RECSI - Fremtidig produksjon ved MOSES LAKE og BUTTE

MikkeMus
RECSI 03.02.2023 kl 13:27 10995

Etter at det for to dager siden kom melding om at Hanwha Solutions skal ta 100% av FBR produksjonen ved Moses Lake etter gjenåpning, så har noen av oss stilt spørsmålstegn om det da vil være silangass tilgjengelig for de mange batteriprodusentene som har vist interesse - og som nå etablerer seg i umiddelbar nærhet til anlegget i Moses Lake.

I går (2 februar) sendte jeg et spørsmål om dette til selskapets IR kontakt (Nils O Kjærvik). I svaret jeg fikk i dag, så fremgår det (som kommunisert på siste kvartalsrapport) at reaktorene ved Moses Lake nå oppgraderes før gjenåpning. Oppgraderingen vil resultere i høyere kvalitet og derigjennom også høyere pris pr. kilo polysilicon, men vil samtidig resultere i at kapasiteten reduseres fra 18.000 MT til 16.000 MT. Når Hanwha Solutions har fått sitt, så vil anlegget i Moses Lake sitte igjen med 2.500 MT silangass som de kan selge i markedet.

Legger for ordens skyld med sitat av spørsmålet jeg stilte og svaret jeg fikk:

-----------------------------------------------------------------

[.....] My question: When the Moses Lake facility is in full production, will there be capacity for delivery to stakeholders other than Hanwha Solutions? For example, will there be capacity for the delivery of silan gas to various battery manufacturers, who have shown interest - and who are now establishing themselves in the immediate vicinity of the plant in Moses Lake?

-------------------------------------------------------------------

Hi,

Production at Moses Lake is primarily polysilicon for the PV Solar industry.
Prior to the shut-sown annual capacity was estimated to 18,000 MT multigrade quality polysilicon.

When restarting, the ambition is to improve quality, producing more pure material of monograde quality. This will reduce annual capacity to 16,000 MT, but producing a product of higher purity gaining higher prices in the market.

However, REC Silicon use Silane Gas as input to its polysilicon production. The production of this input material is an integrated part of the production process at Moses Lake. Existing production capacity of Silane Gas exceed the need for a 16,000 MT poly production, consequently REC Silicon can sell up to 2,500 MT per year of Silane Gas to the market.

Hope this is of help.

---------------------------------------------------------------------------
Redigert 22.03.2023 kl 07:11 Du må logge inn for å svare
MikkeMus
03.02.2023 kl 14:34 8719

Vederørende produksjonskost ved full produksjon- Moses Lake:

Det har tidvis vært noe krangling her på forumet om hva som var produksjonskost ved full kapasitet ved Moses Lake. Jeg har nå gått i gjennom notatene mine fra diverse kvartalspresentasjoner, og jeg ser at dette spørsmålet ble stilt på Q4 presentasjonen den 14 februar 2020. Da ble det sagt av daværende CEO at FBR cash/cost (full kapasitet) ville være mellom 7,5 og 8,5 dollar pr. kilo polysilicon. .... Til sammenlikning så var den reelle cash/cost for den såkalte Siemens-teknologien (på daværende tidspunkt) et sted mellom 14 og 16 dollar pr. kilo polysilicon.

Hva som vil være status ved full produksjon i 2024, gjenstår å se, men det er ingen tvil om at REC Silicon sin patenterte FBR teknologi har de laveste produksjonskostnadene - og det laveste karbonavtrykket, noe som vil bli stadig viktigere for å kunne imøtekomme målene i Parisavtalen fram mot 2030 og 2050.

Redigert 03.02.2023 kl 14:47 Du må logge inn for å svare
Skalleknarp
03.02.2023 kl 14:51 8633

Low power consumption > Low production cost = win-win in the long run for RECSI. Simple as that !!
Prewia
03.02.2023 kl 15:12 8535

Och aktien fortsätter ner tillutgångsläget, trots alla lovord, alla tror tydligen inte på dem
Skalleknarp
03.02.2023 kl 15:24 8525

LItt merkelig at dette skjer på rimelig stort volum i aksjen.... skulle nesten trodd at pilene skulle ha retning Nordover men den gang ei. Vi får satse på neste uke da. Erfarigen er at RECSI tar av når man minst venter det.... Ha en fin helg.

