This is the future

MorganKane
RECSI 18.01.2023 kl 20:43 22274

Så akkurat at Q-Cells sin pr ansvarlig, Scott Moskovitz, la ut denne på Twitter (nb! selve artikkelen er en uke gammel, men Scott la linken ut i går). Ikke tvil om at Q-Cells vil satse. Og de har ingen planer om alternativ polysilproduksjon enn ved Recsi.

https://www.google.com/amp/s/www.cnbc.com/amp/2023/01/12/the-world-is-at-the-dawn-of-a-new-industrial-age-iea-says-.html


Jeg anbefaler alle som ikke tror at amerikansk polysil kan konkurrere mot kinesisk om å lese hele artikkelen. Med de tiltak som er gjort (les: IRA, Inflation reduction og chip act) vil hele energikjeden blomstre i USA. Mitt i dette er Recsi som et kinderegg med fantastiske muligheter innenfor alle tre kjeder, dvs semiconductorindustrien, solar og batteri.


Legg spesielt merke til følgende avsnitt:

"And why do governments do that? Because of climate change, because of the greenness of the issues? Not at all. The main reason here is energy security."

Kort fortalt, uten å nevne navn, er det enkelte kommentatorer som fortsatt har litt å lære. Det er merkelig at noen kommentatorer (en?) fortsatt ser på gass produsert i for eksempel Russland som "forutsigbar" energi, mens domestic vannkraft kombinert med solar eller vind som "uforutsigbart". Ingen, verken politikere, militære strateger, oppegående journalister eller menigmann i gata, er enige i det...
Redigert 18.01.2023 kl 20:47 Du må logge inn for å svare
Stabukk
20.01.2023 kl 14:03 12445

Opp ca 3% år, men nesten 40% papirtap for Hanwha på dagens kurs. Ein tragikomisk aksje!
Redigert 20.01.2023 kl 14:09 Du må logge inn for å svare
rischioso
20.01.2023 kl 14:12 12429

Det vil balansere seg ut om ikke lenge - i mellomtiden gjelder det å benytte denne midlertidige muligheten for plutselig er den ikke der lengre ... ;)
Redigert 20.01.2023 kl 14:15 Du må logge inn for å svare
novalusus
20.01.2023 kl 15:12 12304

En Som har analyse av Recsi på youtube her.

https://youtu.be/LFg3jo2orXs
rischioso
20.01.2023 kl 16:22 12422

Et typisk eksempel på en som vektlegger tekn analyse alene og har nærmest null peil på det fundamentale. Det eneste han virket å ha fått med seg var oppstart av ML, men som vi kjenner til så er caset langt mer enn det i dag - et kinderegg hvor Hanwha avtalen mest sannsynlig vil være først ut og bare der blåser vi nok opp i gjennom motstanden på 21,7 så han vil nok gå glipp av veldig mye om han ikke setter seg inn i caset - mao, tekn analyse er et hjelpeverktøy og kun det og må sees i sammenheng med det fundamentale for å kunne ha noen reell verdi nettopp fordi tekn analyse baserer seg på historien - altså ting som allerede har skjedd og estimerer videre utvikling utifra det og vektlegger ikke ting som ennå ikke har skjedd som feks Hanwha avtalen og andre triggere... ;)

Nå er vi 1 uke næmere Hanwha oppdatering hvor mitt bet er at en avtale vil foreligge senest rundt Q4 presentasjonen den 22.02 - om ca 4 uker eller knappe 22 børsdager.

