$PGS$ 🦬"Oil Chief Bull Bullesen i Bulleveien 10"🦬

Denne tråden er stengt for nye innlegg.
06.02.2023 kl 19:52
Automatisk lukket grunnet trådens størrelse. (Beklager.)
Slettet bruker
PGS 24.01.2023 kl 14:19 294420

observer009

Opec chief bullish on global oil market outlook as China reopens

Opec sees potential for demand increase in oil markets led by the Chinese demand resurgence.

Al Ghais said he remains concerned about the lack of investments in the oil and gas sector and stressed that up to $12.1 trillion of global investments would be needed by 2045.

“Today we have a natural decline in global oil production and not investing enough for replacing the decline,” he said.

https://www.upstreamonline.com/production/opec-chief-bullish-on-global-oil-market-outlook-as-china-reopens/2-1-1399718

🌊🌊🌊🌊🌊🌊🌊🌊🌊🌊


Kontur

Her vil komme flere oppdaterte analyser. Tror Pareto er like rundt hjørnet. Snakket med en på bordet nå..


🌊🌊🌊🌊🌊🌊🌊🌊🌊🌊


https://www.finansavisen.no/finans/2023/02/06/7983036/abg-sundal-collier-forventningene-er-fortsatt-for-lave

ABG Sundal Collier: Forventningene er fortsatt for lave
Analysesjef John Olaisen spår vedvarende høye olje- og gasspriser. Han liker både de største produsentene og seismikkleverandørene.

– Vi har også en kjøpsanbefaling på PGS, som skal refinansiere gjelden i løpet av de nærmeste månedene, uten å trenge ny egenkapital, fortsetter han.

– Et refinansiert PGS vil fremstå som veldig billig, med en aksjekurs tilsvarende bare rundt fire ganger årets estimerte inntjening, og i tillegg kan neste års utbytte bli hyggelig.


🌊🌊🌊🌊🌊🌊🌊🌊🌊🌊


CAVERN

Jeg har stilt meg følgende spørsmål jeg da:


1. Aker BP skal investere over 200 milliarder de neste årene. Hva betyr det for PGS?
2. Hvor mye skal andre oljeselskap investere de neste årene ? Hva betyr det for PGS?
3. Trenger verden mer energi? Hva betyr i så fall det for PGS?
4. Går det grønne skiftet raskt nok? Påvirker det PGS?
5. Det finnes 15 skip som samler inn seismikk i verden i dag. PGS kontrollerer ½ av de. Er dette positivt for PGS?
6. PGS sjefen sier vi er tidlig i syklusen for oppgang. Hva betyr det for PGS på sikt?
7. Hva betyr svarene på ovennevte spørsmål for den kommende refinansieringen av PGS?
8. Hvilken innvirkning får det for kursen til PGS om refinansieringen går i orden?
Redigert 06.02.2023 kl 18:47 Du må logge inn for å svare
TonyB
28.01.2023 kl 15:05 4054

Har ikke fått tilgang……, vet ikke om det er bevisst eller at det bare tar tid 😊
Redigert 28.01.2023 kl 15:08 Du må logge inn for å svare
Londonmannen
28.01.2023 kl 15:07 4028

Det kommer helt an på hvor mye inntektene stiger gjennom en kombinasjon av økt aktivitet og høyere rater. Mengden av late sales og økt aktivitet på CCS og havvind er også jokere som kan påvirke selskapets inntjening. Prioriteten for selskapet er å få redusert gjelden og oppnå best mulige betingelser for gjelden de skal sitte med. Hvor mye som da blir igjen til utbytte er umulig å si. Men vi ser at ett av finanshusene snakker om kr 2 i 2024. Personlig synes jeg det er veldig optimistisk. Men jeg er blitt positivt overrasket tidligere så man skal aldri si aldri.
TonyB
28.01.2023 kl 15:28 3935

Må gjerne dele litt for oss som ikke har/får adgang😊
Slettet bruker
28.01.2023 kl 15:32 3913

(Har heller ikke tilgang)
Slettet bruker
28.01.2023 kl 15:34 3922

Abseloutely no doubt
ag-3
28.01.2023 kl 15:43 3873

Slettet bruker skrev Ypperlig, Vantage
Det som gnager enkelte hardt nå tror jeg, er følgende: PGS har med det de har levert nå helt klart konstatert at dersom nåværende situasjon fortsetter så vil selskapet få en saftig repricing.

Så ligger fortsatt en relativt høy gjeld der og en mulighet for at olje og gass skal bannlyses pga miljø. Det tror jeg er utopi, men dette og det at enkelte investorer sitter fast/ har satset andre steder gjør at enkelte sitter på sidelinjen.

Det mest irriterende for dem er nok å se alle andre ben som er i startgropa for PGS. Havvind har meldt seg på, mineraler blir stort (glimrende vist av hvalross) og så CCS (som grønnvasker). I tillegg kan det fort dukke opp annet i disse tider. Norge, NATO og forskning mm trenger oversikt/overvåkning/undersøkelser på hva som skjer under overflaten. Vil russiske skip bli brukt fremover... Tror ikke det...

Totalt sett gjør dette PGS til et, etter mitt syn, vanvittig case idag. PGS kan lett gå ATH og mer hvis bare en del av dette slår til. Og svaret har vi relativt raskt. 2024/25 vil mye være klart.

Og derfor tror jeg enkelte er veldig ukomfortabel med at de ikke har kommet seg inn, og ser at denne kan gå kraftig før de er klare.
Redigert 28.01.2023 kl 15:51 Du må logge inn for å svare
GullHårAllOve
28.01.2023 kl 15:44 3869

Veldig bra at noen får frem fakta og sannheter. Han gir seg ikke av den grunn ser jeg. Prøver og prøver med laaaange innlegg tom for argumentasjon å vri seg unna. Patetisk. Usaklig. Uryddig. Og han er moderator. Go figure 🤷‍♂️🤷‍♂️
VantageVolante
28.01.2023 kl 16:26 3716

Ja, Jeg ser at etterhvert som fakta omkring PGS kom på bordet, og ettersom det ble vist at hans "analyse" er temmelig misvisende og uprofesjonell, ville han avslutte diskusjonen plutselig........den han selv startet med nytt innlegg igår.

Go figure......again.

Ser han tidligere har vært under vingene til Espen Teigland, som kan mye om seismikk. Dette var på Teiglands investornytt.no

Kan ikke se at Per Morten Schau har kommet med artikler der på en god stund. Undres hvorfor.........og nå nylig gjorde samme Schau innrykk som moderator på minst 2 aksjesider på facebook, samt vår egen PGS Investor.

Man kan jo spekulere.......
VantageVolante
28.01.2023 kl 16:35 3683

Et utdrag.

