Aker Horizons - Verdier for ca kr 5,92 pr aksje? Kurs nå kr 13,8

Frodon
AKH 15.02.2023 kl 11:19 90932

Dagens kurs kr 13,8, dvs mcap kr 9,5 milliarder

AKH eier 58,4% av Mainstream. AKH har priset Mainstream til mcap euro 1,981 milliard, dvs kr 21,63 milliard ved euro 10,92. Denne prisingen ble satt 7.4.2022. Scatec har falt ca 45% siden 7.4.2022. Hvis vi tar høyde for at Mainstream verdien har falt tilsvarende som Scatec, vil det si at Mainstream prises til ca kr 11,89 milliarder på 100% eierskap. Dvs AKH sin 58,4% eierandel er verdt ca kr 6,94 milliarder, dvs ca kr 10,06 pr AKH aksje. Men kan Mainstream forsvare denne prisingen? Scatec er priset til ca kr 11,6 milliarder og er ca 3 ganger så store som Mainstream. I tillegg går Scatec med overskudd, det gjør ikke Mainstream. Så hvorfor skal Mainstream ha en høyere prising enn Scatec? Hvis Mainstream skal prises på tilsvarende størrelse som Scatec, vil Mainstream ha en prising på ca kr 4,14 milliarder. Dette utgjør ca kr 6 pr AKH aksje. Kommer AKH til å nedskrive verdiene i Mainstream snart eller venter de til de eventuelt får solgt eierandelen? Kan de børs notere Mainstream, samtidig som AKH har en langt høyere kurs i sine utregninger?

DN 22.3.2023:

«Noe har gått helt i stykker i Røkkes grønne juvel

Den implisitte verdien av Aker Horizons eierandel i Mainstream er nå cirka tre milliarder kroner, en fjerdedel av hva Kjell Inge Røkke selv mener verdien skal være. Alle nedskrivningstesters mor»

https://www.dn.no/borskommentar/noe-har-gatt-helt-i-stykker-i-rokkes-gronne-juvel/2-1-1423917

Mainstream har EURO 805 mill i gjeld. Euro står i 11,26. Dvs ca kr 9,5 milliarder i netto gjeld. Gjelden til Mainstream er på EURO 1,587 milliarder, dvs kr 17,86 milliarder. AKH og Mainstream har ca kr 24 milliarder i gjeld. Med 9% rente, er det ca kr 2,16 milliarder i årlige renter.

AKH eier 43,27% av Aker Carbone Capture. Mcap kr 8,7 milliard, dvs AKH sin eierandel er verdt ca kr 3,76 milliarder, dvs ca kr 5,44 pr AKH aksje. Idag kom ACC med Q4 2022 tallene sine. Kan dette selskapet virkelig forsvare en prising på kr 8,7 milliarder? ACC hadde inntekter på kr 239 mill i kvartalet, EBITDA minus kr 47 mill, cash kr 1,1 milliard og ordre backlog kr 1,3 milliarder. ACC har gått fra en gross margin på ca 10% og ned til ca 7%. Det utgjør ca kr 91 mill på backlogen. Dvs med p/e på 20 + cash utgjør dette verdier for ca kr 3,94 pr ACC aksje.

https://newsweb.oslobors.no/message/582432


AKH eier 19,4288% av GreenStat, ned fra 20,836% som AKH eide før siste emisjon i 2022. Dvs AKH eier 13.500.000 aksjer, men eierandelen ble litt utvannet da AKH ikke var med i emisjonen. Siste emisjon i GreenStat var på kr 7,5 pr aksje. GreenStat har ende en pågående emisjon nå, hvor aksje kursen er satt til kr 8,5. Dvs verdien på AKH sine aksjer er ca kr 114.750.000, dvs ca kr 0,166 pr AKH aksje. GreenStat har sagt de skal børs noteres i oktober 2023, da de har ventet siden 2015 på et bedre børs marked for grønne selskap. Ved en eventuell børs notering skal de sannsynligvis kjøre enda en emisjon, så spørs hvor stor eierandel AKH har igjen hvis de lar seg utvanne i den pågående emisjonen også. GreenStat eier forøvrig 80.000 aksjer i Everfuel, som er verdt ca kr 3.408.000 på dagens kurs kr 42,6.

https://greenstat.no/investor

AKH eier 50% av SuperNode. Mcap 48 mill, dvs ca kr 0,069 pr AKH aksje

AKH eier 100% av Aker Narvik - Lagt inn mcap 191 mill fra Q3 rapporten. Dvs ca kr 0,27 pr AKH aksje. Det ser forøvrig ut at flaggskip prosjektet til AKH i Narvik har problemer med tilgang på strøm til prosjektet (se info med link under). Aker Narvik har kjøpt tomter i Narvik, som de har brukt en del penger på å utvikle. AKH har ikke kommentert denne nyheten selv enda, så spent på hva de vil gjøre nå. Hoved poenget til AKH med å bygge produksjon i Narvik, var tilgang på billig strøm. Men nå ser det ut til å bli underskudd på strøm i Nord Norge fra 2027-2028, så prosjektet må kanskje flyttes? Avskriver de da tomte verdiene?