Alt monner - regner med at dette vil være trenden world wide om noen år - sol er også noe den private selv har kontrollen på og som er akseptert. Med gode batterier vil sol også kunne gi jevn strøm for mange 24/7 - dette blir nok trenden litt frem - "powerwall". https://www.nrk.no/klima/vil-33-doble-solkraft-i-norge-pa-syv-ar_-_-realistisk-1.16279839
Redigert 03.02.2023 kl 15:36 Du må logge inn for å svare
MikkeMus
04.02.2023 kl 10:43 8202

REC Silicon er en av verdens største produsenter av silangass - og har en unik patentert teknologi (og kunnskap relatert til transport av silangass) som gjør dem nisjeledende innenfor flere megatrender. .. Samtlige av disse megatrendene har nå stort internasjonalt fokus - og de har et stort fokus i den geopolitiske maktkampen som nå utspiller seg mellom stormakter, som eksempelvis Kina (og andre autoritære diktaturer) på den ene siden - og USA, EU (og andre liberale demokratier) på den andre siden.

• Sol
• Semiconductor
• Batteri

Mye av kurspotensialet på kort sikt er (etter mitt skjønn) særlig knyttet til koblingen mellom silangass og ny batteriteknologi. Siden silangass er vanskelig å transportere, så ser vi nå at flere store batteriprodusenter etablerer seg i nærheten av REC Silicon.

Jeg anbefaler alle som er investert i REC Silicon, eller som vurderer å bli aksjonær, om å sette seg grundig inn i selskapets unike kvaliteter og store potensiale i forhold til de ulike megatrendene som nå utspiller seg innenfor den globale økonomien.

REC Silicon har to lokasjoner i USA (Butte og Moses Lake), samt 15% medier i en lokasjon i Kina (Yulin).

Her er en presentasjon av selskapets produkter relatert til sol, semiconductor og batteri i forbindelse med UEDA konferansen, 10 oktober 2022.


https://storage.mfn.se/proxy/rec-silicon-ueda-presentation.pdf?url=https%3A%2F%2Fml-eu.globenewswire.com%2FResource%2FDownload%2Fe1e36458-9f39-4819-b61b-38d293406060&;


Redigert 04.02.2023 kl 11:38 Du må logge inn for å svare
MikkeMus
04.02.2023 kl 11:23 8119

Vdr. Moses Lake;
• USA har vedtatt en klimapakke "INFLATION REDUCTION AC"). - Pakken innebærer at det i løpet av de 10 neste årene skal investeres 369,75 milliarder dollar i ulike programmer for energisikkerhet og klimaendringer. Det antas at klimapakken vil bidra til å redusere USAs utslipp med omtrent 40 prosent innen 2030. Pakken innbærer blant annet betydelig støtte til amerikansk produsert polysilicon.

• USA har også vedtatt "INFRASTRUCTRURE INVESTMENT AND JOB ACT", noe som vil bidra til å skyte fart i utviklingen av batteriproduksjonen - og vi vet at flere store batteriprodusenter som ønsker silangass i sin batteriproduksjon, nå etablerer seg i nærheten av REC Silicon.

Vdr. Butte:
• USA har også vedtatt "CHIPS AND SCIENCE ACT". Denne pakken inneholder 280 milliarder dollar for å hjelpe den innenlandske halvlederindustrien. Dette er av stor betydning for å møte konkurransen- og sikkerhetsutfordringene fra særlig Kina. Denne pakken har stor betydning for RECs produksjonsanlegg nær Butte - som er verdens største leverandør av silangass og andre spesialgasser som brukes i halvlederproduksjon.

KONKLUSJON: Fremtiden til REC Silicon ser (etter mitt skjønn) meget lys ut. Det er nå inngått avtale om at Hanwha skal ta 100% av FBR produksjonen ved Moses Lake etter gjenåpning. Etter oppgraderingene som nå gjøres, så vet vi at det vil være ca 2500 MT silangass tilgjenglelig etter at Hanwha har fått sin del av produksjonen. Dette er neppe nok for å imøtekomme behover fra batteriprodusentene - og da ligger det vel i kortene at det etterhvert vil skje en betydelig økning av selskapets produksjon av silangass i årene fremover, tenker jeg.