Nok en dag med massiv omsetning hvor shortinndekkingen fortsetter for fullt og nærmer seg en ende hvor stålgrepet etter hvert slippes og kursen skyter fart nordover noe som vil skje plutselig - til uken vet vi mer...:)

God helg!
Redigert 20.01.2023 kl 16:39 Du må logge inn for å svare
Marketwatch
21.01.2023 kl 10:34 11899

Hanwha bryr seg "nada" om kursutviklingen i Recsi. De har gjennom ledelsen og styret all nødvendig informasjon og kontroll med utviklingen i selskapet. Hanwha har f.eks full oversikt over grunnlaget for å gjenåpne ML, hvilke kalkyler som ligger til grunn for produksjon, omsetning, inntjening etc. Inget styre foretar en så vesentlig investering uten å ha avklart og kalkulert med at gjenåpningen blir lønnsom. Jeg tror derfor at styret i Recsi allerede har avklart betingelsene for leveranser til Hanwha. At over 2/3 av aksjonærene holdes uvitende om på hvilket grunnlag Recsi tar sin viktigste beslutning siden ML vart vedtatt nedstengt, synes imidlertid ikke å bekymre verken Hanwha, styret eller ledelsen, da vi i deres øyne tydeligvis er uvesentlig. Uvitenhet fører som kjent til spekulasjoner, noe det ihvertfall er nok av i Recsi!
nemi's
21.01.2023 kl 11:24 11804

REC's CEO sa i fjor sommer at Hanwha ikke har råd til å kjøpe ML's kapasitet. Det forklarer hvorfor de heller ikke har finansiert eller prosjektert en 2BUSD wafer-fabrikk i US. Derfor fortsetter "forhandlingene", dvs. utsettelsene. Årstallene dere har hørt om 2023 og 2024 for oppstart og oppskalering blir snart erstattet av 2025. Akkurat som 2020 ble erstattet av 2021, osv. Det kommer til å bli en restart i ML på begrenset kapasitetsutnyttelse, og skyhøy cash cost / kg for FBR. Det er bare å se på polysil-produksjonen i Butte, som drives med full kapasitet og heidundredes driftsunderskudd.

Det er kun dere på HO som tror at forventninger om lønnsom drift ikke betyr noe som helst for investorene i US. Jeg har forgjeves forklart dere dette i ... 2019, 2020, 2021, 2022, 2023. Her kan det blir verre, ganske mye verre, før det kan bli bedre. Og inntil det motsatte er bevist er REC ingen investering, men kun for spekulasjon.

Og det er bra.
Optimisten
21.01.2023 kl 11:26 11785

Har hvert med i Rec i mange år og har samme oppfatning som det du skriver her Market, men jeg tør ikke stå utenfor "NÅ" når vi (selskapet) har kommet SÅ langt. (Vi er på oppløpsiden)
Marketwatch
21.01.2023 kl 12:02 11710

Jeg står heller ikke utenfor, men er heller ikke investert i nærheten av 100%. Svømmer også andre fisker i havet, men Recsi kommer nok, selv om tålmodighet trengs.
Stabukk
21.01.2023 kl 14:39 11441

Takk for tilbakemelding!

Skjønnar godt frustrasjonen til rischioso, Marketwatch og andre. Men kanskje skal vi «blåse gjennom» motstanden på 21,70 etter melding om Hanwha-avtale, vi som er tålmodige. Det er ein oppgang på over 50% frå fredagens sluttlkurs, så gjerne for meg.

Hanwha Solutions sin aksjekurs er opp ca. 28% siste år. Selskapet verkar å ha full kontroll over finansane og satsinga i USA. Qcells (datterselskap av Hanwha) «will invest more than USD 2.5 billion to build a complete solar supply chain in the United States», som Rec har sagt seg glad for.

Må berre repetera at Hanwha nylig «godkjente en investering for å bygge en ingot-, wafer-, celle- og modulfabrikk (i staten Georgia) Med investeringen forventes selskapet å øke sin solcelleproduksjonskapasitet i USA fra 1,7 gigawatt i 2022 til 8,4 gigawatt i 2024, opplyste Hanwha Solutions i en investor presentasjon onsdag».

2024 er faktisk allerede neste år! Og QCells har bekrefta at silisiumet som trengst skal leverast frå Rec sin fabrikk i Moses Lake. Topp20 i Recsi ser ut til å tru på dette, i og med små endringar dei siste dagane. Det som bekymrar litt, er at ikkje fleire nye investorar ser kursar under 15 kr som gunstig inngang.

