HRGI - Cash og støtte ca kr 882 mill, mcap kr 205 mill

Frodon
HRGI 03.02.2023 kl 09:24 90108

Caset er egentlig et oppkjøps case for mange selskap på dagens kurs, spesielt for de selskap som vil på børs. Ved å legge inn bud på kr 16 pr aksje, kan de få sitt selskap på børs + få ca kr 43 mill i cash etter oppkjøpet. Ganske sykt

I tillegg har Horisont Energi fått godkjent støtte på kr 482 mill fra Enova, som ikke er brukt enda

Legger ved regnestykket

Det er 22 325 980 aksjer i HRGI.
Selskapet har ca kr 400 mill i cash (443 mill pr 30.9.2022, trukket ifra burn rate på ca 43 mill pr 15.3.2023). Cash utgjør ca kr 17,91 pr aksje
Aksje kursen står i kr 9,2 pr dags dato. dvs selskapet er priset til ca kr 205 mill
Hvis noen legger inn et bud på kr 16 pr aksje, som utgjør ca 80% budpremie, vil oppkjøpet koste budgiver ca kr 357 mill. Med de kr 357 mill, får budgiver ca kr 400 mill i cash.

Dvs en budgiver får kr 43 mill for å kjøpe opp selskapet på en kurs på kr 16, loool

Hvis vi i tillegg legger til stønad fra Enova på kr 482 mill, utgjør det ca kr 21,58 pr aksje i Horisont Energi, utgjør cash + stønad ca kr 39,49 pr aksje i Horisont Energi

Dagens kurs kr 9,26
Cash pr aksje ca kr 17,91
Enova stønad kr 21,58 pr aksje
Gjeld ca kr 1,84 pr aksje
Totalt kr 37,65 pr aksje

Første motstand opp er kr 35.

2.3.2023 presentasjonen til Horisont Energi på seminaret til Sparebank 1 Markets kan dere se på linken under. HRGI er fra ca 23 min

https://vimeo.com/804095515/7901334318

Polaris prosjektet

«The Polaris reservoir is currently undergoing subsurface assessment and studies. The offshore pre-survey is completed. In June 2022 the storage licence was formally approved by the Ministry of Oil and Energy»

https://horisontenergi.no/projects/polaris/

Errai prosjektet

En godkjenning av lisensen på Errai prosjektet burde være en kjempe trigger for et selskap priset langt under cash beholdningen. Legg merke til ordene fra børs meldingen om finansiering, og fra artikkel at infrastrukturen med blant annet strøm er allerede på plass

«Intensjonsavtalen dekker flere områder, inkludert utvikling og finansiering av en komplett verdikjede for håndtering CO2»

«Gitt en tildeling av lisens for Errai, vil E.ONs deltakelse i prosjektet styrke det kommersielle grunnlaget ytterligere»

https://newsweb.oslobors.no/message/582921

https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/soknader-om-tillatelse-til-lagring-av-co2-i-nordsjoen/id2958149/

E.ON er største aksjonær i Horisont Energi med 25,56% av selskapet

«Horisont Energi annonserte nylig at E.ON vil lagre over 1 million tonn CO2 årlig i Errai»

«Her er infrastrukturen allerede på plass, med tilgang til fiber, strøm, vann og avløp, og et stort havnebasseng med dyphavskai som er ideelt for Errai prosjektet»

«Horisont Energi og Neptune Energy har allerede levert inn søknad til Olje- og energidepartementet om tillatelse av lagring av CO2 i et definert område på norsk sokkel. Det er forventet at Olje- og energidepartementet vil annonsere tildeling av lisens i løpet av første halvår 2023«

https://energi24.no/nyheter/horisont-og-neptune-valgte-haugaland-naeringspark-for-errai
Redigert 15.03.2023 kl 19:15 Du må logge inn for å svare
Bamse
24.03.2023 kl 23:43 2335

Er bare og handle nå. Mulig den skal lenger ned. Ender vel med at den blir kjøpt opp 🤔
Taycon
25.03.2023 kl 08:56 2271

Noen ide for selskapet å kjøpe tilbake noen mill aksjer? Er på tynn is angående kunnskap om tema, men sikkert noen her inne som vet mer. Trenger nok godkjenning av GF, men ville vel gjort selskapet mer attraktivt og ville ryddet unna de (Saga/State/KLP) som gruser verdiene i selskapet.
Redigert 25.03.2023 kl 09:22 Du må logge inn for å svare
Taycon
25.03.2023 kl 13:46 2150

