Strongpoint #1-23 En investering for usikre tider.

tunktee
STRO 13.01.2023 kl 18:28 168903

Strongpoint er et rendyrket selskap som leverer teknologi til detaljhandel.
Kundene er hovedsakelig fra dagligvarehandel, og Strongpoint er derfor i liten grad påvirket av makroøkonomiske/sykliske forhold og en eventuell resesjon.

Med ny ledelse for noen år siden, har selskapet blitt spisset ved avhending av noen avdelinger og oppkjøp av et større brittisk selskap i fjor, Air Link Group (ALS).

Strongpoint hadde følgende organiske vekst i 2022 (YoY) :
Q122 21%
Q222 16%
Q322 20%

3. kvartal leverte en absolutt vekst på 76% inkludert oppkjøp av ALS.

Fra Q3-rapporten:
Proforma: If the acquisitions had been completed as
at 01.01.2022, the Group’s total revenue and ordinary
profit before tax had been: (Red: for Q1-Q322)
KNOK
Revenue 1 085 710
Profit before tax 24 223

En tenkt 15% organisk vekst I Q422 og 80 mill i bidrag fra ALS gir omsetning på 406,8 mill i kvartalet.
I så tilfelle vil proforma omsetning i 2022 lande på 1492,5 og gi en P/S på 0,66 p.t.


Selskapet er i praksis gjeldfritt, og oppkjøpet av ALS ble finansiert over driften og avhending.
Utbytte har vært stigende i flere år, jeg antar at selskapet ønsker å fortsette trenden og deler ut 85 øre per aksje for 2022.


Nevner også at resultatet har vært under press som følge av større innvestering og markedsføringskostnader til e-handel.
I løpet av 2022 har disse kostandene blitt strammet inn og 3. kvartal, som er det historisk svakeste for Strongpoint, leverte en meget god bunnlinje.
Jeg forutser derfor en sterk bunnlinje i 4. kvartal.


Siste halvår har også gitt mange børsmeldte avtaler, se lenke under.

Relevante lenker:
Presentasjon av selskapet ved CEO Jacob Tveraabak
https://www.youtube.com/watch?v=OVhzpW_EeOk
Siste kvartalsrapport
https://www.strongpoint.com/app/uploads/2022/10/strongpoint-q3-2022-screen.pdf
Strategioppdatering
https://channel.royalcast.com/hegnarmedia/#!/hegnarmedia/20220215_5
Børsmeldinger
https://newsweb.oslobors.no/search?category=&issuer=6793&fromDate=&toDate=&market=&messageTitle=


Ansvarsfraskrivelse:
Dette er ikke finansielle rådgivning, og jeg er selv aksjonær i Strongpoint.


Jeg setter pris på at man ikke spamer denne tråden med gjentagende, åpenbar eller meningsløs informasjon.
Sylfest
27.04.2023 kl 10:47 6846

Dagens resultat tolker jeg som bevis på at "tipping" er en vanskelig gren. Jeg hadde trodd at de kvartalsvise svingningene ville bli utjevnet etter hvert som omsetningen økte, men vi er nok ikke der ennå...
Når det er sagt så "tipper" jeg at for året sett under ett så vil konsensus for tippekonkurransen x 4, være et realistisk mål. Dvs. ca 1,7 - 0,140 (milliard) . Har ikke sett presentasjonen ennå men har sikkert ytterligere kommentarer etter å ha sett nærmere på tallene/fremleggelsen fra JT.
HitIT
27.04.2023 kl 10:51 6882

Autostore opp ca. 25% nå....
tenketanken
27.04.2023 kl 11:26 6805

Marginene er fortsatt problemet til Strongpoint. 5,2 mill i overskudd,
I Q1-23 gir P/E 54 (annualized) Dette viser at selskapet er sterkt overpriset

Totalt resultat inkl Comprehensive 43,6 Mill. Justert P/E 6 viser at egenkapitalen,
kapitaliserte mer en selve Resultatet. Årsaken er at resultatet ble «reddet» fra
engangs inntekter Comprehensive income 38,3Mill

Kostnadsproblematikken viser seg gjennom EBITDA 13,4 Mill 3,53%
Det er dessverre ingen fremgang å spore, i lønnsomheten til selskapet.
HrDuck
27.04.2023 kl 12:22 6715

