PGS og gjeldssituasjonen. Vær obs!

Slettet bruker
PGS 29.01.2023 kl 11:28 6842

Ser tendenser til eufori her på fora, da konsensus er på grensen til stålbull til PGS og det omtrent ikke finnes kritiske røster.

Ser at mange støtter seg til en analyse fra ABG Sundal Collier. Til orientering har AGB Suldal Collier flere ganger bommet grovt på sine analyser i PGS både da de skrek selg og kursmål på en krone, og senere analyse som var alt for bullish.

Fra fjerdekvartalsrapporten:
"Den netto rentebærende gjelden i selskapet ligger på 616,7 millioner dollar i fjerde kvartal. Det gir en gjeldsreduksjon på 319,7 millioner dollar fra samme kvartal i 2021."

Tenk litt over dette. Skyldes gjeldsreduksjonen fantastisk drift? Nei, ikke i det hele tatt. Legg sammen hva som er innhentet i form av emisjoner i 2022, og vipps; det alt vesentlige av gjeldsreduksjonen skyldes EMISJONER!

I 2023 er det større låneforfall enn i 2022, og så snakker en analytiker som nesten alltid tar feil om mulig utbytte i 2024. Da er det betimelig å spørre; er det ikke på sin plass å kvitte seg med tung rentebærende gjeld først? Åja, det gjør man jo gjennom emisjoner og ikke gjennom driften i dette selskapet....

Dere får ha masse lykke til. Håper dere lykkes, men jeg hadde heller kjøpt opp gjeld i PGS enn aksjer på nåværende nivå.
Redigert 29.01.2023 kl 11:30 Du må logge inn for å svare
skadi
29.01.2023 kl 11:56 5050

Du kan godt relatere gjeldsreduksjonen 2022 først og fremst til de to siste emisjoner. MEN, har du lagt merke til cashflowen som ble generert i tredje og fjerde kvartal 2022. Hvis den fortsetter slik inn i 2023, eller enda høyere, klarer PGS helt fint å betjene gjelden sin og det blir rom for utbytte fra 2024. Neppe to kroner, men utbyttemuligheten vil være der......
Slettet bruker
29.01.2023 kl 12:28 4947

Hva med en risk/reward-analyse når det ut fra nåværende prising av PGS, allerede er diskontert at selskapet skal klare de store låneforfallene i 2023 uten ny emisjon.....?

Det er en risiko for at mange her kan bli veldig skuffa.

Londonmannen
29.01.2023 kl 12:33 4908

Ja, du står trolig først i køen av dem som blir skuffet. ;-))
skadi
29.01.2023 kl 12:39 4883

Helt riktig at PGS fortsatt "sliter" med en gjeld på ca 6 milliarder. Ser du noen verdier innatt i PGS systemet også, eller liker du å se svart på alt?
Slettet bruker
29.01.2023 kl 13:05 4802

Londonmannen,

Husker at du var like positiv til Nordic Nanovector på 110 kroner som du nå er til PGS rundt 9 kroner. Der var det også euforiske tilstander.

Når "alle" er positive har mange kjøpt på gjerne alt for høye forventninger. Hvem skal så gå inn og løfte aksjen videre? Og det skal ikke så mye til for at man blir skuffa og kursen faller..

Og motsatt - når alle er negative og det er liten interesse for en aksje, så skal det ikke så mye til for å få en opptur.

Jeg vil påstå at kjøp av din tidligere favoritt, Nordic Nanovector, på rundt én krone nå, vil gi mye bedre avkastning i 2023 enn å kjøpe PGS på 8,6-9 kroner.
Slettet bruker
29.01.2023 kl 13:09 4761

Og der kom agendaen og målet bak tråden og innleggene. Ser hvor du er aktiv.
Pms sin halvbror ?
Slettet bruker
29.01.2023 kl 13:10 4764

Kim André Uggedal!!!
Slettet bruker
29.01.2023 kl 13:13 4742

Hvem skal løfte aksjen videre? Det virker som du trur at det er kun Hegnar sine lesere som er inne i aksjen? Jeg mistenker da at du tar litt feil :-o
VantageVolante
29.01.2023 kl 13:24 4672

PGS sin gjeldssituasjon er ifølge selskapet under kontroll.
Når den ikke var under kontroll, meddelte de det til markedet som sist sett ved q4 2021, presentert januar 2022.
Kursen datt da fra 4-tallet til 1-tallet på 2-3 dager.

