Skalleknarp
26.01.2023 kl 09:48 6993

Kort svar her i tilfelle dette skulle slå til = $$$$$
Stabukk
26.01.2023 kl 11:15 6776

God nyhet at Tesla-batteria skal få «high silicon anodes». Kanskje det går opp for markedet at også Tesla blir ein mulig kunde for Rec?
Håpar CEO Kurt Levens har mobilnummeret til Elon Musk…

Uansett bra om kursen avsluttar dagen bra over 15.
Tanjiro
26.01.2023 kl 11:40 6677

Si-anoder har kommet for å bli🙌 Tesla godkjente silisium som som fremtidens anodemateriale under deres batterikonferanse september 2020, så det var bare spørsmål om tid. Med silisium vil batteriene kunne ha lengre levetid og raskere lading. Vi vil nok se mer bruk av dette fremover.
Redigert 26.01.2023 kl 11:41 Du må logge inn for å svare
fjellape
26.01.2023 kl 19:18 6295

Jeg har aldir helt forstått hva Tesla Silicon vil bruke Det har vært noe snakk om rå silicon, så det kan være snakk om noe billigere og enklere produkter enn det Recsi leverer:
https://www.youtube.com/watch?v=YTW_Q63bEEY&t=630s

Jeg vil anslå at 100Gwh produksjon trenger 6 millioner kg silicon, hvis man f.eks bruker 1 kg pr 16 kwh, som jeg tipper kan være normalt i 2025.
Dersom den ene fabrikken mot formidning skulle bruke silisium av samme type som Recsi leverer, så vil den trenge en tredjedel av ML. Det blir i tillegg til andre fabrikker Tesla har, og ui tillegg til fabrikkene til andre fabrikanter som Tesla kjøper batterier fra.
MorganKane
27.01.2023 kl 00:10 5881

Silisium anoder har kommet for å bli. Garantert. Det vet alle. Men det jeg fortsatt tror noen ikke skjønner ennå, for eksempel enkelte enklere kommentatorer, er at det er silangass som er den foretrukne innsatsfaktoren. By far. Og det mange, blant annet den samme kommentatoren, ikke skjønner er hvilke heftige insentivordninger som ligger i bunnen her for domestic produksjon av batterier. Både infrastructure bill, IRA og ikke minst Defence production act fyrer oppunder produksjon av amerikanskproduserte batterier. Tror til og med chip act hjelper til der, blant annet igjennom å stimulere til økt produksjon av el-biler. Det er helt hinsides av penger som kjøres inn her nå. Og husk at de statlige bevilgningene er kun toppen av isfjellet. Selve grunnfjellet er ulike private fond, venture selskaper og banker som nå spytter inn flere tusen milliarder dollar i alt med fornybar energi og lagring å gjøre. Og midt i smørøyet sitter Recsi på to fabrikker til en verdi (byggekostnad) på 30-40 milliarder og som produserer selve grunnsteinene i hele verdikjeden (enten det er Silan-gass eller polysilicon). Mens selskapet fortsatt kun er verdsatt til 6 milliarder. Hvis Recsi klarer å få fyr på kjelene i ML, som alt tyder på at de klarer, ikke bare pga siste melding fra selskapet, men fordi Yulin er i tipp topp shape og tilfredsstiller alle krav i henhold til planer (ref siste kvartalsrapport), så skal vi til himmels. Det er så nærme man kommer et faktum uten å strengt tatt være et faktum.

Som en funfact kan det jo nevnes at SK-materials bygger en silanproduksjonsenhet med 2000 tonns kapasitet, dvs under 10% av ML sin kapasitet (og forsåvidt også Yulin), til 2,5 milliarder NOK i samarbeid med Group14. Det gir egentlig en verdi av ML til 25-30 milliarder alene. I tillegg kommer Butte og 15% av Yulin.

