RECSI - SEELG !!!

MikkeMus
RECSI 07.02.2023 kl 13:53 17225

Noen av de mest standhaftige blant oss, har lenge ment at Finansavisens dekning av REC Silicon, har vært - og fortsatt er, svært tendensiøs, misvisende og tidvis direkte feilaktig.

Noen av oss, blant annet undertegnede, mener dekningen bærer preg av en kampanje, hvor hensikten er å skremme - uten at relevante fakta relatert til caset blir presentert innenfor en relevant kontekst og et rimelig tidsperspektiv.

Her er et nytt forsideoppslag på Finansavisens nettutgave, som bør skremme de av oss som enda ikke har latt seg skremme, for nå kan det synes som at også REC-REBELLEN SELGER !!

Med bakgrunn i hva som er blitt kommunisert i forhold siste måneders utfordringer med flaskehalser i de globale transportlinjene, kombinert med ekstraordinært høye energikostnader så det vel neppe noen som forventer en oppløftende Q4 rapport om et par uker, men det er vel lite relevant i forhold til dette caset ??? …. I tillegg så vet vi at utfordringene knyttet til transport og energi forbedret seg radikalt i løpet av Q1.

Men igjen: Vedkagt artikkel bør skremme de av oss som fortsatt ikke har latt oss skremme, eller ??

https://www.finansavisen.no/industri/2023/02/07/7983054/storsalg-fra-opprorer-i-rec-silicon

Redigert 07.02.2023 kl 13:58 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
07.02.2023 kl 14:00 13231

I alle dager !
Slettet bruker
07.02.2023 kl 14:01 13227

Svada
suspekt
07.02.2023 kl 14:08 13176

KJØØØØØPPPPPPP i dag, billigere får du den ikke.
Patron72
07.02.2023 kl 14:14 13167

Lodbrok sine aksjer dette.
Ja det er jeg nesten sikker på!!

Jeg spurte forøvrig på en rec tråd hvorfor lodbrok sine aksjer var flyttet til en bnp paribas konto.
Men svaret jeg fikk var av det syrlige slaget og ikke noe å bry seg om.

Men men.. de 12 619 185 aksjene som ble «overført til bnp paribas er nå blitt til 6 319 185 aksjer. Solgt i markedet og det er ikke lodbrok som «får de tilbake»


unikum
07.02.2023 kl 14:16 13144

At det er en eller flere som har lettet seg kan vel ikke være i tvil den siste uken. Håper ikke altfor mange av nye kjøpere sitter med harehjerte.. Det vil da bli slik at de deler ut penger på gata. Ingen av de nye eiere sitter med så lav snitt som nå. Så sitt litt til, kjøp mer hvis du kan slik at shortere og andre må heise kursen for oss.
Linnea
07.02.2023 kl 14:20 13101

Nå som Lodbrok har solgt seg ut, hvem skal passe på så det går riktig for seg mellom Rec og Hanwha?
Patron72
07.02.2023 kl 14:52 12877

I starten av desember forsvant lodbrok sitt navn ut av topp 50. Aksjene var å se på en konto til bnp paribas.

Den bnp paribas konto har solgt ca 6 millioner aksjer de siste dager.

Dette ser jeg da jeg har et abbonement på tekinvestor. Og får daglige oppdateringer på største kjøp og salgsposter.
Samt topp 50.

Vi får se hva som kommer frem etterhvert. Mitt tips er Lodbrok
6750
07.02.2023 kl 15:45 12587

Når noen selger store poster så er det en i andre enden som kjøper. Hvem kjøperen er er vel så interesant som den som selger. Dette såg vi da Røkke kom på banen. Da løftet aksjen seg betraktelig og vi fikk et mer positivt syn på RECSI.
MikkeMus
07.02.2023 kl 15:51 12535

Aksjen er kraftig ned også i dag. Snart er hele oppgangen som skjedde forrige uke, etter at avtalen med Hanwha ble annonsert, mer eller mindre forduftet. Det er pussig at gode nyheter nesten alltid blir etterfulgt av kursnedgang. Håper det snart kommer et kraftig resultatvarsel, eller en annen dårlig nyhet, slik at vi forhåpentligvis kan få en oppgang i kursen. .... En ting er i vertfall sikkert - og det er at negative nyheter knyttet til gjenåpning og fremtidig inntjening vil gi Finansavisen mer troverdighet i forhold til dette caset.

