💰 GOGL - Kursmål: 150,- 💰
DNB Markets: Kjøp Golden Ocean
Blant annet mer optimistiske utsikter for kinesisk økonomi og redusert bekymring for effektene av amerikanske renter har tross et fall i spotratene den siste drøye måneden bidratt til å løfte verdsettelsen med rundt 20 %.
En samlet global ordrebok begrenset til rundt 7 % av dagens flåte, en estimert netto underliggende verdi av selskapets flåte på like over NOK 130 pr. aksje og en ventet direkteavkastning for 2023 på like over 17 % gjør at vi har en kjøpsanbefaling på Golden Ocean med et kursmål på NOK 150 pr. aksje.
Blant annet mer optimistiske utsikter for kinesisk økonomi og redusert bekymring for effektene av amerikanske renter har tross et fall i spotratene den siste drøye måneden bidratt til å løfte verdsettelsen med rundt 20 %.
En samlet global ordrebok begrenset til rundt 7 % av dagens flåte, en estimert netto underliggende verdi av selskapets flåte på like over NOK 130 pr. aksje og en ventet direkteavkastning for 2023 på like over 17 % gjør at vi har en kjøpsanbefaling på Golden Ocean med et kursmål på NOK 150 pr. aksje.
Redigert 16.03.2023 kl 00:11
Du må logge inn for å svare
Tradinator
20.11.2023 kl 10:41
3063
Belco, Himalaya og 2020 er opp etter tall, snart tall i GOGL også. Om ratene fortsetter å holde seg godt gjennom vinteren og GOGL leverer, skal vi vel muligens opp å teste mot 110 snart. Snart klart for ukas BCI
Tøff
20.11.2023 kl 11:33
2982
Hvis GOGL innfrir i morgen, tror jeg stigningen kommer fort. Den har ligget og kosolidert lavt på 80-tallet en stund nå. De tekniske indikatorene signaliserer nå vending. Ratene er stigende. Dette kan bli bra.
Tradinator
20.11.2023 kl 12:30
2907
Uken begynner litt ned BCI ned 2,03% til $22 447 pr dag. Blir gøy å høre hva GOGL ligger på, de bruker å få godt over index.
Gull i pungen
21.11.2023 kl 08:14
2583
Bra dette!
Oslo (Infront TDN Direkt): Golden Ocean Group fikk et driftsresultat på 45 millioner dollar i tredje kvartal 2023, sammenlignet med 44 millioner dollar samme periode året før.
Det opplyses i selskapets kvartalsrapport tirsdag.
Det var ventet et driftsresultat på 38 millioner dollar, ifølge konsensus fra Infront.
Selskapet rapporterte et nettoresultat på 29 millioner dollar i tredje kvartal 2023 (35). Det var på forhånd ventet et nettoresultat på 17 millioner dollar, ifølge Infront-konsensus.
Styret i Golden Ocean har besluttet et utbytte for kvartalet på 0,10 dollar pr aksje, mot ventet 0,09 dollar pr aksje.
Oslo (Infront TDN Direkt): Golden Ocean Group fikk et driftsresultat på 45 millioner dollar i tredje kvartal 2023, sammenlignet med 44 millioner dollar samme periode året før.
Det opplyses i selskapets kvartalsrapport tirsdag.
Det var ventet et driftsresultat på 38 millioner dollar, ifølge konsensus fra Infront.
Selskapet rapporterte et nettoresultat på 29 millioner dollar i tredje kvartal 2023 (35). Det var på forhånd ventet et nettoresultat på 17 millioner dollar, ifølge Infront-konsensus.
Styret i Golden Ocean har besluttet et utbytte for kvartalet på 0,10 dollar pr aksje, mot ventet 0,09 dollar pr aksje.
ErikNordnet
21.11.2023 kl 08:26
2562
Bra jobbet Golden!
Søk etter artikler
Bedre enn ventet fra Golden Ocean
John Fredriksens tørrlastrederi Golden Ocean Group leverer bedre enn analytikernes forventninger i tredje kvartal.
Publisert 21. nov. 2023 kl. 08.03
TØRRLASTSJEF: Adm. direktør Lars-Christian Svensen i Golden Ocean Group
Shipping
Mens gjennomsnittet av analytikernes estimater var et resultat på 17 millioner dollar, viser regnskapet et overskudd på 28,8 millioner dollar.
I samme kvartal i fjor var resultatet 104,6 millioner dollar og i andre kvartal i år 34,9 millioner dollar.
Analytikerne ventet et driftsresultat på 38 millioner dollar, mens fasiten viser 44,9 millioner.
Rederiet betaler et kvartalsutbytte på 0,10 dollar pr. aksje, mens resultatet endte på 0,14 dollar. Utbyttet er på samme nivå som de to foregående kvartalene.
