NOM Kamp om aksjene.

Føre var
NOM 19.01.2023 kl 09:24 10676

Ja her ble det liv:)
Føre var
19.01.2023 kl 10:43 6123

"I tillegg til salsavtalen vil Nordic Mining og kunden utforske moglegheita for å etablere felles marknadsførings-, sals- og distribusjon av granat frå Engebø. Andre detaljar rundt denne delen av avtalen skal forhandlast framover."


https://www.firdaposten.no/nordic-mining-har-seld-fem-ars-granatproduksjon/s/5-16-664650





" Adm.dir. Ivar Fossum seier til NRK at kontrakten er verd fleire milliardar"


https://www.nrk.no/vestland/nordic-mining-sikra-seg-milliardkontrakt--1.16258493
Redigert 19.01.2023 kl 11:14 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
19.01.2023 kl 14:57 5879

Da har det kommet analyse fra tilrettelegger clarkson platou om en kommende pengeinhenting der det skal hentes inn 92 mill usd med rabatt på dagens kurs eller lavere aksjekurs ved emisjonsdato. Emisjonen/pengeinhenting skal fullføres innen utgangen av Mars mnd. ved 28% rabatt som jeg tror det blir så gir det rundt 500 mill emiaksjer og blir 2 ganger mere aksjer enn nå og tilsammen underkant 800 mill aksjer i markedet. Er 232,316,772 aksjer i selskapet pr dags dato og vil bli en massiv utvanning med nesten 3 ganger flere aksjer i markedet hvis jeg får rett i mine antagelser. Lykke til.
Redigert 19.01.2023 kl 20:09 Du må logge inn for å svare
Boss 99
19.01.2023 kl 15:49 5797

Hehe godt forsøk. Det blir ingen emi.
Slettet bruker
19.01.2023 kl 15:53 5776

Anbefaler at du får tilsendt analysen om at de skal hente inn underkant 1 milliard utenom obligasjonslånet de fikk.
Slettet bruker
19.01.2023 kl 16:17 5918

vil bli en massiv utvanning tror jeg tipper rundt 500 mill nye aksjer som skal trykkes opp. hva skjer med kursen da?
Redigert 19.01.2023 kl 20:11 Du må logge inn for å svare
Boss 99
19.01.2023 kl 16:26 5906

Nei hvis, hva tror du?
fiskekroken
19.01.2023 kl 16:34 5874

Så tilrettelegger har gått ut med dette i god tid før emisjon? Er det du som har skrevet dokumentet?
Slettet bruker
19.01.2023 kl 16:40 5845

i et meget vanskelig børsklima der det har forverret seg drastisk å hente inn penger så må de gi en betydelig rabatt i emisjonen.. Husk at de ikke fikk fyllt opp obligasjonslånet enda långiverne fikk 16,4% rente og må nå hente inn 92 mill usd for å få fullfinansiert prosjektet. Nom er veldig presset da de har garantert ovenfor obligasjonseierne at de MÅ ha fullfinasiering iløpet av Mars. Hvis ikke så kan de kreve lånebeløpet tilbakebetal. Nå skal det altså hentes i underkant 1 milliard til et gruveselskap som ikke er en populær nisje. jeg tror det må trykkes opp rundt 500-550 mill nye aksjer og det kaller jeg for en gigantisk utvanning. Så de som går inn nå går på en skikkelig smell mener jeg.
Slettet bruker
19.01.2023 kl 16:46 5825

CP har kommet med en analyse på Engebøprosjektet der det må hentes inn 92 mill USD da Nom ikke fikk fylt opp obligasjonsbåndet enda de ga 16,4% rente til lånegiverne. så nå er det en massiv utvanning som må til mener jeg. Pengene må hentes før utgangen av Mars. Lykke til.
Redigert 19.01.2023 kl 16:52 Du må logge inn for å svare
Tanjiro
19.01.2023 kl 17:22 5719

Var heldig som fikk med meg denne ukens oppgang, men er bare sunt at den også tar seg en pause før evt videre oppgang. Kjøpte mer i dag og kommer til å gjøre det dersom mulighetene byr på det. Dette er en gullgruve på sikt, og for en start det har vært på nyåret!
Slettet bruker
19.01.2023 kl 17:40 5667