«Full stans i tilknytninger til nettet i nord - her er oversikten

Statnett har sagt nei til 1651 MW. Forbedring av nettet vil ta 7 til 12 år»

«Aker Horizons & Nordkraft fikk nei til 1130 MW ny grønn industri»

https://energiwatch.no/nyheter/politikk_marked/article14920487.ece

«Massiv strøm-nekt rammer Akers Narvik-satsing»

https://www.lofotposten.no/massiv-strom-nekt-rammer-akers-narvik-satsing/s/5-29-897348

AKH hadde ca kr 4,116 milliarder i cash pr 31.12.2022. Hvis de fortsatt taper ca kr 88 mill pr kvartal, har de ca kr 4,028 milliarder i cash pr 31.3.2023. Cash utgjør ca kr 5,83 pr AKH aksje.

Gjeld ca kr 6,133 milliarder, dvs ca kr 8,88 pr AKH aksje

Totalt utgjør dette ca kr 7,39 pr AKH aksje

Et holdingselskap blir vanligvis priset med en rabatt på ca 20%. Til sammenligning er holdingselskapene Aker, SDSD, Saga Pure og WWI priset med langt høyere rabatt i forhold til sine verdier.

Med 20% rabatt i AKH blir det kursmål på ca kr 5,92 pr AKH aksje
Dagens kurs er kr 13,8. Dvs nedsiden kan fortsatt være enorm

AKH er høyt giret med mye gjeld. Så når den eneste børs noterte verdien ACC faller i verdi, slår det ekstremt dårlig ut på prisingen av AKH. Det vil også gjelde andre veien, hvis ACC stiger i verdi

Nei, jeg tror ikke AKH skal rett ned, men dette er et varsko til alle der ute... hva burde egentlig AKH bli priset til pr dags dato? Hva skjer med AKH kursen hvis ACC kursen halverer seg etter Q4 rapporten?

Jeg tipper Aker fusjonerer AKH inn i Aker snart, i bytte mot noen Aker aksjer. Så får folk realisert tapene sine i AKH, slik de fikk i AOW og ACH

NB! Det kan komme børs melding fra AKH når som helst, både positiv og negativ, som endrer disse prisene. Men kursmål dere ser fra analytikere har priset inn mye av fremtiden. Har dere lest hva som skal til for at AKH skal bli priset til kr 20 pr aksje? Kr 30 pr aksje? Kr 40 pr aksje? De meglerhusene med skyhøye kursmål har i hvert fall ikke truffet til nå. Mens Frodon med kursmål på kr 12 traff innertier ;)

Det kan forekomme feil i alle mine oppsett på denne tråden, rett meg gjerne med fakta og dokumentasjon. Alle burde gjøre sine egne utregninger og vurderinger før de handler aksjer selv.
Redigert 13.07.2023 kl 10:33 Du må logge inn for å svare
Frodon
08.03.2023 kl 13:02 4269

Nå sammenligner du kun gjelden...? Ja, det burde ikke være lov å holde på slik en del skribenter har gjort på AKH trådene. Men de har jo betalt dyrt for dette med sine egne penger. Og flere og flere blir borte....har de realisert tapene nå?

Forøvrig er det kun Scatec på Oslo børs som er sammenlignbart med Mainstream. Hva med å finne andre selskap på andre børser å sammenligne Mainstream med?
Redigert 08.03.2023 kl 13:04 Du må logge inn for å svare
Frodon
08.03.2023 kl 13:48 4348

Hva tenker dere om at det pr dags dato er planlagt ca 1500 nye havvindmøller i Europa i året, men det er kun mulig å produsere 500 pr år...pr dags dato
Meatskull
08.03.2023 kl 14:09 4350

Lett og skifte tema når man blir tatt med buksa på knærne! Som du så så har jeg allerede lagt fram Net Interest - bearing debt til MRP som er bare på 805 millioner! Uansett så var du fult klar over at Scatec har ca 25 ganger så mye gjeld som MRP og alikevell regnet du med at MRP liksom har falt like mye i verdi som Scatec som har 19.5 milliarder i gjeld. Klart scatec faller når rentene stiger når de har så mye gjeld!!!
Frodon
08.03.2023 kl 14:17 4346

Buksa på knærne? Dette blir som om jeg går inn på jobben din og later som jeg kan den ;)

Jeg later ikke som noe, jeg vet hva jeg holder på med.