Tilsammen har Golden Ocean dermed utbetalt 0,50 dollar de fire siste kvartalene, mot 2,35 dollar året før og 1,60 dollar i 2021.
Siden første kvartal 2021 har Golden Oceans eiere fått et samlet utbytte på 4,45 dollar pr. aksje. Det tilsvarer 47,52 kroner basert på dagens vekslingskurs.
Av resultatet i tredje kvartal skyldes 0,8 millioner dollar en gevinst på salget av en panamax-carrier og cirka 5 millioner dollar realiserte rente-sikringer.
– Slår markedet
– Vi leverer nok et solid kvartal og fortsetter å slå markedet med større marginer på drift, sier Fredriksens tørrlastsjef Lars-Christian Svensen til Finansavisen.
For tredje kvartal lå snittinntjeningen Golden Ocean Group oppnådde på 17.076 dollar, som er 5.300 dollar over Baltic Dry Index. Til sammenligning var forskjellen i Golden Oceans favør i første halvår 4.700 dollar.
Capesize-skipene seilte inn et daglig snitt på 18.200 dollar dagen og panamax-ene 15.400 dollar.
– Også bookingene er fine, sier Svensen.
Han viser til at 79 prosent av capesize-kapasiteten de tre siste månedene av året nå er dekket til en snittinntjening på 23.045 dollar dagen. Samtidig er 83 prosent av panamax-kapasiteten sikret en gjennomsnittsrate på 17.275 dollar pr. skip pr. dag.
Slutningsgraden er foreløpig vesentlig lavere for første kvartal. Pr. i dag er 12 prosent av capesize-kapasiteten sluttet til 21.700 dollar dagen og 23 prosent av panamax-ene til 15.600 dollar.
Søk etter artikler
Bedre enn ventet fra Golden Ocean
John Fredriksens tørrlastrederi Golden Ocean Group leverer bedre enn analytikernes forventninger i tredje kvartal.
Publisert 21. nov. 2023 kl. 08.03
TØRRLASTSJEF: Adm. direktør Lars-Christian Svensen i Golden Ocean Group
Shipping
Mens gjennomsnittet av analytikernes estimater var et resultat på 17 millioner dollar, viser regnskapet et overskudd på 28,8 millioner dollar.
I samme kvartal i fjor var resultatet 104,6 millioner dollar og i andre kvartal i år 34,9 millioner dollar.
Analytikerne ventet et driftsresultat på 38 millioner dollar, mens fasiten viser 44,9 millioner.
Rederiet betaler et kvartalsutbytte på 0,10 dollar pr. aksje, mens resultatet endte på 0,14 dollar. Utbyttet er på samme nivå som de to foregående kvartalene.
Tilsammen har Golden Ocean dermed utbetalt 0,50 dollar de fire siste kvartalene, mot 2,35 dollar året før og 1,60 dollar i 2021.
Siden første kvartal 2021 har Golden Oceans eiere fått et samlet utbytte på 4,45 dollar pr. aksje. Det tilsvarer 47,52 kroner basert på dagens vekslingskurs.
Av resultatet i tredje kvartal skyldes 0,8 millioner dollar en gevinst på salget av en panamax-carrier og cirka 5 millioner dollar realiserte rente-sikringer.
– Slår markedet
– Vi leverer nok et solid kvartal og fortsetter å slå markedet med større marginer på drift, sier Fredriksens tørrlastsjef Lars-Christian Svensen til Finansavisen.
For tredje kvartal lå snittinntjeningen Golden Ocean Group oppnådde på 17.076 dollar, som er 5.300 dollar over Baltic Dry Index. Til sammenligning var forskjellen i Golden Oceans favør i første halvår 4.700 dollar.
Capesize-skipene seilte inn et daglig snitt på 18.200 dollar dagen og panamax-ene 15.400 dollar.
– Også bookingene er fine, sier Svensen.
Han viser til at 79 prosent av capesize-kapasiteten de tre siste månedene av året nå er dekket til en snittinntjening på 23.045 dollar dagen. Samtidig er 83 prosent av panamax-kapasiteten sikret en gjennomsnittsrate på 17.275 dollar pr. skip pr. dag.
Slutningsgraden er foreløpig vesentlig lavere for første kvartal. Pr. i dag er 12 prosent av capesize-kapasiteten sluttet til 21.700 dollar dagen og 23 prosent av panamax-ene til 15.600 dollar.
Gull i pungen
21.11.2023 kl 08:41
2533
Oslo (Infront TDN Direkt): Golden Ocean ser et godt balansert tørrbulkmarked på kort sikt, støttet av forventet vekst i tonnmiletterspørselen samtidig som tilbudssidebildet fortsatt er svært gunstig, noe som også støtter et positivt langsiktig markedssyn.
Det skriver selskapet i sin kvartalsrapport tirsdag.