Enn så lenge, så stikker jeg hodet i sanda - og håper på et resultatvarsel - etterfulgt av en kraftig emisjon på ekstremt lav kurs.
Redigert 07.02.2023 kl 15:52 Du må logge inn for å svare
Stabukk
07.02.2023 kl 16:16 12420

Vi får håpa FA også informerer om ny eigar av aksjane som sannsynlegvis Lodbrok har kvitta seg med.
Ser vi litt langsiktig på det, er kursen opp ca 243% siste 3 år og opp 10% i år.
Så både Aker og Hanwha har vel gjort ein bra jobb? Husk at restart av ML nærmar seg!
fjellape
07.02.2023 kl 19:44 11922

Det kan være silisiumprisene som blir spenningsmomentet man kan følge med på framover, på onsdager.

Etter en periode med mangel og høye priser, er det spådommer om vesentlig kapasitetsøkning i markedet framover nå, og lågere priser. Men i en tid med energimangel mange steder i verden, kan jo etterpørselen etter sol gå opp?



Redigert 07.02.2023 kl 19:47 Du må logge inn for å svare
MorganKane
08.02.2023 kl 09:29 11318

FA fornekter seg ikke.

Litt av en headline. Også har de egentlig ikke peiling hva som har skjedd. Og, her kommer toppen av kransekaka, de har ingen formening om hva dette betyr. La oss si at Lodbrok har solgt. En kortsiktig investor som var negativ til selskapet. Er det negativt? Eller positivt?

Jeg vil i utgangspunktet si positivt. Men, som nevnt, vi har ingen anelse om hva som har skjedd og hvem som ligger bak de ulike kontoene. Derfor blir dette helt neningsløst å slå dette opp som en stor nyhet. Men FA har jo sin egen agenda. Dessuten, hva kan man si, det er ikke de smarteste gutta som driver sjappa der borte.

Uansett, se langsiktig på caset er mitt råd. Jeg tror vi får mer konkrete nyheter på Q4 presentasjonen. Og deretter før forfall av obligasjonslånet. Begge "milepæler" tror jeg vil trekke ned risikoen betydelig. Deretter er det bare å vente til ML åpner. Det er en gigamilepæl. Mange er nok fortsatt usikker på om det går etter planen. Og venter til mer sikker informasjon om dette kommer før de går inn. Jeg tror imidlertid, rimelig sikkert, at det ikke dukker opp noen særlige overraskelser her. Først og fremst fordi Yulin tilfredsstiller alle krav og de har fått enormt knowhow igjennom å være partner der borte. Men også fordi Levens har blitt sjef. Han kan det ingeniørmessige i industrien. Antall ansatte øker også sakte, men sikkert.

Det fundamentale blir også bare bedre og bedre. Butte vil bli en pengemaskin fremover. Konflikten med Kina vil eskalere. Databrikker vil være et av våpnene som vil bli brukt. Taiwan vil bli invadert når (hvis) Kina mener de tjener på dette.

Se debattinnlegg i dagens FA. Om neste konflikt. Hvis ikke Butte klarer å tjene bra med penger fremover, mens databrikkeindustrien vokser enormt i USA, så ville det være veldig rart. Jeg er rimelig sikker på at ny CFO er ekstremt kvalifisert og sikrer bra inntekter. Levens sa også det på siste q presentasjon. Fra og med q1 2023 var salgsprisene høynet for å ta hensyn til inflasjonen etc.