Vet du hvor mye produksjon Scatec har og hvor mye den er verdt...?

Jeg har forøvrig kjøpt aksjer i Kyoto nå. Spent på om Horisont Energi går mye på denne meldingen ;);) Kanskje ACC går litt også..?

"LEAK: Brussels targets 40% of clean tech manufacturing in Europe by 2030"

- Renewable hydrogen technologies
- Battery technologies
- Carbon capture, usage and storage (CCUS)

https://www.euractiv.com/section/energy-environment/news/leak-brussels-targets-40-of-clean-tech-manufacturing-in-europe-by-2030/
Redigert 08.03.2023 kl 20:42 Du må logge inn for å svare
Kjell35
08.03.2023 kl 14:44 4307

Det er riktig. Kan kanskje se ut som det er Baillie Gifford som står bak posten på THE BANK OF NEW YORK MELLON ? Ja, det er det jeg sikter til med småaksjonærer. Enig i det. Ikke spesielt gjennomsiktelig med disse meglerkontoene.

Det vil presse seg frem som følge av mangel på energi og et politisk ønske globalt om mer bærekraftig energi. Dette ser man i USA og EU med IRA og RepowerEU. Det vil skje mye her fremover, om ikke i Norge, så andre steder. AKH sa det selv på Sparebank 1 konferansen forrige uke at de ikke sitter og venter i Norge. Det blir spennende å følge lisenstildelingen på havvind i Norge om hva som kommer av subsidier, differansekontrakter etc. Differansekontrakter er jo også noe som diskuteres på hydrogen. AKH satser bredt, og vil snu kappa etter vinden der de finner lønnsomhet. Ledelsen er god, de har tilgang på kompetanse, prosjekterfaring, kalkulasjonserfaring og har tilgang på kapital. Jeg forventer at ledelsen forvalter midlene slik de mener er best.

AKH er jo et investeringsselskap, og det er ikke gitt at AKH skal utvikle eller bekoste alle prosjekter alene. AKH forstår at dette ikke er mulig med kontanter på 4 mrd. Slik jeg forstår det, vil jo også Industry Capital Partners (Slyngstad) kunne finansiere endel av investeringene hva kommer til infrastruktur etc. Forretningsmodellen er vel at AKH finner lønnsomme prosjekter, investere og eventuelt selge videre. Det er ikke gitt at AKH skal bygge, drifte å holde hverken hydrogenfabrikker eller havvindparker.

Den nedadgående trenden i inflasjon er fortsatt intakt, og at nøkkeltall svinger betyr ikke at inflasjonen er på vei opp. Det er ingenting som tilsier stigende inflasjon i Norge eller i USA nå. Vi kommer nok til å se sprikende nøkkeltall på kort sikt, men inflasjonen vil falle utover i 2023. Rentene skal ikke så veldig mye mer opp antagelig. Det er forsinkelser i tallene, men dette kommer til syne utover Q1 og Q2. Q4 var relativt bra for de fleste, men mange merker nå at det stopper helt opp. Det er bare å på hjemmesidene til Elkjøp, Power, XXL, Fjellsport osv. Det er allerede 50 % tilbud på sykler på XXL.

Jeg er mer bekymret for mangel på kraft der det trengs og politisk vilje og handlekraft til å sette ting i gang. Det går jo for tregt, og spesielt i Norge. Det er jo kjedelig når industrien står klar til å sette spaden i jorda.

Det massive fallet i AKH etter Q4 trenger ikke nødvendigvis reflektere "riktig" markedsverdi av AKH. Oslo Børs er ikke spesielt effisient. Det er for lite volum i mange aksjer. Så dersom noen få aksjonærer MÅ ut av eller annen grunn, kan kursen falle mye på kort tid i aksjer med lite volum. Det kan ta dager og uker før informasjon er korrekt priset inn i en aksje. Jeg tror ikke man skal legge for mye i kursen i dag.

AKH er vel hovedsakelig interessert i lisensen på Utsira Nord. Av de søkerne jeg har sett, virker AKH, Statkraft og BP som en solid trio i forhold til mye annet. Det er jo flere som vil bli tildelt areal. Aker Solutions har drevet lenge med flytende havvind, og har laget fundamentene til Hywind Tampen. Det bør ikke være noen tvil om at det er tette bånd mellom AKH og AKSO. Det er vel også et ønske om at Norge skal omstille leverandørindustrien. Akso deler jo også lokaler med AKH, og i konsortium med Statkraft virker det for meg lite sannsynlig at de vil bli forbigått. Dette er bare mine tanker.

