SCANA med kontrakt på 1,8 MILLIARDER !!!!!!!!!!!!!

murpy
SCANA 25.01.2023 kl 08:08 127412

Scana-selskap tildelt treårig vedlikeholdskontrakt med en estimert kontraktsverdi på 1,8 milliarder kroner inkludert opsjoner
Bergen, 25. januar 2023: Equinor har tildelt Scana-eide PSW Technology en treårig kontrakt for vedlikeholdstjenester til Mongstad-raffineriet. Den betydelige kontrakten har en årlig verdi på rundt 200 millioner kroner, eller totalt rundt 1,8 milliarder kroner dersom opsjonene innfris og PSW har oppdraget de neste ni årene.


PSW skal levere vedlikeholdspersonell og prefabrikasjon til raffineriet. Hovedomfanget av arbeidet vil bli utført av PSW Technology, med store bidrag fra søsterselskapene PSW Power & Automation og PSW Solutions. Sistnevnte har hatt ansvar for tankvedlikehold og slamtjenester på raffineriet de siste ti årene. Med seg på laget har PSW også lokale underleverandører som Mongstad Industrier og Østerbø Maskin. Arbeidet starter 1.februar med full effekt fra 1.mai, og drar nytte av PSWs kjernetjenester og nærhet til raffineriet.


– Vi anser kontrakten som en stor tillitserklæring fra Equinor og ser frem til et godt samarbeid i årene som kommer. For PSW er dette en game changer. Etter syv magre år i boreindustrien har PSW Technology sikret seg et viktig fundament for de kommende årene. Kontrakten dobler selskapets omsetning og gir bedriften et kjærkomment langsiktig perspektiv, sier Oddbjørn Haukøy, administrerende direktør i Scana og en av gründerne bak PSW.


For mer informasjon, kontakt:
Oddbjørn Haukøy, CEO, Scana ASA, +47 911 71 914

PSW i korte trekk
PSW er en leverandør av produkter, systemer og tjenester til energiselskaper og maritim industri. Gruppens multidisipline kompetanse, toppmoderne fasiliteter og strategiske partnerskap gjør oss i stand til å møte bransjekrav og kunders utfordringer med sikre, pålitelige og kostnadseffektive løsninger.
psw.no

Scana i korte trekk
Scana er en industriell eier innen havnæringene som skaper verdier gjennom aktivt eierskap i markedsledende porteføljeselskaper. Vår visjon er å akselerere avkarboniseringen av maritim- og offshoresektoren ved å være en pådriver for elektrifisering og utslippsreduserende løsninger. Scanas porteføljeselskaper har en solid innovasjons- og kommersialiseringshistorie basert på kjernekompetanse i utvalgte nisjer. Scana har hovedkontor i Bergen og rundt 350 ansatte.
www.scana.no
murpy
27.01.2023 kl 15:27 5083

De siste 10 kontraktene de har hentet inn ( siste 6 mnd ) som er på omlag 2,5 Milliarder, har gitt en kursøkning i aksjen på 1,5% !!!!!!!! man kan jaggu lure på hvorfor man velger å selge i dag på disse kursene. Her må det vel være noen som skjønner tegninga og begynner å virkelig laste opp snart.
skadi
27.01.2023 kl 17:19 4949

Jada murpy, jeg har begynt med det. Skal lese meg skikkelig opp på selskapet i helgen. Så handles det kanskje mer. Ser ut som ett turnaroundcase dette her.
suspekt
27.01.2023 kl 17:28 4928

Den var jo shortet en del før nyheten, så de prøver nok å få ned kursen før de dekker inn, men de spenner bare fjæren mer. Denne kommer snart med rykk opp til 2-3 kr. Bare å sitte rolig her, bekymrer mei ikke i det hele tatt. Kjøp på disse nivåer!
Daviden
27.01.2023 kl 17:34 4942

Folkens, dekkes scana av noen analyse selskap eller meglerhus ?
skadi
27.01.2023 kl 18:59 4911

Det ser ja ved utgangen av tredje kvartal noe tvilsom ut med cash beholdningen. Hvor er handlings spillerom? Fare for emisjon?
moneymachine
27.01.2023 kl 19:44 4891

