PGS HOVEDTRÅDEN REV 10

Julius Caesar
PGS 02.02.2023 kl 13:59 8425

ER VI PÅ VEI INN I EN PERFEKT STORM?


MANTRA
Gode nyheter fra TGS er ekstra gode nyheter for PGS

DAGENSVERDSETTELSE
PGS sin markedsverdi er nå cirka 8 milliarder kroner. TGS sin markedsverdi er nå cirka 20 milliarder kroner. Selskapene har cirka den samme omsetning. PGS eier egne skip TGS leaser sine skip. PGS har derfor mer gjeld enn og er sterkere eksponert for svingninger i seismikkbransjen på godt og vondt.

TGS har en mye sunnere økonomiske situasjon enn PGS på nåværende tidspunkt, fordi de har hatt en enklere forretningsmodell (leaser istedenfor å eie). Leasing er en stor fordel i et dårlig markedet, men når markedet er sterkt da lønner det å eie egne skip som PGS, giring effekt.

MARKEDSUTSIKTENE
Alle de store oljeselskapene PGS har snakket med har planer og å øke leteaktiviteten ergo alle er nødt til å kjøpe seismikktjenester. I følge PGS har prisene for deres tjenester økt med 35 prosent siden 2021, og de har den sterkeste ordreboken siden 2014 (opp 75 prosent siden Q4 2021) de har redusert gjelden med 3 milliarder kroner gjennom cashflow og de to emisjonene som har blitt kjørt. Verden trenger mer olje og gass i mange år fremover. PGS har hatt 7 magre år og nå går vi forhåpentligvis inn i 7 gode år.

FLÅTEN
I 2013 var det 60 3D seismikkskip fordelt på fem aktører i dag 2023 er vi nede i 15 skip fordelt på 2 aktører. Markedet strammer seg til, er vi på vei inn i en perfekt storm, jeg tror det.

SELSKAPESRISIKO
Det er stor usikkerhet i markedet knytte til refinansiering av gjeld uten grunn mener jeg, fordi markedet er på vei opp skipsverdiene vil stige og ratene vil stige. Detter er sterke forhandlingskort. Jeg mener at refinansierende ikke vil bli noe problem. Blant annet så sa Rune Pedersen ( CEO) på kapital markedsdagen at en finansierings plan lå på pulten klar til signering. Men uansett om det blir et problem så kan vi bare kjøre en liten emisjon igjen eller selge en båt eller to.

MARKEDETSRISIKO rev 9
Vi har hatt mange år med nullrente nå er renten på vei opp nå får vi se hvem som bader nakne. Spesielt bankene med store utlån til grønne utopier og innovasjon vil sannsynligvis gå dunken, det vil tvinge FED til å senke rentebanen eller utsette rentehevingene. Vil dette skape en dominoeffekt i det finansielle system eller vil dette blåse over ganske snart? Og hvordan vil dette slå ut for PGS?


RISIKOPROFIL (rev 8)
Ekstrem
Veldig høy
Høy ✔️
Medium
Lav
Veldig lav
Ekstrem lav

LITT OM GJELDSSITUASJONEN (rev 4)
400 millioner skal betales i avdrag i løpet av 2023 som de skal dekke fint også har de rente kostnader på 90 millioner kroner og de har er lån på 4.7 milliarder som forfaller neste år som de vil prøve å refinansiers i år. Det vil bli fokus på redusere gjelden ytterligere i år.

SPØRSMÅL (rev4)
Er det noen HER som vet om PGS har lignende avdrag de må gjøre i 2024 og 2025 av samme størrelsesorden (400 millioner) ?

KURSDRIVERE
+ et sterkt marked
+ få tilgjengelig skip
+/- flere emisjoner
+/- store bevegelser i oljeprisen (rev5)


KURSTRIGGER
+ refinansiering går i orden (det vil si med fornuftig betingelse)
- refinansiering går ikke i orden (det vil si urimelige betingelser)


KURSMÅL
Mitt kursmål for PGS innen utgangen av 2023 alle ting likt vil være 22.5 NOK. Denne prisen er basert på at PGS (8 milliarder) vil oppnå den samme prisingene som den TGS har nå (20 milliarder) grunnet høyere rater og økte skipsverdier vi snakker altså om at aksjen kan gå 250 prosent i løpet av året det er bedre rente enn du får i banken.

FASITEN rev 10
13.5 % rente
Kursen per i nå 9.33.



