country has extraordinary economic potential, especially in respect of its oil and gas industry, and we shall seek to maximise our relationship with the local authorities to achieve our development objectives.”

---Terms of the SPA: ---
Under the terms of the SPA, Zenith Netherlands will, subject to the conditions set forth in the SPA, acquire 100% of OMV’s shares in OMV Yemen at completion for a total consideration of US$ 21,619,000 (the “Base Purchase Price”).
Zenith Netherlands has paid a deposit of US$4,323,800 which shall be credited by the Seller to Zenith Netherlands as part of the Purchase Price upon completion.
The obligations set out in the SPA of the Seller and Zenith Netherlands to consummate the sale and purchase of the shares in OMV Yemen at completion are subject to, inter alia, the approval of the authorities in Yemen, and the approval by the Federal Ministry of the Republic of Austria for Labour and Economy in respect of the transfer of shares from OMV to Zenith Netherlands (“Completion”). The SPA has a longstop date of nine months from the date of signing.
A Transitional Services Agreement (“TSA”) may be signed between OMV and Zenith Netherlands at or around completion to govern certain services to be provided by OMV or its affiliates to Zenith Netherlands after completion if OMV and Zenith Netherlands determine that such agreement shall be required to optimise the handover of OMV Yemen.
About Yemen

• Yemen is located on the southern end of the Arabian Peninsula, sharing a border with Saudi Arabia and Oman.
• The country has significant oil and natural gas reserves sufficient for both domestic demand and international exports, however, it is not currently a major
hydrocarbon producer relative to several other Middle Eastern countries.
• Yemen sits on proved hydrocarbon reserves of c. 3 billion barrels of crude oil and 17 trillion cubic feet of gas (US Energy Information Administration). Its main
crude export grade is light sweet Masila, with an API gravity of 34.10.
• Until 2009, Yemen reinjected most of its gas production to aid in oil recovery, but has since become an LNG exporter, with the government aiming to increase
the use of natural gas in many sectors, including in electricity generation.
Bullshark
19.02.2023 kl 17:12 4307

Når utløp eksklusivitet på forhandlinger i Benin? Var de 90 dager fra RNS?
Hektor
19.02.2023 kl 19:32 4163

Viking har nevnt fra og med midten av desember. Slik jeg tolker RNS er det fra og med 9 januar
olje
19.02.2023 kl 19:53 4125

Hvis de ikke lander Benin nå snart så er det helt hinsides talentløst. De må få landet dette. Begynner å bli møkka lei alt pjattet fra AC om at de er i nærheten og i avanserte forhandlinger om ditt og datt. At de ikke fikk Tilapia burde vi vel ha insett for lenge siden...Når det gjelder Benin så trenger de vel ikke bruke de 3 mnd som fristen var på å bli enige om en produksjons deling avtale. De bør klare det på mye kortere tid er min tanke men vi får se. Det som er sikkert er at min tillit til dette selskapet er mer tynnslitt enn noen gang tidligere.
Blientotre
19.02.2023 kl 20:22 4070

Det sjokkerer meg å se så mange som har tviholdt på troa om Talipia - det har gått 2 år uten fremgang, for meg har det vært ute av tankene for lenge siden, kun tenkt på feltet som et lotto-lodd like høy odds som hos norsk tipping…

Jeg må innrømme jeg begynner å tvile på om AC og co har gode hensikter for firmaet, eller om det bare er svindel..
Men jeg velger å la tvilen komme til gode for min del.

Italia-produksjonen kommer til å utvides og Benin er høyaktuelt fremdeles.
Så har vi Jemen som et kort - både godt og vondt..
Gullhaugen
19.02.2023 kl 20:23 4071

Tilbud levert 15 sept. 2022
https://newsweb.oslobors.no/message/571772
Forhandlinger om avtale startet 10.januar.2023
https://newsweb.oslobors.no/message/579889
Redigert 19.02.2023 kl 20:24 Du må logge inn for å svare
Hektor
19.02.2023 kl 20:37 4051

Mest sannsynlig er denne mannen inne i bildet her med tanke på Benin (RNS for ca 1 år siden)

The Company is pleased to announce the appointment of Mr. Bjørn Ursin-Holm to its Advisory Committee.