Skal bli spennende å se hvem som vinner frem om rettighetene på granaten. AMR mot NOM i retten.
ARCTIC MINERAL RESOURCES anker til Høyesterett
29.11.2022 12:24:00 | Arctic Mineral Resources
Oslo, 28. november 2022: Arctic Mineral Resources AS (AMR) har anket dommen fra Borgarting lagmannsrett i søksmål mot Nordic Rutile AS (NRU), et heleid datterselskap av Nordic Mining ASA. «Dommen bygger på feil forståelse av rettshistorien som fører til feil rettsanvendelse. Dommen skaper en betydelig risiko for alle aktørene i bransjen som i dag driver etablerte uttak og fratar grunneierne i Norge milliardverdier. Dommen baner vei for ikke bærekraftige løsninger med både grunneiere, mineralnæring, samfunn og stat som store tapere», sier advokat og styreleder i AMR, Arnold Rørholt. «Anken bygger på den fremstillingen av faktum og juss som mindretallet i lagmannsretten, som ga AMR fullt medhold samt full dekning av sakskostnader, bygde på. Vi har stor tro på at Høyesterett vil dømme i samsvar med mindretallet», fortsetter Rørholt.
Utgangspunktet for inndeling i to mineralkategorier
En artikkel om bergregalet og andre regaler av tidligere høyesterettsdommer Karl Arne Utgård redegjør godt for historien bak etableringen av statens rettigheter til mineraler med metallinnhold som fellesnevner. Alle andre mineraler tilhører grunneierne. Grunneiers mineraler, som består av industrimineraler, naturstein og pukk, finnes ofte sammen med mineraler tilhørende staten. Mindretallet i lagmannsretten påpeker at verken lover eller forvaltningsvedtak kan innskrenke eiendomsretten til grunneiernes mineraler uten erstatning.
Hva saken dreier seg om
I Engebøfjellet er stein og mineral som tilhører grunneier verdt fire ganger så mye som statens mineral. Det er åpenbart grunnlag for å etablere drift på grunneiers mineraler alene i den delen av Engebøforekomsten hvor AMR har utvinningsrett etter avtale med grunneierne. NRU har utvinningsrett til statens mineraler i hele forekomsten, og har på grunnlag av den fått konsesjon for drift i hele fjellet. Både konsesjonsvedtaket og mineralloven er klar på at tillatelser etter mineralloven ikke griper inn i privatrettslige forhold. Når grunneiernes mineraler i den delen av forekomsten som omfattes av AMR sin grunneieravtale har selvstendig verdi, så kan ikke NRU ta ut eller utnytte grunneiers mineraler der. Så langt går ikke bergregalet, og dermed heller ikke statens rettigheter. Som nevnt har AMR stor tro på at Høyesterett vil slutte seg til dette.
Grunneierne, mineralindustrien, samfunnet, staten og miljøet vil tape
De fleste bergarter i Norge består av både grunneiers og statens mineraler, med grunneiers mineraler som den største verdien. Hvis dommen skulle bli stående, innebærer dette at grunneiernes rettigheter blir stående igjen som en slags rest-rett, som gjelder etter at en aktør med utvinningsrett til statens mineraler har tatt ut både statens mineraler og nødvendige deler av grunneiers mineraler. I praksis vil dette overføre grunneiers rettigheter til en annen privat aktør.
Grunneierne vil bare få erstatning hvis deres mineraler gir grunnlag for kommersiell drift alene, og bare for verdien av det som faktisk må tas ut av disse når det faktisk blir tatt ut og utnyttet. Grunneierne taper både retten til drift på egne mineraler og enorme verdier i form av mineraler som står igjen i fjellet, fordi det ikke var nødvendig å ta dem ut slik mineralloven forutsetter.
Dommen vil føre til at det ofte drives på statens mineraler selv om det både bedriftsøkonomisk og samfunnsøkonomisk ville vært bedre å ta utgangspunkt i grunneiers mineraler. Mange vil spekulere i å få utvinningsrett til statens mineraler for å overta eller hindre en alternativ virksomhet på grunneiers mineraler. Summen av dette er usunne rettighetstilstander, tapte ressurser og mangel på bærekraft som sammen vil bremse opp hele næringen i en tid alle ønsker vekst for å bidra til de mineralene som er nødvendig for det grøn
Slettet bruker
19.01.2023 kl 17:50 5632

dette er lånet de fikk til 16,3% og finn frem kalkulatorene og regn ut hva dette koster. 100 mill dollar til 16,3% rente. blir noen kroner pr år. Da er det 92 mill USD som mangler og jeg ser for meg en massiv utvanning.. lykke til og gratulerer til obligasjonseierne som gjør gode penger på aksjonærenes bekostning. Nordic Mining har utstedt en obligasjon på 100 millioner dollar med en internrente på 16,3 prosent. – Vi er godt fornøyd sier finansdirektør Christian Gjerde.
Publisert 27. okt. 2022 kl. 15.47
Redigert 19.01.2023 kl 17:52 Du må logge inn for å svare
Audietron
19.01.2023 kl 18:14 5574

