đŸ˜± Obos har usolgte boliger for 14 milliarder đŸ˜±

Vampyren
OBOS 15.01.2023 kl 21:27 4401

Lageret av usolgte boliger har hopet seg opp til 14 milliarder kroner.


https://www.nrk.no/norge/full-boligbrems_-obos-har-usolgte-boliger-for-14-milliarder-1.16257871


Redigert 15.01.2023 kl 21:28 Du mÄ logge inn for Ä svare
baltuz
26.02.2023 kl 08:40 1720

poenget er vel at du lar vĂŠre Ă„ Ăžke eierandelen om situasjonen ender som du beskriver.

I stedet for Ä Þke denne sÄ betaler du videre ned pÄ lÄnet pÄ din egen andel. Trenger du stÞrre leilighet sÄ selger du din andel . - akkurat som du ville gjort om du eide en vanlig leilighet nÄr denne er blitt for liten. Har markedet falt og egenkapitalen er borte sÄ har du samme problem uansett.

Blir hverken flere eller fĂŠrre leiligheter for salg av dette.

Det er ogsÄ slik at dette konseptet brukes bare pÄ ny leiligheter sÄ nÄr den selges gÄr den over til Ä bli en vanlig obosleilighet.

paneldata
25.02.2023 kl 21:11 1850

Det stÄr svart pÄ hvitt:
« Prisen pÄ Ä kjÞpe en eierandel vil variere. Den er minst hva prisen pÄ eierandelen var da du kjÞpte boligen, men kan vÊre hÞyere hvis boligprisene har steget.»

SĂ„ om eiendomens markedsverdi faller vil Obos likevel kreve at den gamle listeprisen skal brukes om kunden Ăžnsker Ăžke eierandelen. Dermed vil mange vĂŠre tjent med Ă„ selge den deleiehalvdelen som har falt i verdi og heller kjĂžpe hele naboleiligheten istedenfor Ă„ Ăžke eierandelen i deleieprosjektet.
Resultatet er at flere leiligheter vil komme for salg.
Hassan77
25.02.2023 kl 16:58 1941

Hvordan er dette til gunst for OBOS?

Mener du det er en fattigdomsfelle OBOS prĂžver Ă„ lokke deg inn i?
KrĂŠkknissen
22.02.2023 kl 09:02 2162

Dette er bare vanlig surr fra krÊkknissene selvfÞlgelig. Man eier 50% av en bolig og fÄr 50% verdistigning/verdifall ved salg. Akkurat som nÄr man eier med en partner.

Utover dette har man opsjon pÄ Ä kjÞpe de resterende 50% av boligen for en indeksjustert pris. Dersom boligene har steget mer enn indeksen kan dette vÊre gunstig. I motsatt fall stÄr man fritt til Ä ikke benytte seg av tilbudet.
baltuz
22.02.2023 kl 08:32 2186

Dette er vel ikke helt riktig? jeg har ikke sett kontrakten. hvordan fungerer dette ved salg nÄr du eier feks 50%?

du kan vel velge Ă„ ikke Ăžke eierandelen om prisen faller? Du har da bare risiko for din andel ikke Obos sin andel?



PederLynsje
22.02.2023 kl 08:16 2209

Du tegner deg jo selv bare mer og mer som en uintelligent person, med den cringe mÄten du skriver pÄ. Er du 14 Är?
Enten sÄ er du en mer eller mindre normal 14 Äring, eller en border-line tilbakestÄende voksen.
Tipper det siste.
paneldata
22.02.2023 kl 00:22 2306

Millenial. Synes du det virker fornuftig med en kontrakt som er sÄ skjev og til gunst for OBOS?

Hvorfor kan ikke risiko vĂŠre symmetrisk fordelt mellom eierne i deleie-sameiet?

Synes du det virker normalt at smÄ uskyldige forbrukere tar rollen som forsikringsselskap for OBOS?
Millennial
21.02.2023 kl 23:13 2353

Der traff jeg ei nerve, det var jo hele poenget.👍😂

Det at du har 70 % av nettoverdien din i aksjer sier ikke sĂ„ mye om din forstĂ„else om risikostyring, for alt vi vet sĂ„ er aksjeportefĂžljen din like diversifisert som innleggene dine đŸ€­
Redigert 21.02.2023 kl 23:14 Du mÄ logge inn for Ä svare
PederLynsje
21.02.2023 kl 23:01 2367

SÄ fint at du Þnsker Ä degenere diskusjonen ned til et barnehagenivÄ. Det kommuniserer at du har et veldig stort intellekt (Her mÄ jeg bare presisere bruken av sarkasme).

Lavt intellekt og inkompetanse innenfor risikostyring hĂžrer jo dessverre ofte sammen.

Jeg tok fallskjerm A-sertifikat nÄr jeg var 18, og har kjÞrt tung MC siden jeg var 20 (og har 70% av nettoverdien min i aksjer), sÄ jeg har en relativt god formening om risikostyring, bÄde finansielt og generelt.