Vanskelig å spekulere i verdiene av og i Mainstream. Det er jo åpenbart en solid aktør med mange håndfaste prosjekter på gang. De har jo også vist at de klarer å tjene penger på prosjektene sine, jfr salg av Aelia med rundt en milliard i gevinst. Det er vel også planlagt salg av Lekela i første halvår 2023. Det blir jo spennende å se hva gevinsten blir på dette prosjektet.

Om ikke AKH klarer å tjene penger på drift, kan vi håpe de klarer å tjene penger på transaksjoner, noe de allerede har vist ved gjentatte ganger at de er i stand til, jfr ACC, Mainstream, REC.

I fallende markeder som nå, kan det også bli muligheter for store, solide aktører som AKH med tanke på oppkjøp.

Det blir uansett mye spekulasjon, men av alle grønne aksjer på OSE, synes jeg det er verdt å ta noen lodd i AKH.

Frodon
08.03.2023 kl 22:30 4242

Energi mangelen presses frem ja, derfor det satses massivt på kjernekraftverk i Europa, som kan produsere billig strøm (ca 50 øre pr kWh) døgnet rundt uansett vær og vind ;)

Det er veldig fint at verden prøver å bli mer grønn, men så trengs det materialer og mineraler også. Du vet sikkert at Kina kontrollerer det meste av det og har sagt de skal prioritere seg selv først? Hva tenker du om at Europa kan produsere ca 500 vindmøller i året og nå er det planlagt 1500 pr år? Tallene henger jo ikke på greip.

Helt enig, USA, Kina og EU gjør det de kan for å få igang det grønne skiftet. Kina er den desidert største vinneren til nå. De børs noterte Ming Yang Smart Energy på London børsen for kort tid siden, som har ca 50% billigere priser på vindmøller + de går med overskudd. Så Europa kan la de bygge ut alt her, så får vi kanskje billigere strøm…hvis det er hva folk virkelig vil ha?

Havvind i Norge…subsidier..? Lønnsomt? Hvorfor skal skattebetalerne i Norge bruke pengene sine på dette, når eks Equinor og de store olje/gass selskapene kan betale dette via cashflow?

«Aasland: Vil gi havvind-satsingen så lite statsstøtte som mulig

– Oljeministeren vil prøve å holde pengestøtten til havvindsatsingen på et lavt nivå, men vil ikke si hvor mange skattekroner som skal brukes for å komme i gang»

https://www.nrk.no/norge/regjeringen-legger-fram-vilkar-for-havvind-utbygging-i-norge-1.16208802

Hvis Slyngstad skal finansiere noen AKH prosjekter, tenker du da via emisjoner, lån eller noe annet? Han skal vell ikke gi AKH pengene? De investorene til Slyngstad vil også kreve en viss avkastning, derfor de blir med. Men alle AKH prosjektene går med store underskudd

Ja, sykt at det er mangel på kraft i hele tatt. Hvordan kunne de ansvarlige la dette skje, hvis ikke dette var hva de ønsket? Se eks på Norge, her eier stat og kommune det meste av strøm produksjonen. Men de tilbyr ikke lave strøm priser til næringen vår. Jeg kaller det en overføring av bedrifters penger over til staten. Og ingen reagerer. Veldig mange bedrifter er konkurs her pga dette

Kjell35
09.03.2023 kl 08:09 4092

Dette er politikk. Staten velger hva man ønsker å satse på i energimiksen, og dersom man gjerne ønsker havvind fremfor f. eks kjernekraft, må man subsidiere dersom det ikke er lønnsomt for utbygger. Ingen utbyggere vil investere om de ikke har tro på at man kan tjene penger på dette.
Dersom selskapene mener det ikke lar seg gjøre som følge av mangel på mineraler eller materialer, vil man putte pengene andre steder. Ikke umulig at AKH vil satse på kjernekraft i Norge dersom det blir en politisk vilje for dette, men så langt har det vært lunken interesse. Det måtte jo vært plass til endel av disse modulreaktorene på tomtene oppi Narvik. 2-3 av disse, så hadde kraftbehovet for hydrogenproduksjon vært løst, og man hadde sluppet å deale med hissige samer.

Hvem man ønsker skal få bygge / drifte en f. eks vindpark er jo også et politisk spørsmål, jfr Debatten 07.03. Dersom et av formålene er omstilling av leverandørindustrien, er det vel neppe aktuelt å sette vekk alt til Kina.

