Hvor mange tapte penger på flyr?

Piraten
FLYR 01.02.2023 kl 10:02 2669

God morgen folkens!
Eg er ein av dei som tapte penger på flyr. Eg blei forledet av charter avtalene. Men eg har nokre tankar rundt publiseringen av "avtalene".
Det er godt mulig at eg skyter eit bomskudd her, men eg spørre uansett.
Er ikkje det slik at dersom eit selskap sitter på informasjon til markedet, så skal det publiseres umiddelbart når informasjonen foreligger? I tilfelle så mener eg at det er blitt begått feil i denne prosessen.
Ifølge Flyr så ble avtalene allerede inngått den 23.des 2022, men siden avtalene betinget orden på finansieringen, så ble denne avtalen ikkje publisert på daværende tidspunkt.
Den 17.januar kom første børsmelding om at det er gjort en avtale med charter, den 23. Januar kom neste avtale på bordet.
Avtalene ble publisert en omlag en uke før fristen på å få gjennomført reparasjonsemisjonen. Betimelig timing av publiseringen av informasjon tenker eg ihvertfall. Hvorfor ble de ikkje avtalene publisert med en gang de ble inngått? Jo de manglet finansieringen som forutsatte at avtalene skulle være gjeldende.
Så kan ein då vente med publisering av avtaler som er relevant for aksjonærene? Er det å rekne som manipulering når en sparer informasjon til markedet, for så å publisere det rett før reparasjonsemisjonen skal gjennomføres?
Eg tenker det er ganske nærme svindel å time en publisering av en avtale, som i utgangspunktet skulle være publisert første børsdag etter den 23. Desember.
Som sagt meiner eg at avtalene skulle vært publisert på første børsdag etter avtalene var inngått, eller aldri, siden dei ikkje klarte å få i havn finansieringen som var nødvendig.
Det går heller ikkje frem i informasjonen som blir gitt at det er begrensninger i avtalen som sier at den forplikter at finansieringen må være i orden.
Har styret lov til sile informasjon og spare nyheter til markedet?
Vil medlemmene av styret potensielt være personlig ansvarlige viss det blir begått ulovligheter i forbindelse med informasjonsplikten til aksjonærene?

Legger ved ein kommentar fra Braathen.

Som følge av global mangel på fly har vi opplevd stor etterspørsel etter charteroppdrag og utleie av fly og mannskap til andre. Før jul hadde vi fremforhandlet en avtale med et europeisk flyselskap tilsvarende seks fly i produksjon i perioden mars til oktober forutsatt at vi hadde en alternativ finansieringsplan på plass. Selskapet og de finansielle rådgiverne forventet at denne avtalen ville resultere i at man lyktes med den alternative finansieringsplanen. Dessverre har ikke Flyr lyktes med den alternative finansieringsplanen og befinner seg nå i en situasjon der styret må vurdere om det finnes alternativer for videre drift, sier styreleder Erik Braathen i Flyr.

Piraten
Redigert 01.02.2023 kl 10:07 Du må logge inn for å svare
Mdg1
01.02.2023 kl 10:41 2553

Har ikke hatt aksjer i Flyr eller flydd med selskapet, men har tapt penger på mange andre selskaper :)
Garmis
01.02.2023 kl 10:49 2490

De som betalte 1 øre pr aksje har jo ikke tapt så mye da, noen har til og med tjent på dette.
mentira
01.02.2023 kl 10:54 2457

Garmis: et tips til deg. Hold deg unna aksjemarkedet.

Du skrev:
De som kjøpte på 1 øre har ikke tapt så mye..........

Sannheten er at de tapte 100%.

ha en strålende dag
minsin
01.02.2023 kl 11:43 2291

Vel flyr hadde tydeligvis enrom gjeld liggende ...
https://www.finansavisen.no/reise-og-fritid/2023/02/01/7981866/flyr-er-konkurs-med-2-4-milliarder-kroner-i-gjeld?internal_source=sistenytt

Typisk at aksjonærer føler seg nå "forledet"- Nytter ikke å bortforklare "den horrible" investeringen , advarslene har jo "haglet" fra alle hold..
Neste selskap som skal gjennom "konkurs prosess" er vel DOF



Redigert 01.02.2023 kl 12:53 Du må logge inn for å svare
Garmis
01.02.2023 kl 12:12 2204

mentira, ikke denne grønnsakshandleren som solgte seg ut på fredag vel?
Han kunne ihvertfall benytte seg av tapet.
Redigert 01.02.2023 kl 13:39 Du må logge inn for å svare
Piraten
01.02.2023 kl 13:33 2005

Det var ikkje en bortforklaring, eg var klar over at det var en risiko for at selskapet gikk konkurs. Eg har heller ingen grunn til å måtte forklare meg for nokon her på forumet. Eg lurte berre på om det er lov å holde tilbake informasjon fra markedet, for så å bruke det som en trigger når det ser mørkt ut for om dei klarer å få gjennomført reparasjonsemisjonen. Eg kjøpte på disse tiggerne og holdt på aksjen til den stupte ned 70 prosent.
SomSa
01.02.2023 kl 13:57 1920

Piraten

Jeg har tradet mye biotek aksjer og har også vært langsiktig. Selv om man vet at de skal hente penger eller deres kliniske data ikke blir god nok i forhold til nye kandidater holder denne banditten og klovnegjengen informasjonen skjult eller gir feilaktige inntrykk. Etter å ha hausset aksjen opp enten med tulle avtaler eller uttalelser og påstander og aksjen stiger gjennomfører de en emisjon. Pga dette er flere biotek aksjer i deep shit nå og investorer tror ikke lenger på dem....

Det beste kan man gjøre er å lese siste presentasjon og finne ut om selskapet trenger mer kapital. Hvis *ja* skal man ikke bli fristet til å kjøpe aksjen hvis kursen stiger enten pga tulle nyheter eller noen pumper opp aksjen. Siden det kan komme en emisjon når som helst og aksjen vill falle kraftig.

Noen ble lurt av mange nye såkalt gode nyheter fra Flyr og at sjefen sa at selskapet vil overleve og bla bla.

Skal til ørkenvandring fyll vannflasken og ikke håp på at du kan finne vann eller noen skal gi fra seg sitt vann.
Redigert 01.02.2023 kl 14:16 Du må logge inn for å svare
golf`ern
01.02.2023 kl 15:25 1723

Den eneste som har tjent penger på Flyr er Gullhaugen, i følge egne utsagn.....
BlackPearl
01.02.2023 kl 17:25 1513

Tapte selv på Flyr også, valgte å realisere tapet i slutten av desember…to overvåkning aksjer ble med på konkursen

cold
01.02.2023 kl 17:27 1503

Jeg og noen flere advarte på det sterkeste mot denne dødsfellen lenge før det ble introdusert på Oslo børs. Jeg håper inderlig jeg reddet minst en person ut av elendigheten. Vi argumenterte for hvorfor Norwegian vil overleve mens flyr ikke har livets rett og listet opp alle årsakene. Noen gikk dessverre tungt inn i Flyr og dette var i stor grad de samme folkene som også satset "stort" i SDRL og handlet denne over krona mens den i realiteten var verdt 5 øre, før de store restruktureringene.
Redigert 01.02.2023 kl 17:30 Du må logge inn for å svare