På tide å skifte fokus!!

milk
18.01.2023 kl 19:06 3376

Vi alle er opptatt av hvordan grunnrenteskatten omsider vil bli formulert på papiret. Men hva med alle mulighetene for å unngå den høye beskatningen.. Hvilke selskap blir minst rammet? Hvordan kan verdier flyttes mellom passive selskap? mulighetene er mange å kortene sitter tett til brystet for de som jobber med saken. Gjerne i det skjulte. Som jeg har påpekt før, næringen ligger et hestehode foran våre folkevalgte. :-) Ingen grunn til "panikk" KJØP.
milk
19.01.2023 kl 18:22 3298

Gr skatten vil bli langt mildere en mange påstår.... Advokat Camilla Bergby er inne på det jeg prøver å poengtere! Næringen er veldig tilpassings dyktig.. :-) Les Ilaks.no Man skal være tidlig oppe om morgenen for å ta oppdretterne på senga... ;-)
milk
20.01.2023 kl 18:28 3213

Mot alle ods, så faller prisen på fersk laks... Dette var ikke overraskende for mitt vedkommende! Konjunkturen i Europa er endret. Nå er det "billig" mat som gjelder... Jeg kan ikke se at verken "benny, ibyx, mofs, eller nordnes dveler ved disse faktum... Det er kun politiske innspill som kan endre en lavkonjunktur. Der er førstnevnte aktører veldig "på" Men vi må ikke gå i den klassiske fellen å grave oss ned i feil fokus !!!
Bennyfyfasan
21.01.2023 kl 02:40 3130

Det er aldeles ikke overraskende at lakseprisen er volatil. Selv om den gikk en del ned i dag synes jeg ikke overskriftene er passende - det er ikke dramatikk! Prisen er også litt høyere enn referert på blant annet ilaks (den steg på slutten etter saken var skrevet). Så lenge prisen er over 70kr er det utrolig bra.

For tiden er jeg mest eksponert innen olje og oljeservice. På kort sikt er pengene HELT klart der.

Jeg er lyttende angående grunnrenteskatten, og går ikke hardt inn i havbruk før jeg stoler på en løsning. Står det seg slik det er nå satser jeg på Mowi. Selv om LSG er integrert er det en fare for at staten bestemmer seg for hvor mye man kan hente i hvert ledd. I tillegg kan grunnrente også komme på trål til høsten.

Grunnrenteskatten er viktig for fremtiden for norsk oppdrett....det kan ikke overdrives

Akkurat nå har jeg bare 10k aksjer i Mowi....en lyttepost
mofs
21.01.2023 kl 14:59 3021

Er veldig på Benny linja her Milk. Jeg har aldri vært noen bunnfisker, men er veldig glad på vegne av de som har klart å tjene noen kroner på det i sjømatsektoren. Som sagt tidligere, jeg liker å regne på de investeringene jeg gjør, og for øyeblikket synes jeg det er litt usikkert å si med sikkert hvordan earnings blir framover i sektoren. Jeg har kjøpt litt innenfor teknologisektoren i desember og har en hyggelig avkastning på dette.. Minner på at kursfallet i fjor var på ca 30 % på Nasdaqen. Synes fortsatt selskap som GOOG, CRM, UBER, ABNB, SPLK og EVO ser billig ut.
milk
24.01.2023 kl 08:18 2864

Nå begynner den politiske horde å se at næringen vil tilpasse seg Gr skatten på en måte som gjør at AS Norge vil tape skattekroner på sikt. Pollestad er den første til å krype til korset... De som ikke har benyttet tidenes sjanse til å snitte ned, er nok for sent ute nå. Som sakt, ingen grunn til panikk!! :-D
Bennyfyfasan
24.01.2023 kl 08:24 2845

Det blir nok en fin laksedag i dag - men la oss se hva som kommer. Husk, Vedum sa at smoltproduksjon og slakteri\foredling var utenfor grunnrente - så der var ingen problemer med fremtidige investeringer.

