💰 GOGL - Kursmål: 150,- 💰
DNB Markets: Kjøp Golden Ocean
Blant annet mer optimistiske utsikter for kinesisk økonomi og redusert bekymring for effektene av amerikanske renter har tross et fall i spotratene den siste drøye måneden bidratt til å løfte verdsettelsen med rundt 20 %.
En samlet global ordrebok begrenset til rundt 7 % av dagens flåte, en estimert netto underliggende verdi av selskapets flåte på like over NOK 130 pr. aksje og en ventet direkteavkastning for 2023 på like over 17 % gjør at vi har en kjøpsanbefaling på Golden Ocean med et kursmål på NOK 150 pr. aksje.
Blant annet mer optimistiske utsikter for kinesisk økonomi og redusert bekymring for effektene av amerikanske renter har tross et fall i spotratene den siste drøye måneden bidratt til å løfte verdsettelsen med rundt 20 %.
En samlet global ordrebok begrenset til rundt 7 % av dagens flåte, en estimert netto underliggende verdi av selskapets flåte på like over NOK 130 pr. aksje og en ventet direkteavkastning for 2023 på like over 17 % gjør at vi har en kjøpsanbefaling på Golden Ocean med et kursmål på NOK 150 pr. aksje.
Redigert 16.03.2023 kl 00:11
Du må logge inn for å svare
Vampyren
11.04.2023 kl 13:28
10405
Western Australia Set for Biggest Cyclone in Almost a Decade 😱
https://www.bloomberg.com/news/articles/2023-04-11/western-australia-braces-for-biggest-cyclone-in-almost-a-decade
https://www.bloomberg.com/news/articles/2023-04-11/western-australia-braces-for-biggest-cyclone-in-almost-a-decade
Vampyren
12.04.2023 kl 12:28
10220
Oslo (Infront TDN Direkt): Baltic Capesize-indeksen er ned 4,69 prosent til 15.106 dollar pr dag, ifølge The Baltic Exchange.
mithra
17.04.2023 kl 15:11
9775
Har solgt.
Q1 ser ut til å bli rimelig triste greier. Q2 har startet mye dårligere enn de fleste hadde ventet. Jeg har aldri sett for meg et særlig spenstig utbytte for Q1, men har hele tida trodd at Q2 ville være et vendepunkt.
Nå har tvilen meldt seg og jeg velger å stå på sidelinja til bildet blir klarere.
Q1 ser ut til å bli rimelig triste greier. Q2 har startet mye dårligere enn de fleste hadde ventet. Jeg har aldri sett for meg et særlig spenstig utbytte for Q1, men har hele tida trodd at Q2 ville være et vendepunkt.
Nå har tvilen meldt seg og jeg velger å stå på sidelinja til bildet blir klarere.
Vampyren
17.04.2023 kl 15:26
9744
Bulker outlook may be clouded by droughts as El Nino looms
Clarksons Securities said warmer-than-average temperatures during El Nino may reduce the demand for coal, natural gas and heating fuels.
The warmer weather could also lead to drought, which could have a negative impact on South American agricultural production and thus potentially soybean trades.
“El Nino frequently causes drier conditions in eastern Australia, where coal is exported, while increased risk of cyclones in the Pacific may have a negative impact on iron ore in western Australia,” the analysts said.
https://www.tradewindsnews.com/bulkers/bulker-outlook-may-be-clouded-by-droughts-as-el-nino-looms/2-1-1435679
Clarksons Securities said warmer-than-average temperatures during El Nino may reduce the demand for coal, natural gas and heating fuels.
The warmer weather could also lead to drought, which could have a negative impact on South American agricultural production and thus potentially soybean trades.