Absolutt ingen fare.
moneymachine
27.01.2023 kl 21:35 4788

Lurer på hvordan den artikkelen og det intervjuet hadde vært nå med siste kontrakt i boks 😅
skadi
27.01.2023 kl 21:54 4876

Hvorfor gikk S. Bekkenes av, eller ble gått av? Noen her inne som vet? En god del utskiftninger i styret også ser jeg, må ikke være noe ulempe, slett ikke. Men alltid interessant å vite hvorfor?
Han nye konstituerte CEO har nå i allefall brukt noen kroner, så han burde ja være interessert i positiv fremdrift. :)
Pablofiasco
28.01.2023 kl 05:52 4681

Det var nok uenigheter internt i ledelsen.

Haukøy har vært med fra oppstarten i PSW, var CEO i PSW Technology inntil de ble kjøpt opp av Scana, og kom då inn i ledelsen i Scana.
Helt naturlig at han tar over roret nå som Bekkenes samt det gamle styret gikk av.

I kombinasjon med den nye kontrakten som sikrer 200 mill i økt topplinje på raffineriet, samt kraftig økt ordreinngang innen drillingsegmentet, ser det meget lyst ut de kommende årene.
siddis
28.01.2023 kl 08:52 4731

Brekkenes er erstattet av en kreativ fagmann som forstår bunnlinje er viktigere en topplinje.

Det er meget interessant om drillingsegmentet skal generere store summer til bunnlinje, han du si hvordan og hvorfor? Etter det jeg forstår har Scana de beste forutsetninger med beliggenhet, store nye baseområder ?
MProd
28.01.2023 kl 09:03 4716

Jeg TROR det ble for mye fokus på å posisjonere seg mot det grønne skiftet ned hydrogen,elektrifisering og vindmøller til havs slik at man glemte å tjene penger på offshore delen som på mange måter er inne i supersyklus. Så kontrakt med Equinor er en direkte uppercut til det gamle styret og Bekkenes - mulig var det også en kamp om allokering av tilgjengelige ressurser.

Bekkenes snakket jo lenge om at selskapet hadde god kapasitet og kunne vokse uten investeringer. Kanskje ting gikk for tregt i påvente av det grønne skiftet. Vi fikk heller ikke betalt i aksjekursen for prosjektene i tidlig fase rettet mot det grønne skiftet. Vi må sprute cash også i dag for å få en god aksjepris og verdsettelse på selskapet. Samtidig er jo rentene på vei ned, så grønne investeringer kommer nok mer i fokus og med høyere prising fremover.

Dersom dette var årsaken, er jeg enig i utskiftningene. Men håper samtidig at man kan fokusere på 2 ting samtidig. Nå har man sikret en viktig grunnstein. Konsernet kan dra nytte av de gode tidene i olje og gass, skape vekst og lønnsomhet. Man griper mulighetene som finnes i dag og mange år fremover - som en dyktig aktør vil vi da også få oppdrag innen f.eks offshore wind når dette tar av. Samtidig må prosjektet med Kongsberg (batterier) dyrkes, så vi må ha flere tanker i hodet på en gang.

Ellers er det mulig de bare ikke tålte trynene til hverandre 😉

Svaret tror jeg vi får når 2022 skal presenteres, kommer til å legge merke til ordlyden og fokus på det som presenteres.
Redigert 28.01.2023 kl 09:22 Du må logge inn for å svare
Pablofiasco
28.01.2023 kl 11:00 4574

Kontrakt med NOL som ble annonsert like før jul er et eksempel på det, der de topp moderne fasilitetene på Mongstad kommer til sin rett.

Åpning av kontor i Stavanger nylig sikrer nærhet der kundene gjerne har hovedkontor, samt Odfjell som naturligvis er i Bergen. Forventer ytterligere rekruttering her framover, følg datterselskapene på LinkedIn, de er aktive der.

