DNO - Oppgang i olje og DNO - sterk kjøp!

citius
DNO 22.01.2023 kl 10:27 105115


På tide med en ny tråd, ut fra situasjonen i olje, selskapets stilling mm

DNO på 12-tallet er billig etter mange sin vurdering.

STERK KJØP


Analyser i senere tid peker på 16 kroner, 18 og noen er på 22 kroner i aksjeverdi

Her

https://www.finansavisen.no/energi/2023/01/20/7978593/bjarne-schieldrop-spar-oljeprisoppgang

uttaler råvaresjefen i SEB at oljeprisen skal mye opp


– Oljeprisen har mye mer å gå på

Kina sendte oljeprisen ned i høst, og nå kommer landet til å sende den til himmels, mener råvaresjef Bjarne Schieldrop. – Hvor høyt prisen vil gå vet jeg ikke, men jeg har lyst til å kjøpe, sier han.

Råvaresjef Bjarne Schieldrop i SEB har lenge sagt at oljeprisen vil skyte fart så fort Kina hanskes med coronaviruset og letter på restriksjonene. Nå har landet på kort tid fjernet mange av begrensningene. Derfor tror han at etterspørselen vil hente seg inn mye raskere enn tidligere antatt.

– Det betyr også at oljeprisrallyet vi nå ser har mye mer å gå på, sier han.

SEBs snittprognose for 2023 er 110 dollar fatet, opp fra 100 dollar i fjor. Dette er 10 dollar høyere enn tungvektere som Goldman Sachs, J.P Morgan og Argus. Schieldrop tror man kan få en snarlig oppgang.

– Tenk hvor kjapt oljeprisen falt i fjerde kvartal. Det øyeblikket markedet oppleves som stramt begynner prisen å stige. Alle snakker om at etterspørselen er større i andre halvår enn i første, men det er i første halvår at prisen har en tendens til å gå.



DNO er den aksjen som bør gå mest opp (prosentvis) når oljen nå skal flytte seg over 100 USD igjen

teknisk sett bryter den opp nå og da er 15 kroner første motstandspunkt

Debatt er viktig og gode synspunkter er velkommen!
Redigert 22.01.2023 kl 17:02 Du må logge inn for å svare
Anywhere
09.02.2023 kl 09:34 5806

Gratulerer, Prewia, med å ha skrevet denne setningen - med innskutte bisetninger - 200 ganger nå!
Ondi05
09.02.2023 kl 09:35 5831

Når de har 50% av prod på NCS og KRG betaler punktlig, så mest sannsynlig aldri. Det DNO kommer til å gjøre nå, er å øke tilbakekjøp og utbytter. Bli en cashcow rett og slett, og det er på høy tid. Og da vil kursen etterhvert klatre. Alle liker utbytte.
Slettet bruker
09.02.2023 kl 09:36 5827

En litt artig sammenligning med Solstad offshore siden oktober 2022. Da lå Solstad på ca 16-17kr og Dno på rundt 14kr..... se nå i dag, Solstad på over 51kr....en oppgang Dno aldri vil oppleve...Dno er en tragisk aksje og selskap.
Viking_I
09.02.2023 kl 09:36 5816

All bricks in place in line to reach target kr 16
after yesterdays announcement by Iraq PM regarding new draft payment issue will be resolve in coming month.(Which is one of the point of DNB kr 22 upper limit of target)
North sea production share is increasing steadily specially 2P reserve.
Report is more than expected by brokerage house
share buyback going on and will cancel after annual meeting
Dividend kr 0.25 in next week
Payment for August is in account.

Redigert 09.02.2023 kl 09:40 Du må logge inn for å svare
citius
09.02.2023 kl 09:41 5775


Man må eie aksjer den 15. februar for å få utbytte for Q 4 -22
som er 25 øre aksjen
kvirrevi
09.02.2023 kl 09:42 5756

Netto finanskostnader nede i 10,5 mill USD i 4Q, tilsvarer 42 MUSD på årsbasis, sammenlignet med at DNO hadde netto finanskostnader på 100 MUSD i 2021.
Svært gledelige tall, og DNO kan om de vil enkelt kjøpe tilbake restene av det minste obligasjonslånet.