Den totale sjøbårne transporten av tørrbulkvarer var 1.255 millioner tonn i tredje kvartal, som er en økning på 2,4 prosent fra andre kvartal 2023 og en økning på 5,4 prosent fra tredje kvartal 2022.
Flåteeffektiviteten som følge av forsinkelser i havner har stabilisert seg på historisk lave nivåer, mens gjennomsnittlige seilingshastigheter har fortsatt å falle, spesielt i Capesize-segmentet. Ifølge eksterne analytikere er etterspørselen etter tonnmil ventet å vokse med 2,7 prosent i 2024, ifølge Golden Ocean. Markedsforholdene er ventet å forbedre seg i både 2024 og 2025.
Ordreboken som en prosentandel av den operative flåten er på laveste nivå på 30 år. Etter en flåtevekst på rundt 4,2 prosent pr år det siste tiåret, er tørrbulkflåten nå ventet å vokse med 2,9 prosent i 2023 og 2,2 prosent i 2024, som ifølge selskapet er godt under de organiske erstatningsnivåene.
Potensialet for at nybyggbestillinger vil påvirke flåteforsyningen er ikke-betydelig, ettersom nybyggprisene forblir på høye nivåer og lånekostnadene har økt. I løpet av de neste to årene er det videre usannsynlig at flåteforsyningen vil endre seg, ettersom tidligste leveranser av nybyggede fartøy ikke vil skje før i 2026.
"Golden Ocean opprettholder sine bransjeledende daglige kontant break even-nivåer, som i gjennomsnitt er på 13.500 dollar. Kombinasjonen av lave break even-nivåer og en moderne drivstoffeffektiv flåte sikrer at selskapet har sterk nedsidebeskyttelse i perioder med markedssvakhet og betydelig oppsidepotensial i perioder når markedet er sterkt", skriver selskapet.
-Golden Ocean fortsetter å levere solide resultater mot et stabilt men dempet markedssentiment. Handlingene tatt i løpet av de siste årene for å vokse og optimalisere selskapets flåte gjennom skipskjøp og salg har styrket vår markedsledende posisjon og økt konkurranseevnen ytterligere av vår flåte, kommenterer midlertidig konsernsjef Lars-Christian Svensen.
Det skriver selskapet i sin kvartalsrapport tirsdag.
Den totale sjøbårne transporten av tørrbulkvarer var 1.255 millioner tonn i tredje kvartal, som er en økning på 2,4 prosent fra andre kvartal 2023 og en økning på 5,4 prosent fra tredje kvartal 2022.
Flåteeffektiviteten som følge av forsinkelser i havner har stabilisert seg på historisk lave nivåer, mens gjennomsnittlige seilingshastigheter har fortsatt å falle, spesielt i Capesize-segmentet. Ifølge eksterne analytikere er etterspørselen etter tonnmil ventet å vokse med 2,7 prosent i 2024, ifølge Golden Ocean. Markedsforholdene er ventet å forbedre seg i både 2024 og 2025.
Ordreboken som en prosentandel av den operative flåten er på laveste nivå på 30 år. Etter en flåtevekst på rundt 4,2 prosent pr år det siste tiåret, er tørrbulkflåten nå ventet å vokse med 2,9 prosent i 2023 og 2,2 prosent i 2024, som ifølge selskapet er godt under de organiske erstatningsnivåene.
Potensialet for at nybyggbestillinger vil påvirke flåteforsyningen er ikke-betydelig, ettersom nybyggprisene forblir på høye nivåer og lånekostnadene har økt. I løpet av de neste to årene er det videre usannsynlig at flåteforsyningen vil endre seg, ettersom tidligste leveranser av nybyggede fartøy ikke vil skje før i 2026.
"Golden Ocean opprettholder sine bransjeledende daglige kontant break even-nivåer, som i gjennomsnitt er på 13.500 dollar. Kombinasjonen av lave break even-nivåer og en moderne drivstoffeffektiv flåte sikrer at selskapet har sterk nedsidebeskyttelse i perioder med markedssvakhet og betydelig oppsidepotensial i perioder når markedet er sterkt", skriver selskapet.
-Golden Ocean fortsetter å levere solide resultater mot et stabilt men dempet markedssentiment. Handlingene tatt i løpet av de siste årene for å vokse og optimalisere selskapets flåte gjennom skipskjøp og salg har styrket vår markedsledende posisjon og økt konkurranseevnen ytterligere av vår flåte, kommenterer midlertidig konsernsjef Lars-Christian Svensen.
Tradinator
21.11.2023 kl 08:45
2683
Meget godt levert i et kvartal der BCI var nede under $10 000 pr dag en periode. Ratene har vært langt bedre gjennom Q4 til nå, så vi kan forvente et godt fjerde kvartal også.
Ratta
21.11.2023 kl 08:58
6378
Cash flow i capesize blir omtrent det dobbelte i Q4 vs Q3, noe mindre økning for mindre skip, Q4 blir bra!
