💰 FRO - Kursmål 350,- 💰

Gulltider
FRO 02.02.2023 kl 10:44 253150

Tror aksjen kan gå i 350 kroner
Clarksons Securities venter solide resultater fra Frontline og holder muligheten åpen for at aksjekursen kan nå 350 kroner om et år eller to.
Redigert 15.03.2023 kl 09:05 Du må logge inn for å svare
Hellboy
20.03.2023 kl 11:54 4786

Velkommen tilbake, og nå som de kan handles på ASK har jeg begynt å kjøpe litt og. Foreløpig på 13. plass i porteføljen min
Slettet bruker
20.03.2023 kl 12:04 4780

Takk for det,og når kursen går fra 191.97 på tirsdag til idag på 165,så måtte fuglen bare gripe muligheten
Hellboy Frontline har en stor pengebinge nå🤣.
Redigert 20.03.2023 kl 12:06 Du må logge inn for å svare
Hellboy
20.03.2023 kl 12:08 4953

Ikke bare FRO som har det ;) Jeg har jo mye mer i f.eks OET og Hafnia, har ikke engang fått FRO inn på topp-10 listen av postene mine :D

Og det stuntet vi snakket om på en BORR-tråd går helt utmerket :)
Moll1
20.03.2023 kl 12:17 4986

Ser oljeprisen fortsetter å synke… Går den mye ned begynner vi vel å se produsjonskutt for å senke tilbudssiden. Det er ikke bra for ratene. Håper den stabiliserer seg over 70 Dollar
Hellboy
20.03.2023 kl 12:19 5050

Oljeprisen har egentlig ikke noe særlig å si for Clean tankers. Større impact fra streikene i Frankrike ;)
Moll1
20.03.2023 kl 12:22 5064

Det må du forklare meg… Et produksjonskutt er jo også et kutt i volumene som skal transporteres…
Hellboy
20.03.2023 kl 12:30 5050

Nå er FRO litt vanskeligere å forklare enn f.eks Hafnia og Okeanis, siden FRO er en kombo av Clean og Crude.

Men, det viktigste for tankredere er ikke prisen på varen, men hvor langt den må fraktes.

Så la oss starte med Clean, siden det påvirker Crude.

Alle vet at tankflåten er for liten etter de senere miljøinnføringene etc. Og for Clean så er i tillegg 1.6 eller 1.7 mill fat fjernet fra å "bare" seile fra St-Petersburg`ish og til Helsinki/Rotterdam etter de nye sanksjonene. Clean må derfor hentes fra steder lengre unna. USA produserer på max, den eneste ledige kapasiteten er Kina. Så for å si det enkelt, for Clean betyr ikke oljeprisen særlig. Det som betyr noe er at det er vesentlig lengre fra Shanghai til Rotterdam/Helsinki enn fra St. Petersburg. Og med en for liten flåte kommer ratene til å gå opp....

For Crude er det noe av det samme. For at den eneste ledige kapasiteten til å raffinere crude til clean er i Kina.... Gjett hva som skjer når flåten er for liten ;)
Slettet bruker
20.03.2023 kl 12:31 5097

Det er nydelig hellboy. Nå er oljeprisen snart I pluss.
Redigert 20.03.2023 kl 13:02 Du må logge inn for å svare
(",)Aksjel
20.03.2023 kl 12:32 5131

Alltid ulemper mer for billig eller for dyr olje.
Lavere oljepris kan åpne muligheten for å fylle oljelagre på lavere pris. Dermed kan behovet øke selv om (forventet, temporær) etterspørsel faller noe.
Jo dyrere olja er jo mer forsiktig blir forbrukere.
Hellboy
20.03.2023 kl 12:32 5137

Og impacten fra streikene i Frankrike med nedstenging av raffineriene er bare enda lengre frakt til raffinerier og av Clean tilbake igjen. Glemte å nevne det i forrige innlegg. Men Kina er jo litt lenger unna Europa enn Frankrike :D
Slettet bruker
20.03.2023 kl 13:04 5058

