DOF, veien videre

hifidude
DOF 10.02.2023 kl 09:18 41488

Da er konkursen ett faktum, gravitasjonskraften har en lei tendens til å seire til slutt.

Nå skal selskapet gjennoppstå med nye eiere, mindre gjeld og ett bedre marked fremover.

Dette blir spennende, DOF blir formodentlig snart ett investerbart selskap igjen.

Vi ønsker DOF lykke til videre.
desirata
24.03.2023 kl 05:55 12251

Geoholm siste 1-årige kontrakt med Petrobras er for over $100k per dag.

Merk dette er ingen high end båt, men en midt på treet Subsea båt. Skandi Africa og slike vil neste år opnå det doble ratenivå.

Får se prospektet til IPO i juni hva de antyder. Dvs etter at de har frarøvet eksisterende aksjonærer alt. Mons, Møgster & Drønen vil nok ha sikret seg i en og annen form, vil en tro.
hifidude
24.03.2023 kl 06:51 12501

Du mener vel etter at eksisterende aksjonærer forspilte sine muligheter ;-)

At gjeld skal betales tilbake er en grunnsten ;-)

Og nå kan vi glede oss over at DOF seiler videre uten gravrøverne som aksjonærer. De fikk sin velfortjente smekk på fingrene.
FinnMcCool
24.03.2023 kl 07:01 12612

We will see if the courts agree that honest shareholders deserve their fingers slapped by opportunist banks !!
Osvaldsen
24.03.2023 kl 08:07 12775

Ja blir spennende å se prospektet. Men aksjonærene ble ikke frarøvet noen ting, aksjonærene gav bort investeringen sin ;)

Osvaldsen
viva1
24.03.2023 kl 21:38 12508


Dagens melding avslutter denne absurde og tragiske prosessen for DOF ASA, dets aksjonærer og kreditorer, som ble stelt i stand av en gruppering mennesker som trodde du kunne alt mye bedre enn de beste i sitt felt både i Norge og internasjonalt. Drevet av grådighet så har de aktivt oppsøkt sine medaksjonærer i DOF og fullstendig villedet de med sine paranoide vrangforestillinger om at dette er en konspirasjon bestående av gribbefond og 30 andre kreditorer, 2 av verdens mest velrennomerte skipsmeglere, et globalt revisor selskap, 2 ulike styrer (ett som de til alt overmål valgte inn selv) for å stjele deres fremtidige oppside. De får solgt inn dette evangeliet om at det er fullstendig risikofritt å gi denne gjengen sine fullmakter til å stemme ned alle forslag som kommer fra styret og kreditorene. En genial strategi om at ingen rett i Norge kommer til å åpne konkurs i et selskap som ikke har betjent +20 mrd nok etter avtale i nærmere 3 år, fordi de er av den oppfatning at skipsverdien overstiger utestående krav. Dette selv om Fearnley og Clarkson 4 ganger i året formelt rapporterer noe annet. Men dette er en konspirasjon. Verdensledende aktører risikerer sitt gode navn og rykte for å konspirerer å frastjele småaksjonærer sine verdier ved å utgi forfalskede rapporter i en år rekke. Denne gjengen hadde vært for drøy for "Jorden er flat" menigheten, muligens fått noe gehør blant ytterliggående QAnon & Trump fanatikerne.

De organiserer seg, får overtalt en hel haug med medaksjonærer til å gi de sin fullmakt basert på sine alternative realitetsoppfatning, knytter til seg et velansett norsk advokatfirma og får valgt inn et styre etter eget ønske. I løpet av 4-5 uker har DOF Dugnadsgruppen AS (TM) (Gjengen har faktisk stiftet eget AS og har prestert å liste det i kategorien Bedriftsrådgivning!!!!! Tidenes feilmerking) klart å komme på kant med sitt eget styre og juridiske rådgivere, og bryter med disse. Uansett hva som blir overforklart fra selskapet og dets rådgivere så nekter denne gjengen å innse at det faktisk er mulig å slå et selskap konkurs når det ikke betalt avtalte renter og avdrag på en milliard gjeld siden 2020. Teskje forklaring fra utallige kanter hjelper ikke, og tingretten åpner til manges store overraskelse konkurs i selskapet. Det som de som har lest på denne tråden det siste året kunne få inntrykk av var praktisk umulig...

