DNO - Oppgang i olje og DNO - sterk kjøp!

citius
DNO 22.01.2023 kl 10:27 104562


På tide med en ny tråd, ut fra situasjonen i olje, selskapets stilling mm

DNO på 12-tallet er billig etter mange sin vurdering.

STERK KJØP


Analyser i senere tid peker på 16 kroner, 18 og noen er på 22 kroner i aksjeverdi

Her

https://www.finansavisen.no/energi/2023/01/20/7978593/bjarne-schieldrop-spar-oljeprisoppgang

uttaler råvaresjefen i SEB at oljeprisen skal mye opp


– Oljeprisen har mye mer å gå på

Kina sendte oljeprisen ned i høst, og nå kommer landet til å sende den til himmels, mener råvaresjef Bjarne Schieldrop. – Hvor høyt prisen vil gå vet jeg ikke, men jeg har lyst til å kjøpe, sier han.

Råvaresjef Bjarne Schieldrop i SEB har lenge sagt at oljeprisen vil skyte fart så fort Kina hanskes med coronaviruset og letter på restriksjonene. Nå har landet på kort tid fjernet mange av begrensningene. Derfor tror han at etterspørselen vil hente seg inn mye raskere enn tidligere antatt.

– Det betyr også at oljeprisrallyet vi nå ser har mye mer å gå på, sier han.

SEBs snittprognose for 2023 er 110 dollar fatet, opp fra 100 dollar i fjor. Dette er 10 dollar høyere enn tungvektere som Goldman Sachs, J.P Morgan og Argus. Schieldrop tror man kan få en snarlig oppgang.

– Tenk hvor kjapt oljeprisen falt i fjerde kvartal. Det øyeblikket markedet oppleves som stramt begynner prisen å stige. Alle snakker om at etterspørselen er større i andre halvår enn i første, men det er i første halvår at prisen har en tendens til å gå.



DNO er den aksjen som bør gå mest opp (prosentvis) når oljen nå skal flytte seg over 100 USD igjen

teknisk sett bryter den opp nå og da er 15 kroner første motstandspunkt

Debatt er viktig og gode synspunkter er velkommen!
Redigert 22.01.2023 kl 17:02 Du må logge inn for å svare
cinet
21.03.2023 kl 13:41 7426

Ingen feil ,men flokene krg vs Bagdad går mot en endelig løsning. Torsdag ble det en form for avtale, og mandag er pengene på vei nordover.
NN: « Oil revenues from Iraq's semi-autonomous Kurdistan region will be transferred to a bank account under federal government supervision for the first time since 2002, state news agency INA reported on Thursday, citing the prime minister's media adviser.

The move could lead to a break-through on the long-running dispute on oil revenue-sharing between Iraq's national government and Kurdistan.


Iraqi prime minister Mohammed Shia al-Sudani’s government approved on Monday a draft budget that will cover Iraq for three years.

Sudani also pushed through a transfer of 400 billion Iraqi dinars ($308 million) to the Kurdish government, about two months after the Federal Supreme Court ruled that orders from the Baghdad government to transfer money to the Kurdistan Regional Government (KRG) to pay salaries in 2021 and 2022 were illegal because they broke Iraq's budget law. «
Anywhere
21.03.2023 kl 14:01 7361

Noe galt som ikke er helt riktig, ja.
Eller har noen fått tenkt seg litt om?

Får vi se økende harmoni i Irak, så er det ikke negativt for DNO. Selskapet har solid fotfeste og kan selvsagt få øket fotavtrykket sitt også der.
Jeg vil anta at en del av likviditetsnervøsiteten som har dratt ned kortsiktige posisjoner i olje kan avta nå, og at oljepris trekker noe oppad igjen.
Stramheten på produksjon i forhold til demand kan fort øke om prisene fortsetter på lave70/høye 60.

DNO har reagert opp igjen og bør kunne krabbe kortsiktig oppunder 12-nivå igjen om sentimentet er sånn noenlunde i vater de neste dagene.
på 12 kan vi dra en liten motstandslinje. Reaksjon opp derfra kan gi opptur mot 14,5

Redigert 21.03.2023 kl 16:04 Du må logge inn for å svare
nucleus
22.03.2023 kl 11:04 6807

Håper de kommer med noen offentlig melding om saken og noen offentlig ordning inte minst. Slik at Kurdistan gir mere oppdaterte betalninger til DNO, iforhold til når ting ska være betalt. Eneste måtten og få DNO kursen opp av hengemyra. Markedet liker ikke usikkerhet. Bedre betalningsordning gagner både Kurdistan og DNO. Iforhold til satsingsområde, tempo på nevnte, så kontantbeholdning og så videre.
Anywhere
22.03.2023 kl 11:11 6779