KILDER
https://www.youtube.com/watch?v=vSHWo0paOzw

https://www.youtube.com/watch?v=z8TyUQfdJns
Redigert 21.03.2023 kl 17:21 Du må logge inn for å svare
Odi.1
02.02.2023 kl 14:28 8213

TGS som en får avkastning på nå, og muligens en solid opptur i Aksjeverdi.

PGS kan også seile høyt nord nå, men uansett må dem gjennom denne gjelden , om jeg ikke husker feil er tidsfristen August? 2023
Ikke små penger, men det må absolutt betales eller refinansieres på den ene eller andre måten.

Har tenkt PGS når en vet mer om denne skylden, og hva som blir fasit. Gikk dessverre noen "Høvdinger i tap på Polarcus (plcs) , litt det samme der den gangen.
Så det er aller best å vente og se det sikre og heller ikke være med på en opptur som også kan komme.
Julius Caesar
02.02.2023 kl 14:49 8055

Ja, TGS er skilpadden i dette racet.
Redigert 02.02.2023 kl 14:50 Du må logge inn for å svare
Maxx
02.02.2023 kl 15:00 7982

Oi oi

Du kan ikke ha vært med lenge i PGS og heller ikke lest mye på PGS partytråden til Hvalrossen 🥳

Greit det i perioder er litt mye halleluja stemmning der, men samtidig utrolig mange bra innlegg. Samt innlimte fakta fra media ect

Blant annet så sa Rune Pedersen ( CEO) på kapital markedsdagen at en finansierings plan lå på pulten.... De venter egentlig bare med å " trykke på knappen " som betyr å signere (digitalt)

Det lå i kortene at de mest sannsynlig først vil ha betalt inn avdraget for våren 2023 og at de mest sannsynlig håper at PGS sin aksjekurs har en markedsverdi på over 10 milliarder. Samt at de kanskje diskuterer i hemmelighet med flere banker ( en den som har sagt ja!) Om de kan få noe bedre rente

Om en bare skal kjøpe trygge aksjer så risikerer man å sitte igjen med lav fortjeneste. Samt at såkaldte trygge aksjer allerede har en oppblåst aksjekurs!!! Så om de får en liten down periode og litt svakere tider så faller jo ofte aksjekursen kraftig
Redigert 02.02.2023 kl 15:03 Du må logge inn for å svare
Julius Caesar
02.02.2023 kl 15:10 7896

Så hva er ditt kursmål Maxx?

Maxx
02.02.2023 kl 15:16 7827

Tar det periodevis. Første milepæl er 10

Jeg tror den går til 12.5-13 innen. April og at den kan stå i rundt 18-22 i desember 2023

Øker ratene med nye 25-30% og de får ut så si alle skipene på vannet så kan resultatet bedre seg betydelig i forhold til hele 2022. 2022 startet med to delvis svake kvartal.

Blir det en ordentlig hype og PGS er i ferd med å bli en skikkelig folke aksje ( skal faktisk ikke undervurdere det ) så kan det fyke opp mot 30+
strak_motbakke
02.02.2023 kl 15:16 7809

PGS har jo vært utrolig klar på det med refinansiering. Det kommer til å skje ila 2023, så tror ikke "refinansiering går ikke i orden" er noe å bekymre seg over som en "kurstrigger". De har også sagt at det ikke kommer flere emisjoner for å møte låneforfall i 2023, så litt usikker på om det punktet hører hjemme under Kursdrivere
Julius Caesar
02.02.2023 kl 15:21 7744

Med ikke går i orden mener jeg med svært dårlige eller urimelige betingelser vs gode betingelser.

Redigert 02.02.2023 kl 16:09 Du må logge inn for å svare
noprofit
02.02.2023 kl 15:23 7726

Det er veldig rart at gjelden plutselig skulle være et problem for PGS.

De har gått igjennom 7-8 dårlige år og de har alltid fått til løsninger med kreditorene, så det er DA jeg lurer på HVORFOR drar folk fram det kortet hele tiden.

Februar 2020 var aksjekursen over 17 kroner (da med mindre aksjer enn nå) men med 1100 mia. USD i gjeld, og når har de omtrent HALVPARTEN i gjeld og kursen er på 9.....

I tillegg kommer kjempekontraktene som er dratt inn og markedsutsiktene, så hvorfor folkuseres det da på den "lille" gjelden som er igjen.....
MaxMekker
02.02.2023 kl 15:26 7683

https://www.youtube.com/watch?v=z8TyUQfdJns

Hør hva Rune Olav Pedersen sier her fra ca 24:10 om refinansieringen. :) Han er klinkende klar på at dette er noe som går i orden ,og at han håper det er slutt på praten om at PGS har for mye gjeld og at dem ikke klarer og refinansiere. Spennende tider med PGS fremover her ser det ut til :)
Sweetspot
02.02.2023 kl 15:27 7665

Hvem er det som har fått seg nytt nick nå?