Redigert 21.11.2023 kl 09:01
Du må logge inn for å svare
ErikNordnet
21.11.2023 kl 11:11
6162
0,4 - 0,6 dollar i neste kvartal er ikke usannsynlig.
Golden har frem til nå i 2023 betalt høyere utbytte enn 2020B per kvartal per aksje. Blir derfor meget interessent å se hva som skjer videre.
Golden har frem til nå i 2023 betalt høyere utbytte enn 2020B per kvartal per aksje. Blir derfor meget interessent å se hva som skjer videre.
Tradinator
21.11.2023 kl 11:50
6082
vulkan skrev Må kunne håpe på USD 0.2 i utbytte neste kvartal da
Holder ratene seg mot slutten av året vil det bli høyere utbytte neste kvartal, det er jeg rimelig sikker på.
DividendYield
21.11.2023 kl 11:53
6088
Skal ikke så mye til, blir ikke akkurat særlig rik av de siste utbyttene til Golden. Nå går vi øyeblikkelig inn i den antatt svakere vintersesongen også
Tradinator
21.11.2023 kl 14:22
5928
Økte kursmål i Himalya i dag. Regner med at GOGL kommer etter de nærmeste dagene.
Tradinator
21.11.2023 kl 15:54
5837
Må tydeligvis ha kommet noe bull news på tlf konferansen kl 15. Noen som har vært online?
Tradinator
21.11.2023 kl 16:24
5783
Tenk når det blir ratefest igjen. Utbyttefest og ville kurser som i FRO. Tjener penger når ratene er i bunn også. Timing er viktig, det er nå man skal hoppe på. Toget går
Fjellbris
21.11.2023 kl 16:53
5901
Tjener penger selv med lave rater
Lave cash break-even-nivåer bidrar til at Golden Ocean Group tjener penger på driften, selv om fraktmarkedene er svake.
https://www.finansavisen.no/shipping/2023/11/21/8061439/golden-ocean-tjener-penger-selv-med-lave-rater
Lave cash break-even-nivåer bidrar til at Golden Ocean Group tjener penger på driften, selv om fraktmarkedene er svake.
https://www.finansavisen.no/shipping/2023/11/21/8061439/golden-ocean-tjener-penger-selv-med-lave-rater
Redigert 21.11.2023 kl 16:54
Du må logge inn for å svare
Gull i pungen
21.11.2023 kl 17:03
5930
ErikNordnet
21.11.2023 kl 17:04
5946
Det kom spörsmål på Hvorfor Golden presteret bedre enn konkurrentene dette kvartal, stor gevinst efter salg av en Supramaz og at Golden skal fokusere på kjernevriksomheten - på Capesize.
ErikNordnet
21.11.2023 kl 17:13
5920
Jeg tipper markedet blir varsel om nye riktkurser i denne uken.
Tipper Petter Haugen og co. kommer med en ny analyse.
Intressant lesing.
...
Tjener penger selv med lave rater
Lave cash break-even-nivåer bidrar til at Golden Ocean Group tjener penger på driften, selv om fraktmarkedene er svake.
Publisert 21. nov. 2023 kl. 16.07
SER BETYDELIG OPPSIDE: Med høyere rater i tørrlastfarten kan det bli ny utbyttefest i John Fredriksens Golden Ocean Group. Men analytikerne er uenige om hvor raskt markedet kommer tilbake til samme nivåer som i andre halvår 2021 og første halvår i fjor.
Shipping
Del
Bjørn Segrov
Journalist
Golden Ocean-aksjen steg etter at rederiet tirsdag overrasket med bedre tall enn ventet. I tidlig handel var aksjen i John Fredriksens børsnoterte tørrlastrederi opp vel fem prosent til 89,24 kroner. Rett før klokken 16 var aksjen opp vel 7 prosent til 90,78 kroner.
– Vi deler selskapets optimisme for de kommende årene ettersom ordreboken fremdeles er på et lavt nivå og veksten i handel av tørrbulkvarer er god til tross for makroøkonomisk motvind, sier ABG Sundal Colliers shippinganalytiker Petter Haugen til Finansavisen.
I kombinasjon med en rabatt målt mot substansverdien på cirka 30 prosent mener Haugen at risk/reward i Golden Ocean er bra.
Det samme gjør hans analytikerkolleger Kristoffer Barth Skeie og Kristoffer Haugland i Arctic Securities, som har et kursmål for aksjen på 10,50 dollar, tilsvarende 112 kroner.
Mens gjennomsnittet av analytikernes estimater ifølge Infront var et resultat på 17 millioner dollar i tredje kvartal, viste regnskapet et overskudd på 28,7 millioner dollar.
MANGE NYE SKIP: Golden Ocean har nettopp utvidet sin kamsarmax-flåte med 10 søsterskip på 85.000 dødvekttonn. Foran sees «Golden Soul». I bakgrunnen ligger noen av søsterfartøyene, deriblant «Golden John».