De venter til dagen før ankefristen går ut til sende inn anke. De skarpskodde advokatene de nå hadde knytt til seg fant ikke det nødvendig å gå til tingretten umiddelbart etter konkursåpning å be om en midlertidig forføyning mot salg av aksjene i DOF Services AS fra boet etter DOF ASA, frem til en kunne få fremmet og behandlet sin anke. Bostyrer i DOF ASA solgte nok aksjene i DOF Services AS før anken ble varslet/fremmet. Når nå aksjene i DOF Services AS først er solgt, så vil ikke dette bli reversert selv om de mirakuløst skulle vinne frem med sin påstand om at DOF ASA var solvent. En ny juridisk enhet har overtatt disse aksjene fra boet. Vinner DOF Dugnadsgjengen AS (gleder meg forresten til å se omsetningen til dette selskapet i årene fremover) (og jeg vet at anken er fremmet av Brønmo) frem med sin anke, så blir det en sak mellom boet etter DOF ASA. Muligens kan et erstatningskrav bli reist mot boet, men de får ikke tilbake aksjene i DOF Services AS. Disse er solgt og kan ikke kreves tilbake. Jeg så i går at mine obligasjoner ble uttrukket fra vps, så gjelden er nå konvertert til ny obligasjon og aksjer.

Regner med at bostyrer sover meget godt om natten. Når en leverer inn en klage til tingretten så må en med over 50% sannsynlighet påvise at grunnlaget som laver rettsinstans baserte sitt vedtak på, var feilaktig. Jeg antar at klagen er meget tynn suppe. De har fått en advokat som har vunnet en sak rundt konkurs i høyesterett til å utarbeide en juridisk anke som fokuserer på retten til å fremme en anke i en konkursåpning, MEN det som er essensielt for å vinne frem med en anke er at de må finne profesjonelle aktører med minst like god, helst betydelig bedre, profesjonell standing som skipsmeglerne Fearnley og Clarkson Platou, og de må få disse til å si at Fearnley og Clarkson Platou begge tar feil i sin verdivurdering av eiendelene til DOF ASA strukturen. Dette har de ikke gjort av flere grunner. 1. De finner ikke noen skipsmeglere som vil motsi sine kollegaer. 2. De har ikke råd eller tid. En rapport av den kvalitet som er nødvendig for å få lagmannsretten til å innfri anken, har en kostnad på 5-10 mnok og vil nok ta en mnd eller to. Og sist og ikke minst 3. Du finner ikke noen som vil si at skipsverdiene er vesentlig høyere, fordi det er de ikke. Det kan en se på Tidewater og Møller Maersk transaksjonene. Min antagelse at de dokumenterer skipsverdier fra Vesselvalue.com (tipper de ikke har betalt for Premium abonnementet) og avisartikler/kvartalsrapporter som referer til stigende skipsverdier. Jeg antar at anken er så tynn suppe på verdisetningsgrunnlaget at det er 0,1% sannsynlig at de vinner frem med sin klage. Tipper også at det er så tynn suppe at det blir avgitt dom i saken om meget kort tid. Og som nevnt over, skulle de vinne frem med sin klage, får de ikke gamle DOF ASA tilbake. Gamle DOF er historie, og alle verdier er solgt til nye eiere.

Det som kan være et spenningsmoment er om bostyrer er en hai og så muligheten til å bruke store ressurser (les fakturerbare timer til hans advokatfirma) på tilsvaret de oversendte lagmannsretten den 22 mars. Om klagen blir avvist så vil den som klager måtte dekke boets kostnader forbundet med klagen.