Mr. Ursin-Holm is a Norwegian national with more than 40 years' experience in the oil and gas industry, having held senior leadership roles in multiple companies operating in Africa, the Middle East, and the FSU.



He currently serves as Chairman of Vision of Energy AS, a boutique Norwegian oil and gas advisory company, as well as serving as Chairman of Boudicca Exploration and Production Ltd.



Andrea Cattaneo, Chief Executive Officer, commented:



"We are delighted to welcome Mr. Ursin-Holm, a highly experienced Norwegian geophysicist with many decades of experience in senior leadership positions across the world, including Africa, to our Advisory Committee.
Redigert 19.02.2023 kl 20:38 Du må logge inn for å svare
Hektor
19.02.2023 kl 20:44 4086

https://no.linkedin.com/in/bjorn-ursin-holm-391b6711
Meget spennende da han har erfaring fra Benin ca 10 år i Saga tiden.
Redigert 19.02.2023 kl 20:48 Du må logge inn for å svare
futureistoday
19.02.2023 kl 21:53 4276

Er vel ikke så spennende, får vel noen kr for og ha navnet sitt hos zenith. Hvis du går gjennom profilen på Linked in så er vel ikke samarbeid med zenith nevnt heller? I Kongo så hadde de også en country manager, Donatien mpiken var vel navnet, han hadde også årevis med erfaring i congo. Hjalp jammen ikke mye det heller, men han fikk nok fylt lommene sine han og da på zenith’s bekostning. Ingenting hadde vært kjekkere enn om de hadde landet noe som Benin, men track recorden tilsier annet, og hvis de skulle landet Benin, hvor i alle dager skal de få finansiering til og få oljen opp av bakken? Ikke lett med emi i en aksje som allerede er helt utvannet og skraper på bunn desverre🤷🏼‍♂️
Hektor
19.02.2023 kl 22:21 4229

For mange er det nok uvitende. Han har også kommentert på Zenith Facebook gruppe. Enorm CV ihvertfall
Gullhaugen
19.02.2023 kl 22:49 4194

JA JA Banker AC inn Benin og Yemen nå så tenker jeg de som dumpet på fredag blir lang i maska. Nå har faktisk AC innen relativt kort tid muligjetet til å skyte aksjen over 5 øre. Håper han benytter anledningen da han selv også har lagt hele pensjonen sin inn her og til en mye høyere pris enn de som får kjøpe nå.
Slettet bruker
20.02.2023 kl 06:05 4045

Zena, hvor mye skal vi ned til bunnen ?
Gullhaugen
20.02.2023 kl 07:57 3957

Jeg tenker heller du bør laste det.du kan under 10.øre. Tipper AC har satt på rasergiret nå.
Slettet bruker
20.02.2023 kl 08:38 3896

Moderator burde slått ned på hva du skriver.
Investeringsråd uten å nevne risiko for tap er for dumt.

Redigert 20.02.2023 kl 08:38 Du må logge inn for å svare
Viking_I
20.02.2023 kl 08:41 3870

Load it around 0.07 to 0.08. Inventory is with zenith worth 16million more than company market price. Italy still in profit
Gullhaugen
20.02.2023 kl 08:50 3834

Ligger en fin post på 0.078 som kan bli fin å ha på kistebunn.
Aldara
20.02.2023 kl 09:00 3824

And a new tail begins.... And Bilbo(Gullhaugen) is going on a new adventure!!
Mordor(TLP) lies in ruins and in the horizon Yemen and Benin arise.........
Redigert 20.02.2023 kl 09:01 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
20.02.2023 kl 09:04 3826

*kan være smart og realisere tap og kjøpe tilbake :)
vikingfan
20.02.2023 kl 09:09 3821

Selg ZENA og kjøp IOX!!