Sitt på aksjen 12 måneder til. Den vil, før eller seinere, passere 42,5.
Redigert 08.02.2023 kl 09:30 Du må logge inn for å svare
Stabukk
08.02.2023 kl 10:00 11194

Er også spent på om Lodbrok ha solgt halvparten av sine aksjar. Lodbrok var, og er sannsynligvis, ein stor eigar av Rec si obligasjonsgjeld.
La oss gjerne få konkrete og positive nyhetar ved Q4. Det økonomiske resultatet vil neppe løfta kursen i seg sjølv.
Trur det som avgjer meir, er avklaring av Bond23 i april, eller helst før. Eg anar ikkje kva Rec gjer, men delar av markedet kan vita meir.
Har ein magefølese av at kursen vil vera nokså fastlåst inntil obligasjonslånet blir avklart. Tar gjerne feil i positiv retning.
Blir i alle fall sittande på aksjen til mai/juni. Helst også litt av posten til ML er i drift.
Lurte på om MorganKane vil gå ut med sin kostpris!
Skalleknarp
08.02.2023 kl 10:38 11040

Støtter den MK. Jeg har i styremøte med meg selv i dag besluttet at jeg blir sittende med mine RECSI aksjer . I dette ligger det også at jeg ikke vil skylde på noen andre enn meg selv om dette var en feil avgjørelse. Så får bare tiden vise hva det blir til. Håper det stiger så pass i dag at short snart må begynne å tenke litt på hva de gjør fremover... (Alltid noe som skjer i RECSI :))
Redigert 08.02.2023 kl 14:33 Du må logge inn for å svare
MorganKane
08.02.2023 kl 18:01 10618

Sorry Stabukk,

Den er helt irrelevant. Det blir uansett kun en påstand uten mål og mening. Det som er relevant er at jeg mener selskapet, per i dag, er betydelig mer verdt enn hva det faktisk er verdsatt som. Og det har jeg argumentert for det siste året (og mer enn det). Så får vi se om jeg får rett. Fasiten kommer i løpet av de 12 neste månedene (men vi får en rimelig grei pekepinn nå på q4 presentasjonen).
Stabukk
08.02.2023 kl 20:19 10253

Skalleknarp:
Har og hatt styremøte og bestemt meg for å bli sittande!
MorganKane:
Takk for tydelig tilbakemelding på mine spekulasjonar! Prøver berre å finna svar på kvifor børsverdien ikkje er høgare. Det klare fleirtalet på børsen forstår «tingenes tilstand» bedre enn oss to og andre som klagar på kursen. Men Rec har gode kort på hand. Leiinga og styret burde klara å snakka opp kursen til 20 pluss innan 1. juli. Hviss ikkje, trur eg vi må venta til selskapet leverer bra overskudd i løpet av 2024. Men som før: Tar gjerne feil i å vera for pessimistisk!
Stabukk
09.02.2023 kl 15:24 9669

Patron72: Har du ei kjelde eller dokumentasjon på at Lodbrok sine 12,6 mill. aksjar er overført til bnp Paribas-konto, og at ca halvparten er solgt. Sende i går spørsmål om dette til Rec sin IR-kontakt, men har så langt ikkje fått svar. Mulig noko har gått meg hus forbi, men 12,6 mill. aksjar er også i dag oppført på Lodbrok på aksjonærlista på Rec si heimeside. Men den lista blir vel berre oppdatert ein gong per veke?

Lodbrok har vore, og er sannsynligvis, ein stor eigar av Rec si obligasjonsgjeld. Den har forfall i april, så for heile markedet ville vore nyttig å vita om Lodbrok, kort tid før obligasjonsforfall, har kvitta seg med ein stor andel av sine aksjar.
Skalleknarp
09.02.2023 kl 15:37 9617

Short holder fortsatt ut. Hvis oppgangen fortsetter så minker det fort på fortjenesten... Da blir det plutselig loooong in lead og short må (bør i alle fall) kjøøøøøpe for å innløse :)

VOLEON CAPITAL MANAGEMENT LP 6 756 286 1,60% 08.02.2023
GSA CAPITAL PARTNERS LLP 2 994 212 0,71% 01.02.2023
ARROWSTREET CAPITAL, LIMITED PARTNERSHIP 2 933 623 0,69% 31.01.2023
WORLDQUANT LLC 2 407 332 0,57% 18.10.2022