Nok en gang: Med hensyn til solindustrien, så kan REC Silicon med sin patenterte FBR teknologi, skilte med verdens laveste karbonavtrykk og verdens laveste produksjonskostnader pr. kilo produserte polysilicon.


Redigert 04.02.2023 kl 12:24 Du må logge inn for å svare
StephanDerrick
04.02.2023 kl 11:24 8111

2 forhold:

A:
I feb2020, altså for 3 år siden ble det sagt at FBR cash/cost (full kapasitet) ville være mellom 7,5 og 8,5 dollar pr. kilo polysilicon. I mellomtiden har vi hatt en voldsom inflasjon, for USA sin del ikke minst også mtp lønnskostnader. Mener å ha sett nyere anslag på i størrelsesorden 10 dollar pr kilo, men fant ikke linken på det i farten.

B: Veldig mye av problemet med REC-caset er at Hanwha for å sikre stabilitet, oppstart og nedsiden i ML, tar ut også oppsiden, ref pressemeldingen tidligere i uken og analysen til Molnes i FA på onsdag var det vel. Med en slik rigging så blir teknologi-fordeler mindre relevante.

Polysilisiumkapasiteten vil øke med 70 prosent i 2023, sammenlignet med 2022, og fortsette med høy vekst etter det, noe som antyder en kapasitet som langt overstiger etterspørselen ( globalt) og priser som vil konvergere mot marginalkostnaden. Med det scenarioet foran seg, så er forsåvidt Hanwha avtalen bra, men samtidig så er somsagt svært mye av oppsiden som mange drømte om borte.

Det skal bli veldig spennende å se hvordan analytikerstanden vil lande når REC-oppdateringene snart tikker inn.
Redigert 04.02.2023 kl 11:26 Du må logge inn for å svare
MikkeMus
04.02.2023 kl 11:56 8176

Hva som vil være produksjonskost etter gjenåpning av anlegget ved Moses Lake gjenstår å se, men REC Silicon sin patenterte teknologi er uansett svært overlegen kostnadene knyttet til den tradisjonelle Siemens teknologien, som dominerer i resten av verden, fortrinnsvis Kina.

At over 90% av verdens polysilicon - og verdens solpanel blir produsert ved hjelp av statssubisidiert kinesisk kullkraft, er skandaløst og uakseptabelt. Dette bør nå bli gjenstand for internasjonal boikott. Kullkraft er verdens desidert verste energikilde - og bruken undergraver målene i Parisavtalen. Vi kan IKKE fortsette å ha "grønnvasking" av utslipp i vesten, ved hjelp av solpanel produsert av statssubsidierte kinesisk kullkraft.

Når det gjelder det du referer til som "analysen til Molnes", så hører jeg til dem som mener at termen "analyse" bør forbeholdes ytringer som gjenspeiler en helt annen kvalitet når det gjelder forståelsen av samspillet mellom ulike enkeltvariabler og prosesser på både mikro og makronivå, men kanskje mest viljen og evnen til å gi etter for kraften i de bedre argumenter. For meg framstår ytringene til Finansavisens kommentator som svært tendensiøse, bevisst misvisende og tidvis direkte feilaktig - altså det jeg vil omtale som lite tillitsvekkende kampanjejournalistikk.
Redigert 04.02.2023 kl 12:15 Du må logge inn for å svare
Stabukk
04.02.2023 kl 12:18 8126

To forhold som i alle fall må med i «reknestykket» for Moses Lake:

1. «Ved 100% kap. utnyttelse av polyproduksjon ved Moses Lake har REC ca 2500 tonn silangass «til overs» for salg i spot markedet».
Svar på e-post frå Rec sin IR-kontakt Nils Ove Kjerstad.

2. USA si vedtatte klimapakke, som MikkeMus viser til: Den omfattar betydelig støtte til amerikansk produsert polysilicon. Sannsynligvis 3USD per kg.

Hanwha-avtalen over 10 år gir forutsigbarhet for restart og sikker økonomisk drift. Er ikkje så redd for mangel på «oppside» som StephanDerrick. Vi får berre sjå, vi som er tålmodige og blir med vidare som aksjonærar!

