HYON - Digital Presentasjon - Imorgen Fredag 03.02.2023 - kl 08!

freddiemercury
HYON 02.02.2023 kl 21:21 2228

Imorgen holder HYON en digital preentajson om status etc på selskapet

Den kan være verdt å få med seg

Den begynner klokken 0

her en linken:

https://lnkd.in/dbYBCPxE
Opp+
02.02.2023 kl 21:36 2207

Mye frykt salg her, så vi får vel vite om alt det fundamentale er på plass, i så fall har kursen falt kun på dumping av saga og nel, så sa skal den opp igjen. Så får vi se hvor lang tid det tar.
Mor84
03.02.2023 kl 09:05 2156

Syntes de gjorde en veldig god presentasjon. Et spennende nisjeselskap. Ingen stor fare for emisjon i nær fremtid, før det eventuelt kommer kontrakter. Mange spennende prosjektet de jobber med. Ingen konkurrenter som de kjenner til i markedet nå.

Lander de en kontrakt så vil kursen eksplodere 🚀 oppkjøp av et slikt selskap ser jeg også på som en stor sannsynlighet.
Knfo
03.02.2023 kl 09:18 2121

Enig, men de kunne vært mer konkrete. Den store oppsiden ligger utvilsomt i partnerskapet som er inngått med Mitsui & Co. Dette viser ikke minst at HYON ligger langt fremme teknologisk med sine fylleløsninger.

Tror HYON er et meget godt case på nåværende kursnivå, og oppsiden i aksjen er betydelig.
Opp+
03.02.2023 kl 10:27 2051