Slår markedet
– Vi leverer nok et solid kvartal og fortsetter å slå markedet med større marginer på drift, sier Fredriksens tørrlastsjef Lars-Christian Svensen.
– Tilbudssidebildet er svært gunstig, spesielt i capesize-segmentet, sier han.
Ifølge Svensen importerer Kina mer kull, jernmalm og bauxitt enn i fjor. Han viser til at landet har økt sin stålproduksjon med 4,5 prosent i tredje kvartal og 2 prosent i den siste 12-månedersperioden. Samtidig stiger ståleksporten fra Kina markant.
– De fysiske driverne ser stadig mer positive ut, sier Golden Ocean-direktøren. Han er komfortabel med rederiets eksponering, ikke minst med tanke på bauxitteksporten fra Vest-Afrika, som man regner med vil fortsette gjennom første kvartal neste år.
Nødvendighetsraten for å drive Golden Ocean-flåten i kontantmessig balanse er lav, noe som gjør at rederiet kan fortsette å tjene penger selv i perioder med svakere fraktmarkeder.
På presentasjonen tirsdag ettermiddag ble det opplyst at cash break-even for de store skipene – capesize- og newcastlemax-carriere – er 14.800 dollar dagen, mens kamsarmax- og panamax-skipene trenger 11.300 dollar dagen for å gå rundt. Golden Ocean har henholdsvis 60 og 35 slike skip.
Ved høyere rater ligger rederiet dermed an til å få en betydelig fri kontantstrøm. Med en snittrate på 35.000 dollar vil kontantstrømmen komme opp i rundt 700 millioner dollar.
TØRRLASTSJEF: Lars-Christian Svensen har ansvaret for den daglige driften i Golden Ocean.
Gode booking-tall
For tredje kvartal lå snittinntjeningen Golden Ocean oppnådde på 17.076 dollar, 5.300 dollar over Baltic Dry Index. Capesize-skipene seilte inn et daglig snitt på 18.200 dollar dagen og panamax-ene 15.400 dollar.
– Og bookingene tegner bra, sier Svensen.
Han viser til at 79 prosent av capesize-kapasiteten de tre siste månedene av året nå er dekket til en snittinntjening på 23.045 dollar dagen. Samtidig er 83 prosent av panamax-kapasiteten sikret en gjennomsnittsrate på 17.275 dollar pr. skip pr. dag.
Slutningsgraden er foreløpig vesentlig lavere for første kvartal. Pr. i dag er 12 prosent av capesize-kapasiteten utleid til 21.700 dollar dagen og 23 prosent av panamax-ene til 15.600 dollar.
Data fra Clarksons Securities viser at spotmarkedsinntjeningen for capesize-skipene nå ligger på 22.400 dollar dagen, mens inntjeningen hittil i år er 14.400 dollar. Tilsvarende er tallene for panamax-flåten henholdsvis 16.900 dollar og 12.300 dollar.
Uendret utbytte
Etter tredje kvartal betaler Golden Ocean Group et utbytte på 0,10 dollar pr. aksje, mens resultatet endte på 0,14 dollar. Utbyttet holdes på samme nivå som de to foregående kvartalene.
Tilsammen har Golden Ocean utbetalt 0,50 dollar de fire seneste kvartalene, mot 2,35 dollar året før og 1,60 dollar i 2021.
Siden første kvartal 2021 har aksjonærene fått et samlet utbytte på 4,45 dollar pr. aksje. Det tilsvarer 47,52 kroner basert på dagens vekslingskurs.
Av resultatet i tredje kvartal skyldes 0,8 millioner dollar en gevinst på salget av en panamax-carrier og cirka 5 millioner dollar realiserte rentesikringer.
Tipper Petter Haugen og co. kommer med en ny analyse.
Intressant lesing.
...
Tjener penger selv med lave rater
Lave cash break-even-nivåer bidrar til at Golden Ocean Group tjener penger på driften, selv om fraktmarkedene er svake.
Publisert 21. nov. 2023 kl. 16.07
SER BETYDELIG OPPSIDE: Med høyere rater i tørrlastfarten kan det bli ny utbyttefest i John Fredriksens Golden Ocean Group. Men analytikerne er uenige om hvor raskt markedet kommer tilbake til samme nivåer som i andre halvår 2021 og første halvår i fjor.
Shipping
Del
Bjørn Segrov
Journalist
Golden Ocean-aksjen steg etter at rederiet tirsdag overrasket med bedre tall enn ventet. I tidlig handel var aksjen i John Fredriksens børsnoterte tørrlastrederi opp vel fem prosent til 89,24 kroner. Rett før klokken 16 var aksjen opp vel 7 prosent til 90,78 kroner.
