RECSI - INNGÅR AVTALE MED HANWHA

MikkeMus
RECSI 31.01.2023 kl 23:18 14246

KORTVERSJONEN AV AVTALEN:

1. REC Silicon har inngått en 10 års avtale med Hanwha Solutions om 100% av FBR produksjonen ved anlegget i Moses Lake.

2. REC Silicon har hatt fokus på å utarbeide en kvalitetsavtale med kvalitetspartner.

3. Grunnprisen vil bli bestemt av markedsindekser justert for en premie for amerikansk-produsert lavkarbonmateriale. Grunnprisen vil være innenfor et maksimum- og minimumsspenn, noe som sikrer REC Silicon ved potensielt lave priser i fremtiden.

4. Partene forventer at en fullstendig avtale inkludert alle operasjonelle detaljer vil bli inngått i løpet av de kommende månedene. Disse vil bli annonsert når alle detaljene er på plass.

5. Ved inngåelse av den fullstendige avtalen, vil Hanwha foreta en betydelig forskuddsbetaling.


https://storage.mfn.se/7046644e-9007-4652-b79f-02824ce2e38d/rec-silicon-statement-of-material-agreement-concluded-between-rec-silicon-asas-subsidiary-rec-solar-grade-silicon-llc-and-hanwha-solutions.pdf?

Redigert 02.02.2023 kl 14:42 Du må logge inn for å svare
Marketwatch
31.01.2023 kl 23:31 8846

Står i artikkel DN og FA at Hanwha "skal stå for produksjonen av FBR" - noen som ser hvor dette står i meldingen? Hva med silangass (og Butte)?
omac
31.01.2023 kl 23:40 8772

bare finansavisen som har røykt sokkene sine igjen
thief
31.01.2023 kl 23:41 8737

The base price is subject to both a price minimum and maximum that protects REC Silicon against
potential future low market prices that could otherwise threaten the long-term prospects for the Company. The
approximate total value of the Offtake for the duration of the arrangement and based upon the market price for
polysilicon is currently about $3 billion.

Rett og slett en fantastisk avtale,selv om tallene ikke er 100% spikret enda. Med dagens polypriser er avtalen verdt rundt 30mrd.De sikrer seg for nedsiden ved lave polypriser,så de vil tjene penger uansett.Og de får STOR forhåndsbetaling,som fort blir i milliardklassen.Med dette på plass,blir jo obligasjonslånet null problem🙂Og ikke glem 500mill i skattelette hvert år,ML vil gå med milliardoverskudd i 10år!!Mcap burde nå opp både 100 og 200%!Dagens mcap er på latterlige 6mrd blank,etter en uforståelig nedgang fra 25kr til dagens 14kr.Selv om det bare har kommet positive nyheter i markedet rundt REC.Nå skal selskapet skikkelig reprises.
Tanjiro
31.01.2023 kl 23:43 8693

Dette her er GULL!! Merk også:

“The base price for the Offtake will be determined by market indices adjusted for a premium for US-sourced low carbon material. The base price is also subject to both a minimum and maximum that protects REC Silicon against potential future low market prices that could otherwise threaten the long-term prospects for the Company»

«The approximate total value of the Offtake for the duration of the arrangement and based upon the market price for polysilicon is currently about $3 billion»

Betryggende å lese at at basisprisen er underlagt både et minimum og et maksimum som beskytter RECSI mot potensielle fremtidige lave markedspriser👌 For ikke å snakke om verdien på offtake avtalen! 30mrd Nok. Gratulerer til alle
Marketwatch
31.01.2023 kl 23:48 8618

En doblng av kursen bør kunne forsvares, men med Recsi er det vanskelig å vite.
MikkeMus
31.01.2023 kl 23:55 8546

Ja, dette fremstår som en meget god nyhet, men over lang tid så har positive nyheter resultert i kursnedgang, så gudene må vite hvor langt ned vi skal i morgen?
Redigert 31.01.2023 kl 23:59 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
31.01.2023 kl 23:58 8517