Informativ og god artikkel men ikke noe nytt. Pris Errai kr 0. Pris Barents B. kr 0. Pris Polaris kr 0. Pris eventuelle 480 mill i subsidier kr 0. Pris kontanter under 50%
Redigert 25.03.2023 kl 13:49 Du må logge inn for å svare
Frodon
25.03.2023 kl 13:54 2131

Nei, tilbakekjøp av egne aksjer er ingen vits for hrgi nå. Slikt kan de gjøre hvis de går med overskudd på driften
Frodon
25.03.2023 kl 14:02 2120

Bare å krysse fingrene for at Errai lisensen kommer i mål og at dette blir det første godkjente prosjektet. Da kan aksjen raskt doble seg siden finansieringsbehovet er så lavt og E.ON skal bidra til finansieringen. EU skal vell også prioritere billige vilkår på finansiering av slike prosjekt

Fra linken:

«Det vil være et finansieringsbehov som Fearnley Securities anslår til rundt 700 millioner kroner. Det kan høres verre ut enn det er ettersom E.On har signert intensjonsavtale om å bidra med finansiering. Denne slags ESG-sterke infrastrukturprosjekter med stabile inntekter har dessuten gode finansieringsforhold»
retur
25.03.2023 kl 20:56 2025

Liker dårlig at Hrgi må nedjustere satsningen og at inntekter ikke kommer event før i 26. uten strøm og lisens samt at de store har forlatt skuta gjør at jeg ikke hopper på denne.
Nisse 68
26.03.2023 kl 00:45 1964

Dette er vel ikke noe nytt......denne er jo priset som om alt går til helvete. Å hoppe på denne nå, er nok en meget god investering. Skal ikke lengre ned nå og med noen nye avtaler ser vi fort 20 tallet igjen :)
Frodon
26.03.2023 kl 09:01 1926

Horisont energi er ukens aksje i Finansavisen

Og mulig vending i teknisk analyse?

«Market outlook

With the bullish pattern detected today candlesticks warned short sellers to be on alert. Market sentiment may be changing in the direction of the bulls»

https://www.norskbulls.com/m/SignalPage.aspx?lang=en&Ticker=HRGI.OL
Redigert 26.03.2023 kl 09:04 Du må logge inn for å svare
coccoman
26.03.2023 kl 10:08 1863

Fundamental katastrofeaksje - teknisk interessant?

Ser at mange fortsatt sitter med våte drømmer og venter på rekylen som aldri kommer. Jeg lurer derimot på om selskaptet har Oslo børs sin mest amatørmessig ledelse ?

Meldinga https://newsweb.oslobors.no/message/585904 viser at ledelens fullstendig har manglet forståelese for strømlinjer og kraftsituasjonen i Finnmark. Her har de altså greid å snekre sammen fullstendig urealistiske luftslåttplaner som har lurt lettroende kyllinger inn i aksjen. Hvordan kan noen ha tillit til resten av prosjektene og planene til selskapet? Dette må vel være en av børsens mest risikofylte papirene å gå inn i, hæ? Teknisk interessant kanskje, men fundamentalt uinteressant.

Jada, jeg vet! Jeg har advart dere før og dere kunne ha spart mange penger om dere tok rådene da.
Lykke til fallskjermjegere, husk paraplyen ! Hau, hau
Redigert 26.03.2023 kl 15:06 Du må logge inn for å svare
Frodon
26.03.2023 kl 10:32 1855

Tror det bare er deg snart, som ikke har fått med deg denne linjen (selv om jeg har linken den opp til deg 2 ganger før) 😉 Så agendaen din er å feil informere?