Nei, det er jo et poeng. I såfall bør det komme noen reguleringer som pålegger Equinor og andre å elektrifisere plattformene sine med havvind. Måtte jo vært bedre å bygge en liten havvind park rundt plattformene slik at man slipper å ta strøm fra land som vi trenger til annen industribygging. Alternativt løse utslippskutt med karbonfangst og lagring, noe også AKH har investert i. Ser Equinor skriver at de har vurdert karbonfangst på Melkøya, men at det er mer lønnsomt med landstrøm. Det bør svi litt om man forurenser, så jeg tenker det vært mer hensiktsmessig at Equinor tok den økonomiske merkostnaden, da den antagelig er mindre enn de samfunnsmessige kostnadene ved at ny industri / grønn industri må utsettes i 5-10 år for at vi ikke har kapasitet på strømnettet.

Det er vel ingen som driver næring som vil gi noen penger uten det formålet at man skal få avkastning på pengene ? Antar det kommer noe informasjon fra den kanten om hva som er tanken ila året. Jeg ser vel for meg at f. eks AKH legger frem prosjekter som f. eks et hydrogenanlegg i Narvik. Fondet til Slyngstad finansierer utbygging, og blir naturligvis eier av fabrikken / infrastruktur / anlegg. AKH eller andre får leieavtale og betaler leie for dette / avkastning til ICP.

De går med underskudd i dag ja, noe som er selvfølgelig i etableringsfase / vekstfase. Her skal det investerer hundrevis av milliarder de neste årene, og noen vil lykkes med å skape avkastning. Spørsmålet er hvilken hester man skal satse på, og hvem man tror kan få det til. Aker og AKH har tilgang på alt som er nødvendig for å få det til, og har solid track record fra tidligere. Jeg ser ikke for meg at de satser såpass hardt på dette om de egentlig ikke har trua på avkastning.

En veldig merkelig situasjon med mangel på strøm i Norge som nær plutselig har oppstått. Selvfølgelig mye stang ut på kort tid med krigen i Ukraina etc, men dog.
Det blir garantert ikke noe bedre om ikke noen snart får fingeren ut.
Kjell35
09.03.2023 kl 08:37 4075

Når det gjelder endringer i aksjesitsen til topp 20, er dette endringene de siste dagene :
Clearstream har økt med ytterligere 92 971 aksjer fra 06.03 til 08.03. Northern Trust Global Services har økt med 200 000 aksjer fra 06.03 til 08.03.
Avanza Bank AB har økt med 16 250 aksjer. Nordea Bank ABP har økt med 37 208 aksjer. Nordnet redusert med 28 544 aksjer. Samlet sett en økning hos topp 20 med 318 952 aksjer fra 06.03 til 08.03.

Det er lite volum i aksjen, og relativt få aksjonærer som sitter på en stor andel av aksjene, så når det kommer noen positive nyheter her (som vil komme), så vil kursen rase opp. De fleste av de store selger ikke her med det første.
Frodon
09.03.2023 kl 10:05 3985

Da er short signalet utløst igjen, siden aksjen ikke klarte å stige over den gamle all time low

Last Signal:SHORT

https://www.norskbulls.com/m/SignalPage.aspx?lang=en&Ticker=AKH.OL
Frodon
09.03.2023 kl 10:17 3956

Jeg skjønner hva du mener. Greia her var jo at alle ville ha billigere strøm, men ingen ville ha vindmøller og slikt overalt. Hvis du ser på meningsmålingene i Norge nå, er det flertall for kjernekraftverk i Norge. Hvis det stemmer det du skriver, burde jo AKH starte Aker Kjernekraft 😇

«Et nytt norsk selskap vil bygge ut kjernekraft i Norge uten å be staten om penger. Det bør vi selvsagt si ja til…»

https://www.nrk.no/norge/vil-bygge-ut-kjernekraft-i-norge_-_-kler-politikere-darlig-a-si-nei-1.16251112

«Rolls-Royce vil bygge kjernekraft i Norge«

https://e24.no/energi-og-klima/i/APx2a5/rolls-royce-vil-bygge-kjernekraft-i-norge

«Vil ha kjernekraft i Norge: − Et rungende «ja»

Vindkraftmotstand har åpnet flere for kjernekraft»

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/onA2na/vil-ha-kjernekraft-i-norge-et-rungende-ja
Kjell35
09.03.2023 kl 10:47 3913

Ja, jeg er ikke fremmed for kjernekraft jeg. Utfordringen er jo at alle vil ha billigere kraft, men ingen vil ha et kjernekraftverk eller en vindpark utenfor døra når det kommer til stykke. Kjernekraft er jo såvidt begynt å komme på blokka i Norge i det siste, og man har såvidt begynt å snakke om dette med Norsk Kjernekraft i spissen. Kan godt være at dette er langt mer hensiktsmessig å satse på en vindkraft, men det skal jo også utredes for, og da løper tida. I tillegg tar jo kjernekraft lang tid å bygge. Rolls Royce har ikke bygget et eneste SMR kraftverk enda, og dette er jo også helt i startgropa. De regner med å ha den første SMR i drift i 2031. Rystad har ikke spesielt troa på SMR.

