Strongpoint #1-23 En investering for usikre tider.

tunktee
STRO 13.01.2023 kl 18:28 174202

Strongpoint er et rendyrket selskap som leverer teknologi til detaljhandel.
Kundene er hovedsakelig fra dagligvarehandel, og Strongpoint er derfor i liten grad påvirket av makroøkonomiske/sykliske forhold og en eventuell resesjon.

Med ny ledelse for noen år siden, har selskapet blitt spisset ved avhending av noen avdelinger og oppkjøp av et større brittisk selskap i fjor, Air Link Group (ALS).

Strongpoint hadde følgende organiske vekst i 2022 (YoY) :
Q122 21%
Q222 16%
Q322 20%

3. kvartal leverte en absolutt vekst på 76% inkludert oppkjøp av ALS.

Fra Q3-rapporten:
Proforma: If the acquisitions had been completed as
at 01.01.2022, the Group’s total revenue and ordinary
profit before tax had been: (Red: for Q1-Q322)
KNOK
Revenue 1 085 710
Profit before tax 24 223

En tenkt 15% organisk vekst I Q422 og 80 mill i bidrag fra ALS gir omsetning på 406,8 mill i kvartalet.
I så tilfelle vil proforma omsetning i 2022 lande på 1492,5 og gi en P/S på 0,66 p.t.

Selskapet er i praksis gjeldfritt, og oppkjøpet av ALS ble finansiert over driften og avhending.
Utbytte har vært stigende i flere år, jeg antar at selskapet ønsker å fortsette trenden og deler ut 85 øre per aksje for 2022.

Nevner også at resultatet har vært under press som følge av større innvestering og markedsføringskostnader til e-handel.
I løpet av 2022 har disse kostandene blitt strammet inn og 3. kvartal, som er det historisk svakeste for Strongpoint, leverte en meget god bunnlinje.
Jeg forutser derfor en sterk bunnlinje i 4. kvartal.

Siste halvår har også gitt mange børsmeldte avtaler, se lenke under.

Relevante lenker:
Presentasjon av selskapet ved CEO Jacob Tveraabak
https://www.youtube.com/watch?v=OVhzpW_EeOk
Siste kvartalsrapport
https://www.strongpoint.com/app/uploads/2022/10/strongpoint-q3-2022-screen.pdf
Strategioppdatering
https://channel.royalcast.com/hegnarmedia/#!/hegnarmedia/20220215_5
Børsmeldinger
https://newsweb.oslobors.no/search?category=&issuer=6793&fromDate=&toDate=&market=&messageTitle=

Ansvarsfraskrivelse:
Dette er ikke finansielle rådgivning, og jeg er selv aksjonær i Strongpoint.

Jeg setter pris på at man ikke spamer denne tråden med gjentagende, åpenbar eller meningsløs informasjon.
Sylfest
13.06.2023 kl 11:50 5411

Min antagelse er at det er litt ukritisk salg fra dødsboet. Er blitt kontaktet angående mulig kjøp av "blokk" med aksjer. Har dessverre ikke ledige midler, men om noen har midler ( og kjøpelyst) så kontakt Pareto eller Sparebank1 så vil de trolig kunne selge x antall utenom børs.

Edit: Vi ser det vel på aksjonærlisten om noen dager hvem som selger!
Redigert 13.06.2023 kl 11:57 Du må logge inn for å svare
HitIT
13.06.2023 kl 11:53 5387

Klar til å ta i mot noen flere k til dumpers price....
Slettet bruker
13.06.2023 kl 12:46 5320

Dette er selskapet som aldri, etter mitt syn, har vært mer interessant å være investert i. Nær doblet egenkapitalen på 4 år samtidig med at det utbetales utbytte.En ledelse som viser å gjøre gode valg. Det landes kontrakter, og det forventes nye kontrakter. Stor pilotordre i USA. Osv. Men vi slåss med vindmøller...
Go figure.
Redigert 13.06.2023 kl 12:57 Du må logge inn for å svare
kössa
13.06.2023 kl 13:09 5261

Pricer har gått ner kraftigt efter likviditetskris. Jag skulle inte bli förvånad om det kommer en nyhet snart att Strongpoint förvärvat Pricer! Otroligt spännande att vara aktieägare i Strongpoint. Håller med om att potentialen är enorm med mogna, världsledande produkter, teknologier och partners.
Ols123
13.06.2023 kl 13:17 5232