Jeg stoler IKKE på dette utspillet. Her er mye forhandlinger som gjenstår. Når det er sagt er det flott at det er bevegelse i SP
mofs
24.01.2023 kl 11:41 2775

SP ser at det må redde stumpene. Distriktsvelgerne er pissed både på grunn av strømmen og lakseskatten. SP kommer seg ikke ovenpå igjen før disse to nodene er løst. AP og SV vil riktignok pushe tilbake mot SP på Stortinget og ha så høy skatt på "laksebaronene" (som de kalles i den leiren) som mulig. Jeg tror at AP og SV vil måtte bøye av for ellers faller regjeringen før revidert til sommeren. Min spådom er at denne regjeringen faller før eller siden, men jeg tror ikke det skjer før valget til høsten. SP vil ikke klare å redde stumpene fullstendig fordi det er inne i et Wiley Coyote moment. Partiet har løpt utfor stupet, og nå løper det i lufta for å hindre et fritt fall. I lokalvalget vil partiet treffe bakken hardt.
ibyx
24.01.2023 kl 12:33 2743

Jeg er ikke sikker på at kontinentet (eller lenger bort) slutter å kjøpe laks til dagens priser. For det første stiger annen mat også, for det andre er det tegn til at prisstigningen faller og at resesjon unngås i fx Tyskland osv.
Produksjonsøkningen er vel også tatt i ned i estimater for neste og neste år?
Bortfallet av fastpriskontrakter er i praksis vel så viktig for siste tids humper i veien som et antatt fall i etterspørsel? Polakkene fx vil selvsagt ha billigst mulig fisk.
Uforutsigbarheten er slik sett en større "trussel" enn sviktende etterspørsel. Justerer man den faktoren så er nok etterspørselen mer "synlig" igjen?

Redigert 24.01.2023 kl 12:33 Du må logge inn for å svare
milk
24.01.2023 kl 17:32 2662

Det er vel ikke snakk om at det vil bli stopp i omsetningen av laks! En så lenge så tapte laksen terreng i forhold til billigere råvarer... Jeg er enig i at dette ikke kommer til å vedvare. Mindre volum vil gi høyere priser på litt sikt, men det vil bli volatilt. Selskaper vil tjene gode penger uansett ;-)
mofs
25.01.2023 kl 09:38 2569

Jeg vil bare nevne at den annualiserte inflasjonen er under 2 % nå om en tar og fremskriver de siste måneders inflasjonstall i USA. FED vil trykke på pauseknappen tidligere enn antatt og markedet stiger. Så er spørsmålet hvor mye marginene skvises. Kostnadene har steget betraktelig det siste året, og nå får virksomhetene problemer med å ta det ut i høye priser. Laks er i en særstilling, som Ibyx og Milk skriver, prisene stiger og eller forblir høye. Marginene skvises like fullt på grunn av idiosynkratise årsaker - grunnrenta.
milk
02.02.2023 kl 18:27 2437

Som jeg har sakt tidligere, å som ble kraftig understreket i dag, Det er viktigere å fokusere på hvordan selskapene tar grep for å "unngå" Gr skatten enn å fokusere på en vingle nisse av en statsråd.... De selskapene jeg har kontakt med, ler av hele konseptet... Samtidig som de ser et alvor med den sittende regjering. Vedum har nå satt en ny spiker i kisten for regjeringen Støre.....
mofs
02.02.2023 kl 19:13 2387

Du har så rett så rett Milk. Vedum er og har vært en katastrofe. Jeg er fortsatt litt usikker på hvordan jeg (og andre) skal posisjonere oss på det politiske sammensuriumet. Det så lenge ut til å være et "buy the rumour, sell the fact" marked, men så kom Vedumen på banen i dag og innførte volatitilitet igjen. Jeg tror vi kommer til å se mer volatillitet av dette slaget. Meglerhusene spriker veldig på hvor mye grunnrenta kommer til å bli. Leste denne uka noe om 25 %, men husker ikke hvem som hadde dette estimatet. Uansett kommer grunnrenta til å skvise marginene på en slik måte at det er vanskelig å se all time highs i sektoren på en stund. Jeg tror derfor du må smøre deg med litt tålmodighet angående ditt kursmål på SALM 600,- Milk. Ellers kan jeg nevne for deg at mine teknologitips til deg tidligere i høst fungerer ganske bra. Evolution Gaming, Salesforce er opp ca. 30 %. Ting ser fortsatt billig ut innenfor sektoren. Bare se på Meta i dag. Goog er også billig. Om jeg skal gi deg noen tips Milk, så vil jeg trekke fram Uber. Transportselskapet er bare opp 15 % siden jeg kjøpte det og står i dag i $33, men jeg har et fair value estimat på $75. Markedet undervurderer etter min mening det faktum at selskapet bare prises 2 ganger salg, samtidig som selskapet kommer til å bli cash-flow positive dette året. Ubar handler ikke lenger bare om taxier Milk, men levering av alt: personer, varer, mat. Og for hver levering som gjøres sitter selskapet igjen med ca. 20 %. Det har blitt en "utlity" med ok marginer. Hvis du har en home bias Milk ville jeg se nærmere på Itera. Selskapet er opp bare 5 % siden jeg added til posisjonen min i høst. Det er ikke så billig som Uber, men den restrukturering Mjøs (leder og grunnlegger) har gjort de to siste årene begynner nå for alvor å gi frukter. Topplinjeveksten var imponerende siste kvartal.
Redigert 02.02.2023 kl 19:56 Du må logge inn for å svare
milk
03.02.2023 kl 20:42 2242