Seriøst; tror du på kursnedgang nå?
thief
01.02.2023 kl 00:04 8550

Nå skal nok short dekkes kraftig inn,som ved forrige oppgang.Og de shorter neppe REC igjen🙂Denne gangen har vi noe håndfast å forholde oss til.ML vil være særdeles lønnsom de neste 10årene og kapital er sikret!Samtidig er det vel å forvente at flere større investorer gjør inntog.Caset er jo nå knallsterkt!
Tanjiro
01.02.2023 kl 00:06 8529

Vil tro denne avtalen legger grunnlaget for at seriøse investorer vender blikket tilbake til RECSI. Shorten må også dekkes inn, så blir nok ganske hyggelig nå. Spent på hva meglerhusene skriver når de kommer med en oppdatering
Stabukk
01.02.2023 kl 00:16 8468

Veldig oppløftande, og må vedgå meldinga kom tidligare enn forventa for meg. Ei reprising bør vera udiskutabel. Då Røkke/Aker tok over som største aksjonær, meiner eg kursen gjekk godt over 60% på kort tid. I fjor var Rec ei kort stund over 25, og tilbake dit bør kveldens melding kunna bringa oss. I så fall oppgang på ca 70%, men neppe allerede i morgen.

Både Pareto, Arctic og SB1Markets bør henta fram sine «blue sky»-analysar! Då snakkar vi høgare kursmål enn MorganKane sitt legendariske 42,50. Berre å holda på aksjane inntil vidare.

Positiv avklaring av obligasjonslånet bør vera kurant med denne avtalen i boks. Men det meste av ei forhåndsbetaling går vel til restart/oppgradering av ML?
Slettet bruker
01.02.2023 kl 00:19 8485

De har jo også fortsatt en del penger på bok.
Slettet bruker
01.02.2023 kl 00:30 8413

42.50 hadde smakt. Da går jeg av med pensjon :-)
thief
01.02.2023 kl 00:51 8321

De har allerede penger til ML på bok.Så den store forhåndsbetalingen kan de bruke til andre ting.Kan fort hende de løser inn obligasjonslånet eller hvertfall betaler endel ned.Som LODBROK sa i brevet til REC i oktober, så ville ikke REC svare på henvendelse fra LODBROK anngående refinansiering av obligasjonslånet. Så REC har vel muligens hatt en plan om løsning lenge. Nå er hvertfall ikke kapital noe problem.Hvis de trenger mer, er det eventuelt til utvidelse.Det kommer nok etterhvert,da hanwha nå har tatt hele produksjonen. Så skal jo batteriselskapene også ha endel fremover. Kan bli riktig stort for REC de neste årene
Slettet bruker
01.02.2023 kl 02:04 8190

Dette bør vel få fart i aksjekursen i dag ellers så gir jeg opp hele aksjemarkedet , da skjønner jeg ingenting.
Stabukk
01.02.2023 kl 04:26 8045

Takk for tilbakemeldingar! Ser argumentet med «allerede penger til ML på bok» frå thief. Er vel iigjen ca. 1 mrd kr som er er henta inn tidligare. Det er kanskje nok? Sikkert fornuftig om obligasjonslånet eller delar av det blir innløyst. REC har nok ein plan vi får vita seinast i mars/april. Behov for utviding kan og melda seg fort. Q4 om vel 3 veker blir spennande. Blir stadig meir fristande å bli med REC som aksjonær også i 2024/25, også for ein pensjonist!
MikkeMus
01.02.2023 kl 06:22 7888

Vel, REC Silicon besitter fabrikkanlegg (bygningsmasse) som utfra et rought estimat burde tilsi et sted mellom 20 og 30 milliarder kroner. Bare verdien på bygningsmassen burde altså tilsi en aksjekurs som er 4-5 ganger høyere enn i dag. Hvis vi deretter legger til de verdiene som ligger i selskapet i form av patentert teknologi, produksjon og avtaler, så mener jeg at kroner 42,50 er et realistisk kursmål frem mot gjenåpning av ML. Så mitt råd: HOLD PÅ AKSJENE DINE.