Håpar sjøl at Hanwha er LITT meir opptatt av kursen enn Marketwatch meiner. At styret i Recsi allerede «har avklart betingelsene for leveranser til Hanwha» er ein nokså dryg antakelse. Men når Topp20 blir sittande, må det vel vera i tillit til at Hanwha har oversikt over grunnlaget for restart av ML? Tar i alle fall sjansen på at vi får kursdrivande meldingar innan mai/juni.
Børs22
22.01.2023 kl 15:50 10637

Spennende uke i vente for REC! Ligger en børsmelding i lufta nå. Lykke til, og ta plass før det er for sent. Ganske åpenbart hva Qcells holder på med i statene. REC vil helt åpenbart være midt i smørøyet. Så kan man alltid diskutere hvor gunstig prisen blir, men at den uansett vil løfte kursen er 100 % sikkert (tror jeg), særlig mtp den høye shorten som må dekkes inn ;)
Redigert 22.01.2023 kl 15:58 Du må logge inn for å svare
Lollen
22.01.2023 kl 20:49 10221

Venter med å løse inn shorten på kurs 13.18 så blir det et rundt tall inn på konto 😉
Børs22
22.01.2023 kl 21:19 10127

Lykke til. Kan gå begge veier her, det har vi sett før. Men kan bli trangt i døra om det kommer en trigger 😄
Webersel
22.01.2023 kl 23:11 9881

Bra man kan si rett ut at man tar en short. Syntes det er alt for mye uthenging når noen sier at de gjør det. Skal taes liksom.. Fult mulig og tjene penger begge veier i mange aksjer, Recsi inkludert! Stå på! :)
rischioso
23.01.2023 kl 13:22 9395

Ja, forhandlingene med Hanwha startet for en god stund siden og ble meldt godt i gang for nærmere 2 uker siden så en ferdig forhandling nærmer seg og kan i realiteten tikke inn hvilken dag som helst - og man vil være inne når den kommer... ;)

https://newsweb.oslobors.no/message/580168
Skalleknarp
23.01.2023 kl 13:29 9361

Har vært mange tilsynelatende positive nyheter i denne aksjen som alle har trodd skulle være rakettfuel for kursen men som ikke har vært det likevel når en ser på status RT. En signert god kontrakt for RECSI er vel kanskje det som kan utgjøre forskjellen. Da blir ikke oppstrat ML lenger et luftslott, men et "bygg" som blir realisert og forhåpentigvis med forutsigbare gode "inntekter".
Redigert 23.01.2023 kl 14:03 Du må logge inn for å svare
rischioso
23.01.2023 kl 14:16 9250

Ja, det er nettopp det. En langsiktig avtale (10 år) om full avsetting til avtalt pris gir en viktig oversiktlighet og i så måte et turnaround for caset hvor majoriteten av usikkerheten forsvinner som dugg for solen og reprisingen med kjente variabler kan begynne ... ;)
rischioso
23.01.2023 kl 20:40 8818

Endte på HOD (14,6) og med det brøt ut og opp gjennom den fallende trendkanalen - kanskje ikke så rart om det er forventninger til en nærstående oppdatering på Hanwha avtalen som nå slår inn - spennende er det og spennende blir det ... ;)
Stabukk
23.01.2023 kl 23:02 8497

Min «ledetråd» er å sitta i ro som Lodbrok, Water Street og dei andre «små» blant Topp20. Så vidt eg kan sjå er det berre Dichesbuen AS som har gått inn og ut dei siste vekene. ASP privat virkar å blitt long med litt over 1,8 mill. aksjar. Det er i så fall ein bra trigger i tillegg til Hanwha-avtale!
Carrera
23.01.2023 kl 23:15 8430

Det meddeles på et annet Forum at Jens Ulltveit Moe har kjøpt nye 100k aksjer.
Stabukk
24.01.2023 kl 10:34 7969

Synest vi alle skal ønska 80-årige Ulltveit-Moe lykke til og senda han ein vennlig tanke! Som investor har han kanskje eit litt frynsete rykte etter blant anna å ha misst nettopp ein større andel av Rec. Som kjent blei han pressa av banken til å selja, og Aker og Røkke kunne plukka opp posten på kurs 1,325. Og tente godt på vidaresalget.