Redigert 04.02.2023 kl 17:17 Du må logge inn for å svare
StephanDerrick
04.02.2023 kl 14:55 7882

Eventuelle fordeler av teknologi knyttet til lavere prod.kost ville normalt sett vært et stort pluss for en produsent. Men når Hanwha for å sikre oppstart og nedsiden, sikrer seg mot oppsiden i kontraktene, så har ikke nødvendigvis et slikt forsprang like mye verdi.

Paradoksene/bekymringene dine knyttet til at kinesisk polysilicon og solpaneler blir produsert vha sterkt forurensende kinesisk kullkraft, er selvfølgelig helt korrekte.

Men dette er jo noe som Paris-avtalen helt åpent legg opp til og sier at er helt OK for "utviklingsland" som Kina. Frem til 2030 kan land som Kina bygge ut så mye kullkraft og annen fossil kraft, som de bare vil. Boykott kommer derfor ikke til å skje. Tvert imot så er det slik at Paris-avtalen i stor grad er drevet frem av venstreradikale som har oikofobi for Vesten, men naiv beundring/ettergivenhet/sympati for utviklingsland. Derfor blir ting som det blir.

Mtp på analysen til Molnes så skal du nok snart få se at analytikerne som dekker RECSI i sine forestående oppdateringer, vil trekke frem akkurat de samme momentene. Med den store oppsiden borte, kan RECSI bli et langt kjedeligere case enn det vi har vært vant til.
Skalleknarp
04.02.2023 kl 15:13 7824

Bra at selskapene på OBX rapporterer Q-resultat og samtidig guider. Mao en får rimelig raskt status hvordan det er økonomisk å være sikret leveranse neste 10 år.
kallnok
04.02.2023 kl 15:40 7778

Avtalen gir fordeler både for Rec Silicon og Hanwha. Rec Silikon er sikret trygt finansielt grunnlag for oppstart ML og stabil avsetning for produktene i 10 år. At Rec Silicon teoretisk kanskje kunne oppnådd enda bedre priser i markedet, betyr ikke at det ikke ligger an til meget lønnsom virksomhet og løft for aksjekursen framover.
MikkeMus
04.02.2023 kl 18:55 7555

Som det framgikk av meldingen fra REC Silicon, så har selskapet brukt tid på utarbeide en langsiktig (10 åriig) kvalitetskontrakt med en kvalitetspartner. Dette forutsetter selvfølgelig en kontrakt som ivaretar interessene til både REC Silicon og Hanwha på en balansert og god måte. For REC Silicon er det særlig viktig å sikre en minimumspris, mens det for Hanwha er viktig å sette taket for en maksimumspris. Dette tjener begge parter - altså en vinn-vinn-situasjon.

REC Silicon bruker nå betydelige ressurser på å oppgradere reaktorene for derigjennom å forbedre kvaliteten før gjenåpning. Dett vil sikre en høyere minimumspris og en høyere maksimumpris. Detaljene om dette vil vi få etterhvert.

Dette blir utvilsomt veldig bra!
Redigert 04.02.2023 kl 20:48 Du må logge inn for å svare
MorganKane
05.02.2023 kl 10:35 7086

Argumentene dine holder ikke mål Derrick,

Jeg skal ikke gå mer inn på årsaken til at jeg mener verdenssyn er ditt er feil utover at klimaproblemene er reelle, de er i stor grad forårsaket av vestlige lands enorme vekst de siste 50 år og at hver kineser forurenser fortsatt betydelig mindre enn hver Nordmann, Europeer og Amerikaner. Og da inkluderer jeg ikke engang at årsaken til at Kina har økt utslippene sine så ekstremt mye er fordi de lager alt vi kjøper og forbruker.

Når du sier at Hanwha tar ut oppsiden til Recsi vil jeg påstå du ikke vet hva du snakker om. Vi vet ikke hva taket eller gulvet er. Hvis det for eksempel er et tak på 25-30 usd (pluss premie etc) så har er tak lite å si. Svært sjeldent vil prisene gå over dette. Fordelene, for eksempel om gulvet er satt til 10-15 (pluss premie etc), er så enormt mye større.