“El Nino frequently causes drier conditions in eastern Australia, where coal is exported, while increased risk of cyclones in the Pacific may have a negative impact on iron ore in western Australia,” the analysts said.
https://www.tradewindsnews.com/bulkers/bulker-outlook-may-be-clouded-by-droughts-as-el-nino-looms/2-1-1435679
ks1977
17.04.2023 kl 17:19
9683
Q1 er jo alltid begredelig, og Q2 bruker ikke å være så vanvittig mye bedre - helt etter de vanlige sesongmessige variasjonen så langt altså...
Det store spørsmålet er jo om Kina får stablet seg på beina eller ikke, og jeg vet ikke om vi får særlig klarhet i det bildet før det er for sent kursmessig (opp eller ned)
Det store spørsmålet er jo om Kina får stablet seg på beina eller ikke, og jeg vet ikke om vi får særlig klarhet i det bildet før det er for sent kursmessig (opp eller ned)
ks1977
17.04.2023 kl 22:15
9737
Jeg holder (og reduserer hvis kursen går opp), men jeg er villig til å holde aksjen til neste år (og videre) - og trading/timing er ikke for meg.
Aksjemeglern
17.04.2023 kl 22:29
9951
En som ikke har fått bli med nedturen og bunnhamstringen som nylig har vært?
Ratene har vært eksepsjonelle høye og den siste tiden, vært litt synkende men også de siste par uker stiger igjen.
Basert på dette og markedsutsiktene for 2023/2024 prisa DNB kursmålet sitt til 149.
Deretter begynte markedet å vagle, og mye raste brått, men typisk bil og tørrbulk raste ikke like kraftig, og når markedet reiste seg delvis igjen, gikk GOGL en god del tilsynelatende kontrollert ned, før den nå de siste dager også har hatt stabil økning. DNB er vel litt kjent for sine vel ivrige kursmål, men at det er realistisk med 120-130 i kursmål rundt Q1 slippdatoene.
En inngang nå på rundt 100 er absolutt ingen dum kursinngang.
Ratene har vært eksepsjonelle høye og den siste tiden, vært litt synkende men også de siste par uker stiger igjen.
Basert på dette og markedsutsiktene for 2023/2024 prisa DNB kursmålet sitt til 149.
Deretter begynte markedet å vagle, og mye raste brått, men typisk bil og tørrbulk raste ikke like kraftig, og når markedet reiste seg delvis igjen, gikk GOGL en god del tilsynelatende kontrollert ned, før den nå de siste dager også har hatt stabil økning. DNB er vel litt kjent for sine vel ivrige kursmål, men at det er realistisk med 120-130 i kursmål rundt Q1 slippdatoene.
En inngang nå på rundt 100 er absolutt ingen dum kursinngang.
Fjellbris
18.04.2023 kl 12:08
9706
18.04.2023 12:04:15
BULK: BALTIC CAPESIZE-INDEKS -6,85% TIL USD 13.916/DAG
Oslo (Infront TDN Direkt): Baltic Capesize-indeksen er ned 6,85 prosent til 13.916 dollar pr dag, ifølge The Baltic Exchange.
BULK: BALTIC CAPESIZE-INDEKS -6,85% TIL USD 13.916/DAG
Oslo (Infront TDN Direkt): Baltic Capesize-indeksen er ned 6,85 prosent til 13.916 dollar pr dag, ifølge The Baltic Exchange.