Men Ulltveit-Moe var tidlig ute med ei satsing i USA som kan bli gull verdt for store og små aksjonærar. Også satsinga i Kina ser lovande ut. Så er Ulltveit-Moe og vi andre litt tålmodige, er det lys i tunnelen. Nokon med tilgang kan kanskje gi ei kort oppsummering av dagens dn-artikkel?
thief
24.01.2023 kl 10:46 7893



Nordnet-økonom om Rec Silicon-aksjen: – En skikkelig traderaksje

Rec Silicon er en av de mest populære aksjene – både blant de trofaste langsiktige aksjonærene og de kortsiktige traderne. Og nå dobler Jens Ulltveit-Moe innsatsen.

Flere øyne retter seg mot Rec Silicon etter at tidligere styreleder og storaksjonær i forgjengeren Rec, Jens Ulltveit-Moe, i forrige uke hoppet inn på aksjonærlisten. Tirsdag morgen viser oppdaterte aksjonærlister at den svært erfarne investoren har doblet aksjebeholdningen på få dager.
– Skikkelig traderaksje
Ulltveit-Moes første investering Rec Silicon er veldig liten til ham å være, da han kun kjøpte 100.000 aksjer. Tirsdagens oppdatering viser at han har økt til 200.000 aksjer. Han er imidlertid ikke den eneste proffe investoren på som nylig har kjøpt Rec Silicon-aksjer, der også Erik Must har kjøpt to millioner aksjer på nyåret. Oppdateringer i aksjonærlisten kommer med et par dagers etterslep, noe som kan bety at det er gjort endringer i mellomtiden.

elnomi
24.01.2023 kl 10:56 7831

Merkelig at folk kjøper REC nå. Minner om analysen og artikkelen tidligere i januar der forfatteren skrev om at dette kunne bli «se opp for grisete emisjon», hva hvis han får rett?

https://www.finansavisen.no/finans/2023/01/13/7976750/se-opp-for-grisete-emisjon
Patron72
24.01.2023 kl 11:24 7730

Enn om han tar feil?
Hva om Rec melder en gunstig 10 års kontrakt med Hanwha?
Hvorfor kjøper Must invest?
Hvorfor kjøper Ulltveit Moe?
Hvorfor kjøpte Hanwha til 20kr aksjen?
Osv osv…..
Lollen
24.01.2023 kl 11:49 7618

Ulltveitmo kjøpt aksjer for 3 mill, det er jo et musepiss i havet for han. hvor mange milliarder tapte han til Røkke? salgssignal at han ikke tør kjøpe mer enn 200k aksjer, har selv shortet 50k aksjer kurs 15.18
Patron72
24.01.2023 kl 11:51 7594

Hehe…. Noen velger å se ting negativt, mens andre velger å se positivt på ting.

Nå har ulltveit moe kjøpt 200k aksjer. Kanskje han virderer flere?
Time wil show….
Småplukker
24.01.2023 kl 11:54 7573

hahaha, fantastisk argumentasjon.
"Hun jeg er interessert i inviterte meg på lunsj, men hvorfor spurte hun ikke om vi skulle dra til Vegas og gifte oss?!
Nei, hun er nok ikke interessert. Drit i henne."
Skalleknarp
24.01.2023 kl 11:55 7561

Short på NOK 15,18 - vel, da er du snart i null hvis ferden oppover fortsetter. Jo lenger opp jo mer aktivitet regner jeg med at det blir i aksjen og det håper jeg selvsagt som looonger vil gagne oss. Jeg estimerer at vi vil passere NOK 18 før Q4 legges frem. Håper du har solgt dine 50K aksjer før det i tilfelle. :) Andre som tør å spå?
Stabukk
24.01.2023 kl 11:57 7546

Eit par spennande mnd framover, og avtale med Hanwha kjem uansett. Så får markedet avgjera kor god den er. Blir og viktig å få meir nøyaktig tidspunkt for ML-restart og avklaring på obligasjonslån.