Kontantbeholdning på 954 MUSD og en stor post for fordringer er meget sterkt.
Føre var
09.02.2023 kl 09:47 5734

Når kommer reprisingen i Dno, de leverer og leverer og......år etter år
Å kista er stappfull av cash

Det tar noen uker før shorten har fått dekket seg inn med dette volumet.




https://www.dno.no/en/investors/announcements/dno-reports-record-cash-flow-pivot-to-shareholders-2023-02-09/

"Oslo, 9 February 2023 – DNO ASA, the Norwegian oil and gas operator, today reported record revenues of USD 1,377 million and operating profit of USD 431 million in 2022, driven by high oil and gas prices and solid operational performance but tempered by non-cash North Sea impairments of USD 371 million.

DNO exited the year with cash deposits of USD 954 million and net cash of USD 388 million on the back of an all-time high free cash flow of USD 619 million. The Company slashed its borrowings through bond repurchases of USD 264 million and repayment of USD 60 million of reserve-based bank loans.

Cash was returned to shareholders through quarterly dividends totaling USD 73 million and share buybacks totaling USD 12 million, representing a fourfold increase in shareholder distributions from a year earlier."


Er det sånn att noen tror det er for bra til å være sant, nei det er faktisk sant!!!
Redigert 09.02.2023 kl 10:10 Du må logge inn for å svare
Viking_I
09.02.2023 kl 10:39 5475

Will cross kr14 before Monday before dividend ex date.
kvirrevi
09.02.2023 kl 10:54 5404

DNO har styrket egenkapitalandelen kraftig i 4Q til tross for de store ekstraordinære avskrivingene. EK andel tror jeg nå er på oppunder 50%.

Mer enn halvparten av de bokførte eiendelene i DNO er nå "current assets".
cinet
09.02.2023 kl 11:08 5346

Ser ut til at mange har oversett denne Breaking news fra Equinor;
"Equinor fant olje og gass ved Troll-feltet
Oljekjempen har funnet olje og gass nær Troll-feltet i Nordsjøen. Funnet er på mellom 17 og 47 millioner fat utvinnbare oljeekvivalenter. "

Dno har 20% og for ikke å snakke om følgende Equinor uttalelse;
"– Equinor har startet feltutviklingsprosjekter for å kunne utvikle disse funnene på en samordnet måte ved å utnytte eksisterende infrastruktur, i samarbeid med våre partnere. Det gjennomføres fortsatt leting i området, og den neste letebrønnen har fått navnet Heisenberg. Resultatet fra denne ventes i mars. "

Btw.... Heisenberg ... DNO har 49/20% på denne, Drilling 1Q. Pæng vil sprute inn i DNO-kassen også fra Nordsjøen.

Drilling på Eggen og Carmen kommer allerrede i 2Q, og har begge har potensiale opp mot 100mmboe
Redigert 09.02.2023 kl 11:10 Du må logge inn for å svare
cinet
09.02.2023 kl 11:15 5344

Alt dette er lovlig "tilpasning" til skattepakken i Norge/skattlegging av virksomheten, og da litt flytting av verdier. Pæng spruter inn i kassen, Kurdistan åpner snart helt opp, DNO har fått helt ny/bedre eierstruktur, og Elfenben blir også en fremtidig langvarig bidragsyter. Snart OBX, og oljepris mot 110-120 :)
Prewia
09.02.2023 kl 11:21 5291

Och aktien lyfter knappt på ögonbrynet, kanske vore bättre de gick in i grön omställning o skaffade sig miljarder i förluster, då möjligen skulle det bli liv i aktien.
cinet
09.02.2023 kl 11:38 5198

He he, her blir det kraftige oppdateringer av PT. Du må lytte til WebC. KRG betalingene kommer når de kommer, litt tregere nå før KRG/Bagdad er avklart, de fikk 65 M for august, men kom inn etter nyttår.
citius
09.02.2023 kl 11:41 5203


Fint og høre at tiden er nå kommet til å ivareta aksjonærene bedre
MAO utbytter og tilbakekjøp fortsetter

STHLM
09.02.2023 kl 11:51 5126

Utrolig egentlig men i resultatet 2022 er kun kurdbetalinger t o m juli med! De sa dette på presentasjonen, august kom etter q4.