Da har vi fått oppklart litt om hvem som skjuler seg bak et par nominee kontoer som har vært diskutert her noen ganger.

pictet&cie 1 791 821 aksjer: Quaero Capital Funds Lux Argonaut
https://quaerocapital.com/en/

Hsbc Bank 1 736 000 aksjer: Marlborough European Multi-Cap Fund

Redigert 27.04.2023 kl 16:16 Du må logge inn for å svare
JosMag
27.04.2023 kl 12:31 6683

Enig med hitIT. Ingen grunn til å grave seg ned👍🤗. StrongPoint har tross alt levert den kvartalsmessige nest høyeste omsetningen i selskapets historie. Og de sitter igjen med over 5 millioner etter skatt (ca 2,5 millioner).
Spania henger langt etter resultmessig, men et kjempe prosjekt er i startfasen der. Dette koster penger og belaster EBITDA summen negativt. I tillegg melder selskapet om fremdeles store e-commerce utgifter som er nødvendige mhp UK markedet. Autostore kontrakter bidro negativt til EBITDA denne gangen, men viktige likevel med tanke på fremtiden.
Skal vokte meg vel for overdreven resultat optimisme ved neste tippe konkurranse😁

Men som sagt, ingen grunn til å grave seg ned. Vi er tross alt på god vei mot 2,5 milliarder målet i 2025.
Storebetong
27.04.2023 kl 15:36 6515

Litt seint på banen her i dag og minvest har allerede fått skryt for suverent beste tips på omsetning.

På editda bommet vi kraftig hele gjengen, men minst dårlig tippet Gordon Ekko med 6,51% mot fasit som ble svake 3,5%.

Jeg får starte med å gå I meg sjøl for tidlig tips med begrunnet optimisme som kan ha påvirket andre til for stor optimisme. Dog visste vi at det var et vanskelig kvartal å tippe på, men at vi ligger over 10% over faktisk inntekt ser ikke bra ut.
Ols123
27.04.2023 kl 16:42 6474

Tror detta visar sig vara ett mkt bra köpläge
Storebetong
28.04.2023 kl 00:12 6252

Det ble en hyggelig treff på cafe fiasco med endel representanter for aksjer tilstede.. Om et års tid sikter vi mot fysisk generalforsamling🙂.
Storebetong
28.04.2023 kl 00:35 6249

Jeg har fått kikket litt på rapporten, men tenker å gå den enda nærmere i sømmene.

Analyse av mine egne tips foreløpig er som følger:

Als på 78 mill i omsetning synes jeg ble bra selv om jeg skjøt 90 mill litt i blinde.

Resten av Strong på omsetning ble cirka null med tanke på positive valutaeffekter. Her undervurderte jeg nok forsinkelsene fra q3 2021 som ble tatt inn i q1 2022.

At ebitda ble så svakt var vanskelig å forutse dog ser det ut som selskapet satser på e-commerce i UK og i løpet av et års tid vil vi se om det blir bra.

Litt bekymret for balansen og cash er jeg dog, men vil ikke trekke noen konklusjoner basert på kun et litt svakt kvartal.
HitIT
28.04.2023 kl 10:14 6058

StrongPoint - Q1 first take: delivering on expectations
https://cr.abgsc.com/foretag/StrongPoint/Equity-research/
"..ALS continues to outperform.."
HrDuck
28.04.2023 kl 10:16 6075

Jeg har nevnt noen ganger tidligere at jeg syntes balansen til Pricer har vært i svakeste laget. I går kom meldingen om at de planlegger en emisjon i Q2 og at utbytte ikke blir tema på kort/middels lang sikt.
Pricer AB (publ) ("Pricer" or the "Company") intends to continue to execute the Company's growth strategy and take advantage of the
opportunities that are deemed to exist in the market through investments in the business and an expansive sales strategy with a focus on increased penetration
in all of the Company's markets, in particular the North American market. The Company therefore intends to carry out a new share issue of at least SEK 300
HitIT
28.04.2023 kl 10:38 6026

Apropos Pricer kom denne også i går:
"...The retail group Carrefour has renewed its trust in Pricer as their exclusive supplier of electronic shelf label (ESL) solutions for three years. The agreement covers new installations and replacement to optimize their store automation and communication solution..."
https://www.pricer.com/press-release/carrefour-chooses-pricer-as-esl-partner
Gjelder landene: France, Spain, Belgium, Italy, Romania and Poland.