Nå har man i alle fall fått anvendt tid til tilbakekjøp av aksjer mens aksjen har vist samme svakhet som øvrige oljeaksjer, og objektivt vurdert fått tilbakekjøpet på gunstige vilkår. Disse aksjene går til sletting, og fremtidig cashflow blir større på gjenværende aksjer.
Slik kursen står om dagen, er det bare å få på plass utvidede fullmakter, eller fullføre til maks den som eksisterer ved og frem til kommende GF.
Tror kanskje saudierne har en del rett når man hevder at oljeprisen er kjørt spekulativt lavt pt og at det blir andre priseffekter fremover.
Anywhere
22.03.2023 kl 14:00 6521

Har vi news? Hvorfor ble min trade plutselig nå solgt på et rykk?
sologsommer22
22.03.2023 kl 14:06 6500

Short inndekning, de manger 6.4 mill aksjer
Redigert 22.03.2023 kl 14:26 Du må logge inn for å svare
Anywhere
22.03.2023 kl 14:22 6447

Shorterne burde i alle fall ikke ha hastverk nå når DNO selv er ferdig...Da er de alene om kjøpspress.
Ser jo at oljepris reagerte noe opp på 75-tallet, men lite bevegelse i mange andre oils..

Del to av min trade står på salgt oppunder 12, men går oljen litt fremover nå, så ligger jeg an til revisjon mot swingtrade for bevegelse mot 14-tallet.
Redigert 22.03.2023 kl 14:23 Du må logge inn for å svare
Anywhere
22.03.2023 kl 14:59 6331

En shorter som leser nyheter 6 timer etter alle andre da i så fall:)
Vel, vel, jeg takker for trade-money, og ser om det blir ny inngang før videre dags ferd mot himmel.
Anywhere
22.03.2023 kl 15:43 6180

Etter mye å dømme er en del av Russlands brønner kjørt hardt og ustimulert og begynner å slite..
Opec vil tydeligvis heller ikke ha oljepriser for lavt og holder på en ganske tight balance i forhold til produksjon og økende demand.
Mye som tyder på at det ikke flommer over av olje det neste året...
Etter mine vurderinger er derfor mitt tradingsalg i dag grunnleggende feil, men slik er det med predefinerte stop-win-salg...Kan fortsatt komme inn såvidt under salgspris.....kanskje....eller??
Redigert 22.03.2023 kl 16:01 Du må logge inn for å svare
nucleus
22.03.2023 kl 16:12 6058

Veldig bra fra SB1! Kjøpsanbefalning på DNO og ramser opp 4 stk gode grunner. 1. Priset for lavt jevnført med andre selskaper i samme områder. 2. Veldig høy kontantbeholdning motsvarer 4kr/aksje. 3. DNO har meldt om 5stk oljefunn i det siste på norsk sokkel. 4. Irak og Kurdistan ser ut til å få en ordning og da politisk uro reduseres, ska oljeselskapene nede der begunstiges.
Prewia
22.03.2023 kl 16:17 6032

Vore märkligt om de inte gav köpråd i en aktie som stått still o till o med backat, sedan de bara hade förväntningar, nu pumpar de äver 100000 fat o har många spännande område o borra i, andra bolag har under samma tid mångdubblats , tio 20 dubblats, till o med, finns ingen logisk förklaring till aktiens kräftgång, mer än möjligen att ägarna inte vill ha högre aktiepris
Anywhere
22.03.2023 kl 16:20 6010

Takk for oppdateringen, Nucleus, det er i tråd med hva vi stort sett tenker her..
anfield16
23.03.2023 kl 07:20 5550