Det jeg ikke forstår er at admin i denne gruppa, som jeg har fine erfaringer med i polight-sammenheng, lar pms bruke siden sin for å fronte 2 selskaper, og disse en annen sektor. Og jo, pms prøvde seg i pgs investor. I tillegg påstår han f.eks at det ikke blir gjort seismikk i modne områder der seismikk gjerne er gjennomført tidligere. Jeg prøvde å vise til 4D seismikk, og forklare hva det er da det åpenbart ikke var kjent for pms siden han argumenterte som han gjorde. Jeg viste også til Brasil børsmelding 4D på ca 1 mrd kroner, og børsmelding Equinor 4D rammeavtale. Det kjøres seismikk på norsk sektor hvert år. 4D er "tid". De kjører ny 3D seismikk i områder tidligere dekket av 3D seismikk og sammenligner deretter dataene for å se eventuelle forskjeller i struktur og hydrokarbonvandring. Dette kalles 4D. Han påsto også at de store oljeselskapene heller skviser ut siste rest av eksisterende felt, FRAMFOR å finne nye , som et argument for at seismikk ikke begøves. Det i en tid der nye felt har blitt åpnet regelmessig siste årene. I tillegg trengs seismikk før CCS som f.eks Northern Lights, og det trengs før utbygging av offshore havvind. Fikk nettopp børsmelding på dette, med stor kontrakt. Ergo er PGS nå BÅDE et oljeserviceselskap, OG et fornybart-selskap. Jeg sier ifra, som fagmann offshore ifm f.eks leteboring, når noen påstår de har satt seg inn i seismikk, men serverer informasjon som ikke stemmer, og informasjon som ikke tar med det hele bildet som d.eks 4D, CCS og Havvind. I tillegg er Norge et lite marked for PGS, og antall skip med streamere har siden oljenedturen startet i 2015 blitt redusert fra 60 til ca 15. PGS har mistet alle konkurrentene sine som hadde assets på vannet, som f.eks Polarcus, bortsett fra Shearwater. De 2 deler nå i praksis hele verdens behov for streamerseismikk. I tillegg påsto han at TGS la inn bud på PGS på 5,4 mrd i 2021. Det riktige er at TGS la inn bud på biblioteket til PGS for denne summen, men det ble avvist fordi verdien av et slikt bibliotek er mye høyere enn 5,4 mrd. Børsverdi PGS idag er drøyt 8 mrd. Det minner mer om konkursprising enn prising av et selskap som PGS.
Svar6 tRedigert
Jørgen Pørgen Lund
En liten tileggsopplysning hva gjelder andre bein å stå på for seismikkselskaper som jeg glemte å ta med, i tillegg til CO2-injeksjon og offshore havvind: Havbunnsmineraler. Usikkert hva dette vil føre til, så forskutterer absolutt ingen ting, annet enn at HVIS det satses på dette så trenger man seismikk.
Svar4 tRedigert
Per Morten Schou
Forfatter
Moderator
Jørgen Pørgen Lund Ønsker ikke å starte en ny PGS diskusjon her, og gjenta meg / oss selv til det kjedsommelige. Tenker vi begge har fått våre poeng på bordet i de aktuelle innleggene, så må enhver selv vurdere. Jeg tror ikke på PGS, men det gjør mange andre. Hittil har ingen av de annonserte kursmålene fått rett. Hverken kr.3,50 kr.10,- kr.13,- eller kr.15,- Den som har fått rett siden denne PGS diskusjonen begynte for 2 uker siden er jeg. Punktum finale - Love it or hate it ! Så får vi se hva 2023 bringer.
Svar1 t
Jørgen Pørgen Lund
Per Morten Schou Fått rett i hva? Og her starter vi ingen ny diskusjon, vi fortsetter den du startet basert på ufullstendig og ukorrekt informasjon i din analyse. Hvilken tilnærming har du til beviselige 4D-jobber i milliardklassen som jeg har opplyst om, samt nye og grønne aspekter som seismikk ifm offshore vindmølleparker og carbon capture (CCS,) som PGS nylig har utført (CCS 4 av de 5 områdene world wide som foreløpig er tatt, ifølge PGS) og første jobb vindmøllepark nettopp børsmeldt med ny teknologi? Jeg undres over at intet av disse områdene som genererer milliardinntekter årlig ikke kommer frem i din analyse.


''''''''''''''''''

Jørgen F. Simonsen
Hva er det du har så mye imot PGS? Er det fordi du prøvde å kuppe investor gruppen til PGS for så å kapre medlemmer over til dine egne grupper (som fort ble gjennomskuet) ? eller det faktum at du tar kraftig feil men ikke vil innrømme det? Syns det er utrolig lavmål av en moderator som deg og ikke forholde deg nøytral til et selskap når du i samtlige innlegg har blitt overkjørt på diskusjoner rundt utviklingen til PGS!
Svar14 t
Per Morten Schou
Forfatter
Moderator
Jørgen F. Simonsen Hei Jørgen, og takk for tilbakemelding. Har ikke noe imot PGS, men forsøker å lese og forstå markedet med bredt sidesyn, og ikke minst de ulike meglerhus og de ulike analytikkere med sine meget sprikende kursmål. Blir jo litt intressant å forsøke og forstå PGS bedre når kursmålene som har florert i det siste spriker fra kr. 3,50 til kr. 15,-
Har forøvrig ikke prøvd å kuppe noe som helst, men forsøkte å rydde opp i noen konflikter jeg registrerte i den gruppa du nevner, fordi en bidragsgiver ville slutte pga. dette. Til din orientering er jeg den første til å reise meg opp om jeg oppdager at folk ikke evner å oppføre seg. Dette ble besvart med et meget kritikkverdig innlegg fra en moderator / admin i gruppa, som ikke hører hjemme noe sted, og jeg ble blokkert.
Med slik oppførsel, og i et slikt regime, så sloss selv guder forgjeves mot idioter.
Forøvrig bør man skille på en moderatorrolle, en privatperson, og ikke minst evne å skille på person og sak. Hvilket er elementære regler i enhver diskusjon eller forhandling, enten denne foregår i et lukket eller offentlig rom.
Kan være et bilde av tekst
Svar9 tRedigert
Jørgen Pørgen Lund
Jørgen F. Simonsen Som vi 2 vet, og flere med oss, startet pms sin karriere på pgs investor ved å snike inn kritiske innlegg om seismikk og positive innlegg om SOFF. Så ville han, under påskudd av å komme inn og rydde opp, bli moderator. Han ble gjennomskuet, og hivd ut og kalt for en sleip ål av admin på siden. Språket var gjerne ikke av det beste sort fra admin, det er vi enige om. Men at pms har en agenda, det skjønte de fort.
Svar5 t
Per Morten Schou
Forfatter
Moderator
Jørgen Pørgen Lund Da har vi tydelig en ulik opplevelse av hendelelsesforløpet.
SOFF (eller andre) selskaper ble forøvrig aldri nevnt av meg der, men til sammenligning må dere gjerne søke på samtlige børsnoterte selskaper i sektoren i SOFF gruppa, om det skal være et poeng.
Ha en fin deg.
Svar5 t
Jørgen Pørgen Lund
Per Morten Schou Det kan godt hende vi har, uten at det betyr så mye. Men at vi har fundamental forskjellig tilnærming til seismikk generellt, og PGS spesiellt, betyr noe.
Svar5 t
Per Morten Schou
Forfatter
Moderator
Jørgen Pørgen Lund Sant det, og uenighet er bra. Da kan engasjerte fortegn få opp gode diskusjoner, og alle variabler på bordet.
Svar1 t
Jørgen Pørgen Lund
Per Morten Schou Stemmer. Hvilken tilnærming har du til beviselige 4D-jobber i milliardklassen som jeg har opplyst om, samt nye og grønne aspekter som seismikk ifm offshore vindmølleparker og carbon capture (CCS,) som PGS nylig har utført (CCS 4 av de 5 områdene world wide som foreløpig er tatt, ifølge PGS) og første jobb vindmøllepark nettopp børsmeldt med ny teknologi? Jeg undres over at intet av disse områdene som genererer milliardinntekter årlig ikke kommer frem i din analyse.
Svar1 t
Per Morten Schou
Forfatter
Moderator
Jørgen Pørgen Lund Er ikke så opptatt av 4D isolert sett i dette. Blir som å tilby noe helt unikt, når spørsmålet er om mange i markedet vil ha og trenger det, med tilhørende kostnadsbilde. Som tidligere nevnt, svarte jeg at det hjelper ikke med en mil… Se mer
Svar1 t
Jørgen Pørgen Lund
Per Morten Schou Tilbakemeldinger til meg er absolutt ikke at de går lei. 4D er ikke unikt, det er 2 stk 3D undersøkelser etter hverandre og er noe F.eks Equinor benytter mye på norsk sektor. Du har rett i at etter oljekrakket i 2015 har seismikkbåter ligger uønsket mye til kai. PGS hadde halve flåten til kai så sent som i Q1 2022. Nå derimot, er dette snudd på hodet. Og for PGS hjelper milliardkontrakter når alternativet ville vært og ligget til kai. Kursmålet er ikke som du sier, en hold 50% under dagens nivå. Gjennomsnittlig kursnivå er over 10, og det er flere kjøp enn hold. Så påstand fra deg er igjen feil, og det er lett for leserene her å ettergå dette.
Svar1 t
Per Morten Schou
Forfatter
Moderator
Jørgen Pørgen Lund Jeg snakker ikke om PGS. Jeg skrev selskap xxx med referanse til de aktuelle innlegg. Du blander kortene. Dette blir uoversiktlig og rotete når du trekker inn moment, som er utfyllende diskutert andre steder.
Lykke til med PGS
Skal du diskutere dette videre nå, så blir det uten meg.