Og teknologifordelen er der. Molnes sin påstand om at "hele poenget får å produsere polysil" er å gå i pluss 8 dager hvert skuddår for så å sitte og stirre i veggen og tape bøtter og spann av penger til neste skuddår er helt absurd. Punktum. Dermed vil du ikke få noen oppstart av nye amerikanske konkurrenter (utover de fabrikkene som allerede er der) med betydelig høyere produksjonkost enn ML. Det vil gi rom for ML 2 hvis behovet for mer amerikansk polysil kommer etterhvert. Dvs at Recsi vil kunne, med god margin, inngå langsiktige avtaler med betydelig lavere gulv enn hva konkurrentene klarer (fordi de har betydelig lavere prodkost), og dermed vil kundene preferere avtale med Recsi.
Redigert 05.02.2023 kl 10:50 Du må logge inn for å svare
ingen_peiling
05.02.2023 kl 11:14 6996

Nok en FUD agent på jobb. Håper virkelig at så mange som mulig nye RECSI kjøpere gjennomskuer denne såkalte "argumentasjonen" til Derrickboy. Her skal det lages støy. Det er samme sangen om igjen. Før nyheten tidligere i uken så var det sterkt fallende poly priser og overkapasitet av poly produksjon som skulle ta knekken på RECSI og være ulønnsomt for selskapet. Nå som offtake-kontrakten er på plass og inneholder en bunn i prisintervallet så fokuseres det heller på at det er et tak for pris. Say no more. Hold på aksjene deres og trekk på smilebåndet når dere leser disse innleggene og beskrivelsene av hvordan RECSI kommer til å være ulønnsomt å drive. Ha en strålende søndag!
StephanDerrick
05.02.2023 kl 11:37 6939

Edruelighet og kritisk tilnærming til ethvert aksjeselskap man investerer i/vurderer å investere i, er alltid en god forutsetning når man skal forsøke å tjene penger i aksjemarkedet.

Jeg har store vansker med å se at Hanwha vil komme til å gi ved dørene for å sikre oppstarten og nedsiden for ML-fabrikken. Hanwha får tross alt bare tilbake 33% ved å være for rause. Man kan drømme om eventyrpriser for RECSI, men særlig realistisk er det ikke, både fordi prisene nå er fallende og under sterkt press ( på vei mot 10 dollar sier en del analytikre) og fordi Hanwha ikke vil gi ved dørene når de nå sikrer oppstart av ML og nedsiden. En god leveregel er at "There`s no such thing as a free lunch". Hanwha leker ikke butikk, de er profesjonelle og gir ikke mer enn de må.

En ting er sikkert: Det blir veldig spennende å se de første analytiker-oppdateringene for RECSI når de måtte komme.
MorganKane
05.02.2023 kl 11:46 6908

Det er ikke å gi i dørene å ha markedspris med bunn og topppris.

Har du noen tall, både for topp og bunnpris og verdi for ML og Recsi. Blir meningsløst å diskutere noe som helst med deg hvis du ikke har det.
StephanDerrick
05.02.2023 kl 12:03 6849

"Det er ikke å gi i dørene å ha markedspris med bunn og topppris."

Poenget som de fleste skjønner er at ved å sette en markedspris med bunn som sikrer driften i 10 år, så kompenserer man en slik garanti ved å begrense oppsiden av prisen RECSI skal få ta. Hanwha-ledelsen skal maksimere Hanwha-aksjonærenes aksjonærverdier, ikke RECSI sine.
##########

"Har du noen tall, både for topp og bunnpris og verdi for ML og Recsi. Blir meningsløst å diskutere noe som helst med deg hvis du ikke har det."
Jeg har like lite tall som både deg og Molnes. Men en ting ser både jeg og Molnes. Når man gir så mye for å sikre oppstart og drift ved ML så vil dette ha en pris på den andre siden av ligningen. Den prisen heter begrenset oppside. Å tro på gratis-lunsjer og at folk i børsverdenen er snille og gir mer enn de må, må man gjerne tro på. Jeg og Molnes gjør det ikke.
Slettet bruker
05.02.2023 kl 12:29 6771

Men at Recsi gir, det har du tro på? Det er en logisk brist i det du skriver.
Redigert 05.02.2023 kl 12:30 Du må logge inn for å svare
StephanDerrick
05.02.2023 kl 12:46 6715

Recsi gir for å sikre oppstart og overlevelse 10 år frem i tid.