Uansett - dette ligger langt frem i tid, om det i det hele tatt blir aktuelt i Norge. Vi får se hva politikerne avgjør, så vil nok næringslivet tilpasse seg deretter.
Frodon
09.03.2023 kl 11:28 3882

Hvis du har flydd over Norge før, hva så du ut av vindu? Ser du bort ifra Oslo, er Norge nesten ikke bebygd i hele tatt 😜 Folk vil ha billig strøm, men hvis de har strøm produksjon innenfor en 3 timers kjøretur, NEI TAKK 😅😅 Sykt hvor bortskjemt vi er 🙈

Blir gøy å se motstand til havvind øke når utsikten ytters i fjorden får hvite pinner 😅😅

«Vil utrede havvindpark i Skaga-feltet utenfor Grenland
Norsk Havvind har foreslått fem felt langs kysten, og fylkestinget i Vestfold og Telemark har nå vedtatt å be NVE om å utrede muligheten for en havvindpark i ytre Oslofjord»

https://energiwatch.no/nyheter/fornybar/article15281443.ece

Hvis det var opp til meg, bygg mer vannkraft og effektiviser eksisterende vannkraftverk. Det gir aller billigst strøm. Bygg opp masse vindmøller på land, samtidig begynn å utrede og bygge kjernekraftverk. De fleste land rundt oss gjør det, da kan ikke vi bygge ut bare havvind, som gir den dyreste strømmen
Kjell35
09.03.2023 kl 11:46 3841

Ja, det bør ikke stå på areal. Det er plenty med muligheter i Norge for utbygging av grønn energi. Det er nesten parodisk at "alle" er positive til mer kraft og billig strøm, bare det ikke bygges i nærheten av dem. Noen må akseptere kompromisser her, og noen må nesten skjære igjennom dersom vi skal henge med. Det vil aldri være mulig å gjøre alle til lags i dette nisseluelandet.

Enig i det. Det er vondt å se på at vi ikke kan få ut fingeren, få fortgang i ting, bygge ut kraftnett og eksisterende kraftproduksjon. Det må noe handling til her, og ikke bare utredninger om vi ikke skal seile fullstendig akterut.
Frodon
09.03.2023 kl 11:50 3873

Kan ikke AKH bygge ut strøm produksjon i Sverige, slik Cloud gjør?

Hvilket prosjekt er det Røkke har i Tana?
Frodon
09.03.2023 kl 11:58 3852

Dette er nedten flaut, men Mainstream har EURO 805 mill i gjeld. Euro står i 11,26. Dvs ca kr 9,5 milliarder i netto gjeld. Gjelden til Mainstream er på EURO 1,587 milliarder, dvs kr 17,86 milliarder

https://akerhorizons.com/wp-content/uploads/2023/02/Aker-Horizons-Q4-2022-Presentation.pdf
Frodon
09.03.2023 kl 12:12 3833

Dvs i følge Meatskull, burde Mainstream falle like mye som Scatec….som beviser at min utregning i åpningsinnlegget kan være riktig 😉

Har noen regnet på hvor mye Mainstream må betale i årlige renter med dagens forward rentekurve?

«Meatskull
I går kl 14:09
Lett og skifte tema når man blir tatt med buksa på knærne! Som du så så har jeg allerede lagt fram Net Interest - bearing debt til MRP som er bare på 805 millioner! Uansett så var du fult klar over at Scatec har ca 25 ganger så mye gjeld som MRP og alikevell regnet du med at MRP liksom har falt like mye i verdi som Scatec som har 19.5 milliarder i gjeld. Klart scatec faller når rentene stiger når de har så mye gjeld!!!»