Rule
01.02.2023 kl 08:29 7145

Jamen der er jo ingen pris detaljer så vi står helt blanke om hvad indtjening det her kan betyde. Og der er langt tid til produktions opstart. Det er positivt, men det er bare rigtig svært (umuligt) at regne på med de informationer der er givet.
Kvike11
01.02.2023 kl 08:35 7042

Hvad er det du vil regne på. som du ikke forstår.

vil du have de næste 10 års regnskab nu, eller vil du vide hvad de tjener pr kg og hvad deres udgifter er o.s.v
Forstår ikke den spørge jørgen, som du fremstiller.
Aftalen er i hus nu, det er det alle har ventet på og RECSI, vil tjene masser af penge i fremtiden, om det er milliarder hvert eneste år, eller det kun er 5oo millioner, er ikke det vigtigste budskab idag.
Fabrikken har solgt helel produktionen til en pris hvor RECSI tjener penge, uanset markeds prisen.
Ser stor opgang idag, ellers er der noget helt galt med alle handler på borsen, og det kan endnu vise at Norge snart må sejle sin egen sø, for alle der tjener kassen forladen den synkende skude.
unikum
01.02.2023 kl 08:40 6956

Dette er vel en som håpet i går på nedgang og solgte seg ut. Bare å holde på hatten (aksjene) å nyte at verdien vil øke time for time!
Slettet bruker
01.02.2023 kl 08:40 6955

FA idag... SLIK OPPRØRERNE FRYKTET :-)))))))

Ja hva skal man si ??

Vanvittig hvor labert det er på intellektet og innsikt i egen situasjon...ingen nevnt ingen glemt..

Pris vil variere, som alt annet, som oljepris og leieinntekter osv. Men de har da klart å få koreanerne til å se verdibyggingen i selskapet og ikke kun flytte profit over i Hanwha eller qcells.

Nå er det ikke frykt for om ML åpner, og når. Men heller om de klarer å få folkene på plass for å gjenåpne (min egen frykt). Og den er minimal..alt annet er bluesky!

Noen må revurdere sine arbeidstitler både her og der..

Fest setebeltene, her blir det traders paradis resten av uken!!
Bullinvestor
01.02.2023 kl 08:47 6839

Hvorfor ligger selgerne på 14,80? Trodde jeg skulle se dem på 17-18 tallet😅
Stabukk
01.02.2023 kl 08:53 6711

Husk også at short skal ha tak i aksjar, ca. 14,7 mill. kr, før kursen blir for høg.
Vanskelig å tippa kva kurs vi endar på i dag. Har tenkt å sitta heilt i ro inntil vidare.
unikum
01.02.2023 kl 08:54 6707

Det vil også bli en shorter jobb hvis de ikke allerede har svidd av alt og må hente seg inn igjen. Men 14,8 åpner det ikke på. Tipper på 15,7
MorganKane
01.02.2023 kl 08:57 6622

Ja, det er trist. Sist gang sa Molnes at Recsi ikke var nevnt i det hele tatt i Hanwha sine dokumenter i forbindelse med Q-Cells fantastiske Georgia planer (selv om alle som fulgte med visste via pressemeldinger og intervjuer at Recsi så absolutt var med i planene). Og utelukket at Recsi ville få til noe som helst. Nå er det tydeligvis omvendt. Det er bare til å le av. Vel, hvis det da ikke var helt moralsk forkastelig av FA da. I beste fall. En slik underoverskrift. Dette var slett ikke hva "opprørerne" fryktet. Tvert om så så de på samarbeidet og avtale med Hawnha som svært positivt. De ville imidlertid sikre seg et ekstra styremedlem for å få uavhengighet. Det fikk de. Pluss at det faktisk viser seg at to tredjeparter har sett over den. Mer ryddig skal det mye til for at dette blir.

Jeg fornyer ikke mitt abonnement. Det er helt klart. Vurderer også flere skritt hvis ikke ingressen blir endret raskt. Den er beviselig helt feil.