Så det er ihvertfall ikke slik at selskapet prøver å "lure" noen.

På siste q, da de i klartekst at de endog klarer refinansiering UTEN emisjon.

På det tidspunktet lå kursen på 7,7 ca, og reagerte umiddelbart på uttalelsen, og endte over 12% opp den dagen.
8-tallet ble ytterligere satt da kursen endte på mid/høy 8 dagen etter også.

Du setter jo ikke spørsmålstegn ved dette for å være snill.
Jeg tenkte du satte spørsmålstegn fordi du ville vite mer før du eventuelt investerer, slik man skal gjøre

Men så ser jeg at du plutselig nevner nano, og da er vel neppe din agenda mer kunnskap omkring pgs, men heller et forsøk på det åpenbare........

Jeg lar meg fascinere av folk som kjører samme stil som deg, det er så ubeskrivelig naivt å tro at du/dere kan påvirke på den måten i et forum slik at du)dere tjener penger på det in the end

Du har mye å lære.
Redigert 29.01.2023 kl 13:51 Du må logge inn for å svare
Londonmannen
29.01.2023 kl 13:30 4618

Jeg berømmer ditt minne, men det er alt. Du har en lei tendens til å sammenligne eple og pærer uten å se forskjell. Først i dag sp evner du ikke å skille mellom situasjonen for PGS i 2022 og i 2023. Generaltabbe, dersom du har tenkt å gjøre noe i aksjemarkedet. Her er det enorm forskjell både på matkedssituasjonen slik den var spesielt i første halvår 2022 og ved inngangen av 2033. I tillegg er det en vesentlig forskjell mellom selskapets gjeldssituasjon ved inngangen av 2022 og ved inngangen av 2023. Det mest fantastiske er at du selv beskriver hvor mye gjelden for PGS er redusert de siste 12 månedene, men synes å være ute av stand til å ta hensyn til det når du så skal spå om selskapets evne til å betjene en betydelig lavere gjeld. I tillegg synes som om du heller ikke evner å få med deg at ratene har steget 35-40% det siste åtet og at selskapet har dobbelt så mange skrog i aktivitet i år, enn hva som var tilfelle i Q1 22.

Hvor utgangspunktet er galest, blir resultatet som galest.

Hva angår NANOV og PGS så kan heller ikke disse to selskapene sammenlignes. NANOV er et selskap som utvikler medisiner, altså et selskap der det er kvitt eller dobbelt. Et selskap der gevinsten kunne bli eventyrlig, forutsatt at de hadde lykkes med Betalutin. Det gjorde de ikke, men på det tidspunktet hadde jeg trukket meg ut. Men du verden til en hyggelig reise fra kr 14,- til kr 110,-! Men medisinselskaper er jeg ferdig med, for høy risiko. Når det gjelder PGShar de et vel utprøvd og testet resultat og som sådan er de et av verdens ledende selskap innen seismikk. Når nå markedet kommer i full retur burde man skjønne hva som vil skje med PGS. At du tydeligvis ikke gjør det, er heldigvis ikke mitt problem.
Lykke til!
VantageVolante
29.01.2023 kl 13:31 4596