Rammeavtaler med store drillingsselskap som Odfjell og Transocean: Disse to riggselskapene er de to store på norsk sokkel og i tillegg har Odfjell management på flere andre rigger, blant annet NOL sine. Med økende rater vil dette sette press på leverandørene for å levere, og PSW er nå perfekt posisjonert for dette. Husk at godt over halvparten av omsetningen i Scana kommer fra PSW alene, dette er navet i Scana.

Dolphin vil nok få fart på sine 2 siste rigger snart selv om de er gamle, COSL er snart oppe og nikker igjen, samt flere mindre selskap som gjerne bare har 1 rigg. TO og ODL har godt med arbeid på lange, gode kontrakter og vil sikre gode vedlikeholdsjobber.

At man kan levere så godt som samtlige disipliner på et sted er en stor fordel mtp logistikk, kost og tid, samtidig som man er fleksibel dersom ting forandrer seg underveis i prosjektene siden man kan omprioritere på egen tomt. Her er Mongstadbase suveren med de kaiene og nærheten til midtre-Nordsjøen. Dette er også grunnen til avtalen på raffineriet, one-stop-shop, kunden forholder seg til et selskap og får det man vil.

Den nye, toppmoderne BOP-hallen er uten sidestykke på denne delen av kloden, og måten selskapet er løsningsorientert på er noe kundene garantert kommer til å benytte seg av. Det koster penger nå når det strammer seg til. Rigg etter rigg kaster loss, og antall klassinger de neste årene pga utsatt vedlikehold under C-19 er mange og store ordre i kikkerten.

Haukøy har vært i drillingmarkedet i ein mannsalder, og dette er et segment som er relativt smalt på toppen, og han har kontaktene. Der kom Styrk til kort.
Det grønne skiftet vil komme, men Haukøy sier sjøl at for første gang på 7-8 år er det full fres i drilling også, så at man har og får flere bein å stå på er en stor styrke.

Avtalen med Equinor sikrer lokale ordrer i bunn, med jevn kontantstrøm på en lang og solid avtale. Drillingmarkedet er mye mer dynamisk og svinger mye mer, men med det følger også mye bedre marginer når man får flyten, så dette er utelukkende en kjempenyhet for Scana.

Redigert 28.01.2023 kl 11:38 Du må logge inn for å svare
Bighornsteak
28.01.2023 kl 17:43 4320

Blir spennende fremover, hva tenker dere om kommende uke?
Planleggeren
28.01.2023 kl 19:49 4226

Ja, og Q4 fremleggelsen?
Pablofiasco
28.01.2023 kl 20:13 4202

Usikker på om Q4 blir allverden å rope hurra for, taktskiftet kom først mot slutten av 2022.

Tipper Q1 og ikke minst Q2 kan bli meget solid, fra 1. mai vil kontrakten på raffineriet begynne å gi solide inntekter.

Kanskje man må vente helt til Q3 før det er oppe i marsjfart.
suspekt
29.01.2023 kl 15:46 3872

Bullfight skrev Pauses nå
Noen som vet hvorfor 3 i styre trekker seg? Med Styrk i spissen.
Dopey
29.01.2023 kl 15:57 3890

Om vi hadde visst det så hadde vi sittet på inside info vil jeg tro. ;) Vi kan bare spekulere i hvorfor. Mulig vi får litt mere utfyllende informasjon rundt dette ved Q4. 🤞
Redigert 29.01.2023 kl 20:32 Du må logge inn for å svare
Dopey
29.01.2023 kl 16:01 3884

Psw deltar på Nordic Shorepower workshop i Oslo til uken. Alltid greit med litt networking og å få vist frem hva man spesialiserer seg på. 😎

https://www.nek.no/event/nordic-workshop-on-shore-connections-2023/
MProd
29.01.2023 kl 19:32 3702

Har du vurdert å lese litt i denne tråden?
Slettet bruker
29.01.2023 kl 20:32 3609