De sa og de har over 1 milliard USD i kassa nå og mottar over 4% i rente på dette, ikke så interessant betale av mere gjeld nå, akkurat min åsikt. Jeg trur fortsatt de høyer utbyttenivå i mai.
Redigert 09.02.2023 kl 11:57 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
09.02.2023 kl 12:18 4983

Rekordresultat og nytt funn, olja oppover og hva skjer med Dno…..jaggu nedover , hva sier menigheten til det ?
kvirrevi
09.02.2023 kl 12:27 4912

Fikk ikke med meg webmøtet på grunn av annet møte.

Er det noen som kan opplyse om ting som ble sagt men som ikke er nevnt i presentasjonen eller rapporten?
kvirrevi
09.02.2023 kl 12:32 4903

Jeg har ikke god greie på dette men jeg oppfatter at DNO nå gjennom diverse funn har betydelige funn rundt Troll-plattformen. Håpet er vel at disse funnene kan bygges ut svært kostnadseffektivt der eksisterende infrastruktur benyttes. At Equinor er største eier og interessent i området er ingen ulempe. Hadde vært spennende å se en vurdering av hva dette kan bli for DNO.
citius
09.02.2023 kl 12:33 4976


Et vanlig trix er å kjøre aksjer litt opp og ned for å få ut aksjer fra de som ikke tenker lenger enn et par timer

Investorer med langlysene på vet hva som ligger i pipline og skjønner oljemarkedet
litt tålmodighet så får man god avkastning dersom man handler på disse rimelige nivåene

kjøper flere i dag ::-))
citius
09.02.2023 kl 12:36 4960


et element var jordskjelvet i Tyrkia
den kan gi redusert produksjon dersom områdene blir stengt i lang tid
man har begrensinger på hvor lenge man kan produserer for lagring uten å få oljen ut i markedet
de ventet at det løser seg....som alt annet i verden
Anywhere
09.02.2023 kl 13:12 5358

Som investor i DNO bør man egentlig være happy med lavest mulig verdi på alle tilbake-kjøp av aksjer. Det blir lavere kost og besparelse som igjen avleder høyere avkastning i fremtiden på de tilbakeværende aksjer. Eller potensielt kommer selskapet til billig kapital i en eller annen M&A med aksjeoppgjør..
cinet
09.02.2023 kl 13:13 5360

Reuters bekreftet at selve rørledningen til Tyrkia ble åpnet igjen tirsdag, men veinettet i området er vell så som så .
Utbytte sa de ikke noe annet enn at dette blir vurdert nærmere frem mot GF. På spørsmål ang betalinger fra KRG var det veldig mye innskutte bisetninger, men de fikk betalt 65m for august-oljen, men ikke bokført før januar 2023. Han sa de ikkevillemelde slike betalinger utenom kvartalsrapportene. ( han var veldig forsiktig med å røre for mye med synsing opp mot avklaringene krg/Baghdad ) området rundt troll blir ellevilt, og equinor bebudet i dag stor synergieffekt på eksisterende feltutbygging.
sveipen
09.02.2023 kl 13:36 5256

DNO leverer som antatt, men markedet er ikke like fornøyd.
Ned så langt idag...1,75%
Equinor var opp ca. 7% på sitt resultat i går.
Tja.
Er vi fornøyde?
citius
09.02.2023 kl 14:03 5182


om dagens funn, og de andre funn og det som skal borres



Det nye funnet har fått navnet Røver Sør. Olje utgjør den største delen av funnet, skriver Equinor i en pressemelding.

– Funn nær eksisterende infrastruktur er viktig for å opprettholde olje- og gassproduksjonen fra norsk sokkel. De trenger mindre volum for å oppnå lønnsomhet og kan hurtig settes i produksjon med lave CO2-utslipp, sier Geir Sørtveit, Equinors områdedirektør for Utforskning og produksjon Vest.

– Nærheten til Troll-feltet og andre funn vi har gjort i området gjør at vi allerede nå kan si at dette er kommersielt og drivverdig, sier Sørtveit i en melding fra selskapet.

Dette er det syvende funnet Equinor har gjort i det samme området siden 2019. Selskapet understreker at det er usikkerhet rundt estimatene knyttet til hvor store funnene er, men skriver at snittet av estimatene gir et totalvolum på rundt 350 millioner fat oljeekvivalenter. Dette er på størrelse med Aasta Hansteen-feltet i Norskehavet.