mofs! Du prater for din syke mor!! Jeg kan ikke se at de selskapene du referer til har noen som helst potensiale for gode utbytter i overskuelig fremtid. Jeg holder meg til de "sikre" med betydelig overskudd og påfølgende utbytte.. Du bør se nærmere på NSG. RECSI og ELK når vi først er utenfor oppdrett.... :-)
mofs
03.02.2023 kl 23:00 2184

Jeg liker også dividender Milk, men jeg vil generelt advare mot å se seg blind på denne faktoren alene. Når det gjelder dividendeinvesteringer, liker jeg selskaper som er i en vekstfase og som betaler ut lave utbytter i forhold til eanings, dvs. at de har en lav pay-out ratio. Disse selskapene vokser gjerne utbyttene sine år for år med ganske kraftig margin. Som et eksempel kan jeg nevne Novo Nordisk. Novo økte topplinjen med 16 % i 2022. Når jeg kjøpte Novo for 2 -3 år siden betalte selskapet en dividende på ca. 9.- DKK. I år betaler de et utbytte på over 12,- DKK. Dette er en vekst på ca. 10 % årlig. All forskning viser at det lønner seg å investere i selskaper med høy earningvekst og lav pay-out ratio. Da får du både dividendevekst og kursappresiering. Jeg medgir at kun EVO er i samme fase som NOVO av tipsene mine, men det skal også nevnes at CRM (salesforce) initierte et buy-back program i høst som utligner den dillutive effekten som kommer fra stock-based compensation til ansatte og som alene (mer eller mindre) har tynget marginene i selskapets vekstfase. Nå er selskapets mest intensive investeringsfase over og selskapet er i gang med å gå inn i en høstingsfase. Selskapet vil også bli mer lean med tanke på at selskapet nettopp sparket 10 000 av sine ansatte. Dette betyr høyere marginer, og med tanke på hvor mye selskapet allerede raker inn i fri kontantstrøm, så vil det før eller siden drysse penger i form av dividender/buy backs på aksjonærer. Det er bare sånn selskapenes livssyklus er Milk. På samme måte som Salesforce tror jeg at Uber vil overraske markedet med et tilbakekjøpsprogram i år. Når det gjelder lakseselskapene kan det hende at en mindre del av overskuddet brukes på aksjonærer i årene framover, slik at mer av kapitalen kan preserveres for investeringer. Du vet det Milk at når en sosialistisk regjering innfører mange særskatter i form av grunnrente, formueskatt og utbytteskatt, så går kapitalkostnaden i været. Dette betyr isolert sett at investeringer i Norge blir mye vanskeligere å regne hjem målt mot selskap i utlandet. Det er en konkurranse om kapital der ute, sånn er det bare: og slik det ser ut nå er Norge taperen. Disse tapene bare compunder inn i framtiden, og da har jeg holdt andrehåndseffekter av at grundere som Måsøval emigrerer utenfor regnestykket. utover dette skal jeg se nærmere på selskapene du nevner, selv om jeg ikke liker adressen deres.
Redigert 03.02.2023 kl 23:03 Du må logge inn for å svare
milk
04.02.2023 kl 16:27 2087