Snipp snapp snute, så var DOF eventyret ute. Men de tidligere aksjonærers vrangforestillinger kommer nok garantert til å nok til å leve videre.
SjonkelRolf
24.03.2023 kl 22:41 12397

Det lukter fremdeles dritt av hele greia.
JanOrge
25.03.2023 kl 09:43 13076

Spot on. Brønmo mfl. hamstret aksjer mens styret i selskapet gjentatte ganger advarte mot utvanning. Utrolig at det nå påstås at samme ledelse førte de bak lyset. Det er enten vrangforestillinger eller ren dumhet fra de som fortsatte å kjøpe. Eller en god kombinasjon. Han Troy Wigestrand fortsetter å drite seg ut i fullt navn på Facebook. Tragikomisk.
Redigert 25.03.2023 kl 09:43 Du må logge inn for å svare
gbulk
27.03.2023 kl 12:46 12518

Fra Splash

Norwegian offshore vessels player DOF has completed its financial restructuring with creditors taking over the company.

The move saw the conversion of approximately NOK6bn ($572m) of debt into equity in ‘New DOF’ which has a share capital of around NOK295.6m ($37.6m) divided into 158.2m shares, each with a nominal value of NOK2.50.

A new board of directors of New DOF, consisting of Svein Harald Øygard as chairman, Harald Thorstein, Christine J. Morris, Daniela Ribeiro Davila and Harry Knox, has also been elected.

The Austevoll-headquartered DOF, with a fleet of more than 50 OSVs, and around 70 remotely operated vehicles (ROVs), was founded in 1981 by Helge Møgster. The new company is expected to return to the Oslo stock exchange later in the near future.

“Together with the entire DOF team we now look forward to continuing building DOF as a leading global player within both Offshore Floating Wind and Oil Services,” remarked Mons Aase, chief executive of DOF.
viva1
29.03.2023 kl 22:27 12066

Da er nye bonds og aksjer på vps konto. 20% av aksjene kan handles fritt otc og regner med at mange vil benytte seg av denne muligheten alt denne uka. Blir spennende å se hvilke nivå både aksjen og obligasjonen blir handlet på. Og for å oppklare det mange av de gamle dof aksjonærene lurer på, så er dette ikke deres gamle DOF ASA aksjer som har blitt tatt fra dere og delt ut til kreditorene. Dette er nye aksjer og obligasjoner i NEW DOF ASA/ DOF Services ASA som har blitt utstedt i bytte mot et tingsinnskudd på 6 mrd ish NOK fra kreditorene. Aksjene i DOF ASA vil bli slettet, altså opphøre å eksistere, når siste skiftesamling i har blitt gjennomført i DOF ASA. Innmaten i boet etter DOF ASA har blitt solgt, og skulle DOF Dugnadsgjeng AS vinne frem, så vil de kunne rette et krav mot et tomt bo. Det går ikke ann å reversere denne transaksjonen. Særlig nå når de aksjer og obligasjoner i NEW DOF ASA kan handles og nye eiere hele tiden kommer inn som ikke har hatt krav til DOF ASA.
hifidude
11.04.2023 kl 15:48 11168

Hvordan gikk det med denne anken Dugnadsgruppa AS prøvde seg på?
Winter is Here
12.04.2023 kl 07:13 10915

"Sikter mot juni-notering av «nye» Dof tross konkurs-anke: – Ikke heldig at dette har tatt så lang tid
Dof-sjef Mons Aase «fortsetter ufortrødent videre» mot comeback på Oslo Børs. Da skal offshorerederiets tunge gjeld være kuttet med seks milliarder og planen er å bruke inntjeningen i oppturen til å kvitte seg med mer gjeld."

https://e24.no/boers-og-finans/i/O8zRLE/sikter-mot-juni-notering-av-nye-dof-tross-konkurs-anke-ikke-heldig-at-dette-har-tatt-saa-lang-tid
Osvaldsen
13.04.2023 kl 13:43 10489