Du fÄr gÄ til din lokale barnehage Ä pumpe opp boligmarkeds-sentimentet der isteden. Klientellet der er vell mer tilhengere av retorikken du bruker.
Millennial
21.02.2023 kl 22:16 2403

Tja, leie til eie er ikke perfekt, men det er ikke sÄ dÄrlig som mange her skal ha det til. Men det er forstÄelig at alt er for risikofylt for krakknissene, det sitter bare i DNAet? Jeg lurer av og til pÄ om dere kjÞrer f.eks. bil? Eller den sjansen tar dere ikke?
PederLynsje
21.02.2023 kl 22:06 2426

Ja, de som kjÞper slike deals er enten helt desperate eller den typen kjÞper som ikke vet hva de faktisk kjÞper (eller begge). Det er en veldig uetisk mÄte Ä drive forretning av OBOS pÄ.
paneldata
21.02.2023 kl 18:40 2500

PederLynsje, her var jeg ganske sikker pÄ at du tok feil, sÄ sjekket det ut. Du har helt rett!!! Dette er et produkt som dytter veldig stor risiko pÄ kjÞperen. Ved salg har eierne lik risiko, mens ved kjÞp av restandel blir boligkunden r*%kj»rt!

Om Ä Þke eierandelen i framtiden stÄr det
« Prisen pÄ Ä kjÞpe en eierandel vil variere. Den er minst hva prisen pÄ eierandelen var da du kjÞpte boligen, men kan vÊre hÞyere hvis boligprisene har steget.»

Et annet navn pÄ dette produktet kunne vÊrt «Prisgaranti for OBOS»

Jeg mener forbrukerrÄdet mÄ pÄ banen for Ä forby dette produktet. De som kjÞper dette kan ikke forstÄ produktet.
Redigert 21.02.2023 kl 18:41 Du mÄ logge inn for Ä svare
Henry Hub
21.02.2023 kl 09:58 2578

Det som er fort gjort Ă„ glemme er kostnadene for Ă„ bo i Oslo.
Politikerne har bommet kraftig, og det er bare Ă„ nevne Fornebubanen, nytt vannverk og diverse underbudsjetterte prosjekter. https://www.nettavisen.no/okonomi/vanngebyret-i-oslo-gar-i-taket-om-fire-ar-ma-du-betale-nesten-det-dobbelte/s/5-95-663286

Dette er innbyggerne som skal betale, med stadig hĂžyre kommunale avgifter.
Redigert 21.02.2023 kl 10:47 Du mÄ logge inn for Ä svare
PederLynsje
20.02.2023 kl 22:43 2724

KjÞp X% og bo i hele er jo ikke noe nytt akkurat, slik er det jo for alle med boliglÄn.
Om du kjÞper en slik obos "time-share", sÄ er jo kjÞperen ganske sÄ fu**** om prisene gÄr ned?
Ettersom man mÄ betale med prisvekst om markedet stiger, og man mÄ betale minst like mye som man kjÞpte for om markedet gÄr ned.
SĂ„ i realiteten burde det hete "betal for halve, ta risikoen for hele".
ahra
20.02.2023 kl 21:20 2816

"GĂ„ fra leie til eie med OBOS Deleie. Du kan kjĂžpe halve boligen, eller mer, og bo i hele.

Det er vanskelig Ä komme seg inn pÄ boligmarkedet med dagens boligpriser, spesielt for de som mangler egenkapital. OBOS Deleie senker terskelen, slik at du som OBOS-medlem fÄr muligheten til Ä eie og bo i din egen bolig."

https://nye.obos.no/ny-bolig/obos-deleie/

Tipper det blir kÞ i dÞra nÄr dette kollapser.
PelleOgProffen
17.01.2023 kl 15:54 3241

OBOS' 'hovedformÄl er Ä skaffe boliger til andelseierne ...' (klippet fra OBOS sine vedtekter).

NÄr prisene er pÄ vei nedover, sÄ burde OBOS justere prisene sine nedover dersom de skal fÞlge egne vedtekter. Jeg skjÞnner ikke hvordan de kan mene at det Ä ikke senke prisene bidrar til Ä skaffe boliger til andelseierne.

De er jo heller ikke blyge for Ă„ sette opp prisene i stigende marked.

Her er det noe galt som ikke er riktig.
paneldata
16.01.2023 kl 23:47 3464

Hvirfor bygger Obos i Sverige?

Obos kommer nÄ til Ä presse markedsprisene nedover i Oslo-omrÄdet.

Obossjefen blir ikke sittende lenge
wire1
16.01.2023 kl 16:16 3745

Fornebu er jo et mye mer attraktivt omrÄde. Dessuten tenker jeg det er mer avgjÞrende ifm. utbygging av Fornebubanen da de allerede har betalt store summer for Ä realisere den.
Traktor94
16.01.2023 kl 16:11 3761

Jeg vil tror det ligger en del prestige i Fornebu for Obos, og at det derfor sitter langt inne Ă„ stoppe utbyggingen.
glimt
16.01.2023 kl 15:11 3845

I meldingen fra obos meldes det at KlĂžfta,Ammerud,Ulven og Furuset berĂžres.Fornebu hvor Obos er storutbyggier nevnes ikke.
Er det bare en forglemmelse ?
petterpan2
16.01.2023 kl 14:24 3913

Hvorfor setter de ikke bare ned prisen? Obos har jo masse Ä gÄ pÄ. 15-20% prisavslag burde fÄ fart pÄ salget.
Slettet bruker
16.01.2023 kl 08:10 4116

Blir ikke bra for de som eier bolig i Oslo og delvis storoslo, men staten Þnsker det slik, da fÄr vi krakk, bare Ä komme seg vekk fort so, f.
Vampyren
16.01.2023 kl 07:59 4160

Siraj tar ordet hyllevarmer til en ny dimensjon.