«The preferred power solution is grid connection, but alternative solutions exist hence no power from grid is not a project showstopper»

https://newsweb.oslobors.no/message/583757

For meg er det forøvrig positivt at prosjektet blir nedskalert nå, da blir finansieringsbehovet mindre og Enova støtten på kr 482 mill blir mye mer verdt
Taycon
26.03.2023 kl 10:34 1849

E.on har gitt bort 370 mill til bygging av luftslott for lettroende kyllinger og Equinor fantaserer om strøm til Melkøya. Det er nok komplett umulig å fremskaffe en eneste kwt nord for Bødø. Enova har garantert bevilget 480 mill til tidenes luftslott.
Nisse 68
26.03.2023 kl 11:21 1822

Det er ganske store vurderinger før det deles ut penger. Da er det deilig å høre at enkelt personer har sååååååå mye mer peiling på dette.......Huff!!!!!
Gullhaugen
26.03.2023 kl 11:44 1811

Hva mener du finnes av verdi triggere i dette papiret innen 6 -12 mnd.
Frodon
26.03.2023 kl 12:04 1789

Godkjent lisens i Errai prosjektet burde komme i løpet av april 2023, selv om fristen er H1 2023. For meg er det den største triggeren pr dags dato, siden prosjektet trenger såpass lite penger for å bli fullført.

Operatør til Polaris prosjektet burde komme innen juni 2023

Barents Blue har FID i begynnelsen av 2024
Taycon
26.03.2023 kl 12:08 1781

Lisens Errai, ny partner Polaris, tildeling strøm etter rev søknad, gassavtale
Frodon
26.03.2023 kl 12:27 1762

Hmm, jeg trodde dette var slik politikere holdt på 😜 Hvem har rett angående kostnadene?

«Erik Lindeberg er sjefforsker i CO₂ Technology. Han har forsket på CCS i en årrekke, og mener Equinors beregninger bommer fullstendig.

Ifølge ham kan et CCS-anlegg på Melkøya fange 95 prosent av karbonutslippene til en prislapp på 1.036 kroner/tonn CO₂. Altså en femtedel av Equinors anslag»

https://e24.no/energi-og-klima/i/gEJqrk/forskere-tviler-paa-melkoeya-regnestykke-virker-veldig-hoeyt
Taycon
26.03.2023 kl 12:32 1781

Er for øvrig temmelig sikker på nå får tildelt strøm etter revidert søknad. Alternativet vil være totalt uakseptabelt for næringsutvikling i nord og skape politisk storm. Det jobbes også med endring av tildelingskriterier ifølge næringsministeren.
Gullhaugen
26.03.2023 kl 13:17 1762

Takk for meget gode innspill. Da blir det snart ny inngang. Håper Spettet /Saga går for et blocksalg av resten. Hvem kan være en potensiell kjøper? AKH ?
Taycon
26.03.2023 kl 14:29 1752

Kanskje Nysnø burde se litt nærmere på HRGI. https://www.nysnoinvest.no/

Nysnø investerer i teknologi, løsninger og tjenester som kan bevege Norge raskere i retning av lavutslippsamfunnet samtidig som vi bidrar til globale klimagasskutt.

Vi skal bidra til:

Klimagassreduksjon: vi bidrar med kapital til å utvikle og kommersialisere teknologi som reduserer klimagassutslipp.
Avkastning: porteføljen skal være lønnsom over tid.
Ringvirkninger: vi vil fungere som katalysator for privat investering- og næringsvirksomhet, fremme teknologiutvikling og øke bevisstheten om klimagassutslipp og bærekraft.
Investeringsstrategi

Vi leter etter selskaper som baner vei mot lavutslippsamfunnet. Basert på det vi vet om dagens klimagassutslipp er det enkelte sektorer som peker seg ut:
• Energiproduksjon
• Transport
• Infrastruktur
• Bygningsmasse
• Industriprosesser
• Matproduksjon

På tvers av disse sektorene er det noen nøkkelteknologier som kan få stor betydning:
• Styring og lagring av energi
• Energieffektivisering og batteriteknologi
• Digitaliserte og integrerte energisystemer
• Karbonfangst, -bruk og -lagring
• Resirkulering og energieffektiv materialteknologi

Vi leter etter de beste selskapene innenfor disse områdene slik at våre investeringer skal få størst mulig avkastning og klimaeffekt.

Vårt samfunnsoppdrag er knyttet til klimagassutslipp, men vi tar alle elementer av bærekraft på alvor. Vi integrerer selskapsstyring, miljø og sosiale hensyn (ESG) i alle våre analyser. Selskapene vi investerer i og de vi investerer sammen med må ha en bevisst holdning til ESG og følge dette opp i handling.
Redigert 26.03.2023 kl 14:32 Du må logge inn for å svare
Frodon
26.03.2023 kl 14:39 1735