La Andreas styre på.
cheezy
29.01.2023 kl 13:32 4586

PGS reduserte gjelden med 250 MUSD fra emisjoner og 70 MUSD fra drift.
Rentekostnaden var ca. 100 MUSD, og har vært en møllesten rundt halsen.
Låneforfall er hovedsakelig i 2024, ikke 2023. Men de vil prøve å refinansiere i år. Rater er på vei opp, de har flere crew i arbeid enn i fjor, og MC late sales er på vei opp. Husk at Q1 22 var dårlig med lite aktivitet.
Samtidig investerer PGS litt mer, så alle de ekstra inntektene materialiserer seg ikke i redusert gjeld..
Et konservativt estimat er at de i 2023 vil kunne redusere gjelden med 125 MUSD fra drift og 25 MUSD fra lavere renteutgifter. Da er de på NIBD på 467 MUSD ved utgangen av året.
En ytterligere forbedring i markedet i 2024 kan bringe PGS i en situasjon der de kan begynne å betale utbytte. Dette er langt fram og ganske hypotetisk, men ingen umulighet.
Redigert 29.01.2023 kl 13:36 Du må logge inn for å svare
noprofit
29.01.2023 kl 13:40 4541

Hva er motivet ditt med å starte en sånn tråd? 🤔
skadi
29.01.2023 kl 13:49 4493

Vantage, jeg tror du burde korrigere til Q4/2021 i andre settningen din......
VantageVolante
29.01.2023 kl 13:50 4481

Å heite, ja.

Takker......
Slettet bruker
29.01.2023 kl 14:17 4368

Ettersom PGS PARTYTIME-tråden er blitt Nordens i særklasse mest populære finanstråd, PGS Investor på facebook vokser i rekordfart, og kursen vokser mer eller uavbrutt i ukes, måneds, 3 måneders, og årsbildet; kommer diverse aktører til for å surfe på suksessen. Budskapet er som regel først vennlige og oppriktige bekymringer på våre vegne, - så skal vi ledes på bedre veier, dvs deres egne aksjer. PMS agenda opp mot å få oss til å bytte PGS med SOFF er behørig dekket.

Another contender enters the arena. Jon Magne Asmyr og våpendrager Ravn har gått på en real smell i Nordic Nanovector, et papir på veg mot null. Nå søkes en siste pump så de kan komme seg ut. Og så skal det surfes på momentet og den girende MASSEN i moteaksjen PGS.

Men Ravn, vi er ikke så veldig opptatt av dine gjeldsbekymringer på våre vegne, og vi kommer heller ikke til å lytte når du om litt kommer med det "tryggere" alternativet i NANOV.

For øvrig ønsker jeg dere alle en god søndag videre, PGS Family 😊
Redigert 29.01.2023 kl 14:28 Du må logge inn for å svare
FlemmingDK
29.01.2023 kl 14:25 4304

Well.
Du er vidne til noget interessant, som mange ikke tænker over. Gælden som er nedbragt sidste år, er ikke fremkommet ved revenue 100%, men en kombination af aktier (udstedt til lav kurs) og så hvad der kom i penge kassen fra kunder. Markedet gør så det, at de som købte billige aktier, be-riges og er glade. Jeg er...

Nu fremgår der så en ny situation.

Gælden er ubetydelig lille. Pocket money set i relation til skibenes værdi, såfremt nogle skulle købe dem. Skulle de nybygges.. have fun, betal penge i depositum, men skibene kan du få om 2 år... måske... Det er for PGS en ret unique situation, at befinde sig i.

Nu sker det morsomme.

Penge, kontrakter vælter ind til os alle. Aktionærer, som har købt sent, nogle tidligt, nogle ved 3.70 NOK, som fortsat jubler. Aktierne blev udvandet, men samtidig er værdien steget ikke ubetydeligt, kære venner.

Denne sølle gæld på 600 millioner USD, bliver nu betalt via indtægter, eller nedbringes, således at den fremtidige gæld antageligt lander på 300 millioner USD...
Jeg skal ikke gøre mig klog på renten % fremover, men al tale om 9% og op, er ikke på tale mere..

Og hvis jeg forstod det rigtigt, har man mindst 300 millioner i pap kassen allerede. en værdi der antageligt er steget med 75 millioner allerede nu.