Jørgen Pørgen Lund
Per Morten Schou Ja, jeg tenker diskusjonen såvidt er startet, og nå uten deg. Og jo, du snakket om PGS i ditt siste innlegg ved at du nevner 4D som noe du ikke er opptatt av, selv når jeg har vist at 4D for PGS bidrar til årlige milliardinntekter. Men da fortsetter vi uten deg, det er ok for meg.


''''''''''''''''''








VantageVolante
28.01.2023 kl 16:36 3696

Daniel Baade
Merker det blir veldig useriøst med disse postene. Ser absolutt ikke poenget med å måtte fremheve seg selv hele tiden, virker som det er en tilstand inne bildet her som eneste forklaringen på gjentatt snikskryt over egen prestasjon. Noe som selvsagt hadde vært lov om man også tok med det man bommet grovt på, men det blir selvsagt ikke nevnt.
PGS har vel forøvrig hatt en veldig fin utvikling siste året på 370% og snaue 23% i januar. Hvis det advarsel mot grønne tall skjønner jeg godt at det legges ut en post for å hylle seg selv 😁
Svar4 t
Per Morten Schou
Forfatter
Moderator
Daniel Baade Takk for tilbakemelding, men les gjerne hele innlegget først, og spesielt siste avsnitt vedr. flykræsj.
PS: Skal si i fra når jeg trenger din "legeerklæring", og skal heve meg over å sende en diagnose i retur, men takk for at du lager litt liv i kommentarfeltet.
Forstår forøvrig ikke hvor du får 370% i fra, men det skyldes kanskje noe som har med en virkelighetsopplevelse å gjøre 😜
God helg !
Kan være et bilde av tekst som sier 'Historisk avkastning Periode 1 mnd +/-% 3 mnd 34,21% Hittil i ảr 33,69 1 ar 23,11% 3 ảr 101,26 -57,13%'
Svar2 t
Jørgen Pørgen Lund
Per Morten Schou Igjen kommer du med uriktige påstander om PGS. PGS har gått tett på 370 % siste år. Men det har sammenheng med at for 1 år og få dager siden, stupte kursen fra 4_tsllet til 1-tallet da de kommuniserte til markedet at de slet med låneforpliktelsene på Q4 2022. Dette har løst seg i ettertid, men det kommer ikke frem i analysen din.
Kan være et bilde av tekst som sier 'ORDRE OVERFORPENGER OVERFO MELDINGER 4 Nordnet PGS 17:15:00 Oslo Bors Valuta NOK Siste 8,630 Kjop 8,485 Utvikling dag -1,71% -0,150 Selg 8,700 Hoy 9,000 Lav 8,450 Omsetning (Volum) 27 896 349 Kjop Selg Oversikt Om selskapet 1 min 9 8,8 09:00 12:00 1m +27,95% 3m +29% 15:00 6m +26,91% iảr +23,11% 1ảr +369 24% 3ảr -54,32% Ordredybde Antall Stengt'
Svar1 t
VantageVolante
28.01.2023 kl 16:40 3701

Startinnlegget er under. Ser nå at andre innlegg og poster omkring PGS den senere tid, er slettet.

Per Morten Schou
Moderator
· 19 t ·
Iht. Helge-regelen, og ikke minst de siste dagers diskusjoner angående seismikk og PGS, så tillater jeg meg å servere et innlegg med en advarende finger, og det jeg vil definere som passende ironi.
For å ta det første først, så håper jeg at mange lærer mye av disse diskusjonene, at tunnelsyn og flokkmentalitet er farlig i enhver aksje, samt at kursmål kan være så mangt. Få alle flaggene på bordet, og diskuter disse saklig, for så å unngå og smelle på et undervannsskjær, bør være en anbefaling. Takk til alle som evner å diskutere på sak, og ikke person.
Så litt ironi for de som har fulgt med:
Husk at det er viktig å holde seg fast i utforbakker, og ikke i oppoverbakker. Noen "traff godt" der for en gangs skyld, og jeg tillater meg å snu ulikhetstegnet fra et innlegg, som ble forsøkt postet tidligere i dag. Bruker derfor en rød rettepenn, og snur dette fra et PMS < PGS🎯 til 🎯PMS > PGS
For når hele hylekoret hausser hemningsløst i alle kanaler og medier, stod 1 mann med noen få følgere og sine røde flagg godt plantet i bakken, og fikk rett IGJEN.
Mitt personlige kursmål på PGS er, som tidligere nevnt, et tilnærmetlik på stedet hvil uten at det skal være førende for noen. Sistnevnte fordi du alltid skal gjøre egne vurderinger og valg.
Still spørsmål, delta i diskusjoner og del av egen kompetanse og erfaring - Gi av deg selv, og gjerne med et snev av selvironi.
God helg til alle, uansett hvilket fortegn du måtte bære på.
Årets vinnerfavoritter 2023:
SOFF, 5th / IDGAF, GAN og Seaway7 i en ikke prioritert rekkefølge.
Profession vinnere 2021:
3dje plass med 5th
Profession vinnere 2022:
1ste plass med SOFF
Spådde børsfall / kjølende poteter:
MPCC og BCS
Flykræsj da jeg ikke klarte å forutsi de ulike virusvariantene: FLYR
VantageVolante
28.01.2023 kl 16:47 3704

Annen tråd på Aksjeforum:

Per Morten Schou
Moderator
· 19 t ·
Iht. Helge-regelen, og ikke minst de siste dagers diskusjoner angående seismikk og PGS, så tillater jeg meg å servere et innlegg med en advarende finger, og det jeg vil definere som passende ironi.
For å ta det første først, så håper jeg at mange lærer mye av disse diskusjonene, at tunnelsyn og flokkmentalitet er farlig i enhver aksje, samt at kursmål kan være så mangt. Få alle flaggene på bordet, og diskuter disse saklig, for så å unngå og smelle på et undervannsskjær, bør være en anbefaling. Takk til alle som evner å diskutere på sak, og ikke person.
Så litt ironi for de som har fulgt med:
Husk at det er viktig å holde seg fast i utforbakker, og ikke i oppoverbakker. Noen "traff godt" der for en gangs skyld, og jeg tillater meg å snu ulikhetstegnet fra et innlegg, som ble forsøkt postet tidligere i dag. Bruker derfor en rød rettepenn, og snur dette fra et PMS < PGS🎯 til 🎯PMS > PGS
For når hele hylekoret hausser hemningsløst i alle kanaler og medier, stod 1 mann med noen få følgere og sine røde flagg godt plantet i bakken, og fikk rett IGJEN.
Mitt personlige kursmål på PGS er, som tidligere nevnt, et tilnærmetlik på stedet hvil uten at det skal være førende for noen. Sistnevnte fordi du alltid skal gjøre egne vurderinger og valg.
Still spørsmål, delta i diskusjoner og del av egen kompetanse og erfaring - Gi av deg selv, og gjerne med et snev av selvironi.
God helg til alle, uansett hvilket fortegn du måtte bære på.
Årets vinnerfavoritter 2023:
SOFF, 5th / IDGAF, GAN og Seaway7 i en ikke prioritert rekkefølge.
Profession vinnere 2021:
3dje plass med 5th
Profession vinnere 2022:
1ste plass med SOFF
Spådde børsfall / kjølende poteter:
MPCC og BCS
Flykræsj da jeg ikke klarte å forutsi de ulike virusvariantene: FLYR