Men Recsi kommer til å gå bra i dag. Og videre fremover. Bare hold på aksjene. Og du dobler raskt verdiene dine i løpet v noen måneder. Større aktører vil komme inn.
Slettet bruker
01.02.2023 kl 09:06 6481

5% fra start..er de ikke edru i FA lenger??
Slettet bruker
01.02.2023 kl 09:08 6437

Enig. Og det værste er at jeg har bllitt kastet ut av forumet mer en 3 ganger for å ha kommet med uttalelser som ikke stemmer om ansatte!!??
Skalleknarp
01.02.2023 kl 09:08 6430

Det var vel Best Guess fra de....for handelen var vel ikke startet for RECSI da det var for trangt i døren til at første handel var avgjort......
Redigert 01.02.2023 kl 09:09 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
01.02.2023 kl 09:13 6341

nettopp :-))
MorganKane
01.02.2023 kl 09:17 6264

Hørte Molnes på morgennytt. Nå er det visst negativt å ha maks og minimums pris også nå. Dette er bransjenormen Og alle selskaper, uavhengig av bransje (om det er shipping eller dagligvarer) inngår tilsvarende langsiktige avtaler. FA bør ta ansvar og stoppe fyren. Han har beviselig tatt feil gang på gang, sist forrige gang han sa at Recsi ikke var med i Hanhwa sine planer i USA. Det blir rett og slett for dumt.

Spørsmålet er bare hvorfor han tviholder seg til masta mens skuta hans går ned...
Kvike11
01.02.2023 kl 09:21 6184

Kan kun give dig ret, et er fuldstændigt uanstændigt som de hele tiden vil fordreje alt om RECSI.
Først en der er total uvidende, som skriver en masse vrøvl og usandheder, og nu fortsætter de med negativitet.
Min arbejdsplads er rystet over finansavisens opførsel og siger at jourmnalisterne skulle se at få sig et liv.
virker som om de er total ligeglade med alt, bare de kan skrive negativt.
Heldigvis har jeg mødt nordmænd som ikke opfører sig så uanstændigt og som også ryster på hovedet af finansavisen.
RECSI har endelig fået aftalen i hus, det må være det vigtigtste, og ikke finde grus i kaffen., hvordan kan de ansatte dog leve et normalt liv med den negativitet, stakkels pårørende og familier til dem.
unikum
01.02.2023 kl 09:24 6163

1 mill aksjer blir spist opp på 17 kr. Enda har nok ikke alle shortere våknet enda..
Anywhere
01.02.2023 kl 09:25 6981

På mandag forledet Molnes aksjonærene i Flyr til ikke å selge ved å hardnakket påstå at det slett ikke blir utnulling/konkurs for Flyr. Det var masse verdier i leasingavtaler, goodwill, Spetalen som reddende engel etc. I samme minutt stuper flyr 70% og alle andre advarer om at dette ser konkurs ut så det holder. Molnes kan ikke være så dum at han ikke vet at konkurs betyr null til aksjonærene.
Redigert 01.02.2023 kl 09:26 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
01.02.2023 kl 09:31 6867

La shorterne blø. Åpne trafikken igjen nå...
thief
01.02.2023 kl 09:35 6769

Ja,hvordan går det med shorten til han luringen som shorta på 15.18kr nå??😂
Slettet bruker
01.02.2023 kl 09:39 6680

de fikk litt pusterom, men skal f meg få jobbe mot lunsj!

IKKE SELG FØR 25KR!!!
Redigert 01.02.2023 kl 09:41 Du må logge inn for å svare
MikkeMus
01.02.2023 kl 09:41 6650

REC Silicon - og Finansavisens kampanjejournalistikk:

Lørdag 14 januar startet brukerprofil «Morgan Kane» en tråd på Hegnar Forum, hvor han på systematisk og etterrettelig måte, plukket fra hverandre en svært tendensiøs, misvisende og direkte feilaktig artikkel relatert til REC Silicon, som var publisert i Finansavisens papirutgave og nettutgave samme dag. Nevnte artikkel var ført i pennen av Finansavisens kommentator, Karl Johan Molnes.