Derfor kan Olav execute any-time. HVAD MAN OGSÅ SAGDE...

Når man har en lille gæld, som skal rente afdrages med måske 25 millioner USD om året, bliver den ligegyldig - for hvem siger, man skal være fri for gæld ???
Ligegyldig i relation til indtægter, cash flow, som vil vælte ind. Måske vil man afdrage på gælden med 50 millioner årligt.. men det er nu komplet håndterbart.

Når dette gælds spøgelse er håndteret i næste måned (tror jeg), er banen åben for højere kurser = gevinster , og helt sikkert udbytte eller aktie tilbagekøb.
Personligt ser jeg gerne at man indkøber egne aktier, men takker da gerne ja til 450.000 norske solide kroner i årligt udbytte ved 2 Nok per aktie. Men det må ikke gå ud over konkurrence evnen og muligheder for ekspansion, Jeg venter gerne.

Er jeg doped, toxicated, lalleglad dansker, måske, men jeg har ikke noget imod at blive kaldt lalleglad.



Redigert 29.01.2023 kl 14:28 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
29.01.2023 kl 14:37 4247

Jeg ville bare gjøre oppmerksom på at omtrent hele gjeldsreduksjonen for PGS i 2022 skyldes emisjoner og ikke inntjening.

Ja, Nordic Nanovector holder på med en helt annen bransje, men ble nevnt for å illustrere poenget med at Londonmannen gjerne er euforisk når en aksje topper ut.

I tillegg prøvde jeg å illustrere poenget med at en populær og mye omtalt aksje gjerne er overvurdert, mens en utbombet, upopulær og lite omtalt aksje gjerne er undervurdert.

Ønsker alle en fortsatt god søndag.
Redigert 29.01.2023 kl 14:40 Du må logge inn for å svare
VantageVolante
29.01.2023 kl 15:07 4086

Unnskyld at jeg spør, men har du rådført deg med Erik og Jon Magne da, før du starter opp agendaen din her inne?
Har jo inntrykket av at du er oppegående, men det vil jo vise seg.

God helg til deg også, uten å nevne flere navn 😊
strak_motbakke
29.01.2023 kl 15:18 4012

Det kan være jeg tar feil, men mener å huske at Londonmannen var euforisk på både 5 og 6 kroner også! En oppgang på over 50% på et halvt år er i min bok rimelig sterkt
Londonmannen
29.01.2023 kl 15:20 3993

Å kjære vene Ravn, skal jeg nå bli er levende symbol på når en aksje topper ut?! Dessverre, men her tillegger du meg alt for stor betydning. Jeg legger ikke smil på at jeg gjerne blir euforisk i aksjer jeg har tro på, men til din ingo, jeg var også euforisk i NANOV da kursen var 14, 25, 40, 65 osv, altså lenge, lenge før den toppet ut. På samme måter jeg nå euforisk, av gode grunner i PGS, altså lenge før PGS topper ut.
Slettet bruker
29.01.2023 kl 15:31 3894

Var du tungt inne når nanov gikk fra 15 til 1 kr?
Sitter bra fast da🥳
Lukter agenda her, ja fint om du diskuterer nanov på riktig tråd👍
Lykke til med rekyl i nanov, kommer jo sikkert en eller annen gang.
Huff og huff, hardt å sitte innelåst mens andre aksjer går bra, se at andre tjener cash smerter bra det.
Redigert 29.01.2023 kl 15:32 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
29.01.2023 kl 15:35 4238

Denne grafen taler for faktum

https://finance.yahoo.com/chart/NANOV.OL?showOptin=1#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
Normalone
29.01.2023 kl 15:38 4221

Ravn - det er helt riktig at mange er veldig positiv til PGS, og jeg er en av dem som har vært kritisk, men som aldri har vært mer positiv til PGS enn i dag. Det du tar opp ift gjeldssituasjonen er for meg kanskje det mest positive (skjønner ikke den negative vinklingen) - de har redusert den med nesten 40 %, en del med emisjon (men også via drift). Ledelsen har bekreftet at det ikke kommer flere emisjoner.