Kan det dryppe litt på Strongpoint Spania her?
minvest
28.04.2023 kl 13:34 5892

Interessant utvikling med Pricer. Har lenge tenkt at en fusjon mellom Pricer og Strongpoint burde gi betydelige synergieffekter, men anså Pricer på 40 sv.kr som betydelig overpriset, og Strongpoint som tilsvarende underpriset. Nå ser vi Pricer på 10 kr, og med en eventuell medgift på 300 mill. syns jeg en mulig fusjon kan se ut som en vinn/vinn for begge aktørene.
Det blir spennende å se hvem som tar emisjonen i Pricer. Kanskje en PE-aktør som ser mulighetene i å skape en stor og slagkraftig enhet?
Storebetong
28.04.2023 kl 13:48 5861

Takk for link til ABG HitIT🙂. De virker fornøyd og tallene kom inn rundt deres forventninger.

Rapporten kom i går og de forventet uforandret eller litt positiv kursutvikling I går. Med 5% ned tok de litt feil i den analysen.

Edit:
Analysene fra ABG virker som vanlig nøkterne. De tror på ens eps på 1,30 for 2023, 2,36 for 2024 og 3,63 for 2025. Basert på dette kan man jo gjøre seg noen p/e betraktninger på dagens aksjekurs.
Redigert 28.04.2023 kl 13:56 Du må logge inn for å svare
Storebetong
28.04.2023 kl 15:31 5842

Det finnes visst litt varer på 23,80 i dag.

Q2 kommer allerede 14. Juli og vi satser på endel bedre treffsikkerhet på tipsene da🙂.

Ingen grunn til å grave seg ned i for store bekymringer etter enn spennende og litt skuffende uke. God helg alle sammen🙂.

Edit: varene flyttet seg antagelig til 23,90...

Edit2: volumet tar seg opp og det er bra. Kjøperstyrken på 23,30 ser sterk ut...
Redigert 28.04.2023 kl 16:16 Du må logge inn for å svare
Storebetong
28.04.2023 kl 17:42 5747

Flott HrDuck🙂. Det bli spennende å se på de månedlige aksjonærlistene framover og eventuelle flaggemeldinger.
Storebetong
28.04.2023 kl 18:26 5702

Grantchester:
At konsensus dummet seg litt ut her med å være for optimistiske bør sees i et litt større perspektiv. I q3 2021 var vi altfor optimistiske, men i mellomtiden har selskapet slått våre forventninger på omsetning med god margin 5 kvartaler på rad. At dette har noe med kvaliteten på debatten å gjøre fremstår som rart for meg. Som HrDuck nevnte bør kanskje de som ikke er fornøyd med kvaliteten på debatten delta selv. Jo flere som deltar med det de mener er presis informasjon eller velbegrunnede spådommer, jo bedre er det🙂.
Storebetong
28.04.2023 kl 20:05 5665

Det med balansen og cash er dog meget viktig i det korte bildet, vi får jo også snart 40 mill i utbytte. Har stor tro på at cash ser bedre ut pr 30.06 og at kundene betaler som før, men vi får se. Sorry for litt ekstra bekymring og selskapet har høyst sannsynlig bra finansiell kontroll.

PS: Mine tanker her er regnskapet til Strong og ikke påvirket av Pricer sin situasjon.

Edit: selv om jeg i likhet med mange andre her på tråden er optimistiske på selskapets vegne, er det viktig å tenke på risikofaktorer og ubehageligheter, i tillegg til oppside.
Redigert 28.04.2023 kl 20:26 Du må logge inn for å svare
Otto40
28.04.2023 kl 23:05 5584

Jeg ser at det blir mindre og mindre penger på bok slik selskapet driftes i dag. Nå har Pricer også kuttet utbytte. Hva tenker folk om utbytte i StrongPoint?
Jeg har tidligere vært positiv til dette, men nå vet jeg ikke helt hva jeg tenker rundt dette for fremtiden.
HrDuck
28.04.2023 kl 23:21 5602

utbytte virker greit nå og går det som vi tror vil utbytteevnen øke. Går det motsatt så må det vurderes fortløpende.