101800 vccl spot day/ dollar på fredag. 🤑🤑🤑
ibyx
20.03.2023 kl 13:09 5026

Jada. Men den er nok ikke ferdig under 170 riktig enda..
👍
Hellboy
20.03.2023 kl 13:14 5044

Får da håpe det. Jeg er jo dessverre i pluss på porteføljen min i dag, når børsen tryner. Skulle gjerne vært i minus så jeg kunne handlet mer på billigsalg ;)
ibyx
20.03.2023 kl 13:14 5048

På tross av denne som tikket inn på morgenen!
Front Driva (2019 - Modern Scrubber) On Subs (Estimated Voyage CII: A 🟢) USG/UKC BP Frontline $FRO (TCE: RV USD 120K @ 43 days / Actual USD 113K @ 46 days)
ibyx
20.03.2023 kl 13:20 5023

Ha ha! Tryner ikke mye nå lenger da! Bare 0,5% ned.
Men noe henger fortsatt etter...
Hafnia fx
Redigert 20.03.2023 kl 13:20 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
20.03.2023 kl 13:21 5019

Den var Topp.👍
Fuglen håper på fro Rally i Usa ikveld.,og oljeprisen godt I pluss.
Redigert 20.03.2023 kl 13:22 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
20.03.2023 kl 13:27 5015

Den Gode magefølelsen er tilbake ibyx🤣🤣🤣
Slettet bruker
20.03.2023 kl 14:16 4910

Litt under 850000 aksjer ble handlet på loppemarkedet i fro tidligere idag.så volumet er ikke avskrekkende og det. Ser lovende ut for fortsettelsen ibyx👍
De dummeste bøndene får de Største potetene 🤑🤑🤑
Redigert 20.03.2023 kl 14:44 Du må logge inn for å svare
ibyx
20.03.2023 kl 16:07 4747

Henter seg pent inn, selv om OET går enda sterkere. men det er greit.
Det er fortsatt 1,5USD for å toppe årsbeste ca 205 NOK som slo inn før ratene gikk over 100... utbytte fratrukket!
Så ca 195 NOK burde være innenfor rekkevidde på *kort* sikt!
Redigert 20.03.2023 kl 16:09 Du må logge inn for å svare
(",)Aksjel
20.03.2023 kl 17:03 4622

Og ratene bare øker, opp i 108 000 USD ihht Poten daily nå (",) Skyter godt over 200,- når frykten roer seg i markedet. Flott start i dag.
Redigert 20.03.2023 kl 17:03 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
20.03.2023 kl 19:12 4408

👍
Flipper
21.03.2023 kl 08:14 3939

Fem ting å holde øye med i jakten på markedsbunnen

Smertefulle kursfall har vært en gjenganger på aksjemarkedene i de seneste månedene. For investorer kan det være en prøvelse bare å kikke på de blødende porteføljene. Ytterligere investeringer virker fjernt for mange, men når kan du egentlig begynne å kjøpe de sønderbombede aksjemarkedene igjen?

Mange av de største indeksene globalt har falt opptil 30 %. Sitter du på enkeltaksjer kan tallene være mye styggere. Noen av markedets mest populære vekstaksjer har blitt pulverisert. Blant de groveste eksemplene er amerikanske Peleton og Zoom, som har falt henholdsvis 92 og 85 % fra sine topper.

I løpet av høsten 2020 var Zoom mer verdt enn oljegiganten Exxon Mobil. I dag er oljeselskapet verdt 14 ganger mer enn videokonferanseutbyderen.


Korreksjoner, som den vi står midt i nå, vil ta slutt på et eller annet tidspunkt. Mange omtaler den avsluttende fasen i nedturer for kapitulasjon, og dette er tidspunkter hvor det historisk har vært gunstig å hamstre aksjer. Men hvordan kan du vite når markedskapitulasjonen er et faktum?

MarketWatch.com har snakket med flere aksjestrateger, og det er ikke gledelige nyheter for deg som håper bunnen er nådd. Alle mener at aksjene fortsatt befinner seg på rutsjebanen, og at det stadig er nedside som ikke er tatt ut.