Hva mener du forøvrig at hadde vært alternativet for Recsi mtp ML og gjenåpningen av denne?

Kjenner du til andre beilere som ville ha stillt opp med de garantiene som Hanwha nå gjør for å sikre oppstart og drift og som samtidig ikke vil ha kompensert for dette ved å begrense oppsideprisingen av råvaren de skal kjøpe? Ja, da må du snarest ta kontakt med RECSI ledelsen før de signerer den endelige kontrakten med Hanwha. Det ser ut til at mange av dere er vant med gratis-luncher, skriv heller litt her om hvor dere får disse, for selv har jeg aldri sett dette i det virkelige liv.
MorganKane
05.02.2023 kl 12:47 6712

Hehe,


Sjeldent jeg har sett så lite ny informasjon i ett innlegg. Ha en fortsatt god helg.
kallnok
05.02.2023 kl 13:00 6659

Det spørs hvilke forventninger markedet kan ha hatt til balansen i avtalen. Begge parter ønsker størst mulig fortjeneste og mest mulig forutsigbare rammevilkår. Mye tyder på at Rec Silicon har bevart sin integritet og er fornøyd med avtalen.
StephanDerrick
05.02.2023 kl 13:00 6654

Den dagen tallene for minpris/makspris faktisk blir lagt for en dag, ja da er det for sent.

Man må prøve å sansynliggjøre utfall før selskapet selv kommer med disse.
I mitt og Molnes sitt hode, ser det ut til at tanken om at der ikke forekommer gratis-luncher i børsverdenen, er det som skal råde når man prøver å postulere fremtiden for RECSI. Hanwha tar på seg en enorm byrde ved å sikre oppstart og drift de neste 10 år. Den byrden vil de ha kompensert på en eller annen måte. Det mest naturlige er at de begrenser oppsideprisen til RECSI betydelig. "Give and take" som det heter på nynorsk.

Ha en fortsatt god Søndag
StephanDerrick
05.02.2023 kl 13:14 6597

For Recsi så er all bunnlinje som ML kan bidra med kjærkomment. Problemet deres er at de har få eller ingen andre alternativer enn Hanwha. Det vet selvfølgelig også sistnente når de har sittet i forhandliger.

Tror Recsi skal være fornøyd dersom de etter oppstart av ML får en rimelig grei og stabil "industri-earnings".
Super-profitten tror jeg dog man kan se langt etter mtp ML-anlegget de neste 10 år.
Redigert 05.02.2023 kl 15:15 Du må logge inn for å svare
kallnok
05.02.2023 kl 13:33 6549

Avtalen skal legge markedspris til grunn, med en makspris. Nokså normalt i slike kontraktsforhold for å spre risiko og ansvar og jeg vil ikke kalle det et problem for Rec Silicon.
nemi's
05.02.2023 kl 14:07 6467

Bare 11 år til avtalen med Hanwha utløper. Da har dere 11 nye år dere kan sitte her og tørrskrive om ingenting.

Sist gang jeg tittet innom var fortsatt teorien til muppetgjengen at Tesla snart kom med et kjempebud til REC-aksjonærene. Men sånn gikk det altså ikke. Det kommer likevel ikke til å fly SpaceX raketter over hodene på dere med såkalte REC-batterier og påklint REC-logo.

Alt tyder på at Hanwha må ha outsmarted Musk. Rett og slett.

Heldigvis har dere fått JUM til igjen å peke vei mot stjernene.
Null
05.02.2023 kl 14:48 6347

Hei Derrick
Du er opptatt av dette med både min og maks pris,
Du skriver nedlatende om dette, og mener det er en svakhet for REC ok det....
Men hvilke forventinger har du til prisintervallet?
Hva mener du det kommer til å ligge på, hva mener du i såfall vil være en oppside dersom du ser på siste ukes melding.
Jeg skjønner også at dersom vi får et inervall på 5-15 USD så vil det være svakt.
Men hva om intervallet blir 15- 30 USD da er det bra muligheter.