Silangass is the future! Trust me!
Redigert 27.01.2023 kl 00:15 Du må logge inn for å svare
fjellape
27.01.2023 kl 01:00 5821

Silangass er nok framtida, men jeg har ikke sett noen bekreftelse på at det brukes til Tesla silisium.

Ja, det er lovende teknologier som bruker silangass.
Jeg trur One D har skrevet kontrakter med store OEM, for bruk av Sinanode teknologien for batterier til mlllioner av kjøretøy.

Dersom det selges 2 millioner elektriske 2025-modeller i nordamerika i 2025, og dersom det er 5kg silisium i hvert batteri, for
å tippe noen tall, så er det mulig personbilinduistrien trenger halvparten av den første årsproduksjonen til ML.
I tillegg kan det være annen kjøretøyproduksjon, og produksjonen kan være raskt stigende.

Det kan være innen battteriprodksjonen det er viktig med amerikansk leveransekjede. Innen bilindustrien trur jeg leveransekjedene er viktige, sårbare, og lanlagte i ggod tid. Og det er vesentlige intensiver.

Det som er bra med Tesla, er silisiumbaserte invertere.
Model 3 kom med Mosfet inverter på 4,8 kg. Jeg lurer på hvor mye silisium det er i den.
Jeg er imponert over at de har en inverter med 97% utnyttelse.
Stabukk
27.01.2023 kl 17:36 5343

Believe me: I trust you, MorganKane! Er det ikkje på tide at Rec annonser stilling som «US Marketing and Information Officer».
Søk jobben!
God helg trass minus 1% i dag. Vi er opp over 6% så langt i år.
MorganKane
28.01.2023 kl 11:08 4886

Det er betydelig mer enn 5 kg silisium i et ev batteri.

Anoden i et tradisjonelt grafittanode batteri veier ca 20-30% av batteriet. La oss si at 50% silisium i anoden gir en energitetthet på 350 wt/kg batteri. Dvs 35 kwt/100 kg batteri. La oss da si at et gjennomsnitt bilbatteri er på 70kwt. Dvs 200 kg batteri per bil. Hvorav minst 20%, dvs 40 kg, er anodemateriale. Hvorav da 20 kg (50%) er silisium. Altså minimum 20 kg silisium per bil. Noe mer hvis prosessen ikke er 100% effektiv.


Det gir ML kapasitet til å mate produksjonen opp mot ca 1 million biler. Vel og merke hvis rubbel og bit av silangassen går til dette.

The future is Silangas! Gjør som Stabukk. Trust me.
Redigert 28.01.2023 kl 11:12 Du må logge inn for å svare
Stabukk
28.01.2023 kl 14:15 4641

👍
Stolar mest på MorganK med hensyn til det tekniske og Rec sine mulighetar, blant anna innan batteri.
Stolar litt mindre på det ca 2 år gamle kursmålet! Men håpar igjen eg tar feil.
Stadig nye meldingar peikar i Rec sin favør. Kor lenge kan selskapet sjøl venta med meldingar?
Skalleknarp
28.01.2023 kl 14:49 4572

Det blir nok mer blest i aksjen når markedet tar innover seg alt det som skjer og mulighetene rundt RECSI. Uavhengig av meldinger så skal jo fremtidsutsikter også telle en del. Her er det «vindstille, sol og blå himmel» i langtidsvarselet slik jeg ser det. Håper det er kommet noen meldinger før Q4 presentasjonen.
Stabukk
29.01.2023 kl 14:50 4042

Tesla har også planar om gigafactory i Mexico. Også der kan vel Rec vera mulig leverandør av silisium/silangass til batteri-anodar.
Sjå theverge.com.
Hankmoody
29.01.2023 kl 15:38 3928

At Tesla skal ha silisium i anodene når de starter å produsere batterier på egenhånd sa de for snart tre år siden på "battery day". Ennå har de ikke klart å få opp volumene på produksjonen, og batteriene er helt std batterier i litt större dimensjoner.
Ikke var det silisium i anodene heller når det ble testet av en youtuber. Men det kommer nok. Ikke förste gangen Musk juger eller bommer på tidshorisonter.