Jeg er kanskje ikke den rette til å anbefale noe som helst, da jeg er partisk å har sterk tro på matsektoren. Jeg glemte å nevne Orkla :-) Jeg tapte en del på NSG da de konket.. You loos some and vin moore" Vel vel NSG ble kvitt mye gjeld og har gått som en kule det siste året.. Det er når man taper penger på børs man blir ydmyk å en grad klokere... :-) God helg "mofs" :-)
mofs
06.02.2023 kl 11:22 1950

Jeg er ikke negativ til Orkla, men jeg mener at en aksje som Orkla må kjøpes i ekstremt negative markeder hvor valuasjonen ligger på P/B 1. I dag ligger Ork på P/B 1.8, så det er foreløpig uinteressant for meg. Sist gang jeg kjøpte stort i nordisk consumer defensive sector (holder laks utenfor) var under eurokrisen i 2011. Da foretok jeg en relativ valuering av absolutt alle selskap fra Orkla til Riiber (husker du den) til Carlsberg og Axfood og mere til. I denne øvelsen kom jeg over en "hidden gem": Kesko i Finland. Kesko er et stort handelshus som driver både matbutikker, byggvare og bilhandel. Selskapet eier blant annet Byggmakker i Norge. Årsaken til at jeg kjøpte selskapet i 2011 var deprimerte kurser (eurokrisen), lav euro (7,77 mot NOK), og at det var masse skjulte verdier i balansen. Selskapet eide blant annet masse eiendom som ikke var marked to market. Eiendommene er for lengst skilt ut, men har fortsatt en råsterk balanse. De siste 5 årene har Kesko steget med 70 %, mens Orkla ikke har gjort noen ting på børs. I en relativ valuering målt opp mot Orkla, er fortsatt Kesko langt billigere til tross for kursstigningen. Kesko betaler blant annet en langt høyere dividende. Det er lavere priset på P/E, og ikke minst ut i fra det måltallet jeg ser mest på: den frie kontantstrømmen koster bare halvparten så mye som Orkla. Kesko er ikke en like god investering i dag som i 2011, men jeg vil heller fortsette å sitte med dette selskapet framfor Orkla. Jeg kjøpte 4000 aksjer i selskapet i 2011. Avkastningen min er knappe 4x både på dividende og kursstigning (+lavere kronekurs). Sitter komfortabelt videre i Kesko, og jeg tror at Kesko kan være et ok kjøp i dag også. Siden selskapet har falt en del på børsen det siste året, så prisingen er sånn passe hyggelig. Forventer likevel ikke så mye realappressiering det nærmeste året på grunn av inflasjonsbildet, men det er en steady eddie som bidrar til å source andre kjøp med sine dividender. Er også imponert over hvor aggressive selskapet er når det gjelder å utvikle netthandelen innenfor spesialhandel i B2B segmentet (mest byggvarer dette handler om). Den eneste grunnen til å eie Orkla i dag, er at selskapet kan velte alle kostnader over på kundene siden selskapet selger mesteparten av sine merkevarer i et marked med lav konkurranse, men i lengden synes jeg dette blir et litt svakt rasjonale for en langsiktig investering.
mofs
08.02.2023 kl 13:30 1835

Gratulerer med utbytte i Elkem Milk.
milk
08.02.2023 kl 18:23 1773

Jo da, føles bra dette :-) Jeg vil heller si "godt jobba" enn "gratulerer" :-) !!! Jeg har hatt ståltro på ELK lenge og snittet ned når mulighetene bydde seg. På tross av at mange hus å meglere nedgraderte ELK og hadde/har "selg" på selskapet.... Dette viser hvor viktig det er å følge sine egne intuisjoner og vurderinger. Egentlig litt betenkelig at Husa med sine analytikere kan gå så offensivt ut, selv om de åpenbart gjør feil vurderinger... Mange driver med kursmanipulasjon, å det kan jo i utgangspunktet være straffbart!! Jeg har forøvrig benyttet Vedum utspillene til å snitte ned i havbruk. Det vil garantert ikke "falle i fisk" på sikt! Sektoren kommer knallsterkt tilbake når oppdretterne får tatt de nødvendige grep. Bare å laste opp... :-) Ps. Jeg har ikke kapasitet til å se på utenlandske selskap som går inn under industri. Tiden strekker ikke til. :-)
milk
09.02.2023 kl 19:31 1670

Jeg er "fortapt" i Norske utbytte selskap. Har vert og er en gullgruve for meg.. :-) OSE , den Norske børs er enkel å forholde seg til. Vanskelig å ikke tjene noen grunker hvis man har interesse og et snev av peiling...
mofs
09.02.2023 kl 21:19 1603