Golden Goat
18.04.2023 kl 12:35
9666
Meget bra seminar på fredag ledet av ABG. Vår CFO starter av tørrbulksegmentet (timestamp 3:38:30) og de andre følger etter. Avsluttningsvis en informativ paneldebatt. Se opptak i følgende link:
https://events.webcast.no/abg-sundal-collier/97vfrpZJz7TLkYploUzg/bDqVS6NiE2GRSgDat7By
Til informasjon vil jeg opplyse om at vi har fått god oppslutning over på discord, med over 500 medlemmer pdd. Målet med forumet er å få en diskusjon som benytter dagens teknologi og rikere informasjonsflyt enn det FA kan tilby. Det har vi fått til. Ta gjerne en titt, det er såre enkelt å bruke via nettleser, mobilapp eller pc: https://linktr.ee/realgoldengoat
https://events.webcast.no/abg-sundal-collier/97vfrpZJz7TLkYploUzg/bDqVS6NiE2GRSgDat7By
Til informasjon vil jeg opplyse om at vi har fått god oppslutning over på discord, med over 500 medlemmer pdd. Målet med forumet er å få en diskusjon som benytter dagens teknologi og rikere informasjonsflyt enn det FA kan tilby. Det har vi fått til. Ta gjerne en titt, det er såre enkelt å bruke via nettleser, mobilapp eller pc: https://linktr.ee/realgoldengoat
Fjellbris
19.04.2023 kl 14:10
9489
Snur ratene opp igjen nå? Er jo sesong for det, samt forventes vel stor aktivitet fremover i Kina og mtp. jernmalm produksjon Vale.
…….
Freight futures am update
Capesize up ~3%
Panamax up ~3%
#shipping #drybulk $BDRY
……
19.04.2023 08:42:42
VALE: SER FORTSATT JERNMALMPRODUKSJON PÅ 310-320M TONN I 2023
Oslo (Infront TDN Direkt): Vale venter fortsatt jernmalmproduksjon på 310-320 millioner tonn i 2023.
Det fremgår av en selskapsoppdatering tirsdag.
Produksjonen av pellets ventes til 36-40 millioner tonn. Nikkelproduksjonen i 2023 ventes fortsatt til 160.000-175.000 tonn, mens kobberproduksjonen ventes til 335.000-370.000 tonn i 2023.
Vales jernmalmproduksjon i første kvartal økte med 6 prosent til 66,8 millioner tonn på årsbasis drevet av en sterk prestasjon ved S11D og bedre værforhold i Minas Gerais, opplyses det. Ifølge Bloomberg var jernmalmproduksjonen i perioden ventet til 67,7 millioner tonn.
…….
Freight futures am update
Capesize up ~3%
Panamax up ~3%
#shipping #drybulk $BDRY
……
19.04.2023 08:42:42
VALE: SER FORTSATT JERNMALMPRODUKSJON PÅ 310-320M TONN I 2023
Oslo (Infront TDN Direkt): Vale venter fortsatt jernmalmproduksjon på 310-320 millioner tonn i 2023.
Det fremgår av en selskapsoppdatering tirsdag.
Produksjonen av pellets ventes til 36-40 millioner tonn. Nikkelproduksjonen i 2023 ventes fortsatt til 160.000-175.000 tonn, mens kobberproduksjonen ventes til 335.000-370.000 tonn i 2023.
Vales jernmalmproduksjon i første kvartal økte med 6 prosent til 66,8 millioner tonn på årsbasis drevet av en sterk prestasjon ved S11D og bedre værforhold i Minas Gerais, opplyses det. Ifølge Bloomberg var jernmalmproduksjonen i perioden ventet til 67,7 millioner tonn.
Redigert 19.04.2023 kl 14:12
Du må logge inn for å svare
Fjellbris
20.04.2023 kl 12:14
9300
20.04.2023 12:02:47
BULK: BALTIC CAPESIZE-INDEKS +8.24% TIL USD 14.746/DAG
Oslo (Infront TDN Direkt): Baltic Capesize-indeksen er opp 8,24 prosent til 14.746 dollar pr dag, ifølge The Baltic Exchange.
BULK: BALTIC CAPESIZE-INDEKS +8.24% TIL USD 14.746/DAG
Oslo (Infront TDN Direkt): Baltic Capesize-indeksen er opp 8,24 prosent til 14.746 dollar pr dag, ifølge The Baltic Exchange.
Fjellbris
20.04.2023 kl 14:41
9217
Ja virker som det snur opp nå👍
…….
Freight futures am update
Capesize up ~3%
Panamax flat
#shipping #drybulk $BDRY
…….