Samtidig peker strategene på fem sentrale ting å holde øye med hvis du vil prøve deg på bunnfiske:

Fryktindeksen
Fallende margingjeld
Investorsentimentet
Aksjefall
Salgs- vs. kjøpsopsjoner

Volatilitetsindeksen (VIX), eller «fryktindeksen» som den populært kalles, blir ofte brukt som mål på hvor stor frykten er i markedet. Jo høyere indeksnivå, jo mer frykt.

VIX-indeksen handles i skrivende stund på nivåer mellom 30 og 35, men for sjefsanalytiker hos Crossmark Global Investments, Bob Doll, er nivået for lavt til å indikere kapitulasjon.

– Nivået må mye tettere på 40 før vi kan anta at aksjemarkedet nærmer seg en bunn, forteller Doll.
Fallende margingjeld
Når investorer handler for stadig færre lånte penger, kan dette tyde på at markedet er ved å nå en bunn.

Hos analyseselskapet SentimenTrader sitter Jason Goepfert, og han mener at et stort fall i margingjelden hos meglere er et tegn på kapitulasjon.

Goepfert hevder at dette fallet må være mint 10 % på årsbasis. Inntil videre er fallet på kun 3 %, altså et godt stykke unna Goepferts kapitulasjonsmål.

Investorsentimentet
Det er viktig å skille mellom meningsmålinger og hva som faktisk skjer i markedet. Sentimentet blant markedsaktørene er voldsomt negativt, men hvis vi ser på hva investorene faktisk gjør med pengene, så er virkeligheten en annen.

Ifølge Bank of America har investorer plassert 1,5 billioner dollar i fond og ETF-er siden starten av 2021. Inntil videre har de ikke trukket ut mer enn 35 milliarder dollar.

– Disse tallene tyder ikke på at vi har noen kapitulasjon, sier Michael Hartnett, sjef for Bank of Americas investeringsstrategi.

Aksjefall
Larry McDonald i Bear Traps Report bruker antallet aksjer som opplever kraftige kursfall som et mål på når markedet når bunnen. Dersom tilstrekkelig mange av aksjene på New York Stock Exchange (NYSE) faller under deres 200-dagers glidende gjennomsnitt, mener McDonald at dette kan signalisere en bunn.

Helt konkret så mener McDonald at markedet kapitulerer hvis færre enn 20 % av NYSE-aksjene handles over sitt 200-dagers glidende gjennomsnitt.

– Vi mener nivået nå er lavt nok til å tro sterkt på en rekyl. Vi ser for oss 20-30 % oppside nå, forklarer McDonald.
Som investor er det imidlertid ingen grunn til å glede deg for tidlig. McDonald poengterer at et slikt rally trolig vil være midlertidig. Samtidig frykter han at vi står foran et langvarig bear market.

– Nedturen kommer til å pågå i et år eller to. Investorer har tapt mye, og de prøver nå å få så mye av pengene som mulig tilbake. Det er derfor sannsynlig at de kommer til å selge ved midlertidige styrkelser i markedet, sier McDonald.
Som investor er det imidlertid ingen grunn til å glede deg for tidlig. McDonald poengterer at et slikt rally trolig vil være midlertidig. Samtidig frykter han at vi står foran et langvarig bear market.

– Nedturen kommer til å pågå i et år eller to. Investorer har tapt mye, og de prøver nå å få så mye av pengene som mulig tilbake. Det er derfor sannsynlig at de kommer til å selge ved midlertidige styrkelser i markedet, sier McDonald.
Salgs- vs. kjøpsopsjoner
Salgsopsjoner (put options) er noe som erfarne investorer kjøper i bear markets. Kjøpsopsjoner (call options), derimot, handles i troen på at aksjer står foran stigninger.

Forholdet mellom salgs- og kjøpsopsjoner («put/call ratio») kan derfor brukes til å si noe om hvor nervøse investorene er. Jo høyere forhold, jo større frykt i markedet.

Ifølge sjefsstrateg i Leuthold Group, Doug Ramsey, har markedet siden 2014 bunnet ut når forholdet når 0,85. I skrivende stund er tallet på ca. 0,75.