Ståle Gulestøl
Det jeg lurer mest på er hva du egentlig har mot PGS, hvorfor gnager det sånn på deg? Før du svarer; ikke svar som du pleier at du bare formidler informasjon og at ingenting må være personlig. Den er gått ut på dato
Svar2 d
Per Morten Schou
Forfatter
Moderator
Ståle Gulestøl Hei Ståle !
Har ikke noe imot PGS, men forsøker å lese og forstå markedet med bredt sidesyn, og ikke minst de ulike meglerhus og de ulike analytikkere med sine meget sprikende kursmål. Blir jo litt intressant å forsøke og forstå PGS bedr… Se mer
Svar2 d
Jørgen Pørgen Lund
Per Morten Schou Siden du nevner SP1, synes jeg det skal nevnes at de nettopp oppjusterte fra 8,6 til 10 og kjøp. Hva synes du om dagens presentasjon, regner med du har sett den inkl CMD
Svar1 d
Jørgen F. Simonsen
Utrolig innsnevret vinkling når en ikke tar med at de meglerhusene som dømmer det sønder og ned enten har egeninteresse av å kjøpe seg kraftig opp i selskapet (DNB global er 4. største eier i PGS) eller ønsker å selge seg helt ut av denne ”skitne bransjen” som de kaller oljebransjen (Danske bank). PGS har vist i samtlige kvartal nå at de leverer og at markedet blir strammere og strammere! Hvor mye mer med t-skje må man egentlig ha?
Svar2 d
Per Morten Schou
Forfatter
Moderator
Jørgen F. Simonsen Sparebank 1 Markets er til orientering ikke DnB...
Forøvrig så skal det være vanntette skott mellom kontorene i DnB, og forøvrig alle andre meglerhus i Norge, som er underlagt et stengt lovverk iht. hva som kan oppfattes som forsøk p… Se mer
Svar2 d
Jørgen Pørgen Lund
Per Morten Schou Godt å se du er enig med SP1, at de jekker opp kursmål fra 8,6 til 10 og kjøp.
Svar1 d
Per Morten Schou
Forfatter
Moderator
Jørgen Pørgen Lund Ja aksjer er ferskvare, og mye kan snu på timer, og i hvertfall slik verden nå er rigget. Bare å holde seg fast.
Svar1 d
Jørgen Pørgen Lund
Per Morten Schou Absolutt. Seismikk kommer sist i syklusen, men er naturligvis giret. Ved dårlige tider er samme bransje utsatt. Så her gjelder det å følge med på det sykliske, det er sikkert. Bare å holde seg fast som du sier, nå også innen seismikk.
Svar1 d
Ståle Gulestøl
Jeg tar med denne også som kom i dag. SKal ikke bare se blå himmel, men positivt er det
ABG Sundal Collier… Se mer
Svar2 dRedigert
Ståle Gulestøl
ABG Sundal Collier
Utsikter til utbytte
Med et refinansiert PGS og en sterk fri kontantstrøm tror vi markedet i annen halvdel av 2023 kan begynne å snakke om utbytte i PGS. Hvem hadde trodd det for et år siden? Når balansen er fikset, kan man igjen fok… Se mer
Svar2 d

Magnus Jarl Midtvoll
Men 5pg som er megadyr om en ser på regnskapene er superbra? 😛
Svar2 d
Per Morten Schou
Forfatter
Moderator
Magnus Jarl Midtvoll Markedet bestemmer til enhver til hva som er riktig mcap uansett selskap. Jeg styrer "dessverre" ikke disse nivåene. Forstår forøvrig ikke hva 5PG har med dette å gjøre, men takker for engasjementet.
Svar2 d
Magnus Jarl Midtvoll
Per Morten Schou ja, markedet bestemmer, ikke smb1 eller du
Svar1 d
Jørgen Pørgen Lund
Magnus Jarl Midtvoll Og markedet bestemte idag at de var fornøyd med pgs, og sendte kursen greit opp på svimlende høyt volum. Bare i sluttauksjonen gikk det unna aksjer for ca 20 millioner kroner, og kursen gikk opp fra 8,64 til 8,78. Hva sier du til det, Per Morten Schou?
Svar1 d
Per Morten Schou
Forfatter
Moderator
Jørgen Pørgen Lund Som jeg svarte deg annet sted: Aksjer er ferskvare, og mye kan endres på timer. Bra at omsetningen er høy. Desto høyere omsetning, desto mer riktig prising uansett hva et meglerhus (eller jeg) måtte mene. Jeg er kun en enkel småspare… Se mer
Svar1 d
Jørgen Pørgen Lund
Per Morten Schou Hei. Hva mente du med "sist gang et felt ble åpnet på norsk sokkel var i 2013, og før det igjen 20 år tilbake i tid"?
Svar1 d
Per Morten Schou
Forfatter
Moderator
Jørgen Pørgen Lund Jeg har skrevet om det her:
https://www.facebook.com/groups/Aksjeforum/permalink/3450549858561158/
Svar1 d
Jørgen Pørgen Lund
Per Morten Schou Finner ikke svar på spørsmålet mitt der. Jeg spør, da mange felt er åpnet etter 2013. Hvis du mener åpnet, som satt i produksjon. Eller åpnet, som i foretatt leteboring. Eller åpnet, som i foretatt seismiske undersøkelser. Forøvrig er … Se mer
Svar1 d
Jørgen Pørgen Lund
Har forøvrig jobbet på rigg, snart 50 i tallet inkl plattformer, siden 1998. Kom nettopp hjem fra leteboring i Barentshavet, for Goliat-lisensen (Vår Energi/Equinor
Svar1 d
Per Morten Schou
Forfatter
Moderator
Jørgen Pørgen Lund Kilde:
https://www.aftenbladet.no/.../svs-oljeseier-betyr-at-alt...
Hilde Øvrebekk: SVs «olje­seier» betyr at alt fort­setter som før
AFTENBLADET.NO
Hilde Øvrebekk: SVs «olje­seier» betyr at alt fort­setter som før
Hilde Øvrebekk: SVs «olje­seier» betyr at alt fort­setter som før
Svar1 d
Jørgen Pørgen Lund
Per Morten Schou Ja, men du blander "områder" med "felt" som du skriver. Jeg har selv vært med på utallige letebrønner i Barentshavet, noen av dem i nærheten av eksisterende felt (som snøhvit, Castberg og Goliat) andre i nye områder. (Wild Cats). Det er kjørt mye seismikk i Barentshavet de senere år, og det kjøres i Nordsjøen /Norskehavet regelmessig. Uansett så betyr det som skjer på norsk sokkel ikke allverdens for seismikkbransjen, som i hovedsak består kun av 2 selskap. (Pluss noe tgs, men de er uten assets). Så, at nytt område for leteboring utsettes til 2026 betyr forsvinnende lite for seismikk. Det letes forøvrig jevnt hvert år, i 2023 trur jeg det er planlagt noen og 20 letebrønner på norsk sokkel. Det er også planlagt seismikk på norsk sokkel 2023.
Svar1 d
Jørgen Pørgen Lund
Et eksempel på wild cat var "Korpfjell". Det ligger så langt nordøst man kan komme. 2t med helikopter nordøst for Kirkenes. Helt på grensa mot Russland, og så langt nord vi har lov til å bore. Trur det var rett over 73 grader nord, på høyde med Bjørnøya
Svar1 d
Per Morten Schou
Forfatter
Moderator
Jørgen Pørgen Lund Jeg blander ingenting, men oppgir kilde som svar på at det ikke er åpnet et nytt felt på Norsk sokkel siden 2013, og før det igjen må vi 20 år tilbake i tid. I min verden består Norsk sokkel i all hovedsak av såkalte modne områder, som allerede er godt dekket med seismikk, men hvor det naturlig må prøvebores for å se om "kart stemmer med terreng".
Svar1 d
Jørgen Pørgen Lund
Per Morten Schou Nei, det står OMRÅDE!!!!!!!!!
Svar1 d
Jørgen Pørgen Lund
Per Morten Schou Et FELT er et felt, altså et sted det produseres fra eller blitt påvist hydrokarboner.
Svar1 dRedigert
Jørgen Pørgen Lund
Per Morten Schou Og nei, norsk sokkel består ikke stort sett av modne områder. Barentshavet og Norskehavet er svært, og er foreløpig spredt utbygd. Og nei, det er ikke foretatt seismikk som kvalifiserer til "godt dekket". Sørpå kja, nordpå nei. Dessute… Se mer
Svar1 d
Jørgen Pørgen Lund
Altså 15-16 båter totalt world wide. Av 2 selskap. Shearwater og PGS
Svar1 d
Per Morten Schou
Forfatter
Moderator
Jeg setter en strek her, og takker for en god meningsutveksling. Vi får se hva fasiten blir i 2023 and beond.
Svar1 d
Stian Midling Tronstad
Per Morten Schou er vel ikke mindre en 28 felt som er satt i produksjon fra 2014. Og 3 felt som er funnet i fra 2013- som er satt i produksjon.
Men du mener vel antall nye blokker som er blitt tildelt?
Kilde: norsk petroleum.
Er vel en fordel å kjenne til forskjellen på det mest grunnleggende.
Svar1 d
Per Morten Schou
Forfatter
Moderator
Stian Midling Tronstad Jeg har gjort hjemmeleksa, men ser flere her i en herlig smørje blander sammen felt, områder og blokker. Hovedpoenget er at nesten hele den Norske sokkelen, og mange andre havområder world wide, allerede har gjennomført seismikk. Vi vet hva som er det nede, på såkalte MODNE felter / områder / sokkeler, eller hva annet man ønsker å benevne disse som. Jeg har stått alene mot hausserøkla før i flere selskaper, og tror på det samme igjen. Slik flere nå hausser alt helt på tryne i min verden, så ser jeg bare røde flagg over hele linja. Kom ikke til meg å klag i kommentarfeltet etterpå, om mange nå brenner sine fingre. En bjellesau som stikker nå, eller 1 fond, så er det rett ned kjellertrappa. Lykke til - Dere vil trolig trenge det. Jeg får sitere en gjenganger i forumet her nå: Aldri feil å ta gevinst !
VantageVolante
28.01.2023 kl 16:49 3797

forts......