Jeg tipper anken blir tatt til følge, aksjonærene i Dof ASA får verdiene sine tilbake + 45kr pr aksje (basert på en eller annen banal verdivurdering som var mye omtalt av menigheten). Dette utbetales av kreditorene selvsagt som da trenger kreditorer selv, og vipps så er kreditorene konkurs, verdiene blir tilbakeført til tidligere eiere og alle lever lykkelig alle sine dager :)

Osvaldsen
Offshore OBS
16.04.2023 kl 12:25 10050

Dugnadsgruppen rapporteres å jobbe systematisk for å vinne frem rettslig.
Moralsk kan de ha rett, relatert til Mons Aase sin info om INNTJENINGSESTIMATER i 2023
drekkapilsen
17.04.2023 kl 00:22 9675

Dugnadsgruppen burde holde seg til dugnader, regnskap har de ikke peiling på
nafa
17.04.2023 kl 11:07 9402

Drekk bare pilsen din du.
Jus og rettssaker har nok ikke du peiling på.
Det er nok dette Dugnadsgruppen og deres folk har peiling på.
Fundament
17.04.2023 kl 19:03 9233

Dugnadsgruppen er bare en gjeng med konkurs-spekulanter som trodde de kunne lure kreditorene. Vurderte det selv, men risk - reward ble for dårlig.

Var opprinnnelig aksjonær i DOF ASA, men solgte alt i 2022 pga dårlig risk-reward, men kjøpte DOF Subsea obligasjoner og er nå aksjonær i DOF Services AS. Var også med i Atlantic Offshore og trodde kreditorene ville vinne mot Øgreids "ran" etter konkurs, men den saken ble tapt i retten så der ble det smultring på meg. Da fikk jeg øynene opp for kapitalhiarki og kreditorhiarki.

Håper Bjarte Brønmo og konkurs-spekulantene i AS "Konkurs Spekulanter / Dugnad" liker smultringer, for det er hva jeg tror han og de andre konkurs-spekulantene vil få. I tillegg til en fet advokatregning eller to. Forbehold om feil under, for dette er komplisert.

Hvis vi tar antatt best case for konkurs-spekulanten Bjarte Brønmo & co, så er det at han får retten med på at ASA var solvent. Såvidt jeg kan "guesstimate", vil han da kun ha anledning til å gi kreditorene i ASA vel 900 millioner i cash, mot å overta deres aksjepost i DOF Services AS som antas utgjøre vel 10-15% av DOF Services AS. Såvidt jeg har forstått kan ikke bostyrers disposisjoner omstøtes. Det er videre foretatt et tinginnskudd i DOF Services AS som er annet rettsubjekt enn DOF ASA. Så da har han "vunnet" at DOF ASA aksjonærene kan få KJØPE 10-15% av DOF Services AS, i motsetning til 4% som han og de andre han var dum nok til å si nei til gratis. Det høres ut som en dårlig deal for meg. Et antatt dårligere alternativ er at han får lov til å reversere refinansieringen ved å hoste opp 22 milliarder i cash. Det høres værre ut, for ikke har han 22 milliarder, og hvis jeg har forstått konkursbehandlingen rett (bobestyrer hadde plikt til å se om andre interessenter ville by mer enn kreditorene) var det ikke andre interessenter som ville det heller uten at kreditorene ville senke rentene så lavt som de har gjort i refinansieringen.

Kreditorene i DOF Services AS får såvidt jeg forstår nå kun nibor/libor+ 2%, mens industristandard er vel nibor/libor+ 5-10% (PGS måtte nylig betale over 14 % effektiv rente i sin obligasjon). Så gjelden til DOF Services AS er nå "billigst" i bransjen, og trolig sparer aksjonærene i DOF Services AS 500-800 millioner i året i renter på denne "gavepakken fra kreditorene i gjeldskonvereringen" i forhold til konkurrentene.. .