– Equinor har startet feltutviklingsprosjekter for å kunne utvikle disse funnene på en samordnet måte ved å utnytte eksisterende infrastruktur, i samarbeid med våre partnere. Dette funnet vil bli en del av dette arbeidet, sier Sørtveit.

Det gjennomføres fortsatt leting i området, og den neste letebrønnen har fått navnet Heisenberg. Resultatet fra denne ventes i mars.
STHLM
09.02.2023 kl 14:20 5165

Går allti ned, uansett hva, rapportdagen. Gled Deg til ny utbytte og billige tilbakekjøp.
oto1
09.02.2023 kl 14:27 5120

kvirrevi:

Rentekostnadene per q er nede i ca 11,4 musd, det er korrekt.
Men renteinntekter begynner virkelig å gjøre seg gjeldende, med over 9 musd i 4Q.
Så rentenetto er per nå nede i ca under 10 musd i året, og ikke i kvartalet.

Og er da en av grunnene til at jeg liker planen med tilbakekjøp av gjeld som dno har gjort.

Sammenligner vi f. eks med 2021 så var renteutgiftene 74,2 musd, og renteinntektene 1,7 musd. En forskjell på 72,5 musd.
Om 4Q fortsetter inn i 2023 så blir renteutgiftene 45,6 musd, og renteinntektene 36,8 musd, en differanse på 8,8 musd.

Så da er det spart 63,7 musd hvert år fremover, og ca 60 øre per aksje i økt utbyttekapasitet.

Faktisk så tror jeg dette kan bli enda bedre all den tid dno trolig kjøper mer i dno03 i år, og kanskje begynner på dno04 og. Noen er i alle fall i markedet nå etter disse obligasjonene, og vi tror det er dno.

oto1
09.02.2023 kl 14:47 5198

sveipen.

Ja, jeg er fornøyd.

Det jeg sitter igjen med etter å ha sett webcast er at dno reduserer aktiviteten i Kurdistan (Tawke) for å ta ned litt investeringer pga forsinkelser i betalinger.
Det vil medføre noe lavere produksjon i Kurdistan i år, men ikke dramatisk (ned fra ca 110k fat/d til ca 100k fat/d fra Tawke.
Noe av dette fallet kommer nok til å bli oppveiet av Baeshiqa, men der er ting fortsatt litt i det blå.

Ellers er det verdt å merke seg at cashbeholdning fortsatt øker, over 136 musd i 4Q, og det på tross av en manglende betaling fra KRG på 63 musd.
Med den så ville cashbeholdning økt med ca 200 musd i 4Q.
Ja, ca 50 av de var engangsposter (Mondoil kjøp og refusjon av skatt i uk), men likevel så skal dno ha en cashøkning på ca 150 musd i kvartalet basert på oljepris i 4Q som var snitt på ca 88.

Det ble en del snakk om at nå var det aksjonærene sin tur, og sett i lys av det jeg nevner over så utgjør en dobling av utbyttet til 2 kr/aksje ca 25 musd per kvartal.
Om KRG betaler 3 ganger i kvartalet, og DNO har ca 150 musd til overs, så bør det ikke være noe i veien å bruke 25 av de for å doble utbyttet.
Det gir allikevel rom for tilbakekjøp av både aksjer og gjeld, tatt i betraktning av at dno ikke lengre trenger å øke sin kontantbeholdning.

Så det skal bli spennende å se hva dno foreslår i utbytte på neste gf i mai.
Min forventning per nå er enten 1,50 eller 2, og jeg tror mest på 2 om oljepris holder seg sånn noenlunde frem til mai, og krg minst betaler 2 ganger i kvartalet.