Inntil vidare er det vel teknisk analyse som styrer kursen, med motstand rundt 15,10 eller 15,20.
thoot
24.01.2023 kl 12:23 7436

Av og til liker jeg å se enkelt på ting. Stoler vi mest på Ulltveit Moe/Must eller Molnes? Ikke så vanskelig etter min oppfatning :-)
MikkeMus
24.01.2023 kl 12:33 7399

OPPFORDRING:

Det er mange tråder på dette forumet som kunne vært lærerike, fordi trådstarter legger opp til et interessant fokus og/eller problemstilling (eksempelvis denne tråden). Dessverre blir de fleste trådene (inkluder denne tråden) ødelagt fordi mesteparten av innleggene handler om alt mulig annet enn det som er fokus og problemstilling til trådstarter.

Det er utrolig kjedelig når den ene tråden etter den andre blir spammet og ødelagt av innlegg som overhodet ikke har relevans til problemstilling eller det som trådstarter mente skulle være fokus for tråden. Denne form for sabotasje av trådene, resulterer i at de som faktisk har noe å bidra med, skygger banen, eller finner seg et annet forum.

Jeg oppfordrer derfor dere som sitter å trader RECSI - og som nesten kun er opptatt av hvem som kjøper og selger hva - og hvordan kursen beveger seg fra minutt til minutt og dag til dag, om å etablerer deres en egen trading tråd.
Kvike11
24.01.2023 kl 12:36 7385

lyder fornuftigt, alt andet er fyld og dumme spørgsmål
Skalleknarp
24.01.2023 kl 16:20 7060

Grafen til RECSI i dag ligner mest på de "7 Søstre" opp og ned all day. Hva blir det til på slutten?
MorganKane
29.01.2023 kl 12:40 5943

Sjekk denne ukens Morgenblad. Jeg siterer: "Det antas at Kinas interesse av å få kontrollen over Taiwan handler om tilgang til teknologi".

En bra artikkel om dagens virkelige gull (databrikken) og vestens kamp for å hindre Kina tilgang til denne.


https://www.morgenbladet.no/aktuelt/2023/01/27/det-nye-vapenkapplopet-bittesma-databrikker-med-storpolitisk-betydning/
Redigert 29.01.2023 kl 12:45 Du må logge inn for å svare
thief
29.01.2023 kl 16:35 5534

Godt posisjonert i USA

Til slutt trekker investeringsdirektøren frem Rec, som etter hvert kan dra nytte av amerikanske subsidier for å sikre tilgangen på fornybar energi og den relaterte verdikjeden.

– Amerikanernes økte fokus på nasjonal sikkerhet kan særlig øke etterspørselen for og produksjonen av solcellepaneler laget i USA, utdyper han.

– I tillegg fokuserer land over hele verden nå på mer bruk av solenergi. https://www.finansavisen.no/finans/2023/01/29/7980999/global-assets-aksjemarkedet-kan-stige-50-prosent-pa-to-ar
Stabukk
30.01.2023 kl 00:07 4837

https://www.dn.no/makrookonomi/inflation-reduction-act/federal-reserve/den-europeiske-sentralbanken/sjefokonom-tror-rentemedisinen-virker-rentetoppen-er-nar-og-man-priser-inn-en-myk-landing/2-1-1395074

Gaute Eie, investeringsdirektør i Eika Kapitalforvaltning, til slutt i artikkelen:
«Han understreker samtidig at de europeiske markedene har hengt etter det amerikanske de siste 15 årene og er ikke i tvil om hvor han ville investert pengene sine – i USA.
– Europas BNP har nesten ikke vokst på ti år og DAX-indeksen har kun gått 100 prosent, sammenlignet med S&P 500 som har gått 250 prosent. Vi mener USA er langt mer investerbart enn Europa. Det er der den samlede verdiskapingen kommer til å skje fremover, sier Eie».