Er avtalen ink eller eks arbeidstimer?
TapOgVinn13
29.01.2023 kl 21:37 3502

Min interesse i Scana har var noen år nå. Men med den siste utviklingen, ny ledelse, snart nytt styre, profesjonalisering med PE eiere som VIL kreve lønnsomhet, og den siste kontakten på 1,8 mrd så vil dette blir en fin reise fremover. Jeg satt allerede godt lastet i Scana men at denne handler til bare rundt 1,5 ennå det er for meg ubegripelig. Vi var oppe mot 1,8 men selv det er smått. Jeg mener denne fint kan regnes hjem på minst 2,5 og høyere om du er litt optimistisk til hva lønnsomheten blir fremover. På nivåer som dette vil jeg øke også er det bare å ta tiden til hjelp - «The stock market is a device for transferring money from the impatient to the patient»
TapOgVinn13
29.01.2023 kl 21:41 3457

Jeg kan tendere til å være enig med dine tanker rundt Q4, men det jeg lurer på er når det prises inn i aksjen hva som vil skje senere i 2023. Det er jo det man skulle vist ;) For det er garantert ikke priset inn idag. Når flere ser dette og forstår det vil oppsiden fra idag være minst 60-70% til fra hvor vi er idag.
Slettet bruker
29.01.2023 kl 21:44 3547

Har ingen tvil rundt denne lenger. Tålmodighet er nøkkelen. Har tro på en runde opp mot 2kr innen Q4 rapport. Så faller den nok tilbake er min spådom. Ikke før utover året vi ser effekten av alt som har skjedd. Scana vil nok kapre flere gode avtaler i tiden som kommer og vil vise markedet at grønne bunnlinjer finnes her også
TapOgVinn13
29.01.2023 kl 21:51 3511

Dette et slik jeg ser det et godt spørsmål og noe jeg også har brukt litt tid på. I korte trekk lander jeg på at risikoen er ikke stor. De har rammer igjen på kredittfasilitet i DNB, de brenner ikke mer cash enn at det holder en stund, de har fått ny registret kapital ref melding 20. des. Slik jeg forstår kontakten med Equinor vil den ikke kreve mye investeringer og gir rimelig raskt bedre omsetning. Høyere omsetning gir mer volum å fordele felleskostnadene på og kan også bidra til å gjøre det lettere å eventuelt også senere justere ytterligere opp eventuell kredittfasilitet.

Sist men ikke minst - PE eiere. Tipper ikke de er så interessert i å dytte inn mer penger pt (hvorfor skulle de) og de kommer nødig til å la seg utvanne i et case som dette. Her er det bare å ta litt tiden til hjelp så vil nok også markedet reprise denne snart.
Dopey
30.01.2023 kl 09:09 3214

Scana company with LOI for FSRU mooring system
Bergen 30 January: Scana-owned Seasystems has been awarded a letter of intent (LOI) for the delivery of a mooring system to a floating LNG terminal in Germany.

The letter of intent is entered into with the intension to secure good cooperation in conjunction with a potential contract for a FSRU mooring system.

Vis børsmeldingen
Seasystems’ scope consists of a complete mooring solution including design, analysis, model testing and mooring equipment such as chain, chain stoppers, jacks and winches.

The project has been in an engineering phase for the past six months. Fabrication will start immediately, and the equipment will be delivered in the third quarter of 2023. For Seasystems, this is a substantial contract (2).

(1) A sizeable contract is defined to be between NOK 10 million and NOK 50 million.
(2) A substantial contract is over NOK 50 million.

🥳🥳🥳
murpy
30.01.2023 kl 09:09 3262

Ny kontakt på over 50 mill ( hvor mye over vet vi ikke )

Prosjektet har vært i en designfase de siste seks månedene. Nå starter fabrikasjonen umiddelbart, og utstyret skal leveres tredje kvartal i 2023. For Seasystems er dette en vesentlig kontrakt (2).

(1) En kontrakt med betydelig verdi er definert til å være mellom NOK 10 millioner og NOK 50 millioner.
(2) En kontrakt av vesentlig verdi er definert til over NOK 50 millioner.


Scana-selskap tildelt intensjonsavtale på levering av forankringssystem
Bergen 30. januar: Scana-eide Seasystems er tildelt en intensjonsavtale på levering av forankringssystem til en flytende LNG-terminal i Tyskland.

Intensjonsavtalen er inngått med hensikt til å sikre et godt samarbeid i forbindelse med en mulig kontrakt på et FSRU-fortøyningssystem.