Freight futures am update
Capesize up ~3%
Panamax flat
#shipping #drybulk $BDRY
Fjellbris
21.04.2023 kl 12:03
9035
Rater opp 10,34% i dag👍😀🚀
…….
21.04.2023 12:02:19
BULK: BALTIC CAPESIZE-INDEKS +10.34% TIL USD 16.270/DAG
Oslo (Infront TDN Direkt): Baltic Capesize-indeksen er opp 10,34 prosent til 16.270 dollar pr dag, ifølge The Baltic Exchange.
…….
21.04.2023 12:02:19
BULK: BALTIC CAPESIZE-INDEKS +10.34% TIL USD 16.270/DAG
Oslo (Infront TDN Direkt): Baltic Capesize-indeksen er opp 10,34 prosent til 16.270 dollar pr dag, ifølge The Baltic Exchange.
Redigert 21.04.2023 kl 12:04
Du må logge inn for å svare
Fjellbris
21.04.2023 kl 16:12
8964
Merkelig at GOGL faller 3,6 % i dag med rater opp over 18% de siste 2 dager…🤔 Ja ja, fin kjøpsmulighet det😀👌
Redigert 21.04.2023 kl 16:14
Du må logge inn for å svare
Fjellbris
24.04.2023 kl 10:39
8837
Cleaves analytiker Peter Christensen øker også kursmålet på Golden Ocean, men bare fra 14 til 15 dollar. Aksjen handles til 96 kroner på børsen, så vi snakker om saftig kurspotensial også i denne aksjen.
Fjellbris
24.04.2023 kl 12:21
8840
Utrolig stille på GOGL trådene pt. Vel, vel - rater opp også i dag😀
….
24.04.2023 12:03:34
BULK: BALTIC CAPESIZE-INDEKS +1,6% TIL USD 16.526/DAG
Oslo (Infront TDN Direkt): Baltic Capesize-indeksen er opp 1,57 prosent til 16.526 dollar pr dag, ifølge The Baltic Exchange.
….
24.04.2023 12:03:34
BULK: BALTIC CAPESIZE-INDEKS +1,6% TIL USD 16.526/DAG
Oslo (Infront TDN Direkt): Baltic Capesize-indeksen er opp 1,57 prosent til 16.526 dollar pr dag, ifølge The Baltic Exchange.
Fjellbris
26.04.2023 kl 13:58
8537
Både rater i dag samt futures videre opp. Kom mai du skjønne milde😀
…..
26.04.2023 12:03:10
BULK: BALTIC CAPESIZE-INDEKS +5,8% TIL USD 17.419/DAG
Oslo (Infront TDN Direkt): Baltic Capesize-indeksen er opp 5,76 prosent til 17.419 dollar pr dag, ifølge The Baltic Exchange.
……..
Freight futures am update
Capesize up ~2%
Panamax flat
…..
26.04.2023 12:03:10
BULK: BALTIC CAPESIZE-INDEKS +5,8% TIL USD 17.419/DAG
Oslo (Infront TDN Direkt): Baltic Capesize-indeksen er opp 5,76 prosent til 17.419 dollar pr dag, ifølge The Baltic Exchange.
……..
Freight futures am update
Capesize up ~2%
Panamax flat
Redigert 26.04.2023 kl 13:59
Du må logge inn for å svare
Fjellbris
27.04.2023 kl 12:04
8351
🚀😀
…….
27.04.2023 12:02:29
BULK: BALTIC CAPESIZE-INDEKS +8,4% TIL USD 18.874/DAG
Oslo (Infront TDN Direkt): Baltic Capesize-indeksen er opp 8,35 prosent til 18.874 dollar pr dag, ifølge The Baltic Exchange.
…….
27.04.2023 12:02:29
BULK: BALTIC CAPESIZE-INDEKS +8,4% TIL USD 18.874/DAG
Oslo (Infront TDN Direkt): Baltic Capesize-indeksen er opp 8,35 prosent til 18.874 dollar pr dag, ifølge The Baltic Exchange.