Tycker absolut att Strongpoint ska ta del av Pricer
kössa
13.06.2023 kl 13:29 5193

Tror att aktier flyttas fram och tillbaka mellan några större aktieägare av robotar. Kursen sågas nedöver succesivt i sommarstiltjen.
kössa
13.06.2023 kl 13:37 5170

Skall tillägga att mina inlägg baseras på 23 års erfarenhet och magkänsla från mitt aktieägande i Cashguard, PSI och numera Strongpoint.
tunktee
13.06.2023 kl 14:08 5118

Hvordan klarte ledelsen i Pricer å føkke det så til de grader til?

Det er så feil tid å hente friske penger på, kapitalmarkedet er tørt.
På ett eller tidspunkt bør man kanskje vurdere bunnfiske i Pricer, men neppe før emisjonen eventuelt er i boks og forhåpentligvis hele det gamle styret og ledelse er byttet ut.

Makan til vanskjøtsel!
Ols123
13.06.2023 kl 14:56 5135

Hade varit magiskt med pricer som egen produkt
Sylfest
13.06.2023 kl 15:05 5129

Hvis jeg ikke husker helt feil så skjedde oppkjøpet av Cashguard etter at Cashguard kursen var så lav at PSI til slutt fikk de for en slikk og ingenting, men også for egen del å sikre seg tilgangen og rettigheten til at produkt de var avhengig av og som ville betydd katastrofe dersom Cashguard gikk dukken. Ikke så ulikt situasjonen ift. Pricer nå egentlig..... Mulig Strong kan få en henvendelse i emisjonen. ( Har ikke lest hva emisjonen innebærer.)
Redigert 13.06.2023 kl 15:23 Du må logge inn for å svare
kössa
13.06.2023 kl 15:30 5105

Spännande tanke att Strongpoint äger varumärket Pricer. Kanske nye finansdirektören kan använda sina expertkunskaper och få till en bra deal.
Ols123
13.06.2023 kl 15:36 5128

Det är just det som dragit ner kursen av Pricer att man skaft att man ska göra nyemission senare i höst för att lösa ett lån men inte sagt till vilken kurs mm:(
Storebetong
13.06.2023 kl 16:53 5029

Store volumet på å duppe under 20 var det dog ikke. Det er vel det vanlige at aksjen sklir nedover når det ikke skjer noe. Om det skjer noe før Q2 kommer 14.07 er jo slett ikke sikkert, for det nærmer seg jo ferietid også.
tunktee
13.06.2023 kl 23:20 4846

Kan ikke se noen fare for at noe slikt sku skje.

Pricer sitt hovedprodukt er knallgodt, omsetningen til selskapet stigende og de leverer positivt resultat.
Verdiene er der og det vil alltid være interesse for å drive videre.

Jeg antar at hovedproblemet ligger i toppen av organisasjonen; i styret og muligens ledelse.
De betaler ut over 100 mill SEK i utbytte november 2022, og havner da ganske kjapt i strid med betingelsene for et stort obligasjonslån.
Dette gjør de parallelt med at rentene i hele vesten er stigende, og frykten for resesjon er klistret på avisforsidene.
Sverige hadde også alt i høst fått ett kraftig fall i boligprisene, og jeg antar at svenskene er blant land i Vesten som er hardt rammet i dagens økonomiske klima.

En grunn til at mange føler seg trygg og har tillit til Strongpoint er likviditeten - lav, eller i praksis ingen gjeld.
Selv kunne jeg likt enda større grad av forsiktighet med noe lavere utbytte, men det er grader av forsiktighet og ikke uforsiktighet man kan snakke om i Strongpoint.

Har selv heldigvis ikke tidligere vurdert å investere i Pricer.
Det pga at det er et svært smalt selskap der hoveddelen av omsetningen stammer fra nettopp et enkelt produkt, med den tilhørende risikoen.
Redigert 13.06.2023 kl 23:20 Du må logge inn for å svare
HitIT
14.06.2023 kl 13:52 4600

Kjøpte xxx antall aksjer til 20,90 siste halvtime....hvorfor viser ikke dette i handelsloggen?
Handlet via DNM. Siste omsatt står fortsatt til 20,80...
Idav
14.06.2023 kl 15:31 4551