I IOX blir det rally fremover!!! Sjekk selv
Slettet bruker
20.02.2023 kl 09:09 3823

Med mindre det er ett hull i kistebunnen ........
Viking_I
20.02.2023 kl 09:19 3833

it may case but Tunisia and Italy nullifying all these possibilities.
Redigert 20.02.2023 kl 09:20 Du må logge inn for å svare
Gullhaugen
20.02.2023 kl 09:40 3745

Selg i vei da men ikke grin om det plutselig kommer en melding om enighet /avtale snart
Slettet bruker
20.02.2023 kl 09:54 3730

Pr idag kan ikke investorer i få noe glede av disse ekstra 16 millionene ...
Noe tilbake kjøp av egne aksjer eller utbytte blir det neppe.

Med mindre Zenith får opp produksjon av olje, gass og strøm vil selskapet
mest være til glede de som kjøper og selger aksjer når børsen er åpen.

Da jeg var liten så kastet vi på stikka med "kumlokk"
Ref -- https://i.ucoin.net/coin/17/984/17984175-2/norway-5-ore-1957.jpg

Zenith aksjer kan snart være en haug av disse .....
Slettet bruker
20.02.2023 kl 09:57 3726

Jeg trenger ikke å selg ...
Risiko for tap kan jeg leve med ...

Viking_I
20.02.2023 kl 10:00 3776

it is worth more with correct step as i can see AC come out and explain in IC also management buy some more share to show confidence in company.
Barneskirenn
20.02.2023 kl 10:49 3629

Aqualight, er du fortsatt inne? Eller solgte du før 16.februar?
Aqualight
20.02.2023 kl 13:57 3571

Ja jeg er fortsat inde, noget forslået men inde - og noget skuffet over ledelsens håndtering af TLP ll og den generelle opfølgning på de RNS udmeldte projekter - pengene der er tabt kommer vi over igen, men tilliden der er brudt, det er straks en anden sag, umiddelbart har oplysningerne været i ledelsens besiddelse i længere tid, og jeg husker at ledelsen ansatte EN mand til at få tingende til at glide, hvilket så heller ikke lykkedes!

Hvad angår mine handler med aktien, så vedkommer det ikke andre end undertegnet.

Jeg overvejer kraftigt min fortsatte rejse i Zenith, sammen med en håndfuld andre investorer.

Aqualight 🇩🇰🇳🇴🇬🇧
Pessimist1
20.02.2023 kl 14:50 3560

Jeg må vel si meg fornøyd med aksjesalget mitt her ila. fjoåret. Jeg har personlig vært en av de aller største tilhengerene av Zenith, da jeg mener man fundamentalt kan regne aksjen hjem å den er billig. Det som derimot ikke er til å stikke under en stol er følgende:

1. Tilapia har i flere år blitt presentert som en done deal, hvor det kun har vært noen små formaliteter igjen ifølge ledelsen. Dette viser seg jo å være direkte feil, det ødlegger tilliten i markedet.

2. Selskapet velger å legge vekt på at de skal få pengene igjen fra SNPC, de tror jeg de kan se langt etter. Da skal det gjennom et rettssystem å man snakker årevis frem i tid før noe slikt kommer på tale.

3. Oljesalget, mange investorer er direkte sjokkert. I fjor sommer skulle resten av oljen selges, da sto vel oljeprisen i rundt 120. Nå nærmer det seg vel snart 1 år å fortsatt har man ikke hørt noe som helst om den oljen. Det finner jeg en smule sjokkerende, de kunne iallfall kommunisert til markedet va de sitter på av olje. Jeg mener de har en plikt på disse investorpresentasjonene å gi noen form for anslag, men måten dette har blitt håndtert på har ført til mye usikkerhet.