6
Sammendrag
Regjeringens ambisjon er å halvere utslippene fra innenriks sjøfart og fiske innen 2030,
og å stimulere til utvikling av null- og lavutslippsløsninger i alle fartøyskategorier Norge er
verdensledende på grønn omstilling i alle deler av skipsfarten, men omstillingstakten må
økes betydelig for å innfri disse ambisjonene
Selv om omstillingen vil bli krevende åpner den også nye muligheter i maritim
næring Kontraktene for de nye og miljøvennlige løsningene vinnes i stor grad av
norske aktører Det bygger kompetanse langs hele verdikjeden for grønn skipsfart
FNs sjøfartsorganisasjon (IMO) har vedtatt en ambisjon om å halvere utslippene fra
internasjonal skipsfart innen 2050, sammenlignet med 2008 Det vil gi et voksende marked
for aktører som kan levere teknologi og løsninger for null- og lavutslippsskip
Hovedgrepet i denne handlingsplanen er å se på mulige tiltak og virkemidler innenfor ulike
fartøyskategorier: rutegående passasjerbåter og ferger, cruiseskip og større passasjerferger,
lasteskip, offshorefartøy, spesialfartøy og oppdrettsfartøy, fiskefartøy og fritidsbåter Det er
betydelige forskjeller mellom fartøyskategoriene når det gjelder flåtens sammensetning
og operasjonsmønster Det kreves derfor ulike tiltak for å stimulere til innfasing av null- og
lavutslippsløsninger i de ulike segmentene
Den raske innfasingen av ferger med elektrisk framdrift er drevet frem av krav i offentlige
anbud, i kombinasjon med støtte fra blant annet Enova og NOx-fondet til teknologiutvikling
og infrastruktur for lading Regjeringen vil bidra til at det kan stilles krav om null- og
lavutslipp i kommende anbudsrunder på ferger og hurtigbåter
Regjeringen har i Revidert nasjonalbudsjett 2019 foreslått å bevilge 25 millioner kroner for
å stimulere til innføring av lav- og nullutslippsløsninger for hurtiggående passasjerbåter
Pengene går til en midlertidig satsing innenfor ordningen Klimasats i Miljødirektoratet for
å støtte fylkeskommuner som ønsker å satse på klimavennlige hurtigbåter Regjeringen
vil arbeide videre med en støtteordning for fylkeskommuner som stiller krav om lav- og
nullutslippsløsninger i hurtigbåtanbud Ved fremtidige revisjoner av kostnadsnøklene i
inntektssystemet for fylkeskommunene, vil regjeringen ta hensyn til kostnadsøkninger
som følger av at fylkeskommunene har stilt krav om lav- og nullutslippsløsninger ferge- og
hurtigbåtsamband
Regjeringen vil å ta initiativ til en dialog med relevante næringsaktører for å drøfte en
mulig intensjonsavtale om miljøvennlig flåtefornyelse for lasteskip. En intensjonsavtale skal
basere seg på eksisterende hovedvirkemidler Lasteskip er et segment som er avhengig
av samarbeid mellom mange ulike aktører. Rederier, vareeiere og offentlige aktører må
samarbeide for å øke etterspørselen etter grønne transportløsninger Regjeringen vil
invitere næringen til et samarbeid om å utvikle disse løsningene
Offshorefartøyene står for i størrelsesorden 23 prosent av utslippene fra innenriks
skipsfart Næringen har selv startet arbeidet med å fase inn grønn teknologi Regjeringen
vil vurdere å innføre krav om null- og lavutslippsløsninger for nye driftsfartøy i forbindelse
med petroleumsproduksjon for å øke innfasingen utover det som utløses av CO2-avgiften
og eksisterende støtteordninger
Regjeringen vil også vurdere krav om innføring av null- og lavutslippsløsninger for
servicefartøy i havbruksnæringen
7
I tillegg til tiltakene innenfor de ulike fartøyskategoriene er det allerede innført en rekke
virkemidler som er relevante på tvers av de ulike segmentene Enova, Innovasjon Norge,
Norges Forskningsråd og NOx-fondet støtter utvikling av ny teknologi og utbygging av
nødvendig infrastruktur CO2-avgift, redusert elavgift og miljødifferensierte havnevederlag
gjør de grønne løsningene mer lønnsomme
Siden 2015 har Enova tildelt over 1,6 mrd til skipsprosjekter hvorav 1,5 mrd har
omfattet fartøy med batteri og ladeanlegg for lav- eller nullutslippsfartøy som benytter
batteriteknologi. Enova har støttet fartøy og prosjekter i de fleste segmenter av maritim
transport I tillegg har Enova bidratt til en konkurransebasert utbygging av landstrøm i
norske havner med om lag 500 mill kroner innenfor den samme perioden Regjeringen vil
i samarbeid med kommuner og havnemyndigheter ha som mål å ha utslippsfrie havner
der det ligger til rette for det innen 2030
For 2019 har overføringene til Enova gjennom Klima- og energifondet blitt styrket med 485
millioner kroner Regjeringen tar sikte på å inngå en tilleggsavtale med Enova om de nye
midlene, rettet mot en styrket satsing på reduserte utslipp fra næringstransport Den nye
ordningen vil omfatte støtte til investeringer både i kjøretøy og i fartøy med næringsformål,
og det legges opp til at arbeidet vil starte raskt
Økt bruk av biodiesel og biogass kan bli viktig for å nå ambisjonen om å halvere
utslippene fra innenriks sjøfart og fiske innen 2030. Klima- og miljødepartementet har gitt
Miljødirektoratet, i samarbeid med Sjøfartsdirektoratet, i oppdrag å utrede muligheten for
og konsekvenser av innføringen av et omsetningskrav for bærekraftig biodiesel og biogass
for skipsfart. For å sikre positiv global klima- og miljøeffekt bør biodrivstoffet baseres på
bærekraftig avansert råstoff, som biorester og avfall.
Et attraktivt skipsregister er viktig for Norges posisjon internasjonalt og næringens
konkurransekraft Regjeringen vil vurdere å etablere en miljøfordelsordning for null-
og lavutslippsskip i norske registre (NIS og NOR) Dette vil kunne stimulere til at den
eksisterende flåten under norsk flagg gjennomfører miljøtiltak og til innflagging av null- og
lavutslippsskip i norsk registre En miljøfordelsordning kan både omfatte bedre oppfølging
fra norske myndigheter og økonomiske fordeler slik som lavere gebyrer
For å holde tritt med utviklingen i markedet er det er viktig at Sjøfartsdirektoratet har
kapasitet til å godkjenne og utvikle regelverk for null- og lavutslippsløsninger Det samme
gjelder Kystverkets arbeid med å legge til rette for intelligente transportsystemer og
autonome skip
Regjeringen vil stille krav om nullutslippstransport i leveranser til det offentlige, der det
ligger til rette for det Regjeringen vil konkretisere hvordan dette kan gjennomføres i
offentlige innkjøp i forbindelse med arbeidet med den kommende handlingsplanen om
klima- og miljøvennlige offentlige anskaffelser og grønn innovasjon.
Et godt samarbeid mellom myndigheter og næringslivet har vært avgjørende for at vi er
godt i gang med en grønn omstilling av maritim sektor Dette samarbeidet blir også svært
viktig for at vi skal klare å øke omstillingstakten i årene som kommer
Opp+
03.02.2023 kl 10:27 2046