For meg er det at mange er positive i seg selv ikke et argument for å være negativ (hvis jeg forstår deg riktig). Det jeg savner fra dere som skal advare oss mot PGS er saklige og konkrete argumenterer for hvorfor vi skal være kritiske. Det du tar opp ift gjeldssituasjonen er for meg et positivt argument - og det at ABG har bommet før er for meg ikke veldig stor relevans - de har tross alt truffet bedre den siste tiden enn f.eks DnB.

Jeg synes FlemingDK treffer spikeren på hodet (et veldig godt og konstruktivt innlegg) - og gir en meget god forklaring hvorfor det er all grunn til å være positiv til PGS. Men siden du Ravn har interesse for å få opp kritiske røster - forventer jeg at du både har satt deg grundig inn i de siste tallene og er interessert i å diskutere dette saklig;

For det første er det helt feil det du skriver om at PGS ikke klarer forfallene i 2023. PGS har en stor cash beholdning (nærmer seg 4 mrd) - selv etter at en har redusert gjelden med nesten 40 %. Grunnen til behovet for refinansiering er at en ikke klarer forfallet i 2024. Nå fikk vi på Q4 bekreftelse på at de er i posisjon til å refinansiere (kan bare trykke på knappen) - uten ny emisjon - så den finansielle siden er endelig helt under kontroll.

PGS har i dag en Mcap på litt over 7 mrd. Hva mener du er riktig verdsettelse av PGS?

- PGS tjente i 2022 1,2 mrd på drift, dette til tross for en veldig svak start på Q1. I 2023 vil en ta ut skip fra opplag, ordreboken stiger, ratene øker, flåteutnyttelsen øker og en forventer en ytterligere økning i late sales. Er det ikke all grunn til at inntjenningen til PGS på operativ drift vil stige relativt mye i 2023 (og videre i 2024)? Med en kraftig reduksjon av gjelden, vil også finanskostnadene bli betraktelig lavere - så for meg er det ikke urealistisk med et netto overskudd i 2024 som overstiger langt kr 2 pr aksje.

- Hva tror du verdien på biblioteket til PGS er verdt? PGS takket nei til en pris på 5.4 mrd for en stund siden, selv når de nesten var på konkursensrand
- PGS eier mange skip. I et oppadgående marked - der det har vært en kraftig reduksjon i antall skip (og det er ingen skip i produksjon) - Tror du verdiene på skipene stiger? Vil ikke alle disse skipene være verdt mye mer enn dagens gjeld?

PGS er som nevnt mange ganger verdt 1/3 av TGS - og siden du også er veldig opptatt av at PGS nettopp har fått redusert gjelden kraftig og har finansieringen under full kontroll, tjener allerede veldig gode penger på driften og ratene/etterspørselen bare øker utover 2023/24, oljeselskapene øker leteutvinningen, det er stor energikrise og som det står i dagens artikkel er lagrene utrolig lave - så hva mener du egentlig en bør være kritisk til, når PGS har full kontroll på gjelden og kun er verdsatt til litt over 7 mrd (når TGS, som ikke eier skip, er verdt 20 mrd)?
Redigert 29.01.2023 kl 15:41 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
29.01.2023 kl 16:17 4079

Gjeldsreduksjonen skyldes emisjoner? Hvem er du for en kar og med hvilken agenda?

Seismikk går så det suser, tjener rått med penger. Dette gjelder ikke bare PGS, men også TGS og SW. Markedet har faktisk ikke vært bedre siden 2014, det er ubestridt- så blir for dumt hele trådstarten.
TRD73
29.01.2023 kl 17:56 3790

God søndag Hvalross, ser frem til atter en knulletorsdag 😎
skadi
29.01.2023 kl 18:13 3686

Ehhh elgen_1, bare så jeg skjønner det, hvor mye har PGS tjent i fjerde kvartal 22, henholdsvis i hele 2022. Pr aksje? På forhånd takk. ;)
Slettet bruker
29.01.2023 kl 18:25 3605

Hvis du vil investere i PGS, kan du finne ut selv her, i stedet for å spørre andre om dette:

https://www.pgs.com/globalassets/investor-relations/presentations/cmd-presentation-jan-2023.pdf
Slettet bruker
29.01.2023 kl 18:32 3561

Hvis noen ville tatt seg bryet med å lese Q4 presentasjonen og det ledelsen kommuniserte på capital market day den 26.01 så hadde denne tråden vært overflødig.