Har skjønt det no gakk gakk at du er på jakt etter billige aksjer.
Slettet bruker
19.01.2023 kl 18:24 5536

jeg er ikke ute etter billige aksjer men lurer virkelig på om kjøperne har satt seg inn i aksjen de kjøper. Jeg mener aksjen er veldig dyr nå da det skal hentes 92 usd og når den meldingen kommer så snakker vi noe som er i nærheten av billige aksjer. det var lån pluss emisjon som skulle fullføre fullfinansieringen. med andre ord så er det emisjonen vi venter på. og 92 mill usd kan jeg ikke skjønne annet enn blir en massiv utvanning. Mulig jeg går inn da men det får tiden vise.ved en emisjon rundt 2kr så må det trykkes 500-550 mill aksjer og det er en massiv utvanning når det er litt over 200 mill aksjer i selskapet nå. at noen ikke skjønner dette enkle regnestykket er meget spesielt for meg. Jeg kan ikke skjønne annet at alle pengene som skal hentes ved en emisjon da de jo ikke fikk fulltegnet obligasjonslånet. ser desverre ikke noen andre alternativer og kommer det noen andre løsninger så vil det overaske meg meget stort. Lykke til.
Redigert 19.01.2023 kl 20:21 Du må logge inn for å svare
investorK
19.01.2023 kl 18:30 5510

Jeg forventer at du har lagt frem dokumentasjon fra Clarksons på denne påstanden innen utløpet av morgendagen.
Audietron
19.01.2023 kl 18:31 5507

Har tru på at selskapet kan komme med ein overraskelse.
fiskekroken
19.01.2023 kl 19:20 5393

Er det CP som er tilrettelegger i den påståtte emisjonen?
Winter
19.01.2023 kl 19:40 5341

Hva er alternativet til emi ? Nom har ikke flagget noen andre alternativer, i tillegg har de vel ikke sagt at de jobber parallelt med noen andre alternativer heller.
Winter
19.01.2023 kl 19:43 5329

Det resterende beløpet som skal dekkes inn i emi er 65millioner USD. Det hadde vært 35millioner USD dersom obligasjonslånet hadde vært 130millioner USD og ikke 100millioner USD som er tilfellet.

Du virker dessuten såpass skråsikker på det du sier at dersom du ikke fremstiller dokumentasjon så balanserer du på en tynn linje.
Slettet bruker
19.01.2023 kl 19:44 5321

Det er CP som er tilrettelegger for Nom og fått ansvaret for å hente inn resterende 92 mill usd for å få fullfinansiert Engebøprosjektet. Jeg så analysen deres i dag som er helt fersk. Er jo bare å ringe dem så vil du sikkert få analysen.
Redigert 19.01.2023 kl 19:53 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
19.01.2023 kl 19:57 5285

Dette er en fersk analyse fra CP der det skal hentes inn 92 mill dollar. Du må ta med Japanske handelshuset entreprenørene og royalty selskapet), men de skal likevel ha aksjer for disse midlene så da må det regnes inn i emisjonen. 66 mill er den delen av de 92 mill dollar en ikke har garanti for.
Redigert 19.01.2023 kl 20:13 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
19.01.2023 kl 20:04 5276

CP er det som har jobben med å hente inn 92 mill dollar. det som jeg fikk se var en fersk analyse fra dem. Mener at det er 70 dager til Nom må være fullfinansiert. så det vil komme melding når dette skjer fysisk.
Redigert 19.01.2023 kl 20:07 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
19.01.2023 kl 20:13 5244

Det de har gått ut med er en fersk analyse om at Nom må hente inn 92 mill dollar innen 70 dager.
Tanjiro
19.01.2023 kl 20:18 5215

En helt nyopprettet nick som spammer ned NOM trådene, her jobbes det hardt ja
Boss 99
19.01.2023 kl 20:19 5214

Leste i et innlegg fra Ivar at det jobbes på spreng for å få på plass en finansiering. Da mener jo han ikke emi. Det er jo det letteste.
Slettet bruker
19.01.2023 kl 20:25 5186

Ja hva er alternativet? Det var jo lån og emisjon som skulle fullføre fullfinansieringen. lånet har de fått men ble desverre ikke fulltegnet. da ser ikke jeg noen andre muligheter enn en emisjon på underkant 1 milliard kroner.
Slettet bruker
19.01.2023 kl 20:30 5161

Er det lett å hente inn i underkant 1 milliard i emisjon uten stor rabatt tviler jeg sterkt på. har jo fått høre i alle år at det var lån og emisjon som skulle fullfinansiere prosjektet. i mitt hode så står det da igjen en emisjon på 92 mill usd. hva annen finansiering skulle det være? det vil jeg gjerne få forklart for å skjønne det. en annen ting er at det virker som mange egentlig ikke har skjønt hvor mye av kaka obligasjonseierne får. er jo en kjempeavtale å få 16.3% rente på en milliard som gjør at de tar det meste av overskuddet de første årene. nå kan sikkert lånet som jeg mener er nødvendig for å få balanse i regnskapet reforhandles etter noen år. det ser jeg faktisk på som en nødvendighet for ellers så ser det dårlig ut med utbytte som jeg mener er planlagt etter 5-6 års drift på Engebø
Redigert 19.01.2023 kl 20:47 Du må logge inn for å svare
OZZY
19.01.2023 kl 20:50 5101

Nyopprettet Nick «gakk gakk gakk» bruker alle midler for å skværte NOM

Vedkommende er herved anmeldt til admin for SPAM
Redigert 19.01.2023 kl 20:51 Du må logge inn for å svare
Hellboy
19.01.2023 kl 20:55 5082

Morsomme påstander fra anda (kyllingen?).