Lurer på om man trenger noen hydrogenfyllestasjoner jeg:)
Mor84
03.02.2023 kl 10:38 2025

De sa veldig tydelig at når de jobber med konkrete prosjektert nå, så er det ingen andre aktører på slike løsninger som er involvert.
Det kom spørsmål om det var andre konkurrenter. Og svarer var: slik de ser det nå, så er det ingen.
Patenter er også noe de ønsker å se på.
freddiemercury
03.02.2023 kl 11:05 2003

Enig i det dere skriver. slik jeg ser det idag så er jeg meget rolig og glad vi fikk bekreftet følgende

HYON har cash til sommer 2024 (de brenner ca 8 mill kr per 6 mnd ser det ut som) + monopol innenfor feltet

Selskapet prises pt til 120 % av cash. Hatt i betraktning at de ikke opperer med varelager etc så trengs det ikke mye cash, altså at 120 % prising av cash er absurd lavt i mine øyne
Knfo
04.02.2023 kl 14:47 1889

Tror det er stor sannsynlighet for at Mitsui & Co. kommer til å kjøpe hele HYON. Selskapet har bygget opp en unik kompetanse innenfor fylling/bunkring av hydrogen, og har ansatt mange svært dyktige medarbeidere.

Dagens prising av HYON er latterlig lav (prises p.t. til 120 % av cash). Bedre oppkjøpscase enn dette er vanskelig å finne på Oslo Børs.
Redigert 04.02.2023 kl 14:51 Du må logge inn for å svare
freddiemercury
04.02.2023 kl 15:01 1875

Jeg tror nok du kan være inne på noe,
Men bar efor å korregere:

de prises til 140% cash (35/25) ish = 140 % = 1,4 X Cash

som dog er meget bra med tanke på at de brenner cash langsomt + ikke opererer med med varelager etc.

de brenner ca 8 mill per 6 mnd idag, i.e cash tul sommer 2024 slik ting ser ut nå

liker det :-)

Opp+
04.02.2023 kl 17:05 1835

En liten hydrogen pengestøtte fra enova, forskningsrådet, etc. og den kursen vil skyte i været.
Knfo
04.02.2023 kl 18:36 1792

👌😊
Highflow
04.02.2023 kl 18:38 1790

Hvis man skal ha noen aksjer her så er vel dette tiden for og handle, er vel bare rundt en 14 mill aksjer utenfor topp 20 !
vikingfan
10.02.2023 kl 19:52 1495