Hva er ditt svar på pristak og bunn mr Derrick?
Et direkte spørsmål krever enkelt og direkte svar
Skalleknarp
05.02.2023 kl 14:49 6330

Ikke jeg heller. Det er inngått en kontrakt mellom to selskaper man i beste fall kan reforhandle eller si opp om sunn fornuft skulle tilsi det. Mao intet er høgd i stein. Blir derfor feil å være forhåndspesimist de neste ti årene.
StephanDerrick
05.02.2023 kl 15:24 6218

Tja, dersom nå Hanwha tar store oppstartskostnader og gir et minimum som ligger over markedsverdi de første årene for å sikre driften/overlevelsen til ML, så må du ikke tro at RECSI kan komme å prøve å reforhandle avtalen/si opp avtalen dersom markedsprisen stiger over maksprisen som ligger i avtalen. Slik fungerer det ikke i børsverdenens brutale virkelighet.

Null
05.02.2023 kl 15:47 6133

Så da håper jeg du kan svaree på mitt spørsmål også Derrick

MVH
NULL
Redigert 05.02.2023 kl 15:47 Du må logge inn for å svare
Stabukk
05.02.2023 kl 15:53 6084

Enig, Skalleknarp: Kvifor vera pessimist når Rec er fornøgd med ein avtale for 10 år? Men ingen grunn til å spekulera i reforhandling i dag. Dei som meiner avtalen er negativ for Rec, må berre ha den oppfatninga. Då kan ein selja seg ut eller holda seg borte frå aksjen. Meir info om avtalen er varsla om kort tid, kanskje 1-2 mnd. Kanskje får vi vita meir om prisintervallet, som vil gi eit bedre grunnlag for å diskutera.
StephanDerrick
05.02.2023 kl 16:02 6041

Jeg skal gi deg et enkelt svar, som jeg forsåvidt allerede har gitt.

Hva min-pris og max-pris blir er det ingen som vet. Men det enkle og banale er at Hanwha nå tar store oppstartskostnader og risiko ved å garantere en nedside. Dette gjør de for å sikre oppstarten og driften de neste 10 år. Når de påtar seg dette er det selvfølgelig ikke gratis. De vil ha betalt på den andre siden av ligningen. ved å begrense oppsiden betydelig. Betaler Hanwha for mye får de tross alt bare tilbake 33% der alternativet ved å ikke betale mer enn de må er å sitte igjen med 100%.

"Du skriver nedlatende om dette, og mener det er en svakhet for REC ok det...."
Nei, jeg gjør ikke det. Avtalen er svært bra for RECSI operasjonellt sett, gitt alternativet ( ikke oppstart av ML i det hele tatt), men aberet med den er at den fjerner mye av oppsiden. Det må man ihensynta når man skal prøve å prise REC-aksjen/vurdere hvilken retning den vil ta.

Spørsmålet er også hva er det markedet har priset inn i REC-aksjen p.t ?
De har definitivt priset inn en oppstart av ML. Men har de priset inn at ML kanskje bare ender opp med nokså kjedelige normale industri-marginer?

Tar man utgangspunkt i en årlig omsetning på 3 milliarder fra ML så styres nå marginen fullt og helt av Hanwha. 3 milliarder som er snittestimatet for de neste 10 år kommer heller ikke med det første. Legger man inn en rimelig grei men kjedelig industrimargin med en mer normal og kjedelig P/E, sett opp mot dagens markedsverdi, så kan hver og en gjøre seg opp en oppfattelse om hvor kursen mest sansynlig er på vei.

Det skal som sagt bli veldig interessant og spennende og se de første analytikeroppdateringene.
uldiuldi
05.02.2023 kl 16:07 6019

ARC sin Renewable Weekly.