Fjellbris
27.04.2023 kl 13:51
8490
Futures nå også videre opp:
…..
Freight futures am update
Capesize up ~3%
Panamax flat
…..
Freight futures am update
Capesize up ~3%
Panamax flat
Fjellbris
02.05.2023 kl 12:05
8142
02.05.2023 12:02:52
BULK: BALTIC CAPESIZE-INDEKS -1,42% TIL USD 18.809/DAG
Rater ned 1,4% i dag, og GOGL faller over 5%, er slik jeg ser det en meget god kjøpsmulighet.
……….
Oslo (Infront TDN Direkt): Baltic Capesize-indeksen er ned 1,42 prosent til 18.809 dollar pr dag, ifølge The Baltic Exchange.
BULK: BALTIC CAPESIZE-INDEKS -1,42% TIL USD 18.809/DAG
Rater ned 1,4% i dag, og GOGL faller over 5%, er slik jeg ser det en meget god kjøpsmulighet.
……….
Oslo (Infront TDN Direkt): Baltic Capesize-indeksen er ned 1,42 prosent til 18.809 dollar pr dag, ifølge The Baltic Exchange.
Fjellbris
03.05.2023 kl 12:26
7738
03.05.2023 12:01:12
BULK: BALTIC CAPESIZE-INDEKS +2,52% TIL USD 19.283/DAG
Oslo (Infront TDN Direkt): Baltic Capesize-indeksen er opp 2,52 prosent til 19.283 dollar pr dag, ifølge The Baltic Exchange.
BULK: BALTIC CAPESIZE-INDEKS +2,52% TIL USD 19.283/DAG
Oslo (Infront TDN Direkt): Baltic Capesize-indeksen er opp 2,52 prosent til 19.283 dollar pr dag, ifølge The Baltic Exchange.
msmekk
04.05.2023 kl 09:27
7449
Satser på en vending i bulk nå, ser ut som en god risk reward nå for å kunne få få med en rekyl her. Basert alene på tekniske signaler
Redigert 04.05.2023 kl 09:28
Du må logge inn for å svare
Aksjemeglern
04.05.2023 kl 16:04
7273
Capesizen holder seg såpass stabil og denne synker såpass nå, det kannikke være annet enn systematisk skremsel for småsparerne og bunnfisking fra de store før Generalforsamling en og q1 tallene blir sluppet. Denne blir nok årets rekyl Ila sommeren.
msmekk
04.05.2023 kl 18:43
7157
Cleaves har kursmål kr150, opp dit er det 70%. Gode kjøpsmuligheter nå!
Fjellbris
08.05.2023 kl 15:20
6439
Kom ikke rater i dag?
Men, futures i dag peker oppover☺️
Blir bra dette nå frem mot Q1 pres. 16. mai, Q2 blir forhåpentligvis nå også bra med økende aktivitet.
…….
Freight Futures AM Update
Dry Bulk
Capesize: up ~4%
Panamax: up ~2%
Tankers
VLCC: flat
Suezmax: flat
#Shipping #DryBulk #Tankers
$BDRY $BWET
Men, futures i dag peker oppover☺️
Blir bra dette nå frem mot Q1 pres. 16. mai, Q2 blir forhåpentligvis nå også bra med økende aktivitet.
…….
Freight Futures AM Update
Dry Bulk
Capesize: up ~4%
Panamax: up ~2%
Tankers
VLCC: flat
Suezmax: flat
#Shipping #DryBulk #Tankers
$BDRY $BWET
Redigert 08.05.2023 kl 15:22
Du må logge inn for å svare
Fjellbris
08.05.2023 kl 15:42
6424
Ps Cleaves har kursmål 150 og DNB 149, så forventer sterke kvartal fremover nå med god aktivitet. Flott oppside ikke minst nå fra +/- kr 90,-😀
Redigert 08.05.2023 kl 15:43
Du må logge inn for å svare
Fjellbris
09.05.2023 kl 12:23
6113
09.05.2023 12:01:27
BULK: BALTIC CAPESIZE-INDEKS +5,26% TIL USD 20.807/DAG
Oslo (Infront TDN Direkt): Baltic Capesize-indeksen er opp 5,26 prosent til 20.807 dollar pr dag, ifølge The Baltic Exchange.