Da hadde jeg tatt kontakt 😏 ellers er aksjemarkedet på nål puter om dagen. Jeg har vært i strong siden tidlig 2000 tallet. Jeg må si det er merkelig ikke fler setter pengene inn her nå. Trygt selskap når det gjelder gjeld og tjener penger . Vi er bare i start gropa når det gjelder vekst .
minvest
14.06.2023 kl 17:24 4492

Ja, Pricer har kun ett produkt. Det har Tomra også, med en markedsverdi på 51 milliarder 😊. Pricer kommer fra en aksjekurs på over 40 til et nivå på 6-tallet. Dels grunnet fall i inntjening, dels kunstsykket hvor man meddeler at det skal hentes kapital på minst 300 mill i 3.dje kvartal. Helt utrolig at det ikke ble hentet umiddelbart. Ønskelig å få kursen ned??
På dette nivået i kurs, hvis man tror at det er mulig å snu Pricer til lønnsomhet igjen, da krysser jeg fingrene for en fusjon etter at Pricer har hentet penger til høsten 👌
Storebetong
14.06.2023 kl 21:58 4391

Jeg forstår ikke hvorfor en del av dere er opptatt av at Strong bør kjøpe eller fusjonere med Pricer. Pricer er et selskap med store utfordringer likviditetsmessig, tydeligvis også på eiersiden (og i ledelse) med uttak av utbytter i utide. Ingen grunn til å blande seg inn i denne suppa utover å ha en fin samarbeidspartner forretningsmessig som Strong har hatt i mange år.

Jeg kjenner ikke eierstrukturen i Pricer, men mener å ha hørt før at den er litt låst i noen større eiere. Det er noe info om konsernet på proff.se, men jeg blir ikke klok på dette.

Sist men ikke minst er ikke likviditeten på topp i Strong om dagen. Etter kjøp av ALS som tok en del av pengebingen og litt mulige likviditetsutfordringer ved at kundefordringer i UK skal følges i motsetning til det selskapet var vant til før oppkjøpet av ALS, behov for oppbygging av lager ved vekst etc.
Redigert 14.06.2023 kl 21:59 Du må logge inn for å svare
tunktee
14.06.2023 kl 22:38 4355

👍 forstår heller ikke det StoreB!

Kunne vi ervervet patentet/produktet, ja kanskje.
Men selskapet?

Jeg har ikke fått med meg at SP har noen form for likviditetsutfordringer, du må ha lest rapporter grundigere enn meg 😅
Har ikke tallet foran meg, men har ikke SP en romslig ramme i kassekreditt?
(Som i nyere tid ikke har vært benyttet men mulig de måtte tappe noe ved utbytte)

Og heldigvis ingen obligansjonslån, som jeg håper de aldri ser seg fristet til å selge.
Redigert 14.06.2023 kl 22:41 Du må logge inn for å svare
Storebetong
14.06.2023 kl 23:54 4307

Selskapet er på ingen på ingen måte stresset likviditetsmessig pr 31.03.2023 som er siste informasjon vi har. De tok så vidt i bruk kassekreditten i Q1 2023 som kan ha vært tilfeldig for inn og ut av cash fra et Q til e annet kan være tilfeldig - dog ga jo ikke Q1 noe særlig EBIT DA som er en bra indikator på cashflow.

Selskapet har tilnærmet ingen annen gjeld enn det de må ha kortsiktig, og om de vil trenge å få utvidet kassekreditt eller velger å ta opp mer langsiktige lån med tanke på vekst bør det bli null problem/greie renter med en så solid egenkapital som de har i dag.

Utfordringer likviditetsmessig med å vokse med oppkjøp, skal dog ikke undervurderes (ref. glem Pricer som et aktuelt case slik jeg ser det).

Alt ser supert ut mht. ALS pr i dag, og jeg er komfortabel på at det ble gjort en bra due dilligence (analyse av de reelle verdiene både i og utenfor balansen) i ALS før oppkjøpet ble gjennomført (superbillig var det uansett om det ikke skulle dukke opp noe negativt tilnærmet en "atombombe" og det virker helt usannsynlig).