Ledelsen uttalte klart og tydelig at de har full kontroll på gjelden, at de når som helst kan refinansiere gjeldsforfallet som kommer i 2024, og at de skal betjene resten av gjelden med cashflowen de nå genererer.

PGS hadde en elendig start på 2022, men etter Q1 har alle piler peket oppover med høyere rater, mer inntjening, mindre dødtid mellom oppdrag, flere båter ut av opplag, og en vesentlig reduksjon av gjeld.

Siste reduksjon av gjeld skjedde i slutten av november og har ennå ikke slått inn for fullt i regnskapet.

For 2023 fortsetter trenden oppover med høyere etterspørsel etter seismikk, full ordrebok, stigende rater, lavere kapitalkostnader som et resultat av mindre belåning, og om kun kort tid kommer det en ny båt ut av opplag for å generere mer cash.

Men om du heller vil sette pengene dine på nordic nanovector Ravn er du hjertelig velkommen til det..
Redigert 29.01.2023 kl 19:01 Du må logge inn for å svare
skadi
29.01.2023 kl 19:01 3393

Beklager, men det elgen skriver er ja bare ikke korrekt. Kvartal 4: minus 10 øre per aksje, 2022: minus 60 øre per aksje.
Per nå tjener ikke PGS i de hele tatt, men de kan godt komme ditt hen. Cashflowen og gjeldsreduksjon er lovende, ikke flere emisjoner også, men markedet må utvikle seg videre i positiv retning, det er PGS helt avhengig av.
Slettet bruker
29.01.2023 kl 19:12 3324

Longsitinbulk eller rischioso???
VantageVolante
29.01.2023 kl 19:23 3249

Nicket ble observert i en tråd første gang 25.01.

Så temmelig nytt ja.
oppturen
29.01.2023 kl 19:37 3158

Skadi du må se på hele bilde. PGS betaler nå avdrag som har hopet seg opp og vært utsatt siste 5 år.
Se på ebitda så ser du overskudds potensialet når gjelden er under kontroll.
En person som tjener 5 mill i året og har kjøpt seg bolig til 10 mill og har nedbetalingstid på 5 år sitter med lite kapital igjen til forbruk etter skatt, avdrag og renter.
Men er 5 mill dårlig årslønn ? Er bolig til 10 mill uvanlig med slik lønn ?
Hva skjer om denne vedkommende klarer dette budsjettet i 2 år for så å refinansiere restgjelden på 6 mill over 20-års nedbetalingstid og inntekten samtidig stiger med 30% til 6,5 mill i året ??

Eksempelet over er omtrent identisk med PGS, men noen har tungt for å forstå. 😩
Sweetspot
29.01.2023 kl 19:51 3070

💯
Sånn, nå kan vi glemme denne tråden.
Anbefaler å fortsette på bulltråden til Hvalross!
En tråd for vinnere🚂🚂🚂
Alias Mr X
29.01.2023 kl 19:51 3062

SINNSYKT MYE PENGER FREMOVER!!!!!!!
Normalone
29.01.2023 kl 20:01 2986

Beklager Skadi - det du skriver er ja bare ikke korrekt. Du skriver følgende;

"Per nå tjener ikke PGS i de hele tatt".