Så vidt jeg kan se er dette påstander som ikke er ute i markedet, og ganske annerledes. Fugl som står på middagen her i dag. Kan gjerne grille en gakk gakk til her sør ;)
Slettet bruker
19.01.2023 kl 21:00 5054

Håper du samtidig la ved om det er sant det jeg skriver om at analysen til CP som kom i dag der det står at det skal det hentes 92 mill dollar er sant. de kan ringe til CP og undersøke. Men er flere hundre aksjonærere i Nom som har sett analysen og hadde det ikke vært sant det jeg skriver så regner jeg med at noen her hadde benektet det. Veldig int analyse der CP har skissert flere scenoarier i en emisjon der jeg forsto at lavest mulig aksjekurs er det beste for nye aksjonærer men ikke det beste for de som er aksjonærer. meget int analyse
Redigert 19.01.2023 kl 21:06 Du må logge inn for å svare
Hellboy
19.01.2023 kl 21:10 4997

Link til analysen.

Ingen børsmelding, ingen emi i VPS.

Her sør skal det grilles gakk-gakker i dag. Gleder meg særlig til den lille hjernen en gakk-gakk har. Hønsehjerner er små, men næringsrike selv om man aldri skal høre på hønsehjerner...
Slettet bruker
19.01.2023 kl 21:17 4963

Dette er ingen børsmelding men en analyse. du må kontakte CP og spørre etter den siste analysen som kom i går. merkelig drittslenging på at jeg forklarer deg fakta. oppfør deg og vær glad jeg tar meg bryet med å fortelle om analysen på at de Nom må hente 92 mill usd
Tanjiro
19.01.2023 kl 21:17 4962

Dette er noe som allerede er diskutert av flere aksjonærer i facebook gruppen, innlegget kom ut for mer enn 1d siden. Som vil bety at markedet er kjent med dette og kan tenke meg at det også er priset inn. Det er også noe som er skrevet av kun en kilde pdd, og vi må huske at ikke alle analytikere har rett, som vi har sett i aksjemarkedet flere ganger.
Winter
19.01.2023 kl 21:20 4937

Det kan jo stemme men all den tid de har flagget mange ganger at det er en kommende emisjon så burde man jo si i klartekst at man jobber mot et annet spor enn nettopp emisjon, som jeg skrev i et annet innlegg jeg solgte meg ned endel p.g.a kommende emisjon (som mange andre har gjort) og selv om en annen finansiering en emi ville være meget bra så kunne ledelsen være klarere at man også jobber med andre alternativer.
Slettet bruker
19.01.2023 kl 21:22 4928

Takk for at du bekrefter denne analysen på at det skal hentes underkant 1 milliard kroner . er jo veldig viktig informasjon dette da jeg tror mange kan svi seg skikkelig med å kjøpe uten å vite fakta.. litt spesielt det du skriver om tilretteleggerne til Nom kanskje ikke har rett i at det skal hentes 92 mill usd. meget spesielt faktisk.
Slettet bruker
19.01.2023 kl 21:35 4881

Hvilke andre alternativer enn emi? de fikk jo ikke fulltegnet obligasjonslånet en gang da det er meget vanskelig å hente penger til et gruveprosjekt. dette kan du ikke tro på selv en gang at det er noen andre alternativer. derfor synes jeg dette var så viktig info til de stakkarene som kjøper nå da de ikke er informert at det skal hentes underkant 1 milliard som jeg desverre ikke ser noen annen mulighet enn en massiv emisjon. til de som handler så skriv opp 500-550 mill aksjer skal komme ut i markedet hvis kursen blir 2kr eller lavere innen 70 dager så tenk dere godt om. lov å drømme om andre alternativer men greit å være litt realistisk også. Men tror noen på andre finsieringsløsninger så kjør på i drømmenes teater. ved kurs 2,80 så tror jeg emikursen blir 2kr eller under da det må stor rabatt for å få inn pengene som trengs. lykke til
Redigert 19.01.2023 kl 21:46 Du må logge inn for å svare
fiskekroken
19.01.2023 kl 21:40 4855

Jeg spør deg igjen: Er det CP som er tilrettelegger i denne emisjonen?