Horisont Energi får veldig mye positiv omtale nå

«Horisont forhandler om Wistings nettilknytning

Norsk Hydrogenforum vil at industri som kutter klimagassutslipp skal gå foran i køen»

https://energiwatch.no/nyheter/fornybar/article15442437.ece
Redigert 26.03.2023 kl 14:39 Du må logge inn for å svare
Taycon
26.03.2023 kl 15:03 1745

Du kan orientere Nysnø og Siri at du har funnet det de leter etter Frodon😊 Ta gjerne også kontakt me e.on overbevis dem om at det er en god ide å øke eierskapet med 10-20% tilnærmet gratis.
Redigert 26.03.2023 kl 15:10 Du må logge inn for å svare
coccoman
26.03.2023 kl 15:23 1730

Takk, takk!
Ja, den 04.02.2023 kl 09:31 i denne tråden skrev jeg "Styr unna slike bobler, det er en grunn til at de store trekker seg ut av aksjen!"

Siden da har menigheta hausset og aksjen har falt over 40%. Hau, hau
Taycon
26.03.2023 kl 17:28 1675

Mange som sikkert ville disponert annerledes på børs i retrospektiv. Aksjen har falt ca 80% siden Equinor trakk seg og Spetalen med følgere startet dumping. For deg er planene om ammoniakk produksjon og CO2 lagring luftslott og således uten verdi. Du har jo helt rett hvis vi kun ser på sluttkurs fredag. Vi i menigheten mener at det ikke er riktig å prise selskapet til under 50% av kontant og det vil markedet korrigere. Vi er i aksjen fordi vi tror ledelsen vil levere mer enn nada og i denne sammenheng inkluderer jeg e.on i menigheten.
Frodon
26.03.2023 kl 18:05 1697

Jeg har kun vært borte i 4 slike case tidligere i mine ca 25 år på Oslo børs, alle de investeringene ente med fin gevinst. Den siste var Aker Clean Hydrogen, alle advarte der også…og bommet 😅

Interessen for hrgi er enorm, det sitter vanvittig mye folk klare på kjøpsknappen. 2 plutselige kryss i ordreboka og det blir raaaaly 👏
Redigert 26.03.2023 kl 18:06 Du må logge inn for å svare
Patron72
26.03.2023 kl 19:01 1655

Her tar du feil Frodon. Jeg bommet ikke på ach, jeg fulgte og fikk fin gevinst 😀
Nå er det nye tider og jeg velger å vente. Alle case saga pure har solgt seg ut av har endt i «katastrofe» for aksjekurs.

Jeg velger å vente. Går denne ifra meg så får det bare være.
Redigert 26.03.2023 kl 19:02 Du må logge inn for å svare
Frodon
26.03.2023 kl 19:05 1657

Får vi kanskje noen reelle kostnadsoversikt fra et lager, som kanskje kan sammenlignes til hrgi?

Er det mulig å finne noen prising på dette prosjektet? Ser det er eiet av 23 aktører

Fra Sparebank 1 Markets sin grønt rapport idag:

«The first CO2 storage in a reservoir in the Danish North Sea has begun under Project Greensand, marking the first implementation of the entire CCS. value chain across borders. The ongoing demonstration phase will store residual emissions from a Belgian industrial plant, representing up to 15,000 tonnes of CO2, by early April 2023»

Link til nettstedet til prosjektet

https://www.projectgreensand.com/
coccoman
26.03.2023 kl 19:58 1632

Du er upreisis i hva jeg har hevdet og det må jeg korrigere. Jeg har lenge hevet at Barents Blue er et luftslott pga urealistiske krav om strøm og nett i Finnmark samt manglende politisk vilje / evne til å levere ønsket mengde. Den nylig meldingen om nedskaleringen bekrefter at jeg hadde rett uansett hva du mener. Jeg har sagt at det jammen var på tide at den kom da mange av dere aksjonærer trengte en realitetsorientering.

Jeg har IKKE kommentert CO2 lagring som du sauser inn. Jeg følger med hva som skjer og kommer til å vurdere hrgi om et års tid pluss og bcs om seks måneds tid om lederne begynner å vise seg leveringsdyktige på sine planer om produksjonslinjer. Bcp har jo en egen teknologi for produksjon av nanocarbon som fungerer, i småskala hos BIR foreløpig. CO2 lagring og ammionjakk - prod er det jo mange som konkurrerer om, så her er vel risikoen for å vinne konkurransen mindre?

