Cloud - Sparebank 1 Markets kursmål kr 11,50

Frodon
CLOUD 29.01.2023 kl 18:53 1025

Sparebank 1 Markets har tatt opp dekning på aksjen idag. Her er et lite utdrag fra analysen:

«We initiate coverage of Cloudberry Clean Energy with a Neutral recommendation and a NOK11.5/share target price. While CLOUD is interesting to follow as a play on Nordic electricity prices, we find that the share is trading in line with our current NAV estimate«
The Observer
30.01.2023 kl 11:57 913

Blitt en sørgelig aksje. Men om man tror langsiktig så begrav den i skuffen.
Pimpernell
30.01.2023 kl 16:21 845

Det hadde vært interessant å lese hva de har lagt til grunn for denne anbefalingen. Target price ligger godt under IPO prisen 3 år tilbake i tid. Siden er prisen på strøm 3 doblet og ligger mer enn 100% høyere enn i alle business casene på prosjektene. Produksjon og ferdigstillelse av prosjekter har kommet langt og en god del gode oppkjøp underveis. De eneste nedsidene jeg ser som nytt i casen er mulig grunnrenteskatt på Odal Vindpark (som det eneste som blir berørt av skattepakken til Vedum, HVIS den blir vedtatt i foreslått form), og noe økte materialekostnader. Videre har man sikret full finansiering av prosjekter opp til 1000GWh, med en meget høy egenkapital andel. Jeg forstår ikke hvordan SB1 har kommet frem til denne target price, - jeg ville selv ha satt den i overkant av kr. 20. MEN, kom gjerne med innspill som kan forklare SB1's target price...