Ellers er det mange boringer i Norge, og funnene triller inn. Men det blir noen år til vi ser resultatene av disse, men det kommer.
I mellomtiden skal jeg smile bredt om de øker utbyttene til 2 kr.
citius
09.02.2023 kl 15:01 5141


Det går meget godt og pengebingen vokser

De 2 MRD kommer jevnt utover året

Fremdeles sterk kjøp, konsensus mål er ca 19 kroner


https://www.finansavisen.no/energi/2023/02/09/7984316/dno-har-200-millioner-dollar-til-gode-i-kurdistan?internal_source=sistenytt
Slettet bruker
09.02.2023 kl 15:01 5154

Sleipe kamelkurdere som ikke gjør opp for seg. Dno skulle stengt hele tawke til de hadde betalt for seg. Makan til sleipt folk !!
kvirrevi
09.02.2023 kl 15:21 5052

Litt mer omfattende om dagens oljefunn og litt om de tidligere oljefunnene i samme område:

Oslo (Infront TDN Direkt): Equinor, som er operatør for utvinningstillatelse 923, har avsluttet boring av undersøkelsesbrønn 31/1-3 S og avgrensningsbrønn 31/1-3 A, og gjort olje- og gassfunn nær Trollfeltet i Nordsjøen.

Det fremgår av en melding fra Oljedirektoratet torsdag.

Brønnene er boret om lag 10 kilometer nordvest for Trollfeltet i Nordsjøen og 130 kilometer nordvest for Bergen.

Brønn 31/1-3 S påtraff en gasskolonne på omtrent 80 meter i Tarbert- og Nessformasjonene og en oljekolonne på rundt 50 meter i Ness-, Etive- og Osebergformasjonen

Brønn 31/1-3 A påtraff en oljekolonne på omtrent 20 meter i Nessformasjonen med sandsteinslag på rundt 30 meter med moderat til dårlig reservoarkvalitet i nedre del av Nessformasjonen.

Foreløpig beregning av størrelsen på funnet er mellom 2,7 og 7,4 millioner standard kubikkmeter utvinnbare oljeekvivalenter. Rettighetshaverne vil vurdere å knytte funnet opp til eksisterende infrastruktur i Trollområdet.

Brønnene ble ikke formasjonstestet, men det er utført omfattende datainnsamling og prøvetaking.

Brønnene ble boret av boreinnretningen Transocean Spitsbergen som nå skal bore undersøkelsesbrønn 34/6-6 S i utvinningstillatelse 554 i nordlige Nordsjøen.

Equinor har en andel på 40 prosent i utvinningslisens 923, mens DNO, Petoro og Wellesley Petroleum har 20 prosent hver.

I en egen melding bekrefter DNO torsdag funnet på Røver Sør-prospektet, hvor brutto ressursestimater estimeres til 17-47 millioner fat oljeekvivalenter. Det opplyses også at partnerne mener at funnet er kommersielt. Sammen med andre nylige funn i området kan Røver Sør komme til å bli knyttet opp til det Equinor-opererte Troll-feltet, noe som også Oljedirektoratet nevnte i sin melding.

–Funn nær eksisterende infrastruktur er viktig for å opprettholde olje- og gassproduksjonen fra norsk sokkel. De trenger mindre volum for å oppnå lønnsomhet og kan hurtig settes i produksjon med lave CO2-utslipp. Nærheten til Troll-feltet og andre funn vi har gjort i området gjør at vi allerede nå kan si at dette er kommersielt og drivverdig, sier Geir Sørtveit, Equinors områdedirektør for Utforskning og produksjon Vest, i melding torsdag.

De seks funnene som Equinor tidligere har gjort i dette området er: Echino Sør i 2019, Swisher i 2020, Røver Nord i 2021, Blasto i 2021, Toppand i 2022, samt Kveikje i 2022.

Equinor viser til at det er usikkerhet knyttet til størrelsen på funnene, men et gjennomsnitt av de ulike estimatene gir et totalvolum på om lag 350 millioner fat oljeekvivalenter. Dette tilsvarer et middels stort norsk oljefelt og er på størrelse med Aasta Hansteen-feltet i Norskehavet.

– Equinor har startet feltutviklingsprosjekter for å kunne utvikle disse funnene på en samordnet måte ved å utnytte eksisterende infrastruktur, i samarbeid med våre partnere. Dette funnet vil bli en del av dette arbeidet, sier Sørtveit.

Den neste letebrønnen i området har fått navnet Heisenberg. Resultatene fra denne ventes i mars. Det er planlagt flere letebrønner i området senere i år.