Peshkabir Barrels Past Hundred Million Milestone
Oslo, 23 March 2023 – DNO ASA, the Norwegian oil and gas operator, today reported that cumulative oil production from its Peshkabir field in the Kurdistan region of Iraq has broken through the 100 million-barrel milestone less than six years after startup. The field was initially estimated to contain proven and probable reserves of 75 million barrels of oil commingled with associated gas.
In 2020, DNO completed a USD 110 million project to capture, transport and inject the commingled gas into the neighboring Tawke field to achieve the triple goals of reducing greenhouse gas emissions, enhancing oil recovery and saving gas for future use, in what is the first and only such project in Kurdistan.
“Even though Peshkabir has already delivered more oil than we thought it held, we now project that there are at least another 100 million barrels still to be produced from this prolific field,” said DNO’s Executive Chairman Bijan Mossavar-Rahmani. “Team DNO has succeeded in getting oil out of the ground in record time and at industry beating costs while adjusting drainage strategy as understanding of the reservoir grows,” he added.
Mr. Mossavar-Rahmani went on to say that DNO firmly believes there are more Tawkes and Peshkabirs in Kurdistan and that the Company is well positioned to find and tap them. Cumulative oil production from DNO’s currently operated fields is approaching 440 million barrels.
Development of the Peshkabir field continues with the drilling of new wells and initiation of water and gas injection pilot projects to assess additional oil recovery potential. Earlier this month, field production was reduced from about 60,000 barrels of oil per day (bopd) to 43,000 bopd for maintenance workovers, including to replace downhole pumps. Once completed, the Company expects to recover full field production by end April and retains its 2023 production projection of 100,000 bopd for the Tawke license. DNO operates and has a 75 percent stake in this license containing the Tawke and Peshkabir fields with partner Genel Energy plc holding the balance.

For further information, please contact:
Media: media@dno.no
Investors: investor.relations@dno.no
halvpris
23.03.2023 kl 09:01 5270

Bra bra minst 100 mill til

"-Selv om Peshkabir allerede har levert mer olje enn vi trodde det inneholdt, anslår vi nå at det gjenstår minst 100 millioner fat til å produsere fra dette produktive feltet, sier DNOs arbeidende styreleder Bijan Mossavar-Rahmani."
erikblooks
23.03.2023 kl 09:02 5261

Denne tråden ble startet 22. januar, ca 2 måneder siden, les første innlegget igjen, ting snur fort!
Oljeprisen var 85 dollar og DNO falt under 13 kr., billig !!!
Sterk kjøpsanbefaling, neste steg 16, 18 eller 22kr.
SEB øker sin snittprognosene for 2023 fra 100 til 110 dollar fatet. Bare vent til Kina opphever corona . . .
2 måneder senere, olja sliter nederst på 70-tallet og vi aksjonærene er glad vi ikke falt under tier’n.
Hva gikk galt ? 😅
Redigert 23.03.2023 kl 09:04 Du må logge inn for å svare
Anywhere
23.03.2023 kl 09:19 5171

Kanskje ikke noe har gått galt, men vi ser vel at de fleste har lite å stille opp med som spåmenn.
Frågan er om man tror på selskapet fremover herfra når man skal vurdere investering?

Jeg har omjustert en del i porteføljen basert på at oljepris og prisen på oljeselskaper er kommet godt ned.
DNO har nå fått vesentlig høyere vekting enn før hos meg fra 10-tallet. Jeg sikter inn både long og trade mot oppsiden.
Etter min tro (vurdering er for sterkt ord - som om man har vesentlig mer peil enn andre..) så har oljeprisen vesentlig oppside herfra. Det samme har DNO og jeg må si at slik selskapet har vist seg på drift og funn siste åar årene, så er jeg styrket i troen på at DNO kan outperforme andre peers, og tar et lite overvekt-bet på det.

På dagens oljepris kan man fortsatt opprettholde direkteavkastningsnivå, og på alt som ble snappet på 10-kroningen er det tett på 10%. Dog gikk deler av trade ut i går, ble fisket inn igjen, og går ut igjen like oppunder 12 om det kommer neste dager. Long sikter jeg på 18-20.
Redigert 23.03.2023 kl 09:34 Du må logge inn for å svare
erikblooks
23.03.2023 kl 10:39 4947

Ja, vi har forskjellige tolkninger/håp. Personlig tror jeg Europa og store deler av den industrielle verden er på god vei inn i en resesjon. Inflasjonen har stagnert, men fortsatt 7-8 % rundt omkring i verden, og alle har håp/ambisjoner om 2-3% Veien dit blir laaang og hard, vi har ikke sett virkningene av rentehevingene enda, hvertfall ikke i form for konkurser etc., som vil/måtte komme, skal de få inflasjonen ned. Arbeidsledigheten må opp og økonomien kjøles ned, dette tror jeg tar både 1 og 2 år. Derfor dårlig tru på oljepris noe over dagens nivå, kanskje heller under 70-tallet.
Hva skjer da med betalingsevne til kurderne? I mine øyne er enighet/avtalen meg Bagdad verd null, hvorfor skal Bagdad plutselig begynne å med rause overføringer nå ?
DNO klarer seg, utbetalingene blir jo prosentvis høyere dess lavere aksjekursen er, men mager trøst for oss som har lastet på 12-15 kr.