Mange gode dividende selskap på ose. Jeg vil likevel anbefale å se utover grensene når porteføljen blir av en viss størrelse fordi all forskning viser at diversifisering er den eneste gratis lunsjen man får i markedet. Ved å investere utenfor landet reduserer en blant annet "country risk". En blir mindre sårbar om landets regime plutselig får noen lyse ideer (les grunnrenta og andre morsomme skatter). Så kan en si mye bra om norske selskaper, men tilbudet i sekulare vinnersektorer som helse og teknologi er heller magert. Til slutt får man en valutahedge med på kjøpet. I vanskelige tider pleier NOK å falle, og dette bidrar til å beskytte verdiene dine i lokal valuta under turbulente markeder. Det man kan gjøre for å diversifisere porteføljen vekk fra country risk, er å bruke ens dividendeinntekter til å plukke utenlandske aksjer i sektorer som en vil eie. En trenger ikke å følge med på alt, man kan for eksempel bestemme seg for å finne et eller flere gode farmasiselskap til en attraktiv pris. Da blir jobben med aksjeplukkingen enklere.
mofs
10.02.2023 kl 11:30 1497

Næss (Nordea) kom med gode synspunkter vedrørende dividender fra sykliske norske selskaper i dag. Han sa at hvis dividendeavkastningen skal fungere som en viktig del av valuasjonen, så fordrer dettte kapitaldisiplin over tid. Exxon har for eksempel økt utbytte jevnt og trutt i flere tiår, mens Equinor har vært mer ustabilt. Under pandemien forsvant dividenden helt i Equinor. Derfor er høy dividende hyggelig her og nå, men gjør ikke selskapene mer verdt i seg selv. Utbyttene kan også gå nedover som en andel av resultatet i flere sjømatselskaper framover, når grunnrenteskatten begynner å spisei av selskapenes resultater. En måte å ikke la seg blende av høye eller lave dividender er å fokusere på selskapenes evne til å generere økende fri kontantstrøm over tid. Denne faktoren vil også være avgjørende for selskapenes utbyttekapasitet going forward.
milk
12.02.2023 kl 16:15 1379

Sjømatsektoren vil finne veier å unngå Gr skatten på. Dette vil nok påvirke utbytte politikken, men aksjekursene vil nå nye høyder! Blir spennende å se hvilke selskap som dukker opp som "fiktive" utbytte selskap der oppdretterne står bak ;-) De fleste hus og finansrådgivere vil bli tatt på "senga" .... Jeg har tørt krutt når det blir aktuelt å investere i Datterselskap innen sjømat. Frøy kan bli, eller er et slikt selskap.. Meget stor interesse rundt dette selskapet nå!!! Når jeg tenker meg om, så har jeg hatt et utenlandsselskap i porteføljen, SSC. Scotish salmon company. De gikk 5 gangen før Bakka kjøpte og vi ble innløst. Da la jeg grunnlaget for alle mine videre innvesteringer, for å si det sånn..... Det ble en gullkantet investering gange ti... :-D
mofs
15.02.2023 kl 23:09 1212

Laks synes å være litt i limbo mellom prisen på fæsken og grunnrenteskatten. De gode tallene fra MOWI i dag var en ikke-hendelse.
mofs
23.02.2023 kl 21:22 1079

Gratulerer med innertier på RECSIL
milk
23.02.2023 kl 21:36 1049

Det var da veldig til gratulasjoner :-D ELK var jeg trygg på. Noe jeg fremdeles er!! RECSI er et kapittel for seg selv. Artig at vi fikk litt flesk på beinet i dag :-D Men jeg mener at potensialet er noe høyere enn dagens kurs... Dette er jo et jo jo selskap til glede for traidere... Må vel selge litt nå kanskje.... ;-)
mofs
23.02.2023 kl 22:00 1014

Jeg gir gladelig honnør til andre når de gir gode vurderinger og deretter lykkes. Bare tullinger tror at de ikke har noe å lære av andre.
milk
08.03.2023 kl 15:24 835

Trivelig å sitte i Ice fish farm i dag :-) Den så jeg faktisk komme... Anbefalte I Fish på Frøy siden 03. Mars :-D