Som følge av relativt stor nedbetaling av gjeld i Q4, vil finanskostnadene bli enda lavere i Q1 - og med enda høyere inntjenning på drift (sml med Q4) vil Q1 (dvs per nå) vise et relativt høyt overskudd. PGS tjener mye penger allerede nå - og med 40 % mindre finanskostnader i 2023 og mye høyere inntjening i 2023 (i 2022 tjente PGS 1.2 mrd på driften) - kommer PGS til å tjene mye penger (som vil gå med til å redusere gjelden ytterligere). Ellers anbefaler jeg deg å se på EBIDTA - og når PGS har full kontroll på gjelden, vil gearingen nettopp gjøre PGS et atteatktivt selskap å investere i. For nå prises PGS som at en nesten er på vei til å gå konkurs - derfor vil vi se en rekyl når markedet oppdager dette.
Redigert 29.01.2023 kl 22:14 Du må logge inn for å svare
MrBoring
29.01.2023 kl 20:26 2854

Det har du sannelig rett i. Resultat per aksje var 0,01 og 0,06 USD negativ per aksje for henholdsvis Q4 og 2022. Årsaken var utelukkende renter på gjeld. Når gjelden nå er redusert tilsier det positivt resultal per aksje i kvartalene fremover. Markedet må altså ikke utvikle seg positivt, men mye tilsier at det vil utvikle seg positivt i 2023.

Mye er nevnt og jeg ser ingen grunn til å gjenta det. Jeg vil imidlertid trekke fram en grunn til at vi nok får et meget sterkt Q2 3023. Det var stor interesse for de utlyste blokkene på britisk sokkel.

"17.1.2023 06:38 • TDN Finans •
Oslo (Infront TDN Direkt): Storbritannias første olje- og gasslisensrunde siden 2019 tiltrakk seg 115 bud, sammenlignet med 104 bud i forrige runde, med lisenser som sannsynligvis vil bli tildelt fra andre kvartal.

Det fremgår av en melding fra North Sea Transition Authority (NSTA) tirsdag, ifølge Reuters.

Det var 76 selskaper som la inn bud på 258 av 931 tilbudte blokker, sammenlignet med 104 bud for 245 blokker av 768 på tilbud i 2019, ifølge NSTA.

-Det er fantastisk å se slik interesse fra industrien i denne runden, med de tildelte lisensene satt til å spille en viktig rolle i å øke innenlandsk energiproduksjon og sikre Storbritannias langsiktige energisikkerhet, sa energi- og klimaminister Graham Stuart i en uttalelse.

TDN Direkt finans@tdn.no Infront TDN Direkt, +47 21 95 60 70"

PGS har god dekning som beskrevet i https://www.pgs.com/company/newsroom/news/uk-33rd-licensing-round--weve-got-you-covered2/

Disse blokkene tildeles nå i Q1, Selskapene vil da kaste seg på telefonen til PGS for å få tilgang til seismiske data for disse tildelte blokkene. Resultatet vil da fremkomme som vanvittig høye late sales i Q2 (tror jeg!)

Men det er mange blokker som ikke er dekket av PGS' MultiKlient bibliotek sier du kanskje? Det stemmer, men hvem skal skyte den seismikken og har kundene tid til å vente? Det er for meg mer trolig at oljeselskapene velger blokker med tilgjengelig data.

2022 var året markedet snudde og nå vil PGS levere!
noprofit
29.01.2023 kl 20:29 2825

Rett opp til meget sterkt Q2 2023 😉
Redigert 29.01.2023 kl 20:41 Du må logge inn for å svare
skadi
29.01.2023 kl 20:56 2672

Takker så meget Mr. Boring. :) Jeg har ikke sagt noe stort annet enn det du skriver i første avsnitt. Er faktisk veldig positiv på sikt når det gjelder PGS, men jeg synes hallelulja stemningen tar noen ganger litt over her inne.

En ting jeg lurer veldig på: Når kjøper oljeselskaper seismiske datasett? Før eller etter de har fått tildelt/bydd på en ny utlyst leteblokk? Jeg hadde forventet før de byr på, slik at de har en formening om hva de byr på, men jeg tenker kanskje feil her?