Dog gir økt salgsvekst blant kunder som de antagelig kjenner godt i UK, men ikke kjenner på Lørenskog en annen risiko. Jeg har ingen grunn til å tro at alt ikke går på skinner med betaling, men påpeker av erfaring bare en risikofaktor. At det står i kvartalsrapport fra Strong at "erfaringsmessig betaler kundene" betyr ikke at det alltid vil skje. Etter min oppfatning har ikke selskapet gjort noe uriktig med hensyn til avsetning for tap eller på kommentarer rundt dette de siste 2 årene, men den enkelt investor kan gjøre sin egen analyse basert på det man finner ut av. Jeg håper og tror at dette avsnittet er overvurdert:)

Konklusjon: Selskapet har neppe noen likviditetsutfordringer i dag, men de neste kvartalsrapportene vil gi mer info. Som jeg har skrevet før: Se ikke bare på inntekter og EBIT DA, men også på cashflow, samt selvsagt balansen som pr i dag fremstår som meget solid:)
tunktee
15.06.2023 kl 00:07 4284

Flott innlegg StoreB!

Jeg håper og tror at brorparten av kundene i UK er de store kjedene, og at betaling derfor ikke er en utfordring.
Storebetong
15.06.2023 kl 01:08 4258

Som vanlig, den som venter får se, både på det ene og det andre enten det blir bra eller motsatt tunktee:)

Om UK, og andre markeder Strong kommer seg inn på både marginmessig og likviditetsmessig må vi bare vente på å se. Det kjente er lettest å analysere.

Jeg er ikke så glad i å gjenta meg selv men til tider virker det rett, fordi at ingenting skjer her på tråden er litt puslete og alle husker neppe alt fra tidligere:

#1 Ledelsen har ingen grunn til å få fram bra god EBITDA med det første for å få opp aksjekursen med tanke på sine aksjekjøpsprogrammer. Ikke noe urent trav her, men neppe noe "markedet" forstår.

#2 Det er lenge til våren 2026. Jeg tror det blir bra, og vil plukke opp "rusk og rask" billigst mulig underveis (på samme måten som ledelsen i praksis gjør). Uansett er de neste årene etter 2025 mer interessante.

Her er det bare å følge med så godt man kan uavhengig av hvor lange briller man har:)
Storebetong
15.06.2023 kl 12:32 4082

Det er som mange sikkert har observert litt rar handel i aksjen til tider. I prinsippet bør alle som kjøper forsøke å få tak i ønsket volum billigst mulig og tilsvarende motsatt for selgere.

Noen spekulerer naturligvis helt kortsiktig for å tjene for eksempel en 50-øring på noen få tusen aksjer, og sikkert da med lav kurtasje. Helt topp at noen gjør dette for det øker likviditeten i aksjen.

Å forsøke å dytte ned aksjen fordi man er eller føler seg short eller motsatt om man er Long er normalt som å pisse i buksa. Å få andre aktører med på leken på andre nivåer etter slik atferd, slik at man får kjøpt billig eller solgt dyrt med ønsket volum er neppe enkelt å få til. Lykke til for de som driver med denne idretten.

Mer spesifikt tømte noen 21,00 i går i sluttauksjonen. Noen har lagt ut litt volum på 21,10 i dag. For en kjøper som ønsker litt volum på disse nivåene tror jeg det kan være vel så effektivt å legge opp en større kjøper på for eksempel 20,70. Det er så lite omsetning og om noen løper foran på lite volum, så betyr det lite. Noen som har mye å selge vil like å selge med sikkerhet uten å vise for mye på børs. Hvor mye ting haster for kjøper og selger er selvsagt meget relevant i en illikvid aksje som Strong.
Storebetong
15.06.2023 kl 12:44 4056

Jeg går ut fra at alle har skjønt eller husker at kjøperen på 20,30 og selgeren på 21,40 er en programmert maskin som flytter seg når aksjen flytter seg. Greit å ligge der om noen trykker feil har sikkert noen tenkt, og det er også fint. Selv med stor spread øker det likviditeten I aksjen og vil gjøre feiltastinger mindre dyre.

Market maker fra Sparebank 1 betalt av selskapet ligger med tettere spread på ca eller snaut 3000 aksjer og er fin å ha i aksjen.
Storebetong
15.06.2023 kl 13:05 4031

Litt mer på kanten innlegg:

Å sammenligne handel i en børsnotert aksje med kortspill er nok litt drøyt. Dog er det slik at jo færre som handler jo mer kan det ligne et bord hvor det sitter folk rundt og spiller kort.