– Aksjemarkedet har allerede tatt stor skade, men smertepåføringen er ikke over enda. Investorene er nervøse uten å ha gått i panikik, og derfor tror jeg ikke at bunnen er nært forestående, forklarer Ramsey.

Du kan følge put/call ratio daglig via denne lenken. Bemerk at Doug Ramsey baserer sine tall på et tredagers gjennomsnitt.
Salgs- vs. kjøpsopsjoner
Salgsopsjoner (put options) er noe som erfarne investorer kjøper i bear markets. Kjøpsopsjoner (call options), derimot, handles i troen på at aksjer står foran stigninger.

Forholdet mellom salgs- og kjøpsopsjoner («put/call ratio») kan derfor brukes til å si noe om hvor nervøse investorene er. Jo høyere forhold, jo større frykt i markedet.

Ifølge sjefsstrateg i Leuthold Group, Doug Ramsey, har markedet siden 2014 bunnet ut når forholdet når 0,85. I skrivende stund er tallet på ca. 0,75.

– Aksjemarkedet har allerede tatt stor skade, men smertepåføringen er ikke over enda. Investorene er nervøse uten å ha gått i panikik, og derfor tror jeg ikke at bunnen er nært forestående, forklarer Ramsey.

Du kan følge put/call ratio daglig via denne lenken. Bemerk at Doug Ramsey baserer sine tall på et tredagers gjennomsnitt.

https://www.daytrader.no/jakten-pa-markedsbunnen/
desirata
21.03.2023 kl 08:21 3906

Greit nok, men dette har lite eller ingenting å gjøre med Frontline ?
Flipper
21.03.2023 kl 09:01 3772

IKKE relevant ?

Opsjon er en forkortelse for opsjonsavtale, og dette er en kontrakt som gir den ene parten i avtalen '' rett '' ( MEN IKKE PLIKT') ''til å kjøpe eller selge noe – f.eks. en aksje

Mange her som har snakket / spurt om dette, samt shorting deT er HØYST revelant...

Når man handler en opsjon, må man ofte betale en premie for opsjonen. Dette er da er det maksimale beløpet man som kjøper av en opsjon kan tape dersom man ikke ønsker å innløse opsjonen, for eksempel hvis verdien av verdipapiret synker innenfor tidsperioden. I teorien har en call-opsjon en potensiell ubegrenset gevinst med en lav risiko. En put-opsjon kan ses på som en forsikring (mot tap).

To typer opsjoner


Det finnes i hovedsak to forskjellige typer opsjoner - europeiske og amerikanske. Forskjellen på disse to er at de europeiske kun kan innløses på siste dag i tidsperioden som er avtalt, mens de amerikanske kan løses inn i hele tidsperioden.
Redigert 21.03.2023 kl 09:09 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.03.2023 kl 09:16 3878

Glade dager igjen I fro. 🤣🤣🤣
ibyx
21.03.2023 kl 09:23 3958

Vi har gjerne et lite shortrally til gode også i FRO? Kanskje litt av det vi ser nå?
Minner om at kursen var 10 kroner høyere nylig på rater godt under dagens.
Så kom denne bankgaven hvor åpenbart noen shortere ikke kjente sin besøkelsestid. Tvert om?

Er det noe som er viktig i shipping så må det da være trenden i ratene?
Redigert 21.03.2023 kl 09:27 Du må logge inn for å svare
ibyx
21.03.2023 kl 09:48 3944

Begynner "vi" snart å tro det? For ikke å snakke om "de" :-)

VLCC daily rates have increased to more than $100,000 per day in March.
Chinese refiners are chartering more supertankers to bring crude later this year as the economy reopens.
The world’s largest international shipping association expects that the tanker shipping market over the next two years could be the strongest one in 15 years.


https://oilprice.com/Energy/Energy-General/Rising-Chinese-Crude-Demand-Sends-Supertanker-Rates-Soaring.html
Redigert 21.03.2023 kl 09:53 Du må logge inn for å svare
ibyx
21.03.2023 kl 10:02 3971