BULK: BALTIC CAPESIZE-INDEKS +5,26% TIL USD 20.807/DAG
Oslo (Infront TDN Direkt): Baltic Capesize-indeksen er opp 5,26 prosent til 20.807 dollar pr dag, ifølge The Baltic Exchange.
Fjellbris
09.05.2023 kl 14:53
5983
🚀💰
Freight Futures AM Update
Dry Bulk
Capesize: up ~5% (up 10% since Friday)
Panamax: up ~3% (up 5% since Friday)
Tankers
VLCC: up ~5% (up 5% since Friday)
Suezmax: up ~2% (up 2% since Friday)
#Shipping #DryBulk #Tankers
$BDRY $BWET
Freight Futures AM Update
Dry Bulk
Capesize: up ~5% (up 10% since Friday)
Panamax: up ~3% (up 5% since Friday)
Tankers
VLCC: up ~5% (up 5% since Friday)
Suezmax: up ~2% (up 2% since Friday)
#Shipping #DryBulk #Tankers
$BDRY $BWET
Redigert 09.05.2023 kl 14:54
Du må logge inn for å svare
Fjellbris
09.05.2023 kl 14:59
6085
Fint også med litt omtale på HO, vil nok sette fart i kursen, ikke minst også frem mot Q1 pres. 16. mai og nye utbytter.
…..
Capesizeratene har ikke vært høyere siden desember 2022
Tirsdag stiger capesizeratene over fem prosent til 20.807 dollar, det høyeste nivået på flere måneder.
https://www.finansavisen.no/shipping/2023/05/09/8007270/capesizeratene-har-ikke-vaert-hoyere-siden-desember-2022
…..
Capesizeratene har ikke vært høyere siden desember 2022
Tirsdag stiger capesizeratene over fem prosent til 20.807 dollar, det høyeste nivået på flere måneder.
https://www.finansavisen.no/shipping/2023/05/09/8007270/capesizeratene-har-ikke-vaert-hoyere-siden-desember-2022
Redigert 09.05.2023 kl 15:00
Du må logge inn for å svare
citius
10.05.2023 kl 12:08
6069
Kan vi endelig si: Nå kjører vi...?
10.05.2023 12:04:17
BULK: BALTIC CAPESIZE-INDEKS +4,84% TIL USD 21.814/DAG
Oslo (Infront TDN Direkt): Baltic Capesize-indeksen er opp 4,84 prosent til 21.814 dollar pr dag, ifølge The Baltic Exchange.
citius
10.05.2023 kl 12:55
6042
i hovedsesongen i 2022 klatret aksjen forbi 150 kroner
hva kan det bli de neste ukene for Golden O
ErikNordnet
12.05.2023 kl 13:09
10463
Vil tro dette er en attraktiv inngang.
Var ikke omtrent kursen til Golden og 2020 1:1 i 2021 -2022
På litt lengre sikt må oppsiden vaere en större i Golden med nye ship på gang?
Var ikke omtrent kursen til Golden og 2020 1:1 i 2021 -2022
På litt lengre sikt må oppsiden vaere en större i Golden med nye ship på gang?
Redigert 12.05.2023 kl 13:15
Du må logge inn for å svare
ks1977
12.05.2023 kl 16:54
10344
Ser at det er en del som synes å mene at 2020 og GOGL "bør" ha samme utvikling, men i så fall spørs det hvilken tidshorisont du ser på.