I Nevada er det som kjent Panasonic som produserer, og Tesla pakker og installerer BMS etc.
Men jeg tror ikke det blir silisium i alle batterier (anodene). For det er vel ikke billigere enn kun grafitt? Og de fleste av bilene til Tesla har gått over fra f eks NMC batterier som er Nickel, manganese, Cobolt, og til LFP, som er rimeligere og uten cobolt.
Det er jo energitettheten og altså kapasiteten som er störste fordelen til silisiumet. (?). Og Silan gas er vel REC eneleverandör av i Amerika? Bortsett fra nevnte Group14 sitt lille prosjekt?

Ellers er det nok ikke Musk Levens skal snakke med i Tesla, Stabukk, Han er altfor opptatt med sparke folk og ikke betale regningene sine, i Twitter..

Redigert 29.01.2023 kl 15:42 Du må logge inn for å svare
fjellape
30.01.2023 kl 10:01 3472

For å sitere mine egne beregninger fra en annen tråd:
Etter mine anslag, vil bilbransjen i nordamerika trenge i størrelsesorden en halv eller en ML-fabrikk i 2025, for å levere 2 miillioner EV til USA:
60kwt karbonanode veier 60kg.
60kwt anode med 20% silisium, har 4 kg silisium og veier 20 kg.
60kwt anode med 10% silisium, har 3 kg silisium, og veier 30 kg, etter mine beregninger.
60kwt anode med 100% silisium, vil veie ca 5,5 kg.
https://www.finansavisen.no/forum/thread/153241/view
Batteristørrelsene kan variere mye fra små hybridbiler til store BEV-trucks.

Du kan regne sjølv:
Hvis 1 kg silisium erstatter 11 kg karbon i anoden.
Hva skal du da med 20kg silisium i en 70kwts anode?


Redigert 30.01.2023 kl 10:03 Du må logge inn for å svare
fjellape
30.01.2023 kl 11:51 3311

Tesla brukte vel noen få prosent silisium i en batterimodell for flere år sida.
Det som er spådommene framover, er en periode på noen år, hvor det vil være vanlig med anoder med 10-30% silisium, og det kan endre spillet.

OneD spådde for et par år sida, at kampen vil stå om 2025-modelene, når det gjelder anoder i denne klassa. For nesten 2 år sida hadde OneD noen gode presentasjoner av sin Sinanode teknologi, og en milepelsplan for å selge den, og få de store OEM til å skalere opp til full produksjon i midten av 2024. Det siste året skulle OneD iflg planene hjelpe de store batteriprodusentene å byggge opp hver sine pilotfabrikker i ML.

Etter at OneD har inngått avtaler med de store fabrikantene, om at fabrikantene skal lage anoder i sine egne fabrikker, med bruk av OneD sin teknologi, så har jeg har inntrykk av at OneD ikke har behov for så mye medieoppmerksomhet, i motsetning til andre oppstartsselskaper som ligger flere år etter, og som dominerer trådene på forumet her.

Oppstartsplanene til Recsi ML, synes jeg passer bra til milepelsplanene til OneD.

Det er flere fordeler med silisiumandoer. Som lågere indre motstand og høyere ladeeffekter.
Redigert 30.01.2023 kl 11:52 Du må logge inn for å svare
Føre var
02.02.2023 kl 12:48 2777

Da er spørsmålet, hvem kjøper opp Rec Sil og når?

Blir det Hanwha?