Noen som har oppdatert topp 20 liste?
freddiemercury
12.02.2023 kl 00:33 1398

her er topp 50

1. NORWEGIAN HYDROGEN AS 9 804 000 17,64%
2. CREDIT SUISSE (SWITZERLAND) LTD. - KONTO #1A 7 450 000 13,41%
3. CLEARSTREAM BANKING S.A. - KONTO #10A +101 216 +2,74% 3 789 750 6,8201%
4. LONGSTREET SECURITIES AS 3 735 554 6,72%
5. MUEN INVEST AS - KONTO #4 +20 000 +0,76% 2 646 549 4,7628%
6. VULGATA INVEST AS 2 394 000 4,31%
7. MYHREGÅRDEN INVEST AS - KONTO #2 2 394 000 4,31%
8. NORDNET LIVSFORSIKRING AS -14 893 -0,85% 1 743 516 3,1377%
9. VINJE SIGURD HEGGSTAD (f. 1979) 1 450 751 2,61%
10. MONSEN FRODE (f. 1961) 900 000 1,62%
11. NORDNET BANK AB - KONTO #11 +48 968 +5,9% 878 830 1,5816%
12. STEINAR GRØNLAND (f. 1977) 703 068 1,27%
13. MOHAMMAD GHAYOORNIA (f. 1960) +130 700 +23,76% 680 700 1,225%
14. ANDERS SKAARE (f. 1981) +80 000 +13,33% 680 000 1,2237%
15. SILVERCOIN INDUSTRIES AS 605 803 1,09%
16. NAUTNES JAN-ARNE (f. 1967) 500 000 0,9%
17. SELACO AS - KONTO #3 +20 000 +4,71% 444 557 0,8%
18. DANIEL CABRERA OMLAND (f. 2003) -49 000 -9,99% 441 702 0,7949%
19. DAKUR AS 427 350 0,77%
20. LONE STAR AS 375 000 0,67%
21. SIX-SEVEN AS 370 000 0,67%
22. HERMOD MYKLEBUST (f. 1974) +50 000 +16,67% 350 000 0,6299%
23. STELLA INVEST AS - KONTO #2 328 000 0,59%
24. ANDREAS STRØM RØSHOLDT (f. 1986) 255 000 0,46%
25. VESTERHUS SVEN ODD (f. 1959) 252 141 0,45%
26. SKJOLD INVEST AS 250 000 0,45%
27. MAMI INVEST AS +49 000 +25,19% 243 500 0,4382%
28. HAUGLAND PROPERTY AS 240 000 0,43%
29. MTB EIENDOMSUTVIKLING AS - KONTO #5 207 480 0,37%
30. BRAUTI ROAR (f. 1962) 203 700 0,37%
31. OLSEN STEFAN MC ALLISTER (f. 1980) 200 000 0,36%
32. THOR NILS ØHRE (f. 1946) INN +100% 200 000 0,3599%
33. LANGHELLE KJETIL (f. 1979) 200 000 0,36%
34. ARIALO HOLDING AS 200 000 0,36%
35. KOKKEN TOR INVEST AS 200 000 0,36%
36. AVANZA BANK AB - KONTO #2 +1 659 +0,97% 173 458 0,31%
37. STRØMMEN PER JOHNNY (f. 1956) 152 000 0,27%
38. EIRIK VALEN GUDMUNDSEN (f. 1979) 150 000 0,27%
39. LARSEN ALF (f. 1941) 147 678 0,27%
40. BOFA SECURITIES EUROPE SA - KONTO #1E -2 367 -1,6% 145 175 0,26%
41. VAN DEN BRUEL STIJN (f. 1986) 140 000 0,25%
42. ÅRMANN GREEN INVEST AS 120 000 0,22%
43. KARLSEN STEN HELGE (f. 1974) 120 000 0,22%
44. MIKKELSEN MARIUS (f. 1981) 110 730 0,2%
45. HAGERUP MARIUS (f. 1981) 108 333 0,19%
46. KALLAND-OLSEN EINAR (f. 1994) 108 273 0,19%
47. TRADE AS 107 225 0,19%
48. SIGURD ERDAL-AASE (f. 1984) -10 000 -8,7% 105 000 0,189%
49. SKJONG LEIF INGE (f. 1949) 104 000 0,19%
50. MCE HOLDING AS - KONTO #12 100 580 0,18%
25/01/2023
97 776 aksjer. +97 776 fra forrige dag
Topp 50 total +188 645 +0,4% 47 637 403 85,7228%
vikingfan
12.02.2023 kl 13:06 1275

Tusen takk! Håper det løsner snart
vikingfan
20.02.2023 kl 09:22 878

Hvilke triggere er det i Hyon as?
Har en del aksjer kjøpt nylig etter det kraftige fallet.
freddiemercury
20.02.2023 kl 12:36 837

Hei,

Triggerne slik jeg ser det er:

- at HYON får tildelt Enova støtte/annen funding
- at HYON får kontrakter. Husk at dem som fikk tildelt støtte fra ENOVA i Juni 2022 har 12 mnd til "å levere inn endelig plan" til ENOVA for å få støtten. I denne "endelige planen vil det også komme frem hvem som blir valgt til å bli underleverandørene, type HYON etc
- at HYON får noen andre kontrakter som ikke var forventet (av markedet) fra før av
- at Mitsui kommer inn/kommer med positiv feedback omkring samarbeidet med HYON
- at Clearstream fortsetter å kjøpe seg opp, vi husker alle hvordan de tok NEL opp til nye høyder!

ha i tankene at MC på HYON nå er under 40 mill, så det skal utrolig lite positivt til for at kursen kan gå vegg i mellom, MEN MEN, det skal altså komme NOE BRA!
HYON har også, med lett hoderegning cash til å drifte selskapet "as-is" til sommeren 2024.

En viktig dato du kan ha i tankene er 30.03.2023. Da legger de frem årsrapporten for 2022