God helg folkens :)

edit: Pricer har vært i en helt annen situasjon lenge og jeg advarte mot balansen deres for over et år siden. Husk at Strong satte ca 100 mill i ALS som nå bidrar med overskudd. Men arbeidskapitalen vil variere og økt omsetning vil øke kravet til arbeidskapital. Med greie marginer blir det ikke noe problem, men uten marginer så klart....
Redigert 28.04.2023 kl 23:24 Du må logge inn for å svare
Storebetong
28.04.2023 kl 23:26 5590

Jeg ser jo det samme men tenker vi må se på status for cash pr 30.06 og 30.09 før vi kan vurdere dette bedre. Tipper utbyttet blir en krone neste år sammen med tilbakekjøp av aksjer om cashflowen kommer på rett kjøl igjen. Akkurat nå ser dette imidlertid ikke så bra ut.

Edit: utbytte på 1 krone er jo snakk om ca 50 mill om et års tid. Å kjøpe tilbake aksjer for ca 10 mill i blant er ingen stor sak. Å kjøpe et nytt selskap som Als (110 mill som var billig) er dog en stor sak som vil kreve finansiering. Som nevnt før synes jeg selskapet bør avvente nye oppkjøp en stund og med als inkludert generere stabile fine tall inkludert god cashflow. Noen vil nok mene at det å ta opp banklån for å finansiere oppkjøp er lurt, men jeg liker ikke tanken mht. usikre rentekostnader. Jeg foretrekker heller en kapitalutvidelse ved å trykke nye aksjer til eksisterende og eventuelt nye aksjonærer som går inn med friske penger for å finansiere oppkjøpet.

Edit2: går alt nogenlunde på skinner kan nok selskapet lett betale jevnt stigende utbytte og kjøpe opp et nytt selskap til kanskje 200 mill om tre eller fire år uten behov for kapitalutvidelse.
Redigert 29.04.2023 kl 00:53 Du må logge inn for å svare
kössa
02.05.2023 kl 09:21 4925

StrongPoint ASA - Ny finanschef utsedd (Nordic IR)
2023-05-02 08:30
2.5.2023 08:30:01 CEST | StrongPoint | Ytterligare reglerad information som måste lämnas ut enligt lagstiftningen i ett medlemsland

(Oslo, 2 maj 2023), Marius Drefvelin har utsetts till ny Chief Financial Officer (CFO) för StrongPoint ASA och börjar senast den 1 september 2023.

Marius har över 10 års erfarenhet som CFO för flera teknikföretag, inklusive fem år på det börsnoterade företaget Techstep ASA. Han har lång erfarenhet av M&A och har genomfört flera internationella förvärv, integrationer, såväl som privata placeringar, uttag och börsintroduktioner. Dessutom har han arbetat i transaktionsteamen hos Deloitte och KPMG.

"Jag är stolt över att ansluta mig till StrongPoint i denna spännande tid på företagets resa. StrongPoint har byggt en stark grund för framtida tillväxt, och jag är angelägen om att bidra med min expertis inom både ekonomi och affärsstrategi för att vidareutveckla och stärka företagets framgång." sa Marius Drefvelin.

"Det gläder mig att meddela att Marius har anslutit till vårt team som vår nya koncernekonomichef. Marius tillför stor erfarenhet av ekonomisk förvaltning samt internationellt affärsmannaskap och strategiskt tänkande. Hans starka expertis inom corporate finance och internationella M&A kommer att vara ovärderlig när vi fortsätter att växa och expandera vår verksamhet. Marius är ett utmärkt exempel på den enastående nya talang som vårt företag fortsätter att attrahera”, säger Jacob Tveraabak, StrongPoints VD.

Utnämningen sker efter Hilde Gilens avgång som CFO. Vid senaste årsstämman utsågs Hilde Gilen till ordförande i valberedningen.