Og som vi veit er det nettopp i USA Rec har sine to viktigaste anlegg...
Stabukk
04.02.2023 kl 10:24 3596

Er også sikker på at USA sitt fokus på sikkerhet og sjølforsyning gir eit stadig stigande marked for Rec. Det kan fort gi grunnlag for utviding av produksjonen i Moses Lake. Ikkje sikkert vi får signal om dette i år, men meir sannsynlig i 2024 når anlegget er i full drift.

Mitt forslag er at Rec brukar den varsla forhåndsbetalinga frå Hanwha til å avvikla Bond23 i april, eller til delvis nedbetaling og inngår eit nytt obligasjonslån med mindre rente. Både Butte og eit restarta ML bør bevisa solid drift før selskapet tar på seg for stor gjeld.

Så kan neste steg komma i 2024: Ein retta emi på 20% gir 84 mill. nye aksjar. Helst til ein ny sterk eigar i tillegg til Hanwha. Kurs 25 eller 30 vil gi 2 til 2,5 mrd i kassen til «ML 2». I tillegg kan vi «henta heim» ca. 1,5 mrd. (eller litt meir?) ved å selja 15%-andelen av Yulin. Med 4 mrd. i egenkapital og sikker drift, har Rec ryggrad nok til å låna meir. Og gjera ei større utviding av anlegga sine i USA. Å gi utbytte er inntil vidare ikkje styret sin politikk, og det er er nok mest fornuftig. Då kan dei litt tålmodige sjå fram til høgare kurs, kanskje på dei nivå trådstartar antydar!
Redigert 04.02.2023 kl 10:25 Du må logge inn for å svare
Pensjon
04.02.2023 kl 10:58 3465

Hei.
Du skriver selv «hvis ting faller på plass». Etter min mening faller ingenting på plass for REC før Hanwha er ute av REC.
Som selvstendig råvareleverandør, hvis mulig, kan REC bli stor i framtida i forhold til kurs, miljø mv.
Så får vi håpe at storinvestorer frikjøper REC. Mvh gammel pensjonist over 80 og tidligere revisor/regnskapsrådgiver.
Allroad18
13.02.2023 kl 21:35 2717

Det som er synd er at shorting og trading er det overskyggende for mange av selskapene på Oslo Børs. Det er bemerkelsesverdig hvor forandret børsen har blitt. Det meste er uforutsigbart uansett type meldinger et selskap kommer med! Jeg savner jevn stigning ved nyheter, for så å forbli på et nytt nivå, ikke at den går ned igjen omtrent samme dagen som positive og gode nyheter blir presentert. Motivasjonen for å spare i aksjer blir mindre og mindre, og jeg antar flere oppfatter det slik som jeg. Jeg har fulgt børsen i mange år, men må innrømme at tålmodigheten får prøve seg. Er det snart bare roboter, shortere og tradere som styrer skuta? Dette gir ikke rom for vi som er langsiktige og seriøse. RECSI blir spennende framover, men anbefaler folk å ikke selge med en gang Nordnet kontoen er i pluss. "The first rule is not to lose. The second rule is not to forget the first rule" Warren Buffet
Skalleknarp
13.02.2023 kl 22:18 2590

Short = psykologi. Det annonseres alltid at det settes massiv short. Mange får skjelven og selger = negative waves = fallende kurs til short har innløst og Jan Eggum spiller opp med. «På’an igjen»…
Stabukk
13.02.2023 kl 23:49 2339

Tenker også å trykka «selg» når Nordnet-kontoen er litt i pluss.
Då blir det neppe «Påan igjen», men «Mil etter mil» med oppgang…