4. Prosjektene i Tunisia er langt bak skjema. De skulle vel nå 1000 fat olje der ifjor, de er ikke i nærheten av å klare det. Så jeg tror nok markedet er rimelig skuffet der også.

Tilslutt kan man selvsagt si at aksjen er fundamentalt billig. Det har jeg ikke noe problem med å forstå at man kan regne seg til. Men med de summene man snakker om så blir det fortsatt ganske smått. Selv om det er fantastisk bra at de har positiv cashflow, har tjent bra med penger på strømsalg i Italia. Lenge siden sist emisjon, alt dette er fremgang.

Men å tro på noen snarlig avklaring både i Bening og Yemen greier ikke jeg iallfall. Jeg også kan lese å skjønner at selskapet snakker om 90 dager her, å alt skal gå så fort. Men for oss som har fulgt selskapet siden det kom på børs så er det vel ikke en eneste gang disse tidsestimatene har holdt mål, så jeg er skeptisk til at ting skal gå fryktelig fort i både Benin og Yemen. Basert på trackrecord. Selvsagt får de noen av de dealene er det fantastisk da vil aksjekursen gå skyhigh. Men slik jeg ser det har ikke selskapet gjort nok for å overbevise meg om at det skjer i nærmeste fremtid.
Aldara
20.02.2023 kl 15:03 3677

Poenget nå er at aksjen ikke lengre er billig! Ikke etter flere manglende resultater!
Pessimist1
20.02.2023 kl 15:05 3750

Man kan gjerne si det slik. Det er jo åpenbart at manglende resultater gjør at det er svært begrenset hva markedet tørr å prise inn i aksjekursen.
Allroad18
20.02.2023 kl 20:55 3688

Det er kort vei fra himmel til helvete, men med Zenith har det ikke vært noen av delene på mange måneder(år for noen). Vi nærmer oss helvete, men enn så lenge så klamrer vi oss til hvert lille håp som finnes. Dette med kommunikasjon har vist seg å være en utfordring for Zenith, spesielt når det gjelder "dårlige" nyheter. Det er irriterende at ørkenvandringen fortsetter videre, og problemet nå er rett å slett at tilliten er svekket(som blir nevnt flere ganger), og svekket tillit gjør investorene nervøse.
Hadde vi fått noen avklaringer på ståa både når det gjelder lisenser og oljesalg, så hadde det gitt litt mer tiltro, selv om nyhetene ikke bare var oppløftende og positive.
Pessimist1
20.02.2023 kl 22:55 3570

Det kan man jo gjerne si, men å hevde at Zenith har vært en midt på tredet energiaksje siste par årene blir litt spesielt spør du meg. (kan hende jeg tolker deg feil) Men du kan jo se på alt av energiaksjer på oslo børs med vesentlig lavere vekstambisjoner, store internasjonale selskaper med veldig lav risiko, der har jo aksjonærene siste par årene fått 100-300 prosent avkastning. Så jeg vil ikke si at man har fått betalt for den risikoen man faktisk tar i Zenith som er betydelig høyere enn i andre selskaper.

Når det er sagt så mener jeg de har snudd en trend de hadde for noen år siden med månedlige emisjoner å dårlige lån. Så sannsett har selskapet utviklet seg i riktig retning, synes også de har utviklet seg i riktig regning mtp. diversifisering av vekstambisjonene. Spre det på flere lisenser slik man ikke blir like hardt straffet. Hadde det ikke vært for Yemen og Benin hadde aksjekursen etter min mening lugget mye lavere nå.

Det jeg mener er feil vekststrategi av selskapet er å synke millioner av dollar i lisenser de har mulighet for å få. Hadde disse millionene heller vært brukt på å utvikle Tunisia eksempelvis hvor man har 100% eierskap, så hadde selskapet hatt over 1000 fat ila fjoråret. Da hadde man hatt helt andre finansieringsmuligheter enn det man har idag. Det hjelper helller ikke å si man skal selge olje for så å ikke gjøre det å aldri oppdatere markedet igjen.