Svar1 d
Stian Midling Tronstad
Per Morten Schou aldri feil å ta gevinst. Og aldri feil å gjøre sine egne meninger.
Men om en har tenkt å ha noe gjennomslag for den "analysen på det fundamentale" så er det en fordel å ha ordbok rett vei. Ellers forsvinner en del av troverdigheten.
Om du har gjort hjemmeleksa som du sier, så ser du at i artikkelen som du legger ved, at selv der står det att det er NYE områder som ikke er tildelt siden 2013. Men de store selskapene er fornøyde med TFO'er, som det stadig gjøres nye funn i.
Om de alt vet hva som er der nede, så hadde vel alt hvert funnet for lengst.
Teknologien går videre, og man finner nye felt på plasser man har lett før.
Er nå å seiler rundt på en del av de gode gamle feltene, og rett som det er dukker det opp seismikk skip. Så det er stor aktivitet, i alle ledd.
Og som skrevet lengre oppe, det foregår aktivitet i hele verden, for energi mangelen er ett faktum.
Om PGS er selskapet som skal gå i skyene er jeg ikke sikker på, men de har potensialet fordi markedet er der.
Alle aksjer er risiko, og alle kjøp og salg er egne valg. Stol aldri på en kjeft, for alle har sine ønsker 😉
Svar1 d
Ole Johan Aune
Per Morten Schou Nei,det er åpnet mange felt siden,og på toppen av alt,megafeltet JOHAN SVERDRUP! Forøvrig blir det skutt seismikk i modne områder også,fordi dagens seismikk er så mye bedre enn den gamle, og i tillegg er det 4D seismikk på feltene,spesielt de store feltene....
Svar1 d
Per Morten Schou
Forfatter
Moderator
Ole Johan Aune Alt dette er ok, men det er flere men. Miljøavtaler osv holder veldig igjen på hvor langt vi skal dra denne strikken denne gang. Fra banker til oljeselskaper, seismikk og supplyselskaper burde være kloke av skade etter 2014. Se eksempel på nybygg, og jeg skal ikke nevne nisje: Nybygg er fraværende mye fordi banker IKKE vil finansiere et nybygg på noe som skal vare i flere 10år. Vi vet ikke hvordan verden ser ut offshore spesielt etter 2025. Olje og gass skal "bort". Hva som vil evne å erstatte disse energikildene gjenstår å se, men trolig en kombinasjon av mange ulike, fra havvind til vannkraft og atomkraft osv. Det er også omfattende kritikk mot Norge pga vår posisjon og miljøansvar i alt dette, selv vi i en nåsituasjon har et spesielt ansvar med å forsyne Europa med energi, men hvor lang er den strikken...!?! Jeg tror ikke denne rekylen vil vare lenge. Vi er allerede langt på vei for å fase ut hele Russland iht. energileveranser på hvor lang tid da ! Kun 1 år.
Når ingen vet hvor lenge dette vil vare, ja da skviser vi ut det vi kan på det vi har, og / eller i nærheten av eksisterende infrastruktur på havbunnen. Jeg tror således ikke på et stort behov av nye felt / områder osv. som vil trenge mye av alt i dette. Det er kort fortalt min vurdering av mange variabler, så må andre gjøre sine.
Svar1 d
Ole Johan Aune
Per Morten Schou Dette er jeg enig i,i store trekk. Men PGS er uansett en tradingaksje av en annen verden,på godt og ondt!
Svar1 d
Per Morten Schou
Forfatter
Moderator
Ole Johan Aune 🎯
Svar1 d
Jørgen Pørgen Lund
Per Morten Schou Jupp. Fair å være uenig om tidsaspektet her. Jeg er av den oppfatning av at sålenge prognosene for høy oljepris er tilstede, og oljeselskapene spruter så mye cash at de ikke helt vet hvor de skal gjøre av dem, så er markedet for offshoreaksjer generellt, bull. Dette er også i samsvar med signalene PGS ga igår, og jeg tenker at de har noe mer infokilder enn noen her inne.
VantageVolante
28.01.2023 kl 16:51 3818

forts.....

Alt som ikke heter SOFF og 5PG er negativt å eie ifølge Per😂
Svar1 d
Arne Løvlid
Per Morten Schou Skal støtte deg litt her, PGS har utrolige 930 millioner aksjer -nesten en milliard aksjer ute i markedet. Se på omsetning, inntjeningsevne, evne til å betjene gjeld, del dette pr.aksje.... klarer ikke helt å se gull akkurat nå, det skrives mye om at oljeselskapene skal leite etter mer olje. Personlig tror jeg at oljeselskapene har fokus på å utnytte/ presse mer ut av eksisterende felt- dette krever oljeservice som rigger og supply mer en seismikk vil jeg tro.
Svar1 d
Per Morten Schou
Forfatter
Moderator
Arne Løvlid Takk for et reflektert svar.
Forsøker å følge denne sektoren etter beste evne, men tydelig vanskelig å få gode og saklige tilbakemeldinger. OKEA et annet selskap det er verdt å følge i alt som skjer, og et godt eksempel på hvor mye man er villig til å gjøre for å vri ut de siste dråpene fremfor å åpne nye felt som vil kreve enorme investeringer iht. infrastruktur osv.
https://www.paretosec.no/.../okea-finner-verdi-der-andre...
Pareto TV
PARETOSEC.NO
Pareto TV
Pareto TV
Svar1 dRedigert
Jørgen Pørgen Lund
Per Morten Schou Ja, du vet det har jo ikke blitt åpnet nye felt på lenge vettu. Johan Sverdrup er det ikke mye penger i, det krever jo så enorme investeringer. Samme med Johan Castrup. Eller Aasta Hansteen for den del. Eller de 10-talls nye felt som e… Se mer
Svar1 d
Arne Løvlid
Jørgen Pørgen Lund Hva mener du med at det ikke er mye penger i Johan sverdrup?
Her må jeg ha forklaring, for om jeg skal ta deg seriøst eller ikke.
Svar1 d
Per Morten Schou
Forfatter
Moderator
Arne Løvlid Er spent på svaret.
Fase 2 ble åpnet så sendt som 15ende desember 2022 - 1 måned siden !
Den gjennomsnittlige breakeven-prisen for nye oljeprosjekter ligger på rundt 47 dollar pr. fat. I 2014 var det nødvendig med en oljepris på nær 100 do… Se mer
Johan Sverdrup
EQUINOR.COM
Johan Sverdrup
Johan Sverdrup
Svar1 d
Arne Løvlid
Per Morten Schou ja, det er helt sprøtt å den installasjonen genererer penger.
Svar1 d
Jørgen Pørgen Lund
Arne Løvlid Det var ironi. Sverdrup står idag for massiv inntekt til lisenshaverne og den norske stat. Ironi fordi det hørtes ut på pms at oljeselskapene ikke var så ivrige på å finne og åpne nye felt, men heller kjører Okeamodellen. Det er faktisk pås… Se mer
Svar1 dRedigert
Per Morten Schou
Forfatter
Moderator
Jørgen Pørgen Lund Jeg kommer også med litt ironi senere i dag iht. Helge-regelen.
Takk for meningsutveksling så langt.
Svar1 d
Jørgen Pørgen Lund
Per Morten Schou Ok. Da kan vi igrunn sette Okea-kommentaren din og påstanden om siste dråpe FREMFOR nye felt på ironikontoen. Det er godt å se du faktisk ikke mente det du skrev.
Svar1 d
Per Morten Schou
Forfatter
Moderator
Jørgen Pørgen Lund OKEA var ikke ment som ironi fra min side. Har fulgt dem en stund, og en jaktkamerat er tungt lastet der, så mange intressante diskusjoner har det blitt rundt leirbålet. Denne kom også akkurat:
https://www.paretosec.no/pareto-tv/oke… Se mer
Pareto TV
PARETOSEC.NO
Pareto TV
Pareto TV
Svar1 d
Per Morten Schou
Forfatter
Moderator
Jørgen Pørgen Lund Kan virkelig også anbefale denne:
https://www.facebook.com/groups/Aksjeforum/permalink/3451461685136642/
Svar1
Jørgen Pørgen Lund
Per Morten Schou Ja, jeg og er positiv til dem. Men det var ikke det som var poenget, poenget var din påstand om at oljeselskapene generelt velger siste dråpe fremfor nye felt, ergo ikke behov for seismikk. Seismikk, rigg, oljeservice og supply skal gå hånd i hanske i forhåpentligvis mange år fortsatt, og er alle gode investeringsmuligheter idag. Man trenger ikke være kritisk til for eksempel seismikk om man samtidig er positiv til supply, og vice versa.
Svar1 d
Arne Løvlid
Jørgen Pørgen Lund denne kommentaren liker jeg også. Så tror jeg kansje både jeg og Per Morten Schou er litt bortskjemte på forventet avkastning. Har fulgt Per morten siden januar 2022, kjøpte soff på 7 kr. Solgte på 29/31. Handler Havila på 10.5, solgte nå 1/3 på 21, handlet Eiof på 11- Har også 1.2% av hele Geos. Men at folk er fornøyde med 20-30% avkastning forstår jeg godt. 😀
VantageVolante
28.01.2023 kl 16:53 3820