Gir totalt:
15 091 453 ACC. SHORT %3,57% LATEST POSITION (DD.MM.YYYY) 08.02.2023
Redigert 09.02.2023 kl 15:43 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
09.02.2023 kl 15:40 9593

Tall fra VPS viser at 4850’ og 1450’ aksjer gikk ut fra BNP-kontoen hhv 1. og 2. feb.
I siste oversikt (oppdatert i går kveld) sto det 6319’ aksjer på den aktuelle kontoen.
Slettet bruker
09.02.2023 kl 15:43 9613

Ja ikke bare holder ut, men Voleon økte sågar sin bet i går..,
Skalleknarp
09.02.2023 kl 15:51 9562

Ja, så det. Finanstilsynet var litt for sene å oppdatere Shortregiister siden sin så jeg måtte endre innholdet slik at det ble rett. Skal ikke rakke ned på short, for de har ved flere anledninger vist hvor god kontroll de har selv om vi andre tror noe annet. Men en gang vil det kanskje rakne....
Stabukk
09.02.2023 kl 17:21 9339

Takk for info, Sudoku. Må ein abonnera på desse talla, eller berre å finna dei på heimesida? Har ikkje leita.
Teknisk blir det vel støtte på 16 dersom kursen også avsluttar veka på dette nivået. Short må gjerne få problem!
Slettet bruker
10.02.2023 kl 09:42 8662

Ta en titt på feks.
https://tekinvestor.no/t/nyhet-daglige-aksjonaerlister/21301
omac
10.02.2023 kl 09:47 8893

Hermanrud har kjøpt 200k aksjer.
Slettet bruker
10.02.2023 kl 09:50 8864

Siste oppdaterte oversikt viser for øvrig at nå har også FIRST PARTNERS HOLDING 5 AS tatt et par lodd i denne aksjen. Hvem som står bak dette selskapet er jo litt interessant. Det er Peter Hermanrud. I tillegg til blant andre Must invest og Jens Ulltveit-Moe som også har vært inne en liten stund nå.
Slettet bruker
10.02.2023 kl 09:52 8855

He he, jeg skrev mens du postet 😊
Stabukk
10.02.2023 kl 10:53 8669

Takk for svar, Sudoku.

I dag og litt framover er det vel TA som mest påvirkar kursen? Motstand på 17 og stötte på 16?
Slettet bruker
10.02.2023 kl 12:29 8441

https://www.finansavisen.no/industri/2023/02/10/7984484/hermanrud-med-pa-shortkjoret
Merkelig å hevde noe slikt, når aksjonærlistene faktisk viser at Hermanrud tvert imot har økt sin aksjebeholdning - samtidig som all synlig short har økt og ikke har blitt dekket inn den siste tiden. Underlig artikkel i FA…
Stabukk
10.02.2023 kl 17:40 7973

Har dårlig erfaring med å senda kritiske spørsmål til FA, men andre kan kanskje gjera det?
Oppfattar artikkelen som direkte misvisande. Overskrifta slår fast at «Hermanrud har dekket Rec-shorten».
Er det ikkje då ein short han har dekka inn? Men i artikkelen står det også følgjande:
«VEDDER PÅ KURSFALl» i bildeteksten. Men også «har» satset knallhardt på kursfall, som vel kan tolkast som dette er tilbakelagt.
Hermanrud eller FA burde retta dette opp. Det kan neppe vera betalt info for å prøva å manipulera kursen nedover.

PS: Oppdaga i ettertid at også MorganKane har kommentert dette på sin lukka tråd. Orkar sjølv ikkje å be FA vurdera denne artikkelen.

Ut over dette tar vil helg med oppgang på 0,82% til 16,525. Ikkje så gale. Og kursen er opp vel 18% i år. God helg!
Redigert 10.02.2023 kl 17:49 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
10.02.2023 kl 18:23 7845

Hvis det stemmer som FA skriver gikk han (opprinnelig) short og kjøpte deretter tilbake aksjer (i to omganger - så langt vi kan se i tilgjengelige oversikter) som så leveres tilbake til utlåner. Time will show.
Stabukk
11.02.2023 kl 13:13 7104

Har hatt ein ny diskusjon meg meg sjölv. om denne påstanden frå MK:
"Det som er relevant er at jeg mener selskapet, per i dag, er betydelig mer verdt enn hva det faktisk er verdsatt som."
For å vera dönn ærlig synest eg den "konklusjonen" blir totalt utan mål og meining. KURSEN ER BESTEMT AV OSLO BÖRS. Punktum.