Dett var vel det siste innhugget de gjorde. Da betalte de nok 20,- for aksjen

https://newsweb.oslobors.no/message/557255
Redigert 02.02.2023 kl 12:57 Du må logge inn for å svare
Stabukk
02.02.2023 kl 13:03 2718

Mange kunne kanskje tenkt seg eit «heftig» bud frå Elon Musk, men tvilar på det. Wacker har sikkert lyst og nok pengar, men tvilar på det også.
Akkurat no hadde det kanskje frista med eit bud på litt over 20 frå Hanwha. Dei bør ut med ein bra premie for vedtatte USA-subsidiar som Rec sine fabrikkar vil hanka inn.
novalusus
02.02.2023 kl 13:11 2677

Alle disse Analysene sier ingenting om Vekst. Vesten trenger mer silisium. Hven sitter på med både Teknologi og Tech`?. Kan komme Vekst emisjoner på løpende Bånd når den første fabrikken åpner.
Allroad18
02.02.2023 kl 13:14 2654

Er det mulig at vi kan bli flytta over til NYSE ? Det hadde jeg tenkt var mer naturlig for aksjen, og ville garantert gitt en stabil og jevnere stigning ved sånne meldinger som igår. Det er jo ikke naturlig at aksjen skal bli kjørt nedover igjen idag. Hva skal til slutt motivere oss langsiktige aksjonærene da? Oslo Børs og internettmeglerne tror jeg på sikt vil misse både kunder og interesse når shorting og trading er blitt varemerket. Verdiskaping og kursstigning er for meg en svært motiverende faktor for å holde på med hobbybasert sparing. Hilsen en som håper RECSI blir tatt av børs og flyttet til NYSE. Vi har jo Freyr på NYSE, så hva er forskjellen ?
Føre var
02.02.2023 kl 13:27 2591

Hanwha gjorde denne siste handelen i Mars 2022, fremsynte i nuet de:)

Nå spørs det om det blir kursmål 14 eller 36 som er fremsynt, eller noe midt imellom, det skulle vel bli ca 25!!!

Hanwha ga sist 20:)
Redigert 02.02.2023 kl 13:28 Du må logge inn for å svare
Stabukk
02.02.2023 kl 13:32 2563

Er ikkje direkte sjokkert over nedgang i dag etter gårsdagens hopp på 25 prosent. OB er ein typisk trader-børs og ei korrigering etter stor oppgang er vel neppe eneståande.

Notering i USA er ein god tanke, som kunne løfta og stabilisert kursen om det blir noko av. Kanskje lettare om ein seinare treng henta inn meir kapital til utviding.

Inntil vidare har markedet alltid rett, også i Oslo!
MorganKane
02.02.2023 kl 14:30 2413

Takk for info.

Dette er viktig for meg å forstå. Jeg gikk inn på linken til den gamle posten din. Det er uklart hvordan du har kommet frem til de ulike svarene dine. Hadde vært veldig fint med mer info om at 1 kg silisium erstatter 11 kg karbon. Antar du har dette fra at silisium klarer å holde 10 ganger så mange elektroner som karbon. Men dette er vel teoretisk?

Når det er sagt har nok jeg tenkt alt for enkelt her. Jeg har veldig forenklet tenkt at 50% silisium i anoden øker energinnholdet med 50%. For å fortsatt ha samme energiinnhold kan dermed den totale vekten reduseres med 33%. Dvs at en anode som før veide 60 kg kan nå veie 40 kg. Og 50% silisium gir da 20kg silisium. Godt mulig dette er helt feil, men hadde satt pris på litt mer info før jeg godtar regnestykkene dine 100%.

MorganKane
08.02.2023 kl 20:48 1888

Fjellape,

Har du fått sett på denne. Jeg har som nevnt helt sikkert forenklet for mye (og feil). Men lurer på dette med 11 ganger. Hva mener du med det? Og har du noen referanser på at det stemmer. I praksis (og ikke teoretisk).
Hankmoody
09.02.2023 kl 11:11 1375

Hei,
Fant dette på side 17 i linken under:

With silicon anodes, however, you would need 5-10X less (2-4 million tons of silicon annually) due to the
dramatically higher capacity per kilogram of silicon compared to graphite

https://www.silanano.com/uploads/Sila-_-The-Future-of-Energy-Storage-White-Paper-Updated-10.24.22.pdf