💰 GOGL - Kursmål: 150,- 💰


DNB Markets: Kjøp Golden Ocean
Blant annet mer optimistiske utsikter for kinesisk økonomi og redusert bekymring for effektene av amerikanske renter har tross et fall i spotratene den siste drøye måneden bidratt til å løfte verdsettelsen med rundt 20 %.

En samlet global ordrebok begrenset til rundt 7 % av dagens flåte, en estimert netto underliggende verdi av selskapets flåte på like over NOK 130 pr. aksje og en ventet direkteavkastning for 2023 på like over 17 % gjør at vi har en kjøpsanbefaling på Golden Ocean med et kursmål på NOK 150 pr. aksje.
Redigert 16.03.2023 kl 00:11 Du må logge inn for å svare
Vampyren
31.10.2023 kl 12:32 6995

Oslo (Infront TDN Direkt): Baltic Capesize-indeksen er ned 3,4 prosent til 16.750 dollar pr dag, ifølge The Baltic Exchange.

Nå tror jeg derimot at det vil ta seg litt oppover igjen, kanskje har vi truffet gulvet for denne gang. ikke lenge siden vi var under 10 000 og heller ikke altfor lenge siden 30 000. mildt sagt store svingninger.
Vampyren
01.11.2023 kl 12:08 6585

Oslo (Infront TDN Direkt): Baltic Capesize-indeksen er ned 5,96 prosent til 15.751 dollar pr dag, ifølge The Baltic Exchange.

FA unnlot å skrive om indeksen når den fra 9000 til 31 000 tidligere i høst. Dårlige nyheter selger bedre :-)

De skriver om det først da alle skjønner at bunnen er nådd for denne gang, nå blir det litt oppover igjen. Golden slår gjerne indeksen så ratene der ligger høyere.

I dag er futures opp, lurer på om bunnen var i går. Spent på dommen

Det ble lette 13,3 % opp det..... Lurer på om FA skriver noe i dag??

Det var da voldsomt til oppmerksomhet, skulle nesten tro noen i ledelsen i Golden kjenner ledelsen i FA?

https://www.finansavisen.no/shipping/2023/11/03/8054288/capesizeratene-stiger-over-13-prosent

Mandag stiger Baltic Dry-indeksen, som viser inntjeningsnivået for frakt av tørrlast som kull, korn og jernmalm, 4,2 prosent til 1.523 poeng, ifølge TDN Direkt.
Capesizeratene stiger 8,7 prosent til 19.234 dollar, panamaxratene er tilnærmet uforandret på 11.693 dollar mens supramaxratene faller 0,3 prosent til 12.080 dollar.
https://www.finansavisen.no/shipping/2023/11/06/8054901/capesizeratene-stiger-nesten-9-prosent?internal_source=sistenytt
……..

OG Futures fortsetter opp:
Freight Futures AM Update

Dry Bulk
Capesize: up ~7%
Panamax: up ~3%

Tankers
VLCC: flat
Suezmax: flat
Redigert 06.11.2023 kl 14:50 Du må logge inn for å svare
vulkan
06.11.2023 kl 14:57 5465

Noen med tips for hva utbytte blir for Q3?

Kina Cape`n gikk 17,1 % opp i går og hopper opp nye 25,3 % i dag......

BCI nye 4,64% opp i dag

BCI i dag opp 7,26% til $ 20 618 pr dag

Blir det en ny god dag i GOGL? Det er ikke billig å bygge nytt i disse dager, det vil knipe på tilbudssiden i tørrlast etterhvert. Hvis i tillegg ratene går litt motstrøms inn i Q1 med god inntjening, kan GOGL skyte fart. Tror dette kan bli veldig bra.

BCI opp 4,15% i dag. $21 473 pr dag.
Tøff
10.11.2023 kl 14:03 4240

Teknisk ser det ut til at GOGL står på spranget til et løft. Jeg har i hvertfall kjøpt. :-). Oppmuntrende med stigende BCI. Takk til Tradinator som forer oss med ratene.

BCI opp 0,68% i dag til $21 619 pr dag.
Ling
14.11.2023 kl 10:37 3784

Resultatet for q3 kommer 21. november.

Køene er økende i Suez kanalen. Hvordan slår det ut på ratene fremover?

BCI opp 0,03% til $21 350 pr dag.

Panamax har økt hver dag i November.....

BCI opp nye 3,49% til $22 096 pr dag.

BCI opp 3,70% i dag til $22 913 pr dag

Belco, Himalaya og 2020 er opp etter tall, snart tall i GOGL også. Om ratene fortsetter å holde seg godt gjennom vinteren og GOGL leverer, skal vi vel muligens opp å teste mot 110 snart. Snart klart for ukas BCI
Tøff
20.11.2023 kl 11:33 2339

Hvis GOGL innfrir i morgen, tror jeg stigningen kommer fort. Den har ligget og kosolidert lavt på 80-tallet en stund nå. De tekniske indikatorene signaliserer nå vending. Ratene er stigende. Dette kan bli bra.

Uken begynner litt ned BCI ned 2,03% til $22 447 pr dag. Blir gøy å høre hva GOGL ligger på, de bruker å få godt over index.

Det kan se ut som om kjøperne er positive før morgendagen...

Bra dette!

Oslo (Infront TDN Direkt): Golden Ocean Group fikk et driftsresultat på 45 millioner dollar i tredje kvartal 2023, sammenlignet med 44 millioner dollar samme periode året før.

Det opplyses i selskapets kvartalsrapport tirsdag.

Det var ventet et driftsresultat på 38 millioner dollar, ifølge konsensus fra Infront.

Selskapet rapporterte et nettoresultat på 29 millioner dollar i tredje kvartal 2023 (35). Det var på forhånd ventet et nettoresultat på 17 millioner dollar, ifølge Infront-konsensus.