Vet ikke om yahoo finance korrigerer for utbytte på sine grafer, men der ser det ut til at GOGL har gjort det vesentlig bedre enn 2020B fra januar 2021. Også fra januar 2022 så har GOGL et hestehode foran. Du må nesten måle fra GOGL sin peak i mai 2022 for at 2020B har gjort det bedre (siden 2020 ikke hadde en like heftig peak).
Et annet spørsmål er om disse selskapene faktisk bør utvikle seg noenlunde likt kursmessig (samme %-messige utslag tenker jeg på, de burde jo ha noenlunde samme utvikling på kursretningen). Har selskapene samme gearing/belåningsgrad? (andre forskjeller er jo flåte, grad av TC osv)
Vet ikke om yahoo finance korrigerer for utbytte på sine grafer, men der ser det ut til at GOGL har gjort det vesentlig bedre enn 2020B fra januar 2021. Også fra januar 2022 så har GOGL et hestehode foran. Du må nesten måle fra GOGL sin peak i mai 2022 for at 2020B har gjort det bedre (siden 2020 ikke hadde en like heftig peak).
Et annet spørsmål er om disse selskapene faktisk bør utvikle seg noenlunde likt kursmessig (samme %-messige utslag tenker jeg på, de burde jo ha noenlunde samme utvikling på kursretningen). Har selskapene samme gearing/belåningsgrad? (andre forskjeller er jo flåte, grad av TC osv)
ErikNordnet
12.05.2023 kl 19:54
10414
Med resultat på 0,04 USD/aksje var kanskje ikke Q1 noe super kvartal for 2020B. Resultatet ble vel litt "reddet" av shippen på fast kontrakt (samme som for Belship)
Absolutt det er enorme forskjell på begge selskapen. 2020B har åtte ship (fra 2020) og Google har mange mange fler ship i forskjellige klasser. Kursen * antall aksjer blir børsverdien :)
Ikke å glemme. Googl kjøpte også tilbake 462 000 aksjer i Q4 2022 og har 6 nye Newcastlemax på g.
Synes begge selskapene er meget solide og bra posisjonert for en ev. ny super-sykel.
I
Absolutt det er enorme forskjell på begge selskapen. 2020B har åtte ship (fra 2020) og Google har mange mange fler ship i forskjellige klasser. Kursen * antall aksjer blir børsverdien :)
Ikke å glemme. Googl kjøpte også tilbake 462 000 aksjer i Q4 2022 og har 6 nye Newcastlemax på g.
Synes begge selskapene er meget solide og bra posisjonert for en ev. ny super-sykel.
I
Redigert 13.05.2023 kl 16:46
Du må logge inn for å svare
ErikNordnet
13.05.2023 kl 16:47
10105
I Q4 2022 var resultatet per aksje for GOOGL 0,34 USD/aksje og for 2020B 0,30 USD/aksje. Så ganske likt på resultatet i forrige kvartal.
ks1977
13.05.2023 kl 20:17
9991
Ganske likt i Q4 ja, men det er vel ingen grunn til å tro at selskapene kommer til å ha samme EPS fremover?
Det er en del ting som skiller disse selskapene:
1) 2020B har kun newcastlemaxer, mens GOGL også har cape og panamax
2) 2020B har kun nye skip, mens GOGL også har noen gamle (ikke mange direkte gamle, men en del non-ECO)
3) 2020B har ingen nybygg, mens GOGL har flere
4) 2020B er et nytt selskap som fortsatt har til gode å bevise at de kan sakene sine, mens GOGL har en lang fartstid
5) 2020B har (slik jeg forstår det) ingen planer om å beholde skipene gjennom syklusen, mens GOGL vel kommer til å beholde skipene (les: flåtestørrelsen)
6) 2020B er kun listet på Oslo, GOGL også i USA
7) De har neppe samme NAV (uten at jeg har sjekket opp i det nå), og NAV vil neppe utvikle seg likt fremover
8) 2020B har høyere belåningsgrad enn GOGL (fra Q4-rapportene har GOGL 1917/3257=59% EK/verdier mot 2020 156/380=41% - mulig litt for enkelt dette)
9) 2020B har en eksplisitt policy om å betale ut all FCF som utbytte, GOGL betaler ikke ut alt
10) Selskapene har vel neppe samme andel av skip på TC?