forts....

Jørgen Pørgen Lund
Arne Løvlid En god del av jobbene for f.eks PGS er 4d oppdrag. Milliardkontrakten i Brasil som nettopp kom, der PGS så seg nødt til å ta ut et skip fra cold stack for å klare å levere, er et eksempel på dette. 4d betyr "tid". De kjører ny runde seismikk i et område tidligere dekket av 3d seismikk, for at oljeselskapene skal kunne se forandringer i strukturen/emigrering av hydrokarboner over et gitt tidsrom. Det samme foregår også på norsk sokkel hyppig, og skal også foregå i 2023. Så jo, seismikk kreves i ditt eksempel også.
Svar1 d
Jørgen Pørgen Lund
Kan være et bilde av tekst som sier 'web.oslobors.no OSLO BORS NewsWeb PGS ASA Sok meldingstittel PGS ASA SOK Tid 1.2023, 08:00:00 MeldingsID 580592 UtstederID PGS Marked Oslo Bors Kategori ANNEN INFORMASJONSPLIKTIG REGULATORISK INFORMASJON Informasjonspliktige opplysninger Lagringspliktig melding Del melding f Vis melding opprinnelig storrelse Equinor Extends Multiyear ework Agreement with PGS Fram- January 24, 2023, Oslo Norway: Equinor has option extend framework agreement entered March 2021 by additional years. The framework greement covers 4D monitoring surveys the Norwegian and the continental shelf. apart agreement, 2-year options which one option has now been exercised. From the current agreement PGS will acquire 4D survey the Gullfaks field'
Svar1 d
Jørgen Pørgen Lund
Her et eksempel på annet seismisk arbeid på norsk sokkel 2023
Ingen bildebeskrivelse er tilgjengelig.
Svar1 d
Jørgen Pørgen Lund
4D i Brasil, som jeg snakket om. Ca 1 mrd kr. Dagratene er nå ca 300000 usd sies det fra analytikerhold, uten at jeg kan gå god for det tallet.
Kan være et bilde av tekst
Svar1 d
Arne Løvlid
Jørgen Pørgen Lund Per Morten Schou ikke bare PGS som driver med 4D, båtene til EIOF kan vist også brukes.
https://www.oedigital.com/.../494705-seismic-firm-pxgeo...
Seismic Firm PXGEO Charters Eidesvik Offshore's 'Subsea Viking'
OEDIGITAL.COM
Seismic Firm PXGEO Charters Eidesvik Offshore's 'Subsea Viking'
Seismic Firm PXGEO Charters Eidesvik Offshore's 'Subsea Viking'
Svar1 d
Jørgen Pørgen Lund
Arne Løvlid Joda, men dette er nodeseismikk for små lokale forhold.
Svar1 d
Ole Johan Aune
Arne Løvlid Nei,de bruker faktisk seismikk til det også, 4D, som PGS er ganske store på, bl.a. i Nordsjøen....
Svar1 d
Jørgen Pørgen Lund
Ole Johan Aune Ja. Ref forlengelsen av 4D rammeavtalen med Equinor som ble børsmeldt for ikke lenge siden.
Svar1 d
Per Morten Schou
Forfatter
Moderator
Ole Johan Aune Veldig bra det 👍 Solstad gikk også inn på en stor kontrakt med Equinor nå på over 5 lange år pluss opsjoner. Men den kontrakten alene ikke nok til å forsvare dagens mcap. Jeg er avventende til Q4 og min. Q1 / Q2 før vi kan se om selskape… Se mer
Svar1 d
Jørgen Pørgen Lund
Per Morten Schou Heier på Solstad. Gode gamle norske offshore-rederier. Håper de får det til, hvilket jeg trur pga kommende potensiellt laaaaaange oppgangstider innen bransjen, trigget av stabiø høy oljepris. Oljeprisen er nøkkelen til ALT vi håper på.
Svar1 d
Per Morten Schou
Forfatter
Moderator
Jørgen Pørgen Lund Men jeg forstår fortsatt ikke hvorfor de ikke har flagget ut. Begynner å bli mange år siden mange rederier gjorde det. Jeg tror av flere årsaker at det forberedes en fusjon, og at utflagging kan bli en vei å gå for å unngå konkurransetilsynet. Vi får se ! Men det skjedde mye intressant 13.05.22 og 01.12.22 for den som fulgte med OG gravde litt, samt har fulgt med på årsaken til at Røkke, JF og LPS fikk en advarende finger fra den etaten i fjor. Ikke 1 gang, men 2 ganger faktisk.
Svar1 d
Per Morten Schou
Forfatter
Moderator
Ole Johan Aune Det er i hvertfall ikke tilfeldig at kursen ligger der den ligger nå.
Merk deg datoene, og til hvilken pris.
Følg også med hva som skjer fra kl. 15:00 og utover nesten hver dag. Se spesielt 15:02 den 25/1 som et eksempel.
Kan være et bilde av tekst som sier 'N0000300 INTRADAG PRIS 28,00 27.90 27.90 27.90 27.90 2022- 12-01 HANDELSID 1JGRB4QQX 1JGRB4QQW 1JGRB4QQV 1JGRB4QPH 1JGRB4Q0X 1JGRB4QOH CI7EP067 1JGRB4QM4 1JGRB4QLY 1JGRB4QLX 1JGRB4QKX 2022-11-30 TID 13:31:48 13:31:46 13:31:46 13:30:37 13:29:46 13:28:55 13:28:14 13:28:04 13:27:58 13:27:58 13:27:36 13:26:30 TYPE VOLUM 1000 Exchange Continuous Continuous 275 Exchange Continuous 925 Exchange Exchange Continuous 270 270 Exchange Continuous 269 Exchange Continuous 3750 000 OffBook On Exchange 266 Exchange Continuous Continuous 60 Exchange Exchange Continuous 1740 200 Exchange Continuous Continuous 60 Exchange Exchange Continuous 191 Eychange Continuous 40,3365 27. 27.90 27,90 27.90 27.90'
VantageVolante
28.01.2023 kl 16:54 3935

forts.....