NB! Det er fortsatt skremmende å se hvor mye feil fakta disse hobby investorene sprer på HO. Det blir nok en dyr lærepenge for mange av dem. Det urealiserte tapet til Meatskull er på over kr 200.000 nå og det øker hele tiden 🙈

Alle burde vurdere stoplos, så man slipper å havne i samme felle 🙏🏻
DividendYield
09.03.2023 kl 12:17 3818

Det har vært advart mot denne aksjen lenge. Nesten litt synd på de som fremdeles sitter fast i denne gjørmeaksjen. Når bikker vi under 10 kr for første gang? Jeg tror vi skal enda lavere enn det med alt som er rundt av negative faktorer.
Frodon
09.03.2023 kl 12:31 3794

Hvor er innsidekjøpene i AKH, hvis aksjen er så billig? Idag kom det innsidekjøp i Horisont Energi, nærstående til styret i Saga Pure. Spetalen solgte sannsynligvis sine siste aksjer før kl 10 idag. Hvor blir det av slike triggere i AKH?

AKH og Mainstream har ca kr 24 milliarder i gjeld. Med 9% rente, er det ca kr 2,16 milliarder i årlige renter. Jeg klarer ikke å forstå hvordan noen synes cash beholdningen ser så stor ut da…?

Og rentene er ventet å øke mer og være høye mye lengre enn ventet
Redigert 09.03.2023 kl 12:37 Du må logge inn for å svare
Frodon
09.03.2023 kl 12:56 3738

Høres dette kjent ut…?

«Amerikansk toårsrente passerte fem prosent for første gang siden 2007

Et fryktet resesjonssignal er på sitt kraftigste på 40 år

Gjennom historien har en invertert, amerikansk rentekurve vært et pålitelig tegn på at økonomien skal inn i en resesjon, både etter finanskrisen, tidlig på 2000-tallet og rundt 1990-tallet. Sist gang differansen mellom «toåringen» og «tiåringen» var like stor som nå var i 1981, da daværende Fed-sjef Paul Volcker satte opp renten i rask fart»

https://www.dn.no/makrookonomi/makrookonomi/renter/ingvild-borgen-gjerde/amerikansk-toarsrente-passerte-fem-prosent-for-forste-gang-siden-2007/2-1-1415694
Frodon
09.03.2023 kl 13:40 3685

«Sammen med Alltec Services og HYDS har Greenstat etablert selskapet Stord Hydrogen. Stord Hydrogen er nå i sluttfasen av installasjon av hydrogenproduksjonsanlegget på Heiane, Stord»

https://greenstat.no/nyheter/positiv-utvikling-for-hydrogenproduksjonsanlegget-pa-stord
Frodon
09.03.2023 kl 21:33 3471

Da har SP500 brutt ned igjennom alle de glid snitt og utløst sterkt salgssignal

Kursen ligger 2,85% under 20 dagers, 2,08% under 50 dagers, 0,74% under 100 dagers og 0,68% under 200 dagers glidende gjennomsnitt

AKH har fortsatt short anbefaling, så jeg blir meget overrasket hvis vi ikke ser en ny all time low her snart

Last Signal:STAY SHORT

https://www.norskbulls.com/m/SignalPage.aspx?lang=en&Ticker=AKH.OL
retur
09.03.2023 kl 21:45 3432

Du drømmer jo om at akh skal kjøpe Hrgi ?
Frodon
09.03.2023 kl 22:16 3364

Hvordan slår dette ut på lånene til AKH og Mainstream på ca kr 24 milliarder?

«Vanligvis vil renten på obligasjoner med lang løpetid være høyere enn de med korte fordi det anses mer risikabelt å binde seg for en lengre tidsperiode. Derfor krever investorene også høyere kompensasjon.

Tidlig på sommeren i fjor skjedde noe som gjennom historien har vært tegn på en forestående resesjon: den toårige statsrenten i USA passerte renten på de tiårige statsobligasjonene. I månedene siden har differansen bare blitt større og større»

https://www.dn.no/marked/bred-nedgang-pa-wall-street-for-manedens-viktigste-tall/2-1-1416762
Redigert 09.03.2023 kl 22:16 Du må logge inn for å svare
retur
09.03.2023 kl 23:09 3282

Jeg mener de har 30 miliarder i gjeld, altså kan du ha bommet med 6miliarder her Frodon?
Frodon
09.03.2023 kl 23:14 3293

Fant du ut av regnskapet til AKH og Mainstream? Mener du fortsatt at Scatec har 24x gjelden til Mainstream, dvs ca kr 408 milliarder?

Hvorfor mener du at jeg burde få advarsel, når jeg er eneste som kommer med fakta på AKH trådene….?

Rart du ikke har slettet, endret eller beklaget utregningen din på GreenStat verdi kr 1,5 pr AKH aksje. Eller mener du fortsatt at GreenStat utregningen din er riktig?