Mer sannsynligvis taper konkurs-spekulanten Bjarte Brønmo kampen om solvens, det er uvanlig seriøse konsulenter styret/bostyret har hatt i form av Deloitte, Fearnley og Clarcson, så at retten går mot de og det sist sittende styret som konkurs-spekulantene på toppen av alt selv hadde innsattt, antas være å tro på julenissen. Og kanskje får han ikke engang anledning til å sose bort mer penger på advokater, for hvis jeg har forstått rett, har bostyrer sagt at kun finansielle kreditorer (bankene) får tap i DOF ASA, og det høres ut som om han får fullt oppgjør for sitt "utlegg/styrehonorar" og i så fall ikke engang er kreditor.

Når det er sagt, tror jeg DOF Services AS blir et fantastisk selskap. EBITDA i 4. kvartal var 1,1 milliarder, og ganger du det med 4 får du 4,4 milliarder. Selv tror jeg de kan tjene helt opp mot 5 milliarder i EBITDA. De antas ha vel 15 milliarder i nettogjeld etter at kreditorene konverterte vel 6 milliarder til aksjer i DOF Services AS. Bruker man en EV/EBITDA multiplikator på 5 eller 6, skal kursen milevis over kr 43 som såvidt jeg har forstått er sist kurs OTC. Mitt kursmål er vel 80-90 kroner.
Redigert 17.04.2023 kl 19:19 Du må logge inn for å svare
ted46
17.04.2023 kl 20:14 9154

Du kan ikke ha fulgt helt med i timen. Kredittorene har pr dd ikke lagt frem ett dokument til aksjonærene, bare overkjørt med en avtale ingen har sett.
Offshore OBS
27.04.2023 kl 10:03 8297

https://www.austevollnytt.no/austweb/Forsiden.html

Fredrik Mohn solgte til kr 0,5 omtrent. Hans verdier er nå 200-300 millioner etter konvertering?
JanOrge
27.04.2023 kl 10:37 8256

Det er konvertert gjeld for rundt 6 milliarder, så dersom vi forutsetter at verdien av selskapet tilsvarer konvertert beløp så tilsvarer verdien av Mohn sine drøye fem prosent 300 millioner. Verdsettelsen av selskapet er en vanskelig øvelse, men dersom bankene ønsker å realisere til konvertert beløp, så er dette matematisk der de får igjen utlånt beløp. Eller som folk her inne sier: hva de "stjal" selskapet for... Det ser ut til at folk glemmer eller ikke forstår at 6 milliarder av gjelden ble konvertert til nye aksjer, og tror at kreditorene "tok" aksjene uten motytelse.
ondeulf
16.05.2023 kl 13:17 7209

Snipp, snapp, snute… da var DOF bandens eventyr ute.
hifidude
16.05.2023 kl 15:46 7002

Så artikkelen nå.
Ja, dette var jo ikke akkurat shocking news.
Her har mange tapt mye penger.

Ble jo latterliggjort i lang tid for mine advarsler.
Men, kan kose meg med en kjempegevinst etter at jeg solgte DOF med tap ;-)

De fleste nick fra den tiden har forduftet som dugg for solen ;-)
Redigert 16.05.2023 kl 15:57 Du må logge inn for å svare
JanOrge
16.05.2023 kl 16:04 6950

Gulating lagmannsrett har avvist Brøndmos anke over konkurskjennelsen. Merkelig nok.

https://www.kystens.no/nyheter/gulating-lagmannsrett-har-avsagt-kjennelse-i-dof-anken-saken-kan-ende-i-soksmal/2-1-1451537

Brøndmo varsler søksmål. Men han vet foreløpig ikke om det er konkursboet eller, hold dere fast, nye DOF (!) som han skal saksøke. Altså selskapet selv. Herregud. Dersom han skulle saksøkt noen så måtte det vel enten være det gamle styret, eller de kreditorene som han selv mener "stjal" selskapet.

ondeulf
16.05.2023 kl 21:46 6655

Den hjernedøde gjengen der forstår ikke hva bonds og forpliktelser er. Tipper de skal lure småsparerne til å bidra med mer penger til advokatutgifter. Konkursen skal vel ankes til menneskerettsdomstolen i Strasbourg
JanOrge
17.05.2023 kl 08:07 6384

Jeg ble ikke overrasket. Men hva med deg?
viva1
19.05.2023 kl 12:13 5792

Da har jeg lest kjennelsen fra Gulating og det er en knusende dom. Brønmo må betale boet og DOF ASA ikke mindre enn kr 858 764 i saksomkostninger.