Har eit spörsmål til MK og evt. dei som er "hærförarar" på Discord, gjerne andre forum:
Er det ein ide å spela inn småaksjonærar sitt forslag til avklaring/innlöysing/fornyiing av Bond23? Den löysinga som vi meiner best ivaretar alle aksjonærar sine verdiar, om det er ganske full enighet om det. Trur "rett" löysing kan vera vel så viktig for kursen som kva som måtte koma fram påa Q4. Men kan ta feil!

Lodbrok har, högst sannsynlig ut frå mine opplysningar, solgt ca. halvparten av sine vel 12 mill. aksjar ganske nylig. Er det eit slags forhandlingsutspel? Anar ikkje. Men går ut frå at alle ser at det er fleire alternativ for Bond23, som går ut i april. (Ca 15/4?). Hadde styret i Rec allerede konkludert, hadde vi vel fått ei meliding. Så kanskje vi kan få ein debatt og konklusjon på kva som tener oss best, i löpet av helga og nærmaste veka? Og så spela den inn til Rec. Eller berre la det ligga dersom folk meiner det er bortkaste tid og krefter. "Vi små" har kanskje uansett ikkje noko vil skulle sagt?
Gobo
11.02.2023 kl 14:18 6958

Ref pris. Tror du hele selskapet kunne blitt solgt for kursprisen Stabukk? Uten nye opplysninger, hvordan kan kursen på Oslo børs svinge så mye som den gjør? Endrer Rec sin verdi på mystisk vis eller er det andre interesser som påvirker kursen? Kun ment som innspill til din interne diskusjon :-)
Redigert 11.02.2023 kl 14:25 Du må logge inn for å svare
Skalleknarp
11.02.2023 kl 14:28 6925

Se bare på Hermansrud. Fra heavy short til heavy kjøp. Ikke noe galt eller umoralsk i det, men det viser vel bare hvor enkelt det er å manipulere denne aksjen. Maaaange vil inn så snart pilen peker litt oppover, men vil også veeeeldig raskt ut når det ikke går med kursen som man hadde håpet og trodd. (Rask gevinst) Det er et stort antall aksjer i omløp og da blir det raskt store svingninger. Merkelig nok går kursen på RECSI nedover selv på dager med det de fleste av oss mener det slippes etterlyste og gode nyheter…. Sånn går no dagan inntil…🚀…en vakker dag.
Redigert 11.02.2023 kl 16:47 Du må logge inn for å svare
Stabukk
11.02.2023 kl 15:26 6792

Veit ikkje alltid kva som påvirkar kursen, men sikkert hög trader-andel og short. Pluss teknisk analyse.
Nei, kan ikkje begripa at nokon får kjöpt heile selskapet for dagens kurs! Må i så fall godt over 25. Trur eg.
Slettet bruker
11.02.2023 kl 18:04 6475

Du får komme deg over til Discord, Stabukk. Helt gratis og ikke vanskelig å bruke. Kan jo brukes evt i tillegg til forumet her i FA.
https://discord.gg/vJ5b7NV5
Veldig mange lærerike og gode diskusjoner der - og takhøyde for litt tull og tøys :)
Du kan sikkert plukke opp mange gode innspill til dine egne refleksjoner der. God helg!
Stabukk
11.02.2023 kl 21:22 6162

Takk for tilbudet. Reknar med eg er for kranglevoren og har for mange kritiske spørsmål til å passa på Discord.
Har også ein nokså kort tidshorisont, ca 4 mnd, for å selja ein del av Recsi-aksjane.
«Plan A» er at vi då er tryggare på ein vellykka restart av ML og helst på 20 i kurs, gjerne litt over.
Dersom dette ikkje slår til, har eg under arbeid ein «Plan B» som ikkje er heilt ferdig.
Føler som før sagt at selskapet har gode kort på hand for å løfta kursen. Nokre av dei ligg på bordet i mars/april, håpar eg!
MorganKane
12.02.2023 kl 12:13 5486