"Jag vill ta tillfället i akt att tacka vår avgående CFO, Hilde Gilen, för hennes enastående bidrag till StrongPoint och allt hon har gjort under de senaste fyra åren. Hilde har varit en ovärderlig del av ledningsgruppen och har varit avgörande för att driva StrongPoints finansiella och företagsstrategi. Jag önskar henne det allra bästa i hennes nya roll”, tillade Jacob Tveraabak, StrongPoints vd.
HitIT
02.05.2023 kl 14:42 4548

Litt lenge til september...blir travelt på JT dette.
For øvrig kommer vel utbyttekroner på konto neste uke...
Mitra
02.05.2023 kl 15:37 4461

Med dagens fall på Pricer (og STRONG) har Strongoint og Pricer for øyeblikket omtrent samme børsverdi (ca. 997 millioner). Det må være lenge siden det var tilfelle.
Soj
02.05.2023 kl 16:19 4320

hva skyldes dagens fall ?
HitIT
02.05.2023 kl 16:30 4265

"...StrongPoint ASA: Mandatory notification of trade
2.5.2023 16:26:32 CEST | StrongPoint | Mandatory notification of trade primary
insiders

Chris Mackie, SVP E-commerce, has acquired 9,168 shares to an average price of
NOK 24.00. New holding is 25,104 shares, 0.1% of the outstanding shares.

Steve Smith, SVP UK & Ireland, has acquired 5,827 shares to an average price of
NOK 24.00. New holding is 5,827 shares, 0.0% of the outstanding shares.

This is a part of the share program for the executive management, where the
executive gets 20% discount when buying shares in the company. The shares were
purchased through Oslo Stock Exchange.."
https://newsweb.oslobors.no/message/589296
HitIT
02.05.2023 kl 16:32 4275

Finner ingen god grunn, den eneste dårlige grunnen er at Pricer har falt sånn ca. 35% på en uke - men det skal ikke ha noe å si for Strongpoint.
Ols123
02.05.2023 kl 17:03 4208

Men pricers fall är ju inte på ngt sätt negativt för pricer. Handlar ju mer om att pricer ska minska skuldsättning .
kössa
02.05.2023 kl 17:24 4172

Så länge som EPS är låg kan några aktörer styra undan intresset för den ilikvida Strongpointaktien och pressa ned kursen. På sådär kan de skaffa sig fler billiga aktier på längre sikt. Detta är ett mönster jag tycker mej sett länge. Bara att vänta ut tills EPS sticker iväg norrut!😊 Strongpoint själv har väl inte mycket att vinna på hög aktiekurs. Då blir det ju dyrare aktier för alla nyrekryterade toppchefer.
Storebetong
02.05.2023 kl 17:53 4099

Det er nok noen som har tenkt seg om i helgen etter litt skuffende rapport på torsdag, samt en generelt svak børsdag hvor det er lettere å ta litt aggressive beslutninger om salg enn på sterke børsdager. Det skal jo ikke store volumet til for å presse ned kursen betraktelig.

EDIT: Ca fire 50-øringer ned på ca 100.000 aksjer er lite. Som nevnt før bør det gå helst gå over 50.000 aksjer når kursen flytter seg 50 øre opp eller ned for at det skal være godt hold i kursendringen, aksjen isolert sett.
Redigert 02.05.2023 kl 20:30 Du må logge inn for å svare
Storebetong
03.05.2023 kl 11:45 3670

10:11:12 21.85 35,000 OffBook On Exchange

Ikke stor volumet med 35.000 aksjer utenfor børs kl 10.11 i dag på kurs 21,85, men lenge siden sist det gikk noe volum utenfor børs.
Håper både volumet på børs og utenfor børs tar seg opp:)
Redigert 03.05.2023 kl 11:46 Du må logge inn for å svare
HitIT
03.05.2023 kl 12:46 3620

Litt insidehandel i dag også:
"..StrongPoint ASA: Mandatory notification of trade
3.5.2023 12:44:54 CEST | StrongPoint | Mandatory notification of trade primary
insiders

Lorena Gomez, SVP Spain, has acquired 2,397 shares to an average price of NOK
21.93. New holding is 13,000 shares, 0.0% of the outstanding shares.

This is a part of the share program for the executive management, where the
executive gets 20% discount when buying shares in the company. The shares were
purchased through Oslo Stock Exchange..."
https://newsweb.oslobors.no/message/589377