Seasystems’ leveranse består av en komplett forankringsløsning som inkluderer forankringsanalyser, struktur design, modell testing og utstyr som kjetting, kjetting stoppere, jekker og vinsjer.

Prosjektet har vært i en designfase de siste seks månedene. Nå starter fabrikasjonen umiddelbart, og utstyret skal leveres tredje kvartal i 2023. For Seasystems er dette en vesentlig kontrakt (2).

(1) En kontrakt med betydelig verdi er definert til å være mellom NOK 10 millioner og NOK 50 millioner.
(2) En kontrakt av vesentlig verdi er definert til over NOK 50 millioner.
Redigert 30.01.2023 kl 09:10 Du må logge inn for å svare
murpy
30.01.2023 kl 09:13 3264

Kan ikke skjønne annet en at Scana må være et kjempe case å sitte i fremover.
Furuen
30.01.2023 kl 09:19 3279

Er ikke så mange som har fått dette med seg ennå. De våkner vel etter hvert.
Føre var
30.01.2023 kl 10:03 3132

Ja kontraktene kommer tett her nå, vesentlige er de også:)

Her må vi forvente att det hiver seg på noen nye vesentlige investorer også, her bør vi fortsette oppover over lang tid!
Furuen
30.01.2023 kl 10:21 3089

Hvem i all verden er det som pøser ut aksjer nå når ordrene strømmer inn?
Føre var
30.01.2023 kl 11:06 2983

De kortsiktige!

Ultrakortsige, er det vel.
Redigert 30.01.2023 kl 11:08 Du må logge inn for å svare
Dopey
30.01.2023 kl 11:18 2926

Kortsiktige gribber. ;) Det er ganske tydelig at 1,50 er en solid motstand som vi må tygge oss igjennom. Det som er godt å vite er at den da kan fungere som en solid støtte i etterkant, når vi da skal begynne å jobbe oss mot 1,80 og deretter stjernene. :)
Føre var
30.01.2023 kl 11:21 2926

https://www.dn.no/borskommentar/vikarierer-bare-som-sjef-men-har-allerede-tjent-23-millioner-pa-aksjene-han-kjopte-i-november/2-1-1393416


Siste avsnittet i artikkelen sier vel sitt om troen Haukøy har på selskapet:)

Ikke mange selskaper på børsen som kan skilte med en sånn interesse fra sjefen, hehe, han jobber nok så godt han kan og litt til, for investorene også vil jeg tro!!!!
Redigert 30.01.2023 kl 11:23 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
30.01.2023 kl 11:22 2931

Kortsiktige gribber. I min verden manipulert søppel
Selg dere ut, ingen som savner søppel som ødelegger oppturer

At scana er ned er jo bare en vits!!!

Bare kontrakten med Eqvinor og dagens kontrakt er over 50 % av mcap på selskapet. Sier sitt om folk og kalkulator.
Regne kan de ikke. Men algoritme juks er de flinke på
Redigert 30.01.2023 kl 11:29 Du må logge inn for å svare
murpy
30.01.2023 kl 12:09 2784

Kommer vertfall 1 kontrakt til denne uka.
Føre var
30.01.2023 kl 12:09 2787

Vel, når de fleste eplene ikke faller ned av seg selv, så er det alltids noen som prøver å riste litt i treet, de makter vel ikke å vente til de bli modne. Jeg tror det er mange fler som har fått opp øynene for Scana etter att de landet kjempekontrakten for Equinor, å i dag nok en vesentlig kontrakt.

Ny vesentlig kontrakt i morgen kansje, uansett, ser ut som det går rette veien:)
murpy
30.01.2023 kl 12:30 2707

Nå er aksjekursen lik som den var i juli mnd ( halvt år siden.) etter dette har de hentet inn kontrakter for vertfall 2,6 Milliarder. Man kan jaggu lure på om folk følger med.
En annen ting mange kanskje ikke er klar over, er at selskapet er mer eller mindre gjelds fritt. Dett mener jeg skal veie meget tungt.
Her er det bare å kjøpe og la de ligge i skuffen for en fin avkastning fremover.