Brønmo hadde et utestående restkrav på kr 12 822 som han anket på grunnlag av, som stammet fra reiseregninger og styre honorar. Rekonstruksjonsutvalget hadde akseptert at styre honorar skulle dekkes uansett hva som skjedde. Hans hovedargument var at hans krav på 12 822 mot boet ville bli kraftig svekket pga et potensielt enormt erstatningskrav fremmet av DOF Minoritetsgruppe, som igjen ville svekke boets sjanser til å nedbetale hans krav. Det var derfor viktig at anken fremmes slik at erstatningssøksmålet han selv muligens skal organisere ikke materialiserte seg, og dermed ikke forringer hans enorme krav mot boet.

Knusende dom. Et resultat av latterlig og syltynn argumentasjon som forventet fra den kanten som møter skarpskodde advokater som kan sitt fag, og ikke bare føler, syns, tror og mener og agerer utifra det.

Kan bare igjen gratulere dugnadsgruppen med å ha rotet bort 300-600 mnok i potensielle fremtidige børsverdier (mcap 7,5-15 mrd) for tusenvis av DOF ASA småaksjonærer som ble forledet av bastante, men dessverre helt virkelighetsfjerne påstander om eventyrlig fremtidig oppside, om de bare sto sammen og stemte nei, nei og atter nei til alt som kom fra DOF ASA og kreditorene. Nå har ignoransen og arrogansen fra enkeltpersonene bak dette vanviddet endelig fått en direkte konsekvens for kun de og ikke alle andre, en regning på kr 858 764 som Brønmo må betale personlig innen 14 dager. Muligens har dette en edrulig effekt på denne gjengen, men det kommer nok nye forledende tiggerbrev til de aksjonærene som deres handlinger allerede har kostet småaksjonærene 300-600 mnok. Tiggerbrev med formulering om at de som ikke bidrar nå ikke får være med på erstatningskravet, eller at et forlikstilbud er rett rundt hjørnet. Alle som har støttet Dof dugnadsgruppen bør med dette virkelig våkne å se at denne gjengen er en gruppering med virkelighetsfjerne, paranoide, arrogante amatører som med sine handlinger har kostet dere enorme summer, og endatil er frekke nok til å komme og be om mer penger de kan kaste på bålet.
Redigert 19.05.2023 kl 12:41 Du må logge inn for å svare
Offshore OBS
19.05.2023 kl 19:44 5613

viva1
Ingen tvil om at dette må svi for de som satt i aksjen til siste dag.
Takk for løpende orientering, du har hatt rett hele veien.
Q1 for NYE DOF var overbevisende lesning, etter tournaround året 2022. Året da Dof ble nulla.
Kan vel bli kursnivå 35-40 kr på oppstarten ved børsnotering, raskt stigende utover året.
automaten
22.05.2023 kl 21:27 5145

Hvorfor har dere bare fått 20% av aksjene? Noen som er bekymret?
Osvaldsen
22.05.2023 kl 21:30 5144

Dof ble ikke nulla, aksjonærene nullet seg selv ;)

Osvaldsen
automaten
22.05.2023 kl 21:34 5138

Dette sier høyesterett som lagmannsretten ikke har fått med seg:
Styret eller styremedlemmer har ankerett

Med henvisning til en tidligere avgjørelse fra Høyesteretts kjæremålsutvalg (Rt-1991-1386) presiserte Høyesterett at et styre har ankerett med grunnlag blant annet i styrets åpenbare interesse i å unngå defamerende virkninger av konkurs samt risikoen for konkurskarantene. Også et tidligere styremedlem kan påanke en kjennelse om konkursåpning begrunnet i egen interesse, men anken må da fremsettes i eget navn, jf. Rt-2006-1567. De nevnte avgjørelsene er begrunnet i den konkrete rettslige interessen, og gav ikke særlig veiledning utover den.
ondeulf
22.05.2023 kl 23:30 5012