Egen kommentar: Dette er området og utbyggingen som jeg tror virkelig kan få fart på DNOs oljeproduksjon i Nordsjøen. Hvilke av de seks feltene som er nevnt over er det DNO har eierandel i? Jeg vet om Kveikje, og jeg tror Røver Nord, men har de også i noen av de andre?
Redigert 09.02.2023 kl 15:32 Du må logge inn for å svare
oto1
09.02.2023 kl 15:49 4955

Ja, å stenge ned produksjonen inntil KRG hadde gjort opp for seg ville gjort underverker på DNO's aksjekurs og Kurdistan sin betalingsevne.

Like greit at det ikke er du som bestemmer dette tror jeg vi sier.
STHLM
09.02.2023 kl 16:02 5033

Så trivelig du tenker likt her med utbytte etter presentasjonen. Jeg forventer meg som sagt fortsatt 0,4kr x4 hvis de vil prioritere fortsatte tilbakekjøp av gjeld/aksjer. Blir uansett bra dette!
Tm3P
09.02.2023 kl 16:45 5164

De vil ikke prioritere å kjøpe tilbake gjeld. 2022 var året bondholders ble prioritert, framover er det aksjonærenes sin tur.
STHLM
09.02.2023 kl 17:12 5136

Ja vi ser, de kan gøre alle tre da, litt gjeld hvis tilgjengelig, litt aksjer men førstepri. utbytte.

Ikke vits betale premium for gjeld da rentene går opp heile tiden. Mossa nevnte dette idag, de får bra rente på innestående nå. Jeg tar gjerne 2kr, sier ikke nei til det ;-) hade sjølv prioritert det i ledelsen, få opp tillit og selvfølgelig kursen.
Redigert 09.02.2023 kl 17:18 Du må logge inn for å svare
Tm3P
09.02.2023 kl 18:09 5001

Ja de nevnte vel at det var aktuelt å plukke opp litt gjeld hvis de fikk mulighet til å kjøpe den til rabatt. Men da blir det nok ikke snakk om store volumer.

De sitter med en milliard dollar på bok og har fortsatt en veldig god løpende inntjening, så får min del har jeg tro på minimum $200m i utbytte (2kr pr aksje) og $100-200m til tilbakekjøp av aksjer (10%).
tradecommander
10.02.2023 kl 00:59 4409

Det gir mer mening å øke tilbakekjøpene enn å øke utbytte så lenge DNO verdsettes så lavt. Også med tanke på skatt. Når kursen blir høyere (og kanskje mange aksjer slettet) gir det mer mening med økt utbytte.
nucleus
10.02.2023 kl 08:08 4228

Redusere gjeld er alltid best over tid for DNO. Øke utbytte penger er også viktig. Aksjenærer sine direkte betaling av investert kapital, her er det jo DNO. Få en bedre kurstrigger. Så har vi største satsingen og risikoen Kurdistan. En eller annen ordning må jo til for at ting bedres. Skjerpes iforhold til betalinger og gir mere forutsigbarhet med cashflow/ kontantbeholdning, vedrørende produksjon av olje og gass. Kurdistan har garantert sine utfordringer de også, men kan ikke bruke andres lommebok i det uendelige, uten at avtaler er oppnådd. Hva kan stimulere til økt betalingsmoral ? Større eierandel I fremtidlige oljefelt ? Eierskap i selskapet DNO? Ja, en kan bare lure..men som idag er det definitivt ikke gunstig for DNO sine aksjenærer.
Tm3P
10.02.2023 kl 08:36 4111

Tenker det er grenser på hvor mange aksjer de får tilbakekjøpt på lav kurs. Så tror nye 10% av utestående er mer enn nok.
For oss småaksjonærer er det egentlig samma faen om det er utbytte eller tilbakekjøp da vi i teorien kan bruke utbytte til tilbakekjøp ved å reinvestere det i aksjen.
halvpris
10.02.2023 kl 08:48 4078

Er meg en gåte, at så store volum er omsatt (skiftet eier) på 12-13 kr
Prewia
10.02.2023 kl 09:00 4036

Jaha, på tal om nedskrivningarna
Selskapet melder om nedskrivninger på 641 millioner dollar, tilsvarende 16,1 dollar pr. fat.

Får vi se ordentligt ras o aker BP nu då, detta var ju mycket värre än DNO, som alla ylade om var katastrof