– Vi deler selskapets optimisme for de kommende årene ettersom ordreboken fremdeles er på et lavt nivå og veksten i handel av tørrbulkvarer er god til tross for makroøkonomisk motvind, sier ABG Sundal Colliers shippinganalytiker Petter Haugen til Finansavisen.
I kombinasjon med en rabatt målt mot substansverdien på cirka 30 prosent mener Haugen at risk/reward i Golden Ocean er bra.
Det samme gjør hans analytikerkolleger Kristoffer Barth Skeie og Kristoffer Haugland i Arctic Securities, som har et kursmål for aksjen på 10,50 dollar, tilsvarende 112 kroner.
Mens gjennomsnittet av analytikernes estimater ifølge Infront var et resultat på 17 millioner dollar i tredje kvartal, viste regnskapet et overskudd på 28,7 millioner dollar.
MANGE NYE SKIP: Golden Ocean har nettopp utvidet sin kamsarmax-flåte med 10 søsterskip på 85.000 dødvekttonn. Foran sees «Golden Soul». I bakgrunnen ligger noen av søsterfartøyene, deriblant «Golden John».
Slår markedet
– Vi leverer nok et solid kvartal og fortsetter å slå markedet med større marginer på drift, sier Fredriksens tørrlastsjef Lars-Christian Svensen.
– Tilbudssidebildet er svært gunstig, spesielt i capesize-segmentet, sier han.
Ifølge Svensen importerer Kina mer kull, jernmalm og bauxitt enn i fjor. Han viser til at landet har økt sin stålproduksjon med 4,5 prosent i tredje kvartal og 2 prosent i den siste 12-månedersperioden. Samtidig stiger ståleksporten fra Kina markant.
– De fysiske driverne ser stadig mer positive ut, sier Golden Ocean-direktøren. Han er komfortabel med rederiets eksponering, ikke minst med tanke på bauxitteksporten fra Vest-Afrika, som man regner med vil fortsette gjennom første kvartal neste år.
Nødvendighetsraten for å drive Golden Ocean-flåten i kontantmessig balanse er lav, noe som gjør at rederiet kan fortsette å tjene penger selv i perioder med svakere fraktmarkeder.
På presentasjonen tirsdag ettermiddag ble det opplyst at cash break-even for de store skipene – capesize- og newcastlemax-carriere – er 14.800 dollar dagen, mens kamsarmax- og panamax-skipene trenger 11.300 dollar dagen for å gå rundt. Golden Ocean har henholdsvis 60 og 35 slike skip.
Ved høyere rater ligger rederiet dermed an til å få en betydelig fri kontantstrøm. Med en snittrate på 35.000 dollar vil kontantstrømmen komme opp i rundt 700 millioner dollar.
TØRRLASTSJEF: Lars-Christian Svensen har ansvaret for den daglige driften i Golden Ocean.
Gode booking-tall
For tredje kvartal lå snittinntjeningen Golden Ocean oppnådde på 17.076 dollar, 5.300 dollar over Baltic Dry Index. Capesize-skipene seilte inn et daglig snitt på 18.200 dollar dagen og panamax-ene 15.400 dollar.
– Og bookingene tegner bra, sier Svensen.
Han viser til at 79 prosent av capesize-kapasiteten de tre siste månedene av året nå er dekket til en snittinntjening på 23.045 dollar dagen. Samtidig er 83 prosent av panamax-kapasiteten sikret en gjennomsnittsrate på 17.275 dollar pr. skip pr. dag.
Slutningsgraden er foreløpig vesentlig lavere for første kvartal. Pr. i dag er 12 prosent av capesize-kapasiteten utleid til 21.700 dollar dagen og 23 prosent av panamax-ene til 15.600 dollar.
Data fra Clarksons Securities viser at spotmarkedsinntjeningen for capesize-skipene nå ligger på 22.400 dollar dagen, mens inntjeningen hittil i år er 14.400 dollar. Tilsvarende er tallene for panamax-flåten henholdsvis 16.900 dollar og 12.300 dollar.
Uendret utbytte
Etter tredje kvartal betaler Golden Ocean Group et utbytte på 0,10 dollar pr. aksje, mens resultatet endte på 0,14 dollar. Utbyttet holdes på samme nivå som de to foregående kvartalene.
Tilsammen har Golden Ocean utbetalt 0,50 dollar de fire seneste kvartalene, mot 2,35 dollar året før og 1,60 dollar i 2021.
Siden første kvartal 2021 har aksjonærene fått et samlet utbytte på 4,45 dollar pr. aksje. Det tilsvarer 47,52 kroner basert på dagens vekslingskurs.
Av resultatet i tredje kvartal skyldes 0,8 millioner dollar en gevinst på salget av en panamax-carrier og cirka 5 millioner dollar realiserte rentesikringer.