Vel vel. Hvis ikke "Biden" vil, så er det andre som kjenner sin besøkelsestid med fallende oljepris?
https://www.tradewindsnews.com/tankers/tumbling-oil-price-to-trigger-a-rise-of-storage-in-tanker-boost/2-1-1422856
ibyx
21.03.2023 kl 10:16 3934

Epler og pærer kanskje? En litt uhøytidelig sammenligning mellom OET, Hafnia og FRO et drøyt år etter at krigen skapte stor uro.
OET +248%
Hafnia +212%
FRO +166%

kilde: chart dn.no
Redigert 21.03.2023 kl 10:24 Du må logge inn for å svare
Moll1
21.03.2023 kl 10:28 3964

Kan fusjonsplanene med Euronav ha tynget FRONT sin kursutvikling ? Hva ville en nyhet om at FRONT selger sine aksjer i Euronav og forlater alle planer om sammenslåing/oppkjøp ha å si for kursen i FRONT tror dere ? Ville det vært positivt ?
ibyx
21.03.2023 kl 10:52 3960

Cash er vel alltid hyggelig? Og med dagens kursutvikling ville det gitt en pen fortjeneste. Men å beholde dem for andre scenarier er nok også positivt. Ingen av disse scenariene er vel priset inn slik markedet har gått i det siste? FRO fikk et løft på litt over 20 kroner den 9. januar da avtalen ble kansellert. Var det nok? Den tok igjen noe av "forspranget", men neppe helt!
Nexa
21.03.2023 kl 13:04 3751

Ekstraordinær generalforsamling Euronav 23/3. Styret foreslår kompromiss Saverys og Fredriksen, 2 representanter hver i styret. Og 5 uavhengige. Saverys vil ha full kontroll men taper helt sikkert siden styret kan stemme for 6% av aksjene. Tror kursen i Euronav er tynget av dette og tror på en oppgang.
Redigert 21.03.2023 kl 13:06 Du må logge inn for å svare
ibyx
21.03.2023 kl 13:56 3625

Ja kursen i Euronav er gjerne tynget. En stigning her er jo også bra for FRO som eier en betydelig andel der.
Men hvor mye er FRO tynget av dette?
ibyx
21.03.2023 kl 15:47 3503

‘Exponential’ rise pushes VLCCs to $113,000 as smaller ships benefit
Upwards march continues for tanker rates as Europe takes record amount of US crude
https://www.tradewindsnews.com/tankers/-exponential-rise-pushes-vlccs-to-113-000-as-smaller-ships-benefit/2-1-1423295

28 Suez 20 Afra
ibyx
21.03.2023 kl 15:55 3565

Handles nå 6% under årsbeste 9. mars. VLCC var den dagen 90.900

Dagens rateutvikling
https://twitter.com/PotenTankers/status/1638176240988475398/photo/1
ibyx
21.03.2023 kl 16:16 3558

Økte rater fører jo til økt kurs. Vi skjønner det. Inntjening.
Men bruktverdien av fåten har jo også skutt voldsomt opp.
Det blir gjerne et par milloner kroner mer verdi i selskapet av det?
Alejandreuta
21.03.2023 kl 17:55 3437

Til syvende og sist er det ordreboka og forventinger som bestemmer kurs. Forventningene er forskjellige, det at FRO tjener penger som gress nå er selvfølgelig ikke negativt. For min del kan kursen gjerne stå stille ett år så jeg bare kan reinvestere utbyttene...
ibyx
21.03.2023 kl 18:08 3432

Ja. Det er gjerne en del som "tanker" slik. En del plusser jo også på med å låne ut aksjer. :-)

igår/idag/snitt23
VLCC 108.100>108.900 49.800
Suez 59.100>72.500. 48.200
Aframax 130.799>131.100 64.200
Flipper
21.03.2023 kl 19:03 3473

Omtrent 25 VLCC-er fixed eller bekreftet forrige uke til priser på opptil $167 000 per dag, med minst 10 av dem til Kina, ifølge data fra Tankers International.