Lykke til i alle fall fallskjermjegere! Det er for tidlig til å hoppe nå men husk paraplyen. Hau, hau
Redigert 26.03.2023 kl 19:59 Du må logge inn for å svare
Frodon
26.03.2023 kl 21:32 1589

Der tok du jo feil igjen, men slik går det når du ikke leser børs meldinger. Selv når jeg har linket det opp til deg 3 ganger, får du det ikke med deg. Sier nok mye om agendaen din 😅😅
Frodon
26.03.2023 kl 21:34 1590

Hvorfor ikke ta et lite lodd, greit med noen følere når oppsiden er ca 100% til cashbeholdningen 😜
Taycon
26.03.2023 kl 22:07 1557

Lett å hevde rett i retrospektiv og særlig når du lager dine engen premisser for din egen konklusjon. Urealistisk krav (din påstand) = luftslott (din påstand) = du har rett (din påstand) Det eneste du har rett i og som vi alle vet er at de fikk nei på tildeling til hele prosjektet nå. Vi andre kan velge en mer normal tilnærming: Gitt kraftkrise, stor interesse/pågang, så har de ikke fått tildelt kraft for alle faser av prosjektet. De forholder deg til NY virkelighet og reviderer søknaden for 1. fase og nedjusterer. Det utelukker selvfølgelig ikke søknad på et senere tidspunkt om mer kraft gitt godkjenning på rev søknad - og du: Forutsetninger endres hele tiden og meg bekjent er ingen ting konstant. Selskapet skriver at strøm fra nett er foretrukket, men de skriver også at det ikke vil stoppe prosjektet, men det er du ikke så opptatt av.
Redigert 26.03.2023 kl 22:09 Du må logge inn for å svare
Patron72
27.03.2023 kl 07:13 1439

Ikke nå!

Loddene jeg har/skal ha i fornybart er Hav group og Edda wind.
Utover dette er tiden inne for å sitte med litt cash igjen.👍
coccoman
27.03.2023 kl 09:22 1334

Dere gjør det vanskelig for dere selv når dere ikke har noen målbare kriterier for hva dere driver på med. Jeg legger aksjekurser og tidspunkt for kjøpet / haussing og salget / baissing til grunn. Da får man fasit for rett og galt (luftslott) i motsetning til en nytteløs diskusjon om retroperspektiv, premisser og påstander.

Jeg vet ikke hvorfor dere er på forumet, men jeg er her for å få informasjon og kunnskaper til tjene penger på aksjehandel. Jeg advarte mot aksjen, forelskelse og meningsløs forherligelse. Du sier at det er lett å hevde i ettertid, tull! Jeg hevdet i forkant og det var rett! Svadaen er det du som kommer med ! ;O)

Lykke til, og husk paraply, jeg hopper hvis aksjen blir moden for det tidligst om et år ....
nopetter
27.03.2023 kl 09:27 1321

i mine øyne er det svært negativt at fredly og saga ennå er inne i aksjen. husk hva som skjedde i bcs de brukte de aksjene til helt andre formål enn å sitte long. jeg har for enge siden skrevet at dette må være dødfødt jeg tror kursen da var på kr 40
Frodon
27.03.2023 kl 10:27 1296

Ganske enkelt, du kaller ca kr 400 mill for luftslott, når de er priset til kr 186 mill

Ser det for meg, du finner en på gata som vil bytte kr 5000 fra deg, slik at du får kr 10.000. Og du bare «nei, Æsj, luftslott»
Redigert 27.03.2023 kl 10:29 Du må logge inn for å svare
Gullhaugen
27.03.2023 kl 10:35 1285

Det ser ut som om du får rett ja, den detter nok ned på 7 tallet nå dessverre.
coccoman
27.03.2023 kl 10:42 1276

Du Eddie, du Eddie, du kommer deg visst aldri over kulen ;O) Ja, jeg snakker aksjekurs! Kassabeholdningen har sin historie og kommer til å vare noen kvartaler, ser absolutt den. Flotte greier og lykke til, hau, hau.
Taycon
27.03.2023 kl 11:20 1259

480 mill. Enova kroner er nok også en del av luftslottet og blir selvfølgelig aldri utbetalt. Komplett umulig å skaffe så mye som en eneste kwt fra nett eller gass:) - nord for Bødø. Equinors luftslott skal ha alt. Dessuten er garantert e.on lurt trill rundt av en gjeng fra Sandnes.
Redigert 27.03.2023 kl 11:23 Du må logge inn for å svare