Redigert 21.11.2023 kl 17:13
Du må logge inn for å svare
DividendYield
21.11.2023 kl 19:12
6008
Ja, og USA er et veldig stort land, Fjellbris. Ikke noe hva som helst
Fjellbris
21.11.2023 kl 20:36
6089
DividendYield skrev Ja, og USA er et veldig stort land, Fjellbris. Ikke noe hva som helst
Hva mener du nå DividendYield? Og ja, er klar over at USA er et stort land😉
Tradinator
21.11.2023 kl 22:06
6022
DividendYield skrev Har du en link til kursmålet i Himalaya?
Fearnley Securities høyner kursmålet på Himalaya Shipping til 78 kroner pr aksje, fra 70 kroner, og gjentar en kjøpsanbefaling, ifølge en oppdatering tirsdag.
Fjellbris
21.11.2023 kl 22:34
5944
Gull i pungen skrev Closing Bell GOGL $8,83 (+12,77%)
GOGL har blitt en pengemaskin også når ratene er lave👍👌 Proof of the pudding, og markedet vet å belønne, blir hyggelig snart å se GOGL over kr 100,- igjen😀
Tradinator
21.11.2023 kl 23:20
5854
Selskap som tjener gode penger i magre år, og har en utbytte rekke som GOGL er det ikke mange av. Pengemaskin.
Gull i pungen
22.11.2023 kl 09:55
5559
Oslo (Infront TDN Direkt): Fearnley Securities oppjusterer sitt kursmål på Golden Ocean til 11,5 dollar fra tidligere 9,8 dollar pr aksje og gjentar kjøpsanbefaling etter gårsdagens kvartalsrapport.
"Med lav nedsiderisiko på utbytte, eiendelsverdier og dermed også aksjeverdsettelse mener vi at risikoen ligger på oppsiden gitt et fundamentalt sterkt marked", skriver meglerhuset.
"Med lav nedsiderisiko på utbytte, eiendelsverdier og dermed også aksjeverdsettelse mener vi at risikoen ligger på oppsiden gitt et fundamentalt sterkt marked", skriver meglerhuset.
ørnen
22.11.2023 kl 10:32
5545
Fjellbris skrev 100+ here we come!👍
Hva tror du vil skje på nyåret når ratene begynner å falle?
Fjellbris
22.11.2023 kl 12:23
5383
Rate fall på nyåret i forbindelse med Kinesisk nyttår mm. er markedet vant til/prises inn. 3. mars i år sto GOGL så langt i år med høyeste kurs kr 110.
DividendYield
22.11.2023 kl 12:58
5315
Tror ikke du skal ta ett år som bevis for en historisk utvikling. Bulkaksjene pleier å falle med ratene i Q1. I 2023 var det en forventning om at Kina skulle ta fart etter covid, det gjelder vel for mange enda, selv om det ser ut til å vente på seg.
Så er det perioden før Q1 aksjene gjerne faller, når vi er kommet til mars er kinesisk nyttår over og det er gjerne en ny optimisme.
Så er det perioden før Q1 aksjene gjerne faller, når vi er kommet til mars er kinesisk nyttår over og det er gjerne en ny optimisme.
Fjellbris
22.11.2023 kl 13:16
5377
Nei legger mest vekt på Q3 resultat samt guiding fremover, samt ikke minst også hva meglere som følger GOGL tettest skriver, eks:
Oslo (Infront TDN Direkt): Fearnley Securities oppjusterer sitt kursmål på Golden Ocean til 11,5 dollar fra tidligere 9,8 dollar pr aksje og gjentar kjøpsanbefaling etter gårsdagens kvartalsrapport.
"Med lav nedsiderisiko på utbytte, eiendelsverdier og dermed også aksjeverdsettelse mener vi at risikoen ligger på oppsiden gitt et fundamentalt sterkt marked", skriver meglerhuset.
Oslo (Infront TDN Direkt): Fearnley Securities oppjusterer sitt kursmål på Golden Ocean til 11,5 dollar fra tidligere 9,8 dollar pr aksje og gjentar kjøpsanbefaling etter gårsdagens kvartalsrapport.
"Med lav nedsiderisiko på utbytte, eiendelsverdier og dermed også aksjeverdsettelse mener vi at risikoen ligger på oppsiden gitt et fundamentalt sterkt marked", skriver meglerhuset.
DividendYield
22.11.2023 kl 13:52
5364
Q3 er historisk det beste og bør ikke brukes som guide for Q1 alene. Av erfaring vet jeg at selskapene ofte er for optimistiske på egne vegne, og bør heller sees på som helt objektivt.
Ser også det er noen meglere som nedjustere kursmål, og flere har hold anbefaling, eller mener oppsiden ble tatt ut i går. Men registrerer du ikke nevner noe av dette.
Ser også det er noen meglere som nedjustere kursmål, og flere har hold anbefaling, eller mener oppsiden ble tatt ut i går. Men registrerer du ikke nevner noe av dette.