AKH burde absolutt kjøpe opp Horisont Energi. De får penger for å gjøre det og kan få GreenStat børsnotert via Horisont Energi. Har du ikke kjøpt aksjer der enda? Mye AKH aksjonærer der nå
Frodon
09.03.2023 kl 23:17 3301

Hvis du regner med et ubrukt obligasjonslån ja. Hva er vitsen med å regne inn gjeld, som ikke er benyttet, som de ikke betaler på…?

AKH og Mainstream har mer enn nok å betale på, trenger ikke regne inn ubrukte lån
Redigert 09.03.2023 kl 23:22 Du må logge inn for å svare
retur
10.03.2023 kl 09:33 3003

Synes du skal holde deg for god med sånne kommentarer . Er jo skadefryd du holder på med .
Sukiyaki
10.03.2023 kl 10:32 2912


Forteller ganske mye om en. Når noen sitter 24-7 og skriver om AKH kan en umulig ha noe annet liv enn forumet.

legger ved en link som er nyttig til alle aksjer,( da kan de som bruker denne skrive at de har gjort en analyse )

https://www.investtech.com/no/market.php?CompanyID=101158&tck=AKH&product=2
Redigert 10.03.2023 kl 12:19 Du må logge inn for å svare
Frodon
10.03.2023 kl 10:42 2896

Vi har begge lagd hver vår analyse på selskapet, kun en av de har truffet til nå

Har du regnet over på nytt, ink GreenStat?
Frodon
10.03.2023 kl 12:07 2803

Everfuel, som GreenStat eier aksjer i, stuper på børsen. Må nedjustere verdiene i GreenStat da, som AKH er største eier i
Slettet bruker
10.03.2023 kl 12:32 2794

Tror jeg rømmer å tar med meg 10kronen min. Nå har jeg ikke råd til mat lenger heller.
Frodon
10.03.2023 kl 15:03 2682

Det gjelder nok dessverre mange AKH aksjonærer. Men realiserer de tapene, får de en del av det tapte tilbake på skatten. Det er jo det fine i Norge, de som gjør det bra på børs betaler til de som gjør det dårlig 😅
Redigert 10.03.2023 kl 15:04 Du må logge inn for å svare
Frodon
10.03.2023 kl 22:03 2499

Saga Pure er ute av GreenStat. Går AKH også ut av taps prosjektet?

«forbindelse med engasjementet i Greenstat har Bjørn Simonsen kjøpt Saga Pure sin aksjepost i Greenstat ASA. Han eier dermed 666 666 aksjer i selskapet som tilsvarer 0,9% av utestående aksjer»
Redigert 10.03.2023 kl 22:04 Du må logge inn for å svare
retur
10.03.2023 kl 22:24 2445

Ærlig talt frodon. Nå har du nettopp mast om at greenstat skal kjøpe Hrgi også kaller du det tapsprosjekt?. Du bør vel begrunne sånne påstander. Hrgi har vel ikke så mye inntekter enda de heller ?.
Frodon
10.03.2023 kl 23:01 2403

Ærlig talt hobby investor, har du regnet på verdiene i GreenStat etter dagens store fall i Everfuel? Er det fortsatt kr 1,5 pr AKH aksje….?

Jeg klarer å begrunne, maaaaaaange på AKH trådene som kan lære av det, hvis viljen er sterk nok til å gå fra skattelette siden til skattebetalernes side

Svaret fra GreenStat er at Horisont Energi driver med fossil verdikjede (naturgass), så det er ikke av interesse for dem. Typisk taps prosjekter å ikke kjenne igjen gode muligheter…spesielt når de kan få betalt for å gå på børs, istedenfor å betale for det.

Horisont Energi er priset langt under cash beholdningen og har kr 0 i gjeld. Enhvert fall er en kjøpsmulighet 😉 Det er jo ikke AKH, som har milliarder i renteutgifter i året og lite inntekter 🙈

AKH har tatt ut all time low idag på intra dag og sluttkurs, og utløst nye salgssignal

Never catch a falling knife
Redigert 10.03.2023 kl 23:03 Du må logge inn for å svare
Frodon
11.03.2023 kl 08:46 2194

«Vedum om vindskatt: – Regjeringen vil legge frem oppdatert vurdering av provenyanslag»

https://energiwatch.no/nyheter/fornybar/article15313715.ece
Frodon
11.03.2023 kl 12:12 2069

Er det slik at Statskraft får bygge ut det de vil, mens andre må vente på konsesjoner osv? Eller hvordan fungerer dette? Hvem som helst kan vell ikke sette opp vindmøller på areal de selv eier?

«Statkraft vurderer nytt vindkraftprosjekt med 25 turbiner»

https://energiwatch.no/nyheter/fornybar/article15313838.ece