nucleus
23.03.2023 kl 10:59 4858

"Hvorfor skal Bagdad plutselig begynne å med rause overføringer nå ? " Svaret er jo både politisk og inspirerende hvordan øke sine egne inntekter. Selvfølgelig må de betale vedkommende selskaper som jobber nede der, med olje og gass produksjon. Hvis ikke blir jo aktiviteter heller labert. Så iforhold til nye investeringer som gir økte inntekter pånytt. Såpass skjønner nok disse folka.
Anywhere
23.03.2023 kl 11:14 4806

Erikblooks, virker som du litt slukøret tolker fremtiden svært negativ siden du har handlet DNO på 12-15 kroner og sitter med tap pr i dag?
En ting er sikkert og visst; hvordan oljeprisen utvikler seg overrasker de fleste. Inflasjonen har bitt seg fast, ja, men en bidrager som oljepris er nede på førpandemiske nivåer...forbruk er generelt redusert på høyere prisede varer, tipper vi ser betydelig nedjustering på inflasjonsdriv like over sommeren.
Og, man kan anta at Irak vil forsøke å bringe mest mulig av både olje og gass til flytt innover Europa de kommende tider, og derav forsøker etter beste evne å legge til rette for dette industrielt.
DNO har andre bein som står ganske bra også, men pt er det uten tvil bra bidrag også fra Kurdistan.
desirata
23.03.2023 kl 11:23 4774

Jeg vurderer kjøp i DNO, Okea o.l.

Kan dere informere hva er status for Kurdistan betalingene nå.

Hvor lenge på etterskudd, beløp.

Er situasjon verre enn før, eller samme. ?

Hvor stor del utgjør Kurdistan av totalen, over halvparten ?
hofa
23.03.2023 kl 11:34 4723

Jeg har været i DNO i mere end 15 år og der har i al den tid været denne diskussion imellem Bagdad og det kurdisk dominerede DNO område. Spar marked 1 anbefaler køb af DNO og kursmål 15, men jeg er sikker på vi skal langt højere op.
halvpris
23.03.2023 kl 14:33 4430

11,5 nå, blir årets parodi
Lenge siden vi har hatt en 10% oppgangsdag
Redigert 23.03.2023 kl 14:36 Du må logge inn for å svare
Anywhere
23.03.2023 kl 15:52 4244

Det er ikke dumt med en 2-dagers 10% oppgang heller. Det har vi da fått siste 2 døgn:)
Synes det er nesten like artig. Fikk i tillegg 4% dagen før der på trade:)
halvpris
23.03.2023 kl 16:20 4168

Blir liksom bare 5% ut av 10% her nede, aakkesom :-)
Prewia
24.03.2023 kl 09:12 3600

Fantastisk aktie nu näråterköpen slutat verkar aktien backa, ner över 2 procent på oljepris som är status who, med små förändringar
Anywhere
24.03.2023 kl 10:27 3440

Gikk på en "smell" i går.Da aksjen dale litt nedover 11,4-tallet før lunsj, la jeg bare ut salg på høyt 11,5-tall og tenkte gevinst er gevinst om den går. Fikk det travelt og glemte den av utover dagen. Da oljepris var litt bull mot slutt av dag rant salgsordren meg i hu og jeg skulle inn for å skyve salgspris høyere opp. Da hadde den akkurat blitt solgt, gitt, og i dag ble den lykken langt bedre enn forstanden.
Moralen er at markedet hopper minst like vilkårlig som haren. Det er en smule manisk om dagen, og i dag er det risk on igjen, og det skal ikke undre meg om man har den holdningen til over helgen...Jeg legger lave kjøp igjen..Ser vel DNO i trading-range 10.5-11,8-12-isch for tiden, og fuglene må vite hvor lenge det kan vare.
Anywhere
24.03.2023 kl 11:09 3319

NOK svekkes tydelig første del av dagen også i dag sammen med oljepris som tryner nesten 4,5% fra kl. 08 i dag.
Det er risk-on. Så lenge valuta går som nå betraktes uroen i banksektor som rikeslig tilstede. Likviditet forsvinner da fra aksjer og en del råvarer, og man får bare på ny speide etter nye innganger på rasende aksjer.
Også Aker BP er nå straks på samme lave nivå som bunnen for et par dager siden.
Redigert 24.03.2023 kl 11:10 Du må logge inn for å svare
Tm3P
24.03.2023 kl 11:17 3288

Vår Energi og Equinor satt en ny bunn i dag. Å klage på kursutviklingen til DNO i disse dager gir ikke mye mening, klart seg mye bedre enn røkla.