Styret i Golden Ocean har besluttet et utbytte for kvartalet på 0,10 dollar pr aksje, mot ventet 0,09 dollar pr aksje.

Bra jobbet Golden!

Søk etter artikler


Bedre enn ventet fra Golden Ocean
John Fredriksens tørrlastrederi Golden Ocean Group leverer bedre enn analytikernes forventninger i tredje kvartal.
Publisert 21. nov. 2023 kl. 08.03

TØRRLASTSJEF: Adm. direktør Lars-Christian Svensen i Golden Ocean Group
Shipping


Mens gjennomsnittet av analytikernes estimater var et resultat på 17 millioner dollar, viser regnskapet et overskudd på 28,8 millioner dollar.

I samme kvartal i fjor var resultatet 104,6 millioner dollar og i andre kvartal i år 34,9 millioner dollar.

Analytikerne ventet et driftsresultat på 38 millioner dollar, mens fasiten viser 44,9 millioner.

Rederiet betaler et kvartalsutbytte på 0,10 dollar pr. aksje, mens resultatet endte på 0,14 dollar. Utbyttet er på samme nivå som de to foregående kvartalene.

Tilsammen har Golden Ocean dermed utbetalt 0,50 dollar de fire siste kvartalene, mot 2,35 dollar året før og 1,60 dollar i 2021.

Siden første kvartal 2021 har Golden Oceans eiere fått et samlet utbytte på 4,45 dollar pr. aksje. Det tilsvarer 47,52 kroner basert på dagens vekslingskurs.

Av resultatet i tredje kvartal skyldes 0,8 millioner dollar en gevinst på salget av en panamax-carrier og cirka 5 millioner dollar realiserte rente-sikringer.

– Slår markedet

– Vi leverer nok et solid kvartal og fortsetter å slå markedet med større marginer på drift, sier Fredriksens tørrlastsjef Lars-Christian Svensen til Finansavisen.

For tredje kvartal lå snittinntjeningen Golden Ocean Group oppnådde på 17.076 dollar, som er 5.300 dollar over Baltic Dry Index. Til sammenligning var forskjellen i Golden Oceans favør i første halvår 4.700 dollar.

Capesize-skipene seilte inn et daglig snitt på 18.200 dollar dagen og panamax-ene 15.400 dollar.

– Også bookingene er fine, sier Svensen.

Han viser til at 79 prosent av capesize-kapasiteten de tre siste månedene av året nå er dekket til en snittinntjening på 23.045 dollar dagen. Samtidig er 83 prosent av panamax-kapasiteten sikret en gjennomsnittsrate på 17.275 dollar pr. skip pr. dag.

Slutningsgraden er foreløpig vesentlig lavere for første kvartal. Pr. i dag er 12 prosent av capesize-kapasiteten sluttet til 21.700 dollar dagen og 23 prosent av panamax-ene til 15.600 dollar.

Oslo (Infront TDN Direkt): Golden Ocean ser et godt balansert tørrbulkmarked på kort sikt, støttet av forventet vekst i tonnmiletterspørselen samtidig som tilbudssidebildet fortsatt er svært gunstig, noe som også støtter et positivt langsiktig markedssyn.

Det skriver selskapet i sin kvartalsrapport tirsdag.

Den totale sjøbårne transporten av tørrbulkvarer var 1.255 millioner tonn i tredje kvartal, som er en økning på 2,4 prosent fra andre kvartal 2023 og en økning på 5,4 prosent fra tredje kvartal 2022.

Flåteeffektiviteten som følge av forsinkelser i havner har stabilisert seg på historisk lave nivåer, mens gjennomsnittlige seilingshastigheter har fortsatt å falle, spesielt i Capesize-segmentet. Ifølge eksterne analytikere er etterspørselen etter tonnmil ventet å vokse med 2,7 prosent i 2024, ifølge Golden Ocean. Markedsforholdene er ventet å forbedre seg i både 2024 og 2025.

Ordreboken som en prosentandel av den operative flåten er på laveste nivå på 30 år. Etter en flåtevekst på rundt 4,2 prosent pr år det siste tiåret, er tørrbulkflåten nå ventet å vokse med 2,9 prosent i 2023 og 2,2 prosent i 2024, som ifølge selskapet er godt under de organiske erstatningsnivåene.

Potensialet for at nybyggbestillinger vil påvirke flåteforsyningen er ikke-betydelig, ettersom nybyggprisene forblir på høye nivåer og lånekostnadene har økt. I løpet av de neste to årene er det videre usannsynlig at flåteforsyningen vil endre seg, ettersom tidligste leveranser av nybyggede fartøy ikke vil skje før i 2026.

"Golden Ocean opprettholder sine bransjeledende daglige kontant break even-nivåer, som i gjennomsnitt er på 13.500 dollar. Kombinasjonen av lave break even-nivåer og en moderne drivstoffeffektiv flåte sikrer at selskapet har sterk nedsidebeskyttelse i perioder med markedssvakhet og betydelig oppsidepotensial i perioder når markedet er sterkt", skriver selskapet.

-Golden Ocean fortsetter å levere solide resultater mot et stabilt men dempet markedssentiment. Handlingene tatt i løpet av de siste årene for å vokse og optimalisere selskapets flåte gjennom skipskjøp og salg har styrket vår markedsledende posisjon og økt konkurranseevnen ytterligere av vår flåte, kommenterer midlertidig konsernsjef Lars-Christian Svensen.

Meget godt levert i et kvartal der BCI var nede under $10 000 pr dag en periode. Ratene har vært langt bedre gjennom Q4 til nå, så vi kan forvente et godt fjerde kvartal også.