🧐
Julius Caesar
02.02.2023 kl 15:30 7622

As a rule, men worry more about what they can't see than about what they can.

Julius Caesar
Slettet bruker
02.02.2023 kl 15:36 7588

Denne tråden starter med hyggelig tone, så kommer agendaen
tydeligere frem, dette nicket skal skape usikkerhet rundt Pgs Caset.
Hele teksten i starttråd er gammelt nytt.
Det lyser AGENDA, og skjønner ikke vitsen med å hekte oss på her når vi er på verdens beste plass i dragsuget til The King, Hvalrossen😎
oppturen
02.02.2023 kl 16:23 7303

Lukter Ris lang vei. Ikke bli forført nå, det ender med ufrivillig rævkjøring
strak_motbakke
02.02.2023 kl 18:49 6682

Enn så lenge synes jeg posten er fin og saklig! Det er alltids oppsider og nedsider ved en aksje, og det må det være for å skape et marked. Personlig ser jeg nedsidene ved PGS som veldig usannsynlige i forhold til oppsidene. De skal ikke trenge flere emisjoner, og har selv sagt at de ikke trenger det. Med sterk cash flow og god tid til å forhandle om lånevilkår, så ser jeg sannsynligheten for gode lånebetingelser er signifikant større enn dårlige (og da spesielt hvis du tar med den mer subjektive faktoren om at Rune er super bull og i godt humør om dagen).

Ang. avdrag til lån så er disse listet på slide 37 i capital markets presentasjonen: "Refinancing Status – Ready to Access the Market"
Redigert 02.02.2023 kl 18:51 Du må logge inn for å svare
VantageVolante
02.02.2023 kl 19:04 6607

Det som kan påvirke PGS negativt er brå og plutselig omveltning i verdenssamfunnet som sender oljeprisen under 50-60 dollar.
Det nivået er det Pedersen selv som nevnte. Alt over 60 er ok, og han sa det ikke spiller noen rolle om det er 70 eller 100 dollar fatet.

Jeg trur på Pedersen når han sier han håper å slippe å lese om usikkerhet ved pgs sin finansielle situasjon så fort refinansiering uten emisjon er fullført.

Oppsiden er for meg forsterket etter at han idag sa et deres New Energy kan stå for 25-50% av inntektene innen. 5-10 år.
Da tenker jeg vi får en glidende overgang som pgs kan profilere på, og oljeprisen blir mindre viktig.
Redigert 02.02.2023 kl 19:06 Du må logge inn for å svare
Julius Caesar
02.02.2023 kl 21:09 6193

Ja, gjør ledelsen de rette tingene som er jeg også veldig optimistisk spesielt på lengre sikt.
VantageVolante
02.02.2023 kl 21:21 6135

Julius Caesar skrev Innlegget er slettet
Dårligere marginer?

Pedersen sa senest idag på FA at CCS har samme marginer, og at han så for seg at vind får MINST samme marginer på sikt.
Du får høre selv. Merkelig egentlig, at du kom med denne påstanden.
Det ble POENGTERT at PGS nå har flere ben å stå på, som noe positivt.
I tillegg er det at PGS nå er en del av fornybart essensielt for diverse aktører, mtp på å investere i PGS.
Redigert 02.02.2023 kl 21:22 Du må logge inn for å svare
Julius Caesar
02.02.2023 kl 21:30 6075

- CO2 fangst samme margin
- Vind svakere marginer, men regner med de samme marginene på sikt.
VantageVolante
02.02.2023 kl 21:34 6045

Stemmer.
Viktig å presisere, da jeg trur PGS New Energy er selve kjernen til at PGS skal kunne drive med profitt på oljesyklys down, og videre inn i fremtiden.
Julius Caesar
02.02.2023 kl 21:36 6014

Ja ser veldig lovende ut
Julius Caesar
07.02.2023 kl 20:30 4987

De har skjøvet på lånene lenge og nå som de tjener penger da vil de de har lånt penger fra kreve din del av potten.
Slettet bruker
10.02.2023 kl 00:56 4278

Hovedtråd my ass! Faen meg frekk også. Hvalross Forever!!!
Travis-Bickle
21.03.2023 kl 20:30 1426

PGS sine "silent periods" 30 dager før kvartals tall er hard kost for mange.

Q1 2023 revenue update 14/4