Joakim Hellenes
Jeg synes det er fascinerende hvor mye personlig misnøye man kan møte gjennom å dele informasjon og egne vurderinger! 🤓 Takk for jobben du gjør, Per Morten Schou
Svar1 d
Jørgen Pørgen Lund
Joakim Hellenes I mitt tilfelle er det ikke personlig misnøye, men behovet for å påpeke direkte faktafeil omkring seismikk fra Schau. Det må være lov.
Svar1 dRedigert
Joakim Hellenes
Jørgen Pørgen Lund Jepp, når du klarer å svare uten å gå til personangrep eller trekke inn 5PG så vil det som regel være innafor😉
Svar1 d


Thomas Marhaug
PGS (Buy, TP NOK10(8.6)): Our TP implies 10x 2023 P/E and only 5x in 2024
Innboks
analyser
Christopher Møllerløkken
19:32 (for 56 minutter siden)
til SBM
Sparebank 1 Markets
Recommendation
Buy
Target price
10.00
Share price
8.78
PGS | PGS NO
Our TP implies 10x 2023 P/E and only 5x in 2024
Conclusion
We maintain our Buy recommendation in PGS and up our target price from NOK8.6 to NOK10. While we previously mainly have valued PGS on a SOTP approach, hopefully the company can start providing us with a P&L we have more use of, and thereby starting talking about EV/EBIT and P/E multiples again, after a one year break. PGS started disclosing Production Revenues and Production EBITDA again, comparable to our way of modelling, and we commend them on that. We believe a Production EBIT is down the road, maybe even a Production Tax. Enough accounting. PGS said they aim to refinance in H1/23. We assume Q1/23. While we previously assumed new debt to have an interest of 11.5%, we note CGG debt is currently yielding between 11.1-11.9%. We would regard PGS credit to be a notch above in rating vs CGG and lower our assumed interest cost to 10.5%.
Our analysis
Q4 EBITDA beat us. PGS Q4 EBITDA of USD145m was above our USD126m estimate. Cash flow from operations of USD86m was despite this below our USD99m estimate as working capital build up was even higher than we had assumed. This will however reverse in Q1/23.
2023 guidance roughly in line with our numbers PGS guided for 2023 cash costs of USD550m, below our USD583m assumption. Multiclient activity was expected to be approx. 40% of active vessel time, above our 35% assumption. The rest of the guidance was basically in line with our numbers
Svar1 d
Jørgen Pørgen Lund
https://www.kapital.no/.../kronikk-pgs-er-i-ferd-med-a...
Kronikk: PGS er i ferd med å bli en cash-maskin
KAPITAL.NO
Kronikk: PGS er i ferd med å bli en cash-maskin
Kronikk: PGS er i ferd med å bli en cash-maskin
SvarFjern forhåndsvisning1 d
Ole Johan Aune
Jeg undres på hvor de er de analytikerne som dømte selskapet Nord og ned for nøyaktig et år siden? Snakk om skivebom! PGS skal man aldri utelukke, selskapet er som katta,har ni liv!

Svar1 d
Jørgen Pørgen Lund
Ole Johan Aune Det var egentlig litt forståelig, da de for ganske nøyaktig ett år siden var nære å gå under. De kommuniserte at de ville få trøbbel med gjelda. De fleste av konkurrentene gikk under, som f.eks Polarcus. Men så gikk Putin til angrep, og det snudde situasjonen opp/ned. Ved gårsdagens Q4, kom det frem at Q1 2022 var elendig, med halve flåten til kai. Idag er situasjonen positiv, og de fleste meglerhus har fått dette med seg, og har kursmål på over 10 og "kjøp". Syklusen er igang for seismikk også, slik som med rigg og supply.
Svar1 d
Per Morten Schou
Forfatter
Moderator
Jørgen Pørgen Lund Jeg finner ingen kjøpsanbefalinger på supply.
Sitter selv i Solstad, som kun har en hold, langt under der aksjekursen ligger nå. Vil tro at mange seriøse analytikkere og meglerhus, er noe tilbakeholden iht. hvor lenge dette vil vare… Se mer
Arctic tar opp dekning av Solstad Offshore med holdanbefaling
FINANSAVISEN.NO
Arctic tar opp dekning av Solstad Offshore med holdanbefaling
Arctic tar opp dekning av Solstad Offshore med holdanbefaling
Svar1 dRedigert
Jørgen Pørgen Lund
Per Morten Schou Hvilket for meg er ubegripelig, sett i lys at vi er bare i starten av en større syklus. Det har vært underinvesteringer i snart 10 år, og verdens fokus på energisikkerhet er kommet rimelig høyt på agendaen. Alt innen offshore har en ly… Se mer
Svar1 dRedigert
Per Morten Schou
Forfatter
Moderator
Jørgen Pørgen Lund Optimisme ja, men en avventende holdning slik mye nå er volatilt, og mange sliter med å spå inn i morgendagen. Heller sakte og sikkert oppover, fremfor et tigersprang for så å gå på tryne og skremme mange.
Solstad har også dratt inn… Se mer
Svar1 d
Jørgen Pørgen Lund
Per Morten Schou Sant. Men jeg må bare stole på hva de sa igår på direkte spørsmål omkring plan for emisjon ifm refinansieringen. Svaret var NEI. Og det er igrunn logisk, siden de hentet over 2 mrd på 2 emisjoner ifjor, den seneste i høst. (den siste v… Se mer
Svar1 d
Jørgen William Olseng
Jeg syntes det er helt topp jeg at diskusjoner blir dratt igang. Når jeg sitter i bilen og må vente på at den blir fri for is på innsiden av ruta, så leser jeg f.eks denne diskusjonen fra "begge sider" og lærer masse. Kudos til dere som skriver innlegg… Se mer
Svar1 d
Per Morten Schou
Forfatter
Moderator
Hvor ble det av alle sammen ?
Det ble så stille her...!?!
VantageVolante
28.01.2023 kl 17:00 3987

Det blir litt rotete når man kopierer fra facebook med alle verdens undertråder under samme startinnlegg. Jeg vet at navn som kommer frem i denne facebooksagaen, også har nock her.
Håper det er greit at navnene kom frem.

Ble mye lesning dette.....
skadi
28.01.2023 kl 17:08 3917

Kanskje starte en egen tråd for den slags problem stilling hadde vært en ide?
BIFFogBÆRNÉ
28.01.2023 kl 17:17 3996

Nå er det lave skuldre. Ting har falt på plass.
Kverulanter, ertekroker og kranglefanter. Bruker jeg ikke kalorier på nå. Må rydde plass på kontoen. Pengetellingen har startet.

Kroneren kronerto kroner tre kronerfir en sekk med penger i. Ja de peenga!!

Bare å tré seg på 3litern

Men bra at noen tar de uskikkelige rakkerungene i nakkeskinnet og gir dem et tupp i rævva altså. Takktakk!
Redigert 28.01.2023 kl 17:23 Du må logge inn for å svare
Leotwin
28.01.2023 kl 17:37 3885

Møllerløkken regner nå med en rentekostnad på 10,5 %. For 3 mnd siden fablet ikke han om en rentekostnad på 18%? Vel, han hadde kanskje en annen agenda da…😉
TonyB
28.01.2023 kl 17:49 3822

Tusen takk for jobben. At det ble rotete, forstår vi og alle andre får «blame me» for å be om litt referater i mangel på tilgang. Sorry

(Fikk tilgang akkurat nå)

Veldig bra og viktige innlegg som ble gjort der. Det er belysende og oppklarande for alle de tusener av småsparere som følger med på den siden. Det kan heller ikke være så fristende for noen med evt «agenda» i fortsettelsen å «ukritisk» baisse PGS med lite balanserte innlegg, når en blir møtt med dyktig og kvalifisert motstand som gir overveldende motvekt 👏👏
Redigert 28.01.2023 kl 17:52 Du må logge inn for å svare
TonyB
28.01.2023 kl 17:50 3977

Viser hvor lite mange som påberoper seg å vite, faktisk vet…😊
GullHårAllOve
28.01.2023 kl 17:58 3962

Ringte bankdama og spurte om hun kunne gjøre en konto klar i Luxembourg. Hun holdt på å le seg ihjel 🤣🤣 Den som ler sist ler best sa jeg. Da får vi se 😎😎
Slettet bruker
28.01.2023 kl 18:00 3982

Satt meget pris på motargumentasjonen som ble fremlagt til denne pms, en nytelse å lese, burde tatt litt lærdom av rå, dette med moralsk kompass osv.
Finnes alltid noen rasshøl med agenda og kynisk væremåte, synes felleskapet her er relativt flinke til å sette skapet på plass.
Noen mere tolerante enn andre😅
Londonmannen
28.01.2023 kl 18:09 3908

Ser at det diskuteres blant annet hva som vil skje med blant annet PGS etter 2025 dersom det besluttes at fossilt brennstoff skal bort, les oljeindustrien nedlegges.
Vel, dersom noen tror at oljeindustrien blir borte i overskuelig fremtid må de tilhøre drømmerne i MDG. For det er ingen tilgjengelig energikilde som kan erstatte fossil energi på flere ti-år enda. Men det som må skje er at det utvikles teknologi som kan fange opp CO2 gassen ved forbruk av fossilt brensel slik at den miljøskadelige effekten ved bruk av fossilt brensel blir redusert/fjernet.