RECSI (Buy, NOK 26): Enters into binding term sheet with Hanwha
RECSI this week announced to have entered into a binding term sheet with Hanwha for a 10- offtake agreement for nearly all of the production from the Moses Lake facility, i.e. the agreement would eliminate volume risk. The base price for the agreement will be determined by market indices adjusted for a premium for US-sourced low carbon material. The base price is also subject to both a minimum and maximum that protects RECSI against potential future low market prices that could otherwise threaten the long-term prospects of the company. The floor price is not disclosed, but if we were to speculate, we believe a price floor around ~13-14 USD/kg appears likely, as it would limit the EBITDA payback time to about six years on our estimates. To secure the offtake obligations and to provide security in support of the restart of the Moses Lake facility, Hanwha will, upon entering into the full form agreement, make a significant prepayment. The company states that the approximate value of the offtake agreement for the 10-year period in the current market environment for polysilicon is about USD 3bn. To put things into perspective - should the prepayment cover 6.0% of the total contract value, it would be sufficient to cover our capex estimate for the full reopening scope (USD 180m). All in all, we find this to be favourable agreement for RECSI through mitigating what we believe have been two dominant concerns among investors: i) The floor price, which should ensure positive operating cash flow in a low price environment/ ensure a minimum return on the reopening investment and ii) the pre-payment mechanism, which will reduce the company’s capital need.
kallnok
05.02.2023 kl 16:19 5952

Trygghet for produksjon ML vil gi grunnlag for høyere priser på aksjene i Rec Silicon. Spørsmålet er bare hvor mye høyere og når det vil utspille seg - noe som sannsynligvis vil skje i rykk og napp i bølgebevegelser og i en tidslinje der forutsetningene for kalkyler blir enda mer avklart og et framoverskuende marked priser inn.
StephanDerrick
05.02.2023 kl 17:19 5759

"Trygghet for produksjon ML vil gi grunnlag for høyere priser på aksjene i Rec Silicon."

Nei, dette er ikke gitt. Tryggheten/Forutsigbarheten går på bekostning av oppsiden og høye P/E multipler.
kallnok
05.02.2023 kl 17:49 5636

Vi får se.
Null
05.02.2023 kl 18:42 5484

Det er rett som du sier Derrick
Det er ingen som vet hva som er min og maks som kommer ut av avtalen.
Noen som meg håper at det blir ok spread på prisene

SÅ har vi de gode som deg, Nemis og MR positiv på FA
De som vet at dette blir bare "null og nada"
Jeg tror faktsik vi vil få priser som er ok på lang sikt slik at REC kommer til å tjene ok med penger, noe som kommer til å flytte prisingen av selskapet fra dagens kurser 14-20 opp til 25- 35 noe som pr dato er en pen oppsisde .....
Når den oppsiden er tatt ut får vi se hva jeg kommer til å gjøre med min post
ha en flott helg selv om du er litt negativ Stephan D
MikkeMus
05.02.2023 kl 22:34 4869

Hvem er det som har dette svært så beskjedne kursmålet? .... Utfordringen med aksjen RECSI er at den tiltrekker seg mange kortsiktige spekulanter som i svært liten grad vet hva de kjøper og selger. Dette utnytter de proffe rent psykologisk, ved å kjøre kursen opp og ned som en jo-jo.. På kort sikt kan derfor mye skje. MEN, før dette året er omme, så vil jeg ikke bli overrasket om kursen er 4 ganger høyere enn nå, altså rundt kroner 65,-. Da vil selskapet være priset til rundt 30 milliarder kroner, noe som kun reflekterer verdiene i fabrikkanleggene.


Redigert 05.02.2023 kl 22:37 Du må logge inn for å svare
Skalleknarp
06.02.2023 kl 00:02 4562

Tror denne vil bety mye for RECSI avsetning fremover: 🎈 (Ballongeffekten)
Redigert 06.02.2023 kl 09:07 Du må logge inn for å svare
Stabukk
06.02.2023 kl 00:18 4509

4 x høgare kurs enn i dag gir faktisk samme mcap som hydrogenselskapet Nel hadde fredag, ca 27,6 mrd kr.
Nel endar sannsynligvis opp med ca. 800 mill. kr. i omsetning i 2022, ca. halvparten av Rec. Ingen har råd til å betala utbytte.
Begge aktørane er såkalla «grønne» selskap med mål å tena gode pengar - så snart som mulig!
Elkem endar opp med ca. 45 mrd i omsetning i 2022, solid overskudd og betalar utbytte. Mcap? Ca. 23,3 mrd.
Blir aldri heilt klok på OB si prising, men støttar fullt ut vurderinga av at Rec er undervurdert.