Stabukk,

Skjønner ikke hva du mener. Jeg mener at selskapet er lavere verdsatt enn hva det prises til i dag. Jeg har tidligere begrunnet hvorfor. Du kan gjerne være uenig i min konklusjon. Men den er jo ikke irrelevant i en diskusjon mellom oss to. Du har vel en mening du også? Generelt sett vil man jo ofte gå inn i selskaper man mener er underpriset og gå ut av selskaper som er overpriset. Verre er det ikke. Og ettersom jeg har skjønt er du også inne i Recsi. Dvs du mener det er underpriset. Vi er med andre ord enige.

Men nok om det. Jeg skjønner ikke det neste spørsmålet ditt heller. Glem Lodbrok. Det er Morgan Stanley som har kommet ut som eier der. Jeg mener at det også var Morgan som var synlig også før Lodbrok samlet aksjene hos seg. Lodbrok har hele tiden sagt at de "og kunder av de" eier 3% av Recsi. Om aksjene har blitt solgt eller bare flyttet mellom kontoer er umulig å si for meg. Jeg tror det siste. FA lager en sak av absolutt ingenting. Uten å ha snøring på hva som egentlig har skjedd . Og kun gudene vet hvorfor. Det eneste vi vet sikkert er at det er dårlig journalistisk arbeid.

Jeg tror Lodbrok har gitt opp å få fornyet lånet hos seg. Jeg er rimelig sikker på at det kommer en emisjon. Og at den blir satt betydelig høyere enn hva aksjekursen er i dag. Det er mange større selskaper som vil inn i fornybart. Og Recsi sitter midt i sirkelen med 3 åpenbare fantastiske (bein batteri, solar og databrikker). Som hver for seg er en multimilliard industri. Og alle tre vil ha fantastisk domestic vekst fremover (også får vi ha Yulin som en bonus når den kommer etterhvert) Det er et faktum. At det skulle komme en "kriseemisjon" i en slik situasjon blir rett og slett for dumt å påstå. Punktum. Jeg tror vi kommer til å få en fantastisk reise fremover. Med kontrakt i boks tror jeg heller ikke at Hanwha vil øke. Jeg tror heller de vil redusere noe. Vel, gitt at de får riktig pris. Og med det fokuset som er på grønn amerikansk industri fra Biden og USA generelt (IRA, Chips act fokus på innenriks produksjon etc etc) så er jeg overbevist om at de vil få dette. Husk at mange større investorer/multimilliardselskaper/stiftelser regner helt annen p/e når det gjelder grønne selskaper. Jo klarere det blir at ML faktisk kommer til live så vil dette åpenbare seg mer og mer. Og det er der jeg mener at erfaringene fra Yulin er gull. Både for gjennomføringsevne og for vurderinger rundt kostnader.

Jeg er rimelig sikker på at store nyheter vil komme før obligasjonslånet går ut. Og jeg tror de blir gode. Glem 20 tallet. Vi skal høyere enn det.



Redigert 12.02.2023 kl 12:15 Du må logge inn for å svare
Stabukk
12.02.2023 kl 13:43 5263

Takk igjen for svar, MorganK. Tenkte nok du kom med ein reaksjon! Vi snakkar kanskje litt forbi kvarandre i forhold til tolkinga av "relevant". Men kort sagt: Er så godt som all in og meiner aksjen er underprisa.

Er meir usikker på korleis Bond23 blir "avklart", men gjerne ein emi på högare kurs enn i dag! Bra du er litt meir optimist enn meg. Har også tru på at vil komma positiv info i god tid för obligasjonslånet går ut. Håpar i alle fall det. På jobb no, kanskje litt meir utfyllande svar seinare i dag.
Slettet bruker
12.02.2023 kl 13:59 5218

Ved feks 5% forskuddsbetaling vil selskapet ha mer enn nok til å betale ut obligasjonslånet…