I mellomtiden kan det bygges ut havvindparker, solcellepaneler og andre grønne energiløsninger. For vi snakker ikke om enten eller på flere tiår. Å tro noe slikt er som å tro på julenissen.

PGS vil ha mange gode år foran seg. Og nå som gjeldsspøkelset er jaget på flukt så vil vi etterhvert se en helt annen prising av PGS. Sitt rolig i båten og nyt oppturen utover våren, sommeren og høsten. Så får vi se, men med like heftig rateøkning i 2023 som i 2022, så er det vel neppe urealistisk at vibser de første utbyttene komme til utbetaling i 2024.

Fortsatt gid helg!
Slettet bruker
28.01.2023 kl 18:23 3814

Godt arbeid! Belyse fakta og sable ned faktafeil
Slettet bruker
28.01.2023 kl 18:29 3796

(Nyter kvelden som tilskuer i mengden i kveld. Er her nede på tribunen og heier og jubler på gladiatorene! Et herlig PARTY! Vi har de beste skribentene! Så er det det jo også ganske lett å argumentere for PGS-saken 😊)

Redigert 28.01.2023 kl 18:38 Du må logge inn for å svare
rischioso
28.01.2023 kl 18:38 3789

Auda, ja - du har helt rett - det snek seg inn en skriveleif der - men ingen tvil om at jeg korrigerte med riktige preposisjoner noe som var det viktige ...;)

Fortsatt god helg til deg oxo!
kongsberg1
28.01.2023 kl 18:43 3759

Vi har ingen energibærer som er i nærheten av å kunne erstatte olje og gass på flere tiår. Pgs kommer til å bli gullkalven for de som skal finne denne helt nødvendige varen for verden. Vil være rart om vi ikke blir prøvd kjøp innen kort tid.
nafa
28.01.2023 kl 18:47 3776

Meget bra innlegg ang behovet for fossile brensler som olje og gass framover. Har lest en god del dokumentasjon på akkurat dette og vi kan bare nevne økningen av forbruket de siste tiårene på verdensbasis, selv om vi har fått inn en stor, stor økning av de såkalte grønne, fornybare kildene.
Vi fikk en liten nedgang i olje/gassforbruket under pandemien som nå er på tur opp igjen.
JEG MENER PÅ GRUNNLAG AV DETTE AT VI GÅR MANGE FLOTTE ÅR IMOT FRAMOVER I PGS.
God helg til alle PGS-ere 🥳
Redigert 28.01.2023 kl 19:06 Du må logge inn for å svare
Max-Investor
28.01.2023 kl 19:29 3530

Det er vel heller ikke til å komme utenom at olje benyttes i utrolig mange produkter som produseres. Jeg har ikke anelse i hvor stor skala, men olje benyttes ikke bare som energibærer. Jeg ser for meg at oljen vanskelig kan erstattes på mange områder.
nafa
28.01.2023 kl 19:54 3415

Ca 13% av verdens råoljeproduksjon går i dag til petrokjemisk industri og det regnes med stor økning framover.
94% av all transport på verdensbasis drives av fossile brensler.
Max-Investor
28.01.2023 kl 20:02 3354

Med andre ord. Mange miljøaktivister som benytter seg oljen. Jeg er absolutt for alternativer energikilder, men overgangen går nok ikke så fort som enkelte skulle ønske. Målet må vel først og fremst å bli kvitt kull.
Komodo
28.01.2023 kl 20:26 3213

Helt klart!
Kontur
28.01.2023 kl 20:32 3182

Verden trenger mer og mer energi. Olje og gassforbruket øker år for år.
Det trengs mer og mer leting de kommende tiår. Sånn er det bare
TonyB
28.01.2023 kl 20:33 3188

Vi har gode skribenter, ingen tvil 👏👏

Og får du ikke nok av godt lesestoff, så les denne enda en gang…,, ble ikke lei etter 4 repetisjonen heller…, jeg har testet…😊

https://www.pgs.com/globalassets/investor-relations/presentations/cmd-presentation-jan-2023.pdf
Redigert 28.01.2023 kl 20:35 Du må logge inn for å svare
Normalone
28.01.2023 kl 20:36 3184

Har fulgt denne PMS på flere fora - og for en som ikke er investert i seismikk og PGS, er det besynderlig å registrere hvor mye tid og energi han bruker på selskapet og seismikk, men likevel ikke har klart å opparbeide høyere kompetanse. På alle tråder har han skrevet negativt om selskapet/bransjen - helt siden kursen var langt lavere enn i dag. Jeg synes det toppet seg i dagens innlegg på aksjeforum, når han skal komme med en advarende finger (belære oss) og samtidig uttrykker at han har fått rett (??). Jeg har aldri lest et innlegg med så mange ord - som samtidig hadde absolutt null innhold. En skjønner tydeligvis agendaen når PMS i samme innlegg fremhever hvilke aksjer vedkommende anbefaler. Dette er den samme personen som advarte oss når kursen var på 5 tallet - og som i tidligere innlegg har vist at en ikke forstår seismikk.

PMS har tidligere argumentert med at seismikk er bransjen som drar nytte av høye oljepriser først - og at seismikk allerede har hatt sin opptur (what?). Empiriske data og det som ble presentert på Q4 for PGS viser det motsatte - seismikk er NÅ på vei inn i en supersyklus, der det nettopp er fra disse tider oljeselskapene som følge av høy oljepris og energikrise vil øke leteutvinningen betraktelig. Videre er PGS på vei inn i nye bransjer (Co2 lagring + vind). Alt dette vil gi økt etterspørsel - og når tilbudssiden (seismikk) er redusert fra 60 til 15 skip vil ratene stige mye fremover (har allerede steget en del). Ingenting av dette kommenteres av PMS. Det som gjør det enda mer komisk og patetisk er at når andre arresterer han på tråden hans- og kommer med argumenter og betraktninger som han ikke har grunnlag/kompetanse til å imøtekomme - sier PMS at han ikke vil fortsette argumentasjonen på tråden (og at det som uttrykkes (fra andre) er ustrukturert (?)).

Tenk selv og bruk tid på å lese igjennom Q4 rapporten og hør presentasjonen. Deretter sjekk ut hva markedet verdsetter PGS i dag og spør dere selv om markedsutsiktene med betraktelig høyere rater, alle nye kontrakter, på vei inn i nye markeder, stor kontantbeholdning, full kontroll på refinansieringen (ingen ny emisjon), eier mange skip (driftsmidler), sitter på et bibliotek som er mye mer verdt enn når TGS bød 5.4 mrd for en stund siden (PGS takket nei), tilbudssiden er redusert med 70 % (men etterspørselen øker) tilsier at PGS kun skal være verdsatt til rundt 7 mrd (1/3 av TGS)?? Etter mitt syn er det dette som er av interesse når en skal vurdere om det er verdt å investere i PGS - hvilket PMS overhodet ikke er inne på i sine innlegg/"analyser".

Olaissen (ABG) skrev i artikkelen 25. januar - PGS er på vei til å bli en pengemaskin og det er et mysterium at selskapet er verdt 1/3 av TGS. Etter den 26. jan (Q4) er det for meg ingen tvil om at PGS endelig er friskmeldt og at selskapet virkelig er på vei til å bli en pengemaskin - og da er det som tidligere nevnt et enda større mysterium at PGS er så lavt priset og kun verdt 1/3 av TGS. Sjekk ut selv og gjør deres egne vurderinger - jeg er inhabil, på samme måte som at PMS helt klart har sin agenda med å snakke ned PGS (få lavere kurs/få investorer til å investere i sine selskaper).
Redigert 28.01.2023 kl 20:41 Du må logge inn for å svare