Fjellbris
22.11.2023 kl 14:42
5334
GOGL har blitt en pengemaskin også når ratene er lave, det er forskjellen nå vs tidligere år. Selskapet er større enn noen gang, og markedet forventer ikke masse ny tonnasje inn på mange år ennå. Mye (tipper ca 70%) av Q1 rater neste år er også allerede sikret.
Du svarte meg ikke på denne i går, er bare nysgjerrig på hva du mente her:
Fjellbris
I går kl 20:36
1282
DividendYield skrev
Ja, og USA er et veldig stort land, Fjellbris. Ikke noe hva som helst
…….
Hva mener du nå DividendYield? Og ja, er klar over at USA er et stort land😉
Du svarte meg ikke på denne i går, er bare nysgjerrig på hva du mente her:
Fjellbris
I går kl 20:36
1282
DividendYield skrev
Ja, og USA er et veldig stort land, Fjellbris. Ikke noe hva som helst
…….
Hva mener du nå DividendYield? Og ja, er klar over at USA er et stort land😉
Redigert 22.11.2023 kl 15:08
Du må logge inn for å svare
Fjellbris
22.11.2023 kl 15:03
5327
Golden Ocean: Tror kursen kan doble seg
Clarksons Securities anser Golden Ocean Group som en mulig doblingskandidat, mens Pareto ikke er overbevist.
https://www.finansavisen.no/shipping/2023/11/22/8062128/clarksons-golden-ocean-en-mulig-doblingskandidat?internal_source=sistenytt
Clarksons Securities anser Golden Ocean Group som en mulig doblingskandidat, mens Pareto ikke er overbevist.
https://www.finansavisen.no/shipping/2023/11/22/8062128/clarksons-golden-ocean-en-mulig-doblingskandidat?internal_source=sistenytt
Redigert 22.11.2023 kl 15:07
Du må logge inn for å svare
ErikNordnet
22.11.2023 kl 16:58
5199
TRO PÅ BULK: – Kombinationen av rabatt och god
– Även med ett baltiskt index på runt 8 000 dollar per dag kommer Golden Ocean att kunna täcka sin nödvändighetsgrad på 14 800 dollar per dag för capesize-fartyg, säger Clarksons analytiker.
– Många investerare har varit oroliga för Kinarisk, och vi uppskattar att aktieförväntningarna, även efter den senaste ökningen, ligger på runt 18 000 USD per aktie. dag för nästa år. Det är betydligt lägre än de 29 000 dollar per dag som krävs för normal avkastning på ett nybygge, vilket har lett till en historiskt låg nybyggorderbok.
ABG Sundal Colliers Petter Haugen och Oliver Dunvold är mycket positiva och har den i särklass färskaste kursmålet på 148 NOK, vilket är upplyft från tidigare 145 NOK. "En bra kvart, och bättre att komma", avslutar de sin recension.
Haugen och Dunvold har räknat ut att aktien nu handlas till 72 procent av det värdejusterade egna kapitalet baserat på fartygsvärdena i flottan, vilket enligt dem uppgår till 3 379 miljoner dollar.
Och de är betydligt mer optimistiska än de flesta av deras analytikerkollegor när det kommer till vinstförväntningar framöver med 2,15 USD i vinst per aktie. aktie 2024 och 3,83 USD 2025.
– Det kanske bästa segmentet
– Vanligtvis är det så att en rejäl materialrabatt, som nu ligger runt 30 procent, motiveras av att bolagen förväntas få likviditetsproblem om inte marknaden stärks. Det tycker vi är väldigt osannolikt nu, säger Haugen.
Enligt honom räcker det med en fortsatt låg flotttillväxt och en ganska normalt växande torrbulkmarknad för att raterna ska stiga till mycket lönsamma nivåer.
– Kombinationen av rabatten och goda utsikter till ännu bättre priser fram till 2024 och 2025 gör att vi marknadsför torr bulk som den kanske bästa frakten
Fjellbris
22.11.2023 kl 19:29
5102
DividendYield skrev Ja, og USA er et veldig stort land, Fjellbris. Ikke noe hva som helst
Hva var det du prøvde å fortelle meg / oss her i går Dividend Yield?
Fjellbris
23.11.2023 kl 14:31
4792
Baltic Dry-indeksen stiger nesten 6 prosent
En markant oppgang i capesizeratene sørger for en positiv utvikling i Baltic Dry-indeksen torsdag.
https://www.finansavisen.no/shipping/2023/11/23/8062787/baltic-dry-indeksen-stiger-nesten-6-prosent
En markant oppgang i capesizeratene sørger for en positiv utvikling i Baltic Dry-indeksen torsdag.
https://www.finansavisen.no/shipping/2023/11/23/8062787/baltic-dry-indeksen-stiger-nesten-6-prosent
Redigert 23.11.2023 kl 14:31
Du må logge inn for å svare