Jeg ser ingen grunn til at selskapene skal ha samme aksjekurs, og det er lett å se for seg et realistisk alternative scenario hvor et av selskapene vil gjøre det vesentlig bedre enn det andre, og et annet realistisk scenario hvor det er motsatt.
Det er en del ting som skiller disse selskapene:
1) 2020B har kun newcastlemaxer, mens GOGL også har cape og panamax
2) 2020B har kun nye skip, mens GOGL også har noen gamle (ikke mange direkte gamle, men en del non-ECO)
3) 2020B har ingen nybygg, mens GOGL har flere
4) 2020B er et nytt selskap som fortsatt har til gode å bevise at de kan sakene sine, mens GOGL har en lang fartstid
5) 2020B har (slik jeg forstår det) ingen planer om å beholde skipene gjennom syklusen, mens GOGL vel kommer til å beholde skipene (les: flåtestørrelsen)
6) 2020B er kun listet på Oslo, GOGL også i USA
7) De har neppe samme NAV (uten at jeg har sjekket opp i det nå), og NAV vil neppe utvikle seg likt fremover
8) 2020B har høyere belåningsgrad enn GOGL (fra Q4-rapportene har GOGL 1917/3257=59% EK/verdier mot 2020 156/380=41% - mulig litt for enkelt dette)
9) 2020B har en eksplisitt policy om å betale ut all FCF som utbytte, GOGL betaler ikke ut alt
10) Selskapene har vel neppe samme andel av skip på TC?
Jeg ser ingen grunn til at selskapene skal ha samme aksjekurs, og det er lett å se for seg et realistisk alternative scenario hvor et av selskapene vil gjøre det vesentlig bedre enn det andre, og et annet realistisk scenario hvor det er motsatt.
ErikNordnet
16.05.2023 kl 08:21
9577
Noe missvisende rubrikk i FA og feil informasjon....
Golden Ocean gjør egentlig en gevinst i Q1 (EBITA på 54,7 USD) og gevinst (driften) på 3 M USD, resultatet ble negativt denne periode grunnet nedskrivning i forbindelse med shipsalg, d
https://www.finansavisen.no/shipping/2023/05/16/8008868/gogl-litt-svakere-enn-ventet
https://www.goldenocean.bm/wp-content/uploads/2023/05/GOGL-1st-Quarter-2023-Results.pdf
Golden Ocean gjør egentlig en gevinst i Q1 (EBITA på 54,7 USD) og gevinst (driften) på 3 M USD, resultatet ble negativt denne periode grunnet nedskrivning i forbindelse med shipsalg, d
https://www.finansavisen.no/shipping/2023/05/16/8008868/gogl-litt-svakere-enn-ventet
https://www.goldenocean.bm/wp-content/uploads/2023/05/GOGL-1st-Quarter-2023-Results.pdf
Fjellbris
16.05.2023 kl 14:14
9985
Freight Futures AM Update
Dry Bulk
Capesize: up ~2%
Panamax: flat
Tankers
VLCC: up ~6%
Suezmax: up ~2%
Dry Bulk
Capesize: up ~2%
Panamax: flat
Tankers
VLCC: up ~6%
Suezmax: up ~2%
Ebit
18.05.2023 kl 22:59
9632
Da blir det altså USD ,10 i utbytte for Q1/23 ifølge Q1 presentasjonen.
Det er lov å håpe, men får ta til takke med hva selskapet byr og håpe på bedre utbytte ved neste korsvei.
Det er lov å håpe, men får ta til takke med hva selskapet byr og håpe på bedre utbytte ved neste korsvei.