Haha, har dere enda ikke lagt ballen død? Sirkus dugnadsgruppa
JanOrge
23.05.2023 kl 10:09 4754

Ikke fått med seg? Dette skrives i lagmannsrettens begrunnelse:

"I lys av Brønmos kortvarige styreverv og omstendighetene for øvrig kan ikke lagmannsretten se at det er noen holdepunkter for at Brønmo som avtrådt styremedlem vil ha noen rolle i konkursen. Dette er heller ikke gjort gjeldende. Det er heller ingen holdepunkter for at Brønmo i sin kortvarige rolle som tidligere styremedlem står i fare for å bli underlagt sanksjoner."

De har rent faktisk tatt stilling til det du påstår de "ikke har fått med seg." Hvorfor du og en hel gjeng fortsetter å predike en virkelighetsoppfatning som totalt avviker fra det som faktisk skjer vet ikke jeg, men mye av det som kommer fra "minoritetsaksjonærene" i denne saken er helt snodig å lese. Det er enten dumhet eller svindel. Jeg håper det "bare" er dumhet.
Gull i pungen
01.06.2023 kl 08:53 3771

Oslo (Infront TDN Direkt): DOF lanserer intensjon om en børsnotering på Oslo Børs, ifølge en melding torsdag.

Noteringen er ventet å inkludere en rettet emisjon. Før lansering av en bokbygging, vil nåværende aksjonærer konkludere hvilket antall sekundæraksjer som vil tilbys for salg, hvis noen, opplyses det.

I tillegg, for å sikre en ryddig etablering av en markedspris og gi rom for utvidelse av aksjonærbasen for å tilfredsstille kravene til en notering på hovedmarkedet, kan selskapet utstede aksjer innenfor gjeldende fullmakt på 10 prosent av eksisterende aksjekapital.

Selskapets restrukturering ble ferdigstilt 22. mars gjennom en betydelig konvertering av gjeld til egenkapital med attraktive vilkår og løpetid på gjenværende gjeld. Etter restruktureringen er de finansielle kreditorene de nye aksjonærene i selskapet før emisjonen, med en eierandel på 55,55 prosent for obligasjonseierne og 44,45 prosent for de sikrede långiverne.

Selskapet har 55 fartøy med en gjennomsnittlig alder på rundt 12 år, og har en ordrebok på 22,1 milliarder kroner. Selskapet har rundt 15,4 milliarder kroner i netto gjeld til attraktive vilkår, og midtpunktet i ebitda-guidingen i 2023 på 4,2-4,7 milliarder kroner forventes å gi gjeldsreduksjonskapasitet på over to milliarder kroner hvert år, fremgår det.

I første kvartal 2023 hadde selskapet en ebitda på 1.064 millioner kroner, og et driftsresultat på 701 millioner kroner. Omestningen var 3.020 millioner kroner.

-Etter restruktureringen har DOF Group etablert en stabil finansiell plattform med middels løpetid på gjeld, beskjedne renter og en fullt investert og sysselsatt flåte. Dette gir grunnlag for økt egenkapitalverdi gjennom rask nedbelåning av konsernets gjeld, noe som vil gagne aksjonærene, kommenterer styreleder Svein Harald Øygard.

ABG Sundal Collier, Carnegie, DNB Markets og Pareto Securities er tilretteleggere i noteringen.
Gull i pungen
08.06.2023 kl 11:39 3021

Styreleder Svein Harald Øygard lokker med veldig gode inntjeningsutsikter og etter hvert utbyttekapasitet!

https://www.finansavisen.no/energi/2023/06/08/8014109/nye-dof-skal-pa-bors-for-sommerferien-styrelederen-oyner-utbytter?internal_source=sistenytt