De fleste som spiller kort forsøker å vinne blant annet ved å forsøke å lese de andre rundt bordet. Jeg snakker like mye om bridge som poker her. I andre kortspill har i prinsippet spillerne samme utfordring. For mange er penger viktig når penger er involvert. Uansett spill er det å kunne føle seg fornøyd med å lykkes i spillet viktigere enn penger for en god del mennesker.
Storebetong
16.06.2023 kl 12:14 3764

Dette ser ut til å bli en kjedelig børsdag igjen for Strong. Det er mulig dette innlegget faller inn i kategorien "meningsløs informasjon" men jeg velger å ønske alle som leser her en riktig god helg:)
Storebetong
18.06.2023 kl 15:37 3373

Nå sitter jeg vel bare å kjeder meg på en søndag, og har skrivekløe av en eller annen grunn.

At både sjefen for oljefondet og Norne nylig har uttalt at aksjemarkedet kan falle 40% er et faktum. Ja ja tenker jeg, vet vi ikke risikoen ved å være investert i aksjer?

Den som kan se inn i fremtiden blir nok lett rik. For oss andre får vi holde oss til en balansert posisjon hvor vi ikke trenger å gråte uansett utfall.

Hvordan aksjemarkedet i verden, i Norge og helt ned på detaljnivå for Strong sin del vil utvikle seg vet vi heller ikke. Dog vet vi ganske mye om eksisterende verdier og forventninger i Strong.
Redigert 18.06.2023 kl 15:44 Du må logge inn for å svare
rydning
18.06.2023 kl 21:28 3340

Alltid interessant når Tangen uttaler seg, men synes han er i overkant konservativ i dette intervjuet.
Skal aksjemarked krakke 40 % tror jeg det er en serie av negative scenarioer innnfor makro og geopolitihhh he

Men som Tangen har uttalt tidligere og som jeg er helt enig i er, er at det kommer til å blir mer krevende å få avkastning på investeringer en tid fremover generelt.
Det kan bli vanskeligere å finne gode selskaper å sette pengene på.
Strongpoint er jeg sikker på kommer til gi meravkastning over en 10 årsperiode. kjøpte meg inn da kursen var under 10 kr, og har ikke solgt en eneste aksje.
rydning
18.06.2023 kl 21:29 3389

Alltid interessant når Tangen uttaler seg, men synes han er i overkant konservativ i dette intervjuet.
Skal aksjemarked krakke 40 % tror jeg det er en serie av negative scenarioer innnfor makro og geopolitisk, helst samtidig.

Men som Tangen har uttalt tidligere og som jeg er helt enig i er, er at det kommer til å blir mer krevende å få avkastning på investeringer en tid fremover generelt.
Det kan bli vanskeligere å finne gode selskaper å sette pengene på.
Strongpoint er jeg sikker på kommer til gi meravkastning over en 10 årsperiode. kjøpte meg inn da kursen var under 10 kr, og har ikke solgt en eneste aksje.
tunktee
19.06.2023 kl 17:15 3087

Nydelig at vi får leveranser på pakkeskap.
Det er en nisje som har vokst seg stor i enkelte land, og jeg ser at det blir etablert stadig flere i Norge.
Var i Chile for 4 år siden, der var pakkeskap dominerende leveransemetode for online bestillinger.
Sylfest
19.06.2023 kl 20:35 2938

Håper på at Norgesgruppen tar sats ift henteskap i større volum enn hva vi har sett til nå. https://www.facebook.com/379799535541549/posts/pfbid0DmWLCESscbAwACkioXzh7j2WP1qUGJo14LPzybPNar94qspXUm1DzUTJsavpfEmTl/
Ols123
20.06.2023 kl 08:16 2734

Finns det bara ett skåp inom hela Norgegruppen🤣
Ols123
20.06.2023 kl 08:54 2677

Hela Pricer värderas nu till ca 700 miljoner. Ner 63% i år.
Sylfest
20.06.2023 kl 09:37 2679

Nei, det er noen flere, har ikke hele oversikten her og nå men Haslum og Bekkestua og Helgeroa hadde/har mobile henteskap. Skapet på Strømmen er borte, men linken jeg la ut fra FB om å lage reklamefilm ( med bilde av henteskap) indikerer muligens at det skjer noe i kulissene... Vil tro at det vil være flere stasjonære skap i Norge, jfr andres observasjoner og innlegg på tidligere Strong tråder.