La meg presisere: Det var ikke konklusjonen til Molnes som isolert sett var gjenstand for kritikk - men de tendensiøse, misvisende og direkte feilaktige premissene som lå til grunn for konkusjonen - dette kombinert med hvordan premissene «sauses inn» i et tendensiøst og misvisende begrepsapparat, hvor hensikten åpenbart er å skremme uprofesjonelle småinvestorer til å selge sine aksjer i selskapet.

Jeg mener det er pinlig at Finansavisen ved overnevnte kommentator, gang etter gangb får bruke Finansavisen som "talerstol" til å fremføre svært tendensiøs, misvisende og direkte feilaktig informasjon relatert til REC Silicon. Sist gang dette skjedde var høsten 2022. Den gang mener jeg å huske at det kom en slags beklagelse i etterkant.

I tillegg til å fremstå som direkte kunnskapsløs i forhold til relevante faktorer og prosesser som har stor betydning for det grønne skiftet i verdens liberale demokratier generelt - og USA og EU/EØS spesielt - så er det mitt personlige inntrykk at den tendensiøse og feilaktige framstillingen til Molnes/Finansavisen er gjort helt bevisst - noe som (etter mitt skjønn) gjør nevnt kommentator og Finansavisens ansvarlige redaktør (Trygve Hegnar) lite etterrettelig i omtalen av REC Silicon

MEN, det som etter mitt skjønn er MEST ALVORLIG i forhold til denne tendensiøse og misvisende dekningen - et at Finansavisen i rollen som en stor og viktig nyhetsformidler - og derigjennom også premissleverandør for eksempelvis uprofesjonelle småinvestorer i Norge, på denne måten forleder mange småinvestorer til å foreta valg på feil, eller lite holdbare premisser. Det er alvorlig og etisk uakseptabelt.

Spørsmålet er om denne dekningen (som etter mitt skjønn framstår som en kampanje) er overenstemmelse med intensjonen (eller konkrete regler) i vær-varsom-plakaten (se eksempelvis punkt 2 i linken under).

Jeg oppfordrer avslutningsvis folk til å unngå støyen fra monomane hausere og baisere når det gjelder REC Silicon. Dette gjelder i aller høyeste grad også den kampanjepregede «journalistikken» til Finansavisen ved ansvarlig redaktør Trygve Hegnar.

MITT RÅD: Skaff deg mest mulig objektiv informasjon på egen hånd. Følg kvartalsrapporteringene og abonner på nyhetsmeldinger fra selskapet. Sett deg inn i forretningsområdet til mulige interessenter - og dette gjelder særlig for REC Silicon, hvor både sol, batteri og halvlederindustrien er viktig. Sett deg inn i den delen av dett geopolitiske landskap som her er relevant - samt internasjonalt og nasjonalt regelverk som har betydning for selskapet og sektoren generelt - gjør deretter dine egne vurderinger.

https://fagpressen.no/vårt-arbeid/redaktør-og-utgiver/vær-varsom-plakaten
Redigert 01.02.2023 kl 09:48 Du må logge inn for å svare
Kvike11
01.02.2023 kl 09:41 6643

Finansavisen skriver at aftalen har en værdi af 30 milliarder nkr, hvor har de de oplysninger fra, skal der betales i norske kroner,
forskud i dollar .
Redigert 01.02.2023 kl 09:41 Du må logge inn for å svare
Kvike11
01.02.2023 kl 09:59 6426

Hold da en masse du kan skrive på engang.
Lige til din oplysning,finansavisen er ikke en vigtig nyheds formidler, det er en sladder spalte, med 2 klasses journalister.
Bruger kun forum på finansavisen, var der andre muligheder med samme antal læsere, var jeg for længst væk
Syntes Morgan Kane, kommer med mange gode indlæg og er hurtig til at fange løgnhistorier, håber han fortsætter dette.
ikke alle indlæg kan være fakta og data, men er de det fra avisens side, skal de være saglige og troværdige og det er de desværre ikke.