Så mitt poeng er helt enkelt at selskapet har bommet ifht. hva de har lovet å nå betaler man prisen av de med negativ kursutvikling. Klart selskapet er priset til skarve 150 millioner så det skal ikke mye nyheter til for at den går som en jojo heller, det poenget forstår jeg. Men jeg tror alle her inne er skyldige i å være overoptimistiske til tidsestimatene levert av selskapet. Å forvente at Benin og Yemen er gjort i en fei tror jeg er bare å glemme. Men det er jo bare min mening. Så håper jeg selvsagt at jeg tar feil å at selskapet klarer å levere. Det hadde vært svært gledelig.
Hektor
21.02.2023 kl 00:08 3511

Statsminister Maeen Abdul-Malik var å besøkte kontoret til Zenith i november.

Info 19 februar. Hvordan skal dette tolkes?

https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=pfbid05RK2Lo4UyhHZ8dVEgk1gqTDRo2u8kY5UaFVtJe7wK2Fbu87WD477kepMvwG5AimEl&id=100069168250986

Minister Al-Shamasi signerer et memorandum om å etablere og drive en gasskraftstasjon med en kapasitet på 60 megawatt i Shabwa

19. februar 2023 e.Kr
oljemedier
Under regi og tilstedeværelse av Hans Eksellens statsministeren Dr. Maeen Abdul-Malik, Hans Eksellens Ministeren for olje og mineraler, Dr. Saeed Suleiman Al-Shamassi, undertegnet et avtaleavtale om å etablere og drive en gasskraftstasjon med en kapasitet på 60 megawatt i Shabwa med de berørte myndighetene representert ved elektrisitets- og energiministeren, Eng.

Avtaleavtalen inkluderte avtalen om å etablere et gasskraftverk i Al-Uqla-området med en kapasitet på 60 megawatt, med bygging av et høyspentnett, inkludert overførings- og energiavløpsledninger fra produksjonsstasjonen til anlegget. distribusjonsnett, forutsatt at staten bærer kostnadene ved bygge- og driftsprosjektet i samordning med berørte myndigheter.
Redigert 21.02.2023 kl 00:35 Du må logge inn for å svare
patek5146
21.02.2023 kl 07:37 3326

Man kunne jo håbe det har noget med Zenith at gøre, hvis det er samme koncept som i Italien er det jo noget af det eneste de har nogensinde har gennemført.
Gullhaugen
21.02.2023 kl 08:42 3214

Jøsses her skal man ikke skue hunden på hårene. Skal bare se at AC banker inn både Yemen og Benin.Da skal du få se tidenes Rekyl. Vi får se hva denne short algoen i ordrebunnen finner på i dag.
Redigert 21.02.2023 kl 08:49 Du må logge inn for å svare
Viking_I
21.02.2023 kl 09:37 3069

Statsminister Maeen Abdul-Malik var å besøkte kontoret til Zenith i november.
As per geologist this information share in 14 November
https://twitter.com/1Gaghman/status/1592281155176660994?cxt=HHwWhIDUzcfR9ZgsAAAA
Redigert 21.02.2023 kl 09:42 Du må logge inn for å svare
Gullhaugen
21.02.2023 kl 09:45 3048

Her kan alt skje nå. En inngang nå kan være gull.Jeg tror ikke Kinamannen leker butikk. De har allerede betalt over 44 mill i depositum på avtalen.US$4 323 800
https://www.oilfieldtechnology.com/exploration/04012023/zenith-energy-ltd-signs-spa-for-acquisition-of-omv-yemen/
Redigert 21.02.2023 kl 09:53 Du må logge inn for å svare
Climbing
21.02.2023 kl 10:51 2890

Kinamannen, hvem er det??? Noe seriøst? Et skall selskap.
Tricky
21.02.2023 kl 10:53 2890

Who cares, they have cash!